Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 144 reacties

Het gerucht doet de ronde dat Apple begin februari een evenement heeft gepland waarop het bedrijf een nieuwe iPad zal aankondigen. Ook zou iOS 5.1 dan worden getoond. De nieuwe tablet zou al in maart van dit jaar in de winkels liggen.

Apple logoDat meldt het Japanse blog MacOtakara, dat zich baseert op leveranciers van Apple in zowel Azië als de Verenigde Staten. Die zouden bevestigd hebben dat Apple voor begin februari een groot evenement op stapel heeft staan. Na het Chinese nieuwjaar zou de tablet in de winkel liggen; dat zou betekenen dat de nieuwe iPad in maart verkrijgbaar is.

Er gaan al langer geruchten over de opvolger van de iPad 2. Het is vrijwel zeker dat het scherm van de nieuwe tablet een hogere resolutie krijgt, wellicht 2048x1536 pixels. Daarnaast zou de behuizing iets dikker worden om ruimte te maken voor een grotere accu en de nieuwe Apple A6-soc. Deze laatste zou over vier processorkernen beschikken.

Het bericht van MacOtakara is aannemelijk. Met een release in maart zou er een jaar tussen de iPad 2 en de iPad 3 zitten, en Apple hanteert een dergelijke cyclus voor diverse producten. Verder heeft MacOtakara in het verleden wel vaker geruchten gemeld die later correct bleken. Zo wist het blog de introductiedatum van de iPad 2 correct te voorspellen en afgelopen zomer schreef het al dat de iPhone 4S geen vernieuwde behuizing zou krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (144)

Na het chinees nieuwjaar zou de tablet in de winkel liggen; dat zou betekenen dat de nieuwe iPad in maart verkrijgbaar is.
Ik ben echt zwaar teleurgesteld van te kwaliteit van artikelen hier tegenwoordig.
Chinees nieuw jaar is niet zo vast als bij ons en valt dit jaar op 23 januari (oftewel volgende week).

Als het daadwerkelijk om chinees nieuwjaar gaat dan zou de tablet dus al begin februari in de schappen komen te liggen.

Edit: Wat bij de bron staat is niet dat de tablet na chinees nieuwjaar uitgebracht wordt maar dat door de vakantie in Chinese fabrieken rond het nieuwjaar de productie pas zo laat kan beginnen dat de iPad pas in maart uitgebracht wordt.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 18 januari 2012 14:03]

Als het daadwerkelijk om chinees nieuwjaar gaat dan zou de tablet dus al begin februari in de schappen komen te liggen.
Zo snel produceren ze niet hoor. Apple schijnt 5 miljoen stuks voor launch te willen. Chinees Nieuwjaar heeft iedereen vrij, dus ze gaan heel februari produceren, om in maart voldoende voorraad te hebben. ( nou ja, hopen ze ).

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 18 januari 2012 15:11]

ter info :
Sources note that Foxconn's factories will be running 24 hours a day to produce the iPad 3
ter info :


[...]
Maar niet tijdens het Chineese nieuwjaar! Dan is iedereen zonder meer vrij, en bovendien zijn veel mensen 3 dagen vooraf, en achteraf, bezig van/naar hun geboortestreek te komen.

Heb je wel eens gezien wat een chaos die periode van het jaar is in China? :)
Je hebt altijd nog de keuze om NIET vrij te nemen.
En ik denk dat Foxconn vast wel wat incentive over heeft om menzen door te laten werken.

(net zoals hier in NL waar sommige werknemers tegen driedubbel tarief gewoon tijdens feestdagen door gaan)
Chinees Nieuwjaar betekend algehele shutdown van ALLE productiefaciliteiten.
Ik zit vrij dicht op het vuur wat betreft chinese fabrieken en ik kan je zeggen dat ze zonder uitzondering de deuren dicht gooien.
De meesten van morgen al dicht en gaan pas 30 Januari weer van start.
Zelfs de post ligt stil.
Worden de Apps dan wel mee gescalled?
Want zie nog wel eens dat de App vier keer zo klein is als het daadwerkelijke scherm.
Dat zou betekenen dat ze nu nog kleiner worden
Toch is het wel treurig dat de apps (van Apple) pixel based zijn. Zoals MS het doet in WP7 met vector graphics is natuurlijk veel handiger voor de resolutie.
iOS apps werken met points. Op retina schermen is 1 point gewoon gelijk aan 2 pixels.
Nouja anders gezegd, als ik een iPhone app op mijn iPad download zijn de standaard controls niet meegeschaald, dus mijn veronderstelling is dat die control dus pixelbased zijn. Ik snap dat het niet schermvullend kan zijn, maar als de standaard iOs controls pixelated zijn, fronsen mijn wenkbrauwen toch een beetje.
Nouja anders gezegd, als ik een iPhone app op mijn iPad download zijn de standaard controls niet meegeschaald, dus mijn veronderstelling is dat die control dus pixelbased zijn.
Apple heeft ervoor gekozen om iPhone only apps op de iPad te renderen als een 320 x480 bitmap en deze vervolgens met de GPU te blitten naar 640x 960
Het is dus pixelbased, waarin een pixel uit 4 subpixels bestaat, niet 2, dat zou pas stom zijn. Het heeft zijn voordelen daar niet van, maar het blijft pixelbased waardoor je je verhoudingen van je scherm niet kan aanpassen. Again, met voordelen, maar ook nadelen: je zit op zijn minst vast aan altijd dezelfde verhouding. Op zich is dit niet zo'n probleem daar die 2048x1536 geen overkill is (het is nog altijd geen 300dpi, maar voor de gebruikt afstand van een tablet is het wel 'retina').

Buiten EFL werken alle linux toolkits met SVG, enlightenment toont (net als de dual-core ipad2 die quad-core tegra3 tablets verslaagt) aan dat dit serieuze snelheidwinsten kan opleveren, Het probleem blijft echter schaalbaarheid, in een gesloten systeem zoals iOS is men echter juist gediend met verschillende apps die net iets anders zijn op een ander apparaat = extra money dokken, dit gecombineerd met de snelheidswinst verantwoordt perfect de keuze voor pixelbased solutions, terwijl android die voor diversificatie in producten gaat waar het niet meer verantwoord is.
Het is dus pixelbased
Duh! Dat is het resultaat en dat is ongeacht het OS altijd pixelbased!

iOS zelf is resolutie onafhankelijk.

Dat de iPad voor iPhone only apps daar geen gebruik van maakt is een bewuste keuze van Apple.
Correct me if i'm wrong, maar tot zover ik weet zijn iOS apps niet pixel-, maar pointbased. Dat betekent dat iPhone apps 320*480 points gebruiken om het scherm mee in te delen en iPad apps dus 1024*768 points. Individuele elementen als letters en afbeeldingen gebruiken dan natuurlijk wel de hogere resolutie van de retina displays van de iPhone en vermoedelijk de iPad 3.

En WP7 apps vector based? Ik ben niet echt ingewijd, maar kunnen devs in WP7 apps geen gebruik maken van bitmap afbeeldingen? Vectorafbeeldingen voor standaard UI elementen is natuurlijk wel van belang als je een meer geleidelijke aanpak van het verhogen van de resolutie wilt. Bovendien past het meer bij de stijl van de interface van WP7 zelf.
Ja het is vector based an je kunt ook met pixels aan de slag.. maar of je dat voor een OS wilt ?
Pixels? Waarom niet? Apple heeft volledige controle over hun OS en hardware, dus kunnen ze gewoon met pixelbased images voor OS-elementen werken.

Er bestaan sowieso OS-versies per apparaat, dus is het geen probleem om bij het een wel hi-res icoontjes mee te leveren en bij het ander niet.

Voordeel is wel dat pixelbased simpelweg minder processorkracht nodig heeft. Het is minimaal, maar heel veel promilletjes vormen grote percentages.
Bij pixelbased is de hoeveelheid processorkracht ook niet afhankelijk van de complexiteit van de afbeelding. Het zal met de simpele 'witte lijnen op gekleurde achtergrond'-afbeeldingen van WP7 niet zo'n groot verschil maken, maar de meeste iconen in iOS zijn wel wat complexer door gebruik van gradients en schaduwen.
Zover ik weet zijn de apps niet pixel based. Maar resources zoals plaatjes wel.
Klopt, de images zijn wel pixel based, daarvan zet je een Retina versie neer met een extra @2x in de bestandsnaam, waarna het platform automatisch de juiste file pakt afhankelijk van het gebruikte apparaat.

Als je je werk goed gedaan had, hoefde je bij de introductie van de iPhone 4 dus alleen maar wat nieuwe image files erbij te zetten in je project.
Weinig werk, dat had ik ook al gezien, toch ben ik zeer benieuwd hoe alles in Retina er uit zal gaan zien.
Heb je een iPhone 4? download dan maar een niet-retina app. Bv cooliris.

Alle standaard iOS-elementen en beelden zijn scherp, alleen de app-eigen iconen zijn pixelig. In het geval van cooliris is het een vergrootglasicoon.
3GS, ik kan daar mee dingen testen, naar facebook enzo, onbeperkt internet, meer heb ik niet nodig. Voor mij is een echte PC of Mac veel beter.
Toch is het wel treurig dat de apps (van Apple) pixel based zijn. Zoals MS het doet in WP7 met vector graphics is natuurlijk veel handiger voor de resolutie.
absoluut helemaal mee eens net zoals in linux de icons in svg zijn
Of de iPad apps moeten met een zoom werken (zoals je hebt wanneer je iPhone apps op je iPad draait). Maar ik mag hopen van niet, want dat is ronduit lelijk. Als je dan een iPad 3 koopt en je moet wat maanden wachten voor je favoriete apps met de nieuwe resolutie kunnen omgaan is de pret er ook af denk ik dan :?
Tegenargument: stilstaan is achteruitgaan, een hogere resolutie is (op bovenstaande probleempjes na) een leuke upgrade.

Hopelijk halen ze dat "Fake" profiel hier snel weg |:(

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 18 januari 2012 13:57]

Als de iPad 3 vier keer zoveel pixels gaat krijgen als de iPad 2, dan gaat het gewoon op dezelfde manier werken als de transitie van de iPhone 3GS naar iPhone 4. Oftewel, de bestaande iPad apps werken automatisch goed op de nieuwe resolutie met ietwat korreligere bitmap-artwork (1 pixel daarvan wordt dan op 4 pixels weergegeven totdat de developer z'n Retina artwork toevoegt).

Een overgang op een resolutie die naar beide kanten toe niet precies een veelvoud is van de vorige resolutie is veel lastiger om te implementeren.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 18 januari 2012 13:57]

Het ligt er een beetje aan hoe de Apps in elkaar zijn gezet, maar je kan er vanuit gaan dat alle standaard iOS UI elementen en tekst in apps direct gebruik zullen maken van het retina display. Dan heb je gelijk al de grootste winst te pakken: tekst is veel beter leesbaar, tenzij de ontwikkelaar eigenwijs is geweest en geen standaard iOS lettertype toepast.
Ik ga er van uit dat de nieuwe iPad dan ook de zogenaamde retina versie van de iPhone gaat gebruiken (hadden ze eigenlijk al bij de eerste versie moeten IMHO). Verder zullen de iPad apps ook een retina variant krijgen, lijkt me.
Ik snap niet dat je daarvoor een aparte versie nodig hebt.
Een app past zicht toch automatisch aan met full resolution ?
Dat is op Ubuntu. OSX en Windows het geval en ook ap Android behalve somminge Honycomb apps.
Bij ICS past het zich automatisch aan. Als dat bij iOS 5.1 / 6 niet het geval is lopen ze hopeloos achter met die korrelige iPhone / iPad 1/2 apps op de iPad 3.

En quadcore tabletten voor Android en zijn ook al aangekondigd.
Dis die iPad 3 is helemaal niet zo vernieuwend als deze specs (quad code + 2048x1536 scherm) gelden.
je textures moeten natuurlijk wel geschaald worden als 4x de resolutie in pixels krijgt. Anders gaan ze er een beetje flou uitzien
Dat niet alleen, er komt nog eens bij dat een layout die automatisch schaalt niet ook automatisch een optimale layout is. Met 2x de resolutie kan ik me goed voorstellen dat ontwikkelaars voor sommige apps de UI voor de high-res versie nog verder willen tweaken dan slechts scherpere letters en UI widgets, bijvoorbeeld door in de high-res versie meer informatie te laten zien, omdat die informatie kleiner kan zijn zonder onleesbaar te worden.

Door de iPhone zijn iOS ontwikkelaars al helemaal gewend aan het schrijven van 'HD versies' van apps, en door de iPad al om universele apps te maken (apps met dezelfde backend maar verschillende frontends). Geen enkele reden om bij een retina-iPad niet precies hetzelfde te doen dus.
Dat is nooit een probleem geweest voor de iPhone, toen de resolutie daarvan ook verviervoudigde.

De appmakers struikelden over elkaar heen om er voor te zorgen dat hun app "retina"-ready is. De eerste 100 worden immers geprezen op miljarden blogs en nieuwssites.

En de appmakers die te lui zijn, tja, de app daarvan worden gewoon geupscaled. En als het populaire apps waren, dan kwam er snel een andere appmaker met een app die dezelfde functionaliteit aanbied, maar dan op "retina"-kwaliteit
Ja, dat is juist het idee achter de verdubbeling van de resolutie. Je kan dus alle bestaande apps probleemloos twee keer vergroten waardoor ze er nog precies hetzelfde uitzien en werken.

De kleine apps waar jij het over hebt zijn voor de iPhone welke niet gemaakt zijn voor de iPad maar er toch op draaien.
Alweer een gerucht... Helaas is volgens mij de A6 processor nog niet productierijp ("According to the Taiwan Economic News, the A6 CPU just won’t be ready until the second quarter of 2012 at the earliest"). De A5 processor kan deze resolutie prima aan.

Link: http://cens.com/cens/html/en/news/news_inner_37282.html

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 18 januari 2012 14:21]

Het lijkt mij -gezien de geheimhouding rondom nieuw te introduceren Apple producten- zeer onwaarschijnlijk dat jij weet of de A6 al dan niet productierijp is. Het lijkt mij in ieder geval waarschijnlijk dat hij dat wel is. Puur een aanname, maar er zat ook ongeveer een jaar tussen de A4 en de A5.

Daarnaast is het niet zozeer de vraag of de A5 deze resolutie al dan niet aan kan (zal best kunnen van wel), maar is het voor Apple ook van belang om de positie van de iPad als marktleider te verstevigen. Als Apple de A5 zou blijven gebruiken dan worden ze het komende jaar links en rechts ingehaald door quadcore Android (ICS) tablets. Lijkt mij geen wenselijke situatie.
Het is eerder onwaarschijnlijk dat ze met de A5 zullen doorgaan, het heeft namelijk geen enkel voordeel voor Apple en die quad-core A6 is echt al wel een tijdje klaar en zal waarschijnlijk ook nodig zijn mochten ze gebruik gaan maken van een 'retina' display. Als je gewoon naar de geschiedenis kijkt dan is het heel simpel.

iPad 1 - A4
iPhone 4 - A4
iPad 2 - A5
iPhone 4S - A5
iPad 3 - A6
iPhone 5 - A6
offtopic:
Ik denk niet dat Apple de 6e iPhone iPhone 5 gaat noemen, dus jouw geschiedenis is grof giswerk
Waarom niet?

- 3G
- 3GS
- 4
-4S

Apple nummert tot nog toe gewoon door met de iPhone.
Helemaal niet.

1. iPhone
2. iPhone 3G
3. iPhone 3GS
4. iPhone 4
5. iPhone 4S

De iPhone 3G was bijv. de tweede iPhone. De iPhone 3GS was de derde iPhone, maar de naam houdt geen verband met de iteratie van de iPhone 3GS.

Zowel iPhone 5 als iPhone 6 lijkt me onlogisch. De zesde iPhone (draaiend op iOS 6) iPhone 5 noemen is niet logisch, en van iPhone 4S naar iPhone 6 gaan is ook niet logisch. Dat wordt nog lastig voor Apple :P .
De oorspronkelijke naamgeving van Apple:
iPhone: iPhone1,1
iPhone 3G: iPhone1,2
iPhone 3GS: iPhone2,1
iPhone 4: iPhone3,*
iPhone 4S: iPhone4,*

Apple nummert dus door, de volgende zal dus de iPhone5,* worden, of de naam richting de markt ook 5 wordt weten we niet, maar doornummeren (dus 5) is logischer voor de gemiddelde gebruiker dan een nummer overslaan. Daarnaast is het ook mogelijk dat men de hele nummering laat vallen.
Dan lijkt me de iPhone 5 de beste ivm iOS 5. Maar het was ook meer als voorbeeld bedoeld.
of iPhone6 vanwege A6.
of de iPhone Galaxy VI
Doe het dan beter: "de Optimus iPhonexus Transformer Galaxy Prime XIX"
Apple brengt nieuwe iPhone's altijd uit in combinatie met een nieuw iOS. De volgende generatie iPhone zal dus vrijwel zeker met iOS 6 worden verscheept.
De verschillen tussen 3G/4G en de s versies zijn ook niet zo indrukwekkend om er een nieuwe versie uit te marketen. Er is vrij duidelijk een lijn zichtbaar, al slaan ze soms een nummer over.
Daarom:

- iPhone (1)
- iPhone 3G (2, maar werd 3G genoemd wegens de UMTS functionaliteit en GPS)
- iPhone 3GS (3, zelfde als de 3G naamgeving, maar S van Speed)
- iPhone 4 (4)
- iPhone 4S (5, zelfde als de 4 naamgeving, maar S van Speed).
Waarom zou de A6 nog niet productierijp zijn dan? Van dit soort processors krijg je namelijk bizar weinig mee. Zou mij niets verbazen als Apple met een A6 zou komen. Immers, de iPad heeft een veel grotere accu en als powerhouse van de iOS-devices (draait niet underclocked) is het juist een goed standpunt voor ontwikkelaars.
zeker aangezien het een in-house ontwikkelde processor is kan de fabrikant veel meer 'geheimhouding' garanderen n deze redelijk snel inzetten in daadwerkelijke producten..
simpel omdat hierbij niet twee verschillende bedrijven met elkaar samenwerken maar een extra 'stap' niet nodig is.
Om die reden denk ik ook dat het niet ondenkbaar is dat de A6 veel verder in ontwikkeling is dan publiek (of inofficieel) wel bekend is.
Maar waar zou de A6 volgens de geruchten dan uit bestaan?
Nog met ARM Cortex-A9 cores (zoals de Tegra 3) of uit ARM Cortex-A15 cores (zoals de TI OMAP 5)?
Welke GPU? TI heeft bijvoorbeeld niet gewacht op de nieuwe PowerVR.

Wel of geen A6 is naar mijn idee lang niet zo boeiend als de vraag wat er in zit.
Nou ja, doorgaan op de A5 lijkt me niet echt een goede keuze voor Apple en verwacht ik ook niet.
Die A6 is een Quad Cores Apple ontwerp gebaseerd op de Cortex A9, verdere specificatie van die Rogue 6 PowerVR zou ik niet verwachten, dit is een OEM ontwerp onchip, very custom dus.
De A6 chip s een quad-core processor gebaseerd op de Cortex A9 architectuur? f vermoed je dat het zo is? Er is praktisch nog niks over bekend.

De geruchten van de meer betrouwbare geruchtensite's zeggen momenteel een quad-core processor en een krachtigere GPU. Het is inderdaad waarschijnlijk dat deze op de Cortex A9 architectuur is gebaseerd, maar er is ook een kleine kans dat Apple toch al met de Cortex A15 architectuur rekening heeft mee kunnen houden.

Wat wl vrijwel zeker is, is dat het op een 28nm of 32nm lijn wordt geproduceerd in plaats van 45nm: TSMC en Samsung produceren dit jaar alleen nog maar op die twee lijnen.

Van de GPU weten we ook niks. Er is maar n betrouwbare site geweest die heeft geclaimd dat de iPad 3 grafisch krachtiger is, maar het is niet bekend hoeveel. Momenteel zit er in de iPad 2 een dual-core GPU uit de PowerVR 5 series: het is mogelijk dat er nu een quad-core GPU in zit uit dezelfde series. Het is onwaarschijnlijker dat er een PowerVR 6-series in zit, maar niet onmogelijk: Apple is een aandeelhouder en heeft schijnbaar al in de eerste helft van 2011 toegang gekregen tot de nieuwe serie.

RAM geheugen? Het zou kunnen dat Apple wederom voor 512 MB gaat, maar ik vermoed dat ze nu voor 1 GB gaan. Als ze er inderdaad een retina display in stoppen, dan zou zo'n apparaat gewoon soepeler werken met meer RAM. Daarnaast zou het zonde zijn om een quad-core CPU te hebben, om vervolgens beperkt te worden door het RAM geheugen.
Alles zeker weten is natuuurlijk onzin, wel komt alles uit betrouwbare bronnen, geen vage geruchten, maar gebaseert op de weinige gegevens die ze wel naar buiten brengen.

Samsung heeft beperkt nieuws naar buiten gebracht over die nieuwe fabriek in Austin, en over het deel aan capaciteit die Apple daar resentelijk heeft gekocht voor de generatie Cortex 9/ A6 op 28Nm. PowerVR 6 is Apple zelf mee gekomen in documenten voor ontwikkelaars, waaruit op te maken valt dat de libary's behoren tot de PowerVR 6 Generatie.

Zijn de Twin Towers WTC en Bin laden een CIA setup? niets weet je ooit helemaal zeker.
Ik twijfel sterk aan jouw betrouwbare bronnen. Zo heeft Samsung geen 28nm lijn, maar een 32 nm lijn.

En wederom heb je het over de Cortex A9. Het is misschien wel waarschijnlijk, maar waarom niet de Cortex A15? Die kans is inderdaad een stuk kleiner, maar die kans is er wel. Je redenering klopt ook niet echt: het is gebaseerd op de Cortex A9 architectuur omdat Apple capaciteit bij een fabriek in Texas heeft opgekocht? Kromme redenering.

Verder heeft Apple al sinds de eerste generatie iPhone gezegd tegen ontwikkelaars om apps alvast multi-core aware te maken, ondanks dat er pas een dual core chip in de iPhone kwam bij de vijfde generatie iPhone (de iPhone 4S). Dus dat zegt in principe helemaal niks, behalve dat Apple ooit op een dag van die PowerVR 6-series GPU's gebruik gaat maken.

Het enige betrouwbare wat er echt bekend is, is dat het quad-core zal zijn (vrijwel alle blogs en site's melden dat) en dat het op een 32nm lijn zal worden geproduceerd als ze bij Samsung blijven.
De opdracht ging oorsprongkelijk naar TSMC, die kon niet genoeg productie niet leveren, toen zijn ze naar Samsung gegaan, ik heb begrepen dat het om een 28 mn lijn gaat, maar kan ik zo snel niet terug vinden. Die FAB in Austin is ook in veel media waaronder deze site geweest, en is wel terug te vinden. Het A6 ontwerp is bij Apple inhuis gemaakt, als soort van tweak op het Cortex A9 model (15 lijkt me nie??). Die vervolgens in elke fabriek gemaakt kan worden, dus nu bij TSMC en Samsung.

Dit bericht uit de Korea Times is door veel media overgenomen.

Samsung is ramping production of the A6 quad-core application processor for Apple because rival foundry TSMC has yet to stabilize its own production of the same chip, according to a Korea Times report that referenced un-named Apple component suppliers as its sources.
Geheimhouding, dat vind ik wat ver gaan, gewoon geen reden om zaken naar buiten te brengen nog.

Wat ik wel weet is dat de Rogue Series PowerVR 6 GPU hier ook in is mee gebakken. Samsung maakt de A6 in die nieuwe fabriek in austin Texas, op 28 nanometer. TSMC kan die productie nu nog niet aan, en Apple druft geen enkel risico te nemen.
Waarom denk je da een GPU uit t de PowerVR 6 series in de A6 processor zit? Zo graag als ik het wil, er gingen in augustus al geruchten rond dat de A6 processor in proefproductie ging: vanaf dat moment is er eigenlijk nog vrij weinig aan te passen. Het is de verwachting dat de eerste PowerVR 6-GPU's van andere fabrikanten pas eind 2012 of begin 2013 komen.
De resolutie 2048x1536 bevat precies 4 maal zoveel pixels als de 1024x768 van de Ipad 2.
Dan zal de nieuwe Ipad3 met de A6-soc quat core per processorkern 2 maal zoveel belast worden als bij de Ipad2 per kern.
Dat is geen verbetering imho

Ook de behuizing die iets dikker wordt om ruimte te maken voor een grotere accu zal ook het gewicht niet ten goede komen de Ipad2 weegt nu al 600 gram.
Is ook niet echt een verbetering.
Je houdt er nu geen rekening mee dat de nieuwe processor per core (voorbeeld) meer gedaan krijgt dan de A5 cores. Het is niet alsof de A6 gewoon een dubbele A5 is.
De iPad2 was grafisch al 7x sterker dan de iPad1. (apple's eigen woorden)

Als de iPad3 grafische ietsie sterker wordt, dunno 4x, dan zal het vast geen problemen hebben met de resolutie.
Het aansturen van de pixels vergt echt niet zoveel processorkracht, daar heeft de iPad een hele mooie dual/quadcore gpu voor;)
En ik heb ook ergens gelezen dat ze LTE ondersteuning in de Ipad3 stoppen om dit te testen voor toekomstige Iphones.

Dit gerucht is verspreid door Bloomberg.
Deze man is erg thuis in dit wereldje en heeft het al vaker bij het juiste eind gehad
bijvoorbeeld Iphone 4S design en release date

De iPad 3 zou al in productie zijn genomen en is volgens het geruchtencircuit voorzien van een retina-scherm met een tweemaal zo hoge resolutie als de huidige iPad 2. Ook zit er een quad-core A6-processor in, met ondersteuning voor LTE (supersnel mobiel internet, nog niet verkrijgbaar in Nederland). Bloomberg zegt drie verschillende mensen te hebben gesproken, die op de hoogte zijn van de nieuwe iPad. Het is “meer dan een gerucht“, aldus Bloomberg.


Bron : Ipadclub

[Reactie gewijzigd door R.plas op 18 januari 2012 14:04]

Lol "ene Bloomberg".

Bloomberg is n van de grotere persbureaus ter wereld vooral gericht op de financile wereld. Het is dus geen persoon ;)
http://www.bloomberg.com/

Hopelijk kondigen ze de iPad 3 snel aan zodat de iPad 2 in prijs kan dalen want die voldoet in principe prima aan mijn wensen maar vind ik nog een beetje aan de prijzige kant. Voor de taken die je met een tablet doet zal de iPad 3 imo nu nog overkill zijn want een beetje surfen en simpele spelletje spelen lukt prima met de iPad 2.
Droom nog maar even lekker door van je iPad 2 zou ik zeggen. Apple is niet zo scheutig met prijsverlagingen als er opvolgers komen. Dat duurt erg lang en zakt maar erg langzaam.
Ben ik niet met je eens. Bij de release van de iPhones 4s zakte de prijs vd iPhone 4 met 100. Bij de release van de iPad 2 zakte de iPad ook met 100 in prijs. Mensen die de maand van de release een iPad hadden gekocht via de online Apple store kregen na mijn weten ook nog 100 terug.
Het verschil met de iPad was ook niet spectaculair. Een veel hogere resolutie zou voor mij wel een reden zijn om voor de iPad 3 te gaan.
En het door R.plas aangehaalde artikel van 14 jan jl.
Ik had verwacht dat ze met een kleinere tablet gingen komen om de concurrent te kunnen onderdrukken. Er is immers ook een markt voor tablets met een scherm kleiner dan 10 inch.
volgens mij hoeft Apple daar niks te onderdrukken hoor, het loopt immers nog fier voorop als het om tablet pc's gaat.
Klinkt interessant, als die site het vaker goed heeft vooral. Een quad-core moest er wel snel aankomen aangezien de concurrenten al met quad-core tablets komen (bijv. de Asus Transformer Prime). De resolutie klinkt wel spannend, maar wordt voor documenten niet heel leesbaar op een 9.7" scherm. Mogelijk dat het voor spellen interessanter is (vooral als echt blijkt dat de gpu 20x sneller is).
De gpu in de iPad wordt niet 20x sneller. Die gpu's zullen voorlopig nog niet gebruikt worden, omdat ze pas net af zijn. Die gpu's konden dus niet een jaar geleden al meegenomen worden in het ontwerp van de A6 of andere soc's. De gpu die Apple nu gebruikt A5 is echter al heel erg snel, net zo snel zo niet sneller dan het gpu-deel in de Tegra 3-soc.
maar wordt voor documenten niet heel leesbaar op een 9.7"
Natuurlijk wel. De letters blijven even groot maar scherper en dus beter leesbaar.
ik ben benieuwt of de ipad3 echt een 2048 1536 schrem gaat krijgen.

hopelijk gebeurt er niet hetzelfde als bij de iphone5.

iedereen denkt dat apple een "fantastische" iphone uitbrengt maar nee, gewoon een iets betere camera en een duurdere prijs (de iphone 4s)

[Reactie gewijzigd door lol23 op 18 januari 2012 15:46]

Ach, ik kwam vanaf de 3GS, en heb nu de 4S, en mijn collega's die een iPhone 4 hebben, waren zeker te spreken over dat deze telefoon een stuk sneller is dan de iPhone 4, met bepaalde apps, het openen van de camera app en dergelijke.
Dus ja, enige minpunt is dat Siri net in het Nederlands is, want die is bijzonder handig voor in de auto, heb er al een aantal keer via de carkit een telefoon mee gepleegd, alleen met de Nederlandse versie kan je dan ook nog fatsoenlijk een SMS of Email ermee 'typen'.

Dus ja, zomaar een mini upgrade zou ik het niet noemen.
De 3GS was ook alleen maar een upgrade qua snelheid e.d. En daar hoorde je niemand zo hard over zeiken als over de 4S (waarbij ik vermoed dat de mensen teveel luisteren naar geruchten, en daardoor teleurgesteld zijn van het eind resultaat, dat de geruchten grotendeels onwaar waren).
Duurdere prijs? Volgens mij was de iPhone 4 voor de release 599 en werd de iPhone 4s eveneens verkocht voor 599 (goedkoopste versie).
Daar zat ik ook aan te denken... weet nog wel van de iPhone 4S... Iedereen allemaal speculeren en doen. Bleek het een kleine upgrade te zijn van de iPhone 4.

Straks is dit gewoon een kleine update van de iPad 2 met een nieuwe (tegra3 achtige)SoC en een beter display maar met dezelfde resolutie met een grotere batterij.
Het wordt vast de iPad 4g genoemd, aangezien het lte netwerk in opkomst is en de tablet het gaat ondersteunen. Dat was ook zo met de iPhone 3g, er was geen iPhone 2 omdat het 3g netwerk in opkomst was.
Dat kan ik me eigenlijk moeilijk voorstellen. In het geval van 3G ging die vlieger nog wel op. Door 3G waren er veel dingen mogelijk die met 2G nog niet mogelijk waren. Een iPhone op 2G was nog niet echt aangepast op het omgaan met data (behalve bij wifi). 3G werd plots de sleutel tot dingen die voordien niet mogelijk waren, en was op zcihzelf ervoor verantwoordelijk dat een smartphone opeens overal een smartphone kon zijn. Altijd en overal.

4G heeft dat onderscheidend vermogen nog niet. Qua toegankelijkheid is het een stap achteruit, 4G is bij de meeste operatoren nog lang niet overal toegankelijk. (bij 3G begint het nog maar tegoei te gaan). Verder biedt het ook niks nieuws, hooguit een verbetering van wat al bestaat.

Een iPad 4G zou daardoor veel te moeilijk te marketen zijn, en een beeld scheppen: eigenlijk kunnen we nu nog niet veel toevoegen aan onze iPad.
Ik hoop alleen niet dat de iPad 3 echt dikker wordt. Dat zou inhouden dat veel gebruikers hun iPad 2 covers weg kunnen gooien. Als Apple slim is proberen ze dezelfde maten aan te houden.
als apple slim is, zorgen ze net wel voor andere afmetingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True