Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Volgens Koreaanse media voert Apple nog steeds testen uit met grote schermen voor zijn televisieplannen. Apple zou aanvankelijk lcd-panelen hebben willen gebruiken, maar zou besloten hebben over te stappen op oled, waardoor er uitstel tot in ieder geval 2015 zou zijn.

Een niet nader genoemd Koreaans bedrijf zou 65"-panelen op basis van oled maken voor Apple, schrijft de Korea Herald, op basis van uitlatingen van een analist. Het zou om tests gaan en het zou nog niet zeker zijn dat Apple de panelen uiteindelijk voor komende 'iTV's' gaat gebruiken. Er gingen in de voorgaande jaren regelmatig geruchten rond over Apples plannen voor televisies, maar de laatste tijd was het stil hieromtrent.

Aanvankelijk zouden in de tweede helft van 2014 65"- en 77"-tv's van de fabrikant uit Cupertino verschijnen, maar volgens een andere bron van de Korea Herald heeft Apple in oktober 2013 besloten dit uit te stellen. Meerdere bronnen van de krant zeggen nu dat de plannen naar 2015 zijn uitgesteld. Het uitstel zou het gevolg zijn van problemen met het veiligstellen van content, maar ook omdat Apple van lcd naar oled zou willen verschuiven.

Oled biedt onder andere betere contrastwaardes dan lcd, maar de fabrikanten hebben nog moeite grote panelen op grote schaal te produceren en de prijzen zijn nog hoog. LG lijkt de belangrijkste kandidaat om de panelen voor Apple te produceren: die fabrikant werkt al jaren samen met het concern voor onder andere panelen voor de iPad en iPhone.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Als Apple de tv markt op wil gaan, dan zullen ze met iets nieuws moeten komen. Wannee Apple een vloeiend OS op de tv zet (in tegenstelling tot de andere OS'en op tv's behalve wellicht WebOS van LG) hebben ze al een voorsprong, wanneer de content goed is, is dat ook een plus. Hiermee zou de tv zich onderscheiden. Echter, deze twee zaken hebben niet genoeg onderscheid. OLED schermen wel, waar er pas twee van zijn verschenen: LG en Samsung hebben er een uitgebracht. Deze markt ligt dus wel nog open.
Het beste zou dan zijn wanneer Apple een 4K OLED scherm op de markt brengt met een vloeiend OS en voldoende apps en content. Gezien de trouwe achterban van Apple zouden ze genoeg tv's slijten om in ieder geval de productie goed op gang te houden en daarmee ook OLED een belangrijke push in de tv markt geven.
Ik sta er positief tegenover, maar waarschijnlijk droom ik nog wat veel: Apple zorgt altijd ervoor dat ze nog iets kunnen verbeteren, waardoor 4K nog niet tot de mogelijkheden zal behoren.
Apple zou een TV niet uitbrengen met een OS dat niet soepel loopt. Ik vermoed dat het gebaseerd gaat worden op Apple TV icm iTunes, dus content zal ook geen probleem zijn.
Ik verwacht echter juist dat Apple TV uitgefaseerd wordt voor een nieuw OS dat meer gelijkenis vertoont met iOS en Mac OS, vanwege compatibiliteit en apps. De content kan gemakkelijk mee, maar zou voor een televisie nog veel uitgebreider moeten, willen ze echt potten breken.
Als ze dit gaan doen, dan zou ik het verwachten als in feite een reuze iPad aan de muur :) Simpel concept, maar wel erg krachtig.

Ik vind overigens de TV markt rijp voor innovatie. Loop bij een gemiddeld huishouden binnen en zie wat een enorme rotzooi aan bij elkaar gekochte componenten het is. 5 afstandbedieningen op tafel, en niemand weet hoe het werkt.
Gelukkig zijn ze niet met LCD door gegaan. Ik vind 65 en 77 inch dan wel weer een beetje aan de grote kant. Hopelijk maken ze ook een 50 inch model.

edit:
Afstand tot mijn TV nu is ongeveer 2 meter. Er staat nu een 42 inch en dat is een prima maat. 50 had ook wel gekund maar 65 is weer een beetje belachelijk vind ik dan.

[Reactie gewijzigd door Gabr1e7 op 7 april 2014 08:57]

Hoe dicht zit jij op je TV ? De optimale kijkafstand voor een THX aanbevolen kijkhoek van 36° is voor een 50" scherm 1.7 meter, de gemiddelde persoon zit een stuk verder van z'n TV dus 50" is lang niet groot genoeg.

Bij 65" is die afstand 2.22m en bij 77" is het 2.62m, ietsje beter maar nog steeds aan de kleine kant. Gezien hoe klein de schermen nog zijn is tegenwoordig het enige juiste advies m.b.t. welke maat TV: de grootst mogelijke die binnen je budget valt.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 7 april 2014 08:38]

Net alsof iedereen altijd maar een bioscoop ervaring wil.

Heerlijk lingo kijken in de bioscoop. Met ballen zo groot als je hoofd.

Als je hele leven draait om films kijken of wanneer je voldoende geld hebt voor een aparte bioscoop zaal is die THX standaard misschien interessant.

Dat jij graag een TV ophangt van 2,6 m breed in je appartement wil niet zeggen dat de rest van NL zijn huiskamer wil ontsieren met een groot zwart vlak.

Overigens is je bank 2 meter naar voren schuiven tijdens de film ook een oplossing.
Ik vind de meeste TV's tegenwoordig enorm stijlvol en juist iets toevoegen aan de woonkamer. Vindt zelfs zo'n klein tv'tje op een kastje echt lelijk.

Maarja smaken verschillen natuurlijk.
Net alsof iedereen altijd maar een bioscoop ervaring wil.
Wat moet je anders met een TV ?
Beamer, veel groter en goedkoper dan een tv (qua beeldformaat) en minder slecht voor je ogen vanwege de indirecte projectie op je netvlies.
De meeste mensen die bij komen, beseffen niet eens dat ik een tv heb tot ik het scherm naar beneden gooi en we naar een tv van 320x180 zitten te kijken.
Slechte zwartwaardes, slechte kleuren. Tenzij je een peperduur zwart projectiescherm hebt met een laser-projector zou ik eerder voor plasma gaan dan een beamer.
En dat is waarop gebaseerd? Is de keuze van de grootte van je tv niet erg subjectief per koper? Hoe vaak staat zo een tv aan, hoe past ie binnen het interieur? Het blijft een groot zwart vlak als ie uit staat. Bij ons staat ie nauwelijks aan. Wij zijn heel tevreden met onze 32" waar we 2,5 meter vanaf zitten. Hoe kleiner, hoe meer ruimte voor de rest van het interieur.
Dat is gebaseerd op een kijkhoek van 36° zoals aanbevolen door THX.

Als je 2 lijnen trekt van je ogen naar de linker/rechter kant van het scherm moeten die lijnen een hoek maken van 36°. M.a.w. het is gebaseerd op hoeveel van je blikveld ingenomen wordt door het beeld.
http://lifehacker.com/332...est-itunes-add-ons/allDat zal mij eens een worst wezen. Die THX richtlijnen zijn leuk, maar ff serieus. met de huidige "kwaliteit" (of gebrek daar aan) van de meeste zenders wil ik niet eens alles kunnen zien. De 37" TV staat op 4-5 meter van de ideale zitplek bij ons thuis en het 3 meter gamescherm misschien net op 2,5 meter.

THX richtlijnen zijn goed voor een bioscoop (setup) want daar gaat het ook om de ervaring inclusief bijbehorend geluid. Alle tv's missen vooral dat laatste. En als we dan de THX richtlijnen pakken dan moeten we het natuurlijk hebben over kleurechtheid. Die is meestal ver te zoeken: te veel verzadiging, laag contrast, ghosting noem maar op. De gemiddelde consument kan dat ene metertje meer of minder echt niet zoveel uitmaken.

Ik ben daarentegen erg blij met een goede gekalibreerd scherm puur vanwege de realistische kleuren die het kijkplezier al zoveel vergroten. De afstand maakt mij daarbij niet zo heel veel uit.

Bovendien zijn er ook zat technieken om het beeld virtueel te vergroten. Zoals Philips heeft met Ambilight. Ik kan al niet meer zonder iig. geeft zo veel meer rust aan je ogen doordat de muur achter je TV vloeiend meesleurt.


Edit: volgens mij snap je het niet helemaal. Het gaat hier ook om gewone consumenten TV's niet om een tv voor de film fanaat pur sang. Jij begint ineens over THX richtlijnen dus ik reageer daar op door te zeggen dat Gabr1e7 en ik als consument daar absoluut niks mee te maken hebben. Ik schets hierboven daarom ook het beeld wat je als gemiddelde consument wel kan tegenkomen. een 37" TV op 4 -5 meter afstand of 120" op 2,5 meter. het kan allemaal en er het is leuk dat THX er richtlijnen voor zijn, maar als consument heb je er echt geen bal aan en om het er dan bij te halen is gewoon onzinnig.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 8 april 2014 13:59]

Dat zal mij eens een worst wezen. Die THX richtlijnen zijn leuk, maar ff serieus. met de huidige "kwaliteit" (of gebrek daar aan) van de meeste zenders wil ik niet eens alles kunnen zien.
Zo'n TV koop je dan ook niet om net journaal te kijken, die koop je voor films.
THX richtlijnen zijn goed voor een bioscoop (setup) want daar gaat het ook om de ervaring inclusief bijbehorend geluid. Alle tv's missen vooral dat laatste.
Wat mij betreft hoeven er niet eens speakers in een TV. Daar heb je een losse 5.1 installatie voor
En als we dan de THX richtlijnen pakken dan moeten we het natuurlijk hebben over kleurechtheid. Die is meestal ver te zoeken: te veel verzadiging, laag contrast, ghosting noem maar op.
Tja, dat komt omdat de gemiddelde consument zich in een winkel als Mediamarkt een LCD laat aansmeren want die zien er zo lekker knal uit in de showroom. Een goede plasma is mooier, groter en goedkoper.
Bovendien zijn er ook zat technieken om het beeld virtueel te vergroten. Zoals Philips heeft met Ambilight.
Da's een lapmiddel, basically Phillips die indirect toegeeft dat hun schermen te klein zijn.
tja, en wat moet je met de rest van het interieur? opvullen met allemaal junk? Enuh, 32" of 50" qua ruimte nemen ze amper tot niets meer in hoor, het is niet zoals vroeger met hoe groter hoe dieper... Zeker als je de tv tegen de muur hebt gehangen..
Tja, als het puur gaat om het beste kijken misschien. Maar lang niet iedereen wil zo'n bakbeest in zijn kamer hebben staan (los van het prijskaartje).
bakbeest? zo'n ding is al lang niet meer "zo'n bakbeest" als vroeger met zo'n toeter..
En tja, liever een 'bakbeest' en op een leuke/fijne manier fatsoenlijk tv kunnen kijken dan zo'n klein prul tvtje omdat het estetisch beter in de woonkamer zou staan..
Oh, en wat ik ook veel zie bij mensen is dat ze de tv laag hebben staan, vaak ongeveer op dezelfde hoogte als de zitting van de bank, maaruh, dat mag dan misschien wel leuk in je interieur staan, maar is zeer slecht voor je nek...
De ideale kijkafstand is volgens onderzoek nog steeds vastgesteld op schermdiagonaal x 3. De cijfers die jij opgeeft zijn cijfers waarop het beeld het scherpst weergegeven wordt (of toch ongeveer) maar dit is allesbehalve prettig om langdurig naar te kijken en al zeker niet de meest gezonde afstand voor de ogen.
Die TV's zijn dus wat aan de grote kant. Voor mij mag er dus ook een kleiner maatje komen.

[Reactie gewijzigd door dimitrimissinne op 7 april 2014 09:01]

Nee, die is niet gebaseerd op hoe scherp het beeld is maar op kijkhoek, m.a.w. hoeveel van je blikveld het beeld inneemt. Idealiter wil je natuurlijk dat je alleen maar beeld ziet en niets anders, maar tenzij je naar een IMAX theater gaat is dat niet mogelijk.
Te dicht bij een TV- of computerscherm zitten kan op lange termijn zorgen voor bijziendheid. Wanneer je dan van een dicht punt naar een ver punt kijkt duurt het even voor je ogen de scherpte aanpassen. Dit effect kan blijvend zijn. Tijdens de ontwikkeling van het oog (bij kinderen dus) is het nog veel belangrijker dat je niet te dicht zit, want de afwijking is in dit geval permanent.

Ik ben namelijk zelf ervaringsdeskundige. Na mijn eerste zes werkjaren kreeg ik hier ook last van. Toen zijn we, van een véél te krap kantoor (met dichte schermafstand), naar een nieuw en groot kantoor verhuist met een sterk verbeterde zitpositie e.d. Nu vijf jaar later heb ik hier zo goed als geen last meer van.

Dit is dus zeker geen fabeltje. ;)

[Reactie gewijzigd door dimitrimissinne op 7 april 2014 13:35]

Wanneer het puur om het scherpstellen gaat, denk ik dat elke TV wel aan het criterium "ver genoeg" voldoet. Die staat toch al snel een meter of 2 van je vandaar, en waarschijnlijk meer.

Ik kan me dan ook bijna niet voorstellen dat TV kijken voor bijziendheid gaat zorgen.

Een computerscherm op 50 cm van je neus is daarentegen een ander verhaal.
blijven die optimale afstanden verkleinen of iets dergelijks? toen ik mijn lcd kocht was de optimale afstand nog aantal inch gedeeld door 10 is je aantal meters dus 50 inch is 5 meter.
De optimale kijkafstand voor een THX aanbevolen kijkhoek van 36° is voor een 50" scherm 1.7 meter, de gemiddelde persoon zit een stuk verder van z'n TV dus 50" is lang niet groot genoeg.
....
Gezien hoe klein de schermen nog zijn is tegenwoordig het enige juiste advies m.b.t. welke maat TV: de grootst mogelijke die binnen je budget valt.


Ja, want mijn vrouw heet THX, en die bepaalt de grootte van de TV.

Zonder dollen, je mist het punt. Je gaat voorbij aan het feit dat er nog legio andere redenen kunnen zijn waarom je een bepaalde beeldmaat kiest, dat is echt niet beperkt tot alleen de ideale kijkhoek volgens THX en je budget.
ik dacht dat apple gebruikers van het type "klein maar fijn" zijn

Edit: ik doel idd op het 'algemene' electronica segment en niet zo zeer op de professionele DTPérs etc. Daarbij heeft Apple natuurlijk wel kwalitatief goede schermen (geen fan boy ;-) )

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 7 april 2014 08:37]

Apple was toch juist een van de eersten met een 30'' 2560x1600 scherm? En de eerste met een succesvolle tablet. En de 24'' iMac was echt niet klein toen hij voor het eerst uitkwam. Dus ik denk dat wat jij zegt alleen geld voor de iPhone, en niet eens heel lang meer ;)
Voor iets wat je met je handen/vingers bediend wel ja.
Lekker betrouwbaar zo'n bron.

En gezien de prijs van OLED en de "Apple belasting" zal de prijs nooit lager dan 10.000 worden, maar Apple doelt niet op de massa ook al zullen ze dat waarschijnlijk wel zeggen bij een eventuele presentatie van dat ding.
Onzin. De prijs zal veel lager zijn dan $10.000 Apple is nooit de goedkoopste inderdaad, maar met de iPad heeft het ook tijden geduurd voordat men vergelijkbare apparaten voor een lagere prijs konden aanbieden. Hell, men dacht eerst bij andere fabrikanten dat de iPad ongeveer $999 zou kosten. Toen het $499 werd stonden ze allemaal met de bek vol tanden.
Apple produceerd al vele jaren vooral massa producten.
Dus ik neem aan dat door hun enorme inkoop aantallen de prijs concurrerend zal zijn.
Met grote Oled schermen voor een betaalbare prijs rammen ze in 1x de TV wereld binnen.
Dan heb je zeker nooit goed gekeken naar de prijzen van Apple? De prijzen zijn helemaal niet concurrerend te noemen. Massaproductie of niet. Apple zet juist in op een ultieme gebruikerservaring met een geweldig en uniek design.
Mocht er ooit een OLED van Apple komen, verwacht dan zeker niet dat deze lager wordt verkocht dan die van bijv LG. Maar goed, de markt kan natuurlijk wel reageren op Apple en hun productprijzen daarop aanpassen.

[Reactie gewijzigd door keanu_ op 7 april 2014 08:52]

Apple zet juist in op een ultieme gebruikerservaring met een geweldig en uniek design.
Uniek design?

http://thumbnails.visuall...e_502918bcc9b7c_w1500.gif

Gebruikerservaring in hun ogen misschien, ik vind het nog steeds gebruiksonvriendelijk dat ik als gebruiker zo weinig te vertellen heb (voor sommige/velen een zegen natuurlijk ;)), wat overigens iOS specifiek is, OSX is een ander/beter verhaal.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 april 2014 09:26]

Er zit een verschilletje in design kopieren van een andere fabrikant z'n telefoon, en je laten beinvloeden door de stijl van een ontwerper. Hiermee schermen slaat helemaal nergens op (in deze thread sowieso) en Jony Ive is diegene die vertelde dat hij hierdoor geïnspireerd werd, en kwam zelf met deze foto's.

Ah well, bewijst maar weer eens dat geen enkele Apple thread hier kan bestaan zonder dat het puberaal moddergooien wordt. :N
Watercoolertje reageerde (mijn inziens volledig terecht) op de opmerking "Uniek design".

Dat is geen moddergooien, want zoals je zelf al zegt heeft Jony Ive zelf verteld waardoor hij geïnspireerd werd.

<edit>Tikfout</edit>

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 7 april 2014 11:03]

Nou, je ziet het nu aan alle fabrikanten die premium ultrabooks uitbrengen, die prijzen doen ook niet veel onder voor de Macbook Airs, terwijl ze qua specs redelijk te vergelijken zijn. Ik denk niet dat een mogelijke Apple TV zo duur zal worden (zeker omdat het nog 2 jaar duurt voordat 'ie uitkomt). Tegen die tijd zal de OLED TV meer gemeengoed zijn en zal Apple ongeveer 25% boven Sony etc. gaan zitten. Vergelijken met LG heeft natuurlijk geen zin aangezien zij altijd onderkant markt bedienen.
Vergelijken met LG heeft natuurlijk geen zin aangezien zij altijd onderkant markt bedienen.
Nee hoor ze bedienen de onderkant van de markt OOK, niet altijd en niet alleen, ze bedienen de HELE markt...
Daar ben ik dan wel mee eens, tegenwoordig zijn de prijzen van uktrabooks zo hoog dat het meer een kwestie van of je OSX of Windows wilt.
Waarom heeft het vergelijken met LG geen zin?
Je claimt hier (tussen neus en lippen door) dat LG altijd de onderkant van de markt bedient. Natuurlijk mag jij die mening hebben, maar het is natuurlijk geen feit.

LG bedient de boven-, midden- en onderkant van de markt.
Ze zijn dus heel divers in hun aanbod en er is voor elk wat wils.
Nou wit zijn ze al jaren niet meer qua computers.
Ik snap dat de huidige generatie iPhones qua schermformaat achterblijft bij de concurrentie, maar 65" lijkt me ook een beetje overdreven :P
nee, joh deze is voor de iWatch :9
65" is een mooie formaat hoor.

Ik geniet nog steeds elke dag van mijn Pana 65VT50! :9

[Reactie gewijzigd door Mandrake466 op 7 april 2014 14:57]

Niet nader te noemen :)

Er zijn er maar 2 in Korea met de kennis en capaciteit: Samsung en LG. Vermoedelijk de laatste mits er politiek in het spel is onderwater, dan zou Samsung mij niet eens verbazen.
Zijn er eigenlijk andere fabrikanten behalve Samsung en LG die OLED-panelen kunnen maken? Ik dacht Sharp, maar ik kan het ook verkeerd hebben...
Ja, maar Sharp komt uit Japan en heeft voor zover ik weet geen fabriek in Korea.
Vermoedelijk de laatste mits er politiek in het spel is onderwater, dan zou Samsung mij niet eens verbazen.
Misschien dat het vroeg is, maar hier kan ik helemaal niks van maken. Of bedoel je tenzij in plaats van mits?
Nee, taalgebruik is correct voor zover ik kan zien. Het KAN zijn dat ze juist voor Samsung kiezen, omdat er afspraken onderwater gemaakt worden dat ze juist voor Samsung kiezen
Nee hij zegt als er 'politiek' in het spel is dat ze dan (zeer waarschijnlijk) voor LG gaan.
Ennnn de Apple VS rest van alle fabrikanten discussie is weer losgebarsten..
Zijn we daar nu niet een klein beetje klaar mee, wil je een apple koop er 1, wil je hem niet; koop je hem niet...

On topic:

De geruchtenmolen voor de atv is weer begonnen blijkbaar. Hoeveel jaar spelen deze geruchten nu al?
Kan me niet voorstellen dat ze een tv gaan maken, daar ligt hun expertise niet, een uitgebreide setop box is logischer.
OLED tv wat 1.5x zoveel als de concurrentie kost want er zit een SOC in van 50¤, tenminste dit is wat ik verwacht.
Maar wel "Designed by Apple in California" :o
65 of 77 "
En ik vind mijn 42" al een ontzettend lelijk groot ding in de woonkamer. Perfecte kijk afstand of niet, die 2x per week dat ik tijd heb om een film te kijken maakt me dan niets uit.
Ik kan wel weer genieten van mij Pana 65" icm surround set, dit ook omdat ik vaak films kijk maar ook af en toe tv kijken is echt een genot!
Voor de nieuwe macbook zeker? Ze waren ook de eerste met de 17" stoeptegels, dus het zou me niets verbazen als ze nu weer de eerste willen zijn met een enorm apparaat.