Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 234 reacties

Apple brengt in 2017 drie iPhones uit, maar slechts één krijgt een oledscherm. Dat zegt een analist die vaak vroegtijdig juiste informatie over Apple-producten naar buiten heeft gebracht. Ook zou de dubbele camera voorbehouden blijven aan de grote Plus-uitvoering.

Apple zou in 2017 niet twee, maar drie iPhones uitbrengen. Het gaat om een 4,7"-model met lcd en enkele camera, een 5,5"-variant met lcd en dubbele camera en een derde toestel met oledscherm en eveneens twee camera's. Welke maat het toestel met oledscherm krijgt, zegt de analist niet.

De informatie is gepubliceerd door MacRumors en komt van analist Ming-Chi Kuo, die in het verleden vaak betrouwbaar is gebleken. Vorige week zei hij dat de iPhone SE geen opvolger meer krijgt, want dit goedkopere model zou de verkoop van de duurdere iPhones kannibaliseren.

Er gaan al lange tijd geruchten dat Apple zijn toestellen vanaf 2017 gaat uitrusten met oledschermen. Dat de fabrikant uit Cupertino het scherm voorbehoudt aan één speciale uitvoering, is een nieuw gerucht. Of Apple van plan is om het oledmodel tegen een hogere prijs te verkopen en of het ook op andere punten af zal wijken, is nog niet duidelijk.

Ming-Chi Kuo voorspelde eerder dat de iPhone van 2017 een glazen ontwerp krijgt. Apple zou weer terugkeren naar glas omdat ook veel goedkopere toestellen tegenwoordig van aluminium zijn gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (234)

Zolang er maar eentje verkrijgbaar is voor onder de ¤ 600,-. Die prijzen van telefoons lopen echt de spuigaten uit en ik hoor steeds meer mensen daarvoor klagen.

Een beginprijs van ¤ 729,- is gewoon krankzinnig. Een telefoon ! Een mooie LCD TV haal je voor minder en die gaat een jaar of 5/6 mee, in tegenstelling tot een iPhone..
Je wordt nergens toe verplicht. Genoeg alternatieven. Petje af voor Apple though. Welk product ze ook uitbrengen, hun klanten blijven immer loyaal. Ik ken weinig merken/bedrijven die dat voor elkaar hebben gekregen (misschien een autofabrikant zoals audi of mercedes?). Ik ben niet zo merkgebonden, dus beoordeel een product altijd op prijs/kwaliteit. Maar ik ken genoeg collega's die Apple-gek zijn en standaard een nieuwe Iphone kopen als die uit is.
Ik weet niet zo goed of die klanten immer loyaal blijven, de verkoop van zowel Macs als iPhones als iPads is (langzaam) dalend.
Dit komt eerder omdat de markt gesatureerd is en de toestellen die alsmaar langer meegaan... Mijn MacBook Pro uit mid 2012 (oude dikke 13" model) gaat met een SSD nog even goed als dat ie nieuw was, en dat zonder ooit het OS opnieuw geïnstalleerd hebben.
En dat zonder dat ze reclame maken... vind je het niet bizar? Ik wel!

persoonlijke rede voor het "gebonden" blijven aan Apple:
Ik werk in de IT en ik wilde thuis volledig van het sleutelen af zijn (geen zin om daar ook nog eens mijn functie uit toe voeren.). Volledig overgestapt op Apple (iMac / 2x mac mini / iPhone) en ik hoef gewoon echt nooit meer te sleutelen thuis... alles werkt en integreert feilloos! Echt een genot en een vooral een stuk rust. En verder vind ik dat Apple producten qua performance altijd lekker smooth aanvoelen... zelfs de verouderde producten.

Los daarvan ben ik niet echt een Apple-fan ofzo. Ik lig niet voor de winkel voor de nieuwste produkten. En als iets beter is ga ik Apple ook niet verdedigen... ik hou van feiten.

Ik ben wel benieuwd naar redenen van anderen om bij Apple te blijven. En dan niet omdat het van het merk Apple is... maar een serieuze rede.

[Reactie gewijzigd door mister X630 op 16 november 2016 08:10]

En dat zonder dat ze reclame maken... vind je het niet bizar? Ik wel!
Apple deed/doet veel aan product placement. Zodra je in een film of serie iemand met een telefoon of laptop in hun handen ziet is het een iPhone/Macbook. Dat doet een producent niet omdat het zo lekker smoelt.

En ook iedere keer de juiste mensen voorzien van een nieuw telefoontje of andere gadget, die komen lekker vaak in beeld in hun real-life soaps of vlogs, wat ook gewoon betaalde reclame is.
Dat schijnt niet helemaal waar te zijn. Ik heb ooit een bron gezien (ik probeer nog even te zoeken welke) waarin stond dat Apple geen ene cent uitgaf aan product placement. Vaak worden de Apple devices gekozen door de makers van series / shows / films zelf. Een mogelijke reden hiervoor is (was) dat de mensen verantwoordelijk voor het kiezen van deze "attributen" vaak zelf Mac gebruikers zouden zijn.
Dit is al van een aantal jaren geleden en is dus mogelijk nu niet meer zo.
Microsoft, Dell en andere fabrikanten doen wel al jaren actief aan product placement.
Apple heeft ooit, al een tijd terug, die uitspraak gedaan maar heeft nooit bewijzen voorgelegd om hun statement te ondersteunen. Dus eigenlijk weten we het gewoonweg niet of Apple betaalt voor product placement of dat het simpelweg enkel het materiaal ter beschikking stelt. Wat we wel weten is dat Apple wel degelijk actief aan product placement doet. Zo was er in 2014 bijvoorbeeld deze jobaanbieding (quote van MacRumors):

"Apple yesterday posted a job listing for a "Buzz Marketing Manager" based out of New York (via Dwight Silverman and Business Insider), with the description outlining a position responsible for managing such areas as product placement in film and television and fostering relationships with "high-profile influencers" to promote the Apple brand."

Hoewel we dus niet zeker kunnen zijn of Apple betaalt voor deze product placement (zolang Apple de cijfers niet vrijgeeft zullen we dat nooit zeker weten) is de kans eigenlijk groter dat dit wel gebeurt dan dat dit niet gebeurt. Zeker het bouwen en onderhouden van relaties met 'high-profile influencers' hetgeen Apple ook beschrijft in de jobofferte zal niet gratis zijn. Wat wel zeker is is dat Apple actief er met bezig is.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 16 november 2016 15:40]

En dat zonder dat ze reclame maken... vind je het niet bizar? Ik wel!
Dat wàs zo, maar vandaag hebben ze ook TV spots, busreclame, ... zelfs in België. In de VS geven ze wellicht honderden miljoenen, zoniet miljarden uit aan reclame en marketing.

Ja, de media schrijft maar al te graag over apple (levert lekker veel kliks op) dus die reclame hebben ze gratis mee. Maar daarbuiten, apple stores kosten ook geld, monsterdoeken in 'central stations' en tegen gebouwen,... stilaan maar zeker, zeker rond de kerstperiode, zie je ze overal verschijnen.
Hier dezelfde reden. Alles Windows. Zelfs eigen Exchange gedraaid. Tot je er klaar mee bent dat je aardig wat werk hebt om het goed draaiende te houden. Ik heb nu nog 1 Windows 10 pc omdat die het nog goed doet (afgezien van de gebruikelijke problemen) en een Windows laptop van het werk.
Sindsdien weinig tot geen problemen. En het ziet er ook nog eens mooier uit.
Ik denk dat bij computers en telefoons mensen wat meer merkgebonden zijn dan andere producten vanwege de software. Als jij 100+ apps hebt gekocht in de loop der jaren voor je iPhone dan ga je niet zo even naar een ander merk.
Ik ben zo'n apple klant en gebruiker van een iMac 24" (eind 2006, 2,16 GHz Intel Core 2 Duo, 4Gb) waarvan ik de disk heb vervangen door een SSD, een MacBook Air en een iPhone 4S.
Ik kan de iMac niet meer updaten naar de nieuwere verzie van OS X, en dat wordt lastig met sommige applicaties (o.a. LibreOffice).
Alle apparaten zijn aan vervanging toe. Alhoewel ik super tevreden ben over de werking en stabiliteit van de spullen, zijn ze allemaal aan vervanging toe. Maar, ik zie nu andere merken die meer bieden voor het geld, en ook een goede uitstraling hebben. Ik ga dus hoogstwaarschijnlijk van Apple af.
Voor de PC's ga ik naar Linux (Elementary)

Apple was altijd erg vernieuwend, maar ze worden links en rechts ingehaald.
Natuurlijk is het krankzinnig. Die toestellen kosten qua ontwikkeling en productie echt niet zoveel, immers, waar komen dan al die miljardenwinsten vandaan?

Iedereen moet het voor zichzelf bepalen natuurlijk, maar ik koop geen telefoons op afbetaling, geen telefoons binnen een abonnement (lees: is ook op afbetaling) en geen telefoons boven de 200¤.
Qua ontwikkeling kosten ze zeker wel veel - Apple's R&D budget is in de afgelopen jaren enorm gestegen, ze ontwerpen en bouwen hun eigen CPU's en programmeertalen, ze hebben duizenden zo niet tienduizenden CNC machines om elke dag een miljoen iphones te produceren (http://atomicdelights.com...xt-iphone-wont-be-ceramic is een goed artikel), etc. Ze hebben een stevige winstmarge, maar om nu te zeggen dat de kosten qua ontwikkeling / productie nu laag zijn is niet correct. Het heeft de concurrentie jaren geduurd voordat ze ook maar in de buurt kwamen van bijv. de aluminiumverwerking die ze bij Apple al jaren geperfectioneerd - en belangrijker, opgeschaald - hebben.
Hou toch op joh. Het is algemeen bekend dat de marges bij Apple het hoogst liggen. Daardoor hebben ze ook zo'n grote warchest. Apple is qua prijs de Ferrari onder de telefoons. Ze moeten het niet van volume hebben, maar als ze volume hebben dan is het ka-ching.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 16 november 2016 13:56]

Onderbouwing? Er is weinig krankzinnigs aan als je kijkt hoeveel techniek er in die smartphones verwerkt is. Het zijn juist van oorsprong producten die met lage marges en hoge volumes verkocht worden, misschien wil je wel gewoon te veel.
Je ziet het verkeerd...

Jij denkt dat je een telefoon koopt waarmee je extra dingen kan doen.

Eigenlijk koop je best een kleine krachtige (voor het formaat) computer waarmee je kunt bellen

;)
Ik ben het totaal niet met je eens. Deze telefoons hebben veel uitgebreidere en krachtigere chips dan je TV.

Bovendien, mensen kijken gemiddeld 150 keer per dag naar hun smartphone. Het is het belangrijkste apparaat in het bezit van de mens. Daarom zijn mensen best bereid daar 800 euro of meer voor neer te leggen.
Ik zal je maar even een klein geheimpje verklappen. De prijzen van telefoons lopen echt niet de spuigaten uit hoor. Er is maar 1 reden om producten veel duurder te verkopen dan reeel en dat is het idee dat iets een luxeproduct is, en dat schijnt bij apple zo te zijn. Als iedereen de prijzen te absurd zou vinden en niemand het ervoor zou betalen dan zou de prijs wel lager zijn. Maar goed ik moet er altijd weer om lachen als ik weer iemand hoor janken over geldgebrek met een iphone in de hand 8)7 , beetje alsof je loopt te zaniken over de benzineprijs terwijl je met je bentley staat te tanken. De menselijke aard is me inmiddels wel helder maar nog steeds kan ik het niet snappen.
Veel mensen kopen een telefoon met abonnement en betalen 30 of 40 euro per maand.

Dus hoe kan je dan spreken over een luxe product? Zelfs iemand met een krantenwijk kan een iPhone betalen op die manier.
Als jij zegt "Zelfs iemand met een krantenwijk kan een iPhone betalen op die manier".
dan lees ik :
Iemand wil iets dat financieel buiten bereik ligt en koopt iets op afbetaling.

En daar is opzichzelf helemaal niets mis mee. Maar er zijn alternatieven voor de 30-40 euro per maand die je noemt die gewoon betaalbaar zijn en dezelfde functie vervullen. "Dure" telefoons zijn dus een luxeproduct.

Wie is rijker? Iemand die veel heeft of iemand die minder nodig heeft?
Als jij iets anders leest dan wat ik heb geschreven dat is dat jouw interpretatie.

Dat wilt niet zeggen dat wat ik zeg niet klopt en wat jij zegt meer 'bij de waarheid ligt'

Op die manier kan je ook zeggen dat als iemand een Spa blauw of een biertje koopt in plaats van water drinkt die ook iets koopt wat financieel buiten bereik ligt omdat Spa blauw of een biertje ook 1000x duurder is dan kraanwater.

Als iemand een krantenwijk heeft en bij zijn ouders woont en gewoon een iPhone kan betalen hoe is dat dan iets wat buiten zijn financieel bereik ligt?

Op die manier hoe jij redeneert zou ook veel mensen hun hobby niet kunnen uitoefenen omdat ze dan veel meer kwijt zijn dan wanneer ze gewoon buiten zouden voetballen.

Je scheert de situatie van ieder individu over 1 kam terwijl iedereen weer anders is.
Reken maar eens uit wat je dan voor de telefoon (op afbetaling..) betaalt. Je betaalt de telefoon echt dubbel en dwars
Ligt er maar net aan wat voor abonnement je neemt.

Ik heb bijvoorbeeld een abonnement genomen dat destijds een mooie aanbieding was en betaal voor de telefoon zelfs minder dan wat die in de winkel kost.

Bet is geen natuurwet hoor dat telefoons duurder zouden zijn met abonnement.
Nouja. Als student let ik toch aardig op de prijzen (als ik iets wil hebben haal ik het wel bij de goedkoopste of ik betaal weer wat extra voor dingen die gewoon goed moeten werken).

Een gloednieuwe iPhone is met abonnement toch een behoorlijk bedrag. Vaak wel meer dan ¤40. Bij VF zou ik ¤90 kwijt zijn alleen al voor mijn data gebruik.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 16 november 2016 07:58]

Dat geld ook voor een Samsung hoor.

Als jij voor een samsung S7 kiest kom je uit op bijna hetzelfde bedrag.

En dat je als student moeite hebt om een abonnement te betalen zegt toch niks?

Ik neem aan dat je als student ook wel moeite hebt om je huur te betalen of een auto.

Dat heeft niks met de iPhone te maken maar meer dat jij een student bent.

Maar feit blijft dat heel veel jongeren dure telefoons of iPhones kunnen kopen juist door abonnementen.

Daarom zeg ik wat is er luxe aan een iPhone als een vakkenvuller bij de AH het makkelijk kan betalen?
Weet je nog sparen? Ach ja ik ken ze maar al te goed, geen geld maar wel een lening voor auto en iphone omdat het wel moet lijken of je rijk bent.
Waarom is het zo slecht om een abonnement te nemen?

Ik heb vaak genoeg de rekensom gemaakt maar of het scheelt niks of het is goedkoper met een abonnement.

Want ik gebruik mijn telefoon ool vaak 2 jaar maar neem een 1 jarig abonnement en het 2e jaar doe ik sim only.

Dan kom je vaak goedkoper uit omdat bij 2 jarige abonnementen de providers meer verdienen.

Ik koop nooit spullen op afbetaling maar abonnementen kan je echt niet scharen onder hetzelfde.
Wettelijk is zo'n abonnement met toestel tegenwoordig een lening, inclusief BKR registratie.
Het is dus wel degelijk hetzelfde.
Dat het wettelijk zo geregeld is is puur omdat er mensen zijn die hun maandelijkse abonnementskosten niet kunnen betalen.

Die wet is juist gemaakt om 1 lijn te houden wat betreft financiele contracten.

Want ik kom regelmatig aanbiedingen tegen waarbij ik goedkoper uit ben met een abonnement dan zonder.

De wet is niet een woordenboek.
Ja dat klopt alleen in geval van de allernieuwste Samsung of een Iphone. Ik heb net een nieuwe Windows Phone telefoon gekocht die goedkoper was dan een 2e hands Iphone (en natuurlijk 10x zo snel/goed/meer functies bevat).

Dit zegt meer over dat je initieel teveel betaald dan dat het de beste optie is. En daarbij, 1 maand te laat opzeggen en je berekening is overboord.
Dat 10x beter/snel/goed is natuurlijk super subjectief.

En bovendien doen providers niet meer aan 'te laat opzeggen' na de contractperiode betaal je automatisch de simonly prijs.

Maar zelfs in de tijden dat dat niet zo was moet je gewoon opletten dat je op tijd verlengt, je bent toch geen kleuter?

Kan je ook zeggen ja als je een foutje maakt met je belastingaangifte kan je veel geld kwijt zijn, of als je de verkeerde zorgverzekering neemt kan je honderden euros meer kwijt zijn enz enz enz.

Daarnaast is deze discussie zinloos er zijn mensen die bereid zijn zelfs meer te betalen dan de huidige prijs van de iPhone puur door iOS dus 'beter' bestaat niet voor die mensen.
Sparen.. Dat is toch dat fenomeen waarbij jij zelf geen rente krijgt over je eigen geld maar de bank wel? :+
Hahaha, vroegahh inderdaad.
Denk dat je bij de telco's moet zijn.

Er is hier natuurlijk sprake van prijsafspraken + een slimme constructie met betrekking tot het afzetten van deze telefoons (en van de klant, maar dan op een andere manier ^^). Duur in de markt zetten, zodat de abo's met toestel als zoete broodjes de deur uit gaan. Want met een hoge toestelprijs ziet zo'n berekening over totale kosten abo over looptijd er natuurlijk een stuk gunstiger uit en lijkt het abo helemaal niet duurder dan simonly + los kopen. En je krijgt 'm nog op de pof ook!

Dit gaat echt niet veranderen. Prijzen die door blijven stijgen in een markt die volop concurrentie kent, is een teken dat marges nergens onder druk staan. Ik ben benieuwd of dit ooit nog een staartje zal krijgen, maar er is natuurlijk geen vinger achter te krijgen.

Eigenlijk is het best vergelijkbaar met de hypotheek crisis, maar dan op kleinere schaal. Een onevenredig deel van de bevolking beschikt over een toestel dat totaal niet bij het inkomensniveau past, en dat kan alleen maar op basis van geleend geld.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 november 2016 20:40]

Dit is ongefundeerde onzin. Bron dat de prijzen stijgen? En welke telefoon past dan wel bij welks inkomensniveau? En wie bepaalt eigenlijk wat wel past en wat niet?

Ik denk dat je iets teveel complottheorieën gelezen hebt. Hoge prijzen zijn met name een gevolg van hoge vraag. Smartphones worden veelvuldig voor van alles gebruikt, het is een verlengstuk van jezelf. Mensen vinden het niet erg om daar >20 euro per maand voor te betalen. So be it.

Tip: probeer de wereld te begrijpen in plaats deze voor gek te verklaren enkel omdat jij hem niet snapt.
Het is ongefundeerde onzin, maar je bevestigt het wel en als je om je heen vraagt en kijkt is het ook heel duidelijk te zien - iig wel in mijn omgeving. Verder is het een feit dat mensen slecht met geld omgaan in deze tijd, en zeer zeker ook slechter met krediet omgaan - zelfs het NIBUD is het daarmee eens. Niet elke waarheid is prettig, maar laten we er gewoon eerlijk over zijn - het is geen aanval op wie dan ook.

Dat de prijzen stijgen is ook gewoon heel duidelijk. High end wordt met grote sprongen duurder, sprongen die je niet terugziet in de rest van de economie of qua verdienvermogen. Dan is er een relatieve stijging, heel simpel. Mijn reactie was dan ook op iemand die dit ook opmerkte... Ik bestrijd ook absoluut niet dat de vraag stijgt. Tegelijkertijd wordt de markt gedomineerd door een paar spelers en lijkt er grote onverschilligheid te bestaan over de prijs/kwaliteit bij mobiele telefoons als je ziet hoe sterk de marges verschillen per toestel. Dat wijst op een lage drempel voor aanschaf - of een grote behoefte, net hoe je het wil zien.

Verder mbt de telco's. Herinner je je nog het artikel op Tweakers.net over prijsafspraken tussen Nederlandse telco's, en hoe dat niet bewezen kon worden, maar effectief wel zo uitpakt in de praktijk? Het is niet ondenkbaar dat hier een vergelijkbaar mechanisme aan het werk is. Geen complotten, maar logisch gevolg van concurrentie op een markt met veel winst potentieel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 november 2016 21:36]

Economie van de koude grond. Je doet aannames die zeer discutabel zijn.
Kijk eens om je heen zou ik zeggen. Heb je geen bron voor nodig en schets toch een goed beeld. Hoeveel mensen, in mijn omgeving, ik wel niet zie rondlopen met de nieuwste iPhone/Samsung telefoon met een +50 euro abonnement is aardig aan de hoge kant. Tel daar bij op dat bedrag voor veel mensen alleen in stapjes is te betalen en een aanzienlijk deel van hun inkomen is en de opmerking van Vayra is helemaal niet zo gek.
En wat is er erg aan 50 euro per maand betalen? Blijkbaar hebben mensen het er voor over. Ik snap niet waar jouw calvinistische moralistische denkwijze vandaan komt.
Volgens mij leg ik dat exact erna uit. Het is een te groot deel van hun besteedbaar inkomen en ze onderschatten de impact. Heeft niks met mijn denkwijze te maken, is gewoon even logisch nadenken... |:(
Wie bepaalt precies hoe groot dat deel mag zijn dan? Alleen zijzelf en niet jij. Over logisch nadenken gesproken.
Krijg zo het idee dat je het simpelweg niet wil snappen. Als je nou even wat rond googled dan merk je het wel.
Dat heb ik gedaan maar op Google is geen enkele bron die jouw bewering ondersteunt. Het is gewoon een slecht verhaal gebaseerd op niks anders dan 'ik vind het stom en anderen die dat niet vinden zijn nog stommer'. Moralistisch geneuzel.
Of je leeft gewoon met oogkleppen op en roeptoetert maar wat... ook nooit gehoord van fatsoenlijk een discussie voeren zonder persoonlijk te worden. Niveau op Tweakers daalt hard.
Telefoons worden wel degelijk duurder. Voor de Galaxy S betaalde ik 460 euro. Voor de S7 is dat 600 euro op hetzelfde moment in zijn life cycle.
Je kan zeggen dat het toestel meer kan, maar het is ook duurder. Tegelijk is het zo dat een toestel van 150 euro heel veel beter is dan die Galaxy S van toen. En dus veel goedkoper is.
Maar topmodellen worden steeds maar duurder. En Apple heeft geen budgetmodellen.
Reken eens de inflatie door en de Euro koers, volgens mij is 600 euro dan zelfs goedkoper. Vooral door hoe belachelijk slecht de Euro het doet.
Mijn Nokia 6610 koste me toen (in 1997) ook iets van een ¤ 800. En dat kon maar een fractie van wat mijn smartphone vandaag de dag kan. Mijn pc van toen kon zelfs niet wat mijn smartphone vandaag kan.

Veel duurder worden ze dus niet (en al zeker niet als we gaan rekening houden met inflatie)

Edit: inderdaad, was mijn 6110.

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 16 november 2016 10:58]

Dat moet dan toch een erg vroeg prototype zijn geweest.
De 6610 is namelijk pas in 2002 gelanceerd :-p
Moet geen ¤ maar FL😀. De mooie gulden tijden.
Hier was dat nog BEF... :-)
Dure toestellen worden duurder maar er zijn ook genoeg goedkopere toestellen.
Ik vind een Galaxy S niet lijken op een ipone hoor. Ach ja, sommige mensen hebben gewoon een beeldige fantasie.
De Galaxy S was echt innovatief. Componenten zoals het scherm en de processor waren al eerder gebruikt door Samsung maar het was een baanbrekende Android-telefoon.
En zeker geen kopie van een ander product: beeldscherm, processor, software waren allemaal anders. Gekopieerd waren de afgeronde hoekjes aan icons, maar of dat nou veel kosten bespaard zal hebben?
Denk dat je je alu-hoedje eens moet afzetten en gewoon naar de feiten kijken...

NL is 1 van de weinige landen met zo'n constructie en toch zijn die telefoons in andere landen niet goedkoper.
Dat zou dus betekenen dat of NL de wereldprijs van telefoons bepaalt, of dat het BS is...
Krediet en lenen is in elk land beschikbaar. Maar het is absoluut zo dat de vraag hoog is en dat zal vast volledig de oorzaak zijn. Toch ontdekken we ook nog aan de lopende band dat er in bijna elke markt best wel wat meer gebeurt dan lekker handel drijven.
Tsjah door de hoge prijs behouden ze wel langer hun waarde. Als je hem na 2 jaar verkoopt is hij nog relatief veel waard en daarnaast ken ik best wat mensen die 3 of 4 jaar met een iphone doen. Dus zo krankzinnig is het niet naar mijn mening.
Dat het zijn waarde relatief goed houd heeft niks met de dure prijs te maken, genoeg dure dingen waarvan de waarde keldert als een baksteen zodra je er nog maar naar kijkt :) ze zijn gewoon populair, ook de oudere modellen (die relatief lang support krijgen dus maakt het voor velen niet uit dat hij een jaartje ouder is).

Ik geef mezelf tegenwoordig de limiet 300 Euro en minstens 2 jaar meegaan. Dan valt iPhone vanwege de prijs al af, al heb ik nog een 4 in gebruik voor het werk.

Die met het betere scherm zal dan wel de iPhone 8 zijn voor de verjaardag waarschijnlijk.
Dat het zijn waarde relatief goed houd heeft niks met de dure prijs te maken
Het geeft wel enige rechtvaardiging om toch te besluiten een nieuw toestel te halen.
Als jij een (om maar een willekeurig toestel te noemen) Samsung Galaxy S7 koopt, die is na 4 jaar véél minder waard dan de iPhone van dezelfde leeftijd. Dat is een feit. En de andere 'flagship'-toestellen zijn tevens even duur.

Na een half jaar zie je het verschil in waardedaling al heel erg.

Ik heb nu een iPhone 6, bij de introductie gekocht (september/oktober 2014). Deze gaat nog mooi in gebruik blijven tot oktober 2017. Dan is ie 3 jaar oud, en rond die tijd kan je 'm nog prima verkopen voor 300+ euro. Dan trek ik dat weer van een nieuw toestel af, die ik dan tevens zakelijk koop waardoor het toch fiscaal voordeliger wordt. Dan blijft er niet eens zo schokkend veel over van de nieuwprijs.
Ik ben het met je eens dat een iPhone zijn waarde beter behoudt dan andere toestellen, maar een iPhone 6 is na 3 jaar zeker geen 300 euro meer waard. Je moet blij zijn als je dat er nu nog voor krijgt. Op dit moment kan je makkelijk voor 275 een iPhone 6 64GB van een jaar oud (dus met garantie) oppikken ;)
Even op Marktplaats gekeken, maar ¤275 lijkt me toch echt te optimistisch.
Dan kan je niet zo goed zoeken, ik heb er al meerdere gevonden met doosje, bonnetje en al :)

En dat is nu al, laat staan over bijna een jaar.
En dat is dan niet dat je genept wordt met zo een nep-model met Android er op? Een kennis had zo een nep-S5 gekocht en die was echt heel erg slecht: 256 MB ram en 2 GB flash, waardoor je er maar 1 app op kon installeren en geen gesprekken aannemen als die app draaide. Jammer, want het toestel had een mooi display. Het ding rapporteerde natuurlijk braag 32 GB flash. Wat wel opviel waren de tikfouten in de nep-touchwiz...
Als je een echte iPhone niet van een neppe kan onderscheiden kan je wat mij betreft sowieso beter een goedkoop Android toestel halen. Als je het verschil toch niet merkt.. Waarom dan nog zoveel uitgeven? :)

Daarnaast kan je het serienummer gewoon checken bij Apple (bij Samsung vast ook wel ergens) en als je het echt niet vertrouwd hang je hem even snel aan iTunes (geen idee of Android een soortgelijk programma heeft). Maar bij ophalen bij iemand thuis weet je z'n adres, de kans dat iemand je dan nog op durft te lichten is wel erg klein.

Tot zover de tips van Thomas over het tweedehands kopen van wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 18 november 2016 00:16]

Ondanks die klachten over prijs blijven de verkoopcijfers imponeren. En iPhones gaan ook 5/6 jaar mee hoor, alleen kiest de consument voor snellere vervanging.

Grappig dat ik -1 krijg voor tegenargumenten op uitspraken van een reactie met +2. Ik ben benieuwd wat er mis mee is.

[Reactie gewijzigd door JSt1983 op 15 november 2016 21:48]

zeker ze doen het nog, maar op een iPad 1 van de allereerste generatie (ik heb er een liggen) kun je eigenlijk niets meer doen. haast geen apps beschikbaar en bijna alles crasht wel. ik denk niet dat het bij iPhones veel anders is. Het is gewoon bijna niet werkbaar, zelfs niet voor de niet-veeleisende gebruiker
Op een iPhone 5 kun je gewoon nog alles installeren hoor. Een iPad 1 is wel een extreem voorbeeld.
Ik loop ook nog met een iPhone 5 rond en kan je zeggen dat ik steeds vaker meemaak dat Apps niet geïnstalleerd kunnen worden. Neem bijvoorbeeld het vandaag uitgekomen Google PhotoScan. Deze app is niet compatible met iOS apparaten met een 32-bit processor.
Ah dat wist ik niet, ik ken 2 mensen met een 5 en die hebben dat nog niet, maar het begint dus langzaam.
Dat is dan de keus van Google geweest, op Android hrb je minimaal versie 5 nodig ... 32 bits dus ..
Dat heb ik met de iPad1 ook meegemaakt, maar dat is een slecht voorbeeld. Het is de allereerste generatie. Latere generaties gaan ook meer generaties mee.

De iPhone heeft straks al zijn 10e generatie. De stelling is inmiddels wel degelijk waar dat je zeker 4 jaar probleemloos doorkunt, 5 a 6 jaar is pushing it, maar ook mogelijk.

Mijn inschatting bij iPads is dat vanaf de iPad4, nieuwere modellen weinig verschil maken en je dus vele jaren doorkunt.
De iPad 1 is vergelijkbaar met de iPhone 3G en 3GS denk ik, die op zich veel mensen blijk gemaakt heeft, maar toch - in verhouding - niet zo heel lang ondersteund bleef. Apple geeft tegenwoordig iets van 4-5 jaar support (qua OS updates) voor hun telefoons, en volgens mij nog langer voor macbooks (ook omdat ze al een tijdje Intel CPU's gebruiken).
De explosieve groei van Android daar buiten gelaten...
Probleem is niet Apple maar het probleem is de consument die blindelings alles koopt van ze waardoor ze bij Apple denken ja doen we maar weer zo'n stunt uithalen. Als iedereen nou eens zou klagen over de audio-jack dan zouden ze het alsnog wel een keer aanpassen. Maar goed dat ben ik. Ben ook iemand die een simpele Xiaomi Redmi 3S 32GB heeft voor ¤150,- en doet het uitermate goed ;)
Ik heb een iPhone 7 verre van blindelings gekocht en ik ben er erg tevreden over.
Waarom zou ik klagen over het missen van een audiojack als ik hem niet eens mis? In de auto is hij verbonden met bluetooth en thuis met een chromecast.
Ik ben het er volledig mee eens dat de gemiddelde consument als een blinde kip koopt. Er zijn zat mensen die met de nieuwe iPhone 7 lopen en deze enkel en alleen gebruiken voor WhatsApp, browsen, beetje bellen en af en toe een foto maken (vaak simpele foto's), de echte kracht van de telefoon wordt amper tot niet benut.

Het is zelfs niet meer zo gek dat kinderen die op de basisschool met een iPhone lopen van eurootje of 600. En maar klagen dat het leven zo duur wordt.
Abo nemen krijg je soieso korting ook als je het toestel in 1 keer betaald.
Maar een telefoon gebruik je veel meer en veel intensiever. Ik in elk geval wel.
Je hebt een tv veel minder in gebruik als je een persoon bent die een telefoon van 700 euro aanschaft. Mijn telefoon moet een werkpaard zijn om vol te houden wat ik er van vraag. Ik snap de prijs echt wel, het is een beste computer in je zak hoor :)
Voor een groot deel met je eens. De levensduur van een apparaat kan best hoger zijn hoor. Tenzij je zelf steeds met de nieuwste specs wilt blijven rondlopen, kun je een apparaat natuurlijk nog steeds opgebruiken. Ik denk dat de gemiddelde, niet-merkvaste consument daarom steeds meer interesse gaat krijgen in Chinese spullen. De kwaliteit wordt almaar beter en de prijzen gaan - hoewel langzaam omhoog - nog niet altijd door het dak. OnePlus, de Axon, etc, kan je gelukkig nog steeds kopen ruim onder de prijzen van Samsung, Apple en de Pixels van Google. Wat je ervoor krijgt is vaak heel goed als ik de berichten op Tweakers lees.
bijna de prijs van 2 goede 4k monitoren, mijn keuze is snel gemaakt
Daar heb je ook niet zoveel aan als je niks hebt om die monitoren aan te sturen :+
Wat een onzin. Een mooie LCD TV haal je voor minder. In jouw wereld misschien wel maar de meeste LCD TV's onder de 1500 euro zijn in mijn ogen 3x niks. Waarom is een beginprijs van 729 euro krankzinnig?

Hoe vaak loop jij door weer en wind met jouw televisie? Hoe vaak bel jij met je televisie? Krankzinnig is de vergelijking die jij hier maakt. TV's vs telefoons zijn twee heel verschillende zaken. Die TV gaat minder lang mee dan mijn huis. Vind je dat ook een strakke vergelijking?

Loop niet zo te zeuren om het zeuren (dat lijkt hier wel de trend). Je moet eens kijken hoe snel die prijzen omlaag gaan als het marktaandeel in elkaar keldert. Zo lang mensen iPhones als prestige object blijven zien zal die prijs hoog blijven. Dat heb ik al regelmatig gezegd maar het is erg hip om tegenwoordig maar tegen alles wat nieuw is te schoppen met het prijsargument wat nergens op gebaseerd is alleen op de mening van een individuele gebruiker die wellicht de middelen niet heeft en anders altijd nog 'via een abonnement' een toestel kan kopen op afbetaling.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 16 november 2016 11:06]

Ik ben het met je eens maar helaas werkt het niet zo. Het verkoopt. En Apple was voorheen volgens mij de enige maar je ziet veel meer fabrikanten (Samsung) de hoofdprijs vragen.
Zolang Apple klanten loyaal aan het merk blijven zul je geen goedkopere versie tegen komen. Apple is een premium merk en gaat daar niet voor settelen.
Ach, er is zat op de markt met wel fatsoenlijke prijzen. Echter minus dat Apple logotje dan.
Al jaren koop ik geen toestel meer in NL. Over gegaan op Oppo
Relatief lage prijs maar wel hoogwaardig&sterk toestel. Geen plastic rommel
Sinds wil ik niks meer te maken hebben met fabrikanten zoals Samsung, Apple, Sony Ericsson
Je hoeft niet zo veel uit te geven als je 'm primair als telefoon gebruikt. Ik ben zo'n gek die elke zo veel jaar een paar mille aan een high end TV uitgeeft, maar ik heb jaren met een iPhone 4S gedaan en heb dit voorjaar een iPhone SE gekocht. Prima ding, en die gaat ook wel weer een aantal jaren mee. En dat voor ruim onder de 600 euro met 64GB :)
Goh een bug in een device en dus is het complete merk crappy?

Als iedereen zoals jij zou redeneren zou je hier elke dag commente krijgen met: crappy Samsung, crappy Motorola, crappy LG, crappy HTC, crappy Huawei, crappy OnePlus, crappy Sony, crappy Asus enz enz enz

En waarom Apple aanvallen op dat ze geen dualsim hebben? Vrijwel ieder ander merk heeft dat ook niet bij hun duurdere modellen, hoe jij het neerzet zou je haast denken dat Apple de enige is die geen dualsim heeft.

En het is wel grappig dat je het geheugen van de iPhone diefstal noemt, Apple is juist de enige die in zijn telefoons PCI Express NVME geheugen stopt.

Juist bij de iPhone krijg je dus waar voor je geld.
Crappy omdat dit mijn 3de op rij is met problemen en of het nu bugs zijn of niet het is best irritant als je toestellen op rij hebt die falen op hun primaire taak. Met de 5s heb ik zoveel irritante onhebbelijkheden gehad wat weer gefixt werd met pach x en vervolgens wat anders niet lekker werkte. Ik moet er gewoon mee kunnen bellen. Maar niet alles is toe te rekenen aan de software mijn 5s was uitermate aanrakings gevoelig dat hij tijdens het bellen van alles deed als ik ook maar iets bewoog. Ook in de broekzak lijde hij zijn eigen leven waardoor hij soms in no time leeg was.

Wat betreft de andere zaken dat geld voor alle high ends dat ze best dual sim kunnen aanbieden dan hoef ik er niet twee op zak te hebben.

Sorry dat ik misschien wat krietich ben maar ik ben niet zo van het hosanna roepen als er wat nieuws uitkomt helaas is het niet altijd roze geur en manen schijn maar heeft Apple ook zo zijn tekort komingen.

Ik zal wel pech hebben dat mijn eerste 3 zakelijke Apple's problemen kennen maar er zijn er meer over de 6 en 6plus regent het ook klachten. En wat kost nu een micro sd kaart slot voor die prijzen mogen ze het er best instoppen. De reden is simpele ze willen alles via de store en iTunes laten lopen.
Nou dan zal ik jou ook iets vertellen over mijn Android ervaring.

Ik heb nu mijn 4e Android toestel op rij en op mijn 4e toestel een S7 kom ik nog zelfs dezelfde problemen tegen als die ik tegenkwam met mijn 1e toestel een LG Optimus.

Bovendien heb ik ook een S4 en en Note 2 die ik op vakantie bij me heb en de meest basale functies doet het gewoon niet.

Ik kom in een hotel, kan wel inloggen op de wifi met de Note 2 en S7 maar niet met de S4 door een of andere software bug 8)7

Daarnaast als ik de S4, Note2 en S7 naast elkaar houd is de wifi bereik van de Note 2 zo bagger dat het gewoon totaal geen verbinding maakt en dan hebben we het dus over een Note 2...

Dat probleem wat jij beschrijft met dat die in je broekzak vanzelf dingen doet heb ik letterlijk met ieder van mijn 4 Android toestellen gehad, dus dat lijkt mij meer een 'broekzak' probleem.

Bij Android heb ik het niet eens over de bugs die er in talloze aantallen aanwezig zijn, ieder merk heeft weer zijn eigen eigenaardigheden.

Maar daarnaast zijn de keuzes die in de software dermate dom dat ik soms niet eens kan geloven dat ze daadwerkelijk de keuze hebben gemaakt.

Op mijn Nexus 7 kon ik bijvoorbeeld niet eens de tablet opstarten voor het 1e gebruik zonder wifi omdat ik de tablet in de buurt van de winkel wilde testen of die het deed of niet zodat ik niet hoefde terug te rijden mocht die defect zijn.

Of de zaklamp functie in de S4, die werkt weer totaal anders dan in de Note 2 en S7, en het rare is dat als er een update komt voor de S4 ze de handige software trucjes die ze bij de S5 of S6 wel hebben niet toepassen op de S4 zodat je toestel sneller veroudert terwijl het maar een software trucje is.

Nee ik heb het allang al gehad met Android, ik heb Samsung nog een kans gegeven met de S7 maar dat was dus de laatste kans.
Ik heb ook een iPhone 7 Plus en heb geen last van een hangende telefoon app. Heb je de nieuwste iOS versie er op staan?
Ik had het origineel daar had ik het mee en na de update nog steeds.:(

Ik kan hem niet even opsturen heb hem dagelijks nodig en apple stores zijn niet op ieder hoek te vinden.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 16 november 2016 15:17]

Ik heb met de iPhone 5c precies het zelfde probleem. Loopt helaas ook wel eens vast als ik gebeld wordt. Dat is ook erg onhandig.

Ik dacht dat het iets was omdat het een oud model is, maargoed meestal doet het toestel het wel. Dat deze erg traag is, is nog mee te leven.
Dit probleem wordt veroorzaakt door het syncen van je contacten. Zet dat maar eens uit en zul je zien dat de telefoon app wel blijft werken. Bij mijn vrouw kwam het door haar Hotmail account. Ze heeft ook een Office 365 account en ik heb diverse contacten daar naar verplaatst en de contacten van Hotmail uitgezet tot deze bug is verholpen.
Ik heb zelf 1 Office 365 en een Domino account en geen problemen.
Helaas de iPhone 7 Plus van het werk faalt regelmatig in zijn primaire taak ik heb er bijna niks op maar de telefoon functie loopt vaak (2 a 3 keer per dag) vast app sluiten en weer starten en het werkt weer maar een oude windows ME machine is stabieler :) crappy apple. Ik betaal de rekening niet maar voor dat geld mag je toch wel wat beters verwachten zelf zou ik het geld er niet voor over hebben, dan koop ik er liever iets anders voor, totaal geen value for money. Het model wat ik er voor had was ook niet echt top (5s almaar rare kuren).
Daarintegen heb ik nou al de 3G, 4, 4, 4S, en 6 gehad en gebruik ik de 5 en 6s nog steeds en die dingen draaien als een zonnetje, zonder problemen of gezeik. Dus niks crapple. :P
Het is belachelijk dat er in z'n duur ding geen 2 sims kunnen
Dat willen telco's niet. Er staat hier ergens op tweakers een artikel over dacht ik: want als provider A je foon levert en jij stopt er een simkaart van provider B bij en je hebt slechte ontvangst, ligt dat aan provider A of B? en dan betaalt provider A je toestel en het zou zomaar kunnen dat je vaker met provider B belt.
en geen micro SD kaart slot in zit en standaard maar een beetje geheugen voor die prijs.
Het wel of niet hebben van een SD slot heeft niets met de prijs te maken, eerder met de filosofie van de fabrikant. Het weinig basis geheugen in de phone zetten is een marketing truuk om ervoor te zorgen dat de koper meer geld neerlegt voor het volgende model die ineens een zee aan geheugen heeft.
Voor iets zo gesloten en beperkts zitten word er wel erg vaak gepatched.
Hetzelfde geldt voor windows. Geen systeem is perfect. Ik ben al blij dat ze er constant mee bezig zijn iig. Maar blijkbaar heb je liever een goedkoper toestel waar de fabrikant het nalaat om de updates door te voeren die google introduceert.
geen microsd "eerder met de filosofie van de fabrikant"

Dat is dus juist het erge. NVMe geheugen kost iets van 35cent per GB volgens de price watch dus zou de 128GB versie maar iets meer dan 35 extra hoeven kosten maar in de price watch kost deze ¤130 extra dat is bijna 4x meer.

En voor die opslag van foto's is een micro SD zat en dan hoef ik het niet via ITunes te doen.

"Hetzelfde geldt voor windows"
Niet helemaal Apple is 1 fabrikant waar een handvol aan eigen apparaten op 1 eigen ontwikkeld OS moeten kunnen draaien windows ondersteund miljoenen componenten van duizenden fabrikanten.

Maar je hebt gelijk geen systeem is perfect en dat is het nu net. Alleen er zijn sommigen (in het algemeen doel hier niet op specifiek iemand) die Apple beschouwen als het summum en dat ze niks fout (kunnen)doen. :)
Koop gewoon geen iPhone, maar een telefoon die prima meedoet voor een veel lagere prijs. Keuze zat, of je wilt perse een iPhone hebben omdat het een Apple is. Voor de innovatie hoef je het in ieder geval niet (meer) te doen...
Ik zou echt op die hele iPhone afknappen als ze de specs nog verder gaan fragmenteren tussen de normale en de plus variant, die camera kan ik me nog wel in vinden ivm ruimte maar om op maar 1 iPhone een oled scherm te zetten is gewoon geen excuus voor behalve geld.


(een 4.7 inch gebruiker)

[Reactie gewijzigd door joon op 15 november 2016 22:13]

Het kan ook gewoon zijn dat er niet voldoende high end oled schermen beschikbaar zijn bij launch om ook nog eens de 4.7 inch te voorzien. Gezien de transities en investeringen die bedrijven nu doen op het gebied van oled:Sharp/Foxconn, Japan display, LG, lijkt het erop dat er nog niet voldoende productiecapaciteit is voor high end oled.
Vergeet niet dat Apple dan in het launchweekend alleen al 12 miljoen toestellen moet leveren met een high end oled.
Sorry, maar ook Samsung redt dat niet, die verkocht van bijv zijn high end s7 er 10 a 15 miljoen of zo in de eerste maand.
Ik denk eerder dat dat keuze van Apple verklaart.
Apple kan hun toestellen ook vooruit produceren voor het lauch-weekend. Doen ze ook, lijkt me.
Dat doen ze ook wel denk ik hoor, anders lukt het niet. Maar wie kan het in die aantallen leveren, volgens Apple zijn specificaties, zonder roofbouw te plegen op zijn eigen benodigde cap?
Dat is ingewikkelder dan je denkt hoor, je bouwt er niet zo maar even een laantje bij. Als Apple er 60 a 70 miljoen besteld voor 3 maanden in 2 verschillende afmetingen, dan red je dat niet door er even een extra lijntje aan te leggen hoor. Dat is een grote investering en behoorlijk tijdrovend .
Dat doen ze ook, maar zelfs dan moeten ze nog altijd 1 miljoen telefoons per dag produceren (bron: o.a. http://atomicdelights.com...xt-iphone-wont-be-ceramic ). De schermfabrikanten moeten dat dus ook doen. Dat zijn schalen waar niemand zich iets bij voor kan stellen. (ok als je de sales over een jaar bekijkt is het eerder 1 miljoen / week, maar toch. Daar komen de mac, ipad en watch nog bij, evenals hun imposante collectie aan converters :+ )

[Reactie gewijzigd door YopY op 16 november 2016 12:41]

De Samsung J-serie (J2, J3, J5 en J5) toestellen (de low end van Samsung) hebben ook al Amoled schermen. Lijken me best wel aantallen over een jaar genomen.
aan één speciale uitvoering, was nog niet duidelijk.
Dus omdat een analist het zegt is het nu wel duidelijk? Ik kan ook voldoende geruchten van Kuo op een rij zetten die uiteindelijk niet bleken te kloppen.
Tekst iets aangepast, want uiteraard is het geen zekerheid :)
_/-\o_

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 15 november 2016 20:29]

Ik ben benieuwd welke prachtige marketingtermen/naam ze aan dit scherm gaan geven..
Ik niet, want dat weet je al vantevoren "the best screen we ever created".

Ik ben op zich liefhebber van hun produkten, maar dat statement vind ik zo lachwekkend, de nieuwste generatie zou natuurlijk altijd de beste moeten zijn, waar ben je anders mee bezig?
Oled zal wel weer in de grootste IPhone komen te zitten,

Toch vreemd dat een bedrijf als Apple die heel lang tegen grote telefoons is/was nu juist de grote constant voortrekt wat betreft features.
Ja heel vreemd dat een bedrijf naar de vraag van de markt kijkt.
Je snapt niet wat ik bedoel.
Maar weet bijvoorbeeld bijna zeker dat als de dubbele camera in de kleine iPhone 7 hadden gezeten met een full hd scherm dan zag de verhouding tussen de 7 en 7plus er toch echt heel anders uit wat betreft de verkoop.

[Reactie gewijzigd door SjaakAW op 15 november 2016 20:44]

War voor voordelen zou een Full HD scherm hebben op het 4.7" model?
Man man..

Alleen het verschil met de full hd op de plus is al overduidelijk.

Als ik daar een foto bekijk van bijvoorbeeld een vogel dan zie ik de veer structuur al dichtslippen op de 4.7.
Op de plus met toch wel meer ppi zie ik dan nog gewoon veer structuur. Misschien zie jij het niet, maar ik zie toch echt wel dat het scherper kan.

Maar dat zal jij ook wel zien als er eindelijk een full HD in het 4.7 model zit.. :)
Ja, en voor die dubbele camera is echt wel ruimte in die kleinere iPhone? Ik denk het niet, als je al ziet hoe vol het van binnen is, lijkt mij dat op dit moment technisch nog niet mogelijk. En mbt full-HD op die kleinere iPhone ? Zal ook behoorlijk wat stroomverbruik schelen, denk ik.

Ja, het gaat om ruimte, en daarvoor worden er keuzes en afwegingen gemaakt.

De volgende 4.7 zal best wel full HD worden, wordt wellicht mogelijk gemaakt door de overstap naar 10nm die ook weer minder stroom zal verbruiken.
Maar dan wordt de volgende 5.5 iPhone plus weer 2560x1440( en begint het weer opnieuw)
Ik ben grote fan van (am)oled schermen ik heb zelf de Samsung Galaxy S3, S5 en nu de S7. Groot nadeel is wel screen burning mijn S3 had er na 2 jaar veel last van toen ik hem aan mijn moeder schonk stonden de statusbar iconen en het toetsenbord erin gebrand. Bij de S5 was het ietsje minder omdat ik er sinsdien oplette om de helderheid veel lager te zetten en nooit meer op max te laten staan en screen time-out dat ik op de S3 altijd op 2 minuten zette heb ik verlaagd naar 30 of 15 seconden. Mijn S7 heb ik nu 6 maanden en op een witte achtergrond zie je al duidelijk de klok ingebrand staan (nu verplaats ik de klok regelmatig naar rechts, centrum en links) en de rand van het Google toetsenbord die tevens op donker staat.
Laat jij je telefoon de hele dag aan staan ofzo? Meerdere Samsung toestellen gehad, maar dit heb ik echt nooit meegemaakt. Zelfs niet een klein beetje.
Volgens mij is apple helemaal de weg kwijt. Eerst het fiasco met de macbook en nu met 3 verschillende telefoons.
Jij weet dus nu al dat de nieuwe MacBook een fiasco is? Enige onderbouwing zou fijn zijn.
bekijk reviews en loop zelf een apple winkel eens in. en trek je conclusies.

er zullen altijd diehards zijn die het nieuwste moeten hebben. echter is de enorme prijssprong die is gemaakt icm met de op zijn best marginale verbetering qua specs is vrijwel iedereen ermee eens dat apple te ver is gegaan. 3000 euro voor een laptop en dan moet je er nog eens een paar honderd tegenaan gooien voor de zak met dongels die je mee moet nemen en nodige thunderbolt kabels die een vermogen kosten om de zooi aan te sluiten.

veel reviewers branden apple ook tot de grond af hiervoor. allemaal zeggen ze (de betaalde reviews uitgezonderd) dat het te duur is, de specs the laag voor wat je krijgt en er is gewoon totaal geen innovatie om de prijs goed te praten.
Maar heb je ook verkoopcijfers? Ik vind hem zelf ook veel te duur, maar zoals je zelf zegt, ze worden toch verkocht. Het is m.i. nog veel te vroeg om over een fiasco te spreken.
in vergelijking met de oude raakt apple ze bijna niet kwijt. (mijn broer werkt in een apple store)

mensen kopen meer de oude modellen dan de nieuwe omdat ze geen zin hebben om enkele honderden meer te betalen voor practisch hetzelde product maar dan zonder magsafe of connectors waar ze niks aan hebben.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 17 november 2016 09:24]

Ik denk dat dat wel klopt. Ik koop geen laptops, maar ik zou ook voor de oude gaan als ik dat wel zou doen. Die zouden ook hun tweedehandswaarde nog wel 's lang kunnen vasthouden ...

Verder is de 'repareerbaarheid' van de nieuwe vrijwel 0: https://www.ifixit.com/Te...+Touch+Bar+Teardown/73480

Maar om één ervaring (die van je broer) nu meteen representief te maken voor heel Apple gaat me toch te ver.

Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de mac mini, maar ik houd mijn hart vast voor een eventuele opvolger gezien de richting die Apple lijkt te zijn ingeslagen. Ben blij dat ik er drie van de 2012 lichting heb: toegankelijk én uitbreidbaar.
ik neem iemand die daadwerkelijk die aparaten verkoopt wel serieus. de 2015 macbook was niet aan te slepen, de 2016 versie raken ze bijna niet kwijt.
Hoi,

Ik bestrijd ook niet dat jouw broer dat waarneemt (ook ik vind het logisch), maar alleen maar dat Apple 'de weg kwijt is'. Ik denk juist dat ze op een voor hen heel duidelijke weg zitten, m.a.w. dat er een strategie achter deze producten zit. Of dat een goede strategie is laat ik in het midden.
gezien de meer dan magere verkoopcijfers en de plotseling verlaagde prijzen van de half dozijn dongles die je nodig hebt is het kwartje bij apple ook al wel gevallen dat het niet zo'n snuggere actie was...
Ohjeej, een nieuwe iPhone versie naast de twee bestaande... ik zie een nog duurdere iPhone in het verschiet, misschien de iPhone Pro??

Hopelijk krijgen we snel een bevestiging dat ze inderdaad gelijk een iPhone 8 gaan brengen met een compleet vernieuwd design, alleen dan wil ik wel eens gaan kijken naar een overstap.
alleen vanwege een nieuw design overstappen?? Apart...

Maar idd, ik denk ook aan een Pro variant ofzo,,,start prijs; 999,- ....
Tuurlijk niet alleen vanwege het design. Al een tijdje zit ik te overwegen om over te stappen naar iOS. Echter, functioneert mijn S6 nog prima en vind ik het design van de huidige iPhones niet denderend (zeker omdat het derde jaar op rij zo is), Apple moet tenslotte dit keer wel hoge ogen gaan gooien met het design en dus ben ik heel benieuwd wat voor nieuwe technieken ze gaan toepassen op de vormgeving.
Laat het oled toestel alsjeblieft het formaat van een iPhone5(s)/SE hebben!
Ja, want dat zou gezien het huidige mobiele landschap echt extreem verstandig zijn. Wees blij dat ze nog een iPhone SE hebben uitgebracht.
Je zegt het alsof Apple z'n succes te danken heeft door mee te lopen met het "huidige" mobiele landschap.
Ja, dat hebben de iPhone 6 en 6 Plus toch wel uitgewezen of niet.
De markt verandert. Apple is al sinds de Iphone 4S geen innovatief leider meer. Android has taken the cake.
En wat heeft Android wat innovatiever is dan iOS?
Eigenlijk alles. Alles komt eerst in Android toestellen voordat Apple het implementeert (en ja die implementatie is vaak beter om obvious reasons).
Maar goed, op dit moment zou ik OLED en inductieladen noemen.
Android is zo innovatief dat ik al NFC had op Symbian. Dat ik al jaren draadloos kon laden met mijn Nokia Lumia...
Type scherm heeft niet met het OS te maken.
Jaren voordat IOS iets implementeert heeft Android het al getest en goed uitgevoerd. Ben blij dat Apple, zoals t lijkt, wat meer zelf durft te innoveren.
Al slaan ze nog steeds de plank een beetje mis *kuche audiojack *kuche

We gaan zien wat komend jaar brengt. Ik voorspel een Iphone met audiojack.
Die audiojack komt nooit meer terug. Straffer nog: de volgende high-end modellen bij Android gaan die ook mogen missen.
Trouwens, Apple was hier niet de eerste in. Zelfs smartphones waren hier niet eerst in.
Mijn SE K810i (en vele andere toestellen) had ook geen audiojack, maar een eigen aansluiting, waardoor ik niet kon luisteren en laden tegelijkertijd. En niemand die er toen een heisa van maakte.
Alleen was dat een "dumbphone". Natuurlijk was het niet de eerste telefoon zonder headphone jack, en dan verwijs je naar een telefoon uit het tijdperk dat dat nog helemaal niet standaard was op een telefoon... :+

Welke hedendaagse smartphone-fabrikant heeft gedropt voordat Apple het deed?
Werd anders wel als "vervanger" van de discman voorgesteld... je had ook FM radio, geheugenkaartje kon erin,...

Motorola Moto Z, Chinese smartphone bouwers (waaronder OPO) hebben ook al modellen in omloop zonder de Jack. (Zelfs sinds 2012!)
En juist voor die FM-radio had je die gekke oordopjes nodig omdat daar de antenne in zat. :9

Wat betreft de Moto Z en onbekende Chinese smartphones... Je hebt een punt. Maar het feit dat Apple meer iPhones verkoopt in de eerste 5* minuten van de pre-order, dan de Moto Z in een jaar, verklaart wel waarom iPhone meer onder vuur ligt. En het is Apple, altijd leuk om Apple te bashen.

* Niet gecheckt op waarheid, kan ook zijn dat ze er wel 10 minuten over gedaan hebben...
Die FM radio kan ook werken via de audiojack. Mijn Lumia's gebruiken deze als antenne...
Ja, ik zou de audiojack inderdaad missen op een iPhone 7. Kun je me misschien de ruimte geven en het inlevingsvermogen hebben voor iemand met een ander gebruikerspatroon dan jij?
Dat geldt andersom toch precies hetzelfde?

Mij is het werkelijk een raadsel waarom er zoveel gemekker is om het ontbreken van een aansluiting waar Apple netjes een koppelstukje voor bijlevert om dezelfde mensen tegemoet te komen.

Kennelijk acht Apple het behouden van de 3.5mm jack niet noodzakelijk.

Jij als consument hebt altijd nog de keuze om voor een ander type toestel te kiezen als het voor jou een deal breaker is.

En als er miljoenen mensen zijn die hetzelfde voelen, dan heb je voordat je het weet je 3.5mm jack weer terug.

Zo niet, dan heb je simpelweg pech gehad..
En dan is het aan jou om daar je consequenties aan te verbinden en eventueel voor een ander toestel te kiezen.
Een koppelstukje dat trouwens veel te snel slijt ( maar gelukkig in te wisselen is ).

Zelf ben ik geen voorstander van al die adapters, maar zou ik voor n alternatief kiezen: wireless.
Dat weet ik niet. Ik gebruik hem enkel in de auto, dus daar gebeurt vrij weinig mee.
Voor de dagelijkse bezigheden met betreft muziek gebruik ik inderdaad een Wireless koptelefoon (toevallig Beats).

Werkt prima.
Het probleem is dat je nu allereerst een extra kabeltje mee moet slepen. Het tweede probleem is dat je oude headsets afhankelijk zijn van dat kabeltje; mocht het kapot gaan of mocht je hem toevallig niet bij hebben, dan heb je niets om muziek te luisteren. Het derde probleem is dat ik bijvoorbeeld in de auto navigeer met mijn telefoon en hem tegelijk voor muziek gebruik. Omdat je accu vrij hard gaat bij het navigeren gooi ik hem dan ook direct aan de oplader. Dat kan dus niet omdat Apple de jackplug er uit gesloopt heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor draadloos, maar wel als de markt er in ieder geval een beetje klaar voor is.
Opmerkelijk dat ze maar één model met OLED uitbrengen. Samsung blijft dus ver voorlopen op de concurrentie.
Dat doen ze zodat je het duurste model koopt. En dus meer marge.
Samsung heeft ook op dit moment toch maar 1 model met de beste oled? S7?
Maar wel meer toestellen met OLED. Apple gaat er maar 1 uitbrengen met OLED, althans, volgens deze analist.
Ja, maar niet het type oled dat in de s7 zit, en dat zijn de echte high end oled schermen.
Maar daar heeft niemand het over gehad ;).
Apple levert mbt kleurweergave nu dci-p3 wide color displays op lcd en daarnaast zit er een behoorlijk dun hoog contrast oled display (1000 nits) in de Apple watch 2. Als Apple wilde color wil behouden, en hetzelfde dunne high contrast oled display van de watch 2 in de nieuwe iPhones wil, dan voldoen de huidige displays nu niet, en willen ze dus geen bestaande oled displays hebben, maar dus een volgende generatie. Dus een nieuwe productielijn.
Samsung heeft in heel veel modellen OLED zitten. Ook in tablets en zelfs TV's.
Post je ook wel eens iets anders dan: Mimimimi, samsung, mimimimi?
En hoeveel met headphone jack?
Waarschijnlijk geen enkele.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True