Apple geeft interface Apple TV update in nieuwe bèta

Apple geeft zijn mediaspeler Apple TV een opgepoetste interface in een testversie van nieuwe software. De interface ligt nu meer in lijn met die van andere Apple-software, zoals iOS, met nieuw ontworpen iconen en een dunner font.

De opgepoetste interface kwam maandagagvond met een nieuwe testversie van de software, merkte 9to5 Mac op. De vernieuwingen zitten onder meer in de iconen, die meer in lijn zijn gebracht met die van iOS en OS X.

De vernieuwingen komen als een verrassing; in eerdere bèta's had Apple TV nog dezelfde interface als voorheen en Apple had niets aangekondigd over de wijzigingen. De testversie is vooralsnog alleen voor ontwikkelaars, maar later dit jaar moet de software met het nieuwe uiterlijk naar alle Apple TV's komen via een update.

Apple TV, nieuwe interface

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

05-08-2014 • 09:41

112

Reacties (112)

112
110
102
2
0
0
Wijzig sortering
Als je een Mac hebt en een Apple tv kan je hem wel zeer zeker gebruiken als Mediaspeler. Door dit programmetje http://beamer-app.com/
Werkt dat een beetje?
Jazeker, het werkt geweldig, heb er nog nooit problemen mee gehad en elke film/serie speelt altijd af, drag en drop, zelfs ondertiteling :)
Geen vertraging of iets dergelijks met Full HD?
Geen vertraging of iets dergelijks met Full HD?
Nee, iMac bedraad en Apple TV op draadloos N netwerk, films van 8 GB heeft ie geen moeite mee gehad tot nu toe.
Kijk dat is goed nieuws :D Bedankt voor je reacties!
Ja, heel goed. Gratis probeer programma op hun site....
Beamer werkt echt perfect. Beste mac tooltje dat ik heb. Drag. Drop. Kijken maar. Nul setup.
Wat is de meerwaarde dan ? Ik kan nu ook al films streamen vanaf de Mac, speel ik dan af met VLC.
Mis ik iets ?
Bedankt voor de tip. Beamer werkt idd top!
Anoniem: 467175 5 augustus 2014 09:47
Dit vind ik nou zo mooi aan Apple. Uniformiteit. Alles lijkt op elkaar, lekker makkelijk en het ziet er gewoon goed uit.
eens, apple weet wel hoe ze de mooie looks uit moeten brengen, het werkt allemaal erg simpel alleen *zeikmodus ON* het prijskaartje. *zeikmodus OFF*
zeker heel juist wat je zegt, maar wat zou dit tof zijn moesten ze nu vooral eens andere codec's gaan ondersteunen. (ik geef direct 10€ voor een app die alles ondersteunt)
Dat zou de populariteit van het apparaat alleen maar serieus verhogen ! (volgens mij, zou dat op slag DE aankoop van het jaar worden en een mega verkoopartikel)
De oplossing: Plex.

Kost 3 euro voor iOS, gratis voor op Windows en OS X (misschien ook Linux, nooit naar gekeken).

Je installeert de mediaserver op je PC en indexeert al je films en series. Je koopt de app op je iOS, maakt verbinding met je mediaserver (zou zo'n beetje automatisch moeten gaan) en streamt het daarna door via AirPlay naar je Apple TV. De mediaserver op je PC decodeert de film of aflevering live, dus het kost bijna geen energie op je iOS device (volgens mij levert Plex een link aan, die afgespeeld kan worden op iOS, maar dus ook op de Apple TV. Het enige dat je iOS-device doet is dus die link doorsturen naar de Apple TV, die 'm daarna zelf afhandelt als video).

Daarna kan je gewoon de film stoppen, pauzeren etc met de bijgeleverde Apple TV-remote.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 23 juli 2024 22:03]

Plex + PlexConnect = ultieme oplossing. Gebruikte m'n aTV zelden, maar met plexconnect heel vaak, werkt super.
Oja, Plexconnect moet ik ook nog proberen. Laatst even geprobeerd, maar niet aan de praat gekregen en geen tijd om te troubleshooten. Al vind ik trailers kijken ook leuk af en toe en dan zit PlexConnect in de weg :(
dan kun je ook een andere app gebruiken ipv de trailers app :)
Plex ondersteunt bepaalde audio codex niet welke veel in bluray scene rips voorkomen. Plus ondertitelondersteuning is gebrekkig. Het probleem is natturlijk dat je daar pas achterkomt als je de dire app gekocht hebt.
De dure app? Gast, 3 euro? Dan drink je maar een biertje minder zaterdag.
Net ff geïnstalleerd en het werkt idd als een zonnetje!

Thanks for the tip!!
Je kan ook Plex Home Theater installeren op je PC, zodat je al je bestanden ook daar kan kijken, ipv via de webplayer in de media server.
Met beamer.app kan je elke video naar de Apple tv streamen via airplay. Je slingert een bestandje in de app en binnen 2 tellen begint je video.
Deze app werkt erg goed, maar moet wel zeggen dat hij een erg hoge belasting vormt voor de hardware, erg energie efficient is het dus niet.
Merk hier alleen moeite met Avi-bestanden omdat deze vrijwel altijd een gare codering hebben. MP4 en Mkv zie je tegenwoordig vrijwel uitsluitend en dat doet helemaal niks voor m'n MacBook. Vrijwel altijd worden h264 en AAC gebruikt en dat is 'native', hardware versnelling en niet te hoeven hercoderen scheelt alles.
True, maar voor die bestanden (MP4 zeker) hoef je heel Beamer niet te gebruiken, dit kun je in iTunes laden en daar met Airplay ook gewoon benaderen, het is juist dat je bestanden wilt afspelen die niet native ondersteund worden.
Klopt maar dan heb je geen ondersteuning voor externe subtitels en die zitten vaak juist niet in het bestand. Werkt helemaal niet bij mkv en ik hoef afleveringen en films niet tussen m'n muziekbibliotheek. Gebruik iTunes alleen voor muziek, dat is het enige waar ik het geschikt voor vind.
Met een klein beetje management van je media zit het niet meer tussen je muziek in iTunes, maar in respectievelijke delen van iTunes. Persoonlijk vind ik iTunes best een redelijk programma voor Media management op de PC, al moet ik zeggen, dat ik XBMC op de TV veel mooier en prettiger vind als wat de Apple TV te bieden heeft op dit moment.

Wel een goed punt voor wat betreft de ondertitels (had ik niet bij stil gestaan, aangezien ik ze eigenlijk nooit gebruik).
Mp4 en mkv zegt niets over het type van videobestand aangezien ze gewoon containers zijn. Je elk videobestand in een mkv of mp4 steken.
Vrijwel altijd staat er. Dat betekend “in de praktijk is dat meestal het geval” en niet “beperkt tot”.
Goh .. Waarom niet gewoon Airplay screen mirroring? Heb je ineens alles wat je media speler onder OSX ook kan. MplayerX slikt gewoon subtitles...
Dan heb je last van framedrops, in de labraroriumonstandigheden niet maar m'n 5ghz router staat hier 3 meter van m'n MacBook af, de Apple tv met een kabel op de router en toch werkt het niet feilloos.

Beamer doet hetzelfde als streamen vanaf een iOS device of iTunes maar dan met een extra media-encode laag ertussen (die met de meeste bestanden niks om hoeft te zetten, alleen de container wijzigen en/of subtitels aan de stream toevoegen). Extra voordeel is ook dat je de Apple tv met de remote kan bedienen, bijvoorbeeld als je Mac niet in dezelfde ruimte staat.

[Reactie gewijzigd door n8n op 23 juli 2024 22:03]

Hm. Dat werkt hier tussen m'n mid2012 Macbook Pro met AppleTV3 en Airport Extreme (recentste generatie) naar m'n Samsung model-nogwat-55" toch echt wel feilloos....

Eens zien of ik het kan filmen met m'n iPhone.
Als je een iMac/MacBook hebt zou ik eens naar Beamer kijken. 15 euro, gemaakt door Nederlanders, en doet iets heel simpels: streamt elk videobestand naar je AppleTV wat je er naartoe sleept. Al veel plezier van gehad.
Hoezo? Airplay werkt tegenwoordig ook gewoon op osx...
Beamer stuurt de video direct naar de Apple TV. Het kan gewoon op de achtergrond draaien.

Wat Appple Airplay in OSX doet is gewoon je desktop realtime op de Apple TV weergeven. Dat is erg stotterig en niet handig voor video omdat je dan dus niet je computer ondertussen kan gebruiken.
Voor de boardrooms en vergaderruimten is de apple tv een prima product voor powerpoint presentaties, zonder dat je met losse kabels e.d. Hoeft te werken.

Voor video ben ik het met je eens, dat het zeker bij 1080p films gaat stotteren.

Dan is PLEX of Beamer (zelf nog niet getest) een oplossing.

Net ff PLEX geïnstalleerd en het draait als een zonnetje.

Het enige wat niet werkt bij mij is het schalen van de ondertiteling....tips? Iemand?
In de voorkeuren van je Apple tv onder 'toegankelijkheid'
Je kan met appletv voor bureaubladuitbreiding kiezen, dan sleep je je video dus naar je extra scherm(tv dus). En kan je je computer gewoon blijven gebruiken.
Ik heb geen stotteringen met video op deze manier kijken.
Appletv 3 met imac 2011.
Maar niet op dezelfde manier als Beamer dat doet, Beamer hercodeert en streamt de video, Airplay streamt het bureaublad en hercodeert de video niet, volgens mij streamt hij dan met Airplay dus niet voldoende snel om alle videobestanden te kunnen afspelen op je Apple TV.
ik wacht eigenlijk op 3D ondersteuning op ATV, iTunes. En dat is misschien ook leuk voor de computers...
En dan ook maar 24 bit ALAC over AirPlay.
Wellicht dat dat komt met een nieuw AppleTV apparaat, ik geloof niet dat de AppleTV 3 dit erg goed zal ondersteunen, laat staan de eerdere modellen.
Ok bedankt, ik zal het eens proberen :-))
Ik ben benieuwd hoe het bij jou werkt.

Ik weet dat Airplay vanuit MacOSX behoorlijk afhankelijk is van hardware, mijn Mac Pro 2008 wordt niet ondersteund en de Macbook Pro van mijn vriendin kan het wel, maar ben niet zo onder de indruk van hoe dat werkt. Wellicht dat modernere Macbooks of iMacs dit beter doen.
Waarom zou je daar geld aan uitgeven? Je kan gratis MPlayerX downloaden uit de App Store daarmee kan je ieder formaat afspelen op je Mac en je kan tegen je Mac zeggen dat hij het via Airplay weer moet geven via de Apple TV.
Dat werkt dus niet goed, dan Mirror je je hele OSX scherm naar de TV en probeert hij het realtime te laten zien (wat niet lukt, waardoor je stotterende performance krijgt) Beamer doet dus de film zelf naar de Apple TV sturen (zoals IOS Apps ook doen) waardoor de film direct fullscreen op de ATV begint te spelen terwijl de laptop gewoon bruikbaar blijft (daar speelt hij verder niet zichtbaar)
zeker heel juist wat je zegt, maar wat zou dit tof zijn moesten ze nu vooral eens andere codec's gaan ondersteunen.
Daar is een Apple TV juist niet voor, het is de brug tussen je aangeschafte iTunes content en de TV. De reden waarom het ding zo goed werkt is omdat hij in weze alleen dat goed hoeft te doen, en verder niets. Persoonlijk - gezien hoeveel ik dat ding gebruik - vind ik het alles meevallen qua prijs. Hij kost 99 euro, en gaat jaren mee. De mijne is ook al zeker 3 jaar oud. De mediaplayers die ik heb gehad gingen hooguit 2 mee.

Het is geen generieke mediaplayer als xbmc of VLC. (En zelfs die gaan wel eens de mist in heb ik gemerkt)
Ik gebruik hem voor Netflix en Airplay en daar is die perfect voor inderdaad. Je koopt een AppleTV simpelweg niet als generieke mediaplayer. Daar zijn andere betere oplossingen voor.
Ik gebruik hem voor exact dezelfde reden. Je kan je iPhone gebruiken als remote of de bijbehorende afstandsbediening. Maar je kan ook andere afstandbedieningen koppelen.

Met de chromecast heb ik nog wel eens "gedoe" met de afstandsbediening. Dat werkt alleen met je telefoon/tablet. Als je een film even snel tussendoor wilt pauzeren, moet je eerst de app opstarten.

En alleen al Airplay is een goede reden voor mij om idevices te kopen. Helaas kunnen andere fabrikanten daar niet aan tippen.
Sommige apps laten volgens mij zich besturen vanaf het lockscreen van IOS waardoor unlocken/opstarten naar mijn idee niet nodig is. Al gebruik me chromecast voornamelijk voor muziek en series op netflix die ik zelden op pauze set door de duur.
Precies! En aangezien ik met Netflix en Spotify 99,5% van m'n mediahonger kan stillen voldoet ie voor mij prima-de-luxe.
Ik gebruik hem voor Netflix en Airplay en daar is die perfect voor inderdaad. Je koopt een AppleTV simpelweg niet als generieke mediaplayer. Daar zijn andere betere oplossingen voor.
Hoezo niet? Volgens mij jailbreaken veel mensen Apple tv, zodat xbmc geïnstalleerd kan worden. Voor €100 heb je dan een prima mediaspeler die alles kan afspelen!
Dat was inderdaad mogelijk tot en met de tweede generatie aTV, voor de derde generatie aTV is er nog geen jailbreak.
met aTV Flash van FireCore kun je zo ongeveer ieder formaat bestand afspelen, dus zo'n app is er al waar jij om vraagt. Ook apps als Beamer ondervangen (deels) jouw probleem.

Het grote geld zit voor Apple in de verdiensten rondom iTunes, niet in de verkoop van de hardware (aTV).
Let: ATV Flash is alleen voor de tweede-generatie Apple TV. Deze is heel zeldzaam.
Off-topic: Wist niet dat hij zeldzaam was. Misschien toch eens mijn ATV2 omruilen voor iemand die mij er een ATV3 voor wil geven, ik gebruik hem toch alleen maar waarvoor Apple hem bedoeld heeft :-)

On-topic: hoewel het enerzijds totaal onbelangrijk is voor de functionaliteit (en dat ik ergens hierdoor dacht dat hun hobby projectje misschien tegen de verwachtingen in in de koelkast zou terechtkomen), vind ik het raar dat een bedrijf als Apple wat "design" toch wel belangrijk vindt, niet in één keer uitrolt.

Als ik zie hoe bij ons men volk inhuurt om stande pede alle briefpapier en stickertjes te vervangen, als er weer eens een marketeer vind dat ons kleurprofiel niet overeenkomt met de visie van het bedrijf (en dat is dan intern), vind ik het raar dat Apple met hun "beperkt" aantal producten dit niet in één keer kan uitrollen. Maar misschien ben ik dat maar.
ik kijk net even op marktplaats en daar worden ze aangeboden voor tussen de €100 en €200 met een enkele uitschieter naar €250.

als ik jou was zou ik hem mooi proberen te verkopen en een 3e generatie kopen met weer volledige garantie.
hoezo? Ik heb er eentje staan. Kopen? }>
Anoniem: 20901 @Repi35 augustus 2014 11:04
Laten we wel wezen; er is maar een reden waarom je andere codecs zou willen en daar gaat Apple toch echt niet aan meewerken.
Anoniem: 286841 @Repi35 augustus 2014 15:25
Waar voor moet je een app hebben die alles ondersteund? Vanaf iphone en ipad streamen gaat alleen werken als je het ook af kan spelen, uiteraard. En met VLC op de Mac speel je alles af, ik heb tenminste nog nooit gehad dat ik iets niet kon afspelen.
Volgens mij heb je helemaal heen app nodig.
Oplayer is wel een goede mediaplayer voor ios.
Valt wel mee. Mijn schoonvader was heel onder de indruk van onze Apple tv toen hij de vakantiefoto's van de IPhone zo op de Philips tv zag verschijnen.
Hij heeft zelf niets van Apple dus heb ik eens rond gekeken en kwam een Samsung Homesync b9150 tegen. Goed iets meer functionaliteit en een ingebouwde harde schijf maar € 200 is een heel stuk duurder dan een Apple tv en een ingebouwde schijf heb ik niet nodig. We gebruiken hem dagelijks voor Netflix en het streamen van muziek naar de versterker. Ik vind het een super ding voor een prima prijs.
eens, apple weet wel hoe ze de mooie looks uit moeten brengen, het werkt allemaal erg simpel alleen *zeikmodus ON* het prijskaartje. *zeikmodus OFF*
Je mag van mij zeiken over de prijs van de iPhone, of de meerprijs van meer geheugen of opslag van de meeste andere Apple apparaten. Maar de Apple TV... Dat apparaat is echt niet te duur! Er zou alleen een app store op moeten zitten, zodat je er standaard Infuse op kunt zetten...
Mag extra moeite en zorg geen prijs hebben? Goed design is duur.
Nadeel daarvan is als je het ene lelijk vind je het andere automatisch ook lelijk vind...
Nadeel daarvan is als je het ene lelijk vind je het andere automatisch ook lelijk vind...
Is dat een nadeel? Smaken verschillen nou eenmaal.
Smaken verschillen inderdaad, daarom vind je alles mooi of alles lelijk :)

Neemt niet weg dat dat dus een nadeel (en voor mutn waar je niet op reageert blijkbaar een voordeel) kan zijn...
Mee eens. Die gradients bijvoorbeeld vind ik persoonlijk echt spuuglelijk.
Hier ben ik het dus ook mee eens, laten ze naar iTunes radio (en Netflix) kijken, 1 kleur voorgrond en 1 kleur achtergrond.
Ik vind liever iets consistent lelijk of mooi, dan een berg willekeur zoals bijvoorbeeld Android in het begin was. Een bepaalde stijl doortrekken door je gehele lijn kan ik niets anders dan positief vinden (zelfs als ik daardoor alles lelijk vind)
Net als bij Microsoft bedoel je :X
De Apple TV is een prima apparaat. Gebruik hem erg vaak icm Netflix.
Idem, en crunchyroll en om NHK World te kijken.
Tja.. spannend een ander icoontje.. laat ze wat meer regio specifieke apps toevoegen zoals Uitzending Gemist. Waanzin dat die er nog niet op zit. En ja.. een eigen beperkte app store zou ook welkom zijn. Of zou het zijn dat Apple geld vraagt om je service toe te voegen aan hun Apple tv'tje? Dat zou vrij bizar zijn.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 23 juli 2024 22:03]

Je kunt toch alles direct doorzenden via je iDevice. Dus waarom overal een losse 'app' voor maken.
Dat werkt wel als workaround, maar kwaliteit is niet echt super over WiFi, bovendien moet je dan weer een iDevice bij de hand hebben.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 22:03]

Waarom zou de kwaliteit niet super zijn? Dat is puur afhankelijk van wat de App doorgeeft aan data. Apple geeft het allemala netjes door via airplay.

je hebt je telefoon toch 99% van je dat in je hand neem ik aan ;) Een fysieke remote moet ik altijd zoeken, terwijl ik mijn telefoon altijd bij me heb.
Dat ligt aan de NPO, die zullen zo'n app moeten maken. Ik zit zelf erg te wachten op BBC iPlayer en dat is er ook nog niet.

Het gerucht gaat dat volgende generatie Apple TV een fikse verandering zal betekenen met andere hardware en een ander software model (met bijbehorende open SDK). Sommige analisten menen dat de afwachtende houding van een paar grote media organisaties (zoals de BBC, met bijbehorende ongeloofwaardige redenen waarom ze het nog niet hebben uitgebracht) een aanwijzing is dat deze clubs al weten dat er een grote wijziging aankomt en daar liever op wachten.
Ik mis een twitch app voor de Apple TV. Verder gebruik ik hem eigenlijk weinig, heb een ATV3 gekocht, maar ding is maar zelden in gebruik. Airplay is ok, maar verder staat 'ie stof te happen...
iPad + Airplay = Twitch app openen op je iPad / iPhone en daarna zeggen : afspelen op Apple TV en voila :P

+ Alle Samsung smart TV's hebben al een Twitch app ( weet niet hoe dat is met andere merken )

[Reactie gewijzigd door Mektheb op 23 juli 2024 22:03]

Anoniem: 181786 @Jo0Lz5 augustus 2014 10:27
Wat let je om het ding dan op Marktplaats te gooien?

Ik snap dat mensen af en toe een miskoop doen of op een gegeven moment een apparaat niet meer gebruiken (heb ik zelf ook) maar gooi het dan op Marktplaats of dump het bij de kringloop. Het heeft verder geen verzamelwaarde oid (zoals een oude console dat wel eens heeft).
Als er nu nog een native plex client komt voor de atv3 dan zou het helemaal top zijn
Not going to happen.

Het ding is een iTunes - TV brug, geen generieke mediaspeler. De software en hardware zijn geoptimaliseerd om h.264 en AAC te doen, en verder heel weinig. (mp3 wel).
Hoe wel ik wel via de plex player op mijn telefoon wel prima naar de atv kan streamen. De plex connect is het net niet helemaal omdat je dan de netflix mist door de andere netwerkinstellingen
Vreemd, kan prima samengaan.. je hoeft alleen je dns even naar je "plexconnect-box" te laten verwijzen.. Die doet niets met netflix..
Als je toch de DNS server aanpast hoe moet de Netflix app dan de server adres resolven?
PlexConnect heeft een ingebouwde DNS server die het verkeer regelt. Wil je netflix, dan stuurt ie je door naar NF, wil je Plex, dan stuurt ie je door naar je lokale server.
Werkt perfect samen, DNS op de PlexConnect juist installen (bv. 8.8.8.8) en al het bestaande blijft werken en enkel de trailer app wordt overgenomen door Plex....
Als ze er ook nog een App store bij maken, zou helemaal mooi zijn.
ja, dat komt later... misschien bij release van volgende Apple TV waar je ook met speciaal ontwikkeld iOS games (vanwege het ontbreken van aanrakeningen) kunt spelen. Dus je hebt gamepads nodig... daarom zijn er verschillende game pads voor Apple iDevices ontwikkeld.

EDIT: "Apple" door "iOS" vervangen.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 juli 2024 22:03]

Veel games op je iPad/iPhone kun je al met AirPlay naar je tv sturen via je Apple TV.
Veel games op je iPad/iPhone kun je al met AirPlay naar je tv sturen via je Apple TV.
Inderdaad... wat als je geen iPad (Air) of iPhone of Macs hebt? ;)
Misschien wordt Apple TV in de toekomst ook een gameconsole genoemd.
Klopt, met iPhones en iPads als controllers...
Als je geen ipad, iphone of Mac hebt heb je de appletv ook niet nodig :+
Ben benieuwd of Apple dit jaar nog een nieuwe versie van deze box uit gaat brengen. Of dat het toch volgend jaar wordt. Apple TV heeft sinds kort weer een prominente plaats gekregen in de online Apple Store. Kan erop duiden dat ze de ''oude versie'' graag weg willen hebben alvorens de nieuwe versie op de markt te brengen.
Nu alleen nog media apps (zoals op de I-producten) en klaar. Het app aanbod is nog steeds zeer bedroevenswaardig te noemen.
In vergelijking met bijvoorbeeld Roku was Apple TV niet goed genoeg.
Een mooiere interface zal die achterstand echt niet goedmaken.
Zolang mijn PlexConnect het maar blijft doen..
Zeker, dat is de enige reden dat ik nog vasthoud aan mijn ATV.
Voor de rest werkt netflix matig (traag), werkt iTunes Match ronduit slecht (regelmatig stopt hij met spelen, of skipt hij opeens, of speelt hij uberhaupt niet..), over de beperkingen van de Youtube app nog maar niet gesproken :/
Ik herken de door jou geschetste problemen helemaal niet. Ligt misschien aan je internet verbinding?
Bij mij wekt alles soepel en snel.
Idem hier...

Probleem is mogelijk een iets te goedkoop routertje, die niet de hele IEEE802.11 set aan opties geïmplementeerd heeft. Apple's Bonjour protocol, wat ook de Apple TV gebruikt, heeft QoS (Quality of Service) mogelijkheden, die videostreams voorrang kunnen geven.

Vooral de oudere meegeleverde Ziggo Ubee modems hebben beroerde routertjes...

[Reactie gewijzigd door ICT Consultant op 23 juli 2024 22:03]

Ik gebruik een Cisco 3925. Misschien daardoor geen problemen?
Die router / modem is inderdaad stukken beter.
Helaas niet, hij is al vele malen gereset, ik ben al verhuisd, inmiddels 100M glas, en zelfde problemen..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.