Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Colombiaanse retailer zet productpagina's Moto G5-smartphones online

Door , 57 reacties

Een Colombiaanse retailer heeft de productpagina online gezet van wat de Moto G5 en G5 Plus van Lenovo zouden zijn. Lenovo is waarschijnlijk van plan de telefoon over anderhalve week te presenteren op telecombeurs Mobile World Congress

De Colombiaanse retailer Ktronix heeft de pagina's weer offline gehaald, maar via Googles cache zijn de productpagina's van de Moto G5 Plus en G5 nog te vinden. De telefoons lijken qua ontwerp veel op elkaar, maar verschillen onder meer rond de camera en in het frame. Het is bovendien mogelijk dat de gebruikte materialen verschillen.

Bovendien zitten er veel verschillen in de kenmerken. De G5 is kleiner, heeft een kleiner scherm en een andere soc. Ook de camera's verschillen. De pagina van de G5 Plus maakt bovendien melding van een ip67-rating voor waterbestendigheid en stofdichtheid, bij de reguliere G5 lijkt dat niet het geval.

Lenovo houdt over anderhalve week een presentatie op de dag voor telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona. Daar kondigt de fabrikant vermoedelijk de G5 en G5 Plus aan. Geruchten gaan dat ze al in maart in de winkels zullen liggen. De prijzen die de retailer vermeldt zijn omgerekend momenteel ongeveer 229 en 295 euro.

Moto G5-serie G5 G5 Plus
Afmetingen 144,3x73,9,5mm, 145g 150,2x74x7,9mm, 155g
Scherm 5", 1920x1080 pixels, lcd 5,2", 1920x1080 pixels, lcd
Soc Snapdragon 430 Snapdragon 625
Geheugen en opslag 2GB, 32GB 2GB, 64GB
Accu 2800mAh 3000mAh
Camera's 13MP, 5MP 12MP, 5MP
Bijzonderheden Vingerafdrukscanner Vingerafdrukscanner, nfc, ip67-rating

Reacties (57)

Wijzig sortering
Vreemde keuze om 2GB ram te gebruiken.

De Snapdragon 625 is retesnel en dan ga je die bottlenecken. Kan niet zeggen dat ik dit toestel zou aanraden aan familie/kennissen terwijl ik dit altijd deed met de vorige modellen.

Edit: hieronder de discussie dat 2GB wel genoeg is. Als je naar de Moto z Play kijkt, met de zelfde processor en 3GB ram, lees je dat deze vrijwel even snel is als de flagships. Met 2GB ga je dit gevoel zeker en vast niet krijgen.
Anno 2017 is 2GB outdated.

[Reactie gewijzigd door Li1quid op 15 februari 2017 22:29]

Ik weet niet wat jij of je familie/kennissen doet op de telefoon, maar 2 gb is altijd nog meer dan genoeg om de telefoon bruikbaar te houden. Ik ben nog geen problemen tegengekomen op z3c mer 2 gb, zelfs een oude redmi note 4g met 1 gb draait nog zonder problemen. Niet dat ik nu zeg dat meer slecht is, maar dat 2 gb een bottleneck is, is ook erg overdreven
Helemaal mee eens. Mijn moto g 4G (1st gen) draait anders nog soepel genoeg! Ok ok echt een snelheidsmonster is het niet maar voor de gemiddelde gebruiker voldoet het prima. Dus 2gb zeker.
Ze gooien wel bij elke release de prijs van de G series omhoog maar in verhouding word de prijs/kwaliteit steeds minder. 2GB begint toch wel vrij karig te worden, al helemaal voor de duurste versie. Waar ik 2 jaar terug een Moto G bijna blindelings zou aanbevelen zou ik nu toch echt naar alternatieven gaan kijken.
De 2016 versie is om het even maar had vrijwel dezelfde specs, je zou dus kunnen zeggen dat de 2017 in verhouding duurder is. De 2015 en 2014 hadden een lagere introductie.

Het zijn nog steeds geen slechte telefoons maar ze zijn wel steeds minder bang for buck.
Er is ook veel meer concurrentie in de midrange! 2GB is voor 95% van de mensen voldoende.
Helemaal mee eens, Ik heb de G3 nog en is echt een top ding. Voor die prijs ook echt perfect. Maar ik heb nog niet echt een opvolger gezien.
Ik heb 2 GB en elke keer dat ik Tasker open geeft hij een waarschuwing "warning: low RAM". Ik heb zo min mogelijk gekke dingen op de achtergrond draaien, maar toch. Het is te doen, maar het is mager. En mijn telefoon is uit 2013. Dus voor 2017 vind ik dat wel heel mager, zeker aangezien het geen goedkope telefoon betreft.
Dat kan ook te maken hebben met een slechte geheugen implementatie. Sony had bij de marshmallow update zelfs ervoor gezorgd dat het geheugen niet meer dan 1gb was gevuld. Heb het via een custom rom aangepast dat het meer geheugen gebruikt. Heb nu ongeveer 300 mb vrij. Handig dat er zoveel in het geheugen kan, maar merk er niet altijd veel van.
Dat is waar, maar toch.
Je moet eigenlijk ook geen taakbeheerders apps gebruiken. Android heeft het managen van taken en geheugen allemaal prima voor elkaar.
Die gebruik ik ook niet. Maar in mijn ervaring heeft Android altijd te weinig werkgeheugen. Op mijn Galaxy Nexus liep de boel altijd vast omdat die maar 1GB had.
Unused memory is wasted memory..
Dus? De launcher en andere dingen worden de hele tijd uit het geheugen gegooid door Android. Met meer geheugen zou dat niet gebeuren.
Ik heb 2 GB en elke keer dat ik Tasker open geeft hij een waarschuwing "warning: low RAM"
Met 3 GB RAM zou Tasker hetzelfde zeggen. ;)
Met meer geheugen zou dat niet gebeuren.
Misschien niet, misschien wel. Dat het beter kan ben ik met je eens.
Op mijn Galaxy Nexus liep de boel altijd vast omdat die maar 1GB had.
Mijn Moto E heeft nog steeds maar 1 GB RAM en die loopt helemaal niet continue vast.
Waarom zou Tasker hetzelfde zeggen met 3GB? Volgens de ontwikkelaar:
Whatever the reason, the monitor is logging it when Android tells it that it's short of memory.
Tasker is just passing that on to you.
Kun je dat onderbouwen? Ik weet wel zeker dat mijn launcher er niet uitgegooid zou worden als ik meer geheugen had. Ten eerste omdat het pas gebeurt als mijn telefoon lang aan heeft gestaan (een week of zo): dan nemen de dingen die sowieso in het geheugen staan steeds meer ruimte in (te zien bij de instellingen -> apps). Ten tweede omdat het niet gebeurt als ik heel weinig programma's draai op mijn telefoon (geen Tasker, geen widgets, enz.). Ten derde omdat een launcher hoge prioriteit heeft binnen de geheugenmanager die ingebouwd zit in Android: hij gooit een launcher er alleen uit omdat er te weinig geheugen vrij is en hij geen andere dingen eruit kan gooien met lagere prioriteit.

Wat betreft 1 GB, als je heel weinig programma's e.d. hebt draaien kan het inderdaad. Al zullen browsertabs er wel extreem snel uitgegooid worden zelfs zonder enige non-standaard-programma's geinstalleerd.

En ik wil gewoon chill gebruik maken van de functies die Android biedt, me niet beperkt voelen door het werkgeheugen. En 3 of 4 GB kost echt heel weinig. Dus ik vind het karig dat Motorola nog steeds met 2 GB aankomt in 2017 met zulke prijzen.
Waarom zou Tasker hetzelfde zeggen met 3GB? Volgens de ontwikkelaar:
Unused memory is wasted memory..
Android zal die extra GB natuurlijk ook benutten.
Kun je dat onderbouwen? Ik weet wel zeker dat mijn launcher er niet uitgegooid zou worden als ik meer geheugen had.
Waarschijnlijk inderdaad minder snel maar zeg nooit nooit.
En ik wil gewoon chill gebruik maken van de functies die Android biedt, me niet beperkt voelen door het werkgeheugen. En 3 of 4 GB kost echt heel weinig. Dus ik vind het karig dat Motorola nog steeds met 2 GB aankomt in 2017 met zulke prijzen.
Ik zie ook liever 3 / 4 / 32 maar 2 GB RAM is best marktconform toch, voor deze prijs?
Als je meer RAM wil moet je helaas een higher-end / duurder toestel kopen.
Android zelf meldt dus dat het systeem te weinig geheugen heeft en roept applicaties en diensten op om zichzelf uit het geheugen te verwijderen indien enigszins mogelijk (indien lager dan prioriteit x, neem ik aan). Het is een waarschuwing. Dat doet Android niet als er voldoende geheugen beschikbaar is; applicaties uit het geheugen verwijderen doet Android de hele tijd, dat is op zich geen probleem en vereist geen waarschuwing. Alleen wanneer applicaties met een zekere prioriteit eruit moeten geeft het denk ik deze waarschuwing.

Er zijn heel wat telefoons van prima merken rond het prijssegment 230/300 die meer dan 2GB hebben, zelfs een Desire van HTC zelf:
categorie: Smartphones

Maar waar het mij nog meer om gaat is dat ze voor zo'n minimale kostenbesparing (het verschil zal enkele euries zijn?) een bottleneck creren voor nu en vooral voor in de toekomst, want applicaties worden er niet zuiniger op. En niemand vindt het leuk als een beetje een flinke tab in de browser eruit gegooid wordt als je een andere tab bekijkt, wat snel gebeurt bij weinig geheugen (browsertabs die niet op dat moment op de voorgrond zitten hebben lage prioriteit). Op Iphones, die meestal karig zijn met geheugen, klagen mensen daar ook over, zelfs terwijl het OS zelf daarop relatief weinig last heeft van weinig werkgeheugen.
Tasker is een automatiserings app, geen vage memory app.
OK, dacht meteen aan een taakbeheer app
Heb ook nergens last van met 2gb.
Het gaat er niet om wat je hebt het gaat erom wat je ermee doet. Zo heb ik nog steeds een telefoon met 512MB als backup.
2GB is nu nog voldoende maar je moet 2 tot 3 jaar verder denken want zolang wil je toch dat je telefoon meegaat? Apps worden aan een sneltempo zwaarder dus met 3GB zit je toch wat veiliger voor de toekomst. Mijn Honor 7 uit 2015 heeft 3GB RAM en die heb ik toen 300 betaalt. De duurste van deze 2 zit in diezelfde prijsklasse dus dan verwacht ik ook meer anno 2017.

Ik sluit me aan bij Li1quid en zal dit toestel ook niet snel aanraden. Verder vind ik de bezels boven- en onderaan zeer groot waardoor de toestellen zelf onnodig groot worden.
hangt er vanaf wat je ermee doet maar 2 GB is soms niet genoeg, net zoals windows/linux zal android beginnen met een swap file aan te spreken zodra je te weinig hebt, ook zal android openstaande apps pushen hun data te flushen als je tussen whatsapp en een browser zo schakelen zal je dan zien dat je tabs terug opnieuw de paginas moet laden. en swappen = meer verbruik aan batterij plus trager dan werkgeheugen

ook gebruiken ze in colombia veelal generfte specs (en ik woon toevallig in Colombia)
vele toestellen van merken komen in Colombia uit met 1 of 2 gb minder ram, vooral dual sim toestellen

spijtig genoeg ook de high end toestellen durven ze daar nerfen, dit doen ze puur om mensen te verplichten een abbonement te nemen voor de kosten te drukken.
externe toestellen blokkeren ze binnen de 90 dagen van het netwerk, tenzei je de ingewikkelde registratie molen bij CRC je toestel te homologeren wat in theorie 15 werkdagen duurt maar in praktijk 60 dagen. eens je toestel geblokkeerd is is er geen mogelijkheid meer je toestel te registreren of te laten deblokkeren ok netwerken in Colombia, ook kan je enkel FCC gekeurde toestellen laten registreren.

mijn galaxy s6 had maar 2gb ram toen ik deze kochte, niet bij nagedacht bij de aankoop,
pas toen ik merkte dat het toestel zo traag was zag ik dat het maar 2gb had aan ram

[Reactie gewijzigd door j3rry op 15 februari 2017 23:10]

De Galaxy S6 heeft 3GB RAM. Man man man wat een leugens weer hier.
een sukkel ben je
btw ik woon in Colombia toestellen verschillen hier van de europese versies,

Samsung, Huawei, LG brengen hun toestellen hier wel degelijk uit met minder ram en generfte specs (contractvrije versies)

om de import te stoppen heeft de regering een blokkade ingesteld voor toestellen na 90 dagen te blokkeren van het hele netwerk

toestellen met contract zijn gebonden aan 1 provider, niet te deblokkeren en zijn niet generfed

de generfte toestellen zijn veelal dual sim toestellen.

je kan bepaalde toestellen met een FCC label registreren maar worden veelal niet goedgekeurd

via een website van de overheid:
https://www.crcom.gov.co/es/pagina/como-registrar-tu-celular

wie na 15 werkdagen geen goedkeuring heeft gekregen hun toestel zal na 90 dagen in totaal van het netwerk geband worden

dit is puur om de gebruiker te verplichten toestellen te kopen via een contract omdat deze met gewone specs komen
Voor een beetje poweruser is 2GB aan de lage kant. Ik heb een stock Nexus 5X en draai en gebruik redelijk veel apps (maar geen virusscanner, battery/process/memory optimizers, Google Now, etc.). Ik heb Greenify XPosed nodig en de freeze functie van Titanium Back-up (voor ongebruikte systeem apps) om 300MB+ ten alle tijde vrij te houden in idle stand. En dan zit ik heel strak op mijn wakelocks (WakeLock Detector/BetteryBatteryStats) en draaide processen (DisableService/Servicely), en opstart services (BootManager XPosed)

Het zijn apps als Facebook en Facebook Messenger die bijzonder veel geheugen vreten, ook in Idle stand en als je ze aggresief dozed, maar ik heb ook geen zin om ze te verwijderen en dat is nu ook niet nodig.

Maar het is echt onwaar om te stellen dat 2GB meer dan genoeg is met de up-to-date apps van tegenwoordig. Een beetje tweaker die dus voor vrijwel elke dienstverlening een app gebruikt en die zijn geheugen goed monitored weet wel beter. Want als je lekker aan de slag gaat met je telefoon en gaat multitasken is je 500MB vrije geheugen verdwenen als sneeuw voor de zon.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 16 februari 2017 10:04]

Een beetje tweaker gebruikt dan ook niet de officiele apps van Facebook maar gewoon Swipe oid. Die apps van Facebook zelf zijn enorm bloated.
Voor deze prijs verwacht ik minimaal 3GB anders neem ik voor 165,- toch maar een Meizu of Xiaomi RM4 bv die heeft 3GB RAM en 32GB ROM. 2GB is zeker out-dated probeer maar eens 3-5 apps op de BG te houden en openen super traag wordt die.

Ik snap dat ze buiten de Aziatische landen meer belasting etcetc over de producten misschien moeten betalen. Waardoor de prijzen dus hoger uitvallen voor wat je krijgt? Maar dan ga ik alternatieven bekijken en kom dan alsnog veel goedkoper uit .. bij andere merken mm
Nu weet ik niet wat voor telefoon jij hebt, maar mijn oude xperia z1 heeft geregeld 6-8 apps tegelijk open en blijft retesnel. Het zal dan toch aan memory management liggen. M.i. Is in de prijsklasse waar deze LG zich bevind voor 99 van de 100 mensen 2gb meer dan genoeg.
Als je een budgettoestel wil met veel RAM koop de UMI Plus Extreme.

http://en.efox-shop.com/u...5-zoll-25d-sharp-g-306474

6GB RAM voor 220 en het is nog DDR4 ook ;) (En zwaar overkill)

Maar ik vind je wel een puntje hebben, ze kunnen er ook 32GB en 64GB opslag in jenke dus waarom niet 1GB RAM meer? Kost geen bal en 3GB RAM verbeterd je multitaskervaring flink. 4GB is dan weer een beetje overdreven in deze prijscategorie.

Maargoed het is nog maar de vraag of al deze specificaties kloppen natuurlijk. ;)

[Reactie gewijzigd door Jvann op 15 februari 2017 23:15]

Als je budget toestel wilt met veel ram: Vernee Apollo Lite is tegenwoordig voor rond de 150 euro te verkrijgen en hier zit 4 gb ram op.

Ot: als dit de daadwerkelijke specificaties zijn, dan zijn ze volgens mij niet zo heel veel verder als je de telefoon vergelijkt met de eerste Moto G generatie, of ligt dat aan mij?
Helaas is de Vernee Apollo Lite gewoon niet zo'n goed toestel verder. Ook niet voor dat geld. Dan kun je veel beter krijgen voor rond de 150,- als je op de Chinese toer gaat.
Begrijp je wel daar gelaten dat inderdaad de non tweakers hier last van kunnen krijgen.
Daarentegen als je als tweaker de al dan niet custom rom tweaked is 2GB nog steeds meer dan voldoende. Ook op een non custom rom kun je meer dan genoeg tweaken zonder root access om aan de 2gig meer dan voldoende te hebben.
Niet de hoeveelheid ram is waarom ik de Moto niet meer zou aanbevelen maar juist het update beleid van Lenovo. Of eigenlijk het gebrek aan.
Heeft denk ik ook veel met de apps te maken. Als ik weet dat de gemiddelde smartphone 4gb heeft, ga ik niet super strak om met mijn geheugen management.

Verder zou 2GB meer dan zat moeten zijn. Of het dat ook daadwerkelijk is, is de volgende vraag maar dan kom ik toch weer terug op het verhaal hierboven.
Ziet er best mooi uit, maar vind het apart dat de camera van de plus versie 12MP is en de andere 13MP.
De S7's camera is ook "maar" 12MP maar wel beter dan mijn 23MP Sony camera, dus MP zegt lang niet alles hoor ;)
Hoop wel op 32GB opslag met de Plus. Geruchten gingen ook dat ie 3GB ram kreeg zou het toch wel jammer vinden als dit 2GB is. Heb nu 2GB en die gaat vaak richting vol. Dus over een jaar is het misschien niet genoeg. Wil graag meer smartphones zien met de SD625, >3GB ram, 32GB opslag en redelijk stock android (7). Dan kan ik mijn Huawei P7 de deur uit doen.
Misschien dat ze nog met een 32gb met 3gb ram komen. Er zijn wel meer toestellen die als 16gb/2gb en 32gb/3gb verkocht worden
De g5 heeft veel dezelfde specs als de nieuwe nokia zo te zien.
De plus versie zal wel een zeer goede accuduur krijgen met de zuinige snapdragon 625. Schijnt ook dat ze goedkoper in de markt worden gezet als de g4 en g4 plus, denk dat dit weer meer dan prima instapmodellen worden.
Interessante toestellen toch weer.. even de reviews afwachten!

Ps. Volgens mij staan de linkjes verkeerd om.
Zou deze een ledlampje hebben? Dat vond ik een handige feature bij de eerste generatie Motorola moto G, maar ja toen was het nog van google.
Linkje naar G5 en G5 plus zijn precies omgekeerd ;) .

[Reactie gewijzigd door tjallo op 15 februari 2017 22:23]

Ziet er mooi uit maar ik persoonlijk zou ik voor de Lenevo P2 gaan, ook een Snapdragon 625 maar met 4 GB geheugen, Oled scherm en een veel grotere accu.
Wat helemaal niet genoemd wordt in al deze commentaren: De meeste kopers zijn niet-Tweakers.
En die zijn bij de Moto G's nog steeds bijzinder geod af met een vrijwel kale Android zonder allerlei onbruikbare rim-ram erop.

En de Moto G's zijn behoorlijk solide gebouwde toestellen.

Na eerder een G2 (2014) nu een G4plus met magnifiek beeldscherm en dito camera (voor mij in ieder geval!) in 't bezit. De laatste voor net 200 Euro, prima prijs/kwaliteit verhouding!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*