Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties

Apple zou vanaf 2017 zijn iPads willen voorzien van oled-schermen. Dat beweert het Zuid-Koreaanse ETNews op basis van anonieme bronnen. Tot nu toe gebruikt Apple voor zijn iPads alleen lcd's van diverse fabrikanten.

Het Japanse Joled zou de oled-schermen voor Apple gaan produceren, meldt ETNews. Joled is een samenwerkingsverband van onder meer Sony en Panasonic en zou eind 2016 beginnen met de massaproductie van de schermen. Dat betekent dat de eerste iPads met oled-schermen in 2017 zouden kunnen verschijnen.

Tot nu toe gebruikt Apple alleen lcd's voor zijn iPads, maar de displays van de Apple Watch zijn volgens aanhoudende geruchten wel oled-schermen. Daardoor zou de fabrikant voor het eerst ervaring opdoen met het toepassen van oled-schermen in een product. De oled-schermen in de Apple Watch zouden van LG zijn.

Het is onbekend of het bedrijf uit Cupertino op termijn ook zijn iPhones wil uitrusten met oled-schermen. Hoewel tablets met oled-schermen nog een zeldzaamheid zijn, gebeurt dat op smartphones al jaren. Vooral Samsung zet in op het gebruik van oled in zijn eigen smartphones. De recente Galaxy Tab S-serie van tablets beschikt ook over oled-panelen.

Omdat oleds hun eigen lichtbron zijn, kan het scherm pixels uitschakelen die zwart moeten weergeven. Met een lcd, die werkt met een backlight, is dat niet mogelijk. Daardoor is zwart dieper en het contrast hoger op oled-schermen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Jammer, ik zie meer toekomst in (trans)reflective LCD schermen, daar heb je buiten ook meer aan (met je tablet op de bank). OLED (of normale LCD) buiten werkt alleen als je een extreem hoge helderheid hebt. Hierdoor slijt bij OLED je scherm harder, en je accu is eerder leeg.
OLED schermen hebben minder helderheid nodig dan LCD schermen, het is ook helemaal niet waar dat je een extreem hoge helderheid nodig hebt. Bij een zwarte interface is er geen enkel scherm zuiniger dan een OLED, immers verbruikt het dan 0,0 stroom.
Maar bij een compleet wit scherm verbruikt een OLED scherm een stuk meer. Tot wel 3x meer.

(Ik kan heel goed een Wikipedia document lezen 8)7 )

Edit: Waarom word dit -1?

[Reactie gewijzigd door Zenety op 16 april 2015 15:23]

Dat klopt ook, zo heeft iedere displayvariant zo zijn voor en nadelen :) gezien iOS veel wit gebruikt vind ik het gebruik van OLED wel enigzins opvallend. Waarschijnlijk omdat de displaymodules dunner zijn, en hierdoor de iPad ook weer dunner kan worden, en omdat het contrast van OLED-schermen ongeevenaard blijft (omdat het zwart écht zwart is, is dit oneindig).
Tegenwoordig is de kleurreproductie van een OLED-paneel ook enorm goed; zie de displays in Samsungs S5 en S6.
Heb je inderdaad gelijk in. Misschien gaat iOS ook wel richting een donkerdere UI? De display in de S6 en S5 zijn inderdaad erg mooi, word er jaloers van met mijn Nexus 4 LCD.
Ik zie iOS niet naar een donkerder UI gaan, dat zou een breuk zijn met alle UIs die je bij Apple had sinds midden de jaren 80.
En bovendien is een donkere UI onnatuurlijk en eigenlijk ook lelijk, dus dat wordt het zeker niet.
Wat bedoel je met onnatuurlijk? En een kleur is natuurlijk altijd een eigen mening, ik vind android er in het wit bijvoorbeeld niet uit zien. Heb vaak donkere thema's met lichte accenten. Nooit echt wit.

En dat een bepaald bedrijf een stijl gebruikt betekend niet dat ze nooit over kunnen gaan naar iets nieuws.

Vind het er eigenlijk wel tof uit zien zelfs: https://m1.behance.net/re...3941951ddc8822b29c5eb.jpg
Onnatuurlijk omdat een blad papier wit is, het is gewoon makkelijkst om informatie tot je te nemen als tekst zwart is op witte achtergrond.
Lelijk ook omdat je op een zwarte achtergrond snel last hebt van spiegel-effecten.

Ik zie Apple nooit voor zwart gaan: dat zou meer dan een detail-foutje zijn (en Apple is net goed in details), maar een mega-blunder.
Sinds wanneer is een wit blad papier natuurlijk? Het is niet alsof wij geevolueerd zijn om zwarte letters op wit te zien.

Het blijkt trouwens dat wit op zwart ook helemaal niet datgene is wat voor ons oog prettig is. Er is veel onderzoek gedaan naar wat het prettigst is om op een beeldscherm te lezen, en de oude "Wordperfect" look, (lichtgrijze letters op donkerblauwe achtergrond) bleek het prettigste om te lezen. (Natuurlijk niet toevallig dat Wordperfect die settings gebruikte...)

Dat wij tegenwoordig een witte achtergrond gebruiken, komt hoofdzakelijk door onze voorkeur voor wysiwyg bij tekstverwerkers, (en wellicht ook omdat de blauwe achtergrond als ouderwets wordt ervargen) Maar optimaal is het dus zeer zeker niet.

De kleurstelling op mijn android phone is wit op blauw, en dat is dus wel degelijk de wetenschappelijk bewezen prettiger (en dus meer natuurlijke) weergave.
Een lichte omgeving (en dus ook een lichte achtergrond op je scherm) werkt het beste omdat dan je pupillen kleiner worden waardoor je scherper ziet.

Of blauw wetenschappelijk de beste kleur is kan ik niets over vinden. Wel een ander onderzoek waarbij wordt geconcludeerd dat een groot contrast leidt tot een betere leesbaarheid.

Over blauw wordt gezegd: "preferred colours (i.e., blues and chromatic colours) led to higher ratings of aesthetic quality and intention to purchase".

(bron: http://eric.ed.gov/?id=EJ695036)

Maar ik wil niet uitsluiten dat er andere onderzoeken zijn met andere uitkomsten.
Als je pupillen kleiner worden, dan wordt de scherptediepte weliswaar groter, maar de diffractie limiet verlaagd juist de (maximale) scherpte in het focus.
Geen idee. Ik heb het van een oogarts. Die heeft er voor doorgeleerd, zou je denken. Kleinere pupillen zorgen voor meer scherpte waardoor je ogen minder hoeven te focussen en je minder snel vermoeide ogen krijgt. Persoonlijk ervaar ik dat ook zo.

Maar als jij denkt of weet of vind dat iets anders prettiger is moet je dat vooral doen.
Licht op donker is ook vanuit psychologisch perspectief veel logischer. Lichte kleuren vallen veel meer op; als je dan moet kiezen tussen een lichte achtergrond of lichte letters dan lijkt mij de keuze duidelijk; je wilt dat de letters opvallen, niet de achtergrond.
het blijft nog steeds een mening, ik gebruik zelf windows Phone, maar als ik het witte thema gebruik ziet het er niet uit, hoe "natuurlijk" het ook is
Mja, dat is volledig jouw mening. (en Apple's en Google mening ook)

Ik respecteer uw mening, maar witte themas is het eerste wat er uitvliegt bij mijn android ROMs.

Ik heb onlangs zelf een dark material design thema in gebruik, mijn ogen krijgen weer rust en vrede. Spierwitte schermen met zwarte lettertjes is trouwens helemaal niet rustig voor het oog vind ik. (kan aan het oled paneel liggen)

Naja, Toch niet de mijne.

[Reactie gewijzigd door egnappahz op 16 april 2015 16:39]

Nou ja, dat is eigenlijk waarom ik iOS grafisch zo gigantisch superieur vind aan Android, zo op zicht: het ziet er tenminste uit!
Maar ik geef toe dat het een persoonlijke voorkeur is. En inderdaad het licht/wit moet niet te fel staan.

Zwarte schermen doen mij denken aan 80er jaren monitors...
Je moet jouw mening niet verwarren met een feit. Ik vind witte letters op een zwarte achtergron veel fijner lezen dan andersom. Hetzelfde contrast, maar rustiger aan je ogen. Zo heeft iedereen zijn ding.
Dat donker rustiger aan je ogen is, is een feit. Dat mijn ogen uitdrogen als ik een avond naar een wit scherm kijk is ook een feit. Daarom is het eerste wat ik op Firefox installeer de Stylish plugin waarmee ik Facebook, Youtube en Google donker maak, net als de meeste andere themes. Leest veel prettiger wanneer jouw omgeving ook donker is. Een Kindle met automatische lichtsensor zal bijvoorbeeld het scherm donkerder maken wanneer de omgeving ook donker is. Dat leest prettiger. Echter, voor een goede beeldkwaliteit (qua kleuren en contrast) zul je een scherm op een hoge lichtintensiteit moeten zetten. Het nadeel is dan dat het niet prettig meer leest in een donkere omgeving wanneer het scherm grotendeels wit is, terwijl de kleuren wel mooi zijn. De oplossing is dan om minder wit te gebruiken. Voor mij zijn dat gewoon feiten die veel zwaarder wegen dan of het er iets aantrekkelijker uit ziet. Het is dan ook gewoon respectloos tegenover gebruikers van iOS om ze niet te laten kiezen.

Maar goed, Apple gebruikers staan er natuurlijk om bekend dat zij ethetische waarden super belangrijk vinden.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 16 april 2015 18:32]

Je moet toch eerst bepalen wat het doel is alvorens een absoute mening te vormen? De 1 heeft 't over z'n desktop, de ander z'n mobiel en een ander weer z'n tablet of laptop.

Wit op een desktop op een 24"+ scherm is natuurlijk alweer heel wat anders dan op een mobiel met 5" scherm. De vermoeidheidsimpact is daarmee een stuk kleiner. De mobiel zul je vaker in lichte omgevingen gebruiken en doorgaans ook een stuk minder lang dan achter de desktop. Dus heeft wit 't voordeel van prettiger te lezen bij veel licht, maar het nadeel is weer, minder batterijduur.

Dus beide hebben voors- en tegens. Bovendien is elk hoofd anders en is er dus geen eenduidige conclusie, alleen een mooie middenlijn die dan A of B zegt n.a.v. een onderzoek, waar je je dan maar op richt, maar zeker niet voor iedereen geld.

Zelf vind ik donker (grijs/zwart/donker blauw etc + lichte tekst) ook fijner en rustiger voor de ogen, zeker als je er de hele dag achter zit. Want de hele dag zo'n lichtbak is vermoeiend.

Maar als je even kort wat wilt lezen, en zeker op een kleiner mobiel scherm, is wit wel direct wat duidelijker en minder last van reflecties. Al heb ik zelf, als Android gebruiker, ook gewoon donker op m'n mobiel en dat bevalt me prima. Bij navigeren en dat soort zaken gebruik ik vaak Gmaps, en die is toch alweer wit. Dus die combo is ideaal voor mij.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 16 april 2015 21:36]

Je kan ook f.lux installeren, dat haalt s'avonds het blauw voor een groot deel uit je scherm. Blauw licht is tevens wat je hersenen actief maakt dus het zorgt er naast minder fel beeld ook voor dat je melatonine-huishouding niet te ernstig verstoord wordt.
En papier is natuurlijk? Doe me een lachtertje. Je bent gewend aan zwart op wit, omdat je het altijd al zo had, maar het is niet "natuurlijker". Het is hooguit vaker voorkomend. Ik kan je vertellen dat WhatsApp+ met een groen op zwart thema een genot is te gebruiken. In zonlicht EN in het donker.
Iets op zwart is juist natuurlijker. Immers is in de natuur nooit alles belicht. Het begint juist vanuit donker en dingen die uitsteken zijn juist helder. Als je een "natuurlijke" UI wilt moet je juist wit op zwart gaan en niet zwart op wit.

Hoe dan ook, vind ik algemeen dondere UIs ook meer stijl hebben. En hoewel het verschil op LCDs niet erg groot is, het verschil op OLEDs is enorm. Denk er eens over na. Wil je liever een felle vierkant (heel onnatuurlijke vorm om even bij jou argument te blijven) zien of alleen een verlicht symbool of tekst oid. Dat is het verschil. OLEDs doen je scherm veel natuurlijker lijken dan LCDs OMDAT er iets op zwart is ipv het super onnatuurlijke iets op wit. Dat dat altijd zo was lag gewoon aan de noodgedwongen keuzen als gevolg van onze technologie. Zwart papier maken is veel moeilijker dan wit. Om maar niet te beginnen over witte ink. Het was tot de opkost van OLEDs niet mogelijk om compleet zwart te krijgen en daardoor werd wit op zwart op oudere displayvormen als lelijk ervaren (logisch ook want die grijze waas is afschruwelijk). Maar als het zwart echt zwart is, is het een stuk natuurlijker dan zwart op wit.
Het verschil met papier en een scherm is dat papier geen licht geeft maar het omgevingslicht reflecteert. Dus de leesbaarheid van wit papier is volledig afhankelijk van de intensiteit van het omgevingslicht. Lees maar eens een tekst op een fel wit papier, in de felle zon - het equivalent van een fel wit scherm - dat is niet prettig. Een van de redenen dat papier wit is, is zodat je de tekst ook nog goed kan lezen als het donker is, zelfs bij kaarslicht bijvoorbeeld. Kleine witte letters zouden dan niet genoeg licht reflecteren. Daarnaast kost het minder geld om papier te bleken dan om alles donker te verven. Daar heb je bij een scherm met donkere achtergrond en lichte letters allemaal geen last van. Kost zelfs minder energie.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 16 april 2015 18:45]

Dat is echt totale kul.
Schoolborden zijn ontworpen zodat ze goed leesbaar zijn en die zijn echt niet wit met zwarte letters. Nee, groen met witte letters, want dat is prettiger.
en eigenlijk ook lelijk, dus dat wordt het zeker niet.
:+

Dat mag jij vinden natuurlijk, hoeft Apple (of wie dan ook) het niet mee eens te zijn hoor.

Mijn voorkeur gaat uit naar donkere interfaces, stuk rustiger voor mn ogen en kleuren spatten er ook sneller af ondanks dat de helderheid lager staat :) Op een LCD zou ik overigens NOOIT een zwarte achtergrond kiezen, maar bij OLED is het echt een genot!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 april 2015 15:47]

In normale lichtomstandigheden is wit volgens mij nog altijd het rustigst voor de ogen. Bovendien heb je véél minder reflecties.
Nee echt, een veel te helder (en dus "te wit") scherm, vermoeit de ogen veel sneller.

Geloof je mij niet, vraag het bv. maar aan mensen die dagelijks code moeten schrijven.

Ik denk dat ze een verassend antwoord voor je hebben klaarstaan welke kleurschemas hun IDE's hebben!
Geloof je mij niet, vraag het bv. maar aan mensen die dagelijks code moeten schrijven.
Nou ben ik hier toevallig :D

Ik heb ook op mijn PC alles donker ingesteld, moet er 8 uur per dag achter zitten en thuis ook nog is uren gamen/hobbyen achter de computer.
Je moet je helderheid een beetje dimmen natuurlijk als je een wit scherm gebruikt.

Programmeren is natuurlijk een speciale use-case, ik zie soms heel rare opstellingen. Maar ik ben geen programmeur...

Ik blijf het gek vinden dat deze discussie überhaupt gevoerd wordt.
Ik heb zwart op wit, zelfs bijna geen kleuren (alleen blauw voor operators en oranje voor strings). Enfin, wanneer een zwarte achtergrond donker is heb ik veel meer last van de letters die dan heel fel afsteken, plus dat ik het minder scherp ervaar = voor mij vermoeidender. Ik zet liever de helderheid wat omlaag, en in de avond hakt flux er in, een app die alles minder blauw (=fel) maakt.
Je ziet de reflecties minder en het is niet rustiger, bij normale lichtomstandigheden maakt het gewoon niet zoveel uit. Het gaat om het verschil in lichtintensiteit. Een super fel scherm in een donkere omgeving is niet prettig. Een heel donker scherm in een lichte omgeving ook niet. Wanneer een scherm grotendeels fel wit is zal dit enorm contrasteren met de zwarte letters. Andersom is dat minder omdat je ogen niet verblind worden door de grotendeels donkere achtergrond.
Als je denkt dat een witte achtergrond niet minder reflecteert heb je niets van optica begrepen.

En blijkbaar zitten hier allemaal zonderlingen die in het donker voor hun grotendeels zwarte computerschermen zitten.
Nee een felle, niet persé witte achtergrond reflecteerd minder, althans je ziet het minder. Met donker bedoel ik wanneer de zon niet meer schijnt, en je niet onder schijnwerpers en TL-buizen naar je scherm zit te kijken..

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 22 april 2015 16:18]

Mja, een night mode kan handig zijn in sommige situaties, 's nachts. Maar ik gebruik mijn telefoon toch voor 99% in verlichte omgevingen en dan is een wit scherm veel aangenamer vind ik, èn mooier.
Tsja, menuutjes en dock die wat donker zijn, dat maakt niet het verschil.
dat maakt zeer zeker wel een verschil.

Donkere kleuren zijn later in de avond veel fijner omdat je hiermee je ogen meer rust geeft. Ik zit hier nu met tweakers voor mn neus en dat werkt echt dramatisch. Na het kijken van een film heb ik gelijk last van mijn ogen als ik snel doorschakel (van veel donker naar de witte interface van tweakers). De Optie die tweakers heeft voor een donkerder thema zijn aanwezig, maar erg karig. Het enige wat veranderd zijn de twee strepen aan de zijkanten van ongeveer .75 cm per stuk. Dat betekent dat 80% van mijn scherm nog steeds wit is. Waarom? dat kan je toch ook zo customizen? Kwestie van CSS aanpassen.
ik juist omgekeerd van jou, zou echt geen lichte ui willen. alleen savonds is dat al super vervelend veel te fel.
Een beetje dimmen he. En in het donker voor een scherm zitten is sowieso slecht voor de ogen voor je slaap enzovoort..
weet ik, maar daarom vind ik een donker ui handiger en ook mooier. Maar heb daarnaast ook een appje die de blauwe kleur savond uit je scherm filtert.
Ik heb wit altijd minder aantrekkelijk gevonden. Zwart is juist prachtig bij amoled.
Zwart zorg altijd voor extra reflecties als grote vlakken van een scherm zwart zijn. Dat is optica.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 16 april 2015 23:07]

Een zwart oppervlak absorbeert licht, een wit reflecteert het. Dat is optica.
Veel onzin, dat is internet.
Wat je zegt klopt maar id context van deze discussie is het complete onzin. Je gaat uit van volledig matte en passieve oppervlakken. We hebben het hier over glazen schermen die al of niet licht uitstralen. Op een oppervlak dat (evt licht) spiegelt zal, als het geen licht uitstuurt, en zwart is, het minste licht dat het weerspiegelt, zichtbaar zijn. Op een oppervlak dat licht uitstuurt zal een weerspiegeling niet zichtbaar zijn omdat het uitgestraalde licht de weerspiegeling overstemt. Bvb een op een tv die aanstaat zie je nauwelijks weerspiegelingen, staat hij uit zie je die duidelijk.
De Come again?
Het is niet je zwarte of witte scherm die reflecteert, maar vooral.het glas dat er voor zit. De reden waarom bij een zwart scherm meer reflecties waargenomen worden is omdat de signaal ruis verhouding verhoogt wordt door je scherm extra licht te geven waardoor de reflecties minder opvallen, ze zijn er daarom niet minder...
Zwart dat meer reflecteert dan wit... My God.

[Reactie gewijzigd door Terracotta op 17 april 2015 06:01]

Idd reflectie van glas is veel zichtbaarder bij zwarte achtergrond dan bij witte. Dat is ook wat ik schreef en dat is ook wat id praktijk belangrijk is: een glasscherm met zwarte achtergrond heeft (te)veel zichtbare reflectie.
Wit evengoed. Neemt niet weg dat ik zwart erg veel mooier vind.
Ik heb een black theme en ik vind het echt in alle opzichten mooier omdat zwart ook echt zwart is. Veel beter en rustiger dan al die rare kleurtjes en veel beter dan wit. Dit is overigens niet te vergelijken met een black theme op een display met backlight. Met witte achtegrond krijg je als het ware een zaklamp op je gezicht gezet wanneer je het toestel gebruikt. Vind dat niet prettig, OLED met een black theme is fantastisch en zeer goed te lezen. Daarnaast spaart het de batterij en dat is goed te merken.

EDIT: Ik heb dus geen iPhone, dacht dat dit wel begrepen werd.

[Reactie gewijzigd door Erwines op 17 april 2015 19:56]

Mja, ik ben ben iOS gewoon en daar is het wit zeker geen zaklamp in je gezicht (scherm van een telefoon is ook klein). OSX is iets minder wit over het algemeen, heb ik de indruk. Apple combineert wit wel met relatief rustige kleuren, dat helpt wel.
spreek voor jezelf, ik vind een donkere ui wel mooi
Tsja, ik zit hier duidelijk op een techneuten-forum: een normaal mens vindt een lichtere UI mooier lijkt me. Kijk naar Office, kijk naar tweakers, kijk naar iedere moderne website...
Tweakers gebruikt donkerrood bovenaan en donkergrijs aan de linkerkant. Dus daar ga je al de mist in.
? Tweakers heeft een witte achtergrond als basis. En een paar kleurtjes. Niets zwart in elk geval.
Menuutje dat 1% van de tijd in beeld komt ?
Als je even terugkijkt naar de "oudere" ios dan zie je dat deze inderdaad een donker thema had. Als ik me niet vergis was dit tot ios7(?) nog het geval maar pin me niet op die exacte release vast.
Natuurlijk gaat iOS niet naar een donkere UI. Zelfs Samsung stapt eindelijk af van de donkere touchwiz.
Waar haal je dat vandaan? Kan jij al in de toekomst kijken? Ik zie in Touchwiz nog altijd enorm veel blauw en donkere accenten.
lang niet zo goed als het zou zijn als ze zich eens aan de standaard GRB zouden houden.

Nu is het gewoon een feit dat er meer blauwe en groene pixels zijn als rode waardoor huidskleur niet zo goed lijkt je een blauwe gloed krijgt je groen er kil uit ziet.

Doe mij maar IPS.
Rgb bedoel je?
Dat is wat anders dan de pixel indeling. Zolang je een scherm goed aanstuurt zie je niks van de pentile lay-out.
Wat je zegt is inderdaad een feit, maar het gevolg is helemaal niet dat je een gekleurde gloed ziet. Zeker niet op de nieuwste panelen. Lees dit eens: reviews: Samsung Galaxy S6: de nieuwe koning in Android-land
Apple kan niet anders want OLED wordt gezien als superieure display technologie en als Apple dat niet heeft dan lijdt het merk daar uiteindelijk onder. Samsung heeft OLED al vele jaren want mijn Samsung Wave uit 2009 had het al.
Dat is niet helemaal meer waar, OLED is steeds efficienter geworden

Zie quote displaymate:

Comparison with LCDs and the iPhone 6 and iPhone 6 Plus:
While LCDs remain more power efficient for images with mostly full screen white content (like all text screens, for example),
OLEDs are now more power efficient for mixed image content because they are emissive displays so their power varies with the
Average Picture Level (average Brightness) of the image content. For LCDs the display power is fixed and independent of image content.

The Galaxy S6 is in fact 23 percent more power efficient than the iPhone 6 and iPhone 6 Plus for mixed image content (that includes
text together with photos, videos, and movies, for example) with a typical 50 percent Average Picture Level, APL. OLEDs have been
rapidly improving in their power efficiency. The balance point has now moved all the way up to 65 percent APL: the OLED Galaxy S6
is more power efficient for all APLs from zero up through 65 percent, and the iPhone 6 and iPhone 6 Plus LCDs are more power
efficient for APLs above 65 percent.


http://www.displaymate.co...otOut_1.htm#Display_Power
Juist omdat de oleds beter worden denk ik dat Apple dit ook gaat overwegen...
Geen van de grote mobiele OS'en - op WP na - gebruikt een zwarte interface meer.
Wellicht is een van de redenen daardoor dat het bij LCD precies andersom is.
Wit verbruikt dan juist het minste.
Of misschien omdat zwart er gewoon niet uitziet, deprimerend en somber is.
En ik vind het strak en goed herkenbaar. Ieder zijn eigen smaak.

(Metro fan sinds de zune hier)
Marowi praat over vereiste lichtopbrengst als je een scherm buiten gebruikt. Bij een oled scherm maakt het scherm zelf al het licht. Bij een LCD is het mogelijk een reflectie laag achter het scherm te plaatsen. Waardoor het zonlicht dus effectief mee werkt in plaats van het beeld overstraalt.

OLED schermen hebben dus zeker wél meer helderheid nodig dan transflextieve schermen bij een buitenlicht toepassing.

Niet iedereen wil in een donker kot werken.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 17 april 2015 07:58]

Slijtage is wel het minste waar je bang voor hoeft te zijn. Ik heb ongeveer 3,5 jaar met de eerste Galaxy S rond gelopen, deze had een eerste generatie OLED scherm. Na 3,5 jaar was daar nog niets mis mee, maar ik verwacht eigenlijk dat de techniek nu nog beter is (en het dus nog langer duurt).

Het is een beetje hetzelfde argument als bij SSDs. Er leeft een gevoel dat SSDs sneller slijten dan harde schijven, terwijl ze in de praktijk helemaal niet slijten (bij constant met maximale snelheid schrijven duurt het meer dan een jaar voordat je er last van krijgt).
Klopt, dit argument over OLED is alleen van toepassing op een ander soort apparaten.

TV's, deze zijn gemaakt om 5-8 jaar mee toe moeten gaan. En mij OLED blijf je bezig met kalibreren op een gegeven moment. (Eigen ervaring, Hoewel dit in de toekomst anders zal zijn. Hetzelfde was natuurlijk met plasma aan de hand)

Een telefoon gaat over het algemeen maar 2-3 jaar met een gebruiker mee.

Tablets vallen denk ik helaas toch weer in het straatje van apparaten die langer mee gaan dan een telefoon.
1 geval zegt niks, ik heb een S4 gehad die binnen enkele maanden burn in had, en een lumia 820 die dat ook had(bijna elke app heeft een zwarte balk onderaan). Ik zou er dus wel bezorgd om zijn.

Uiteindelijk ligt de werkelijkheid natuurlijk ergens in het midden;)
Ik vind het ook zeer jammer dat dit niet doorgebroken is. Pixel Qi heeft een tijdje aftermarket refitting voor netbooks gedaan, er is eens een Adam tablet geweest maar die was lomp en gebruikte een eigen software stack, dus dat is ook geflopt.

Ik heb nog altijd een Toshiba R500 met transflectief scherm uit 2006, dat ik mee neem op reis of wanneer ik even op het terras wil computeren, maar de oude internals beperken wat ik er nog mee kan doen. Wel nog altijd zeer aangenaam ergonomisch!
Het is nog steeds mogelijk om zulke schermen aan te sturen. Wel iets voor de echte Tweaker om een laptop binnenwerk te vervangen ;)

https://hackaday.io/proje...aptop-display-interfacing
Ha, die gebruiken zelfs het scherm uit diezelfde Toshiba! :)
Het is juist andersom, LCD werkt niet goed in het zonlicht.
Dat transflectieve LCD's geniaal kunnen zijn bij de leesbaarheid buiten heeft Nokia in het verleden meermaals bewezen (bv. Nokia N97, nog steeds perfect afleesbaar zonder hoge helderheid). Er komen nog steeds enorm veel toestellen op de markt die het op dat vlak puur van de helderheid moeten hebben, en geen enkele backlight is helderder dan de zon.

Echter zijn er ook andere methodes die kunnen werken: Het verkleinen van de air-gap door bv. schermen te lamineren, of het gebruik van speciale polarisatie-filters (bv. Nokia ClearBlack) kunnen ook bij een OLED-scherm perfecte leesbaarheid garanderen in helder zonlicht, zonder dat de backlight of de OLEDs daarvoor je batterij in sneltempo moeten leegslurpen.
2017 is nog ver weg deel van die problemen die je beschrijft is tegen die tijd vast opgelost anders keurt 'Apple' die schermen toch af.
Hoe zit het dan met inbranden (onregelmatige veroudering van de pixels)? In telecomwinkels kwam ik namelijk nog wel eens een smartphone van Samsung tegen met een oled-scherm waar de menu-icoontjes ingebrand waren.
Inbranding is bij de Galaxy Note 4 ook te zien. Niet enorm opvallend, maar als je een beetje erop let is het makkelijk te zien.
En de 'normale' veroudering van de LEDs. Als je iemand met een Galaxy S1 of S2 ziet (en veel S3's ook), dan valt de groene gloed op het scherm altijd duidelijk op. Nu gaan telefoons al minder lang mee dan tablets, dus het zal mij benieuwen of ze dit OLED kwaaltje al hebben opgelost.
Ik ben nooit zo van de Samsungs geweest, maar ik blijf die schermen altijd mooi vinden, mooier dan welk scherm dan ook. Als dat bij de iPads kan worden gebruikt, zal dat zeker een mooi product geven.
Grootste probleem die ik heb met samsung tablets is die verrekte fysieke knop (die ook nog eens bij een hoop modellen heel gammel is).. De enige fysieke 'knoppen' die eigenlijk nog op een tablet horen is de aan/uit knop (ergens smal in de rand) en misschien de volume knop..
Hadden de samsungs dat niet, dan was er een grote kans geweest dat ik al lang een samsung tablet had, maarja, totdat ik een mooie interessante tablet tegen een (voor mij) redelijke prijs tegen kom, blijf ik nog wel mijn (nu trage) Xoom gebruiken...
De schermen van Samsung zijn goed maar helaas meestal vreselijk slecht afgesteld.
Is het slecht als het bewust is gedaan? Het is juist geniaal want in de winkel springen de schermen er uit, en op een enkele kritische gebruiker an, die roept 'ik wil echte kleuren' (in wat? interface heeft geen echter kleuren, alleen fotos en filmpjes) vind iedereen het prachtig...

Maar het maakt nu allemaal niks meer uit, Samsung heeft met de Note 4 en S6 goud in handen zowel op de techniek als de afstelling, want die schermen hebben de minste kleurafwijking van alle telefoons die er zijn! Daarnaast overtreffen ze 99/100 monitoren (gezien het merendeel TN of goedkope PLS zijn) en zelfs TV's :)

Dus jammer dat je je mening zo baseert op oude versies van AMOLED.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 april 2015 08:39]

Sorry, maar als ik Samsung schermen zie zijn ze bijna altijd schreeuwerig. Afstelling of niet, het roept weerstand op.
Wat heb je aan theoretisch de kleinste kleurafwijking als je het id afstelling verknoeit?
Dat is fantastisch nieuws, maar had ze het dan laten afnemen van Samsung. Samsung zit vuistdiep in de OLED-industrie en heeft en waarschijnlijk de meeste ervaring mee en de meeste ontwikkelingskosten in gestopt van alle OLED-fabrikanten. Nu ben ik bang dat Apple kiest voor Joled omdat het zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van Samsung en zul je dadelijk zien dat wanneer de eerste vergelijkingen van de OLED iPads met de OLED Samsung tablets er komen, de Samsungs gewoon beter uit de bus komen. Dat lijkt me toch geen lekker vooruitzicht voor je merk.
Leuk dat je een glazen bol hebt die nu al weet dat de OLED schermen van Apple minder zullen zijn dan die van Samsung. JOLED is geen groentje op het vlak van OLEDs, het bedrijf bundelt de R&D van Japan Display, Panasonic en Sony.
Dat heb ik niet uit m'n glazen bol, hoor. Maar uit m'n eigen bol. Samsungs investeringen in -- en onderzoek naar -- OLED zijn echt monumentaal. Ik ben er echt van overtuigd dat daar op het moment geen ander bedrijf tegenop kan. Dat gaat nog wel een paar jaartjes duren.
Ik zit al jaren te wachten op een tablet met (AM)oled en 4K op 8.4 of 10.1 inch!

Ik zou het juist fijn vinden als er meer tablets komen met deze technologie, want het aanbod momenteel is heel erg gelimiteerd (sterker nog, een 4K tablet bestaat nog niet eens).

Sharp is het gelukt om 4K op een 5.5" scherm te krijgen wat ik compleet zinloos vind, maar op 8 of 10" was ik juist erg enthousiast geweest.

Als deze droom uitkomt is het de perfecte multimedia tablet, lekker veel films kijken met ongekende kwaliteit en waarschijnlijk nog een flinke accuduur ook vanwege het (AM)oled scherm tijdens video kijken.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 16 april 2015 16:51]

Sinds wanneer leverd een 4k scherm een flinke accuduur op? Je zou eerder kunnen zeggen, een flinke accuduur ondanks een 4k scherm...
Oeps foutje...

Ik bedoelde vanwege het (AM)oled scherm tijdens video kijken, goed dat je het opmerkt.
Andere voordelen zijn dat de iPad weer dunner zou kunnen worden aangezien er geen backlight meer nodig is en wellicht energiezuiniger omdat bij zwart het paneel echt uit staat.

[Reactie gewijzigd door A4553 op 16 april 2015 15:16]

Ja en wit weergeven kost meer stroom als bij een traditionele LCD. :P En mijn scherm is altijd meer wit als zwart, helaas. Dus of het echt energiezuinig is, ik weet het niet hoor.
Innovatie ligt imo nog steeds op accurduur. Vind het wel leuk en aardig snellere processors en mooiere schermen en dunnere phones, wat allemaal resulteert in minder langere / zelfde accuduur en duurdere mobiel. Ik leg zo ¤100 extra als mijn telefoon 2 a 3 dagen mee kan gaan onder normaal gebruik natuurlijk. Dat zie ik helaas nog steeds niet.
Als je vlot de dag doorkomt is accuduur niet van belang. Maar de innovatie in accus zal vooral op het vlak van gewicht, grootte en laadsnelheid gebeuren.
(AM)oled is natuurlijk erg leuk, maar aan de andere kant is er niks mis met een (goed) LCD.
Als deze goed worden gefabriceerd kunnen er ook leuke contrastwaardes en helderheden worden gehaald, en daarnaast zou de gemiddelde kleurenfout een stuk minder afwijken dan op een (AM)oled scherm. Daarnaast als Apple zijn flinke accuduren wilt behouden moet er denk toch wat optimalisatie worden toegepast, aangezien de panelen best wat accu eten bij bijvoorbeeld webpagina's waar grotendeels wit is.

Aan de andere kant zijn de (AM)oled schermen flink aan het verbeteren, zo is bijvoorbeeld de lage helderheid die oudere (AM)oled panelen hadden om de levensduur van het paneel te verlengen gefixed. Wat te merken is in de Samsung Galaxy S6, deze heeft een helderheid van 650 nits, de S6 edge zelfs 685.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 16 april 2015 16:58]

en daarnaast zou de gemiddelde kleurenfout een stuk minder afwijken dan op een (AM)oled scherm.
Nee hoor, de S6 troeft daar alle andere schermen mee af!
The Galaxy S6 Basic Screen Mode provides the most accurate on-screen image colors of any Smartphone or Tablet display that we have ever measured (effectively tied with the Galaxy Note 4). See the Galaxy S6 Color Accuracy Results...
Ik raad je aan dit eens te lezen:
http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm

Nu wil dat overigens niet zeggen dat Joled meteen even goede schermen als Samsung gaat kunnen maken, dat lijkt me vrij sterk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 april 2015 17:27]

2017? Dju, dat is me nog net iets te ver. Die iPad van me moet eind 2015 nog maar zien te halen. Maar goed, beestje is ook al enkele jaartjes oud inmiddels en afgeschreven.
Ik weet zelf niet als OLED schermen handig zullen zijn voor iOS die veel wit heeft in de UI. Er zou bijvoorbeeld een slimme night mode kunnen komen. Hoe deze night mode eruit zou kunnen zien kan je kijken naar de Watch App in iOS 8.

http://cdn.macrumors.com/...atch-Settings-800x472.png

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 16 april 2015 15:23]