Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: volgende iPhone heeft variant op MacBook Touch Bar

Door , 182 reacties

Het oledmodel van de volgende iPhone heeft onderaan het scherm een variant op de Touch Bar van recente MacBook Pro's. Het gebied maakt onderdeel uit van het scherm, maar zal gereserveerd blijven voor een virtuele Home-knop met functietoetsen ernaast.

Het gedeelte onderaan het scherm is rond anderhalve centimeter hoog en loopt over de hele breedte van het scherm, zo claimt 9to5 Mac op basis van de betrouwbaar geachte analist Ming-Chi Kuo van KGI. Daardoor blijft er voor apps en video een 5,15"-scherm over met een resolutie van 2436x1125 pixels, zegt de analist. Dat geeft het scherm een verhouding van 2.17:1. Daarmee past de telefoon in een trend van langere schermen in smartphones.

De grootte van de iPhone 8 zou uitkomen rond die van de iPhone 7 met een 4,7"-scherm. Apple zou de bezels verkleinen en de Home-knop weghalen om het scherm in een behuizing van die grootte te stoppen. Dat past, al blijft er dan vooral aan de boven- en onderkant weinig ruimte over voor de overige elektronica.

Daarnaast zou Apple het pcb opnieuw ontwerpen met meer elementen op elkaar, waardoor er meer ruimte over zou blijven voor een accu, die daardoor groter kan zijn en dus een hogere capaciteit kan hebben dan die van de huidige iPhone 7. Apple loopt de afgelopen jaren achter met de capaciteit van zijn accu's: concurrenten stoppen accu's met hogere capaciteit in behuizingen van ongeveer dezelfde grootte.

De iPhone 8 zou uitkomen naast twee traditionelere modellen met 4,7"- en 5,5"-displays die Kuo aanduidt als iPhone 7s-generatie. Geruchten spreken al langer over draadloos laden in de nieuwe iPhones, naast een ontwerp met een glazen achterkant, zoals de iPhone 4 en 4s uit 2010 en 2011.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-02-2017 • 07:38

182 Linkedin Google+

Reacties (182)

Wijzig sortering
Zou het gaaf vinden als ze een Touchbar maken, van mij mag de Homeknop nu wel een keer weg. Helaas komt een Touchbar je reparatie kosten niet ten goede bij een val!

Dan het OLED gedeelte... Tjah, dit had vanaf de iPhone 6/7 al wel gemogen.

Ik gebruik zelf al een tijdje een iPhone (sinds 3G), en kan niet anders zeggen dat het tijd is voor verandering bij Release 10 jaar.
Een Touchbar is toch absurd als al heel je scherm een touchscreen is ?!
Trek dan gewoon het touchscreen helemaal door naar beneden zodat je een software matige homeknop hebt. Meer zelfs, ik dacht dat dat al de geruchten waren, waarbij dus de fingerprint reader in het touchscreen zit.
Het gebied maakt onderdeel uit van het scherm, maar zal gereserveerd blijven voor een virtuele Home-knop met functietoetsen ernaast.
Als ik dit zo lees is dat nou net wat ze gaan doen.

Heel logisch eigenlijk...
Ik kan je geen ongelijk geven in je antwoord. Het kan ook voordelen hebben bij bijv. Appswitching. Maar goed, uit de praktijk moet blijken of het echt gaat werken.
Helemaal mee eens, de iPhone begint steeds meer op mijn Nexus 4 te lijken kwa uiterlijk eerst het zelfde formaat en nu de virtuele knoppen. Ik vind het zelf prima werken maar het grote voordeel van de virtuele knoppen op android is dat deze automatisch verdwijnen en deze ruimte van het scherm beschikbaar komt indien nodig. Als je een losse touchbar gaat maken zie ik het voordeel niet meer ten opzichte van een fysieke knop, het zou inderdaad veel logischer zijn om het scherm door te trekken.
Buiten de Touch-ID, waarom zou je 2 aparte schermen maken i.p.v. één groot scherm? Waarbij de onderkant softwarematig wordt gereserveerd.
Het is ook één scherm, alleen is het onderste gedeelte "gereserveerd" voor de touchbar. Ik hoop trouwens wel dat je gewoon fullscreen video kan kijken, waarbij de touchbar verdwijnt.
Ah, niet goed genoeg gelezen blijkt. Wel ben ik benieuwd hoe een applicatie die het volledige scherm gebruikt, af te sluiten is.
Dat zou een uitdaging zijn voor de app bouwers en ze de app voor met en zonder touchbar apart moeten programmeren. Immers wat moet er gebeuren als je in het midden op de touchbar drukt? de video stoppen? Siri oproepen? of naar het hoofdscherm gaan? De uitdaging is nog groter omdat je dan de keuzes bij de app bouwer legt en niet bij Apple zelf (die nu het 'alleenrecht' hebben op de touch-button en andere hardware buttons). Stap over een dergelijk issue niet te gemakkelijk overheen, dit is echt wel een hoofdbreken voor Apple.

Maar zoals al gezegd in de geruchten blijft dit deel van het scherm 'geserveerd' en is dus geen onderdeel van de app op het volledige scherm.

Moet wel zeggen dat een touchbar als gereserveerd stuk scherm van het totale scherm niet echt aantrekkelijk lijkt. De touchbar op een macbook pro is immers onderdeel van het toetsenboard en daarmee zeg maar 30 cm lang en kan vele knoppen presenteren maar ook het enige deel is wat aanraakgevoel is, terwel bij een iPhone het hele scherm aanraakgevoelig is. Op een iPhone zou de touchbar beperkt zijn 5cm en maar een paar knoppen kunnen afbeelden. Voelt eerder als een nieuw GUI design-principe wat ze kunnen introduceren bij App bouwers. Daar komt nog eens bij dat in de touchbar alleen uiterst rechts de sensor zit voor de vingerafdruk, bij een iPhone zullen ze die ook ergens moeten plaatsen in dit gereserveerd stukje scherm. Zou logisch zijn om dat dan in het midden te plaatsen omdat die daar al 10 jaar zit, maar in het midden maakt het touchbar nog beperkter omdat je dan niet een knop van meer dan zeg 2cm kunt presenteren vanwege de in het midden zittende vingerprint scanner terwel op de touchbar op het macbook je rustig bvb een schuifknop van 10cm kunt neerzetten.

Maar goed, we zullen afwachten.
Waarom ga je er vanuit dat Apple daar niet over nagedacht heeft?

Sowieso is het toch logisch dat ze er vanaf dag 1 rekening mee houden en eisen zullen stellen aan de appbouwers.

Bovendien is het software je kan vooraf en achteraf softwaremati allerlei aanpassingen doen, waarom zou dat een probleem zijn?
het is pure speculatie: accu-duur-optimalisatie? 3D Force (haptic) beperken?
Uiteraard eerst zien of het waar is en hoe het dan uiteindelijk geïmplementeerd wordt, maar als ze toch voor virtuele knoppen gaan, waarom niet gewoon op het scherm?
Laat ze verdwijnen bij een full screen applicatie, dan heb je zowel je knoppen, als "meer" scherm. En uiteraard kun je deze knoppen ook per app aanpassen, zoals nu op de touchbar.
De touchbar maakt je telefoon slechts groter of je scherm kleiner zonder, op het eerste gezicht, echt iets toe te voegen.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 16 februari 2017 07:50]

Ik denk niet dat het om virtuele knoppen gaat (want hoe gaan die geïmplementeerd worden op telefoons zonder die balk), maar meer om shortcuts (knippen/plakken, vaak gebruikte apps).
Dat zou kunnen, maar lijkt mij een zeer vreemde keuze. Welke acties doe je op een iphone zo vaak dat ze een aparte, permanente, plek moeten krijgen onder een scherm?
Een plek welke dus "kostbare" ruimte inneemt, ruimte die wat mij betreft beter naar het scherm zelf kan gaan.

Knoppen op het scherm kun je per iphone versie laten verdwijnen of verschijnen. Android laat dat mooi zien, op bijvoorbeeld de pixel heb je virtuele knoppen, op een samsung heb je ze niet vanwege de fysieke knop.
Ik vond het juist bij Android zo enorm irritant dat als je per ongeluk op verkeerde gebied op je scherm drukte een spel afsloot. Dit heb ik nog nooit gehad bij een iPhone omdat de fysieke Home knop los staat van touch scherm.
Het lijkt mij gewoon een ruimte gereserveerd voor touch knoppen maar het is wel één display. Dus eigenlijk het systeem dat Android ook gebruikt en dan kan Apple nog altijd in bepaalde omstandigheden de controls laten verdwijnen (zoals dat het geval is bij Android's immersive mode). Echt een klein aparte display voegt geen meerwaarde toe. De vergelijking met de touchbar is verwarrend maar lijkt mij het zelfde systeem als Android (of toch zeker gelijkaardig).
Volgens mij is het bedoeld om de huidige "home" knop te vervangen. Zonder die knop kun je bepaalde taken niet meer (makkelijk) uitvoeren, dus logisch dat ze m altijd laten staan. Een fysieke knop verdwijnt immers ook niet als je video kijkt, en zo'n touch bar kan zich dynamisch aanpassen op basis van je applicatie. Volgens mij is het sowieso een verbetering.
Volgens mij is de touchbar niets anders dan een (oled)scherm, echter apart aangestuurd van het normale scherm.
Wat houdt Apple dan tegen om die bar niet gewoon op het scherm zelf te zetten. Maak het scherm wat langer en reserveer de onderste twee centimeter voor de knoppen.
Laat ze verdwijnen zodra je je telefoon in landscape stand houdt zodat je bij films en spellen meer scherm hebt, laat ze staan bij portret stand. Bij android heb je ook de knoppen nodig en daar werkt het prima, dat kan apple vast ook.
Of verzin iets anders, waar het mij om gaat is dat als je ze betrekt bij het scherm je met opties hebt en meer scherm in plaats van die gigantische balken met niets boven en onder het scherm.
Wat houdt Apple dan tegen om die bar niet gewoon op het scherm zelf te zetten. Maak het scherm wat langer en reserveer de onderste twee centimeter voor de knoppen.
Uit het artikel:
Het gebied maakt onderdeel uit van het scherm, maar zal gereserveerd blijven voor een virtuele Home-knop met functietoetsen ernaast.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 16 februari 2017 08:48]

Nu zie ik het inderdaad ook, de term touchbar liet mij denken dat het een apart scherm zou worden.
Dit is gewoon op het scherm. Exact zoals Windows Phone het doet.
De aspect ratio wordt aangepast, er komen 25 pixels bij in de hoogte, die vervolgens worden gebruikt om de (semi) permanente snelkoppelingen te tonen.
Bij windows phone kun je deze meekleuren met de systeemkleur.
De reden dat Android en Windows Phone altijd dezelfde knoppen weergeven is een UI keuze.
Vingerafdruk sensor onder glas is ook niet nieuw.
Tuurlijk de twee combineren is "hip", maar Apple is niet de enige die het doet. En het is zeker niet nieuw. LG was er een jaar geleden al mee bezig.
http://www.theverge.com/c...sensor-under-glass-screen
nieuws: LG's eerste eigen vingerafdrukscanner kan onder glasplaat smartphone ...

Ik zeg ook niet dat het niet hip is, maar het is niet zo dat Apple iets doet wat innovatief is of niemand anders kan/doet. Terwijl het nieuwsbericht dat wel suggereerd. Linken naar het bovengenoemde artikel had de auteur van het nieuwsbericht ook kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 16 februari 2017 10:35]

Weet je ook in welke toestellen deze technologie momenteel zit?
momenteel nog geen enkele, maar het zit dus ook nog niet in de Iphone dus dat argument gaat niet op. Er zijn meerdere fabrikanten mee bezig. Dat apple het misschien gaat doen is enkel een gerucht. Dat LG het gaat doen is bevestigd.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 16 februari 2017 13:52]

Hello, is it me you are looking for https://support.microsoft.../windows-10-what-is-hello
iris scan.
Maar kid1988 bedoelt gewoon de context aware software knoppen, wat dus niet vernieuwend is omdat andere mobiele besturingssystemen het al hadden.
Context aware knoppen bestaan al veel langer.. Het ging mij om het woord "Exact"
Wat dus niet het geval is en gewoon de zoveelste Apple bash opmerking was...

Nokia gebruikte al soft keys in 2002 dus heel vernieuwend is het concept niet
Ja apple loopt achter met accu capaciteiten, maar de software en hun processor is toch ook behoorlijk wat efficiënter?
Apple beredeneert hun accu capaciteit op dagelijks gebruik en heeft een eigen model van 8-12 uur. Met bijna de helft van de capaciteit ten opzichte van een Android Flagship weet Apple soortgelijke prestaties op het gebied van de uren te evenaren en op sommige gebieden te verbeteren. iOS en de eigen hardware zijn simpelweg veel efficiënter.

Als dit model een bijna 2x zo grote accu krijgt kun je ervan uitgaan dat de nieuwe iPhone bijna onverslaanbaar is op dit gebied.
Mijn iPhone 6s is anders gewoon leeg tegen 17.00 uur, net zoals bij mijn collega's. Dus het idee dat Apple zo heel veel efficiënter is blijkt niet uit de praktijk.

En nu kan ik toevallig in de hoek zitten met de slechte accu's maar ik vind dit soort verhalen te vaak voorkomen.
De vraag is ook wat je met je telefoon doet. Als ik de hele dag op Facebook zit met mijn telefoon dan is deze inderdaad leeg om 17.00. Kijk ik eens per uur of ik even een mailtje heb of wat dan ook, dan zit ik om 17.00 op de 60%. Het ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt.
Absoluut. Ik heb zelf zakelijk een 5SE en prive een 6S. Mijn 5SE haalt makkelijk een standbytijd van 5 dagen. Daar gebeurt dan ook niet veel meer mee dan sporadisch bellen en een paar keer per dag even snel mail checken. Aangezien hier altijd met sarcasme op gereageerd wordt heb ik even de batterijstatistieken erbij gepakt. Ik heb nu 81 uur standby en nog 45% accu over. Deze week gaat ie dus zelfs naar 6 dagen.

Mijn prive 6S gebruik ik wat intensiever (per dag 1-2 uur schermtijd met name browser), maar ik heb heel veel overbodige dingen uit staan, geen facebook app en push overal uit. Deze telefoon heeft meestal aan het einde van de dag (en dat is dus als ik naar bed ga) 70% accu over.

Het is maar net hoe je de telefoon gebruikt :)
Bij mij scheelt het ook veel. Soms haal ik het einde van de dag niet of nauwelijks, soms haal ik het makkelijk. Maar ik vind dat accu's toch moeten zijn gebaseerd op zwaar gebruik. Als je dan geen volle dag kan halen is dat toch vervelend.
Gedeeltelijk me eens.

De vraag is: Wat is zwaar gebruik. Ik heb verschillende spellen op mijn telefoon die extreem zwaar zijn. Als ik deze speel kan ik er vanuit gaan dat ik hooguit de 3 uur batterij haal. Kan ik dit als zwaar gebruik classificeren? Of is de hele dag mailen waar ik zo een 6 tot 8 uur haal zwaar gebruik? Is 30 apps in de achtergrond draaien zwaar gebruik or is dit toch "misbruik" van je batterij?
Klopt, maar ik zit op mijn werk en dus niet constant op de telefoon 8-)
Hier hetzelfde, als ik dan location services uit zet, gaat ie 2x zo lang mee, niet normaal hoeveel dat loopt te lurken in de achtergrond.
Location services etc moet je in principe ook alleen maar in dichtbevolkte gebieden aanzetten en niet op het platteland.

Location services bestaat uit 2 varianten :
- Low-power via wifi-signalen
- Als er geen wifi-signalen zijn (of ze zijn slecht) dan gaat hij naar full-power gps over. En dat is een battery drain.

Echter standaard is location services niet erg, want gps werkt bij default ook minder vaak bij. Echter heb je van die apps die geen maat kunnen houden en dus elke 5 seconden de location services uit gaan lezen en dan is je batterij zo leeg.
Maar dan is het probleem de app en nog niet de telefoon of location services.
Heb je al gecontroleerd of je batterij op de "vervang" lijst staat. Een deel van de iPhone 6s toestellen heeft namelijk een slechte batterij. Hier kun je dit controleren. De batterij wordt in dat geval gratis vervangen door een goede.

Is dit niet het geval dan zou ik eens het toestel resetten zonder de iCloud backup terug te zetten. Controleer daarna eens hoe lang de batterij meegaat. Ik haal zo'n 2.5 dagen.
Dat heb ik al gecheckt inderdaad. Viel deze 'helaas' niet onder.

Bedankt voor de tip, ga ik eens proberen.
Mijn iPhone 6s is anders gewoon leeg tegen 17.00 uur, net zoals bij mijn collega's. Dus het idee dat Apple zo heel veel efficiënter is blijkt niet uit de praktijk.

En nu kan ik toevallig in de hoek zitten met de slechte accu's maar ik vind dit soort verhalen te vaak voorkomen.
Ik denk dat jij en je collega's in de hoek zitten van de accuvretende apps! Heeft je werkgever bepaalde apps voor bv VPN verplicht gesteld? Spelen jullie toevallig allemaal Pokémon Go?

Mijn iPhone SE werkt 2 dagen op een acculading, en de 6s houdt het bij ons een volledige dag uit.
Dat viel mij ook al op bij de iPhone 6. Ik heb echter een 7 plus nu en die is niet op te krijgen. Vaak na een dag met matig gebruik nog 70% over als ik richting bed ga. En met intensief gebruik nog 30%.

Conclusie. De plus modellen hebben wel een grote accu.
Ik krijg dit ook mee op mijn werk, vaak in de middag moeten ze hem aan de lader hangen, terwijl hij die nacht is opgeladen, en dat zijn dan allemaal de nieuwste iPhone's. Tegenwoordig hoor je ook zelfs: "<scheldwoord>, kan hem niet laden en muziek luisteren tegelijk".
Ik heb zelf een kapotte accu gehad, dit resulteert inderdaad in smiddags opladen. Maar komop zeg, de kans dat je op moet laden & muziek wilt luisteren tegelijk is nihil, ik kan met gemak een hele dag mijn iPhone 7 gebruiken zonder op te hoeven laden.
Als ik zit te werken plug ik vaak even mijn telefoon in de lader en luister ik een muziekje. We hebben flexplekken en er staat geen radio aan ofzo. Laden en muziek luisteren, ik doe het wekelijks wel een keer.

[Reactie gewijzigd door boppos op 16 februari 2017 08:44]

Als ik zit te werken dan plug in m'n koptelefoon gewoon in m'n laptop, net zo makkelijk.
Maar dat jij dat kan wil nog niet zeggen dat IEDEREEN dat kan.
Dat is echt niet zoals het zou moeten. Misschien hebben ze een defecte batterij, slechte calibratie, cheap lader of een app die de batterij leegzuigt. Of misschien switched ie continu tussen WiFi en 4G vanwege een slechte verbinding op kantoor. Of diegene zit de hele ochtend zware games te spelen. Het kan van alles zijn, maar het is niet normaal en acceptabel dat een iPhone het maar tot de middag uithoudt. Zeg dat maar tegen 'ze'.
Ik ken letterlijk niemand met iphones die niet klaagt over z'n accuduur. *Niemand*. Dus misschien gebruik jij je telefoon beneden gemiddeld, of ben je snel tevreden. Maar het fabeltje dat iphones langer mee gaan door optimalisatie oid dat is allang verleden tijd.
Wat een kul. Ik ken werkelijk niemand met een iPhone die een wezelijk slechtere accuduur ervaart dan met Android flagships en er over klaagt. De meeste testen laten ook iets vergelijkbaars zien, soms scoort een iPhone wat beter, soms een Android flagship. Bij de iPhone 7 lijkt Apple weer wat achter te lopen, vooral in de Which? test waar de meeste sites dan naar verwijzen, maar zo veel scheelt het allemaal niet (3G internet: 615min voor de 7, 640min voor de LG G5, 677 voor de Samsung S7).
Real-life testen zijn toch anders hoor!
Who's real life is that?
  • 1 uur video kijken
  • 1 uur bellen
  • 1 uur web browsen
Er wordt geen app gebruikt. Whatsapp? Flitsmeister? Navigatie? Nieuws?

Bij OLED vs LCD is er een mega verschil in batterij gebruik bij het kijken van video.
Voor iedereen zal een test anders uitmaken,maar het geeft toch een goeie vergelijking,van wat de meeste 'gewone' burgers doen,met hun toestel.

Apps installeren heeft geen zin,want ik weet dat sommige apps (facebook,messenger,snapchat,navigatie,....)bij bepaalde versies veel meer stroom verbruiken,als anders.Dus zou men altijd,alle toestellen,met exact dezelfde versies moeten testen,wat niet haalbaar is!Dus vind ik dit niet toepasselijk,en ik spreek uit ondervinding.(Ios en Android)
Ik kijk best wel eens een filmpje van een halve minuut. Gemiddeld misschien een aantal minuten video per dag. Deze test is gebouwd op het feit dat 33% van alle gebruikerstijd video is. Is dat de 'gewone' burger?
OLED heeft een variabele stroomverbruik afhankelijk van het kleur dat het scherm weergeeft.

Je kan dus niet zomaar roepen dat OLED een lager stroomverbruik heeft.
Niet zomaar, en inderdaad niet bij alle soorten beeld. Misschien als je naar tekenfilms kijkt maar over het algemeen is het bekend dat de meeste video veel zwartwaardes bevat en daar is OLED niet alleen perfect in qua contrast maar ook enorm energiezuinig (zwart kost 0 nrg). Vandaar mijn opmerking dat als je een test doet die video voor 33% laat meetellen, de LCD schermen er in totale score niet lekker uit zullen komen.
Ik ken letterlijk niemand met iphones die niet klaagt over z'n accuduur.
Aangenaam.
Ik doe er 2 dagen mee, iPhone 6 en 7.
Kom onder je steen vandaan, er zijn genoeg mensen met een iPhone die over z'n accuduur klagen.
Gelukkig kan ik met een hand omdraai m'n accu verwisselen van m'n telefoon. Meteen weer vol!
Kom onder je steen vandaan, er zijn genoeg mensen met een iPhone die over z'n accuduur klagen.
Gelukkig kan ik met een hand omdraai m'n accu verwisselen van m'n telefoon. Meteen weer vol!
Ik denk dat je zijn bericht niet goed las.
Hij typte "Ik ken letterlijk niemand met iphones die niet klaagt over z'n accuduur. ".
Hij kent niemand die niet klaagt, dus hij zegt hetzelfde als jij.
Het kan van alles zijn, maar het is niet normaal en acceptabel dat een iPhone het maar tot de middag uithoudt. Zeg dat maar tegen 'ze'.
Je zegt het zelf al, het kan van alles zijn. Oftewel als ze op kantoor met bluetooth speakers naar muziek van de telefoon luisteren en dan continue next-next of met het volume op de iPhone gaan spelen elke keer dat er een telefoontje binnenkomt (en je dus het scherm activeert wat een batterijvreter is).

Dan kan het onder die omstandigheden best normaal zijn, want misschien staat het schermpje per dag wel 5 uur aan.

Hetzelfde heb ik ooit eens meegemaakt met een beruchte broekzakbeller, die klaagde ook dat zijn telefoon zo leeg was, hoesje eromheen gedaan en zijn accu ging 3x zo lang mee, puur vanwege het feit dat hij niet meer broekzak ging bellen en zijn telefoon dus niet continue aanging vanwege sleutels etc die in zijn broekzak zaten.
Ik red prima 3 dagen met een 7 Plus gebruik hem redelijk vaak.
Ik ken verscheidene mensen waarbij de instellingen van de Exchange server verkeerd staan wat resulteerde in een battery drain. Na het verwijderen van het account kon de iPhone makkelijk de hele dag mee. |:(
Er zit inderdaad een extreem klein verschil tussen de Samsung en TSMC chip. Maar een verdubbeling van de accuduur? 8)7 dat is simpelweg onmogelijk.

Wellicht is een verschil in software het probleem geweest, wat langere cpu load gaf. Daarnaast is het scherm een veel grotere energievreter dan de SoC.
Er zijn iPhone 6S modellen met een brakke accu, volgens mij is dit niet te herleiden aan welke SoC er op de telefoon te vinden is.
https://www.apple.com/support/iphone6s-unexpectedshutdown/
Ik ervaarde hetzelfde, zeker de helft meer accu!
We zullen zien hoe het ze vergaat nu het scherm wat hogere resoluties lijkt te krijgen. Het scherm verbruikt de meeste capaciteit van de batterij. De rest helpt ook wel maar er is maar beperkte winst mee te behalen.
Ik begrijp Apple eerlijk gezegd niet als ze de resolutie opeens gaan verhogen. Er zijn geen noemenswaardige optische voordelen te behalen en zonder eventuele VR-optie lijkt het me zelfs nutteloos en negatief voor inderdaad de accu.
Bij veel zaken (niet allen Apple) kun je je tegenwoordig het nut afvragen.
De high end mobiele socs zijn al rete snel. De volgende generatie zou zich prima kunnen richten op beperken van verbruik alleen met behoudt van performance. Vermoed toch dat ze liever weer wat sneller willen.

Je koopt tegenwoordig voor <200$ een telefoon met 4GB geheugen, 64GB storage, full HD 5''+ scherm, laatste Android versie, mooi design, etc etc ... Toch willen mensen een toestel van 3-4X die prijs voor de laatste paar specs verbetering.

Het verkoopt dus wordt het gedaan.
Waarschijnlijk een gevalletje "omdat de rest het ook doet".

Dat zagen we ook bij de Windows Phones. Die konden met best wel low/mid-end hardware (single/dual core, vrij lage Ghz) prima alles draaien, maar toch zijn ze gezwicht onder alle druk om ook quad code cpu's te gaan gebruiken, veel Ghz, veel RAM ed, alleen maar omdat de consument het idee had, dat de telefoons minder waren, omdat de specs minder waren dan bij de concurrent.

Nou worden Windows Phones door hele andere dingen geplaagd, maar over het algemeen draai(d)en ze zeer vlot op hun "mindere hardware".
Apple beredeneert hun accu capaciteit op dagelijks gebruik en heeft een eigen model van 8-12 uur.
Dan is het super dom van Apple om zo te denken dat het dan goed is.
simpel het feit als ze gelijke accu's zouden gebruiken en dan de accu duur op 16-24 uur brengen maakt het veel interessanter.
Zeker als je dan verder door denkt en merkt dat er nu al gebruikers zijn die 1 a 2 dagen doen op 1 lading, die dan tot aan 4 dagen kunnen komen, dat is voor veel mensen een grote wens.
Dat gaan ze dus waarschijnlijk doen met de nieuwe iPhone :) Iets dat ze inderdaad veel eerder hadden moeten en kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 16 februari 2017 11:35]

Overdrijven kan ook.

Misschien is het OS 'efficienter' alhoewel dit sinds iOS7 zwaar achter uit gegaan is als je kijkt hoeveel beklag er is over hoe traag oude devices opeens worden na een enkele major upgrade.

Universele Applicaties / Games zowel voor iOS als android zullen echt niet zoveel verschillen qua verbruik.

Dingen als het scherm (dat nog altijd het meest verstookt) kan Apple echt niet magisch significant minder laten verstoken als een andere random smartphone..
Misschien is het OS 'efficienter' alhoewel dit sinds iOS7 zwaar achter uit gegaan is als je kijkt hoeveel beklag er is over hoe traag oude devices opeens worden na een enkele major upgrade.
Het zijn altijd mensen met een iPad 2 of iPhone 4S die de OS upgrades vanaf iOS 7 niet lekker trekken. Wat betreft prestaties is er nauwelijks achteruitgang tussen iOS 7 en 10. Met andere woorden een device die iOS 7 fluitend draaide heeft ook geen problemen met 10. Mijn iPad Mini 2 doet het nog prima terwijl het de opvolger is van de eerste Mini die nog een iPad 2 was qua specs.
"Met bijna de helft van de capaciteit ten opzichte van een Android Flagship weet Apple soortgelijke prestaties op het gebied van de uren te evenaren en op sommige gebieden te verbeteren. iOS en de eigen hardware zijn simpelweg veel efficiënter."

De S7 Edge heeft slechts 24% meer capaciteit (niet in de buurt van 2x zoveel), iets langere accuduur bij browsen en een bijna dubbel zo lange accuduur bij video kijken, dit alles ondanks dat er 34% meer pixels worden gerenderd. Om bovenstaande even flink te nuanceren.

@BikkelZ hieronder:
Ja, OLED heeft bij video voordelen en bij browsen licht nadeel. Maar als je de extra GPU belasting van 34% meeneemt, is er in dit voorbeeld dus niet echt sprake van een duidelijk efficiëntie voordeel voor de iPhone/iOS. Ook niet in standby, zoals de GSMArena batterijtests (custom, zet alles op 0, behalve bellen op 30 minuten) laten zien.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 16 februari 2017 15:19]

Alléén bij video kijken echt betere prestaties. Wellicht ook door het efficiëntere OLED scherm?
Vergeet niet dat het scherm de grootste gebruiker is, de iphone heeft doorgaans een lagere resolutie dan android flagships, waardoor het verlies van de backlight een stuk minder is. Het is de vraag wat zo'n groter scherm doet, en hoeveel pixels ze op het oppervlag gaan drukken :)

Voorlopig blijf ik nog even op mijn iPhone 7, ze hebben dus nog een jaartje extra om het te perfectioneren ;)
De iPhone 7 Plus heeft niet veel minder pixels en is 1 van de beste smartphones op het gebied van accu.
Ik dacht dat de iPhone 7 PLUS gewoon full hd resolutie had op een 5.5" scherm? Dat is toch 4 keer minder pixels dan hun directe concurrent Samsung?
Nee, het is bijna 2 keer zoveel pixels op de S7 Edge.
En tóch haalt mijn iPhone 6 de 2,5 dag met normaal gebruik (gebruik van apps is exact vergelijkbaar met m'n Galaxy Note 3 die ik hiervoor had). De Galaxy Note 3 haalde amper de 12 uur.
Heb hier een Moto G4 Plus, na een Huawei P8 te hebben gehad.
Als al die fabrikanten nou een keer de bloatware van de telefoon af halen, gaat die veel langer mee.
Haal nu met de G4 Plus gemakkelijk 2 dagen. Waar de P8 moeite had met een dag. Verbaasde me dat er geen bloatware op de Moto zat :)

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 16 februari 2017 08:47]

Wat is er mis met Android? Alle klachten die jij geeft over Android kan ik ook over Apple geven. Het is persoonlijke voorkeur.

Toch jammer dat er tegenwoordig nog mensen op Tweakers zitten die niet snappen dat anderen ook een persoonlijke voorkeur hebben.
Je onderbouwt je argumenten ook zo goed!

'Apple' *zucht* :+

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 16 februari 2017 08:49]

Nou, wat betreft de bloatware heeft hij toch wel een punt. Ja voor ons tweakers is er wel omheen te werken en zelfs op te lossen. Maar waarom zowat alle fabrikanten het nou zo nodig vinden om zoveel "extra's" te installeren op Android telefoons snap ik ook niet. Ook niet die grafische schillen die er vaak opzitten. De meeste werken matig, voegen niks toe aan de standaard GUI van Android, zijn traag, hebben veel bugs en trekken ook nog eens je accu snel leeg.

Niet dat Apple zich daar niet schuldig aan maakt hoor, want bijv de aandelen app en vrienden vinder heb ik nog NOOIT gebruikt en kon ik ook nooit verwijderen (sinds iOS 9 wel gelukkig), maar daar vind ik het minder storend.
Ik had het zelf juist over de bloatware :+

Ik vind zelf ook dat samsung etc. moeten stoppen met die bloatware (Samsung Apps, en weet ik veel wat).
Heb nu de Moto G4 en daar zat letterlijk niks qua bloatware op, niet een app of widget, en dat werkt dus veel fijner, sneller, en de batterij gaat veel langer mee.
Dat Samsung, Huawei, etc. bloatware op Android plaatsen wil niet zeggen dat Android slecht is.. Hooguit dat Samsung en Huawei hun versie van Android "niet mijn smaak" is.

Ik reageerde op de reactie "Android.. zucht", lekker onderbouwt enzo. 8)7
Het gaat bij Apple (en samsung) wel erg snel mbt nieuwe mobiele telefoons uitbrengen, maar het verschil tussen die telefoons en de voorganger is in mijn ogen niet het geld (maar op zich wel de moeite waard) om de overstap te doen.


Oftopic
'Android'... *zucht*
Ja idd Android, want naast onnodig veel bloatware is er niks mis daarmee. Maar dat veel mensen belachelijke prijzen willen betalen voor een mobiel met het logo van Apple erop be my guest.

Het word echt tijd dat Apple fanboys en Android fanboys kappen met steeds elkaar af te zeiken kraken in dit soort artikelen. Je schiet er gewoon niks mee op.
Twee dagen met mijn SE op alleen 4G is niet slecht. Ik ben zeer tevreden met deze accu.
De Moto G4 doet ongeveer het zelfde, deze staat bekend als zeer goed.
De 6 van een familielid doet ook ruim meer dan een dag, is voldoende.
Geen ervaring met 6s of 7.

[Reactie gewijzigd door pe0mot op 16 februari 2017 07:59]

Moesten Android toestellen met de resoluties van IPhones draaien zou het ook al veel schelen. Mijn Samsung s5+ doet met een 3200mwah baterij ongeveer 1,5 dagen. Dusja dagelijks opladen hehe.
True een iphone 6 plus heeft ook al een 2910 mAh accu tevens ook full hd, echter groter scherm dus meer schermverlichting en dus meer stroomverbruik.

Die resolutie is zo heel erg nog niet hoor. Je merkt het verschil echt met qHD. Dan ziet het er tenminste ook een beetje goed uit.
Ja op de kleinere telefoons vind ik het verschil het verbruik niet waard hehe.
Het weghalen van de homeknop vind ik op zich een heel goed idee. Ja ik ga de fysieke knop zeker missen maar ik vind het wel erg positief dat de iPhone hierdoor weer wat kleiner wordt. Ik heb eigenlijk niks aan te merken op de iPhone qua functionaliteit dus de vorm-factor is voor mij de enige reden om weer een nieuwe te kopen. Door het weghalen van de homebutton en het smaller maken van de bezels komt de iPhone weer in de buurt van het 5 formaat. Ik heb nu de 6 en vind de scherm grote top maar het formaat van de telefoon net iets te groot.

Het idee van een 'touchbar' lijkt me toch een beetje vreemd op een telefoon. Je kan in principe toch de vingerafdruk toestaan op het hele scherm? Daar hoeft toch niet een specifiek gebied voor gereserveerd te worden. September is nog ver weg.. dit zal niet het laatste gerucht zijn.
De fysieke homeknop IS al verdwenen sinds de iPhone 7. Op de iPhone 7 is daar alleen het scherm nog niet onder doorgetrokken maar met de geruchten lijkt dat nu wel te gaan gebeuren.

Welbeschouwd kan je jet noemen wat te wilt, maar gaat het display van links naar rechts en van boven naar beneden doorgetrokken worden en Is het, afhankelijk van de toepassing waar je in zit, mogelijk om onderaan op het scherm een stukje bediening zoals de virtuele homeknop te projecteren.

Laat het maar snel september worden, ik ben benieuwd!
Ik vind het weghalen van homeknop juist een slecht idee, als het op de manier word doorgevoerd zoals ik het voor ogen zie: Volgens mij is de iOS software niet in staat om nooit vast te lopen of problemen te geven, en 100% goede verhoudingen weer te geven met alle (legacy) apps, waardoor de homeknop soms niet zichtbaar zal zijn, en dus niet zal werken wanneer je hem nodig hebt. Dan is de enige oplossing de telefoon in zijn geheel uit/aan zetten. Wat dat betreft is een apart schermpje in de rand dus ook een betere oplossing, omdat dat los staat van de apps.

Als ze een touch gevoelige homeknop zouden maken in het scherm zelf, dus dat je harder moet drukken en dat iOS dan begrijpt naar home te moeten gaan, denk ik dat dat een betere oplossing is.
Daarvoor kunnen ze toch een knopjes combinatie voor bedenken?

Zoals volumeknop + aan/uit knop?
De iPhone 7 moet je al hard resetten met aan/uit en volume down samen in te drukken! :+

Bij Apple werken dus best wel mensen die prima kunnen nadenken over een harde reset als bv. de home-knop niet meer fysiek wordt uitgevoerd. Laat het ontwerp gewoon aan hen over, dan kunnen wij straks weer genieten!
Ja dan gebruik je toch de volume up?

Het is niet zo dat alle knopjes bezet zijn of zo.

Tevens kunnen ze een combinatie bedenken met de tril functie aan/uit.

Dus wat ik zeg is niet zo vreemd hoor.
even objectief , homebutton weg en touchbar introduceren als iets nieuws is een vestzak broekzak operatie.
De vingerafdruk onder het scherm is mogelijk als ze sonische techniek gebruiken.

En ik neem aan dat ze daarvoor dan een gedeelte kiezen van het scherm.

Anders moeten ze het onderdeel dat het sonische signaal uitzend onder het gehele scherm plaatsen en dat lijkt me overbodig en ook onnodig duurder.
Dergelijke radicale veranderingen op een cash cow lijken me niet logisch. Gewoon een volgende iteratie met een spec bump en heel misschien OLED lijkt me waarschijnlijker.
Die volgende iteratie komt er toch ook gewoon? Lijkt me echt niet ondenkbaar dat ze daarnaast een iPhone X/Pro/Whatever uitbrengen.
... het scherm zelf is toch al een touch iets wat een aangepaste interface kan laten zien...
Maak dan het scherm langer en doe dan touch controls net als Android.

Dit is echt innoveren voor 't innoveren. De touch bar op de nieuwe macbook snap ik ook niet. Boven de touch bar heb je een enorm scherm waar je alles op kan zetten wat je wilt, en dan moet je opeens naar de bar gaan kijken om er iets mee te moeten doen.

Ik denk dat het patent verkeerd wordt geinterpreteerd. Het is gewoon een groter scherm, van bezel tot bezel, en de functie die ze laten zien is een voorbeeld van de extra ruimte.
Zoals ik het begrijp is het gewoon zoals Android. Het is één scherm met het onderste deel gewoon gereserveerd voor touch contols. De vergelijking met de touchbar van de MacBook is wat verwarrend maar als je het bekijkt lijkt mij het in essentie hetzelfde systeem als Android.
Ik geloof er helemaal niks van. Inmiddels heeft het verleden uitgewezen dat geruchten die in de zomer uitkomen in een Amerikaanse krant vaak wel een kern van waarheid bevatten. Maar een of andere analist weet in februari echt niet hoe de volgende iPhone eruit zal zien hoor. Daarvoor zijn er nog te weinig aanwijzingen geweest om te analyseren. Er is de afgelopen dagen al meer nieuws geweest over de volgende iPhone('s) en de spreken elkaar allemaal tegen. Oke ze hebben een ding gemeen en dat is dat er iets met oled gaat gebeuren.

Natuurlijk maakt Apple tientallen prototypes, en misschien is de afbeelding uit het artikel daar eentje van. Maar ik geloof het gewoon niet. Al ben ik voor het voorgestelde ontwerp wel te porren :P
Dan gaat Apple in hun nieuw model onderaan softwareknoppen voorzien? Een beetje zoals Android dus. Voor 1 handig gebruik van grote schermen is het inderdaad wel handiger dat de back button onderaan zit in plaats van links boven zoals bij de huidige 7plus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*