Gerucht: grotere iPad met 12,2"-scherm komt in tweede kwartaal en heeft A9-soc

Volgens geruchten heeft Apple plannen om in het tweede kwartaal van 2015 met een grotere iPad te komen. De 12,2"-tablet zou daarnaast ook een nieuwe soc hebben: het zou gaan om de A9-soc, de opvolger van de A8X die in de iPad Air 2 zit.

De geruchten zijn afkomstig van het Japanse Macotakara, die al eerder over de grotere iPad berichtte en ook een van de eersten was die de komst van de iPhone 5 meldde. De site stelt dat er in het tweede kwartaal van volgend jaar een nieuwe iPad op de markt moet komen met een diagonaal van 12,2". Eerder sprak Macotakara nog van een release in het derde kwartaal van dit jaar.

In de behuizing zou een A9-soc zijn ingebouwd. Dat lijkt qua naamgeving de opvolger van de huidige A8X-soc, die in de iPad Air 2 is ingebouwd. Vooralsnog is echter onduidelijk wat de specificaties en prestaties van de A9-soc zijn. De grotere iPad zou 305,3mm bij 220,8 mm bij 7 mm meten, zo is te zien op een schematische afbeelding van de tablet waar Macotakara over beschikt. De afmetingen komen overeen met eerdere geruchten. Mochten de cijfers kloppen, dan wordt de grote iPad aanzienlijk dunner dan de Surface 3 Pro van Microsoft, een tablet met vergelijkbare grootte en vermoedelijk de voornaamste concurrent.

Macotakara maakt ook melding van de nog onaangekondigde iPad mini 4. Die zou ook in het tweede kwartaal van volgend jaar uit moet komen en beschikken over de A8X-soc. Bij de release van de vierde generatie zouden de vorige versies uit de winkels verdwijnen. Apple kreeg eerder kritiek bij de release van de iPad mini 3, omdat deze nauwelijks vernieuwingen bood ten opzichte van de vorige generatie.

Er gaan al geruime tijd geruchten over een iPad met een groter schermdiagonaal dan de huidige modellen. Uit de eerdere geruchten zou blijken dat de prijs rond die van de iPhone 6 zou liggen en dat er stereospeakers op de voorkant zijn ingebouwd.

Door RoD

Admin Mobile

29-11-2014 • 09:24

186 Linkedin

Reacties (186)

186
170
101
2
0
37
Wijzig sortering
Dit gaat ver richting gewoon een laptop. Moet dit een tegenhanger gaan worden van de convertibles? Ben wel benieuwd wat voor inventiviteit ze dan gaan gebruiken.
Dit zou meer een concurrent zijn voor de tab pro 12 van Samsung. Ik ben alleen (ook) niet zo gecharmeerd van dat apparaat. Die 12 inch tablets zijn zo groot dat ik me afvraag of je 1. niet beter een laptop kan kopen of 2. niet beter kan doorsparen voor surface 3 pro. Ik denk dat beide opties je productiviteit substantieel meer verhogen dan het gebruik van een 12" tab ipv een 10". Maar goed als je een use case hebt voor een grote tablet moet je er vooral een kopen natuurlijk.

Daarbij wordt er nu al geklaagd over het gewicht van de huidige 10" tablets, Sony en Apple (en andere natuurlijk) zijn wel lekker bezig met de reductie hiervan maar het blijft niet fijn een tablet lang in 1 hand te houden.
Het is maar een mening natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 29 november 2014 09:34]

Een tablet van 10" in 1 hand houden is ook niet comfortabel. Dat is enkel goed om snel iets in het midden van het scherm aan te duiden. Maar het overgrote deel heeft de tablet meestal met 2 handen vast. Is ook steviger dan de 'tabletstand' die je met je ene hant vormt voor je tablet
Een flinke pil in een hand vast houden is ook niet comfortabel en mensen doen dat al zolang er boeken worden gemaakt ;-) Ik moet zeggen dat het reuze meevalt, zeker bij de nieuwere generatie iPad Air.

Persoonlijk zou ik graag een 14,4" iPad zien met ongeveer een 7:10 beeld verhouding zodat je eens een keer A4 pdfjes 1:1 kan laten zien...
Waarom in de hand houden? Met een stand kan je ze gewoon neerzetten. Op schoot, op tafel enz Werkt altijd comfortabeler als >250gr vasthouden (de grens dat je serieus gewicht gaat merken)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 614 op 30 november 2014 14:31]

Ik kan persoonlijk niet wachten op nog grotere tablets, ik denk dat een 15''~16'' tablet voor algemeen gebruik voor ons ideaal is, want als ik mijn tablet gebruik zit ik meestal op de bank, en houd ik mijn tablet met een hand vast terwijl het gewicht wordt opgevangen door mijn opgetrokken been.

Vooral voor web surfen en foto's bekijken is een flink grotere tablet best wel welkom.

En daarnaast is het echt geen groot probleem om meerdere tablets te hebben en gebruiken, en met het gratis bv BTSync zijn ze makkelijk te Syncen.
ben het helemaal met je eens, ik zit ook met
smart te wachten op de grotere ipad, en het verschil met
de 9,7 inch zal meevallen doordat deze flinterdun wordt.
Bij ons (TUe) worden iPads gebruikt om in de bieb een plattegrond te laten zien en te kunnen zoeken. Werkt erg prettig en een 12 inch zou hier toch net wat fijner zijn. De iPads staan in houders.
Dat is nogal een kostbare oplossing. Op elke gangbare tablet moet je toch een plattegrond en zoekveld kunnen tonen zonder een giga schermoppervlak nodig te hebben.
Wat heet een kostbare oplossing. Hoe vaak verandert data die betreffende plattegrond representeert? Papieren uitvoering lijkt mij meest efficiënte in dit geval. ;)
we hebben het hier wel over een universiteits bibliotheek van een van de beste technische universiteiten op deze aardkloot. Een simpele statische kaart is daarom ook niet 1 van de eerste dingen die in mij opkomt. Ik kan me voorstellen dat dit een goed ontwikkeld interactief systeem is die je de looproute naar het boek dat je zoekt ook exact aangeeft.
Ongetwijfeld zal er ook wel meer met die iPads te doen zijn, reviews van boeken die aanwezig zijn bijvoorbeeld. Voor alleen het tonen van plattegronden blijft het een beetje overkill.
In het oude gebouw hadden we pc's staan als vraagbaak. Wat denk je dat goedkoper in de aanschaf en verbruik is, 16 pc's of 16 ipads?
(inkoppertje) 16 kleine laptops. Die heb je voor dezelfde prijs als die tablets en dan heb je voor die prijs ook nog een groter beeld.
Die heb ik gemaakt. Zal eens aan de chef vragen of we over mogen naar 12 inch ;)
Nou in star trek hebben ze ze allemaal met 1 hand vast. Mja die zijn misschien ook ultra ultra light dan.
Per toeval heb ik hier nu zo'n surface 3 pro liggen (gekregen op de MAX conference) en ik vind het gehele Windows 8 gegeven toch (nog) niet zo lekker werken op tablets als eerst gedacht. Het valt me op hoe weinig programmas al ondersteuning hebben voor de touch-interface, en ook de desktop zelf van Windows 8 is niks waard zonder stylus (op meerdere knoppen tegelijk klikken, problemen met leesbaarheid tekst, iconen te klein, swipelag, ..). Iets waar Apple dan een smetloos verleden in heeft (algemene werking & usability in z'n geheel). De tablet zelf interesseert me niet zo. De functionaliteit of de hybrid OS die ze gaan ontwikkelen voor dit platform des te meer.
Voor mij is het andersom, productiviteitssoftware op een ipad is nauwelijks beschikbaar, of een letterlijk pijnlijk gepriegel via een RemoteApp.

Daartegenover is de Surface een volwaardige laptop, waarmee je de software die je nodig hebt, maar nog niet touch enabled is, gewoon kan gebruiken in 'laptopmodus'. Daarnaast kun je die ook nog losgekoppeld als touchdevice gebruiken.

Ik zie niet hoe een groter scherm de ipad geschikter maakt voor echt werk, als er geen touch ready software is. Het is een halfslachtige eerste inhaalpoging richting de enterprisemarkt.
Daar vergelijk je appels met peren. De iPad is geen desktop in kleine vorm, het is een tablet zoals Apple hem ooit geïntroduceerd heeft. De functies (die ivm een Surface beperkt zijn) zijn allemaal perfect uitgewerkt en doen wat ze moeten doen op een perfecte manier hoe beperkt dit ook is.

De Surface daarentegen promoot iets te zijn die het niet is, of toch (nog) niet volledig is. Je spreekt dat je hem kan gebruiken als touchdevice en als laptop. Mij viel het bij gebruik op dat hij niet erg geschikt is desktopgewijs en ook niet tabletgewijs -> conclusie: hun Hybrid Windows OS is nog niet af, en dat is iets die over het algemeen beter zat bij iOS (op een paar zaken na).

Om te reageren op het laatste: hoe weet je nu of Apple geen Hybrid OS zal introduceren bij de 12 inch iPad? Mij lijkt het namelijk héél sterk dat ze gewoon de iPad zoals we hem nu kennen gaan opblazen UI-gewijs.
Met de XP en de 7 hebben ze anders wel een stevige job neergezet. Ook het gehele tile-gegeven die in het startmenu zit in Windows 10 ziet er wel gelikt uit. Het is alsof Microsoft wel weet hoe ze het moeten doen, maar daarom niet bij de eerste introductie. (Vista -> 7 & 8 -> 10)
Anoniem: 126513
@BuzzeW30 november 2014 15:48
Ja windows xp was goed voor die tijd. Maar wat erna kwam was het zelfde (win7) of minder (win8). Ubuntu werkt gebruiksvriendelijker. We zullen het zien bij win 10. Nog een kans. Het word hoogste tijd voor concurrentie.
De denkfout is dat je een tablet automatisch met een mobiel apparaat associeert.
Ik heb mijn ipad air standaard in een audiodock op mijn bureau staan. Ik gebruik het ding dus altijd als een desktopcomputer maar dan eentje met de mogelijkhede die een tochscreen biedt en die gaan veel verder dan de touchscreen interface van bv windows. Onder andere omdat de meeste software voor windows niet voor een touchscreen is geprogrammeerd.
Voor mij is de ipad een tekentablet, een typmachine en een opnamestudio waar elk fadertje en draaiknopje via het scherm benaderd wordt. Het probleem tot nu toe is dat het scherm nogal klein is voor de functies die ook in beeld verschijnen waardoor alles nogal dicht op elkaar gepakt zit ( waardoor je bv het toetsenbord of letters, of cijfers toont, of bv er maar een beperkt aantal tools in beeld zijn. Een groter scherm lost dat op. Ik heb laast een 2de hands mac gekocht maar ik merk dat ik nog steeds vooral mijn werk op de ipad doe omdat ik ondertussen erg gewend ben aan het gemak van direct on screen werken.


Als ik t geld had dan stond hier natuurlijk een wacom tablet van €4000 en een raven van €12000. Maar dat geld heb ik niet en dan is de ipad the next best thing. Zon beetje alles wat je voor windows of mac kan krijgen is nog steeds voor toetsenbord en muis gemaakt ondanks dat er al jaren een touchinterface is.

[Reactie gewijzigd door verleemen op 29 november 2014 14:49]

De denkfout is dat je een tablet automatisch met een mobiel apparaat associeert.

Ergens wel een grappige opmerking. Maar goed, het werkt duidelijk voor je dus iedereen blij. Ik denk week dat je in de minderheid bent met deze setup en ik vraag me af of een grote tablet wel gaat slagen in de consumentenmarkt. Zeker als daar ook nog eens een fors prijskaartje aan komt te hangen. Het ding lijkt me voornamelijk bedoeld voor de zakelijke markt en de creatieve sector, al zou ik bij dit formaat liever een laptop hebben.
Ik denk dat met "mobiel apparaat" vooral wordt bedoelt dat je 't ding in je hand houdt onder het lopen, in de bus, etc. Ik denk dat het dan wel klopt dat een tablet bij de meeste mensen geen mobiel apparaat is.

Als ik zakelijk kijk zie ik mensen steeds vaker iPads meenemen naar afspraken, maar die worden dan gewoon op tafel gezet, soms met BT keyboard. Prive zie ik mensen het ding als vervanger voor een laptop op schoot op de bank gebruiken. Maar ik ken eigenlijk niemand die een tablet als mobiel apparaat gebruikt in de zin dat ie er mee over straat loopt.
Er zijn anders genoeg toeristen die met een iPad ipv smartphone foto's maken bijvoorbeeld. En ook phablets worden steeds groter waardoor ze richting formaat tabletkruipen (denk ook aan de Asus Phonetab en de Samsung Note series).
Ipad is juist zeer toegankelijk en ultra mobiel apparaat.
Dit statisch gelocked ergens imlementeren in veelvoud zou een terminal systeem met centrale computer beter passen bij gebruik. Ik dacht eerder aan kleine AL in one touchsrreen systeem.

Het enige wat voordeel is dat ipad misbruiken voor sttische toepassing is dat de interface zeer bekend is en gemakkelijke oplossing maar uiteraard moet je wel antidiefstal beveiliging in orde hebben. Zeer mobiel houd in ook zo gejat. En het zijn hebbedingetjes. Een embedded systeem of terminal stuk minder.
1) waarom zou ik moeten doorsparen voor een laptop of surface pro. Beiden zijn heel andere apparaten dan een iPad. Ik heb geen iPad voor de productiviteit maar om lekker lui op de bank te surfen.

2) een surface pro heeft een heel ander os dan een iPad en dus gaat daardoor al de gehele vergelijking mank. Ik heb trouwens alleen maar een windows bak staan voor het spelen van een spelletje, voor serieus werk pak ik wel mijn redhat of osx laptop. Kan je nagaan hoe hoog een surface op mijn productiviteitslijstje staat (in het geheel niet).
Nu nog desktopproductiviteit en we kunnen verder praten. Ik verwacht van een laptop dat ik eender welke applicatie die ik kan vinden kan installeren. Zoals bijvoorbeeld Visual Studio, ...
Eerder XCode :p Dat zal voor mij ideaal zijn een iPad waar je op zou kunnen programmeren en direct op het apparaat zelf testen. Heb je ook geen development Mac nodig.
Lijkt me niet nuttig. Ik ben altijd een grote liefhebber van tablets en gebruik thuis een iPad in plaats van een Macbook, maar dat is vooral voor laagdrempelige consumptie van content. Lezen, fora browsen, dat soort dingen. Softwareontwikkeling is bij uitstek een voorbeeld waarbij snelheid een comfort onontbeerlijk zijn, dus dus een typische desktopactiviteit. Ik moet er niet aan denken om bergen code te kloppen op een iPad. Ook al zou het op de iPad kunnen, dat doe ik alleen op m'n 27" iMac, en al helemaal als je documentatie naast je codevenster wilt hebben. Tel er nog wat Photoshopwerk voor UI design bij op en dan zie ik echt geen enkel voordeel van ontwikkeling op de iPad zelf.
Er zijn in de appstore voor idevices ook diverse compilers beschikbaar.
Maar eerder voor kleine programmaatjes te maken.
Ik heb er C++ en C# compiler erop.
Jip. Daarom is er een verschil tussen de komende iPad en de Surface Pro 3. Geen convertible dus.
Tenzij Apple die grootste iPad gaat combineren met het toetsenbord van de MacAir. Die MacAir lijkt mij toch al met uitsterven bedreigd.
En waarom dan wel? Vind het nog steeds de meest handelbare MacBook! Zelfs de nieuwe 13" is niet zo licht als een Air...
MacBook Air taant in verkoopcijfers ten gevolge van de MacBook Pro 13" en dat zal alleen maar nog erger worden met dat die iPad Pro op de markt komt.
Het gewichtsverschil tussen de MacBook Air en de MacBook Pro 13" is te klein, helemaal wanneer je het prijsverschil daarbij in aanmerking neemt en het verschil in resolutie van de schermen.
Voeg daar aan toe dat die iPad Pro ongetwijfeld een hogere resolutie zal hebben dan de MacBook Air (niet zo lastig want heeft zo ongeveer elke laptop) en het lijkt mij evident dat er geen ruimte meer is in het Apple assortiment voor de MacBook Air.
Wat is precies je punt? Je zoekt iets wat Microsoft producten draait. Dan moet je niet bij Apple kijken. Simpel toch?
Een voorbeeld. Je kan ook een OSX toepassing bedenken voor een mac tablet
Ik ben nog steeds van mening dat een desktop/laptop andere toepassingen heeft dan een tablet. En zeker programmeren op een tablet zie ik echt niet zitten. Dus wat mij betreft is visual studio of xcode een raar voorbeeld.
En toch zijn er nu al voor de iPad meerdere ontwikkeltools zodat je ook onderweg door kan met je werk als je je ineens geïnspireerd voelt.

http://www.macworld.com/a...orking-from-the-ipad.html
All in all, I was able to do more work than I expected while on vacation with just my iPad, and more efficiently, too. With a little preparation and some creative thinking, I was able to take care of all the critical tasks that came along without too much hassle.
Anoniem: 118226
@Ethirty29 november 2014 15:19
Dat het er is maakt het nog niet handig. iMovie, bijvoorbeeld, draait ook op een iPhone. Succes er mee, zou ik zeggen.
Ik zit thuis achter een 24" scherm en op mijn werk heb ik 'slechts' 21" tot mijn beschikking. Dan ga ik toch niet prutsen op 12"?

Maar het is mijn mening, he. Je hoeft het er zeker niet mee eens te zijn.
We hebben het hier dan ook over een 10 of 12" iPad, niet over een 4" iPhone ;)

Of het bruikbaar is, zal van persoon tot persoon verschillen, maar er zijn dus wel mensen die een werkdag kunnen vullen op een iPad.

Ik heb wat geëxperimenteerd met Pixelmator voor iPad en dat werkt bovenverwachting goed op een touchscreen, al is het natuurlijk niet dezelfde ervaring als Photoshop op een 27" scherm.
Anoniem: 118226
@Ethirty29 november 2014 15:49
Ik trek alleen jouw vergelijking even door. Jij zegt dat ontwikkeltools voor een iPad beschikbaar zijn, dus is het bruikbaar. Ik pareer dat met te zeggen dat iMovie (wat ook een content produceer app is) ook beschikbaar is voor een 4" device om aan te geven dat, als iets beschikbaar is, dat niet meteen betekent dat het praktisch is.
Hypothetisch omdat er geen ontwikkeltools zijn die native onder iOS draaien, zelfs Swift niet.
In dat artikel worden applicaties op andere computers gebruikt vanaf de iPad. De iPad wordt als terminal gebruikt.
Eens. Andere apps, zoals iMovie etc. zijn inmiddels al aardig volwassen aan het worden in de tablet versie.

Ook zie ik een grote tablet prima werken voor bepaalde baliemedewerkers, receptionisten, etc. Functies die vooral veel opzoeken, slechts enkele voorspelbare manipulaties verrichten en relatief weinig typwerk doen.
Moet dit een tegenhanger gaan worden van de convertibles?
Dit is meer een tegenhanger van de Microsoft Surface Pro 3 dan van die convertibles.
De Surface Pro 3 is echter populair in proffessionele omgevingen en dat zie ik bij deze iPad nog niet zo gauw gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 29 november 2014 10:00]

Nope. Grote verschil? Surface Pro 3 draait een full OS. iOS blijft een mobiel OS zonder desktop capabilities.
Anoniem: 567346
@Edgarz29 november 2014 12:26
Een OS zonder desktop capabilities, wat houdt dat in? Een server OS, een realtime OS, wat....De functionaliteit wordt bepaald door de apps, niet door het OS.
Deels door het OS, de app sandbox beperkt een hoop functionaliteit die op de desktop normaal is, zoals bv bestandsbeheer, server functionaliteit, etc. Ook mist iOS bv support voor muis, en (vrijwel alle) WiFi en USB printers.
Android heeft dat allemaal wel. Betekend dat dan dat Android wel een desktop OS is?
Dat zijn ouderwetse uitgangspunten uitgangspunten.
Toch is werken met muizen en printers nog altijd vrij populair. :)
En wat als het een hybride OSX en iOS machine wordt?

Of een MacBook air in een plat jasje met touch? Volledig OSX?

Kortom, alles wat hier aan reacties over dit topic geschreven wordt is gebaseerd op giswerk.

Laten we het gewoon afwachten, dan kunnen we daarna oordelen.

Ik zelf denk dat het een hybride iOS/OSX tablet wordt als concurrent van de SurfacePro, maar dan echt portable, krachtig en dunner.
Zo ook je eigen afsluitende gedachten. Niets mis met giswerk derhalve. Maarre...we gaan toch niet opeens beweren dat de Surface niet echt portable, niet krachtig en niet dun is? Dan moet je je bril nog eens opzetten.

Dat ( hybrid iOS/OSX) zou overigens inhouden dat MS de trendsetter is, en niet Apple. :)
Het gaat er niet op wie trendsetter is, maar wie het het beste uitwerkt....
ach gossie, laat me gokken, jij kun nu al door je glazen bol weten dat apple het wel niet beter uitwerkt?
Laten we het gewoon afwachten, dan kunnen we daarna oordelen.
welgeteld je eigen quote misschien opvolgen voor je zomaar ga schreeuwen dat apple het wel beter zal uitwerken.
Dat is jouw conclusie op een generieke opmerking.

Feit is wel dat een aantal zaken beter uitgewerkt worden en daadwerkelijk functioneler en goed ondersteund zijn als Apple er iets mee doet....

Vb. Fingerprint scanner, Apple pay, app store etc.
En andersom. Zoals de pen, digitizer, stand, kracht enz.
Een ipad is speelgoed vergeleken met een SP3.
Welke hardware wil je daarvoor gebruiken? Core M?
Een SP3 is al nagenoeg perfect en kan alleen dunner met een Core M (voor x86/64)
Lijkt mij geen tegenhanger van de Surface Pro 3. Voor zover ik weet kun je er geen applicaties op installeren buiten de App Store om in tegenstelling tot Surface Pro 3.
Het zou me niet verbazen als de grotere iPad samenvalt met de OSX voor ARM geruchten.
Get your OSX out of my iPad! ;-)

Hoewel ik er een markt voor zie, ben ik zeker niet de doelgroep.
lijkt me dat ze ook een apple keyboard mini en apple mini muis gaan leveren en dan zijn ze wel de eerste op het gebied van hun eigen eco-ysteem en daarmee zullen ze wel weer de Apple gebruikers mee kunnen overtuigen van hun innovatie. Ik denk ook wel dat veel mensen die apple minded zijn dit ook graag willen, mede omdat android tablets zoals Acer en Asus dit al aanbieden. O en natuurlijk niet te vergeten de windows tablets met keyboards.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 103465 op 29 november 2014 17:12]

Ik koop ze direct wanneer ze uitkomen. Ideaal om a4 te lezen. Dus overal me jurisprudentie en wettenbundels ipv van kilo's boeken in me aktetas. En daarnaast is het grootste voordeel de accuduur. Scheelt me laptops als ik onderweg ben. En natuurlijk heb ik thuis de laptop of pc om de analyses, notities etc. uit te schrijven om het daarna op de ipad te zetten. Dus voor juristen een ideale studie en werktool voor onderweg. Vooral in combinatie met de app pdf expert 5 waarin je teksten kan kleuren/ onderstrepen en redigeren is het verrassend veelzijdig voor een simpele tablet.
dalijk gaat apple er nog een typcover bij doen en dan wordt het een grote concurrent van de Microsoft Surface pro 3. alleen dan een apple variant.
Volgens mij zou het zeer onlogisch zijn een dergelijk formaat tablet te leveren zonder stylus. Die moet dan uiteraard wel even nauwkeurig zijn als de traditionele stylussen. Maar daarvoor moet Apple over een uitspraak van Jobs heenstappen, en of ze dat doen is natuurlijk de vraag.
Dat hebben ze met de iPad Mini en de iPhone 6 ook al gedaan. De uitspraken van Jobs zijn daar niet meer heilig, ze kijken nu ook naar de markt.
Ik zou graag een 12" iPad willen, zonder stylus. Er zijn best wat apps die ik gebruik, die die 2" extra goed zouden kunnen gebruiken. Die behoefte verschilt per persoon.
Deze misvatting mag eens ophouden. Jobs was soms koppig, tegen alle marktwijsheid of logica in, maar stelde zijn mening welzeker bij – regelmatig zelfs. Dat zegt iedereen die daadwerkelijk met hem gewerkt heeft, inclusief Jobs zelf notabene. Tim Cook noemde dit gedrag in een interview een poosje terug 'flip-flopping'.

Er bestaat binnen Apple uiteraard groot respect voor Jobs en bepaalde uitspraken van 'm staan zelfs uitgebeeld binnen de wandelgangen. Maar dat betekent niet dat men daarom weemoedig de kop in het zand steekt om maar aan zijn achterhaalde ideeën of opvattingen te conformeren.
Dat doen ze ook al met grotere Iphones dus zie niet in waarom niet.
Aanzienlijk dunner dan de Surface Pro 3, zijn voornaamste concurrent. Tweakers, hebben we deze discussie vorige keer niet al gevoerd? Met de Surface Pro 3 kan je meer (Elk desktopapplicatie die je kunt vinden) en is véél krachtiger dan de iPad. Dus ik zit niet te wachten op een blaadje papier met een scherm op. Geef mij dan maar de veel productievere Surface Pro 3. Windows (desktop) kan je niet vergelijken met iOS (mobile). Geef mij maar een stevige Surface Pro 3. De stevigheid op dat formaat wil ik nog wel eens zien op iPad die zo dun moet worden.

Overigens is deze dunte wel interessant als je er een hoesje rond doet. Dan verlies je niet veel dikte en de stevigheid en beacherming is een stuk verbeterd
Inderdaad. Een iPad kun je niet vergelijken met een Surface Pro 3. Voor een tablet heeft de Surface Pro 3 een te hoog gewicht en minder handig als consumerend apparaat vanwege de weinig tablet applicaties.

Als Laptop heeft de Surface Pro 3 weer een te klein scherm, een niet fatsoenlijk keyboard. En je kan hem niet als een laptop gewoon op je schoot netjes houden. Geen harde schanier naar het scherm toe waardoor het scherm zich vasthoudt aan de onderkant waar de CPU en Batterij in zit.

Als Laptop is de Surface Pro 3 slecht en als Tablet ook. Het heeft zijn eigen doelgroep die tevens heel klein is. Conclusie de Pro 3 is een slechte tablet en een slechte laptop in 1.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 29 november 2014 17:51]

grappige conclusie voor een product wat overall toch als zeer goed en bruikbaar word aangemerkt.
Is dat zo? Die dingen staan midden in de Mediamarkt en iedereen loopt erom heen en heb nog niemand gezien met die dingen.
en als ik de gebruikers reviews lees van mensen die m dus wel kopen zie ik eigenlijk alleen maar postieve reviews. Wat verkoop bij de mediamarkt te maken heeft met een goed of slecht product snap ik niet echt, als ik een surface pro wil aanschaffen ga ik m ook niet bij de mediamarkt halen.
Kan je ook van Chromebooks zeggen. Dus?

Zoek eens op Surface Pro 3 en vliegtuig maatschappijen. Dan komen er heel veel SP3's voorbij gevlogen ;)
En die beeldspraak kan je ook van ipads maken. Zeker in 12". Dus? De praktijk geeft dat SP3's juist heel erg goed in vele zaken zijn. En de maatstaf in draagbare 12" devices zijn.
@ paar recties hierboven: funfactor: klopt: de Surface is meer bedoeld om te werken dan te spelen.... het is maar net wat je ermee wilt doen.
ik heb MS Office voor iPad: aardig voor onderweg, maar geen vervanger van het echte office, idem dito voor Outlook, data uitwisseling, bestandsbeheer enz.
@Texamicz: te klein schem: kijk daar heb je nou docking stations voor, maar voor onderweg is kleiner vaak fijner... geen enkel product kan alle niches afdekken dus kies wat het lekkerst werkt voor de taken die je het belangrijkst vind. ik zou graag een surface hebben, maar ben opgezadeld met een iPad Air.
Surface Pro heeft totaal geen funfactor. Het ding herinnert je aan werken en dat doen de meeste mensen niet graag. Daarom zal dit gedrocht zoveel mogelijk gemeden worden. De iPad is fun, entertainment, cool en het grootse voordeel: je hoeft er niet op te werken.
Ik zie veel mensen gewoon werken op een iPad hoor. Van notities maken tijdens besprekingen, tot Office documenten bewerken, bestellingen opnemen, programmeren, content-invoer en lichte fotobewerking, allerlei bedrijfstoepassingen, apps voor besturing van licht en geluid, dj-apps, en ga maar door. Als je je creativiteit niet laat tegenhouden door je idee dat een iPad niet productief kan zijn, kun je er ontzettend veel mee.
Met welke programma's programmeer jij dan op een iPad als ik vragen mag?
Je bedoelt die iPads die men tegenwoordig in school gebruikt of op het werk die je eveneens doen denken aan school/werj? Die iPads? :)
Wat is er zo 'cool' aan een ipad dan? Heb er 2 gehad maar cool vond ik ze niet
Dan is er toch iets met je iPads, de mijne lopen nooit hot. Moet echt wel zeggen dat ze cool blijven zelfs bij intensief gebruik :+
Anoniem: 474132
29 november 2014 10:01
Vooral benieuwd naar de A9, zou verwachten dat deze het stramien van de A8X volgt: extra CPU cores en extra GPU cores, mwa een A8X+. Maar de A9 naam suggereert dat er meer verandert. Daarnaast ook benieuwd wie de A9 gaat bakken (samsung of tsmc) en op welke node (nm) e.e.a. gerealiseerd zal worden.

Toepassingen van de iPad pro lijken me legio denk alleen al aan het uitprinten van documenten (designs etc) dat niet meer nodig is in een business setting. Al zou een tablet met papersize A4 daar echt voor op zn plaats zijn en daar is deze iPad pro nog (iets) te klein voor.
Het is al lang bekend dat Samsung de A9 processor zal fabriceren, op 14nm.
Dat is nog helemaal niet zeker, ook TSMC (die zo'n 30% van de A8 bakt) is nog in de running.
Ik snap niet waarom mijn vorige reactie werd gedownmod.

iOS is absoluut niet zo uitgebreid en productief als een volledige Windows 8.1 Pro als die op de Surface Pro 3 waar je eigenlijk alle Windows software als het Adobe pakket kan draaien. Multitasken gaat veel beter met Windows en je hebt de nodige aansluitingen zoals USB poorten.
Maar de Surface Pro 3 is een totaal ander product, een van een toetsenbord gecastreerde Windows laptop. Dus die vergelijking gaat sowieso totaal mank, de enige overeenkomst met deze grotere iPad uit de geruchtenmolen is het formaat.

Ik snap de fascinatie met die Surface Pro 3 sowieso niet (en de verkoopcijfers zijn ook nog steeds niet vreselijk om over naar huis te schrijven, dus schijnbaar ben ik niet de enige). Als je een tablet wilt, is dat ding veel te zwaar en log, én zijn de belangrijkste apps eigenlijk touchscreen onvriendelijk, en als laptop is het ding het ook net niet, met dat onhandige gefriemel met die kickstand en los toetsenbord. Het ding is een manusje van alles dat nergens echt in uitblinkt.

Als je dan ook nog beseft dat je voor het geld wat zo'n ding kost een aardige échte Windows laptop én een iPad Air kunt kopen...

[Reactie gewijzigd door Luke_msx op 29 november 2014 11:54]

En daar loopt jóuw vergelijking weer mank. Je zegt dat 'de belangrijkste apps' touchscreen onvriendelijk zijn. Uitermate subjectief natuurlijk, en daarvoor zijn nou juist het toetsenbord, kickstand en eventueel USB-muisje (alhoewel er een trackpad op het toetsenbord zit). Je werkt dan op een volwaardige ultrabook. Verder is dat toetsenbord niet los maar fungeert het ook direct als screenprotector of kun je hem in tablet modus helemaal wegklappen, daar is imho weinig onhandigs aan.

Je voorstel om voor hetzelfde geld een gemiddelde laptop én tablet te kopen slaat precies de spijker op z'n kop: De surface pro 3 vervangt beiden en biedt zowel media consumptie (iPad) als productie (laptop) in een compact device met navenante accuduur zonder dat je heel de tijd met twee devices (en, ingeval van een iPad, proprietaire laders) hoeft te sjouwen.

- edit, en om je uitspraak nog even verder uit te dagen. De goedkoopste Surface Pro 3 kost €800 in de pricewatch, de goedkoopste iPad air 2 kost €460.-, dan heb je nog €340.- voor een 'aardige échte windows laptop' kopen (dwz WVGA, HDD, slappe CPU en een verschrikkelijke behuizing). Met die budget Surface Pro werk je op 2166x1440, Ci3 en 4G mem.

[Reactie gewijzigd door MTDjassen op 29 november 2014 13:51]

Een Macbook Air, of iets vergelijkbaars, dát is een volwaardige ultrabook. Een Surface Pro 3 is dat niet, dat is een veel te grote en vooral zware 'tablet' die met een kunstgreep rechtop kan staan met een toetsenbordcover. Gewoon een kleinkind van de al eerder jammerlijk mislukte Windows tabletPC's.

En ís mijn opmerking over touchscreenonvriendelijke apps werkelijk zo subjectief? Het lijkt me prima objectief vast te stellen dat apps die voor de Windows desktop ontwikkeld zijn volstrekt ongeschikt zijn voor touchscreens, zelfs Microsoft zelf geeft daar blijk van gezien de wijzigingen in Windows 10, die éindelijk onderscheidende interfaces bevat voor touchscreens en keyboard/muis...

De iPad lader is gewoon USB, alleen de Lightning kabel is proprietary; en er zijn voor de iPad ook príma toetsenbord(-covers) verkrijgbaar. Maar een zware tablet met een keyboardcover zal nóóit een volwaardige laptopvervanger worden. Ook een Surface Pro niet. Sterker nog, ik doe heel veel lichte laptoptaken met mijn iPad die ik met een Surface Pro gezien de lompheid ervan echt niet zie doen...

Ik had het overigens over een iPad Air (zonder 2), die is al te koop voor 369 Euro, toch al weer 100 Euro meer beschikbaar voor die echte Windows laptop. :D

[Reactie gewijzigd door Luke_msx op 29 november 2014 14:13]

Je weet dat die Surface 3 dingen van Microsoft lichter zijn dan die MacBook Air? Om over de rest maar te zwijgen. Die MacBook Air gaat er in mijn optiek aan wanneer Apple inderdaad een 12" iPad Pro op de markt gaat brengen. Tien tegen één met een beter scherm dan die MacBook Airs.
Natuurlijk wel. Zeker als je de kleinste mba vergelijkt met een SP3. To embarressing for the mba. Kijk alleen naar het scherm. Stating the Obvious.
Surface Pro 3 heeft een te klein scherm voor fatsoenlijke muis applicaties als laptop.
De Surface Pro 3 heeft amper tablet apps omdat er gewoon praktisch geen Modern/Metro apps gemaakt worden door developers. Daar is geen brood in te verdienen man.
Subjectief? nee. Gewoon zoals het is.
Het scherm is groot genoeg. Zeker doordat het vierkanter is het verticaal vergelijkbaar met een 13" laptop. En laptops met 13" en kleiner worden al jaren met muis en toetsenbord gebruikt ;)

En apps. Natuurlijk wel. > half miljoen inmiddels. Kijk die video van Adobe maar eens (Doe bij het kijken je hand even onder je mond)
Zakelijk zijn deze machines echter wel een succes.
Bij ons (n=1, maar ik hoor vergelijkbare verhalen van andere bedrijven) stappen we over op de Surface Pro 3 (scheelt 1 laptop en 1 ipad).
Verder werkt een iPad in onze zakelijke omgeving niet lekker, vooral sinds iOS 8 is het een ellende (browser safari werkt in onze omgeving erg slecht).

Zakelijk gezien, in een grotere Enterprise-omgeving en ook qua security/beheer, is een Surface Pro 3 een betere keuze.
Voor wat kleinere bedrijven, begrijp ik overigens best dat ze een iPad gebruiken, want het is immers geen slecht product.
Zakelijk gezien kost een fatsoenlijke laptop nauwelijks iets. (Dus wij gebruiken geen desktops). Bij onze klant (gedetacheerd bij een groot internationaal bedrijf) krijgt de medewerker ook nog alleen een laptop. iPads als BYOD en voor de bobo's.

Ik heb nog geen zakelijke surface gezien. Het lijkt me trouwens als laptop vervanger een dure oplossing. Laptop 400 euro, voor een redelijk model, t.o.v. 800 voor een surface. Ik ken geen multinational die zich druk maakt over een kilo meer of minder voor een laptop voor de gewone medewerker, wel maken ze zich druk over één euro meer of minder voor de aanschaf.
Dat zal denk ik vooral een bedrijfs c.q. persoonlijke keuze zijn qua OS, ben je een Apple gebruiker dan zal een MBA + Ipad mogelijk de beste keuze zijn, ben je een Windows gebruiker dan zal w.s. de Surface Pro 3 beter uit de bus komen.

Qua specs ligt het vrij dicht bijelkaar qua performance en prijs de Surface Pro 3 heeft in het i5 model model (899 uit mijn hoofd) dezelfde hardware specs als de MBA 13,3 i5 4GB 128GB van +- 1000 euro, voor zo'n 1100 tot 1150 euro koop je van beide het luxere 256GB model, waar de surface dan wel als voordeel heeft dat deze met 8GB ram komt en de MBA blijft zitten op 4GB, verder zit er qua performance bijna geen verschil in de vergelijkbaar geprijsde MBA of Surface 3 modellen.
Dock heb je natuurlijk allen nodig als je 2 externe schermen wil aansluiten, dat zal lang niet voor iedereen een standaard aankoop zijn, tobo cover en muis vaak wel uiteraard daar heb je gelijkt in. Daarnaast is dat surface model op meedere plekken voor ruim 100 euro minder te koop (899 euro, mogelijk wel een tijdelijke aanbieding).

Echter ik denk dat in dit geval de prijs niet een bepalende factor gaat zijn voor velen, hier zit je meer in een (vooral zakelijk) segment waar vooral company policies en soms persoonlijke voorkeur vaker de keuze bepalen dan enkele tientjes prijsverschil. Moet het toestel bijvoorbeeld in het Windows bedrijfsdomein volledig gemanaged worden met policy's dan zit je al snel naar een surface te kijken bij dit type device. Zit je echter in een bedrijf dat bij voorkeur werkt met Mac's / Ipads dan zal een MBA/Ipad de logische keuze zijn.

Dat Windows ook op een MBA draait zie ik vooral in het zakelijke landschap niet als groot selling point, de meeste bedrijven zullen geen Mac's kopen om deze met windows uit te rusten (Ik ben het in de praktijk zakelijk maar 2x tegengekomen, bij developers die dual boot draaien, en bij een directeur die een MBP wilde vanwege de looks, maar niet met OSX kon/wilde werken). Prive zie je het wel meer.

Prive zal de keuze ook vaak op die manier gemaakt worden, zit je in het Apple eco systeem dan kies je voor de MBA/Ipad. Ben je meer Microsoft minded dan zal de surface de logische keuze zijn, al denk ik wel dat de bij consumenten de doelgroep voor de Surface pro een stuk kleiner is dan voor Apple producten. De Surface pro wordt eigenlijk een stuk zakelijker in de mark gezet als werkplek vervanger, en lijkt een stuk minder gericht op consumenten, waar Apple natuurlijk juist wel pushed richting de consument en zich veel minder speciiek op de zakelijke markt richt (met uitzondering van de Mac Pro wat natuurlijk wel een echt zakelijk product is), zelfs MBP's zie ik tegenwoordig vaker prive dan zakelijk gebruikt worden.
Waarom zou de voornaamste concurrent de Surface Pro zijn? Als deze grotere iPad gewoon iOS draait dan slaat die vergelijking helemaal nergens op.
Anoniem: 368013
@46194329 november 2014 09:50
Die informatie ontbreekt naar mijn idee inderdaad in dit artikel. Als het apparaat een desktop besturingssysteem biedt is het pas een Surface Pro concurrent.
Helemaal juist. Zolang dat ding geen Mac OS draait heb ik absoluut geen interesse. Ik heb anderhalf jaar geleden van mijn werkgever een iPad gekregen om voortaan "papierloos" te vergadering. Wat een onding. Vele applicaties (ook browsers en office applicaties) zijn allemaal "net niet" als de desktop versies. Agenda heeft nog nooit betrouwbaar met Exchange gesynchroniseerd. En het ding is helemaal gesloten. Je kan er niet eens gewoon een USB stick in duwen met de bestanden die je wil gebruiken (bijvoorbeeld een powerpoint/keynote presentatie). Bah. Voor mij Mac OS or "no deal".
Misschien moet je dat probleem van Exchange eens bij je baas voorleggen, want synchronisatieproblemen tussen iOS devices en Exchange ontstaan vrijwel altijd door configuratie-issues aan de serverkant...
Uiteraard heb ik dit probleem al voorgelegd. Als je een account aanmaakt synchroniseert alles ook netjes. Na een tijd stopt het weer en beweert de iPad steevast dat alles gesynchroniseerd is maar er komen geen nieuwe afspraken meer in de agenda.
Uiteraard heb ik ook al het nodige gegoogeld en je komt op een aantal plaatsen hetzelfde probleem tegen: alles juist geconfigureerd, maar het werkt niet. "Er zal iets in de cloud niet goed zitten." en meer van die onzin krijg ik te horen. Nee, het werkt echt niet. Of eigenlijk, het werkt eerst wel, maar zonder dat er ergens iets veranderd wordt stopt het met werken en kan alleen weer gefixt worden door het account op de iPad weg te gooien, opnieuw aan te maken en ja hoor hij synchroniseert weer voor een tijdje. Zo kan ik niet werken. Ik moet in mijn agenda ook de nieuwste afspraken kunnen zien en erop vertrouwen dat hij blijft synchroniseren.

[Reactie gewijzigd door pauldebra op 29 november 2014 14:09]

Usb stick? Waarom niet gewoon iCloud Drive of Dropbox?
Een iPad is juist voor vergaderen ideaal. Daar doe je de input op, die syncht met je computer/iCloud zodat je het verder kunt verwerken, bekijken op een productiviteit machien.
Een dubbele 20+ inch werkplek werkt stukken beter dan een surface..

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 29 november 2014 11:40]

Handig hoor die iCloud of Dropbox.
leuk voor thuis: maar je gaat je zakelijke documenten toch niet voor Jan en alleman opengooien? Dan kun je net zo goed metten alles bij de NSA backuppen...
Wij mogen niet in de Cloud werken (tenzij op eigen servers en zo).
Op een Surface Pro kun je gewoon 2 schermen aansluiten i.c.m. het docking station, waardoor je in princiepe zelfs een triple monitor setup kan opzetten (2x extern en het surface scherm, misschien dat het zelfs zonder docking kan door daisychaining via de displayport op de surface zelf maar dat weet ik niet 100% zeker).
Die staat dan ook op je werkplek (of wil je soms ook 2x 20+ inch schermen meenemen onderweg), ga je in vergadering, op afspraak buiten de deur e.d. neem je alleen de surface mee (evt + beamer wanneer noodzakelijk), moet je werkzaamheden doen waarbij meer desktop realestate nodig is gebruik je de docking + externe schermen.
Klinkt alsof een goede android of windows 8.1 tablet je ook prima verder kan helpen. Die biede alles wat je wilt, zeker die laatste. Daar heb je gewoon desktop apps. Koop je een surface pro 2 (relatief niet zo duur) of iets dergelijks.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 29 november 2014 10:13]

Uhrm, dat bedoelde ik niet. Niet zo onzettend opgeblazen doen. Nergens heb ik gezegd dat android open is. Je gaat proberen argumenten onderuit te halen die ik niet eens gaf. Daarbij noemde ik in het speciaal windows als geschikte optie in niet android.

Overigens doelde Ik hier op:

-Agenda heeft nog nooit betrouwbaar met Exchange gesynchroniseerd.
-Je kan er niet eens gewoon een USB stick in duwen met de bestanden die je wil gebruiken

Werkt in android en windows 8.1 foutloos.

Daarbij is het echt onzin dat je voor professioneel werk geen android kan gebruiken. Dat is de mening van iemand die Android niet gebruikt. Ik heb een android telefoon en tablet en beide zijn uitermate geschikt op de dingen op te doen die je van elke tablet of telefoon verwacht. Buiten misschien de surface pro.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 29 november 2014 11:24]

"Als je je werk serieus neemt dan gebruik je geen Android."

Heb je er ook wel eens aan gedacht om wat minder oordelend te zijn? Je onderbouwt je mening niet, je reageert denigrerend naar andere en doet alsof je heel belangrijk bent. Je weet niets over mij en je weet niets van mijn werkhouding en het gebruik van elektronica op werk.

Ik neem mijn werk zeer serieus en ik ben van mening dat een tablet daar überhaupt niet bij hoort. Het verlaagt je productiviteit t.o.v. een laptop en staat alsof je candy crush aan het spelen bent. Maar dat is mijn mening en daarom duw ik hem niet in je gezicht en doe ik niet alsof je een idioot bent, want zo praat ik niet tegen mensen die ik serieus neem.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 29 november 2014 11:41]

Android komt er wel, maar als ik naarde apps voor productiviteit kijk vind ik t nogal bar slecht. Waar is cubase, waar is photoshop?
Ik heb t op mijn ipad. Ik heb ook een adroid tablet ( puur voor muziek en films maar er is practisch niets voor dat ding waar ik enigzins professioneel op kan werken. Er is van alles, maar t is allemaal nogal homebrewachtig.

Als ik videos edit doe ik dat met pinnacle video studio, , knippen, plakken, overgangen, de mogelijkheid tot 3 audiosporen de hele mikmak en dan renderd de boel ook nog eens vliegensvlug in hd op de gpu. Om de zoveel tijd kijk ik weer eens in de android market hoever ze zijn maar tot nu toe vang ik bot.
Ik ga naar vergaderingen waarvoor de stukken in verschillende mails zitten, met verschillende aantallen bijlagen. Hou dan het schakelen tussen al die vergaderstukken maar eens bij. Om nog maar te zwijgen van de mails waarbij ergens een tussenschakel de bijlagen heeft veranderd in een "winmail.dat" bestand dat de iPad niet kan lezen.
En dan ook nog notities maken... het probleem met de iPad tegenover een "echte computer" is het gebrek aan multitasking en multiple windows.
Ik ben misschien te oud maar ik kan met de iPad de vergaderingen met al die bijlagen niet snel genoeg meer bijhouden. Met mijn computer (een Mac maar dat maakt niks uit want het kan met Linux of zelfs Windows ook) kan ik het wel probleemloos bijhouden.
Het lijkt erop alsof je a. Nog nooit verdiept hebt in hoe een iPad werkt of b. Klakkeloos probeert 1op1 te doen wat je op een pc doet.

Office is inmiddels uit voor iPad en bestanden zijn volledig te gebruiken tussen de office versies.

Ik heb nog nooit problemen gehad met synchronisatie tussen agenda en Exchange, maar ook op iPad heb je gewoon OWA.

En middels mail attachment, dropbox, cloud kun je prima powerpoints/Keynote bestanden gebruiken.

Heb je wel eens een Apple tv gebruikt in een boardroom/vergaderruimte ipv laptop/beamer combinatie met al die losse kabels en display instellingen problemen?

Misschien zou je je wat meer in het gebruik kunnen verdiepen, want het lijkt erop alsof je half niet weet waarover je het hebt.
Lijkt mij eerlijk gezegd niet echt lekker vergaderen. Zitten het gros van de mensen dan niet bij voortduring op hun devices te kijken en te frutselen?
Overleggen waarbij alleen de notulist een electronisch device bedient leveren voor zover ik het kan beoordelen toch echt de beste resultaten op.
@Isheara en repeP.
Ik ben het eens met Pauldebra. Ja ik heb zo ongeveer sinds de eerste dag MS Offrice op mijn iPad, maar heen en weer schakelen, bijlages openen enz.... het werkt wel met wat geduld maar bepaald niet vloeiend, ook b.v. overzicht van emailtjes bewaren is bepaald lastig..... dan leiver een Surface.. met Exchange heb ik verder geen problemen meer, dat was vroeger wel anders...
MAar een ipad als 'minder obstakel' wegzetten tegen een random andere tablet (surface) is natuurlijk raar... Ik vind de ene tablet wel een obstakel en de andere minder...
De 12,2"-tablet zou daarnaast ook een nieuwe soc hebben: het zou gaan om de A9-soc, de opvolger van de A8X die in de iPad Air 2 zit.
Dit is toch wel beronderingswaardig, dat ze zo snel die soc weer weten te verbeteren. En dat voor een bedrijf dat maar sinds kort in de soc's zit. En dan hebben we het niet eens over marginale verschillen... Apple weet de snelheid elke keer grofweg minimaal te verdubbelen. Uiteraard weten we nog niet wat de A9 gaat brengen, maar ze hebben de realeasetijd in ieder geval al gehalveerd.
Nou ja sinds kort, ze hebben al zeven jaar hun eigen chipontwerpdivisie. En aangezien die afdeling voor een deel is samengesteld uit personeel en kennis van PA Semi (opgericht in 2003) en Intrinsity (opgericht in 1997) hebben ze eigenlijk dus nog veel langer ervaring.
Dat – en het feit dat Apple al redelijk gauw de potentie van Acorn's originele ARM chip ontwikkelingen herkenden en eind jaren '80 gingen samenwerken. Dit resulteerde in de afsplitsing van Acorn en oprichting van ARM Ltd in 1990.

Later in de jaren '90 ging Apple bovendien samenwerken met IBM en Motorola ter ontwikkeling van de PowerPC architectuur.

Apple heeft historisch gezien dus redelijk wat (RISC) chip-kennis in huis.
Anoniem: 512552
29 november 2014 10:23
Mag ik nou zeggen dat dit afgekeken is van een andere producent of is dat te confronterend? :)
Tuurlijk mag je dat zeggen. Er waren voor de iPad al tablets geweest en die hebben nooit aangeslagen omdat ze totaal fout werden ontworpen. Dus ja de iPad is afgekeken van de UMPC en vervolgens werd de iPad geïmiteerd door zowat iedereen, zelfs door degene die destijds zo hoog opliepen met de UMPC. Een inch meer of minder maakt het niet minder afgekeken van de iPad en dat is natuurlijk wat jij bedoelde en dan is het antwoord nee. ;)
Je bent soepel, dat waardeer ik... :)

Ik doelde eigenlijk op de 12.2 inch Note.
Opmerkelijk dat beide tablets dan 12.2 inch toepassen. Toeval bestaat?
Ik zou het niet als "afgekeken" bestempelen. In mijn optiek is het gewoon lekker hard de concurrentie aangaan met Samsung.

Grappige is wel dat Apple wel arrogant genoeg is om zijn eigen productie beter te vinden en daarom ook een hogere prijs te vragen.

Prima die strijd om de consument, wij worden er niet veel slechter van volgens mij :)
Anoniem: 512552
@Falcon1 december 2014 10:22
Mee eens, concurrentie is goed.
Grappige is wel dat Apple wel arrogant genoeg is om zijn eigen productie beter te vinden en daarom ook een hogere prijs te vragen.
Wat is daar arrogant aan?
Een Audi is duurder dan een Skoda, toch zijn ze intern beiden een Volkswagen.
Het bedrijf Audi is dus arrogant?
(En dan hebben we het nog niet eens over 'een auto', want dan zijn er veel goedkopere alternatieven te krijgen).

Ken jij een producent die zelf zegt dat zijn eigen produkt niet beter is dan die van een concurrent en daarom maar een lagere prijs vraagt?

En de grap is natuurlijk dat klanten de prijs van Apple produkten betalen, terwijl er een heleboel tweakertjes roepen dat de andere produkten veel beter zijn.
Blijkbaar levert Apple een produkt waar klanten blij mee zijn.
Ja natuurlijk is Apple over zijn eigen product heel erg positief. Maar toch vinden zij het niet nodig om prijstechnisch de strijd ook aan te gaan. Dat vind ik een vorm van (positieve) arrogantie. ;)

Met andere woorden mooi om te zien en zeker als je soms leest hoeveel marge Apple ook nog op de producten heeft.

Mijn vorige bericht was positiever richting Apple bedoeld, dan dat jij in eerste instantie las. ;)
Maar toch vinden zij het niet nodig om prijstechnisch de strijd ook aan te gaan
Waarom zouden ze dat doen?
Apple is vaak resource constrained in de produktie, dus goedkoper verkopen levert alleen maar minder op.

Tevens: Prijs wordt voor een groot deel bepaald door wat mensen er voor willen betalen.
Kijk naar kleding. Het prijsverschil tussen 'normale kleding' en merkkleding is niet te verklaren door een verschil in materialen.
Of auto's: Allemaal bestaan ze uit staal, glas en plastic.

Apple kan zich onderscheiden, doordat hun produkten Mac OS X of iOS draaien, plus een design wat door veel mensen mooi wordt gevonden.
De andere fabrikanten hebben dat niet, telefoons draaien 'Android' of PCs 'Windows'.
En dan wordt het voornaamste onderscheid prijs, en dus marge.
Met een iPad air van 12" blijven ze een even grote concurrent van de Surface Pro 3 als met 9,7" zoals het nu is. En ondanks dat de Surface Pro 4 dezelfde afmetingen waarschijnlijk blijft houden* zal ook een dunnere iPad air weinig verschil maken naar mijn idee. Enige waar een volgende generatie iPad air mee laat zien dat het een geduchte concurrent is van de Surface Pro, is door aan de hardware-kant iets vernieuwends te hebben. Vernieuwend genoeg om tegenwicht te geven aan de kickstand van de Surface Pro.

En verder... de iPhone wordt groter, dan kan de iPad air toch niet achterblijven ;)

*bron: http://www.winbeta.org/ne...-dimensions-surface-pro-3
Ik zie nu al meerdere personen die zeggen dat het geen surface pro 3 killer is.
Gaan we nu doen alsof de surface pro 3 populair en veel verkocht is?
Lijkt mij een iets grotere en snellere ipad fijn? Ja, biedt weer wat extra mogelijkheden qua games en ik hang hem in een arm in de auto om filmpjes voor de kinderen af te spelen.
Surface pro 3? Ik heb al een laptop voor mobiel werken alleen daar zit het toetsenbord vast. Ik heb al een desktop met grote monitor voor games.

De surface pro 'tablet' komt niet eens bij me op als concurrent van de ipad of galaxytab.
Het is gewoon een luxe notebook, concurrent van de notebook air.
Ding is nog niet uit of of wordt al met de grond gelijk gemaakt 😳
Volgens mij is die Surface 3 van Microsoft eerder een concurrent van de MacBook Pro 13" dan van de MacBook Air. Die MacBook Air's zouden wel eens het grootste slachtoffer kunnen worden van deze iPad Pro en helemaal kunnen gaan verdwijnen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee