Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt update uit die gpu-problemen bij de MacBook Pro moet verhelpen

Door , 40 reacties, submitter: Hemaworstje

Apple heeft een update voor macOS uitgebracht die volgens het bedrijf de grafische problemen moet oplossen die op kunnen treden bij de nieuwe MacBook Pro-modellen. Verder worden enkele andere bugfixes doorgevoerd.

Apple raadt alle gebruikers van macOS Sierra aan om de update te installeren. De volledige details van update 10.12.3 zijn op de website van Apple te vinden. Het meest opvallende probleem dat met de update opgelost moet zijn, is een grafisch probleem dat kan voorkomen tijdens het renderen van Adobe Premiere Pro-projecten op MacBook Pro's met een Touch Bar. Verder schijnt het automatische wisselen tussen de geïntegreerde en de losse gpu's op het 15"-model uit 2016 verbeterd te zijn.

Kort nadat het recentste model van de MacBook Pro op de markt verscheen, kwam aan het licht dat de nieuwe laptops in bepaalde situaties grafische problemen konden vertonen. Zo kon het voorkomen dat het volledige beeld gevuld werd met artefacten. Als de update het probleem op weet te lossen, kan daaruit opgemaakt worden dat het hier niet om een hardwareprobleem ging.

De update wordt automatisch op de achtergrond geïnstalleerd. Het moment van updaten kan eventueel versneld worden door in de App Store te zoeken naar updates.

Een gebruiker die met grafische problemen kampte

Reacties (40)

Wijzig sortering
Als de update het probleem op weet te lossen, kan daaruit opgemaakt worden dat het hier niet om een hardwareprobleem ging.
Je kunt ook een workaround in de software schrijven die een hardwareprobleem omzeilt.
Zover ik weet zijn er geen mensen die dit probleem hadden in Windows. Dit zou een teken zijn dat het aan de software ligt ipv hardware. Verder is het ook vrij gemakkelijk om dit soort rare effecten te krijgen met een foutje in de drivers.
yup, denk maar es aan de foute windows geluids drivers die de speakers van de MBPro opblies - wat niet gebeurde bij MacOS.

Voor de mensen die mij een -1 gaven:

nieuws: Apple komt met update voor Boot Camp-audiodriver die speakers kapot k...

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 25 januari 2017 10:13]

Hmm, dingen opblazen moet eigenlijk niet kunnen, ook al zit er een fout in je software.

Imho een waardeloze discussie.
Hardware en software moeten beide goed zitten. Het een kan een fout bij de ander veroorzaken.
Je kunt het van beide kanten niet zeggen zonder het probleem te begrijpen.

Als de update bv een andere sort timing opzet, en register veranderd of een specifieke call anders te doet hoeft dat geen workaround te zijn en kan het gewoon een bugfix zijn en dus wel zeker een software probleem.

[Reactie gewijzigd door rvt1 op 24 januari 2017 13:40]

Je kunt het van beide kanten niet zeggen zonder het probleem te begrijpen.
Mastermind stelt niet dat zijn voorbeeld waar is, maar dat de conclusie die in het artikel gegeven wordt niet getrokken kan worden uit de data. Precies wat jij dus ook zegt :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 januari 2017 14:13]

Het is dan een workaround voor een gebrekkig design. Aangezien het probleem pas later op treedt buiten normale driver-updates, kan er wel degelijk geconcludeerd worden dat het niet enkel een software-probleem is.
Dit komt door bepaalde software die de Externe videokaart forceert zonder daar een goede reden voor te hebben. Sommige IDE's hebben hier een handje van en ook Adobe doet dit zonder enige noodzaak (dus ook met hardware acceleratie uit zou de externe kaart geforceerd worden). Dit soort praktijken zijn erg irritant. Mijn macbook is zelf zeer capabel om te kiezen en op de 13" draait de boel zonder dGPU ook soepel. De IGP in de 15" is nog krachtiger ook dus waarom per se die dGPU activeren? Kost alleen maar onnodig stroom.
Ben het met je eens, behalve op 1 punt:
iGPU van 13inch is Iris540 of Iris 550
iGPU van 15inch is Iris530

iGPU van 13 is dus krachtiger :)
Ik heb het nu over mijn serie waar ook de dGPU wordt geforceerd. De igp in de 15 inch is dan een Iris Pro variant.
Waar haal je dat ? Het probleem doet zich voor bij toestellen met Touchbar. Daaruit concludeer ik dat toestellen zonder Touchbar die problemen niet hebben terwijl die (voor zover ik weet) wel dezelfde software gebruikt

Is niet dat ik persé twijfel aan je woorden maar vind het doorgaans iets te gemakkelijk om software van derden de schuld te geven. Ik vind het renderen van video wèl een goede reden om de krachtiger videokaart aan te spreken. En als dat gebeurt, moet het toestel daar goed mee kunnen omgaan.
Ik vind dat ook een goede reden maar op het moment dat dit gebeurd zal de machine automatisch de extra power van de dGPU aanspreken. Forceren is feitelijk gewoon een hack.
Bovendien bevat een GPU ook een BIOS waar een bug in kan zitten, ook gewoon software ... of ja, firmware ;)
zo is het tenslotte ook ooit met de Hubble gegaan: verkeerd geslepen lens, als ik me niet vergis, en software-matige correcties

(en in een -veel- later stadium een nieuwe lens ervoor

[Reactie gewijzigd door xONet op 26 januari 2017 08:56]

Bij de Hubble hebben ze in een latere missie een correctielens ervoor gezet. Oftewel, hardwarematig opgelost.
Maar dan kan het bijna niet anders of je verliest performance...
workaround schrijven voor defect videoram? Hmmm... als het om een paar blokjes gaat, prima, maar niet voor grotere hoeveelheden mogelijk met behoud van verkochte specificaties.

[Reactie gewijzigd door legacio op 24 januari 2017 14:52]

Juist. Bijna alle firmware- en drivercode bevat workarounds voor hardwareproblemen. Vaak moet de hardware suboptimaal aangestuurd worden om de problemen in de praktijk niet te laten optreden.
Als de update het probleem op weet te lossen, kan daaruit opgemaakt worden dat het hier niet om een hardwareprobleem ging.
Het kan nog steeds een hardwareprobleem zijn, waar met software omheen gewerkt wordt. Zo weet ik dat een bekende computerleverancier wel eens een probleem had met een netwerkadapter op het moederbord. Die adapter (één van de eeste Gigabit Ethernet adapters) was heel snel, maar er zat een bug in de gebruikte hardware buffers die voor nare fouten kon zorgen. Daar werd met software omheen gewerkt, maar het gevolg was dat de hardware buffers niet meer bruikbaar waren (en een software driver die plots een stuk groter was ;) ).

Zo kan dat ook met GPU's gaan. Stel dat bijvoorbeeld de hardware niet afdoende is om het geheel te koelen, en er is geen (goede) hardwarematige beveiliging teven oververhitting. Je zou dan zoiets in software af kunnen vangen. Het is dan nog steeds een hardwareprobleem, maar de gevolgen (symptomen) daarvan worden vermeden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 januari 2017 13:39]

Software pill for a hardware ill, daar zit elektronica tegenwoordig vol mee.
Software pill for a hardware ill, daar zit elektronica tegenwoordig vol mee.
Als je ziet wat voor workarounds/bug fixes soms worden toegepast, dan zit je niet ver van de waarheid. Kijk bijvoorbeeld maar eens door de broncode van Linux drivers. Daar zitten hier en daar stukjes code in om exotische fouten/hardware glitches af te vangen.

Aan de ene kant toont dit mogelijk zwakke keuzes aan tijdens de ontwikkeling van de hardware. Aan de andere kant toont dat ook de kracht aan van de hardware: immers kan je problemen (tot een zekere hoogte) oplossen met software die op die hardware draait. Vaak is dat met wat prestatieverlies, maar de hardware is nog steeds bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 januari 2017 13:44]

Ja idd! Bovendien is dat hardware 'falen' tot op zekere hoogte inherent aan het productieproces. Als je op nanoschaal geheugen en cpu/gpu bakt dan gaat ook vervuiling van de grondstoffen een rol spelen, naast de kwaliteit van de gebruikte tools.

Maar dat neemt niet weg dat het ook gewoon een fout kan zijn in het termal design, wat eerder van doen heeft met de doelstellingen van de marketing afdeling. Of slechte tests.
Deden ze vroeger ook; Harde schijven zaten vroeger barstensvol defecten, dan werd de HD zodanig geprogrammeerd dat de bad sectors omzeild werden. Vervolgens leek het voor het OS alsof de schijf foutloos was. Mijn Nikon D300 had wat dode pixels, die werd ook geherprogrammeerd om die niet meer te laten zien in de RAW.
Als de update het probleem op weet te lossen, kan daaruit opgemaakt worden dat het hier niet om een hardwareprobleem ging.
In het midden gelaten of het hier om een hardware- of softwareprobleem ging, maar waarom zou dit bewijzen dat het geen hardwareprobleem is? Je kan met software een fout in de hardware natuurlijk ook gewoon omzeilen.
Het meest waarschijnlijke is een probleem in de samenwerking tussen hardware en software. Dat soort dingen fix je meestal in software, lijkt me.
Eigenlijk probeer je het altijd via software te fixen, aangezien dat gewoonweg de goedkoopste oplossing is. Als je met software om een hardware-bug heen kan werken dan is dat te preferen.
Zeg niet altijd, een simpele software fix zou zijn om de dGpu volledig uit te schakelen. Maar of dat te preferen is bij dit probleem...
Ik zei niet dat je het altijd doet, ik zei dat je het altijd probeert. De GPU uitschakelen is natuurlijk geen werkbare oplossing.
Gewoon een update die je videokaart underclocked zeker... iemand een idee wat de precieze inhoud van die update is / hoe het gefixed wordt? Ben stiekem wel benieuwd :)
Ik denk dat dit niet een "gewone" software update is, maar een update die "vroeger" bekend stond als firmware update.
Op mijn 2014 MacBook Pro komt i.i.g. ook een boot ROM upgrade (MBP112.0138.B21) mee met deze 10.12.3 update, dus dat her en der firmware wordt bijgewerkt is te verwachten.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 24 januari 2017 14:45]

Ja, firmware update. Wordt alleen geladen tijdens het opstarten.
Ja, zwaar irritant inderdaad. Die 3x per jaar dat een Mac moet rebooten stel ik ook 't liefst zo lang mogelijk uit.

(True story!)
Ik zit op de Public Beta's... Helaas is mijn uptime niet zò... :(

➜ ~ uptime
17:54 up 11 days, 14:25

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 24 januari 2017 17:55]

19:49 up 32 days, 22:35, 6 users,

Blijkbaar heb ik de laatste update voor El capitan al een maand iedere dag afgeschoven. Die was van 13 december.

Dat is op mijn main machine (macbook pro). Mijn desktop systeem daarentegen:
20:20 up 107 days, 1:34, 2 users,

Dat komt dus wel redelijk in de buurt van die 3X per jaar ;).

Maar in dit geval zou ik een reboot niet zo vervelend vinden. Tenminste het is opzich wel handig om weer een werkende te krijgen
Vind het zo mooi dat je word weggemod.

"Grr, stomme Mac users met hun stabiele software! :( "

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 25 januari 2017 17:46]

Jaloezie is een b**ch ;) (en ik weet tóch wel dat er geen onderbouwd argument komt, dat maakt het extra grappig)