Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 502 reacties
Submitter: Mad_Cow

De groei in verkopen van iPhones stokt omdat mensen goedkopere smartphones kopen. Dat zegt Apple in interne documenten die het vrijgaf in de Amerikaanse rechtszaak tegen aartsrivaal Samsung. Wat Apple aan die ontwikkeling wil doen, is onduidelijk.

Apple concludeert in de documenten, die online zijn gezet door de site Re/code, dat de groei in smartphones vooral zit in toestellen die minder kosten dan 300 dollar, omgerekend bijna 220 euro. Het aantal verkochte toestellen in deze categorie bedraagt ongeveer 70 procent van de groei. De markt voor toestellen met schermen groter dan 4" is gelijk aan bijna 40 procent van de groei. Dat komt samen uit op 110 procent, omdat de markt voor toestellen die meer dan 220 euro kosten en schermen hebben van maximaal 4" juist kromp. "Klanten willen wat wij niet hebben", concludeert Apple dan ook op de slide.

De iPhone-fabrikant concludeert ook dat providers minder happig zijn op de verkoop van iPhones, mede door 'onvriendelijk beleid' van Apple. Bovendien vindt de fabrikant dat concurrenten betere hardware maken dan voorheen en in sommige gevallen een beter ecosysteem hebben opgezet. Ook spenderen ze 'obscene' hoeveelheden geld aan marketing en retail. Daarmee doelt Apple vermoedelijk op Samsung, waarvan bekend is dat het veel geld besteedt aan zowel op consumenten gerichte marketing als beloningen voor het personeel van bijvoorbeeld telecomwinkels.

Er gaan al maanden geruchten dat Apple grotere iPhones wil maken om in elk geval tegemoet te komen aan de vraag van consumenten naar smartphones met grotere schermen. Of de fabrikant ook werkt aan goedkope smartphones, blijft onduidelijk; uit een ander document kwam wel naar voren dat Apple overwoog om een op de iPod touch gebaseerde goedkope smartphone te maken. Dat document stamt echter uit 2011, waardoor het onduidelijk is of dat toestel nog zal komen.

Apple heeft de documenten zelf gepubliceerd in de nieuwe rechtszaak tegen Samsung in de Verenigde Staten. De zaak begon in de afgelopen week en gaat deze week verder. In die rechtszaak proberen de kemphanen de jury ervan te overtuigen dat de ander patenten heeft geschonden. Apple beroept zich daarbij onder meer op patenten op 'Slide to unlock' voor het lockscreen en het 'Bounce back'-patent. Apple won een eerdere rechtszaak met een jury van burgers op basis van die patenten, maar rechters in Europa bleken minder onder de indruk. Onder meer een Nederlandse rechter vond dat 'slide to unlock' geen geldig patent zou moeten zijn.

Slide Apple uit rechtszaak tegen Samsung

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (502)

1 2 3 ... 8
Mijn interpretatie is dat consumenten een telefoon willen die de huidige poulaire standaardtaken gewoon goed en snel(genoeg) uitvoerd. Tot 1 a 2 jaar geleden had je daar gewoon best een prijzig topmodel voor nodig, android was vaak niet goed geoptimaliseerd en voelde nog haperig en ja, appels zijn altijd gewoon duur. Mensen hadden een beetje de hoop gevestigd op de 5C ook denk ik, maar dit bleek qua "goedkope" prijs een lachertje te zijn en daartegenover kwamen er modellen uit van vrijwel alle andere grote makers die wel een groter scherm, lagere prijs hadden en gewoon vlot werken. Net als met computers blijft het voor consumenten niet nodig lineair alsmaar sneller en meer te hebben. Tuurlijk is er een enthousiaste groep, en zeker hier op tweakers zal dat waarschijnlijk een groter deel zijn dan onder gemiddelde bevolking. Maar waar appel voorop liep met vernieuwing loopt het nu een beetje achter op het prijs/kwaliteit niveau waar mensen nu nar opzoek zijn. Voorheen (en een deel nog steeds wel) nam een deel toch ook wel een iPhone omdat deze kwalitatief toch wel tot (een van) de beste behoorden en het beste ecosysteem hadden, maar dat is in ieder geval door de snellere ontwikkeling bij android en kwalitatief evengoed ecosysteem welke ook nog een meer open karakter heeft, niet meer helemaal het geval. En ook Windows timmert aan hun weg om overal wat vanaf te snoepen...
Ik ben het er mee eens dat de Android toestellen veel meer diversiteit in hardware kennen en inmiddels ook toestellen met betere hardware dan iPhones. Tegelijkertijd blijf ik Apple kwalitatief de betere vinden, in vrijwel alle kwaliteitsaspecten, behalve zoals gezegd hardwarekeuze- en prijs.

Ik geloof dus niet dat de grote groeiverplaatsing iets met kwaliteit te maken heeft, maar vooral met diversiteit en prijs. Het zal geen populaire mening zijn, maar ik meen dat indien iOS beschikbaar zou zijn in iedere prijsklasse (100 - 700 euro), Android bijna weggevaagd zou zijn.
Laten we vooral geen wetten gaan opstellen waarin we gaan bepalen hoe bedrijven hun telefoons moeten maken.

En dat "we" een telefoon willen waar we de software op installeren die we willen waag ik te betwijfelen. Met "we" doel je op een kleine groep Tweakers, ongeveer 0,01% van de doelgroep. De overige 99,99% boeit dit absoluut niet.
Natuurlijk wel. De consument wil keuze, en krijgt die alleen als er veel aanbieders zijn. Ontkoppeling van hardware en software leidt hiertoe.
De consument wil in eerste instantie een goed product. Pas daarna komt keuze. Keuze bieden vermindert vaak de kwaliteit van een product.

[Reactie gewijzigd door TMC op 7 april 2014 17:48]

Stel je eens voor dat IBM zijn besturingssysteem in de jaren 80 aan de IBM PC had vastgekoppeld. Dan was er nu helemaal geen Linux geweest, en dus ook geen Android. En misschien was BSD er ook wel niet in de huidige vorm geweest.

Dus keuze kan wel degelijk leiden tot betere kwaliteit.
Dat zeg ik ook niet. Maar de consument wel in eerste gewoon een product wat goed werkt. Als dat inhoudt dat er een bepaalde keuze noodzakelijk is, dan zij het zo. Maar in zijn algemeenheid stellen dat 'de consument keuze wil' is bullshit. Ik wil geen keuze, ik wil een product wat perfect werkt zonder gezeik.
In mijn ogen zou het mooi zijn als de handelscommissies dit principe zouden opleggen (net zoals de USB oplaad-connector is opgelegd).
Dan gebruikt Apple gewoon een custom processor waarover ze geen details vrij willen geven ("trade secret", "confidential", bla bla, zelfde argument als nVidia gebruikt om hun Linux drivers closed source te houden zeg maar) en heeft iOS als hardware requirement een of andere sensor die door Apple niet aan andere fabrikanten wordt geleverd. (Voor Google / Android / Android-leveranciers wordt het iets lastiger om zoiets te regelen, maar die vinden ook vast wel iets om zich er onderuit te wurmen.)
Jullie moeten een memo eens goed lezen en geen onzin verkopen.

Het is een interne memo, waarin sommige werknemers hun zorgen uitten. Phil Schiller is het niet eens met de inhoud van de memo en de verkoopcijfers van de iPhones zijn ieder jaar weer hoger dan het voorgaande jaar. Het is ook al een oude memo. Conclusie, de zorgen van werknemers zijn echt, maar blijken ook onjuist te zijn.

Kortom, weer een TOP staaltje journalistiek Tweakers.
De verkoopscijfers mogen dan wel hoger zijn, het marktaandeel is wel degelijk gezakt. Zie bijvoorbeeld de tabel hier.

Of de redenen die in de memo geopperd worden terecht zijn weet ik niet, maar het mag duidelijk wezen dat de bezorgdheid van diegene die de memo opgesteld hebben wel degelijk terecht is.
Het marktaandeel zakt omdat elk mobiel tegenwoordig een smartphone is. Veel mensen die een telefoon nodig hebben kopen dan gewoon de goedkoopste toestel met vaak een android OS. Deze mensen zijn niet de doelgroep van Apple en zullen ook nooit klanten worden. iOs apps zijn alsnog veel populairder dan Android apps. Dit geeft aan dat meest Android gebruikers hun telefoons als dumbphone gebruiken.

Natuurlijk zullen ze bij Apple nadenken welk tactiek ze moeten hanteren. Elk bedrijf hoort kritisch op zichzelf te zijn en meerder opties afwegen. Met flinter dunne marges extra marktaandeel proberen te veroveren of blijven focussen high-end winstgevende toestellen?
Ik snap nog steeds niet dat het 'klasse-symbool' Apple een budget telefoon heeft uitgebracht, wat eigenlijk niet eens een budget telefoon is. Ik heb het natuurlijk over de 5C.

Als Apple slim was geweest, dan hadden ze een jaartje gewacht met een 'budgettelefoon' (de 5C kost ook nog 500 euro's). Dan hadden ze de oude kleine iPhone gewoon zo in de markt laten staan, alleen de prijs wat verlaagd (naar bijvoorbeeld 500 euro). Vervolgens breng je een nieuwe iPhone uit met een groter scherm en hier vraag je weer de premium prijs voor.

Als Apple zijnde heb je dan toch een soort van budgettelefoon in de markt gezet, en daarnaast heb je een nieuwe premium telefoon waar veel mensen toch vraag naar hebben. Dit alles met het behoud van het 'klasse' aspect waar Apple zoveel waarde aan hecht.

Het is namelijk heel simpel. Je kan je niet als een premium merk positioneren in de markt, als je eigenlijk de hele mobiele markt wilt bedienen. Dus zorg dat je het premium merkt bent en blijft, de loyaliteit van de mensen is er, en die kan je alleen maar kwijtraken door budgettelefoons uit te brengen.
Apple biedt over het algemeen producten aan met een hoge relatieve prijs, dat is een belangrijk deel van de positionering. Kijk maar eens naar de Macbooks en de Imacs. Deze marktbeweging geeft ruimte voor of benadrukt het stukje exclusiviteit waar Apple altijd voor heeft gevochten. Het zou mij niet zoveel verbazen als Apple niet met een hele goedkope telefoon komt.
Als je de Macbooks en iMacs gaat bekijken is de relatieve prijs juist best concurrerend.

Ja, ze hebben een hoge absolute prijs. Puur in euros is het veel geld. Als je echter systemen met gelijke specs van de concurrent bekijkt dan komen die op hetzelfde uit.

En dat is niet erg omdat juist de markt waar de Macbooks opereren gewoon een gezonde markt is. Goede vraag, net aanbod en Apple vraagt niet meer geld dan de concurrent.
Als het om de iMac markt gaat dan is Apple daar nogsteeds redelijk eenzaam. Ja, er zijn concurrenten maar die hebben nauwelijks naam. Maar ook daar vraagt Apple gewoon de prijs die de rest van de markt ook vraagt.

Zodra je naar telefoons kijkt gaat het echter mis. Concurrenten vragen voor vergelijkbare specs met vergelijkbare service maar zo'n 60-80% van het geld. En dan kom je dus gewoon niet serieus mee. Dan lopen je klanten gewoon weg.
Je wordt helemaal niet gedwongen.. er zijn genoeg laptops van 500 euro te koop.. Okee, deze draait geen OS X.. dus als je perse OS X wil zal je wat meer geld op tafel moeten leggen.. Maar niemand die je dwingt om dit te doen..
Ten eerste, zoals velen boven mij al melden, is er niemand die een pistool tegen je hoofd zet. Als jij geen ultrabook wilt kun je rustig een non-apple laptop kopen.

Ten tweede; Als jij die all-in-one niet wilt kun je ook voor 600 euro gewoon een desktop kopen. Hij heet dan Mac Mini.

Ten derde praat ik helemaal niets goed. Ik reageer alleen op de opmerking dat Apple RELATIEF duur zou zijn. En dat is simpelweg, bewijsbaar, onwaar. Ze zijn ABSOLUUT duur maar RELATIEF zitten ze gewoon netjes in de prijs die de rest van de wereld ook vraagt.
Je wordt gedwongen om.....
Niet zo zuur doen, er wordt nog altijd niemand gedwongen om een Mac te kopen....
Afwerking is hopelijk wel iets waard. tevens blinkt het uit in kwaliteit.
Ik heb nog niet veel all-in ones kunnen vinden die werkelijk veel goedkoper zijn met betere specs en voor enigszins vergelijkbare kwaliteit. En voor de helft van de tijd ziet het er niet uit. Asus en Lenovo is dan nog een beetje om te pruimen.

Specs is ook maar een ding, hoe uiteindelijk alles werkt is nog belangrijker.
Ik denk niet dat ze het gaan doen. In het verhaal worden ook alleen de conclusies aangehaald, Apple heeft blijkbaar niets gezegd over wat ze ermee gaan doen.
Apple heeft als budgetmodel natuurlijk de 4s 8GB, ik denk dat ze aan dat verloop vast gaan houden, dat het toestel van 2 modellen terug het instapmodel wordt.

Ik zou wel liever zien dat ze het doen zoals Samsung, eerst 400+ vragen voor bijv. de S4 mini en dan langzaam aan in prijs dalen. De S4 mini is nu al voor iets meer dan ¤200,- te koop.
Apple heeft in het verleden wel veel budgetmodellen uitgebracht. Kijk naar de basis-iPod modellen.
Dat zijn niet zozeer budget modellen maar meer modellen voor andere doelgroepen.

iPod classic / video voor de 'heavy user'. relatief groot scherm met grote opslag capaciteit
iPod nano voor de 'light user', klein, licht en klein schermpje
iPod shuffle voor bijvoorbeeld de sporter. minimale functionaliteit (alleen knoppen, geen display) super licht, klein en beperkte opslag.

De iPhones hebben nagenoeg allemaal dezelfde functies behalve nieuwe functionaliteiten die worden toegevoegd bij de nieuwe generaties / iteraties. Deze slide laat wel zien dat er ook gebruikers zijn die andere wensen hebben (en dus andere doelgroep) namelijk: goedekope telefoon met een groter scherm. Apple heeft geen product voor deze doelgroep, ze blijven uiteraard wel oudere modellen verkopen maar die hebben dan wèl een lagere prijs, maar alsnog geen groter scherm.

[Reactie gewijzigd door gise op 7 april 2014 09:57]

Ik snap je punt, maar die bellen wat rot hè. ;)
Hoeveel is er nog over van die exclusiviteit? Je ziet overal iPhones, iMacs en Macbooks. Die dingen zijn hartstikke mainstream inmiddels. Weg exclusiviteit dus, maar nog wel dezelfde relatief hoge prijs. Dat keert zich vanzelf tegen Apple.
Ja is inderdaad zo. Het wás wel een luxe/exclusiever merk, met nadruk op was. En volgens mij wil apple dat blijven zijn, maar op het moment dat ze de 5C inderdaad als low budget in de markt hadden gezet zouden ze zelf die exclusiviteit/luxe imago te grabbel hebben gegooid.

Volgens mij is een kleiner marktaandeel inherent aan het hebben van een luxe imago. Kijk maar naar andere merken zoals B&O, Ferrari of Porsche. Stuk voor stuk high end maar een kleiner marktaandeel dan mainstream concurenten.

Het enige merk wat ik kan bedenken dat high end én mainstream bediend terwijl het een ijzersterk imago van kwaliteit heeft is Senheiser. Op de een of andere manier heb ik bij hen wel het gevoel dat het om een zeer kwalitatief goed merk gaat terwijl ik oordopjes gebruik van ¤10..
Daar zou Apple misschien een voorbeeld aan kunnen nemen. Maar dan moet hun imago omgezet worden van luxe/exclusief naar kwaliteit.
Nit: Porsche en Ferrari zijn nu net de twee sportwagenmerken die groot belang hechten aan marktaandeel.

Positionering gebaseerd op kwaliteit werkt niet voor Apple omdat Apple geen standaarden respecteert. Voor de budgetmarkt is dat een objectief nadeel. Daarom zal Apple volgens mij niet doorbreken in de goedkopere markt...
Nit: Porsche en Ferrari zijn nu net de twee sportwagenmerken die groot belang hechten aan marktaandeel.
Alleen in de niche van exclusieve sportwagens. Het zal de topman van Ferrari echt niets kunnen schelen of het marktaandeel van Fiat stijgt of daalt, omdat dat geen concurrent is.
Apple positioneert de iPhone als een exlusieve telefoon met bijbehorend prijskaartje, maar wordt direct beconcurreerd door vrijwel alle andere smartphone's (op de allergoedkoopsten na).
Slecht voorbeeld: In het geval van Ferrari zal de groei van Fiat echt wel positieve invloed hebben op het merk. Het is immers eigendom van Fiat. Andersom zullen de dames en heren van Fiat ook blij zijn met groei bij Ferrari. :)

On topic: Dat de groei van Apple stagneert verbaast me niks. Er is ook zoiets al marktverzadiging. Zoals al eerder opgemerkt in de comments is in Nederland van exclusiviteit geen sprake meer voor Apple. De laatste serie iPhones heeft behalve de vingerafdruk scanner weinig innovatiefs toegevoegd t.o.v. de concurrentie en leunt vooral op het exclusieve karakter van het merk (die er markttechnisch niet meer is).

Wanneer de groei verder stagneert of het marktaandeel gaat afnemen zal Apple onder druk van de aandeelhouders alles doen om de laatste tevreden te houden. Dat betekend inkrimpen en waarschijnlijk goedkopere iPhones aangezien Apple al heel veel verdient aan de diensten er omheen.

Ik betwijfel of ze in staat zijn met nieuwe onderscheidende ontwikkelingen te kunnen komen om de hoge prijzen te blijven rechtvaardigen.
En dat is het sterke van Apple wat geen enkel ander merk ze heeft na kunnen doen. Verkopen aan de massa en toch het gevoel geven dat ze exclusief zijn. Toch knap waar anderen wat van kunnen leren.

Ondertussen ben ik wel overgestapt naar een Huawei omdat ik ook geen 700 euro meer wilde uitgeven aan een GSM.
Apple altijd voor exclusiviteit gevochten? Was Microsoft indertijd niet financieel te hulp gesprongen was Apple er niet meer geweest. Apple heeft niets meer met exclusiviteit te maken dan welke andere mobieltjes leverancier dan ook. Allen willen geld verdienen door liefst zo veel mogelijk mobieltjes tegen een zo hoog mogelijke prijs verkocht te krijgen.
Goedkope iPhones gaat simpelweg niet gebeuren. Ze verkopen ook geen goedkope iPads, iPods of Macs.

Maar aan de vraag van grotere schermen kunnen ze zeker wel voldoen. Sterker nog, ik denk dat Apple hier een grote troef in handen heeft.

Apple produceert op dit moment 1 vd krachtigste smartphones die ook nog eens een vd zuinigste is en dat allemaal op het kleinste moederbord in het high-end segment.
Als er straks een grotere iPhone komt en ze houden het mobo net zo klein komt er enorm veel ruimte vrij voor een gigantische accu.

Het zou mij niet verbazen dat dit voor Apple een belangrijk USP gaan worden. Immers, bij tablets en MacBooks roepen ze het ook hard vd daken dat ze een goede accuduur hebben.

"5-inch screen, 5 day battery life. This changes everything. Again"
Zou zo maar kunnen, als ik kijk naar het batterijgebruik van mijn iPad Air, die haalde op vakantie 6 dagen stand-by en 31 uur gebruik zonder bij te hoeven laden.
Als een iPhone de helft daarvan haalt wil ik die wel :)
Maar dat grote scherm zuipt wel weer stroom... Kijk maar naar andere phablets. Bijna allemaal 2x zoveel accucapaciteit als de iPhone, maar ze gaan niet langer mee. Waarschijnlijk gaat er niks met de accuduur gebeuren. De accu zal groeien, maar het stroomverbruik ook.
Dat komt ook deels door Android, het is al langer duidelijk dat iOS ongeacht de schermgrootte zuiniger omspringt met energie. Het is niet voor niets dat een xperia z1 compact, een telefoon met redelijk vergelijkbaar scherm, een 2300 mAh accu heeft tegenover een magere 1570 mAh van apple. Een groter scherm op iOS zal zeker invloed hebben maar ze hebben qua zuinigheid van het OS en hardware nog altijd een flinke voorsprong.
Zucht, waar zijn de dagenlange batterijduur van Symbian gebleven?
Geen idee hoe je aan die beweringen komt, grote schermen zijn gewoon energievreters en als Apple besluit grotere schermen te gebruiken zullen ze ook de accucapaciteit moeten gaan vergroten. De interface van Apple is altijd al simpeler geweest dan Android (lees geen widgets) dat ook een rol speelt mbt energiebesparing.
Overigens Google heeft het energieverbruik van Android met de introductie van KitKat flink verbeterd, dus van een flinke voorsprong op software gebied is geen sprake meer en op gebied van hardware heeft Apple allang geen voorsprong meer.
Maar 5" t.o.v. 7"/8" telefoons is wel een verschil natuurlijk. Daarnaast zijn Apple producten relatief energiezuinig. Dus ik kan het wel vinden in het idee van RobbieB.
Klopt, met socs weet ik in ieder geval wel van anandtech dat er gestreefd wordt naar evenveel processorkracht in een kleinere powerenvelope, of meer kracht met evenhoog stroomverbruik.

Maar helaas gaat die vlieger nauwelijks op voor beeldschermen. Of aan de andere kant, helaas gaat de accucapaciteit niet in vergelijkbare mate omhoog met de zelfde ruimte vereisten.
Dit hoop ik echt... gebruik sinds dat de iPhone in Nederland uitkwam een iPhone en ben echt te spreken over het OS maar de batterij is drama... (iPhone 5). Moet hem 2x per dag opladen. Groter scherm is ook een grote wens. Even afwachten dus wat ze dit jaar uit gaan brengen en anders eens kijken of er een mooi Android toestel is. Waar zijn de tijden dat je telefoon een week mee ging... (ja, ik weet dat we er toen alleen mee belden / smsten / snake :P )

iPad mini (1e gen), die batterij gaat echt lang mee...

[Reactie gewijzigd door hoofdcoach op 7 april 2014 09:44]

Ze verkopen ook geen goedkope iPads, iPods of Macs.
Mwah... een iPad (Air of Mini) is vergeleken met de concurrentie helemaal niet zoveel duurder. W.b. Mac's: ook hier geldt dat een vergelijkbare AiO, ultrabook of pro-laptop vaak in dezelfde prijscategorie zit. Een Mac Mini is ook niet extreem duur.

De enige categorie waar ik Apple wel té duur vind, is telefoons. De iPhone 5s moet volgens mij 100 euro goedkoper over de hele reeks (dus b.v. 700 euro voor de 32gb versie) en dan heb je m.i. een prima concurrerende prijs t.o.v. de high-end concurrentie.
Goedkope iPhones gaat simpelweg niet gebeuren. Ze verkopen ook geen goedkope iPads, iPods of Macs.
Crap. Ik wist niet dat ze gestopt waren met de iPod Shuffle man.... En de iPad Mini is ook EOL begrijp ik? Okay, de Mac geef ik je. De Mini is tegenwoordig ook niet meer goedkoop te noemen. Maar eerlijk: Apple heeft altijd goedkopere iPods gehad en since de iPad2 hebben ze ook goedkope iPads. Dat is uiteraard allemaal relatief maar nogsteeds wel gewoon waar. Er zijn nauwelijks goedkopere mediaspelers te krijgen dan de iPod Shuffle.

En wat battery life betreft.... Mijn Nokia 1320 gaat ook gewoon een week op een batterij lading. De iPhone is daar echt helemaal niet bijzonder meer in. Nee, ze lopen daar zelfs een beetje achter de feiten aan.
Ik herinner mij een iPod shuffle die de onderkant van de markt moest bedienen....
5-inch op 1136x640, logisch dat het toestel een week mee gaat.
Ik ben inmiddels in het 4e jaar met mijn Iphone 4. Ziet er nog uit als nieuw en sinds IOS 7.1 ook weer op orde qua snelheid en accuduur. In de tussentijd hebben de mensen om mij heen al voor de tweede keer een nieuwe Android gekocht en klagen nu al weer dat hun 2 jaar oude model nog steeds geen update heeft. Als je voor je status niet perse elke 2 jaar een nieuwe telefoon hoeft, dan is Apple geen onverstandige keuze. Het is slim van ze geweest om met IOS7 ook de oudere modellen te onderstenen, je ziet ook dat een enorm groot percentage van de geschikte apparaten inmiddels naar 7 over is. Percentages waar KitKat alleen over kan dromen.

Nu vind ik wel dat Apple een beetje doorgeslagen is qua prijs, voor de Iphone 5S met 32Gb voor meer dan 700 Euro is natuurlijk belachelijk. Maar als ie net als mijn Iphone 4 weer vier jaar meegaat....
mijn zus en schoonbroer hebben allebei een iphone4 en die zijn ios7 niet meer vooruit te branden. echt verschrikkelijk traag.

mijn vriendin had tot vorige week de 4s ook niet vooruit te branden sinds ios7, dus wat je zegt klopt gewoon niet. en daarbij de accu werd er absoluut niet beter van.

mijn moeder daarentegen heeft nog een Sony Xperia Pro SK17i als ik me niet vergis. En zij kreeg een jaar terug ofzo de update naar Android 4.0 daarbij kreeg ik wel een melding te lezen dat wanneer ik de update zou instaleren dit ervoor zou kunnen zorgen dat de telefoon trager zou kunnen worden. Dit is hij uiteindelijk niet geworden. Maar ik werd niet verplicht deze te instaleren. het was een keuze.

Ik zelf heb mijn ipad Mini nog niet geupdate maar dat zal binnekort wel moeten. hopelijk heb ik de mijne dan al verkocht. ik wil hiervoor in de plaats een Windows tablet.
iOS 7 op een 4S traag? Dat hoor ik nu voor het eerst. Over de 4 wordt nog wel eens geklaagd maar de 4S niet. Misschien moet ze een keer een fresh install doen. Dat lost meestal dit soort problemen op.
"In de tussentijd hebben de mensen om mij heen al voor de tweede keer een nieuwe Android gekocht" Je vrouw, je dochter en de buurman?
Dat klinkt inderdaad als gedegen statistisch onderzoek.
Er staat nergens dat dit een statistisch onderzoek is. Ik constateer gewoon dat de mensen om mij heen met een android toestel al aan hun tweede toestel bezig zijn.
@eelco74
Alleen al het feit dat je Andoid als een geheel aanduidt, maakt je vergelijking nutteloos en volkomen gratuit.
Verder kan ik nog wel 80+ dingen verzinnen waarom jouw ervaring met "de mensen om je heen" niet zo relevant is, wanneer je iets zinnigs wilt zeggen over de kwaliteit van jouw telefoon in verhouding tot anderen. Dat laatste probeer je wel en dan moet je met iets beters komen.
ik werk zelf op een helpdesk van een telefoon aanbieder.
Ik kan je wel eens vertellen hoe het gaat met apple en zijn updates. De support is zeer slecht bij apple support. Als het toestel niet meer werkt na de update verwijzen ze de mensen gewoon naar de helpdesk van de provider. Niet echt netjes

De meeste calls die wij krijgen mbt de iphone, hebben de mensen problemen met hun Iphone 4 of 4S na het updaten van IOS 6 naar IOS 7. Nogal wiedus. Naar mijn mening is de update van IOS 7 (lijkt) ook alleen maar geschikt voor iphone 5 etc. Ja ben het er mee eens dat sommige mensen duidelijk geen problemen ondervinden.

Nee apple is prijzig . slechte support en updates testen voor de oudere mobiele telefoons. tja. ik beb en zal dan nooit een apple freak worden

Meestal moet ik met deze mensen helpen het tst naar de fabrieksinstellingen te zetten en dan hun telefoon opnieuw moeten installeren. Of zelfs in het ergste geval , samen met de klant de IOS update teniet te brengen.

Reden wijziging : Taal gebruik en diepere uitleg over mijn gedachte gang

[Reactie gewijzigd door Stronkie op 7 april 2014 15:59]

Update iOS & niet geschikt voor de 4 en 4S??????? Ik heb zelf een 4S met 7.1 en deze draait als een zonnetje.

Volgens Apple is 7.1 wel geschikt voor de 4 en 4S

http://www.apple.com/ios/features
Zoals al eerder gezegt. Op de helpdesk bellen natuurlijk alleen maar mensen die problemen hebben met de update. Maar ik zie alleen maar mensen met iphone problemen en dan heeft het altijd te maken dat ze de problemen zijn gaan krijgen nadat ze de iphone geupdate hebben.
Ik heb ook ooit gewerkt in een call center, en kan me hier totaal niet in vinden. Wij kregen nooit klachten over updates van Apple. :? Ook jouw voorbeelden, dat ze hun telefoon 'niet meer kunnen gebruiken', zijn nogal dubieus. iOS 7 maakt de iPhone 4 traag, maar je kan hem zeker nog wel gebruiken hoor. Ik heb werkelijk waar nog nooit gehoord dat een iOS 7-update massaal toestellen kapot maakt.

Je zet hier een sterk vertekend beeld neer van de werkelijkheid.
Ok laat ik mijn verhaal duidelijker maken.

Sinds de update van IOS 6 naar IOS 7 , hebben wij zo veel "calls" meer mbt Apple

Meeste problemen zijn :

Wifi knop blijft grijs
Kan mijn email niet meer lezen
Kan niet meer op internet.
Mijn telefoon is "locked" en laat me niet meer binnenkomen.

Ik heb het specifiek alleen over deze updates. Vorige updates kan ik niet over meepraten.

Toeval , denk het niet.

PS mensen die geen problemen bellen natuurlijk niet , maar die bellen met de Iphone.. is het dit probleem :)
ik werk zelf op een helpdesk van een aanbieder. kan je wel eens vertellen hoe het gaat met apple en zijn updates. De support is slecht bij apple. De meeste calls die wij krijgen mbt iphone, is dat mensen bellen dat ze hun iphone 4 of 4s niet meer kunnen gebruiken. nogal wiedus. de update van IOS 7 is ook alleen maar geschikt voor iphone 5 etc. Nee apple is prijzig . slechte support en updates testen voor de oudere mobiele telefoons. tja. ik beb en zal dan nooit een apple freak worden
Jammer dat je dit soort dingen roept ik ken zat mensen met een iPhone 4S die prima uit de voeten kunnen met IOS 7.1. Het is dat ik veel mensen ken die werken bij een eerstelijns helpdesk en uitstekend werk doen anders zou ik nu een "wat minder goed" beeld hebben van dergelijke werkzaamheden.

Een goede helpdesk medewerker helpt zijn klanten want aan traag werkende iPhones valt wel het één en ander te doen. Wat een goede helpdesk medewerker niet doet is het product afbranden, dat is waar jij mee bezig bent.
Dit soort werk ethiek kun je terug vinden bij heel veel bedrijven met een helpdesk.

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 7 april 2014 11:43]

Ik mag toch hopen dat je tijdens je werk, de klanten in beter Nederlands te woord staat dan wat je nu laat zien. Want je betoog slaat kant nog wal en dan vooral door alle tik en taalfouten. IOS7 is prima geschikt voor oudere platformen. Maar de 4 is nog een singe core model en daarop kun je dus verwachten dat het op een oud platform allemaal wat minder snel gaat. Maar voorlopig doe ik nog steeds, net als voorheen, 2 maximaal 3 dagen met de Iphone 4. Dat was met 7.0 even wat minder, maar met 7.1 loopt het weer beter en ook de accuduur is weer beter.

De Galaxy S is van dezelfde generatie, ik stel voor dat je even via het officiele kanaal een KitKat update doet.
In het kader van beter Nederlands.
Het is: raakt kant nog wal & single core
:)
Nee, het is kant noch wal. ;)
Ow ja. hahaha.. Ik heb dat verhaal tijdens mijn break getikt op mijn telefoon :).. Schiet echt niet op . Ben niet echt handig met dit toetsenbord
Geloof ik niet in.
Ik zit nu op de nieuwe HTC One M8 te typen en dat is ook geen goedkoop dingetje. Veel mensen weten niet eens wat zo'n ding kost want het bedrag zit in hun abonnement.
De meeste mensen kopen hun toestel tegenwoordig los omdat de kosten voor een abbo icm 'gratis' toestel de pan uit rijzen. Zelfs de gewone consument heeft dit inmiddels door en vooral Apple merkt dit omdat hun toestellen los relatief hoog geprijsd zijn.
Ik geloof je op je woord.
Echter van alle kennissen in mijn kring is er niet 1 die zijn toestel los koopt.
Omdat Apple net zo duur is als Samsung en HTC e.d. gaat dit verhaal voor Apple ook niet echt op denk ik.
Maar nogmaals, ik geloof je op je woord, het is mij absoluut geen oorlog waard.
Klopt, maar de restwaarde van iPhones is hoger waardoor de abbo's voor oudere toestellen ook duurder zijn. Hierbij nog een bron voor wat betreft de losse verkoop:
nieuws: Nederlanders kopen meer telefoons los dan in combinatie met abonnement
Die restwaarde van iPhones zakt als een oude onderbroek zodra Nokia met zijn Lumia 630 en 690 voorzien van WP8.1 in juni de markt gaat betreden. Apple zal toch echt iets moeten gaan doen. Of ze komen met iets aparts dat weer alle centen waard is, of de prijzen moeten kelderen.
Er zal altijd wel ook nog een 4inch modelletje blijven bestaan; ze zijn schatplichtig aan Jobs zijn visie. Helaas wel uitgegroeid tot een blinde vlek op de marketingafdeling, daar zijn ze nu dan eindelijk achtergekomen. Wanneer er straks een grote iPhone komt, dan verkoopt die als een tierelier, ongeacht de prijs.
Dat is mijn voorspelling.
Ik zou er niet aan moeten denken, nu kan ik nog met 1 hand typen.. Als ik een groot scherm wil pak ik de iPad wel
Tja als ik een groot scherm wil pak ik mijn beamer wel 8)7

Zit nogal een verschil tussen (bijv) 5 inch en 9.6 inch hoor, dat is namelijk enorm, maar de gem maat is nog altijd kleiner dan 5 inch dus is het verschil nog groter dan hieronder:
http://www.displaywars.com/5-inch-16x9-vs-9,6-inch-4x3
http://www.displaywars.com/5-inch-16x9-vs-7,9-inch-4x3 (in geval van de mini)

Bij Android installeer je gewoon een toetsenbord dat als je wilt kleiner toetsenbord wilt :) Sterker nog dat is standaard software op grotere telefoons (met Android iig)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 april 2014 10:50]

Heeft Apple gelijk voor de hele markt of alleen voor hun eigen klanten? Volgens mij zie ik steeds meer mensen van iPhones naar Android toestellen overstappen. Samsung dendert onveranderd voort, ook met dure toestellen... Ik denk dat mensen gewoon klaar zijn met de minimale verbeteringen die Apple steeds toevoegt.
Op zich voert Samsung nou ook geen radicale veranderingen door, echter gaan ze veel sneller dan Apple. Apple is wat dat betreft ook veel voorzichtiger in hun iteraties omdat ze bang lijken hun installed base te verliezen met al te grote veranderingen.
En het nieuwe/spannende is inderdaad wel weg bij Apple. Mensen lijken nu voor de iPhone 4/s te kiezen omdat het een goede keuze lijkt zonder al te veel na te denken. Maar als ze zien hoe hun beter geinformeerde vrienden kiezen voor andere toestellen (Samsung, HTC, LG en zelfs weer Nokia) zullen ze straks ook makkelijker de overstap naar hetzelfde toestel maken.

Mensen kopieren elkaar uiteindelijk toch, en waar je eerst veel 'iphone' vriendjes zag, is dat nu steeds meer Samsung.
Dit herken ik wel, iPhone-gebruikers die zien wat voor prachtig scherm mijn Note heeft overwegen steeds vaker van iOS af te stappen, en dat terwijl ze toch liever iOS hebben dan Android.

Het is gewoon tijd voor een groter scherm in de nieuwe iPhones.

Ook de prijzen van Samsung toestellen na een jaar helpen Apple niet echt. Als je ziet dat je de S4 voor een stuk minder kan kopen dan de 4S die anderhalf jaar ouder is lijkt me de keuze niet moeilijk.
Niet perse, mensen besteden nog altijd graag 699 + uit ..
Zelf ben ik hier ook schuldig aan.

Ik zie vooral bij de jongere tieners die de budget telefoons kopen.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 7 april 2014 09:07]

Ik zie net het omgekeerde, jonge tieners of nog jonger die een Iphone van mama en papa krijgen voor kerstmis en voornamelijk jong volwassenen die budget telefoons kopen.
Als je eenmaal zelf voor alles moet opdraaien word het leven plots een pak duurder dan thuis en dan blijft er geen 700 euro over om een telefoon te kopen waar je voor 300 euro ook een deftig alternatief voor kan kopen.
300 euro is niet "budget". Budget is een Lumia/Redmi/Moto G van <¤200.

Deze evolutie komt doordat basismodellen tegenwoordig gewoon goed genoeg zijn. Net als in de computerwereld heb je ofwel een topmodel nodig wegens speciale eisen (gaming-pc, camerafoon/phablet) ofwel is een basismodel in alle gevallen voldoende. De groei van midrange modellen zijn wellicht mensen die vroeger een topmodel kochten maar hun eisen vervuld zien op alle niveaus behalve misschien dat het scherm van een instapmodel te klein is.

Dit heeft niet zozeer met "besparen" te maken alswel met het feit dat mensen het goedkoopste model kopen dat aan hun noden voldoet.
Je mag je ook afvragen wat de meerwaarde van een iPhone op specs nivea is tov de meeste mid-range mobieltjes. Je krijgt een groter scherm, snellere CPU/GPU, meer geheugen en opslag voor hetzelfde geld. Ik krijgt gewoon meer voor je geld heden ten dagen met Apple zeker met een scherm dat toch onderhand 2 jaar achterloopt op PPI niveau dan de meeste moderne mobieltjes.
Apple brengt dit probleem dan ook naar de achtergrond in hun powerpoint maar ik denk dat dit toch wel de voornaamste reden is waarom ze momentum verliezen in hun groei. Wat wel jammer is, waar ze bij de introductie van de iPhone nog voorloper in techniek waren heb ik zeker nu het gevoel dat er veel meer in zit maar dat Apple het hier toch wel laat afweten.
Dat is natuurlijk waar je zelf de grens legt, ik gebruik 300 euro als de magische grens tussen goedkopere en duurdere toestellen omdat dit eigenlijk zowat mid-range is.
Maar dat hoeft inderdaad niet jou maximum grens te zijn.
300 tot 400 euro wordt vandaag de dag gezien als 'budget' telefoon maar ik vind dat je voor dat geld een aardig high-end telefoon koopt. Die extra 300-400 euro voor het Apple logo en iOS is in veel gevallen dan ook niet te verantwoorden.
helemaal mee eens. als ik ook kijk naar mezelf: een Nexus 5 die over het algemeen beter is dan een iPhone 5s is een stuk goedkoper. ik vind eigenlijk dat als apple nog een beetje markt wil pakken ze de prijzen flink moeten verlagen. want even als voorbeeld: de iPhone 5s 64gb was in het begin 1000 euro. weet niet hoe het nu is, maar voor het geld van een iPhone kan ik 2 andere High-end telefoons kopen.
Tuurlijk is de Nexus 5 goedkoper maar je vergeet er wel even bij te zeggen dat Google het verlies op dit toestel via de achterdeur weer dik terug verdient. Jouw profiel wordt door alle "handige" G-apps lekker veel waard en kan enigszins geanonimiseerd verkocht worden aan markering bedrijven en andere geïnteresseerden.

Google hanteert net zoals Gilette en HP het freemium model door de hardware weg te geven en het geen waar het daadwerkelijk omgaat(in dit geval je persoonlijke data) uit te melken.
Wat Apple doet met data is onduidelijk. Van Google weet je wat er mee gebeurd.
Dat is helemaal niet onduidelijk. Apple heeft hier op de website een duidelijk verklaring over staan.
Apple has always placed a priority on protecting our customers’ personal data, and we don’t collect or maintain a mountain of personal details about our customers in the first place. There are certain categories of information which we do not provide to law enforcement or any other group because we choose not to retain it.

For example, conversations which take place over iMessage and FaceTime are protected by end-to-end encryption so no one but the sender and receiver can see or read them. Apple cannot decrypt that data. Similarly, we do not store data related to customers’ location, Map searches or Siri requests in any identifiable form.
En jij gelooft echt dat de NSA niet mee kan kijken met een facetime conversatie? Dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje naief...
Dat klopt. Weet je wat end-to-end encryptie betekent?

Lees je eerst eens even in voordat je met drogredenen aankomt.
For example, conversations which take place over iMessage and FaceTime are protected by end-to-end encryption so no one but the sender and receiver can see or read them.
De drogreden zit hem hierin: de encryptie kan wel end-to-end zijn, maar niemand heeft gezegd dat niemand anders behalve zender en ontvanger de encryptie-sleutels heeft.
Het idee van end-to-end encryptie is juist dat enkel de zender en de ontvanger de sleutels hebben.
Nee, end-to-end betekent enkel dat er geen 3e partij tussen zit (zoals een centrale server waar alles in cleartext kan worden ingezien). Het zegt niets over de distributie van de sleutels.
Hoezo weet ik van Google wat er mee gebeurt? Dat weet ik helemaal niet, ik heb geen zicht in wat ze allemaal met mijn data doen en wat en hoe ze het bewaren. Wat ik wel weet dat ze alle data voor commerciële doeleinden gebruiken.
En waar haal je de info vandaag dat google op de Nexus 5 verlies zou maken?
Ben je naïef of heb je ook gezien dat LG's vergelijkbare telefoon iets duurder is?
Het maakt echter voor de discussie niets uit, Google verdient aan jouw profiel/data en niet aan de hardware.
Dat kan vele redenen hebben.
Zonder bewijs ben je imho maar wat onzin aan het spuwen.
Ik ontken niet dat je gelijk kan hebben. Maar zo geloof ik er weinig van.

En google verdiend idd aan je data, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen verdienen op de hardware. En ik heb een gmail account waar vanalles aan verbonden is. een google agenda en google contacts, gebruik altijd chrome,... Dus zoveel extra zullen ze niet verzamelen uit mijn nexus 4, eventueel locatie, maar dat weten ze ook ongeveer als je vanop een vaste pc op het internet gaat.

En wat doet apple mat je data? Met de mijne niets want ik gebruik geen enkel apple product.
En wat doet facebook met je data? En Microsoft? En andere bedrijven? Als dat je enige reden is om een product niet te gebruiken dan ga je heel goed moeten zoeken naar iets waar je data volledig veilig is.
Want als je telefoon geen data verzameld dan doet het telecombedrijf waar je klant van bent het wel.
Je kunt wel weer zien dat de fandroids niet tegen de waarheid kunnen.

Hier de quote over de gelijkenis
Waar de Nexus 4 gebaseerd was op de LG Optimus G, is de Nexus 5 een variant van de LG G2. Ten opzichte van de vorige Nexus is de schermdiagonaal bij de Nexus 5 vergroot van 4,7" naar afgerond 5", de Snapdragon S4 Pro-soc is verruild voor een snelle Snapdragon 800, de schermresolutie is verhoogd van hd-ready naar full-hd en de accucapaciteit is 200mAh groter. De cameraresolutie is gelijk gebleven, maar er is nu wel optische beeldstabilisatie. Daarnaast is het uiterlijk flink op de schop gegaan.
Bron: reviews: Google Nexus 5: toptelefoon met scherpe prijs

De Nexus 5 was bij introductie ¤349 direct via Google en anders ¤399.
Dit jaar is het gelukkig anders. De Nexus 5, opnieuw gemaakt door LG in samenwerking met Google, komt wel direct in Nederland uit, al zul je hem hier via reguliere kanalen moeten kopen en is rechtstreeks bij Google bestellen er niet bij. Dat betekent dat hij met een prijs van 399 euro een stukje duurder is dan in landen waar Google wel zelf de distributie doet; daar kost hij namelijk 349 euro.
Bron: reviews: Google Nexus 5: toptelefoon met scherpe prijs

De LG G2 was bij introductie ¤550.
Deze telefoon is met een prijs rond 550 euro al niet bijzonder hoog geprijsd, maar als LG hem even snel in prijs laat zakken als gebruikelijk is het helemaal een aantrekkelijke telefoon. Een lagere prijs is echter niet noodzakelijk: nu al zou hij bij elke liefhebber van high-end smartphones op de shortlist kunnen staan.
Nu de conclusie:
Iedereen weet dat LG haar toestellen altijd scherp prijst en daarbij flinke specs levert. Hoe kan het dan dat Google het toestel dan ¤200 goedkoper weet aan te bieden?

Uiteraard zijn beide toestellen nu goedkoper maar beide toestellen zijn dan ook al geruime tijd op de markt te verkrijgen.

[Reactie gewijzigd door Miki op 7 april 2014 18:06]

Heel mooi, voornamelijk de verholen belediging die op niets slaagt.
Het is niet omdat ik bewijs vraag van je bewering dat ik niet tegen "de waarheid" kan.

En als ik eerlijk moet zijn heb je nu enkel aangetoond dat de Nexus 5 scherp geprijsd was bij uitgave, maar nergens zie ik letterlijk bewijs van het feit dat ze de hardware met verlies verkopen.
Men zou kunnen zeggen dat alle anderen hun toestellen gewoon met belachelijke winstmarges verkopen om dan een daling te kunnen doen om weer een promo op hetzelfde product te geven. En zo de verkoopcijfers om de zoveel tijd weer even een boost kunnen geven.

En begrijp me niet verkeerd, ik wil je best geloven he, maar dit is geen bewijs.
64gig vanaf introductie ¤799, erg veel geld maar geen ¤1000. De nexus doet het bijna op elk vlak minder dan de 5s:

- camera
- vingerscanner
- bouw kwaliteit
- snelheid, apps openen/webpagina"s etc.

Al moet ik wel toegeven dat de software vele malen beter draait dan bijvoorbeeld op een samsung of htc, maar goed dit zal wel met de skin te maken hebben.
Dat hangt ook een beetje van de levensduur af. Ikzelf heb een iPhone5 op sim-only. Er zijn betere telefoons, maar ik ben er tevreden mee. Zonder defecten ga ik er een jaartje of 4 a 5 mee doen. Ik heb overigens ook nog een functionerende telefoon uit 1996. Mijn strategie is om infrequent high-end te kopen, en dat kan zeker wel financieel een gezonde keuze zijn.
Dat inderdaad en tegenwoordig zijn er prima 'budget' modellen aan te schaffen die ook vloeiend werken. Ik denk dan ook dat de meerwaarde van high end te klein geworden is, het nieuwe hippe is er inmiddels ook wel van af.

En dus gaan mensen meer kijken naar wat ze echt nodig hebben.
Niet perse, mensen besteden nog altijd graag 699 + uit ..
Zelf ben ik hier ook schuldig aan.
Ik bepaald niet. Mijn volgende telefoon wordt de Lumia 625 (tenzij er snel een opvolger komt).
180 piek voor een toestel met 4G, Nokia navigatie, bel&sms mogelijkheid en niet echt veel meer heb ik niet nodig. De rest doe ik namelijk op de N7, dan heb ik een groot scherm, makkelijker toetsenbord en ik kan alle apps er op draaien.
Het grote voordeel is dat ik normaliter beschik over een groot scherm, maar als ik eens wegga om te wandelen of zo heb ik een lekker klein apparaat in de broekzak waarmee ik nog steeds veel kan.
Vanaf mei komt de lumia 635 uit met 4g voor een adviesprijs van 149 euro.

OT:
wat voor waarde heeft deze slide voor een rechtzaak?
De waarde, voor Samsung, kan zijn dat de schade die ze zouden hebben veroorzaakt niet zo groot is als apple claimt. Als klanten bij apple weglopen/minder snel toestromen doordat Apple niet de producten levert door de markt wil, kan Samsung zeggen dat dat dus niet door het zogenaamde kopiëren komt.
Dan zou ik eventjes op de 630 wachten! :) Dan heb je een prima WP8.1 telefoon voor 150 euro.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 7 april 2014 11:05]

De 930 gaat geen 150 euro kosten.....maar ongeveer 600 euro :+
Typefout, bedoel de 630.
Ik geloof dat de 635 er al is ;)
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True