Bèta macOS 10.12.4 bevat verwijzingen naar nieuwe MacBook Pro-modellen

In de bèta van macOS 10.12.4 zijn verwijzingen gevonden naar nieuwe MacBook Pro-modellen, die vermoedelijk met processors van de Kaby Lake-generatie worden uitgerust. Wanneer Apple de laptops aankondigt is nog niet bekend.

Apple-blog Pike's Universum ontdekte de aanwezigheid van drie motherboard identifiers en omdat uit energieprofielen is op te maken wat de kloksnelheid van de processors is, kon uitgerekend worden welke processors er in de nieuwe MacBook Pro's zullen worden gebruikt.

Van zowel de 13"-variant met én zonder Touch Bar als de 15"-uitvoering worden er nieuwe versies verwacht. In vrijwel alle gevallen gaat het om een directe upgrade van de huidige Skylake-processor naar het equivalent in de Kaby Lake-serie. Zo krijgt de MacBook Pro 15" die nu een Core i7-6700HQ heeft bijvoorbeeld de i7-7700HQ.

De processors van de Kaby Lake-generatie hebben iets hogere kloksnelheden dan de Skylake-processors. Of Apple nog andere aanpassingen maakt aan de nieuwe laptops, is niet bekend. Ook is nog niet duidelijk wanneer Apple de MacBook Pro's met Kaby Lake-processors zal aankondigen, maar in ieder geval zal dat na de release van macOS 10.12.4 zijn. De eerste bèta daarvan verscheen eind januari, vermoedelijk is de definitieve versie eind februari klaar.

De 2016-modellen van de MacBook Pro zijn pas enkele maanden op de markt, na hun introductie eind oktober vorig jaar. Vermoedelijk zal de aankondiging van nieuwe modellen dan ook nog even op zich laten wachten. Een mogelijkheid is het WWDC-evenement voor ontwikkelaars, dat in juni plaatsvindt. Halverwege januari zei de bekende Apple-analist Ming-Chi Kuo dat Apple in de zomer MacBook Pro-laptops met Kaby Lake-chips uitbrengt.

MacBook Pro 13" (2016) MacBook Pro 13" (2017) MacBook Pro 13" met Touch Bar (2016) MacBook Pro 13" met Touch Bar (2017)
Core i5-6360U Core i5-7260U Core i5-6267U Core i5-7267U
Core i7-6660U Core i7-7660U Core i5-6287U Core i5-7287U
Core i7-6567U Core i7-7567U
MacBook Pro 15" met Touch Bar (2016) MacBook Pro 15" met Touch Bar (2017)
Core i7-6700HQ Core i7-7700HQ
Core i7-6820HQ Core i7-7820HQ
Core i7-6920HQ Core i7-7920HQ

Vermoedelijke Kaby Lake-processors in nieuwe MacBook Pro-modellen

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-02-2017 • 18:57

87 Linkedin

Submitter: Jeffrey v. Hees

Reacties (87)

87
84
48
6
1
4
Wijzig sortering
Volgens mij ondersteunt Kaby Lake nog steeds niet meer dan 16GB LPDDR geheugen dus de maximale hoeveelheid RAM zal denk ik niet omhoog gaan. Maar er is wel mogelijkheid om de laptops wat te verfijnen, zo was er meer ruimte voor een batterij dan er uiteindelijk gebruikt is in sommige modellen.
Volgens mij ondersteunt Kaby Lake nog steeds niet meer dan 16GB LPDDR geheugen dus de maximale hoeveelheid RAM zal denk ik niet omhoog gaan. Maar er is wel mogelijkheid om de laptops wat te verfijnen, zo was er meer ruimte voor een batterij dan er uiteindelijk gebruikt is in sommige modellen.
Fout, dat wordt wel ondersteund: Intel Kabylake.

Update: wel beperkt tot LPDDR3, dus geen 4...

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 7 februari 2017 20:14]

Mogelijk begrijp ik het verkeerd, maar als ik op de link druk in je reactie en dan kijk bij het kopje: Memory Specifications > Memory Types.
Dan zie ik toch echt DDR4 ertussen staan. Als ik de andere typenummers uit de tabel van het artikel controleer is het bij alle gecontroleerde het zelfde.
Core i5-7260U
Core i5-7267U

[Reactie gewijzigd door cilfour op 7 februari 2017 20:33]

DDR4 =/= LPDDR4

Apple wil alleen LPDDR in zijn laptops omdat deze specifiek voor mobiel gebruik gemaakt zijn waar energie verbruik centraal staat. Als je zwaardere componenten er in gaat doen zoals DDR ipv LPDDR dan kan de batterijduur van de MacBooks aanzienlijk achteruit gaan.
Ik zou dit zelf kunnen opzoeken, met als gevolg dat ik er wel achterkom, maar een hoop anderen niet. Dus ik ga je (of men) hier schaamteloos vragen hoeveel zuiniger LPDDR4 vergeleken met DDR4 is, en hoe groot de impact in de realiteit is wat betreft accuduur?
DDR4 draait op 1.2v terwijl de huidige versie van LPDDR4 op 1.1v draait. Dit lijkt een minimaal verschil maar kan grote impact hebben wanneer stroom toevoer een rol speelt.

Er komt ook bij kijken dat LPDDR4 kleiner is dan DDR4 en minder warm wordt, dit is extra handig aangezien Apple van minimale vormfactors houdt en daarnaast is het een extra voordeel omdat LPDDR4 efficiënter is bij lagere temperaturen.

Ook kan LPDDR4 sneller switchen tussen hoog en laag verbruik waarmee je dus sneller kunt terugschalen naar een standby modus waarmee je ook weer stroom kunt besparen.

Samsung Semiconductors heeft echter al een nieuwe standaard voorgesteld genaamd LPDDR4x die vrijwel identiek is aan LPDDR4 maar daarentegen nog maar 0.6v gebruikt.

Vanuit het oogpunt van Apple zal het daarnaast dus ook nog eens heel erg kosten inefficiënt zijn om hun macbook body te herontwerpen voor grotere geheugen chips als ze in de nabije toekomst technologie kunnen krijgen waarmee ze dezelfde (zo niet een kleinere) body kunnen aanhouden waarmee ze dus ook nog eens veel meer levensduur kunnen behalen.

Het is en blijft dus altijd een spel van afwegingen maken als technologie bedrijf en het is dus ook lang niet altijd even makkelijk als 'even' een ander chipje erin stoppen.

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 8 februari 2017 08:21]

De impact is bij standby. LP memory is significant zuiniger in standby, en van een Macbook Pro verwacht je dat je hem een een aantal weken in standby kunt houden
Een niet te miskennen, danwel onmisbare bijkomstigheid! ;) Al ik kan me moeilijk voorstellen dat de mogelijkheid tot een wekenlange standby feature het zwaarst weegt in de keuze voor LP memory.
LP = LOW POWER

Ze hebben geen interesse in regulier DDR RAM.
Ze doen dit soort mini-updates ook nog wel eens stilletjes toch?
Anoniem: 474132
@ATS7 februari 2017 19:10
Ja, moet zeggen dat voor een normale niet tweaker de update ook marginaal is; zoveel extras biedt Kaby lake nou ook weer niet. De innovatie is er bij Intel een beetje uit. Verwacht dus inderdaad geen ophef van Apple over deze update.
Handig om te weten wat je nu precies aan Kaby Lake hebt:
* Windows 7 werkt niet / geen updates.
* HDCP 2.2 ondersteuning
* Native USB 3.1
* Optane storage ondersteuning
* Zuiniger
* Sneller, niet veel

reviews: Kaby Lake: dezelfde architectuur, maar iets sneller
In een ander artikel is dit windows 7 verhaal ook al uitgebreid naar voren gekomen, maar Windows 7 werkt prima:

- Het is en blijft een x86 CPU. Die werkt met MS-DOS, Windows 95, Windows 7, Windows 10 en alles wat daar tussen zit.

- Het enige dat niet werkt zijn specifieke optimalisaties waar een CPU over beschikt, wat performance verbeteringen tot gevolg kan hebben. Het mooiste voorbeeld is daarvoor misschien wel de MMX (Multi Media eXtensions) in de oude Pentiums.

- Het kan goed zijn dat een applicatie, game of iets anders _wel_ die optimalisaties ondersteunt. Het gaat dus alleen om ondersteuning in Windows 7. Niet om programma's die op Windows 7 draaien.

- Windows 7 krijgt ook gewoon updates met deze CPU. Ik zou niet weten waarom dat zou stoppen. (Behalve natuurlijk de EoL datum van Windows 7)
Jay heeft geprobeerd om windows 8.1 werkend te krijgen op een kaby lake cpu en dat werkte alles behalve soepel.
Dat is mooi, maar heeft niets te maken met de CPU. X86 blijft X86.
Het probleem dat windows < 10 er niet mee werkt blijft echter wel van toepassing. Dat windows 8.1 dit niet goed ondersteund is daarbij genoeg.
Dat ligt vooral aan Windows 8.1 en niet aan de processor...
Gewoon Microsoft BOB installeren, heb je ook meteen geen last van flash, javascript, .net etc etc ...
Waarom doet die naam me denken aan een dansende paperclip....
Omdat clippy voor het eerst getoond is in M$BOB ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Office_Assistant

[Reactie gewijzigd door tweazer op 9 februari 2017 19:52]

Ik wíst dat BOB me bekend voorkwam.. :)
* Zuiniger
* Sneller, niet veel
Ach dat is bij elke iteratie het geval.
Dat windows 7 niet werkt klopt toch niet? Ik dacht dat je enkel geen updates na juli meer kreeg. Als je geeft om veiligheid zal je windows 7 toch al lang verlaten hebben mag ik hopen. Sowieso zal dit een issue zijn die bij macbook kopers zich minder voordoet dan bij de aankoop van laptops van andere merken.

Daarnaast is een groot pluspunt de h265 decoding in mijn ogen. Zeker als je er een 4K monitor aanhangt kan dat toch wel verschil gaan maken.
Nee dit soort wijzigingen doen ze altijd in keynotes al is het enkel een refresh van cpu, gpu etc.
nieuws: Apple geeft Macbook stilletjes betere specs
nieuws: Apple geeft MacBook Pro's stilletjes processor-update

Voor zulke marginale upgrades wordt er meestal/vaak geen of niet veel tijd aan besteed. Misschien als ze nog wat interessants erbij te vertellen hebben, maar als het puur een kleine upgrade wordt gaan ze het niet groot benoemen.
Ga er maar vanuit dat met de introductie van kaby lake mbp's ze er bombarie aan gaan geven ivm 32GB ram wat nu een veel beklaagd gemis is ;)
Klopt. Al doen ze het dan als Intel met een refresh komt van processors, dus in dezelfde generatie. Dit lijkt meer op een upgrade die ze mogelijk gaan aankondigen.

Ik ben benieuwd wat ze dan gaan doen met de grafische kant, blijven ze bij AMD of komt er een GTX1050/(40) optie?
Zou mooi zijn als ze dat eens deden, maar ik verwacht het niet.

Als apple gebruiker is er niks wat ik irritanter vind dan de belachelijke gpu performance en antiekw openGL versies. Ik verwacht niet dat veel bedrijven ooit gaan investeren in metal.
Hopelijk ook een krachtiger videokaart.
Wat is er mis met de Radeon 460 4GB? En je kan ook gewoon een externe videokaart voor desktops gebruiken via Thunderbolt, Sonnet heeft dergelijke kastjes geloof ik.
Dat kan helaas niet 'gewoon' Apple ondersteund dat in principe nog niet.
Aangezien de MacBook pro nu een radeon heeft, heeft macOS nu in principe ondersteuning voor alle amd kaarten. Niet alles werkt, maar het gros functioneert gewoon.
Het gaat niet om de ondersteuning van de videokaarten, dat is zo op te lossen. Maar hij spreekt over een eGPU. Apple ondersteund dit nog niet. Je kunt wel via bootcamp windows installeren en dan kun je -nog steeds met wat gegoochel- een eGPU gebruiken. Maar native een eGPU aansluiten op een MAC is nog geen optie.
Of ik moet iets enorm over het hoofd zijn, maar dan hoor ik het graag.
Vziw werkt eGPU wel, alleen zijn er nog weinig tot geen docks die gebruik maken van een chipset die *niet* geblacklist is door Apple. Er zijn wel problemen als er intern al een dGPU is (zoals bij de 15 inch mbp) maar met de 13 inch werkt het wel.

http://9to5mac.com/2017/0...-pro-thunderbolt-3-video/

[Reactie gewijzigd door DJFliX op 8 februari 2017 17:56]

Ik ken het artikel waar je naar verwijst. Je hebt gelijk daarmee kun je via een extern scherm gebruik maken van een eGPU. Ik doelde er meer op dat je de eGPU kon gebruiken op je laptopscherm.

Daarnaast, zoals je ook zult lezen in het artikel moet je:
a. een lose usb-c adapter gebruiken om OsX voor de gek te houden.
b. heb je een script nodig genaamd automate-eGPU.sh

Dit is wat mij betreft niet native. Wat in mijn optiek betekend dat je het systeem niet kunt gebruiken zonder aanpassingen te doen.
Fair enough. Bedankt voor je toelichting :)
persoonlijk heb ik liever nVidia, ik vind de ATI/AMD kaarten niet zo fantastisch....
In de beta zie ik ook, in de System Information, een nieuw tabblad onder USB: iBridge.
Geen idee wat dat is.
Dat is volgens mij de Touchbar.
Nu weet ik dat Apple wel vaker kleine updates doet, maar dit is voor mijn gevoel wel erg snel. De nieuwe Macbooks zijn nog niet eens zo lang uit.

Een update van de iMac 5k of mac pro zit ik meer op te wachten. Beide hebben al ruim een jaar geen update meer gehad.
Het artikel, als je dat zorgvuldiger gelezen had, en niet alleen de kop, suggereert juni, tijdens het WWDC
Had ik gelezen, maar dat veranderd niks aan mijn eerdere bericht. Het is nogsteeds een bijzonder snelle update, zeker nu de imac en mac pro al ruim een jaar niet meer van updates zijn voorzien.
De Macbook Pro zal volgens mij gewoon in september of oktober een update krijgen, dat is min of meer de gewone cyclus. Juni zou vroeg zijn, maar zeker niet ongewoon.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 7 februari 2017 22:43]

Bij de mac lijn is er niet echt een datum waar je je aan kan vasthouden. Afgelopen jaren zijn er "early", "mid" en "late" modellen geweest van vrijwel alle producten.
Dat is waar, maar niet ongewoon voor Apple. ze zijn ehm..excentriek wat update beleid betreft, zeker bij de pro.
Deze processoren zijn ook net een paar weken geleden aangekondigd dus ik zou er niet op rekenen dat deze machines volgende week gelanceerd worden. Op z'n vroegst volgend kwartaal lijkt me meer voor de hand liggen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 7 februari 2017 20:41]

Ik hoop toch echt dat ze dan bij een CTO eindelijk eens een 32 GB LDDR4 optie toevoegen; al zal het Apple kennende behoorlijk in de kosten oplopen.
Kelby lake ondersteund geen LDDDR4, dus ik zou er niet op hopen.
Anoniem: 679062
8 februari 2017 09:33
zo zo, dit past perfect in de geruchten dat AMD een MCM maakt voor intel in opdracht van een grote klant.
Ik update niet zolang ik niet +16GB mem kan configureren.
En waarschijnlijk tegen de tijd dat ze het kunnen wil ik 64GB mem.

Fijn dat je alles in de cloud kan doen, maar soms heb je de resources lokaal nodig.
Ram =/= opslagruimte. De MacBooks hebben gewoon SSD's tot 1TB waar je naar hartenlust je spullen op kwijt kunt.

Bovendien, wat doe jij dat je meer dan 16 GB RAM nodig hebt?
SSD is zelfs tot 2 TB te bestellen....
Iets met 640kb....uit een ver verleden. soms heb je gewoon net wat meer nodig.
Ik geloof best dat er gevallen zijn waarin het nodig is, maar ik ben benieuwd in welke...
Alle infra componenten zijn tegenwoordig virtueel na te bouwen. Dus je dit zo aan de +30GB mem.

Met Ansible kan je wel mooie playbooks maken, maar dan moet je het ook nog kunnen runnen.

En ja, binnen nu en 15 jaar hebben we 1TB geheugen in onze devices...
Krijgt deze nieuwe serie dan wel een lightning poort? Ik kan nu mijn Apple headphones niet aansluiten :)
Dat is een beetje achter de feiten aanlopen vind ik. Hoe mooi Lightning ook is, Apple moet dan ook volledig overstappen naar USB-C.

Update: Waarom -1? :O

[Reactie gewijzigd door Devaqto op 7 februari 2017 19:17]

Je hebt gelijk, nu een iPhone 7 en op mijn nieuwste MacBook moet ik stuntelen met adapters, idem voor een koptelefoon..... dit kan je geen fantastische oplossing vinden.
Wat jij "adapter" noemt is gewoon een kabel.
Vertel eens dan hoe ik de nieuwe lightning oordopjes aan sluit?

Ik vind het prima dat Apple de headphone jack heeft verwijderd op de iPhone. Ook USB-C op de Macbook Pro levert voor mij niet veel problemen op, vind het ook goed dat Apple de vooruitgang durft aan te jagen. Maar nu nieuwe apple oordopjes bij je iphone krijgen en die niet in een MacBook Pro kunnen gebruiken toont gewoon aan hoe inconsequent de keuzes zijn. De iPhone 7 had gewoon USB-C moeten hebben. Dat had ook meteen voor alle koptelefoonmakers het signaal geweest om over te stappen, gezien Android telefoons dan ook meetellen, net als alle nieuwe laptops en systemen met USB-C. Bovendien werken dan alle USB-C accessoires voor de macbook, zoals een SD Kaart lezer, ook met de iPhone. Dat zou pas klantgericht en klantvriendelijk zijn geweest! Nu is het echter een ramp.

Het is nu handiger om een Google Pixel telefoon te hebben met een Macbook Pro dan een iPhone. Zelfde oplaadkabel, zelfde accessoires, dus niet alles dubbel in je tas. En dat zegt wel genoeg.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 7 februari 2017 21:02]

Er is geen kabeltje of verloopje, de nieuwe oordopjes zijn lightning en daardoor enkel en alleen met een iPhone of iPad te gebruiken. Waar je dus eerst oordopjes erbij kocht/kreeg die standaard inzetbaar waren heb je dus nu oordopjes waar je dus verder niks mee kunt. Dan moet ik dus 2 setjes oordopjes in mijn tas doen, voor mijn iPhone en voor mijn MacBook.

En inderdaad, een ramp is het niet, maar op dit moment is de iPhone niet meer, qua hardware, de beste smartphone om te hebben naast een Macbook Pro. Dat is toch opmerkelijk.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 8 februari 2017 08:54]

Nee daar is geen adaptertje voor. Die bestaat gewoon niet!
Ok, je hebt gelijk, maar het blijft een marginale use case. Waarom zou je de oortjes van je telefoon aan je Macbook willen hangen? Omdat het kan. Exact. Hier kan het dus niet :) al verkopen een aantal Chinese sites wèl adapters - ik zou het niet aanraden die te kopen overigens.
Ik denk niet dat veel iPhone gebruikers daar last van hangen. Ik hang nooit mijn oortjes aan mijn Macbook: de telefoon is uiteindelijk beter geschikt om muziek te luisteren en ik heb hem overal bij. Het kan ook via de Macbook, maar waarom zou ik?

Je kan trouwens wèl een hoofdtelefoon of oortjes voor je Macbook aan je iPhone 7 hangen, daar is een adapter voor bijgeleverd bij de iPhone 7 die je daarvoor kan gebruiken.

En als je iets universeels wil hebben, zijn er de draadloze oplossingen. Die - en in het bijzonder de Apple varianten - werken overigens uitstekend samen met alle Apple apparaten.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 8 februari 2017 19:15]

Misschien werkt verder kijken dan je neus lang is af en toe:

USB-C-naar-Lightning-kabel (1 m)
http://store.apple.com/xc/product/MK0X2ZM/A

Ook voor een paar euro verkrijgbaar bij de action of random andere webshop.
Succes met de koptelefoon aansluiten. Dat is namelijk een male lightning connector. Ik zoek een female connector. En die is er niet!
Het is alleen jammer dat USB-C groter is dan Lightning
Niet veel, dat is echt minimaal.
Nee, klopt. Maar je zou verwachten dat een nieuwere standaard leert van zijn voorgangers, zeker als het gaat om het verkleinen van alles waar de poort op zit.
Dat hebben ze ook, want mijn lightning kabels gaan allemaal stuk. Wellicht net te klein...
Anoniem: 75213
7 februari 2017 19:38
Mag ik een piep klein beetje hoop hebben op Kaby Lake Xeon's?
Natuurlijk, alleen zul je die niet in een MacBook tegen gaan komen. En daar gaat deze ontdekking over.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee