Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 162 reacties

Apple werkt aan een Pro-variant van de 7,9"-iPad mini. De tablet zou voorzien zijn van vier speakers, een 12-megapixelcamera en TrueTone-scherm. De 9,7"-variant van de iPad Pro zal iets groter worden en krijgt een 10,1"-scherm.

Dit zou betekenen dat de iPad Pro-lijn op alle drie de formaten van de iPad beschikbaar komt. De kleinere 7,9"-iPad Pro zal voorzien zijn van een TrueTone flitser en Smart Connector, waarmee een toetsenbord aangesloten kan worden, meldt de Japanse site Macotakara, die al eerder betrouwbaar is gebleken.

De 9,7"-iPad Pro zal iets groter worden om ruimte te maken voor het grotere 10,1"-scherm. Volgens de website wordt de tablet één centimeter langer en en een halve millimeter breder. Macotakara meldt verder dat alle nieuwe iPad Pro-modellen voorzien zullen zijn van vier microfoons. Ook zullen de iPad Pro-modellen nog altijd blijven beschikken over een 3,5mm-audioaansluiting, in tegenstelling tot de recente iPhone 7 en iPhone 7 Plus.

Wat er met de normale iPads zal gebeuren, wordt niet duidelijk. Macotakara lijkt te suggereren dat daar geen nieuwe modellen van uitkomen en dat de Pro-lijn de standaard wordt. De website geeft aan dat de tablets in de lente van 2017 beschikbaar komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (162)

Jongens, wat een zootje maken ze er toch van bij Apple met hun producten.

Eerst had je gewoon de iPad, en die werd elk jaar beter en sneller.
Dan kwam de Mini erbij.
Dan kwam er een "Air" variant naast de bestaande, die lichter en dunner was.
Nadien werd de "gewone" Ipad dan afgeschaft, dus alles was Air.
Dan kwam de iPad Pro
Dan komen er nu kleinere iPad pro's?
Nu stoppen ze misschien met de "normale" iPad, dus nu is alles Pro? Maar is het dan nog Air? Is het dan Pro Mini? What the hell? Ik beschouw mezelf als tamelijk goed geïnformeerd, maar een totale leek ziet door de bomen het bos toch niet meer??

Hetzelfde met de iPhone: Vroeger had je gewoon de iPhone die elk jaar sneller werd, en ze verkochten ook nog het vorige model.
Nu heb je een iPhone 6S, 6S Plus, SE, 7, 7Plus Die allemaal naast elkaar verkocht worden ook nog!

Als ik "iPhone 6 SE" intik op google zijn de suggesties: "What is the iPhone SE"? "What is the latest iPhone"? Zegt genoeg neem ik aan? De consument ziet door de bomen het bos niet meer!

Sinds Steve Jobs weg is, is de eenvoud duidelijk zoek. Er vallen wel parallelen te trekken met eind jaren 80 / begin jaren 90 toen Jobs wegging bij Apple. Eerst had je de Apple II, en na zijn vertrek begon Apple oeverloze varianten uit te brengen van de Apple II, die zelfs naast de Lisa en Macintosh bleven bestaan nadien. Deze opsomming van Apple II modellen van Wikipedia doet me verdacht denken aan de huidige gang van zaken:
2.1 Apple II
2.2 Apple II Plus
2.2.1 Apple II Europlus and J-Plus
2.3 Apple IIe
2.4 Apple IIc
2.5 Apple IIGS
2.6 Apple IIc Plus
2.7 Apple IIe Card
Zou je ook zo een mooi overzichtje van Samsung toestellen willen maken :o Grapje natuurlijk maar ik snap je punt. Door die steeds veranderende naam word het er niet beter van.
Het verschil is dat Samsung nooit echt de filosofie van een beperkt aantal modellen in topsegment gehad.

Bij Apple wel die waren bijna ten onder gedaan aan overvloedige modellen. Steve Jobs heeft toentertijd extreem gesnoeid.
In het topsegment heeft Samsung dat wel degelijk. De flaggenschippen zijn gewoon S (#) en Note (#) modellen. Alle andere modellen zijn compromissen met lagere prijs/kwaliteit ten opzichte van het topsegment. Ik ben het er dus ook niet mee eens met wat Lazershark zegt over de iPhones (behalve de iphone s modellen) maar over de iPad's klopt het wel. Ik keek laatst naar iPad's op het net maar ik had geen idee welke iPad nou beter/sneller/nieuwer is.
Maar ook samsung maakt het niet makkelijk... galaxy s6, s6 edge, s6 edge plus, s6 active en volgens mij was het met de s5 reeks nog een stuk erger gesteld en vooral omdat de namen vaak toch wat 'hip' zijn en inderdaad een compromis zijn.

Bij de ipad vind ik het nog te doen:

Ipad pro
Ipad air - air pro
Ipad mini - ipad mini pro

Als dat t is vrij makkelijk, kies een formaat, kies de gewenste kracht. Verwarring vind ik vooral komen omdat ze oude modellen in het assortiment houden en dus je meer varianten weer krijgt... als ze nu gewoon oude zouden uitfaseren of minder actief zouden aanbieden

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 3 oktober 2016 19:51]

Ja dit klopt helemaal maar ik bedoel dus ook dat ik vaak geen verschil zie in de benaming van die ipads. Ik weet dat er ipad mini 1 2 3 etc zijn maar meestal heten ze gewoon ipad mini in de winkel. Dat van de S6 edge etc vind ik nog meevallen, want al die S6 modellen zijn flagships. Uiteindelijk verschillen mensen van elkaar en is dit alleen mijn mening :) .
Ipad air pro bestaat niet

Ipad Air en Ipad pro is het niet Ipad AIr pro
Hmmm Dat is natuurlik de ipad pro 9,7.. die is wel wat verwarrend inderdaad
En dat wordt iPad pro 10,1, als de geruchten kloppen dat de 9,7 versie iets groter wordt.
Bij apple natuurlijk niet anders. Een paar zijn latest en greatest. De rest is gewoon mid range en less. Oftewel gewoon toestellen van een jaar of meer oud.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 3 oktober 2016 22:44]

Galaxy Alpha, J, S, Prime, Core, Young, ga zo maar door....
Die horen allemaal dus niet tot flagships. Alleen de S en de Note versies. Buiten de flagships klopt het wel ja. Veel te veel keuze en variatie waarbij men niet weet wat het verschil nou precies is.
Ik zie Samsung niet binnen een lijn van producten de naming convention met iedere iteratie veranderen. Ik bedoel maar:

1. iPad
2. iPad 2
3. The new iPad
4. iPad with Retina
5. iPad Air
6. iPad Air 2
7. iPad Pro 9.7

Ondertussen heeft Samsung:
1. Galaxy Tab
2. Galaxy Tab 2
3. Galaxy Tab 3
4. Galaxy Tab 4
5. Galaxy Tab A/E/S

Samsung is 1 keer gewijzigd van conventie met zijn tablet serie (om consistent te blijven met de smartphone-kant). Ze maken er dan wel een rommeltje van wat betreft doelgroep tot doelgroep, maar daar binnen blijven ze tenminste consistent.
Nou je vergeet er (voor het gemak waarschijnlijk. Anders kon je het punt niet maken) een hele hoop.

Aan jou lijstje kan je dan dus toevoegen.

Galaxy TabPro S
Galaxy View
Galaxy Tab S2
Galaxy Tab S Nook
Galaxy Tab E Nook
Galaxy Tab A with S-pen
Galaxy Tab Pro
Galaxy Note Tab

En dan vergeet ik er nog een hele hoop waarschijnlijk.

Ik ben het eens met het statement dat het rommelig wordt bij Apple maar Samsung is net zo erg.
Helemaal mee eens. De filosofie van Jobs sijpelt langzaam maar zeker uit het bedrijf. Over 10 jaar is het gewoon 'just another tech company'. Alleen het verschil is nu dat Apple een stuk sterker in de schoenen staat (qua geld) dan begin jaren 90.
Het was nochtans Steve Jobs die een zootje gemaakt heeft van de ipods. Hoeveel modellen zijn daar wel niet van verschenen.
Idd verwarrend, maar nu zijn tech bedrijven in het algemeen niet zo sterk met de eenduidigheid van namen (misschien ook wel een beetje met opzet, marketing technisch). Hoeveel discussies er wel niet losbarstten bij de CPU's van INTEL? GPU generaties AMD en NVIDIA? Uiteindelijk is het allemaal wel weer te onderbouwen, maar enige uitleg is/was niet overbodig.

In mijn eerste reactie vond ik het apart dat nu alles "Pro" gaat heten. Aan de andere kant: wel goed dat Apple de aanduiding "Pro" los laat staan van de schermgrootte. Het verhaal zou helemaal compleet zijn als ze van alle drie de iPADs versie's een 'gewone' versie uitbrengen. Net als bij de Macbook (pro).
Je hebt gelijk, over het algemeen zijn tech bedrijven niet goed in een logische naamgeving.

MAAR: Apple was hierin net zeer sterk tot voor kort! Er was maar 1 huidige generatie iPhone, en maar 1 iPad. Dit is eenvoudig voor de consument: iedereen wist wat een iPhone was, en waar het voor stond. Ook eenvoudig voor de marketing: je kan je focussen op 1 apparaat, en waarom de consument het moet hebben.

Ik ben bang dat dit een symptoom is van het feit dat Apple niet goed weet waar naartoe, er zit geen lijn in. Steve Jobs was goed in keuzes maken, en zeggen: "dit is het beste formaat voor een telefoon / tablet, dus dit maken wij, en niks anders".

Momenteel lijken ze de concurrentie achterna te lopen: "oh ja, we hebben een grote iPhone (Plus), maar ook een iets kleinere, en ook een NOG kleinere (SE), voor als je met 1 hand wil bedienen. En we hebben de vorige generatie ook nog, als het te duur is." |:(
Wat betreft de vorige generatie, volgens mij hebben ze dit vanaf de 3Gs altijd al gedaan. De toestellen van het jaar ervoor worden dan iets van ¤100 goedkoper.

Vind ook wel dat ze inmiddels te veel formaten beginnen uit te brengen. Alleen nog een 6" toestel en heb je voor elke inch groter dan 4" een apart toestel. De hoogste tijd voor een uitschuifbaar scherm die je naar elk formaat kunt uittrekken.
Mij lijkt het volkomen logisch dat Apple een breder publiek wilt bereiken door verschillende formaten aan te bieden. De tijd van 1 formaat is voorbij. Ik ben destijds ook over gestapt op een Note omdat 4" simpelweg te klein was en sinds de 6 heb ik weer een iPhone.

De SE zouden ze gewoon een min oid moeten noemen, alleen dat klinkt alsof het slechter is, vandaar dat ik de keuze voor SE wel kan begrijpen.

Ik denk dus dat jij helemaal niet bang hoeft te zijn voor Apple :+
Ja klopt hiervoor hadden ze altijd maar 1 variant. Maar toen werd er altijd geroepen: Apple maakt een product en daar blijft het bij take it or leave it er is geen vrije keuze maar bij Samsung wel.

Nu maakt apple verschillende varianten dus eentje die goedkoper is eentje die groter is eentje die kleiner is toch is het niet goed. Ze moeten concurreren met een sterke markt zoals Huawei, Samsung want die telefoons worden nou eenmaal veel strakker, mooier en goedkoper dan vroeger en moeten zij wel mee gaan en een groter doelgroep aanspreken die bijv toch een grote iPhone wil, of een kleinere versie.

Wat mij betreft mogen ze zoveel mogelijk variatie brengen in de producten zodat de consument meer keuze mogelijkheid heeft en iets koopt wat bij zich past. 8-)
Mee eens. Zelfs ik moet eerst gaan nadenken en zoeken voordat ik weet welke laptop ik precies moet kopen voor welke eisen, volgens mij klopt er dan iets niet. Je moet alleen een performance laptop hebben en een lichte laptop en dan eventueel wat meer smaken qua kleur en schermgrootte onder het zelfde model.

Over de iPhone SE ben ik wel wat positiever omdat die echt een hele duidelijke definitie heeft: top performance maar met één hand te bedienen. Maar het volgende model zou de iPhone 7SE o.i.d. moeten heten, gewoon om duidelijk te hebben wat de generatie is.

Ook zijn er gewoon te veel stoffige hoekjes in het aanbod nu. AirPort Extreme, Mac Pro, wanneer wordt dat nou eens geüpdatet? De Apple TV bleef ook te lang liggen qua updates. Als je wil dat developers dat soort platformen gaan omarmen moet je net zoals bij de Apple Watch gewoon vol op het orgel gaan iedere WWDC en iedere andere gelegenheid die je hebt.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 3 oktober 2016 18:44]

Heel simpel: normaal hebben fabrikanten de jaarlijkse verbeteringen in elektronica tegen dezelfde prijs. Door er Pro op te plakken kunnen ze doen alsof het iets heel anders is (zoals wel het geval bij de MacBooks) en kunnen ze ineens ¤200 meer per apparaat pakken dan wanneer ze het iPad Air 3 hadden genoemd. Pure marketing 101.
Eerst had je gewoon de iPad, en die werd elk jaar beter en sneller.
Dan kwam de Mini erbij.
Dan kwam er een "Air" variant naast de bestaande, die lichter en dunner was.
Nadien werd de "gewone" Ipad dan afgeschaft, dus alles was Air.
Dan kwam de iPad Pro
Dan komen er nu kleinere iPad pro's?
Nu stoppen ze misschien met de "normale" iPad, dus nu is alles Pro? Maar is het dan nog Air? Is het dan Pro Mini? What the hell? Ik beschouw mezelf als tamelijk goed geïnformeerd, maar een totale leek ziet door de bomen het bos toch niet meer??

Hetzelfde met de iPhone: Vroeger had je gewoon de iPhone die elk jaar sneller werd, en ze verkochten ook nog het vorige model.
Nu heb je een iPhone 6S, 6S Plus, SE, 7, 7Plus Die allemaal naast elkaar verkocht worden ook nog!
Hoewel ik het in de kern met je eens ben en je een leuk verhaal vertelt had het misschien handig geweest gewoon eens Apple.nl te bezoeken. Ik kan niet anders zeggen dan dat Apple daar een zeer duidelijk overzicht heeft geplaatst van zowel de iPads als iPhones en dat het best mee valt met de versplintering.

Je hebt de 4 inch voor mensen die een klein iPhone willen en je hebt de 4,7 en 5,5 voor de mensen die een groter formaat willen. Bij die laatste 2 kun je kiezen uit de 6 of de 7.

http://www.apple.com/nl/iphone/compare/

Hetzelfde geldt voor de iPad.
Je hebt de mini van 7,9 inch waarbij je uit een ouder (2) en nieuw model (4) kunt kiezen.
Je hebt de pro waarbij je uit 12,9 en 9,7 inch kunt kiezen.
En je hebt de Air 2 die ook 9,7 inch is.

http://www.apple.com/nl/ipad/compare/

Als er straks een mini Pro komt zal waarschijnlijk de mini 2 komen te vervallen.

Kortom Apple bied diverse apparaten aan waarbij ze -volgens mij- ook de "oudere" modellen langer in de vitrine laten staan voor gebruikers die wel een nieuw Apple product willen aanschaffen, maar het onnodig vinden om de hoofdprijs te bepalen voor de specificaties voor het nieuwste model (iPhone) of de Pro (iPad) wat voor hen toch geen meerwaarde biedt...

P.S.
Voor alle Tweakers die elke keer Steve er weer bij halen...
https://www.washingtonpos...-tim-cook-before-he-died/
Ik denk dat je er naast zit dat dit een slecht idee is. Tien jaar geleden moest de markt geopend worden en heeft de eenvoud de developers aangetrokken. De ontwikkelingen gaan echter zo snel dat Apple genoodzaakt is ieder jaar weer met nieuwe hardware te komen, en daarom is de eenvoud toch al te grabbel gegooid. Volgens mij zal het aanbod niet heel ingewikkeld worden: je hebt de iPad (Air, who cares) en de mini, plus een serie iPad Pros die alleen interessant zijn als het voor professioneel gebruik is of je zwemt in het geld.
Van elk scherm formaat wordt de nieuwste en het vorige model verkocht. Zo ingewikkeld is dat toch niet? Enige vreemde eend is de SE, maar dat staat voor een reden voor "Special Edition".
En wat verwacht je nou Lazershark?? Dat Apple volgend jaar maar 1 model iPhone 8 uitbrengt en 1 model iPad? En gelijk de verkoop van alle eerdere modellen per direct stopt omdat de leken anders maar in de war raken als buiten die iPhone 8 ook nog een 7 en 7 plus te koop blijken?

Nu hebben ze inderdaad wel 5 (VIJF!! Tel ze allemaal!!) iPhones in het assortiment. Tjonge, zelfs een goed geïnformeerde tweaker als lezershark verdwaalt al bijna in dit woud van keuzes! En straks wel 6 iPads misschien! Weg zijn die heerlijke tijden onder Steve toen er slechts 1 iPad te koop was...

Nou ja, ze verkopen natuurlijk wel voor meer dan 100 miljard aan telefoons per jaar. Maar verder maken die Cookenbakkers er duidelijk maar een zooitje van volgens lazershark..
5 iPhones in het assortiment, allemaal in verschillende kleuren en geheugengrootte's... In totaal kom je uit op meer dan 100 verschillende combinaties!! Zelfde met elk product van Apple.
Overdreven reactie. Voor het gros van de consumenten is het bepaald niet onoverzichtelijk wat Apple levert aan modellen.
Wat jij doet is spijkers op laag water zoeken.

Je beticht Apple van iets wat helemaal niet aan de orde is, je doet alsof het een feit is wat jij zegt wat helemaal niet zo is.

Je zegt het over de enige fabrikant die nog een uniform product aanbod heeft, moet je voorstellen als jij door de bomen het bos niet meer ziet dan kan dat bij de andere merken al helemaal niet meer.

Bovendien zie je de bomen denk ik heel goed want je noemt ze wel netjes op.

En waarom je de 6S noemt begrijp ik niet want die is niet vernieuwd of zo, het is geen 6S Ultra of 6SX of zo.

En dat verhaal over Steve Jobs is ook zo een onzin, toen Jobs nog leefde waren er ook nog tig modellen van de iPod en een hele zwik modellen van de Macbooks.

Apple brengt van sommige modellen zelfs een update om de 2 jaar, denk dat je toch echt kritiek levert op de verkeerde fabrikant.
Steve Jobs had producten op het oog om te gebruiken.
Zijn opvolgers hebben producten op het oog om te verkopen.

Jammer dat de oprichter en visionair van Apple is overleden.
Nu komen er dus producten waar de gebruikers niet op zitten te wachten

[Reactie gewijzigd door Compaen op 3 oktober 2016 20:54]

Sorry hoor, maar dit houd werkelijk geen stand. Apple is met de iPad nu in de derde fase gekomen. Eerst was de iPad gewoon de iPad. Daarna kwamen de dunne air modellen en nu zijn we beland in het pro segment met hardware die voorlopig nog wel een aantal jaar vooruit kan.

De iPad air 2 is de laatste in de air series en is al weer twee jaar oud bijna. Abslouut geen slecht apparaat en nog steeds rete snel en een stuk goedkoper. Het werd tijd dat de mini lijn ook met een Pro versie kwam. True tone display, stereo speakers en de smart connector zijn echt wel toevoegingen die het een nieuwe lijn waard maken. Zeker als je kijkt naar de immens grote rekenkracht die er bij komt kijken. De iPad Pro Socs kennen alleen een match in de A10 fusion chip met vier cores (terwijl de pro nog een dual core twister architectuur heeft). De komende generatie A10X procs worden echt monsters.

Maar goed. Ik snap je verhaal over verschillende versies enzo, maar het valt allemaal wel mee. Ook bij de iPhones. Je moet niet gaan kijken naar de nummertjes en types, maar naar features. Nummertjes waren bij Apple nooit echt interessant. De MB lijnen hadden dat ook. De grootte gaf genoeg info voor de hardware die er in lag en de mogelijkheden.

Doordat je de SE nu in het midden neerzet wordt de line up nogal vaag, maar het valt heel erg mee. Je hebt gewoon 3 series in parallel. De SE staat op zichzelf. Dan heb je de 6S en de upgrade 7 en de 6S plus en de 7Plus. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Maakt niet uit alles wat je koopt is goed :)
Je verwacht van de consument wel een minimum aan intelligentie om 3 verschillenden modellen van mekaar te kunnen onderscheiden natuurlijk. En als het dan nog lukt kan je altijd naar de Apple store voor advies.
Ik ben zeer goed geinformeerd over de producten van Apple en heb hetzelfde. En niet alleen op gebied van iPads en iPhones, ook MacBooks. Dat de MacBook (voorheen wit, nu in kleuren van iPhone) 'minder'' is dan de Air maar dan met Retina snapt ook niemand, want hij is wel duurder.
En de MacBook is met 1 USB-C poort wel een ding apart, als in: niet voor iedereen. Was het nu zo lastig om tenminste 2 van die USB poorten erin te stoppen?

Overigens is er wel een verklaring te geven waarom het zo werkt. De ontwikkelingen gaan razend snel. Apple wil die ontwikkelingen in de markt zetten maar kan niet alle lijnen tegelijkertijd een upgrade gaven. Je ziet dus dat eea overlapt en vervangt.
Maar om nu domweg pro achter de mini te zetten en er meer geld voor te vragen vind ik er goedkoop.
Laten we eerlijk zijn, het "Pro" noemen van de iPad Pro's was puur en alleen omdat Microsoft het ook deed. De iPad Pro 9,7 was gewoon de iPad Air 3. De iPad Air en Air 2 waren op hun beurt dan weer gewoon de iPad 5 en iPad 6.
Er is wel een groot prijsverschil.

De iPad was het enige toestel van Apple met een relatief lage prijs. Deze fout zijn ze nu aan het rechtzetten.
Kan iemand mij goed onderbouwen waarom je een iPad Pro zou prefereren boven een Surface tablet van Microsoft? Ik doel dan vooral op bedrijfsmatig gebruik.
Ik kan voor een bedrijf niet echt een argument vinden waarom ik voor een iPad Pro zou kiezen boven een Surface Pro tablet van Microsoft.
En toch hebben wij klanten die bedrijfsmatige toepassingen hebben (o.a. een groot medisch bedrijf die het gebruikt voor prospecties) voor tablets en daar is dan een tablet OS zoals iOS/Android een stuk beter dan een Windows tablet naar onze ervaring.

Als je voor uzelf geen reden kunt bedenken dan is het veelal eerder omdat er voor u vakgebied geen toepassingen zijn /punt. Ik kan mij best voorstellen dat er professionele situaties zijn waar een iPad niet aan voldoet, maar omgekeerd even zeer.

Ik ken het vervolg argument ook al hoor - hetzelfde argument die je in 2012 (surface) , 2013 (surface pro), 2014 (surface pro 3), 2015 (surface pro 4) hoorde - full blown OS, Surface kan Visual Studio draaien, Office, spannende software zoals Quicken... En wacht maar want Windows 8, Windows 8.1, Windows 10, Windows 10 Anniversary edition zal de echte game changer zijn waar Apple tegen zal verbleken... /been there done that en ondertussen blijft die iPad gewoon een certitude in de markt.

Ik denk in alle oprechtheid dat de voorbije jaren wel iemand elk jaar 20x identiek dezelfde vraag stelt "waarom zou ik een iPad boven een Surface verkiezen"... . Terwijl je toch begint af te vragen of de euro nog niet is gevallen of sommige mensen wel echt enorm traag van begrip zijn.

Misschien hebben mensen nu eenmaal nood aan een tablet die een tablet is en een laptop die een laptop is ? Lijkt mij na al die jaren wel overduidelijk dat dit het geval is.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 3 oktober 2016 18:24]

Nee oké dat begrijp ik. Ik ben vrij nieuw in de IT en dus nog niet heel lang actief. Wel enigszins bekend met Apple, heb zelf een iPad Mini. Maar mij lijkt het toch heel erg handig om een dergelijk apparaat als de Surface Pro in te zetten in de bedrijfstakken waarin een 'ActiveDirectory en fileserver e.d.' worden ingezet aangezien het met de grote mogelijkheden binnen dit soort situaties wat dit x86 ondersteunende besturingssysteem op deze tablet biedt kan worden gedaan. Compact, functioneel en snel (afhankelijk van de situatie en de configuratie van de Surface Pro).
Ik moet helaas zeggen dat ze het daar alleen niet zo goed doen met stabiliteit, hardware quality en OS support. De Surface 4 is op papier echt een briljant apparaat voor een hele scherpe prijs. Maat van mij heeft em, maar hij had er continu problemen mee. Toetsenbord werd niet goed herkent, accu ging maar de helft van de beloofde tijd mee, fan steeg spontaan op. Standby werkte niet lekker en updates werden op random tijden gedaan waardoor hij in de tas aanging en de accu leegtrok. Allemaal van die kleine dingetjes, waardoor ik bijvoorbeeld geen surface zou gaan aanschaffen, maar gewoon een losse laptop en een iPad mini voor onderweg ofzo.

Ik heb liever twee apparaten die heel goed zijn in het ding waar ze voor ontworpen zijn, dan 1 apparaat wat het allebei maar half doet.
Scherm kwaliteit? Brightness? Buitengebruik?

Je kan veel vinden van Apple (ja ik ook) maar qua schermen op hun apparaten ben ik altijd zeer tevreden.

Laatste keer dat ik een Surface zag vond ik het scherm maar matig, flets en kon lang niet zo fel als gewenst.

Trouwens is Windows 10 ook niet alles...

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 3 oktober 2016 17:31]

Als het gaat om bedrijfsmatig gebruik, dan zal ik vooral naar functionaliteit van het 'OS' kijken kijken. Wat moeten de gebruikers dagelijks met het device kunnen doen?

Bedenk dat op de Surface een volwaardig OS draait en op de iPad Pro niet. Dus als je als gebruiker desktop taken moet kunnen uitvoeren (Word, Excel, misschien Photoshop, InDesign, etc.. ) dan valt de iPad Pro af.

Blijven de eisen beperkt tot het kunnen mailen, appen, spraak, lezen/reviewen van documenten, video's, internetten, dan wordt de ergonomie een belangrijkere criterium: Goed scherp en helder scherm, degelijkheid, gewicht, snelheid, accu.
Want je hebt geen Word, Excel en Photoshop op een iPad?

Oja, toch wel..
Niet met de volledige functionaliteit die je wel terug vindt op de desktop/laptop versie.
Scherm kwaliteit? Brightness? Buitengebruik?
Niet alleen gaat dat bedrijfsmatig weinig verschil maken, maar de Surface-lijn heeft ook gewoon geweldige schermen voor buiten.
Een argument of goede onderbouwing waarom een bedrijf een surface zou moeten kiezen boven een iPad Pro heb je anders zelf ook niet merk ik.
Nou die zijn er anders genoeg. Je kunt de Surface namelijk als volledige Windows laptop gaan inzetten en het formaat toch behoorlijk compact houden. Laat nu in veel gevallen bedrijven werken met Windows besturingssystemen op hun notebooks en werkstations. Dan valt iOS toch echt in een diep dal. Mij lijkt het dat de markt die Apple wil bedienen of niet heel groot is, of simpelweg niet bestaat als ik het zo mag omschrijven.
Daarnaast lees ik ook terug (hier in onderstaande comments, dat een iPad Pro niet veel meer is dan een "opgeleukte iPad Air".
Het is niet dat ik Apple af wil keuren, maar puur omdat ik me afvroeg of dat voor dergelijke producten markt is.
Je kan je ook afvragen waarom je een Surface koopt als je voor veel minder een krachtigere laptop kunt krijgen. Geen touch, maar is het Windows ecosysteem zo fantastisch voor touch?

[Reactie gewijzigd door aToMac op 3 oktober 2016 18:10]

Nou die vraag is heel eenvoudig te beantwoorden; de meeste mensen, en dan doel ik op verkopers die bedrijven afgaan om hun product te verkopen of mensen die zowel op het bedrijf aanwezig zijn als thuiswerken. Dan lijkt het mij handig als een dergelijk apparaat een grote accuduur heeft en vooral licht en compact is zonder dat dit apparaat moet inleveren op de functionaliteit waarvoor een dergelijk apparaat gekocht wordt. Een laptop lijkt me dan in dat opzicht te "groot en lomp".
Je vergeet blijkbaar dat er genoeg bedrijven zijn waar de hardware gewoon Apple hardware is en de iPad daar dus perfect in het systeem past.

Veiligheid is ook al zo'n punt waar Apple beter scoort dus neem je je bedrijf serieus dan is de iPad misschien wel de betere keuze.
Windows is niet echt een tablet OS, dus als je geen desktop apps nodig hebt kan je best voor de iPad Pro gaan. Aan de andere kant kan je het zonder desktop apps ook niet echt een 'pro tablet' noemen.
Ik vind de tablet stand anders perfect voor het voor de buis nog even wat internetten/skypen, via Chirp mijn Sonos aansturen en via Huetro de lampen dimmen (of anders laten kleuren) van Philips Hue.

De tablet stand kent dan ook gewoon dual splitscreen, nette onscreen input, pen support, vensters snappen, maximizen, sluiten, handig start menu, apps via de Windows Store (en ja dat worden er langzaamaan ook steeds meer) en ook heel office beschikbaar.

En het handige is dat ik vervolgens mijn Surface aansluit op een docking, en een volledige desktop ter beschikking heb (eigenlijk zonder consessies). Heb ik ineens een 3 window setup met Visual Studio, apps maken via de Android studio... Kan nog wel even doorgaan, maar als OS, ook voor tablet, vind ik de Surface Pro + Windows 10 toch wel echt een uitkomst.

P.s. de persoon die geen desktop/laptop heeft, zou hier niet voor moeten gaan (die kan dan waarschijnlijk toch echt alles via een iDevice), de persoon die wel een PC heeft, en nu apart een tablet, zou deze Surface 2in1 kunnen proberen. Voor mij een uitkomst.

En nee, geen windhoos fanboy, maar op de iPad Pro kan ik mijn desktop niet vervangen. Of dat dan ligt aan het willen gebruiken van Visual Studio/Android studio, het graag werken achter een toetsenbord en muis om tekst te verwerken, het met vensters willen werken, omdat ik er graag 80 open heb of gewoon gewend ben meerdere schermen te hebben, weet ik niet, tis ook maar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 3 oktober 2016 17:45]

Ik vraag me op mijn beurt af waarom je nog Windows zou willen. Ieder zn ding.
Wat is er mis met windows, care to explain? Ik heb op mijn werk bijvoorbeeld een wel 5 of 6 jaar oude i5 windows pc, nou internet, outlook, office, lasergene software (o.a. DNA plasmiden en vectoren bouwen) alles tegelijk aan, alles werkt prima zonder gezeik. En iedereen snapt het ook, er is niemand die niet weet hoe hij of zij basale taken uit moet voeren op windows. Ik vind het echt een prima besturingssysteem, er kan vast zat beter, maar ik heb niet het idee dat er maar iets is dat je niet op windows kan maar wel op osx of linux. Kan ik fout in zitten natuurlijk, ben wel een beetje leek op dat vlak.
Windows niet echt een tablet os... tip ga er eens mee spelen in een winkel want er zit letterlijk een knop op Tablet Modus (trek het toetsenbord er maar vanaf), en dan werkt het gewoon perfect, daarom verkopen de surfaces ook redelijk om dat het een desktop in tablet jasje is maar zonder het gevoel met windows mobile <6.5 bezig te zijn.

Ja het blijft windows maar de menu's en startbalk veranderen, knoppen worden groter en gestures die je eenvoudig van de ene naar de andere app loodsen. Dus ik ben benieuwd naar je redenatie.

Ik denk dat het daarom ook verstandig is om te kijken of iets een Mobiel besturingsysteem is (ios) of een Tablet / convertible besturingssysteem. Deze twee hebben veel raakvlakken maar er zijn ook punten waar ze enorm kunnen verschillen. Wil je iOS vergelijken dan is Windows Mobile een logischer vergelijk.

[Reactie gewijzigd door downcom op 3 oktober 2016 17:54]

Ik heb ook een Surface Pro en vind het een top tablet, maar de input werkt soms net even niet helemaal lekker. Dit is voornamelijk bij desktop apps. Bij iOS is alles ontworpen voor touchscreens, dus als de extra functionaliteit van de Surface je niks boeit zou ik gewoon voor een iPad gaan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 oktober 2016 18:16]

Ik heb ook een Windows tablet. Maar het is soms gewoon weg onhandig in gebruik omdat websites eenmaal niet ontwikkeld zijn voor touch. Ook mis je ontzettend veel apps. Maalt het leven makkelijker.
Ik heb ook een Windows tablet. Maar het is soms gewoon weg onhandig in gebruik omdat websites eenmaal niet ontwikkeld zijn voor touch.
Grappig. De meeste issues in die richting heb ik juist met de web browsers, die van die priegelige knopjes hebben. Zonder pen kan ik eigenlijk alleen maar op de webpagina's zelf navigeren. Als ik bijv. probeer een tab te sluiten, dan heb ik vaak de verkeerde te pakken.
Probeer gewoon een willekeurige desktop app. Gewoon niet te bedienen met je vingers.
Daarom UWP apps vanuit de windows store welke zijn aangepast (zelfs VLC)
Natuurlijk ontbreekt er meer dan dat er is maar daar gaat de discussie ook niet over. Het ging om het OS niet om de software die later geïnstalleerd kan worden.

Als we het alleen bij windows laten dan is het prima om met je vingers te bedienen, let wel in Tablet modus, pak je de standaard desktop modus dan heb je uiteraard gelijk.
Windows is niet echt een tablet OS, dus als je geen desktop apps nodig hebt kan je best voor de iPad Pro gaan. Aan de andere kant kan je het zonder desktop apps ook niet echt een 'pro tablet' noemen.
Jij hebt duidelijk nog nooit Windows 10 gebruikt icm Windows 10 Apps.
Geen Windows hoeven gebruiken?
Ik denk niet dat deze tablets nog als concurrent van de surface lijn zijn bedoelt. In het begin wel, maar nu is het gewoon een geupgrade ipad Air 2, eigenlijk een soort opvolger dus.
Het 12 inch model is inderdaad erg duur, maar het 9,7 inch model is met 550 euro nog niet eens zo heel gek duur. Voor dat geld krijg je een razend snelle tablet die erg makkelijk in gebruik is.
Ik zie de 9,7 inch 32GB alleen voor 649 te koop? Had mijn iPad 3 voor 470 en Air 1 voor 350
Shit je hebt gelijk, ik heb niks gezegd..
Kan iemand mij goed onderbouwen waarom je een iPad Pro zou prefereren boven een Surface tablet van Microsoft? Ik doel dan vooral op bedrijfsmatig gebruik.
Leuk voor klanten en collega's die ervan overtuigd zijn dat Apple hardware het beste is om op te werken, maar dat is het eigenlijk wel een beetje.

Laat voorop staan dat iPad Pro's echt wel goeie en mooie tablets zijn, maar inderdaad, ze lijken te hebben geprobeerd de Surface tablet lijn 'aan te vallen' en zijn daar finaal in geflopt, want de iPad Pro is gewoon een opgeleukte iPad, en niet een volledige PC zoals de Surface tablets feitelijk zijn.
Met een enterprise license kan je gewoon bepalen wat een werknemer met een iPad kan.
Oke, dan neem ik aan dat je doelt op de Enterprise licentie van bijvoorbeeld Microsoft Office 365 en de implementatie van dit product op de iPad?
Nee, ik bedoel dit. https://www.apple.com/support/business/ https://developer.apple.com/programs/enterprise/

[Reactie gewijzigd door EvilItSelf op 3 oktober 2016 21:48]

Ja das leuk maar zoals daar beschreven werkt dat dus alleen voor Apple (based) software. In het gemiddelde bedrijf heb je software pakketten van op zijn minst tientallen leveranciers draaien.
Wij gebruiken op werk de iPad voor vliegtuigonderhoud (logs bijhouden, aftekenen, handboeken, etc). De iPad is vrij straight-forward in gebruik, stabiel, licht (onderschat die eigenschap niet wanneer je hem de hele dag bij je moet dragen), waardevast en zo goed als onderhoudsvrij. Dus geen virussen opschonen e.d.

Ook qua prijs is de iPad zeker niet onredelijk, wat vrij opmerkelijk is voor Apple.
Ik heb zelf een iPad Pro en het antwoord is: NIET.

Maar dat heeft niks met een Surface te maken. Ieder goedkoop laptopje zal produktiever zijn dan een iPad Pro wanneer je het hebt over kantoor produktie werk.
Die is er ook niet.
Prijs, snelheid, kwaliteit.

Ik gebruik 3 van de 5 dagen een Surface pro 4 (i5/8GB/256GB), een mooi ding, maar zeker niet bug vrij. Die ervaring is zeker niet uniek en collegae hebben regelmatig op het punt gestaan om het ding door een venster heen te gooien... En dat is de IT afdeling... (We moeten die dingen ook kunnen ondersteunen bij klanten)

Mocht ik een laptop nodig hebben, dan zou ik zeker een Surface aanschaffen (Surface Book). Echter heb ik dat zelf zakelijk niet nodig en doe ik nog steeds m'n ding met m'n iPad Air #1, mijn vaste workstation op thuiskantoor en de werkplek op kantoor bij de klant.

Een Surface maakt nog steeds redelijk wat geluid, zeker als je dingen gaat doen. W10 is een stuk complexer dan iOS10 en daarmee ook onstabieler en apps imho langzamer.

Dan kom je nog met prijs, een beetje goede Surface Pro is niet goedkoop. Het goedkoopste model iPad Pro is ruim ¤200 goedkoper dan de goedkoopste Surface Pro 4 en de duurste Surface Pro 4 is 2.3 maal duurder dan de duurste iPad Pro.

Als je voldoende heb aan een iPad Pro, waarom zou je een Surface Pro 4 nemen?
Beetje belachelijke vergelijking: zouden je collega's en klanten hun werk kunnen doen op een iPad ipv een Surface? Wat snelheid en kwaliteit betreft staat de Surface goed op orde.

Anyway, wat prijs betreft: je vergelijking staat mank aan alle kanten.

De 9,7 inch iPad Pro kost 599 dollar, de Surface Pro 4 kost inderdaad 899 dollar. Maar je maakt je er zo wel héél erg makkelijk vanaf. De ene heeft 32GB geheugen, de andere 128 GB. Wil je bij Apple 128 GB? +100 dollar. Maar wacht, er is nog meer: de Surface Pro 4 komt ook nog eens met een Surface Pen, de iPad Pro niet. +100 dollar. Wil je ook kunnen typen? Dan moet daar nog eens 150 dollar bij (de Type Cover kost ook 130 dollar, maar komt met een touchpad). Uiteindelijk kom je voor "dezelfde" ervaring uit op een prijs die 80 dollar lager licht... voor een veel kleiner scherm, minder RAM, een scherm met een lagere resolutie, geen MicroSD slot, geen USB en Mini-Display poort, slechtere camera's, etc.

Als je echt een vergelijking wilt maken dan vergelijk je de iPad Pro 9.7 met de Surface 3 of de iPad Pro 12.5 met de Surface Pro 4, maar dan ga je niet mixen.

En nu we daar toch aan zijn:

Surface 3 vs. iPad Pro 9.7
Basisprijs: 499 dollar - 599 dollar
Opslag gelijktrekken naar 128 (daar de S3 geen 32GB optie heeft en de iPP geen 64 GB)
Prijs: 599 dollar - 699 dollar
Met pen: 658 dollar* - 798 dollar
Met cover: 787 dollar - 947 dollar

* Komt met een 10 dollar Pen Kit

Surface Pro 4 vs. iPad Pro 12.5
Basisprijs: 899 dollar - 799 dollar
Opslag gelijktrekken naar 128 (daar de SP4 geen 32GB optie heeft en de iPP geen 64 GB)
Prijs: 899 dollar - 899 dollar
Met pen: 899 dollar - 998 dollar
Met cover: 1028 dollar - 1167 dollar

Kortom, de Surface-lijn is goedkoper en je krijgt er nog meer voor ook... Het is een belachelijk om de 1TB Surface Pro 4 "2.3 maal duurder" te noemen dan de iPad Pro 12.5 256 GB. Heck, dan is het geheugen nog lang niet het enige verschil: 4 keer zoveel RAM (16 GB), een Intel Core i7, USB en Mini Display Port, superieure camera's, Pen included, etc.
Binnenkort wordt de rekensom heel anders wanneer Google de Chromebooks alle Android apps op gaan werken.

Neem bijvoorbeeld die hybride Asus Chromebook Flip. Ca. 300 euro, klaar. En miljoenen Android apps. Die dure Surface gaat het nog heel moeilijk krijgen.
Je kunt apps en mobiele speel OSen nog steeds niet vergelijken met een volwaardige applicaties en OS. Leuk voor de emailers en misschien tekstverwerkers maar dan houdt het toch ook wel ver op. Zelfs een beetje serieuze spreadsheet met een externe bronnen en wat calculaties etc is al teveel. Filtertje op 1 fototje prima... Zelfde filter over de laatste shoot van 150 foto's, ga maar koffie halen ... Debug sessietje op een remote server ...kraak ...
Editten van een zogenaamd 4k filmpje van je mobieltje.. geweldig. 4k materiaal van een echte camera? Je mag blij zijn als ze het afgespeeld krijgen, laat staan editten. Dat doe je met een gigje of 2 aan RAM echt niet met plezier.
4K editten gaat serieus goed met ARM chips. Ook externe footage met hoge bitrates werkt heel soepel. Probeer het eens zou ik zeggen.

Daarnaast zou ik dat dan eerder op een iPad pro doen in iMovie dan op een surface. Het iMovie project kan ik direct openen op mn mac waar ook een dikke array aanhangt. Bijvoorbeeld.
Serieus? Nog nooit een ipad Pro geprobeerd maar een minuutje of twee 4k zit ik rond de 50GB ... Lijkt me sterk dat ie zich daar makkelijk doorheen kauwt in iMovie of welke appje dan ook.
Ja dahaag. 400MBps is wel een klein beetje overdreven als bitrate. Ik heb het nu niet over een 4K red epic met in raid uitgevoerde ssd opslag. Ik heb het hier over normale 4K footage die met een goede/normale camera is geschoten. Dat is echt geen 25GB per minuut. We hebben laatst een halve dag opnames geschoten en twee- vier uur film was ongeveer 150-180GB. We zijn dan natuurlijk 4 uur bezig geweest dus de uiteindelijke footage is ws iets van anderhalf uur totaal, maar niet om en nabij de 6 minuten.
Geweldig, je hebt de verschillende doelgroepen gevonden, applaus!

Geef mijn moeder zo'n Surface en die ligt binnen een half uur buiten op straat. Geef hem aan mij en ik vind hem top.

Prima toch? Smaken verschillen nou eenmaal. Maak je niet zo druk en al helemaal niet zo belachelijk door iOS een speel OS te noemen :+
Kijk eens naar de professionele tak van apps voor de iPad.
Een paar voorbeelden van apps voor iPad voor Business staan al op de Apple site zelf, en zo zijn er nog enorm veel meer. Van algemeen tot heel specialistische apps voor in bijvoorbeeld de medische sector.

Niet te vergelijken met de dramatisch weinige apps die er voor de Surface zijn. Als laptop vervanging is het natuurlijk een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 4 oktober 2016 09:13]

Ja, ik heb klanten die geen Surface Pro nodig hebben en het prima af kunnen met een iPad. Tekst schrijven kan prima met de apps op een iPad of online via Office 365 of Google apps for Work (G Works).

Op een Surface is al een groot gedeelte van de ruimte ingenomen door W10 en in veel gevallen Office en een eventuele .OST file voor de mail.

32GB zou ik inderdaad NOOIT adviseren voor een iPad. Maar ik zou ook geen M3 adviseren voor een Surface Pro 4 en 128GB is erg weinig voor een W10 device dat een afschrijf termijn heeft van 5 jaar.
Als je een beetje serieus met je Surface werkt, dan is 128 GB écht zwaar onvoldoende. Als je bijvoorbeeld software wilt ontwikkelen dan staat die ruimte zo vol.
Een iPad is veelzijdiger met een gigantisch grotere hoeveelheid aan kwalitatief goede apps.

Een Surface is eigenlijk alleen goed als laptopvervanger. Voor tablet mode zijn er nauwelijks apps te vinden. En de prijs natuurlijk.

Een Pro model van de mini zal vast en zeker gretig aftrek vinden in Enterprise omgevingen.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 3 oktober 2016 18:08]

Zoals in een aantal posts hierboven al aangegeven is de prijs een slecht argument; uitgaande van identieke features (en dus niet per apparaat de goedkoopste pakken), ben je met de Surface enkele tientallen tot zelfs honderd euro goedkoper uit en heb je nog meer mogelijkheden ook.

Daarnaast zijn Microsoft devices via o.a. Active Directory veel makkelijker en goedkoper te beheren dan de verschillende iDevices.
Wat is een tablet zonder goede apps? Niets. Dat is het grote manco met de Surface. Het is niet voor niets dat ze zo bar slecht worden verkocht. Afgezien van enkele die hard fans.

En nee, ik heb geen iPad of een Surface. ;)
Nou ja, eigenlijk valt dat mee: je moet alleen weten dat bij Windows de apps vaak nog programma's heten. Met een beetje zoeken vind je dan zaken als "MS Office" en zo... De email app daarvan heet b.v. "Outlook". In professionele kringen vaak haast nog hoger ingeschat dan b.v "angry birds"!

Tuurlijk mijn iPad is heerlijk voor browsen en spelen. ik geloof ook best dat je specifieke toepassingen kunt ontwikkelen die prima op dat ding draaien. Ik heb zelfs geprobeerd dat ding met MS office te gebruiken, maar als je maar even wat meer wilt (files uitwisselen staat bij mij b.v. hoog op de prioriteitenlijst)... nobody home!

Het wachten is nog op de release van Watch Pro......
De surface fans wringen zich in allerlei bochten om toch maar de surface te blijven promoten. Nee de prijs mag niet meerekenen, dat is niet eerlijk. Nee het aantal apps mag je niet meerekenen, dat is ook niet eerlijk.
Nee de prijs mag niet meerekenen, dat is niet eerlijk.
Ho eens even. Niemand heeft gezegd dat je de prijs niet mee mag rekenen. Alleen moet je wel de features gelijktrekken, en niet de basismodellen die, in dit geval, enorm verschillen, met elkaar vergelijken.
Nee het aantal apps mag je niet meerekenen, dat is ook niet eerlijk.
Dit 'aantal' is natuurlijk discutabel. Bij een goed vergelijk moet je kijken naar de kwaliteit en niet de kwantiteit. Aan 3 mln fart apps heb je niets, maar een app voor bankieren juist wel. Het beste kan je zo'n vergelijk dan ook maken op basis van de apps die jij gebruikt, en niet wat de massa doet.
Volg het nieuws. ;)

https://www.snsbanknv.nl/...173f8cba3bf96abe2e73.jpeg

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 3 oktober 2016 21:53]

Hangt er helemaal van af wat voor software je bedrijfsmatig gebruikt. Gebruik je die tablet voornamelijk als terminal dan kun je ook volstaan met een veel goedkopere tablet van pak hem beet Asus, Medion of iets dergelijks.
Er zijn genoeg bedrijven, zoals KLM die voor iOS / iPad hebben gekozen.

Dus blijkbaar zijn er dus genoeg argumenten. Ik als Poolse aandrijfassen-balanceerder heb genoeg aan een C64!

[Reactie gewijzigd door KaiTak op 3 oktober 2016 20:10]

Nee,

Wil je een laptop met een touchscreen, waar je het toetsenbord eraf kan halen en een pencil wil gebruiken met een os en apps dat middelmatig is geoptimaliseerd voor touchscreen gebruik, neem je een surface pro.

Wil je een tablet met een touch geoptimaliseerd os en groot app aanbod, waaraan je een pencil en een toetsenbord kunt koppelen, maar slecht geoptimaliseerd os en apps voor een toetsenbord , neem je een iPad pro.

Dus bij de iPad pro heb je meer professionele apps en geoptimaliseerder os voor toetsenbord en filemanagement nodig in de toekomst.

Bij de surface pro is er meer behoefte aan een uitgebreider app aanbod die geoptimaliseerd zijn voor touch en makkelijker in bediening met touchscreen.

That' s it.

Ik denk alleen dat Apple eerder ontwikkeling maken op zijn minpunten dan Microsoft met de surface pro.

Inmiddels met ibm, Cisco , Deloitte en SAP contracten afgesloten om iOS beter te laten aansluiten op de zakelijke markt en app ontwikkeling. Behoorlijk krachtige arm socs ontwikkeld voor de iPad pro' s. En ze werken ernaar toe om een padOS of iOS pro uit te gaan brengen, die dichter komt bij macOS.(geruchten).
Nou het feit dat de Surface 4 (alle modellen) uitvallen met bosjes tegelijk lijkt me een goeie reden om voor een iPad pro te gaan.

Zeker in rds of citrix omgevingen kan dit prima.
hier even wat technische standpunten
-ipad pro:
apple processor
grotere ipad
IOS
itunes voor apps (only)
-microsoft surface/ windows tablets
intel atom/I5/I7 processor
meer ram dan ipad PRO
full windows OS
betere prijs/qualiteit verhouding
---
het blijkt dus dat de surface beter is dan ipad pro
Hardware specs zijn niet zaligmakend en geven zeker de gebruikerservaring niet weer.

Hoe vaak is je Surface Pro al gecrashed, had rare kuren die pas na een reboot verholpen waren, wilde opeens spontaan een netwerk install gaan doen, wilde niet uit slaapstand komen, etc. Dergelijk gelazer kom ik misschien 1x per jaar tegen op mijn iPadje en 1x per week op mijn Surface Pro (waar ik maar 3 van de 5 dagen op werk). Ik moet gewoon workarounds gaan uitvoeren omdat de functionaliteit buggy is.

Dus als je voldoende heb aan een iPad Pro, zeker voor die iPad Pro gaan. Echter hebben een hoop mensen daar niet voldoende aan of hebben de keuze niet (IT ondersteund bv. geen iPads als werkplek).

Het probleem van de Surface Pro 4 is dat je niet weet waar de W10 issues beginnen en de Surface issues eindigen. MS is druk bezig met fixes, maar zelfs MS personeel wat verantwoordelijk is voor de Surface Pro hebben problemen met inzichtelijk krijgen hoe en wat niet allemaal lekker werkt. Veel van de issues zijn terug te herleiden naar W10 en Windows applicatie problemen. RDP scaling is bv. behoorlijk 'borked', dat is een issue in de RDP client van Windows, nu zijn er W10 apps (in beta) die gedeeltelijk issues fixen voor scaling, maar wel weer nieuwe issues introduceren...
Hoe vaak is je Surface Pro al gecrashed, had rare kuren die pas na een reboot verholpen waren, wilde opeens spontaan een netwerk install gaan doen, wilde niet uit slaapstand komen, etc. Dergelijk gelazer kom ik misschien 1x per jaar tegen op mijn iPadje en 1x per week op mijn Surface Pro (waar ik maar 3 van de 5 dagen op werk). Ik moet gewoon workarounds gaan uitvoeren omdat de functionaliteit buggy is.
Dat zijn jouw ervaringen, idd. En hoewel de Marvell netwerk adapter van de Surface inderdaad ruk is, heb ik verder niets te klagen over m'n Surface Pro (van de eerste generatie). Bij mij draait m'n Surface, afgezonderd van eerder genoemde netwerk issues, als een zonnetje.
Dat jij goede ervaringen hebt met surface zijn jouw ervaringen.

Windows is namelijk Windows, het woord Windows zegt genoeg.

Ik kom op Windows 10 nog steeds problemen tegen die ook in Windows 98 zaten.

Jij kan misschien geen problemen hebben maar dat is het hem nou juist, de ene heeft geen problemen en de ander weer wel zelfs wanneer ze dezelfde hardware gebruiken.
ik heb zelf geen surface maar een oud netbookje met win10 32bits (dell mini 910)
runnend op een 128GB dual wide size ssd (pci-e pata standard)
10.1

Zou dat dan een 16:9 scherm worden?
Hoop het niet. 4:3 werkt veel fijner als tablet model vind ik. Vooral bij websites.
Eens, ik heb een 16:9 Nexus tablet (2013) en dat is echt een verschrikkelijk formaat voor een tablet.
Nee, deze zal naar alle waarschijnlijkheid 3:2 worden:
De 9,7"-iPad Pro zal iets groter worden om ruimte te maken voor het grotere 10,1"-scherm. Volgens de website wordt de tablet één centimeter langer en en een halve millimeter breder
16:9 is niet bepaald een prettig beeld-formaat voor fullscreen websites. 16:10, 3:2 en 4:3 is daarvoor een stuk fijner.
Dan kopiëren ze de surface tablets met alles.
Leuke gimmicks, maar het is dus meer een verandering van naamgeving, het toevoegen van opties die de andere iPads al hadden en zodoende dus meer marge op de iPad familie zetten. Ik kan me niet onttrekken aan het feit dat het geen significante stap voorwaarts is... zeker niet die camera die alleen door bepaalde groepen toeristen veel wordt gebruikt.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 3 oktober 2016 17:08]

Macotakara meldt verder dat alle nieuwe iPad Pro-modellen voorzien zullen zijn van vier microfoons.
Moeten dat niet 4 speakers zijn? 4 microfoons lijken me wat overkill voor een tablet.
Niet om het een of het ander, maar hoe nuttig is een "Pro" op een 7-inch scherm - en dan laat ik het in het midden hoe Pro de iPad Pro-lijn überhaupt is? Er is een reden waarom Microsoft de Surface Mini niet zag zitten.
Och, zoveel typen en namen voor een product bij Apple.
Is toch duidelijk welke producten ze hebben en trouwens kijk eens naar Samsung.
Pff, dat zouden in de autobranche nu echt nooit doen, zoveel verschillende types uitbrengen !
Beetje jammer de Pro is gewoon een verkapte prijsverhoging ten opzichte van de Air modellen en de mini's. Maarja mijn Air 1 voldoet nog steeds uitstekend en gaat als de brandweer en ook de oude iPad 3 is nog steeds goed te gebruiken .
True, de Pro is eigenlijk gewoon de opvolger van de huidige. De nieuwe versie daarvan.
Door ze pro te noemen en tijdelijk samen in de line-up te houden kunnen ze de pro versie duurder maken.
Ieder heeft zo zijn mening maar nieuwe functies toevoegen aan modellen lijkt mij standaard in het upgraden van je modellen. Nu wordt alles wel duurder overal dus kan je het ook ergens normaal vinden dat de nieuwere versie dus weer duurder is. Ik hoor daar niet toe maarja.
Volgende stap, gewone modellen weg, dan na tijdje name change en noemen ze terug gewoon ipad.
Wat wel interessant is dat de iPad Air 2 nu evenveel kost voor de 32 gb versie als vroeger de 16 gb versie. Ik heb zelf ook een iPad Air 1 en die gaat goed maar 16 gb is gewoon te weinig dus dit is wel een interessant moment om daar op over te gaan.
Dat gevoel bekruipt mij ook als ik de presentatie van de pro op apple.nl bekijk: http://www.apple.com/nl/ipad-pro/

'Hij geeft de PC definitief het nakijken'...

Vervolgens zie ik een aantal afbeeldingen van beeldbewerking op de iPad Pro. Corrigeer mij als ik er naast zit, maar ik kan me niet voorstellen dat professionele beeldbewerkers gaan werken op een iPad Pro. Die blijven gewoon in de Adobe Suite werken (waarschijnlijk op een Mac). Hierna wordt de kleurechtheid van het beeldscherm aangehaald. Wederom voornamelijk interessant voor beeldbewerking.

De vier luidsprekers geeft Apple zelf aan zijn met name interessant voor gaming en het kijken naar films; niet echt professionele toepassingen lijkt me.

'Meer pk dan de gemiddelde pc' De iPad Pro kan dingen die voorheen alleen mogelijk waren op werkstations en pc's. Welke dingen, daarop wordt helaas niet nader ingegaan.

'Razendsnel werken'. Hierin wordt het editen van 4K-video genoemd. Grappig dat de Mac Pro ook als het ideale platform voor 4K video editing werd neergezet. Wel enigszins ridicuul om dan te stellen dat je met een iPad Pro serieus deze rol kunt overnemen.

Nogmaals wordt hieronder het gamen genoemd. Daarvoor lijkt me de iPad Pro inderdaad uitermate geschikt.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie een mooie krachtige tablet voor huis/tuin en keukentoepassingen. Zeker prima bruikbaar voor email, wordprocessing, internet, games en video. Als upgrade t.o.v. de 'normale' iPad wellicht wat mogelijkheden voor het bewerken van vakantiekiekjes en filmpjes die je met je iPhone hebt geschoten. Voor verreweg het leeuwendeel van deze toepassingen is een normale iPad echter ruim voldoende.
"Voor verreweg het leeuwendeel van deze toepassingen is een normale iPad echter ruim voldoende."

Natuurlijk maar wat verwacht je dan? Dat ze pas met een nieuw model komen als dat niet meer het geval is? Pure marketing natuurlijk, en dat doen ze goed volgens mij (qua winst in ieder geval).
Een Audi A3 is ook gewoon een verkapte prijsverhoging van een VW Golf wat dan weer een verkapte prijsverhoging is van een Skoda Fabia.
Lijkt het je wat en je hebt er geld voor dan koop je het, zo niet dan niet.
Zie het meer als een Audi A3 business model met standaard extra's als navigatie en ACC. Dan over een paar jaar laat je de standaard A3 vallen en moet iedereen dus meer betalen voor de nieuwe "standaard" A3. Je hebt dan wel meer features dan de oude standaard A3, maar je moet je afvragen of die extra's er niet gewoon bij hadden moeten komen omdat ze gemeengoed geworden zijn. Zoiets.
Neen een VW golf is niet een skoda fabia met wat extra's.

Vergelijk het eerder met verschillende afwerkingen in een model .
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Pros, Mini's, Air's, Retina's, weet ik het allemaal. Ben de tel kwijt nu en da's niet echt des Apples.
Dat is zeker des Apples. Kijk maar eens naar hun andere productlijnen.
Meer keuze en daarom meer prijsniveau's. Prima keuze zo.
Ja, nu, ja... voorheen niet. Product differentiatie is prima, maar niet op dit level. Ik vind het er constant slechter op worden door de vele keuze, maar te kleine verschillen qua features.
Onzin, er zijn helemaal niet zoveel productlijnen.

Er staat bovendien dat de gewone iPad eruitgaat dus hou je alleen de iPad Pro over.

Hoezo zie je dan door de bomen het bos niet?

Vroeger had Apple ook tig soorten iPods, dat was notabene in de hoogtijdagen van Steve Jobs.
Kijk gewoon even op Apple.com en klik op ipad, overzichtelijker kan gewoon niet.
Beetje slap. Ik zou niet eens weten naar welke winkel ik zou moeten gaan als ik al een windows laptop zou willen kopen.

Ik wil een goede windows laptop -> Door het oerwoud zie ik de blaadjes niet meer
Ik wil een goede apple laptop -> apple.nl/store
Haha, kijk dat is handig! Ik zou bijna een windows laptop gaan kopen.

[Reactie gewijzigd door KaiTak op 4 oktober 2016 07:55]

:D
Ach, ik werk het laatste jaar op een MacBook Pro. Eerder altijd Windows laptops gehad, vaak dualboot met Ubuntu. Daar zaten zeer goede en ook mindere tussen. Vooral de laatste (Lenovo Thinkpad W530) was echt een rocksolid, razendsnel beest, maar die zijn ook niet goedkoop.

De MacBook is ook prima i.c.m. OSX, maar kent zeker ook zijn nukken; op sommige vloek ik echt dagelijks. Heel veel valt er bij OSX niet te tweaken aan bepaalde zaken helaas.

[Reactie gewijzigd door resma op 4 oktober 2016 14:55]

Dan ben je blijkbaar snel verdwaald. Allereerst zijn ze zover ik kan zien allemaal Retina. Dan hebben we:

Klein: iPad mini 2 (oud) en iPad mini 4 (nieuw)
Licht: iPad Air (min of meer de "normale" iPad)
Pro: klein en groot formaat.
Haha, ik vind het leuk als Apple fanboys reageren. Zo persoonlijk hoeven we niet te worden.

Kijk, dat jullie dat niet veel vinden, prima, maar da's subjectief. Ik vind 5 a 6 versies van HETZELFDE device, teveel. Of je het er nou mee eens bent of niet, da's wat ik vind.

[Reactie gewijzigd door 1BJK903 op 4 oktober 2016 08:47]

Hoe kom je er bij dat ik een fanboy ben? Ik pak die informatie in 30 seconde van de Apple site. Het is ook niet hetzelfde device, er zijn verschillen in formaat, gewicht, en mogelijkheden met de pen.
Echt pro zou het zijn als je het geheugen kunt uitbreiden..... |:(
En anders lijkt het me ook een verkapte prijsverhoging ipv je product met de tijd laten meegaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True