Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties

Een van de opvallende aanpassingen aan het komende iOS 9 is dat de grotere iPads applicaties naast elkaar op het scherm kunnen draaien, in dit geval alleen nog de iPad Air 2. De functie lijkt ook naar een toekomstige iPad mini te komen, blijkt uit een testscherm in El Capitans Safari.

In een omgeving waarin ontwikkelaars schaalbaarheid van websites kunnen simuleren in de testversie van Safari 9 op OS X El Capitain, staat namelijk ook een iPad mini 3, schrijft 9to5mac. Dat terwijl deze functionaliteit alleen naar de iPad Air 2 zou komen. De testversies van OS X El Capitan en iOS 9 kwamen begin juli uit. Of de functie ook daadwerkelijk beschikbaar komt voor de iPad mini 3, is onduidelijk.

Omdat zowel de testmogelijkheid als een instellingenicoon beschikbaar zijn in de El Capitan-Safari-versie, meent 9to5mac dat de functionaliteit in een toekomstige iPad mini-update zal zitten. De nieuwssite meent verder dat de iPad mini 4 een grotere update zal zijn dan de vorige iPad mini-update. Waarschijnlijk krijgt het toekomstige kleinood betere camerasensors en een snellere processor. Met dat laatste kan het apparaat beter twee applicaties tegelijk draaien, iets wat met lichtere processoren minder vloeiend werkt, waardoor het niet aanstaat in oudere apparaten.

split screen ipad mini

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (119)

Vraag me serieus af hoe functioneel en handig dit daadwerkelijk gaat zijn. Op een iPad Air 2 kan ik het me voorstellen, aangezien je daar een fatsoenlijk groot scherm hebt. Het scherm van de gemiddelde iPad mini is echter een stuk kleiner.
Als je dit scherm dan ook nog eens gaat verdelen over twee vensters houdt je helemaal weinig ruimte over. Als hier ook de menuknoppen van (bijv.) beide browsers bijkomen dan wordt alles wel heel erg krap..

Achja, we zullen zien :).
Ik gebruik het zelfs al tijden op mijn telefoon. Is echt geen verkeerde functie hoor. Kijk ik mijn filmpje verder terwijl ik iemand app bijvoorbeeld. Is zo'n dingetje van, als je er eenmaal van geproefd hebt wil je liever niet meer zonder.
Maar komt die functie niet sowieso al naar iOS9. Heeft volgens mij niet per se te maken met split view an sich.
Uiteindelijk hebben ze dezelfde resolutie (mini en air), dus als je kijkt naar de pixels past het even goed. Maar ik kan me idd wel voorstellen dat het op een iPad Mini nogal "crammed" gaat voelen
De iPad mini is alleen kleiner, meer niet. Ook de UI-elementen zijn simpelweg kleiner, dus het is relatief gezien precies even krap als op de Air 2.
Beetje appels en peren vergelijken; vijftig euro is ook geen honderd, ook niet als ik het doormidden knip.

Het wordt gewoon kleiner/onduidelijker voor zelfde content/vingers.
Dat is gewoon niet waar, content wordt niet kleiner dan het al was met iOS 8 :{ .
Je wil dus je gelijk halen ?

Het dus meer scrollen met dezelfde grotere vingers op een kleiner scherm.

Kort gezegt "het zuigt" gewoon, netzoals wanneer je geen landscape typing op een 4.0 inch scherm zou kunnen doen.
Er zitten precies evenveel pixels op een iPad mini als een iPad air. Een iPad mini en iPad air laten precies evenveel content zien. Ik zie niet in hoe splitscreen een iPad mini kleiner gaat maken dan hij nu al is.
Het lijkt me duidelijk dat je met "twee maten" meet.
Dat blijkt, gezien je het verband tussen schermgrootte en resolutie ook niet echt ziet.
Dat begrijp ik wel degelijk, alleen de verhouding tussen schermgrootte en resolutie verandert niet met de komst van splitscreen.
Ik gebruik het vaak genoeg op mijn Note 3. Als ik op zo'n telefoon ermee overweg kan, dan moet het ook wel lukken op een tablet, lijkt me.
Hoe kan het dan alleen 2GB modellen deze functie krijgen? Had het paar maanden geleden al gelezen dat het alleen naar de ipad 6 zou komen, maar had eigenlijk gehoopt dat ze het alsnog naar andere modellen zouden brengen.

Bedoel, als Microsoft het bij een volledige Windows OS voor elkaar krijgt op een 1GB model tablet, waarom Apple niet met een afgeslankte tablet OS versie? Enige reden dat bij mij naar boven komt is dat ze willen dat je een nieuwe tablet koopt. De verkoop neemt namelijk laatste paar jaren flink af en aangezien de ipad/iphone verkoop hun enige cashcow is, moeten ze ergens hun kosten mee terug verdienen.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 augustus 2015 11:20]

Je geeft zelf al antwoord op je vraag. Apple is 1 van de, dan niet het rijkste bedrijf ter wereld. Dat wordt je niet door cadeautjes te doen.
Een tablet van 500 euro zou bijvoorbeeld best een flitser mogen hebben toch? Nou volgens appel is er te weinig vraag naar, scheelt hun een paar centen op productie, keer miljoenen verkochte apparaten, extra winst. Mijn 250 euro nexus 9 heeft het wel. Apple is zo zo slim.
Als ze slim zijn brengen ze de dit soort functionaliteiten ook gewoon naar de andere tablets. Hun marktaandeel is flink aan het afnemen en als de consument inziet dat Apple hun niet goed ondersteund, dan kan het zo zijn dat ze deze klanten gaan verliezen.

Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en de vraag is, waarom zou je nog voor een Ipad gaan? Het blijft op dit moment nog steeds een tablet voor erbij en tegenwoordig heb je met Windows 10 tablet het beste van beide werelden. Een tablet voor op de bank en een laptop voor als je meer wilt doen dan beetje candycrush spelen.

Ze komen straks met een 12 inch Ipad versie om op Microsoft in te spelen (aangezien die zeer goed verkoopt), maar het is maar de vraag of de 12 inch een hit gaat worden. Mijns inziens niet als hij dezelfde functionaliteiten gaat krijgen als alle andere ipad modellen.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 augustus 2015 11:47]

Waarom je nog/weer voor een iPad zou gaan? Dat is niet zo moelijk, ik en velen met mij, hebben veel applicaties gekocht en die willen ze niet kwijt of, ... als ze op het andere platform al bestaan, nog een keer aanschaffen. Voor mij is het 'in principe' goedkoper om een nieuwe iPad voor 500+ euro te kopen als een Android of Windows 10 tablet voor minder dan de helft.
Wat nou als je laptop het begeeft en je aan het orienteren bent voor een nieuwe? Niet iedereen heeft het geld om twee devices te kopen en dat is ook de reden waarom 2 in1 laptops flink aan het toenemen zijn.

Als Apple dat ook een keer inziet, dan zullen we misschien eindelijk eens drastische wijzingen zien met IOS. Laatste paar versies is er namelijk niet heel veel veranderd.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 augustus 2015 12:51]

dan koopt die persoon geen laptop?!?!?
waarom zouden ze een laptop kopen dan?
om foto ergens op te slaan hoef je thuis geen computer/laptop te kopen maar kan je die uitbesteden naar een familielid die wel een laptop heeft.
daarbij je kan wel een keyboards kopen voor een ipad dus is dat niet echt een probleem.

een pc woord tegenwoordig een soort printer ook wel niet iedereen heeft die nodig en zit alleen maar stof te happen.

over die split functie kan ik heel simpel zijn ze moeten een usp hebben voor de ipad air 2 en dat is die split functie..
maar het kan ook zijn dat het echt niet kan, want ipad air heeft al problemen met meerdere tabs die herladen moeten.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 12 augustus 2015 13:23]

dan koopt die persoon geen laptop?!?!?
waarom zouden ze een laptop kopen dan?
om foto ergens op te slaan hoef je thuis geen computer/laptop te kopen maar kan je die uitbesteden naar een familielid die wel een laptop heeft.
daarbij je kan wel een keyboards kopen voor een ipad dus is dat niet echt een probleem.
Als jij prima je scriptie of een ander word document met een Ipad kan tikken dan is dat prima, maar over grotendeels van de bevolking niet. Alleen een toetsenbord is namelijk niet voldoende en het multitasking en meerdere programma's tegelijk draaien is op dit moment niet weggelegd voor IOS. Daarom zou hij zeker niet een laptop vervangen.

Dat is ook de reden waarom de SP3 in het bedrijfsleven erg goed doet en de Ipad's daar vervangen worden.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 augustus 2015 13:33]

[...]

Als jij prima je scriptie of een ander word document met een Ipad kan tikken dan is dat prima, maar over grotendeels van de bevolking niet.
over groot deel van de bevolking voldoet juist een ipad want die hoeven geen documenten te schrijven...
hence wat jij als laatst zegt Dat is ook de reden waarom de SP3 in het bedrijfsleven erg goed doet en de Ipad's daar vervangen worden.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 12 augustus 2015 13:34]

over groot deel van de bevolking voldoet juist een ipad want die hoeven geen documenten te schrijven...
Natuurlijk niet, op school bij een studie hoef je inderdaad helemaal niks te schrijven.

Het laatste doel ik op bedrijven die pen en papier willen vervangen en zelfs bij overheden waar ze de laptop gingen vervangen voor een Ipad. Het werd maar doorgepushed en uiteindelijk kwamen ze er snel achter dat het zeker niet ervoor zorgde dat men proactiever gingen werken.
[...]

Natuurlijk niet, op school bij een studie hoef je inderdaad helemaal niks te schrijven.
ooit gehoord van ipad scholen gehoord?
daarbij voldoet voor zoiets een bluetooth toetsenbord wel.
ow en scholen hebben tegenwoordig ook zelf computers..

[Reactie gewijzigd door raro007 op 12 augustus 2015 13:38]

En dat is zo'n succes? De ipad scholen zjn opgezet om de boeken ditaal aan te bieden. Daarbij bieden ze (gelukkig) ook tegenwoordig ondersteuning voor Android en zeker straks ook Windows 10. Blijkbaar vind jij het prima om met alleen toetsenbord en het scherm als muis je brief te tikken, maar dat hoef niet te betekenen dat iedereen dat vindt.

Als ik mijn scriptie van 200 pagina's op zo'n manier had moet tikken zou ik binnen 5 minuten al rsi kans hebben.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 augustus 2015 13:43]

Als ik mijn scriptie van 200 pagina's op zo'n manier had moet tikken zou ik binnen 5 minuten al rsi kans hebben.
200 pagina's? dan behoor jij uit 0.001% van de leerlingen..
want kans dat je een laptop ook nog kapot is en zoveel pagina's een leering moet schrijven is wel erg klein.
Geloof je dat nou zelf? Met een HBO-studie is dat volkomen normaal en zelf bij een vmbo en mbo moet je flinke verslagen schrijven. Volgens mij ben je van alles aan het verdraaien om maar gelijk te kunnen krijgen?
Voor het typen van dergelijke werken heb je gewoon een laptop nodig. Plain and simple. Tablets vervullen een andere rol, maar met de komst van Ultrabooks en de steeds lichter en dunner wordende Macbooks zou ik liever een volledige laptop aanschaffen dan een touchdevice met een minder toetsenbord.
Wat valt bij jou onder een laptop? Want ik kon aardig op mijn oude surfaceRT mijn projecten verwerken. Valt dit onder een laptop, netbook of tablet?

Daarbij heeft touch zeker zijn voordelen en mis ik het echt op mijn MBP. Mijn SP3 is een inch kleiner, maar biedt op sommige vlakte echt voordelen dat ik naast de muis ook content met het scherm kan bewerken. Ook voor aantekeningen is het ideaal.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 augustus 2015 20:39]

Heb jij voor ¤ 250,- aan apps? :o Waag ik te betwijfelen, maar wie weet ;)

Maar goed, tablets in de ¤ 250,- categorie zijn toch van een andere klasse dan de iPads. Maar voor een ¤ 400,- kun je toch al een mooie Galaxy Tab S kopen, en wij hadden onze Nexus voor ik meen ¤ 350,- . Toch ¤ 50 - 100 goedkoper. Dan is natuurlijk de hamvraag: heb je zoveel aan apps uitgegeven? O-)
Had exact dezelfde gedachte. Als je zoveel uitgeeft aan apps, dan zou het ook niet zo'n super probleem zijn om ze op een ander platform opnieuw zoveel geld uit te geven. Bedoel, als je breed genoeg hebt om 250 euro aan apps uit te geven :+
Inderdaad jammer dat mijn iPad Air buitengesloten wordt. Kan twee apps naast elkaar met gemak trekken. De meeste apps hebben genoeg aan 50MB RAM.
Dat laatste dus.
Zo zorgen ze ervoor dat je voor de nieuwste functies genoodzaakt bent om een nieuwe iPad te kopen, want ja, de oude is "niet snel" genoeg om dat mogelijk te kunnen maken.
... dat je voor de nieuwste functies genoodzaakt bent om een nieuwe iPad te kopen, want ja, de oude is "niet snel" genoeg om dat mogelijk te kunnen maken.
Dat is een eeuwige discussie. Zodra een leverancier nieuwste functies wel op oude hardware beschikbaar maakt, en het draait niet soepel genoeg, dan krijgen ze ook de wind van voren: "ze maken het expres zwaarder zodat je een nieuwe wilt..."

Ofwel: het is nooit goed. Technologische vooruitgang betekent nu eenmaal dat je apparaat op een bepaald moment oud is. Tot ze OTA hardware updates uitvinden natuurlijk :-)
Dat is een eeuwige discussie. Zodra een leverancier nieuwste functies wel op oude hardware beschikbaar maakt, en het draait niet soepel genoeg, dan krijgen ze ook de wind van voren: "ze maken het expres zwaarder zodat je een nieuwe wilt..."
Als concurrenten het wel voor elkaar krijgen (zelfs meer dan 2 tabs naast elkaar) waarom Apple niet?

In dit geval is het overduidelijk dat ze willen dat je nieuwe hardware koopt.
Concurrenten gebruiken wel al veel langer 2GB of zelfs 3GB werkgeheugen. Apple zegt eigenlijk dat je 2GB werkgeheugen nodig hebt voor deze functie. Niet alleen Android fabrikanten gebruiken minimaal 2GB voor apparaten met een splitscreen feature ook MS met de Surface RT doet dit.
Er zijn anders genoeg Windows 8.1 en Windows 10 tablets te vinden met 1GB ram en daar werkt de multitasking en split screen anders prima. Neem de Asus t100 with bingg als voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 augustus 2015 12:34]

Je kunt natuurlijk niet zomaar stellen dat als Microsoft het kan dat het ook 1 op 1 kan met iOS. Andere dingen kan Mirrosoft weer niet.
Datzelfde zie je andersom ook. Waar Android voorheen veel meer geheugen nodig had en het niet vloeiend kon tonen, kon Apple dat wel. Dat soort zaken gaan over hardware en hoe het OS is opgebouwd.

Het zal deels commercieel belang zijn en deels de gewenste gebruikerservaring. Het is nooit goed, welke stap er ook genomen wordt. En deze discussie is er altijd weer. En je kunt hem af doen met de dooddoener: je hoeft geen nieuwe te kopen. Toen je hem kocht had je ook geen splitview. Wees blij dat je de andere zaken die iOS9 biedt wél mag gebruiken... voor niks.
Ook dat gebeurt al, zonder al die nieuwe functies.
En zoals hieronder al aangegeven wordt; waarom kan de concurrentie het wel met mindere hardware?
Als Apple zijnde, die eigen socs ontwikkeld en dat zo dus erg goed kan optimaliseren, zou je verwachten dat ze er dan ook het meeste uit kunnen halen, maar dat valt dus vies tegen.
Ofwel: het is nooit goed. Technologische vooruitgang betekent nu eenmaal dat je apparaat op een bepaald moment oud is.
Mijn Playbook welke is geïntroduceerd in 2011 kan dit al draaiend op een 1GHz dual core Cortex A9 (OMAP4430) met 1GB werkgeheugen :'). Het is simpelweg een bewuste keuze van Apple om consumenten onder druk te zetten om vooral weer geld uit te geven voor een nieuwe iPad.
Draait jouw Playbook ook net zo stabiel en vloeiend als iOS?
Als ik een nieuwe tablet zoek, zou het meer moeten kunnen dan het consumeren van content. iPad is het uber tab voor het consumeren van content, ik heb er al één (model ipad 3) dat het nog prima doet. Ondertussen is mijn laptop onderweg naar zijn 7e levensjaar en vertoont langzaam zijn ouderdom.... Ik denk dat ik niet de enige ben....
Ik vind het jammer dat tablets als de iPad niet een multiwindow functie hebben zoals in W8.1

Windows heeft het er helaas in de tablet modus van W10 ook uitgesloopt, wat ik persoonlijk erg jammer vind.
Ik gebruik mijn lenovo tablet van 130 euro met Windows eigenlijk meer dan mijn laptop, puur vanwege het efficiente multitasken, niks geen dure tablet nodig.
Offtopic maar wat bedoel je met Multi Window? 2 schermen naast elkaar werkt nog steeds perfect in W10 in de tabletmodus, en in desktopmodus krijgt elke app zijn eigen window.

Ontopic: Het zou natuurlijk mooi zijn als niet alleen de toekomstige iPad mini, maar ook de huidige (zoals ook in het screenshot staat) deze functie zou krijgen. zou voor mij een reden zijn om toch maar eens na te denken over een iPad mini en dan zou de huidige voor mij al voldoen...
Multi window = multitasking in desktopmodus, die werkt niet in de tabletmodus
betwijfel dat hij dat bedoeld. In Windows 8.1 draaien apps continue full screen of in split screen met max. 2 apps afaik. Ze zijn niet windowed (tenzij je extra software gebruikt om dat te forceren).
Afhankelijk van je resolutie kun je meer dan 2 schermen in Windows 8.1 naast elkaar zetten.
Waarom zou je op een tablet efficienter kunnen multitasken dan op een laptop (tenzij je laptop een sneu low-res scherm heeft)? Andersom lijkt mij veel logischer.
Als je een laptop met hetzelfde budget als een dergelijk tablet koopt dan snap ik het wel. Het touchscreen van een redelijke tablet is tien keer accurater en 100 maal sneller als een touchpad van ¤200 laptops. Ga je kijken naar high-end Asus, Dell XPS en macbooks dan is dit een heel ander verhaal ja. Die rennen rondjes om een tablet van ¤150.
Er zal vast dit jaar weer een nieuwe iPad mini komen, die naar alle vermoedens gewoon weer gelijk zal zijn aan de grotere iPad, maar dan kleiner.

Zoals iedere keer.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 12 augustus 2015 09:33]

Myth Busted! reviews: Apple iPad mini 3: oude wijn in nieuwe zakken

Zijn er al mensen met iOS 9 en een iPad Air 2 die Split View (dus niet Slide Over met 70-30%) hebben gebruikt? Ik nog niet namelijk. Wellicht komt dat nog als ik een keer de iPad wat productiever gebruik maar ik snap in ieder geval niet de heisa van onder andere Androidgebruikers dat er 'geen echte mulittasking' op de iPad mogelijk was. Nu zit het er op, gebruik ik het amper. Vraag ik het aan mijn pa met een Samsung tablet, dan hoor ik dat hij het ook nooit gebruikt.

Wellicht verandert het nog wanneer iOS 9 en de apps die Split View moeten ondersteunen er zijn in september?

[Reactie gewijzigd door sww89 op 12 augustus 2015 10:01]

Ik heb splitscreen echt zo veel gebruikt om mijn Surface met Windows 8.1. Maar daar werkt het al tijden heel erg goed en apps zijn er ook op aangepast. Heel vaak een chat met iemand open gehad in een heel smal scherm en daarna ondertussen gewoon browsen of iets lezen. Hoe je niet continue te switchen als het gesprek niet heel erg intensief is en iemand om de halve minuut iets terug stuurt. Dat werkt echt zo veel rustiger dan heel de tijd switchen tussen twee apps, of zien in een heel klein notification schermpje.
Zoals sww89 aangeeft bedoelt hij dat dus net niet. Dat is namelijk het slideover verhaal (70/30 verhouding). Dat gaat menigeen gebruiken namelijk. Nee het echte multitask gebeuren dus aan de ene kant word en de andere kant safari/internet bijvoorbeeld. Allebei 50/50. Ik zal dat ws veel gebruiken op school met het maken van aantekeningen (ff snel afbeelding erbij pakken of de ppt erbij open). Maar echt veel meer scenario's zonder "aantekenen" kan ik niet bedenken.
Dat kan in Windows 8.1 ook gewoon. Je kunt 50/50 en vrije verhouding verder tot 70/30 of eigenlijk een minimale breedte van een X aantal pixels.
Snap ik. Maar dat bedoelde de poster niet. Die vroeg of mensen echt 50/50 gebruiken. Anders dan aantekeningen maken zie ik daar nu namelijk ook het nut niet direct van in. Voor bijna al het overige werk is 70/30 prima.

Het enige voorbeeld wat je geeft is namelijk ook van de 70/30 verhouding en niet complete 50/50 split.
Ik snap nu wat je bedoeld. Ook 50/50 gebruik ik regelmatig als ik aan het werk ben. Maar een Surface device is dan over het algemeen een stukje productiever als een iPad, wat toch vaak als leisure device gebruikt wordt. Prive zal ik het inderdaad minder gebruiken, tevens is de beeldverhouding van een iPad met 4:3 minder geschikt voor 50/50 verhouding in mijn mening. Dat wordt vrij snel twee smalle vensters.
Voor zover ik begrepen heb heeft Windows tot nu toe de beste implementatie met splitscreen apps inderdaad. Ik meen dat op Android alleen Samsung tablets een splitscreen functie hebben bij standaard Android/Samsung apps en dat je dat bij andere tablets met een app o.i.d. kan toevoegen aan je Android.

De iPad krijgt in ieder geval de splitscreen zoals dat op Windows ook al goed werkt. Ik heb zelf heel vaak dat ik per ongeluk de Slide Over functie (dus niet-true multitasking, met 70-30% weergave) activeer wanneer ik van rechts naar links swipe, omdat ik zelf nog zo geprogrammeerd ben dat dat in Safari onder iOS 8 de page forward functie was :+

Ik denk dat ik er gewoon nog bewust van moet worden dat ik voortaan ook Split View (50-50% weergave, true multitasking) kan gebruiken omdat ik voorheen inderdaad gewoon snel van app switchte. Maar zolang apps nog niet geüpdatet kunnen worden voor iOS 9 is het voor mij nog even geduld hebben voor ondersteuning ;)
Multi tasking is meer dan alleen twee schermen naast elkaar.

Je bent bijvoorbeeld aan het browsen naar een website, die is aan het laden tegelijker tijd krijg je een whatsapp je controleert het berichtje je antwoord. en daarna open je opnieuw je browser die op de achtergrond al de site heeft geladen. Je controleert daar je cheat code van je spelletje. Je open je speletje die nog in het pauze scherm staat.. En gaat verder met het spel..

Voorheen was het bij Apple zo sinds iOS 2 tot 7 geloof ik :) je sluit een app en hij is echt gesloten. Nu kan een game in pauze of bij browser in de achter grond inladen enz..
Dat is vanaf iOS 5 of 6 al niet meer echt zo. Ik merk het alleen op mn 1st gen iPod touch en iPhone 3G met iOS 3.1.3 en 4.2.1. iOS 6.0.1. Gaat er wel beter mee om en sinds 7 sluiten apps al helemaal niet meer tenzij ram op is of je het zelf doet.
En alsnog heb ik deze functie uitgeschakeld, ik kan geen enkele app bedenken waarvan ik het nodig vind dat deze actief blijft als ik hem niet in beeld heb... Een app opstarten duurt slecht een paar seconden. Ik zie de meerwaarde niet t.o.v. de extra battery drain.
Knap dat je het heb kunnen uitschakelen :)

Wat apple doet is eigenlijk simpel.. En kost geen battry drain..
jij open een app de app is actief. Jij sluit de app.. App gaat in hibernate.

Bij alle apps die nog niet in het geheugen geladen zijn is het zo dat deze idd niet gestart zijn. additionele services zoals push berichten draaien altijd.. ook voor de apps die sinds het herstarten van je telefoon nog niet geopend zijn..

Een app draait niet door op de achtergrond. alleen de noodzakelijke services die nodig zijn om b.v. push berichten te kunnen ontvangen wel.. Zo kan Mail dus mail op halen, zo kan safari een website updaten.. voor b.v. mail kan je idd pull in stellen dan zal de iPhone geen mail meer ophalen maar moet je daar actief om vragen zo zijn er nog meer apps die het zo doen..

Maar een app die naar de achtergrond is geschoven draait niet actief verder op je telefoon of iPad.. Uitschakelen kan ook niet en sterker nog.. Batterij gaat er niet sneller van leeg.... BTW.. Push berichten gaan via de apple services.. Apple push een bericht naar jouw telefoon en niet de app..
Ik doel op de functie die je onder instellingen kunt beheren per app; ververs apps op achtergrond. Die hele functie heb ik uit staan.

Verder ben ik bekend met wat je uitlegt.
Volgens mij sluiten apps nu na 10 minuten background, behalve enkele achtergrondservices waar een app gebruik van kan maken. Die blijven wel actief op de achtergrond (maar je kunt per app instellen of je dit wilt, en met de nieuwe Low Battery modus gaan dit soort services ook op pauze).
Opzich is dat niet slecht hoor. De power van een iPad air in mini formaat. Vind ik persoonlijk een stuk beter dan bij Samsung tab van 8 inch die de helft trager is dan en normale tap
Er waren geruchten dat de mini een kleine air 2 word ipv air 3.
Dat is niet waar, de iPad Mini 3 is net als de iPad Mini 2 gelijk aan de iPad Air, en niet aan zijn grote tegenhanger de iPad Air 2.
Er zal vast dit jaar weer een nieuwe iPad mini komen, die naar alle vermoedens gewoon weer gelijk zal zijn aan de grotere iPad, maar dan kleiner.

Zoals iedere keer.
Nee, dat is zelfs nooit echt het geval geweest. De eerste iPad mini miste de A6X en Retina display van iPad 4, de tweede had een lager geklokte A7 en slechter kleurbereik (dan iPad Air) en de huidige iPad mini 3 voegde slechts Touch ID, een nieuw kleurtje en een ietwat aangepast industrieel design toe.

De verwachting is dat iPad mini 4 in de meeste opzichten gelijkgetrokken zal worden met iPad Air 2, terwijl Apple natuurlijk op de proppen komt met een iPad Air 3 met A9(X) en mogelijk Force Touch. De iPad mini 2 kwam het dichts bij z'n grote broer (iPad Air) ten tijde van lancering, maar dus net niet helemaal.
Ik verwacht de beste iPad mini ooit.
Ben benieuwd als ze het aan de iPad mini 3 geven ook aan de iPad mini 2 geven aangezien die intern precies gelijk zijn.
Ik denk het niet, ze beschikken beide over de a7 SoC. Net zoals de ipad air 1, het lijkt erop dat alleen de a8x (dat is de a7 met een core meer) deze functie voorlopigt krijgt, de a9 zal het ook kunnen. Ik vraag me alleen de meerwaarde af op een iphone, het scherm lijkt me te klein om te multitasken
Iphone 6 Plus is natuurlijk wel weer wat groter
Zal eerder aan RAM liggen: 2 GB RAM. A7 is niet de beperking.
Ik zit niet direct te wachten op deze functie (hoewel hij wellicht mooi is meegenomen). Apple zou mij een veel groter plezier doen door iOS meer multitasking te maken. Bv: ik lees veel nieuwssites en heb nogal de neiging eerst alle artikels dat ik wil lezen te openen in een nieuwe tab, zodat deze mooi in de achtergrond kunnen renderen en in ze dan makkelijk 1 per 1 kan lezen. Dat werkt dus niet op de iPad. Uiteraard kan je ook meerdere tabs openen, maar deze renderen niet in de achtergrond... Ze renderen niet eerder dan wanneer die bepaalde tab actief wordt. Dat is nogal vervelend. Hetzelfde met bepaalde apps. Dat het nu bv. nog steeds niet mogelijk is om de Youtube app in de achtergrond te laten draaien (zonder 'truuks') en ondertussen wat te surfen vind ik echt te triest voor woorden. Ik hou van het Apple ecosysteem, maar zaken als dit doen mij Apple toch vaak vervloeken...
Waarom zou je een "video app" in de achtergrond laten draaien? Dan zie je toch geen video meer?
Het gaat mij om de muziek die eruit komt, minder om de videos. Tegenwoordig heb je ook al hele playlists in YT zitten.
Leuke optie, ik zou dit ook wel willen op de iPhone 6+ maar dan bv onder elkaar ipv naast elkaar.

Ben benieuwd naar de iPad Mini 4, maar ook of er een iPad Air 3 komt.. of hoe groot de pro werkelijk gaat worden (bedoel niet inch size maar werkelijk vast houden), ach ja nog ietsje minder dan een maand en we weten het allemaal.
Leuke optie, ik zou dit ook wel willen op de iPhone 6+ maar dan bv onder elkaar ipv naast elkaar.
Dat gaat niet gebeuren om dezelfde reden als deze functie ook niet naar de ipad air 1 komt, nl slechts 1 GB RAM.
Misschien wel mogelijk op de iPhone 6s plus.
Ah oke, begrijp ik inderdaad ook wel :)
"De nieuwssite meent verder dat de iPad mini 4 een grotere update zal zijn dan de vorige iPad mini-update."

Dat is niet heel erg moeilijk. De iPad Mini 3 verschilt alleen maar van de iPad Mini 2 in dat het Touch ID heeft, ondersteuning voor iBeacon en geen 32 GB versie heeft...

Anyway, zou dit niet eerder kunnen duiden op dat iOS 9 dan alsnog deze functie naar de iPad Mini 3 brengt?
Dus wat "de nieuwssite zegt" is waar. En door 1 generatie qua snelheid update over te slaan kunnen ze straks de mini elk jaar weer gewoon updaten terwijl de normale iPad alsnog altijd voorzien blijft van snellere hardware, waardoor ook qua snelheid deze interessanter is dan de mini.
Mooi dat deze functie straks officieel is. Maar dit kan al jaren met jailbreak.
Echt niet op deze manier ;) Ik heb alle multitasking tweaks voor de iPad getest en hoewel ze aardig werken, werkt geen een zoals de Apple manier.

Ik heb inmiddels ook geen eens een jailbreak meer. Bij iOS8 begon ik het nut al niet meer in te zien omdat steeds meer in iOS8 is gedaan. Nu heb ik iOS9 beta draaien en vind ik het systeem zelf meer dan genoeg bieden. Zeker .X updates die komen is een jailbreak niet handig.

Voor iemand die sinds 2007 zn iPhone jailbreakte en iedereen overtuigde om een jailbreak te nemen, zie ik nu in dat de meerwaarde voor mij steeds minder begint te worden. Ja er zijn veel tweaks die niet in iOS zitten of ooit gaan zitten zelfs, maar mis ik die? Nee.
Ja klopt, maar ik vertrouw jailbreak niet... je weet nooit wat er in zit en wat er gebeurd met je data op je telefoon, om nog even te zwijgen dat je niet kan updaten wanneer er een update uit komt en gaat zeker ten kosten van de veiligheid van de telefoon.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 12 augustus 2015 10:03]

Volgens het oorspronkelijke artikel:
The resource file shown above from the upcoming OS X El Capitan’s Safari 9 browser shows support for a split-screen view of Safari on the iPad mini. Additionally, a developer tool in El Capitan for testing the responsiveness of website designs allows developers to simulate an iPad mini 3 (which does not support split-view) running Safari in a split-view mode. With both the testing capabilities and settings image present in the upcoming version of Safari, we believe that the functionality is coming in a future iPad mini update.
Op dit moment heeft alleen de iPad Air 2 split-view support en ze verwachten dat dit dus in een nieuwe versie van de iPad mini komt. De huidige iPad Mini 3 heeft die mogelijkheid niet en zal die support waarschijnlijk ook niet krijgen (zie ook de tabel in de officiele documentatie)
Volgens mij zal split-view beperkt worden tot devices met 2Gbyte RAM, dus in de praktijk de Air2 en nieuwere iPads. De beperking is niet zozeer CPU-kracht, de A7 is zeker reeds krachtig genoeg, maar RAM.