Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 250 reacties

Nederlanders hebben in november meer telefoons gekocht in de losse verkoop dan bij een abonnement. Omdat providers toestellen bij een abonnement subsidiëren, is het lang zo geweest dat de meeste telefoons werden aangeschaft bij een abonnement.

De omslag vond plaats in november, twittert Danijel Dercksen van telecomsite AllAboutPhones maandagmiddag zonder exacte cijfers te noemen. Het aantal toestellen dat in combinatie met een abonnement wordt gekocht daalt al langer: een paar maanden geleden was volgens cijfers van marktonderzoeksbureau GfK 35 procent van de verkochte telefoons een los toestel, iets minder dan de helft werd toen gekocht in combinatie met een abonnement.

GfK zei vorig jaar al eens dat de verkoop van losse toestellen wordt gestimuleerd door de hoge prijzen van abonnementen en afgenomen subsidies op toestellen. Het toegenomen aantal toestellen dat Nederlanders los kopen, gaat hand in hand met de toegenomen populariteit van sim-only-abonnementen. Die zijn vaak veel goedkoper dan versies met telefoon.

Dercksen, die al langer over exacte cijfers van telefoonverkopen beschikttwittert verder dat de iPhone 5s in Nederland twee keer zo goed verkoopt als de iPhone 5c. Het is voor het eerst dat er informatie is over de verhoudingen in verkopen tussen de twee modellen van Apple: het bedrijf zelf heeft daarover tot nu toe niets gezegd, maar geruchten wezen er tot nu toe al op dat de 5s veel meer verkoopt dan de goedkopere 5c.

iPhones

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (250)

1 2 3 ... 7
Inderdaad wat ik ook al een lange tijd doe. Een nieuwe telefoon kost al gemakkelijk ca 600 euro. Vaak even een paar maanden wachten en dan die telefoon 2e hands kopen + aankoopbon voor garantie en dan de goedkoopste sim-only aanbieder vinden (op een betrouwbaar netwerk).

Neem bijvoorbeeld een losse Samsung Galaxy S4 die NIEUW ongeveer 600 euro kost. Je neemt daarbij een simyo sim-only abbonement voor een jaar: 500 MB + 300 min/sms voor 14 euro per maand is 168 euro per jaar. Je komt uit op 768 euro in dat jaar en hebt geen kosten meer (afgezien van je tweede jaar abbo).

Je kunt ook bij bijv. aanbieder Hi de Samsung Galaxy S4 kopen met een abbonement erbij voor een jaar. Hetzelfde toestel, hetzelfde abbonement en ik kom uit op eenmalige kosten: 309 euro voor het toestel en daarnaast nog eens 42,50 euro per maand voor een jaar. In totaal is dat 819 euro.

Een sim-only abbo met een los toestel is in deze 51 euro goedkoper. Het is vrijwel geen uitzoekwerk voor de 'gewone' consument. Zelf koop ik een toestel naar een paar maanden via bijv. marktplaats (wel ergens in de buurt) en ga ik langs om te kijken hoe het toestel er uit ziet en of alles prima werkt. Natuurlijk ook een klein beetje een kwestie van vertrouwen. Ik ontvang daarbij de aankoopbon voor garantie en ik ben een gelukkig man met een los toestel voor 200 euro minder :).
Dat scheelt me dus alweer 251 euro. Leuk prijsje om iets leuks van te kopen / doen.
Alleen kost een S4 geen 600 euro maar slechts 444 euro. Reken uit, je winst.
Alleen kost een S4 geen 600 euro maar slechts 444 euro. Reken uit, je winst.
De SGS4 is inmiddels ruim 9 maanden op de markt, dat is dus wel iets meer dan een paar maanden zoals Lightthunder bedoelde in zijn post. De SGS4 wordt nu bijna opgevolgd dus vandaar dat de prijs op dit moment zo laag is. De meeste consumenten wachten op de SGS5.
Wat wel een verschil is tussen 'identieke' sim-only abonnementen t.o.v. abonnementen met toestel, is dat de downloadsnelheid van de sim-only data vaak lager is (bijv. 3,6 Mbps) i.p.v. 7,2 Mbps of hoger (bij abonnementen met toestel). Verschilt per provider.

Overigens is er ook sprake van 'misgelopen rente' als je een toestel los aanschaft, i.p.v. verspreid betalen over 2 jaar d.m.v. abonnementskosten (een deel van het maandbedrag is puur aflossing op de toestelprijs). Gaat overigens hoogstens om 10 a 15 euro (afhankelijk van losse toestel prijs).

Doe zelf tot nu toe altijd een 1 jaar abonnement met toestel en daarna 1 jaar of langer een sim-only.

Het goedkoopste blijft om elk jaar over te stappen naar de goedkoopste sim-only provider met het abonnement wat het best bij 'jou' past. Vervolgens een toestel een aantal maanden na lancering tweedehands te kopen of ongeveer 6 maanden later in de winkel (m.u.v. de iPhone).

[Reactie gewijzigd door r_schoute op 30 december 2013 18:51]

Ja die discriminatie is er zeker.
Bij de super is het ongeveer gelijk aan de biefstuk in de aanbieding, maar voor de aanbieding krijg je half om half gehakt. (Want dat geld moet ergens vandaan komen toch?)

Misgelopen rente is misschien is iets waar je in het bedrijfsleven een argument mee hebt.
Voor prive-personen maakt die 1,2% niet echt het verschil denk ik .
Ik denk dat de marges van kpn, vodafone daar minimaal 10x overheen zitten...

Ze zijn slim genoeg geweest om niet veroordeeld te worden voor prijsafspraken, maar wie gelooft dat nou echt?

[Hoop dat het vraagteken goed genoeg is om mij te vrijwaren van laster en een paar advocaten aan de bel morgenochtend]

[Reactie gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 30 december 2013 21:36]

Het wordt pas echt voordeliger als je jouw (losse) telefoon meerdere jaren hebt. Als je een twee jarig combinatie abo na die twee jaar verlengt blijf je gewoon de vaste (hoge) abonnementskosten betalen. Ondanks dat je je telefoon die je destijds bij je abo hebt gekregen allang hebt afbetaald. Met een los toestel kan je zelf bepalen of je na 2 jaar een nieuw toestel aanschaft of niet en je blijft evengoed lagere abonnementskosten betalen.

Dit is een van de redenen waarom ik al jaren een sim-only abo heb. Betaal 12 euro p/m voor 150 min. en onbeperkt internet. Ik kan dan mooi zelf bepalen wanneer ik een nieuw toestel wil aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door paul99 op 30 december 2013 19:10]

Precies, had ik dus ook bij T-Mobile, heb dit nog aangekaart. Heeft T-Mobile niets mee gedaan natuurlijk want dat is één deel van de melkkoe dat Mobiele telefonie heet. T-Mobile geeft ook geen seintje als je abbo gaat verlopen, daar is dit één van de redenen van. Dat laatste deden ze bij Orange wel beter trouwens. Na het conflict heb ik de verbinding verbroken met T-Mobile en heb nu pre-paid waarbij ik het meeste doe via Wi-Fi. Scheelt echt een hoop geld, van minimaal 50 euro per maand naar 7,50 in de maand/tweemaandelijks. Belangrijk daarbij is ook dat je telefoon zo instelt dat deze niets doet aan dataverkeer via het GSM-netwerk anders heb je nog kosten.
Mensen die abbo's hebben van 35-65 euro om maar de nieuwe samsung en/of Apple te hebben sporen in mijn ogen niet helemaal.

Oke, ik ben ook liefhebber van high-end telefoons maar net als met videokaarten etc. pak de telefoon die net onder het topsegment ligt, en KOOP deze in plaats van afbetalen, in combinatie met een sim only.

Dit bespaard je gewoon tussen de 400 tot wel 1200 euro in 2 jaar. Een leuke vakantie, al zeg ik het zelf.
Vaak scheelt het niet zo veel of je dat per maand betaald en een gratis iphone krijgt, of dat je het los bij je sim only koopt, bij mijn abonnement anderhalf jaar geleden was het verschil 50 euro in vergelijking net een vergelijkbaar aim only abonnement en een los toestel van 700 euro
Ik koop al jaren gewoon mijn telefoons los, zelf kiezen wat voor abonnement je wilt en uiteindelijk kom je toch ongeveer gelijk uit qua prijs.
Nee meestal goedkoper. Ze geven die telefoons niet weg, iets wat veel mensen vaak wel lijken te denken. Mensen leren ook weer rekenen in crisis tijden.
Je moet ook niet vergeten dat mensen soms voor een abbonement gaan met telefoon omdat ze dan sneller een telefoon in huis hebben, in het bijzonder was dat aan de hand met de iPhone 5s. Apple leverde zijn telefoon via zijn eigen store pas na 3 weken, KPN (en Hi) kon de telefoon al veel sneller leveren.

Zelf heb ik sinds een paar maanden een abonnement bij Hi met een iPhone 5s 32gb erbij. Dit kost me 61 euro per maand. Echter, daar zit Spotify bij waar ik zelf al 10 euro voor betaal per maand, dus in die zin kan ik die 10 euro in feite van mijn maandbedrag afhalen omdat ik dat anders toch wel betaald had. iPhone 5s 32GB, kosten 51 x 24 = ¤1224 aan totale abonnement kosten. De iPhone 5s 32 GB kost 799; 1224 - 799 = 425 / 24 = ¤17,70 wat ik dan kwijt zou zijn aan puur mijn telefoon kosten (bellen, sms'n en internet).

Ik betaalde bij Telfort ¤17,50 per maand voor een sim only 100 minuten 100 sms'jes en onbeperkt internet (een FUP van zo'n 750 mb), en dat abonnement was al 3 jaar oud. Nu heb ik 100 minuten, onbeperkt sms'n en 7GB datalimiet met 4G. Ik feite betaal ik mijn telefoon dus af in 2 jaar tijd waardoor ik niet in één keer 800 euro hoef neer te tellen, heb ik sneller internet en meer sms'jes voor 20 cent meer in de maand.

Conclusie; je kunt nog steeds abonnementen met telefoon vinden die erg gunstig/goedkoop kunnen zijn. In mijn geval is dat vooral omdat ik Spotify toch al betaal en dat nu dus in mijn abbo zit waardoor ik onder aan de streep voordelig uit ben. Je moet alleen wat beter nadenken en rondkijken :)
Zo kan ik het ook wel rondgerekend krijgen in mijn eigen voordeel. Spotify moet je er gewoon bijtellen want kun je met een sim only abbo ook prima afsluiten (krijg je 500 MB en Spotify voor een tientje dus kun je weer 500 MB van je abbonement afhalen) en een 5s 32 GB kost geen 800 euro maar eerder 660 euro (zie bol.com). Vergelijken met de adviesprijs is leuk voor websites om te laten zien hoe goed hun prijs is maar voor een bewuste consument geen goed vergelijkingsmateriaal.

@heroicnonsense je hebt gelijk. Vergeleek in de vluchtigheid een 5 met een 5s, dan klopt de vergelijkingsprijs wel. :X

[Reactie gewijzigd door Kluutmaran op 31 december 2013 12:43]

Heb je een link naar die 5S voor EUR 600 op bol.com? Ik vind alleen de iPhone 5 (voor EUR 619 voor het 16GB-model)
Klopt, ze gaan voor een verschrikkelijke prijs per maand weg ~

Laten we het houden op 45 per maand(vaak zelfs hoger):
2 jaar abbo = 24 maanden
24 maanden * 45 euro = 1080 euro

Maar dan heb je wel natuurlijk telefoon en vaak ook internet erbij. Maar dan komt er ook nog dat ze vaak op abbo's extra kosten krijgen door bellen of teveel internetten.
ik betaal 28 euro per maand 2 jaar voor mijn abbo inclusief telefoon (xperia z)
1.5Gb internet 200 bel minuten of sms'jes dat kan jij niet tippen denk ik zo

heb em al bijna een jaar en zit altijd netjes onder de kosten kom vrijwel niet over de limieten heen


ik zal dus uiteindelijk iets van 670 euro uit geven voor een high end telefoon met internet en bellen/sms 2 jaar lang

zit bij Tele2


@hier onder je berekening loopt mank je vergelijkt nieuwe prijzen met oude
toen ik de xperia Z aanschafte was hij nog ruim 550 euro geen 385 euro

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 30 december 2013 20:06]

Ok ik heb ff de site van Tele 2 erbij gepakt. De kosten zijn iets veranderd momenteel:

Abonnement
Tele2 Xperia Z (zelfde abbo), kost nu 24 * ¤34 + ¤36,95 (administratie) = ¤852,95

Los
pricewatch: Sony Xperia Z Zwart loskost ¤385,-
Sim only kost 17,50 p/m * 24 = ¤420,-
Op geteld ben je dus ¤385,- + ¤420,- = ¤805 kwijt.

Conclusie:Momenteel ben je voor jouw zelfde deal goedkoper uit met een los abonnement, ¤47,95 om precies te zijn.
Tevens wanneer je je abonnement wil gaan verhogen moet je voor hetzelfde, bij een combi van tele2 althans, meer gaan betalen dan bij een Sim-only.

Natuurlijk zijn er veel deals die soms goedkoper uitkomen wanneer je via een actie van een provider een telefoon aanschaft, maar dat komt tegenwoordig niet heel veel meer voor. Ik zie deze vooral voorbij komen, wanneer relatief nieuwe providers meer klanten willen binden.
Ik zelf heb ook via Hollands Nieuwe toen voor, omgerekend ¤5,- goedkoper (over 1 jaar), een combinatie genomen. Gewoon omdat het handiger is.

@ProTagger:
Bij het afsluiten van een abonnement hoef je niet in 1x het volledige bedrag van het toestel te betalen
Klopt daar heb je inderdaad wel gelijk in. Ik zelf heb daarom ook gekozen voor een combi ipv van los, in mijn geval maakte het weinig uit.
Alleen veel mensen houden geeneens rekening mee dat ze in verhouding veel duurder uit zijn met een combi-abonnement en denken echt dat hun toestel "gratis" is. Daarnaast betwijfel ik of je met een lening (via de mediamakrt bijv.) of ¤400,- extra rood staan, meer dan ¤50,- rente kwijt bent ;) .

Desniettemin vraag ik me af of we in Nederland met al die maandelijkse afbetalingen, wel een goede richting opgaan. Dit is natuurlijk een hele andere discussie, maar wel on-topic! Wanneer je als persoon elke maand geld te kort komt, maar wel de nieuwste iPhone/Samsung hebt, doe je toch iets verkeerds...

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 30 december 2013 19:21]

De échte verschillen in kosten komen nadat het abonnement is afgelopen, Als je telefoon je nog prima bevalt na die twee jaar dan kun je gewoon je abo door laten lopen en pas later een nieuw toestel aanschaffen. Kan met een combi uiteraard ook, maar dan betaal je ook de hoofdprijs. Nóg leuker wordt het als de prijzen weer eens omhoog gaan. Je goedkopere sim only kun je dan aanhouden ipv gedwongen te worden een nieuw abonnement af te sluiten tegen de dan geldende prijzen, en gewoon een nieuw los toestel kopen.
Inderdaad maar toch zie ik nog schrikbarend veel advertenties langskomen van 'gekregen bij een nieuw abbonnement'.....
Hebben die mensen dan echt niet door dat het een telefoon op afbetaling is?

Daarbij hadden ze de marketing al lang mogen aanscherpen met hun 'GRATIS bij abbo' teksten. Voor mij in ieder geval een hele duidelijke vorm van misleiding waar met name jongeren gevoelig voor zullen zijn.
Inderdaad maar toch zie ik nog schrikbarend veel advertenties langskomen van 'gekregen bij een nieuw abbonnement'.....
Hebben die mensen dan echt niet door dat het een telefoon op afbetaling is?
Dat is in die situatie iets minder interessant. Ze verkopen 'm tenslotte dus ontvangen daar geld voor terug, wat je weer in mindering kunt brengen op de totaalkosten over de periode van het contract.

Echter, dan moeten ze 'm niet voor een appel en een ei de deur uit doen natuurlijk.
Als je telefoon je nog prima bevalt na die twee jaar
Een beetje tweaker wil toch minstens elk jaar een nieuwe telefoon?
Waarom zou je anders N keer per dag berichten over de nieuwste telefoon lezen?
Ik hoef niet per se elk jaar een nieuwe telefoon, mijn huidige (en eerste) smartphone bevalt nog prima. Het is echt niet dat ik meerdere berichten per dag over de nieuwste telefoons lees puur omdat ik op Tweakers rondhang...
Ik doe al 4 jaar met mijn iPhone 3GS en die bevalt mij nog prima. Na 2 jaar overgestapt naar sim only en sinds dien heb ik al dik 500 euro 'verdiend' door nog een tijdje mijn nog steeds goed functionerende 'oude' telefoon te gebruiken.

Voor dat geld kan ik over een tijdje wanneer mijn telefoon het echt begeefd prima een nieuwe kopen.
een jaar geleden koste de z iets van 500 euro je berekening loopt daar dus al helemaal mank oude prijzen vergelijken met nieuwe kan dus niet

pricewatch: Sony Xperia Z Zwart

je moet de prijs van de telefoon tijdens aanschaf van het abbonoment berekenen

Op geteld ben je dus ¤550,- + ¤420,- = ¤907 kwijt.
check voor de zekerheid ook even je abbo kosten van toen

ik betaal dus minder

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 30 december 2013 20:04]

Hij zegt ook helemaal niet dat jij een verkeerde keuze heb gemaakt, hij zegt dat het nu een duurdere keuze zou zijn. Hij zegt dan ook duidelijk en terecht:
Conclusie:Momenteel ben je voor jouw zelfde deal goedkoper uit met een los abonnement, ¤47,95 om precies te zijn.
En dat is iets wat al een tijdje gaande is, waar ik met mijn vorige toestel iets voordeliger uit was met een abo, was ik met dit toestel iets duurder uit, opzicht geen groot bedrag, maar waar het voordeel eerst iets van een euro was, is nu het nadeel iets van een euro.

Daarbij komt ook dat abo's minder voordelig zijn naar mijn gevoel, ik heb nu 400 minuten terwijl ik ze absoluut niet opmaak. Zou je zeggen neem dan minder, dan betaal je wat meer bij, maar ik was iets van 5 euro goedkoper uit met een 400 abo dan met een 300 abo, waardoor je natuurlijk gek bent als je 300 neem. Hetzelfde was met de data, nu zit ik op 1,5 gig, terwijl ik nog maar 250mb heb gebruikt deze maand.
Gebruik je een gig per maand en bel je 300 minuten, dan maakt het niet zoveel uit, maar ik bel weinig en verbruik een normale hoeveelheid data, dan wordt het ook gewoon niet meer aantrekkelijk.
kan zijn. hij claimde ook niet dat dat toendertijd al de optimale keuze was, alleen dat je nu duuurder uit bent dan hoeft.

een ander punt: vaak al s je een high end toestel wilt betaal je de hoofdprijs in de vorm van een duur abbonoment waarvan het maar de vraag is of je hem opmaakt.

om even mezelf als voorbeeld te nemen: ik bel en sms amper. bijna overal waar ik mijn smartphone gebruik heb ik gratis wifi. wel kijk ik sersies en speel ik wel eens een spelletje op mijn mobiel, en hou ervan om dan ook een high-end ish telefoon te hebben, die dan totdat hij overlijdt diesntdoet. ik heb niet meer nodig dan 30, misscien 40 euro prepaid per jaar nodig voor die ene keer dat ik geen free wifi heb of eens moet bellen. zo'n telefoon gaat zo'n 1.5-2.5 jaar mee. ben dus zwaar aan het overbetalen als ik hem met een abbo koop.

als je die dure bundel ook echt opmaakt: by all means, neem een duur combiabbonoment met zo een goedkope high end telefoon. het zal vast in bepaalde gevallen goed uitkomen. maar niet iedereen heeft zon groot abbonoment ook echt nodig, dus het beste is volgens mij om per geval te kijken: wat wil ik, wat kan ik, wat heb ik echt nodig, en zo een besluit te maken tussen combineren met abbo of apart doen.
een ander punt: vaak al s je een high end toestel wilt betaal je de hoofdprijs in de vorm van een duur abbonoment waarvan het maar de vraag is of je hem opmaakt.
28 euro is niet duur niet nu en ook niet toen

670 euro voor een high end telefoon die net is uit gekomen (dat kost ook meer) incl abbo

vind ik niet duur ik betaal 170 euro voor een abbo van twee jaar en daarna mag ik mijn telefoon houden en overstappen want hij is simlock vrij!

verder kopen mensen iets zodra ze het nodig hebben ze wachten niet nog een jaar extra om de nieuwe abbo of versie telefoon te kopen

(en als je dat wel doet ben je verkeerd bezig want dan blijf je altijd wachten want ieder jaar komt er een nieuwere versie uit...)

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 31 december 2013 00:41]

Tja, duur is een relatief begrip.
imho is 10 euro/maand meer dan genoeg, vooralomdat ik met 250mb makkelijk uitkom per maand.

Voor iemand die niet overal beschikt over wifi, is 20 euro misschien niet duur.
Voor een aansluiting met 250 MB/maand is 10 euro per maand vrij weinig. Dat gaat je alleen lukken bij budget-providers. Je dient tenslotte wel mee te betalen aan het netwerk, ook als je het relatief weinig gebruikt. Je verbruikt wel slots van de masten waar je mee verbindt.
In jouw voorbeeld ben je EUR 47,95 goedkoper uit. Je hebt echter totaal geen rekening gehouden met de tijdsvoorkeur van geld. Bij het afsluiten van een abonnement hoef je niet in 1x het volledige bedrag van het toestel te betalen. In dit voorbeeld is dat EUR 395,00. In plaats daarvan smeer je de kosten uit over 2 jaar en kom je in totaal iets duurder uit dan de sim only + los toestel optie, maar hoef je niet meteen EUR 395,00 initiële kosten af te dragen.

Wat wil ik nou zeggen? De vergelijking die je maakt houdt geen rekening met andere belangrijke facetten zoals tijdsvoorkeur van geld. Alleen al daarom is het een oneerlijke vergelijking.
Wat wil ik nou zeggen? De vergelijking die je maakt houdt geen rekening met andere belangrijke facetten zoals tijdsvoorkeur van geld. Alleen al daarom is het een oneerlijke vergelijking.
Onzin. Je moet aanvankelijk inderdaad meer geld betalen, maar over de lange termijn bespaart je dat geld. Hetzelfde als je een grootverpakking rijst (bijvoorbeeld) koopt van 15 kilo, kost je aanvankelijk meer geld maar scheelt je op de lange termijn geld. Dat maakt de vergelijking nog niet oneerlijk.
Je snapt het punt duidelijk nog steeds niet...
Als je het geld niet hebt dan leef je boven je stand en dat komt een keer terug........
bij sim only of prepaid kun je in (meeste) gevallen maandelijks opzeggen. Dus je betaalt niet de volle meut bij sim only of prepaid. Bij abbonnement moet je het totaalbedrag altijd betalen. Je komt er nooit onderuit.

Dus bij sim only/ prepaid betaal je in principe altijd alleen voor een telefoon en 1 maand kosten; niet 24 maanden.
Als je niet bijvoorbeeld 700 euro voor een high-end toestel pijnloos kunt neerleggen, dan behoor je zeker niet een zelfde prijs over de tijd uit te smeren. Het betekent dat er financieel iets niet in de haak is.
en met een sim only abbo kun je vaak je minuten/sms/internet naar beneden instellen. Als je het blijkbaar toch niet gebruikt, hoef je het dan ook niet te betalen. Bij een abbo met telefoon kun je alleen omhoog bijstellen.
Dat klopt dus niet, bij kpn mag je om hoog of omlaag elke 3 maanden.
Bij vodafone kost het 40 euro per keer. als je naar beneden of boven wilt.
Simyo is maandelijks kosteloos aanpasbaar en goedkoper dan kpn. Simyo maakt gebruik van het KPN netwerk, maar goedkopere prijs zal ergens vandaan moeten komen. Volgens mij worden bij een overdrukke telefoonmast de simyo klanten er als eerst er uit gedrukt, daarna Hi klanten. dat doen ze, zodat de kpn klanten (die het meest betalen) zo lang mogelijk contact houden bij veel verkeer
Heb je een bron voor het wegdrukken van Simyo-klanten? Want het klinkt logisch, hoewel ik betwijfel of dit ook echt zo is. Vooral interessant omdat ik zelf bij Simyo zit en hier nog geen last van gehad heb.

[Reactie gewijzigd door ari op 31 december 2013 00:44]

Als verkoper van KPN kan ik dit bevestigen! Dit wegdrukken gebeurt wel, maar merk je in de praktijk weinig van. Denk aan momenten als Oudejaarsavond, kerst, of locaties zoals festivals. Momenten of plaatsen waar opeens heel veel mobieltjes heel veel verbinding willen. Dan raakt de capaciteit van de masten op en word er geprioriteerd, en ja dan gaan de KPN klanten eerst, Daarna de HI en Telfort klanten, en daarna de Simyo e.d. Klanten.
Dat is dan vast veranderd bij de Vodafone want ik weet nog dat ik ooit mijn abbo kosteloos naar beneden mocht instellen. Ik had een hoog abbo (oude zakelijke telefoon) en prive belde ik VEEL minder dus kon omlaag.
Ik ging laatst van abbo x naar een Red esentials abbo en mocht gewoon 40 euro bij betalen.
Dus dan zsl dat idd veranderd zijn.
Ik lees net op de vodafone site dat het tegenwoordig zelfs 50 euro kost.. is dus inderdaad veranderd.
vergeet ook niet dat een los toestel simlock vrij is, je kan als je het zou willen zonder prob het toestel tussendoor weer verkopen en je bent niet afhankelijk van een provider of in sommige gevallen van branded firmware.
Ik ben bij geen van de abonnementen een gelocked toestel tegen gekomen.
En dat zijn er tientallen, de afgelopen jaren.

Als je prepaid neemt, dan zijn de toestellen vaak gelocked, de midrange en hogere abo's (meestal) niet
En dat is het nadeel van alle telefoons behalve de iPhone. Je neemt een 2 jarig abbo maar binnen enkele maanden is de waarde van je product gehalveerd.

Ik zelf heb "onbeperkt" data, bellen en sms voor 42 euro. Deze icm de htc one.
Htc one vrij snel verkocht en met 150 erbij een 5s gehaald. Nu weet ik dat mijn telefoon over een jaar alsnog 500/600euro waard is en ik dan 100 bijleg voor een nieuwe iPhone. Mijn abbo kan ik dan ook weer verlengen dus toestel naar keuze, die verkoop ik.

Eind van de telling betaal ik dus bizar weinig voor mijn abbo met alles "onbeperkt"
Tja, ik weet het niet. Ik heb een sim only KPN abonnement uit 2011 en betaal 15 euro per maand (na vele inflatie correcties) voor onbeperkt internet en meer minuten en sms dan ik ooit kan opmaken. Dan ben jij toch veel meer kwijt.

Ik betwijfel overigens of men meer betaalt voor hetzelfde type 2e hands als nieuw. Volgens mij valt dat best tegen, zeker als hij een beetje beschadigd is. Dat was vroeger misschien toen iPhones nog vrij zeldzaam waren dat ze zo goed hun waarde vasthielden.
Dat klopt, indien er een sim only komt wanneer mijn huidige afgelopen is dan zal ik ook overstappen, mits ik aan het eind van de streep goedkoper ben.
Maar vaker(niet altijd) ben je hetzelfde of minder kwijt indien je een popi toestel erbij neemt en die direct verkoopt.

iPhone blijft veel waard 2e hands doordat de nieuwprijzen niet(snel/veel) omlaag gaan.

Mijn htc one bijv die nieuwprijs was binnen 1 maand met 100euro omlaag, dat zelfde gelde voor mijn s3. Dwz dat je 2e hands prijs er nog verder onder komt te zitten.

Over 1 jaar zal de iphone5s nog steeds 650/700 nieuw zijn..
Die deals zijn enkel goed als je normaal al zoveel per maand zou betalen. ^.^
Inderdaad, dat klopt. Ik zelf hou niet van bellen en bel zelf bijna nooit tenzij het echt nodig is. Internet is wel een plusje dat ik veel gebruik.

Ik heb altijd een abbo gehad, het kost wel duurder maar je kan per maand betalen en heb internet erbij inclusief beltijd. Persoonlijk komt dit mij beter uit. Ik verwacht toch niet elk jaar een telefoon te wisselen.

Als iemand 500-750 euro kan missen is het inderdaad beter een nieuwe in de winkel te kopen. Of neem een abbo en koop een 40 inch LED scherm :P
Voor mij is een 5 euro abo per maand zelf nog te veel, dus neem ik gewoon een prepaid kaart :P
Zo kan je nog eens een deal hebben ook -> 5 euro betalen & 15 euro belkrediet (ook internet & sms) krijgen.

Ik kan gewoon heel vaak op wifi: telenet hotspots & homespots heb je hier in België vaak. En op de meest courante plaatsen heb ik ook gewoon wifi (thuis, hoge school etc).

Bellen & sms'n is meer uit noodzaak, anders kan dit gewoon via google hangouts ofzo

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 30 december 2013 17:59]

LED=LCD met led backlight ipv ccfl. echte led=oled onbetaalbaar voor jan met de pet.

[Reactie gewijzigd door CryptoJunkie op 30 december 2013 17:55]

Samsungs AMOLED is een OLED variant en prima betaalbaar voor velen als ik naar het succes van de Galaxy serie kijk..
ik heb het over 10+ inch zoals de sony tv 10'' uit 2008 die toen 4000 euro was.
OLED televisies zijn inmiddels heel anders geprijsd dan in 2008. Had je zelf ook kunnen bedenken natuurlijk.
sinds 2009 betaal ik 25 euro voor mijn sim only abonnement. hier krijg ik 25 euro beltegoed voor onbeperkt houdbaar en vroeger ongelimiteerd internet wat nu omgezet is in 2 gig per maand.

stel ik maak vergelijking met 2 jaar abonnement plus losse iphone 5 = 24 x 25 euro =600 euro + toestel 670 euro = 1270 all in voor 2 jaar met "onbeperkt" internet, iphone 5 en alles betalen uit mijn bundel. ook buitenland en 0900 nummers.

gewoon elke 2 jaar nieuwe tel kopen en nooit mijn abonnement vernieuwen. T-mobile geeft al zijn abonnementen ook gewoon access op 4g. Sweet deal. wel iets duurder dan 24 maanden 45 euro betalen maar dan betaal je meer uit je bundel. en als ik 3 jaar met een tel doe ben ik uitteraard nog goedkoper uit.

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 30 december 2013 19:05]

Ja prijzen zijn hoog 1 1/2 jaar geleden nam ik abbo bij KPN ¤ 50 per maand voor 2 jaar met Samsung S3, 1000 min/1000 sms en eerst 2gb maar dat is inmiddels ongelimiteerd internet waarvan de eerste 5gb op max snelheid (14.4mb) daarna fair use. Over 5 maanden loopt mijn abbo af en kan ik op een sim only overstappen, aan de andere kant vind ik het ongelimiteerde internet wel lekker. Is er een sim only met ongelimiteerd internet wat duidelijk goedkoper is?
Vroeger wel hoor. Ik heb ooit een Galaxy S twv 500 euro gratis gehad bij een tweejarig abo van 20 euro per maand...

Het is pas een paar jaar geleden begonnen, en het wordt steeds gekker, tot het punt waar mensen 60 euro per maand (1440 euro over 2 jaar) betalen voor een telefoon die 600 kost in de winkel en misschien 100 om te maken.
Ook toen was het niet gratis. Nu niet, toen niet, nooit.
Niet gratis. Er zijn echter wel genoeg gelegenheden geweest waarbij losse telefoon + sim-only kosten hoger waren dan de abonnementskosten van een combi-abo met dezelfde telefoon en dezelfde inhoud van je belbundel. In dat geval was het dus zeker wel aantrekkelijker om het combi-abonnement te nemen, mits je die telefoon en die belbundel wilde.
Toen was het dus wel gratis. Als jij over 2 jaar 480 betaalt voor een abonnement plus dezelfde telefoon die je anders voor 500 euro zou kopen krijg je dus inderdaad je abonnement gratis. Dat was vroeger wel degelijk zo.

De truuk daarbij was dat ze vanaf de 25e maand winst gingen maken als je niet opzegde/verlengde. Maar dat is verder aan de abonnementhouder.
Ik neem altijd een telefoon bij mijn abonnement die mij geld opleverd en ik koop de telefoon die ik wil wel los (tenzij de combi die ik uiteindelijk wil gebruiken wel degelijk goedkoper is dan beide los)....

Moet zeggen dat ik na 7 jaar MET telefoon ik nu voor het eerst sim-only ben, omdat ik geen telefoon kon vinden waar ik geld mee kon verdienen! (lees: korting op het toestel wat ik er bij wil)

Een provider moet er inderdaad ook aan verdienen maar die kopen hem ook goedkoper in dan wij hem los kunnen kopen he :)

Ik had 2 jaar terug bijv een telefoon van 305 euro bij een abonement gehad wat mij (was 1 jaar contract ik wil namelijk geen 2 jarige) in totaal 320 koste, oftewel ik had nooit dat abonnement voor 15 euro per jaar kunnen krijgen, dus WEL goedkoper als combinatie ipv los...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 december 2013 16:53]

Ik ben toch heel benieuwd naar een telefoon die je geld oplevert.
Type zou ik niet meer weten, maar meestal eindig ik met een mid-range LG of SE :)

Verdienen is ook niet het juiste woord, ik had beter besparen kunnen zeggen, uitiendelijk ben ik nog steeds geld kwijt...

Laatste jaar had ik een veel te goede deal voor een sim-only waardoor ik nooit een combo kon vinden die mij geld zou besparen (15 euro per maand met 4GB dataverkeer (via 4G, wat ik helaas in omgeving alkmaar/heerhugowaard zelden profijt van heb) en onb sms en maar 75 belminuten, maar dat is alleen voor nood) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 december 2013 17:37]

Het is toch niet altijd waar. Ik heb een abonement bij HollandsNieuwe met een Nokia Lumia 620. Het abonement wat ik heb is 275 belminuten/SMS + 500 MB data. Deze kostte op dat moment als sim-only 12 euro voor 24 maanden. Ik heb daar een toestel bijgenomen wat op dat moment 240 euro kosten. En ik betaal in totaal nu 19 euro per maand. Dit betekent dat ik effectief 7 euro per maand kwijt ben aan mijn telefoon. Dit is een besparing van ruim 75 euro op een totaal bedrag van ongeveer 500 euro.

Nu zijn er natuurlijk wel goedkopere sim-only's te vinden. Maar wou graag op het Vodafone netwerk blijven. Ben hier zeer tevreden over.
Uiteindelijk kom je met een losse telefoon en Sim Only abonnement meestal een behoorlijk stuk goedkoper uit! T-Mobile abo met iPhone is, over de hele looptijd genomen, meer dan 100 euro duurder dan hetzelfde abo Sim Only en een los toestel. En dan praten we nog niet over te laat verlengen enzo....
Soms kun je een abonnement goedkoper vinden, soms is het los goedkoper, maar om met een abonnement het voordeel te behouden ben je wel verplicht om meteen als je contract afloopt een nieuwe af te sluiten, want als je dat niet doe betaal je veel te veel.

Stel een telefoon kost los 600 euro, en je kunt een Sim Only kopen voor 15 euro per maand. Stel er is ook de mogelijkheid om het toestel gratis te krijgen met een tweejarig abonnement van 40 euro per maand. In beide gevallen kost dat dan 960 euro over twee jaar. Echter, de maanden daarna betaal je voor het abonnement nog steeds 40 euro per maand, en voor de Sim Only slechts 15. Je wordt dus haast verplicht om een nieuw abonnement af te sluiten. Ook kun je makkelijker vervroegd een nieuw toestel aanschaffen. In het kort: een los toestel + Sim Only is een stuk flexibeler en vaak goedkoper dan een abonnement.
Niet gek, echt goede deals zijn er nauwelijks meer. Je betaalt je twee jaar blauw aan een abo als je het nieuwste toestel wilt, of je moet honderden euro's bijbetalen. Bovendien dalen de abo/toestelprijzen niet of nauwelijks, terwijl de prijzen van losse toestellen dat wel doen, zeker de Android telefoons.

Samsung S4 kost nu los ¤420. Abo bij t-mobile met 300 min en 2GB maar liefst ¤44 per maand. Keer 24 = ¤1056.... Wel opvallend dat 'de gewone man' dat nu blijkbaar ook inziet en bewust shopt.

Ben blij dat ik nog een oud sim only abo heb van T-mobile met onbepert houdbaar beltegoed :)

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 30 december 2013 16:46]

Los moet je ook nog wel je sim only abbo erbij tellen. Mocht je highend beller en internetter zijn dat je een abbo nodig hebt van ¤35 dan word het nog duurder grapje.

Wil je een dikke tel en valt bellen wel mee en internetten ook wel dan heb je een abbo van ¤10.

24 * 10 = 240
240 + 420 = 660 dan word het verschil al wat minder ;)

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 30 december 2013 16:50]

Ja, het verschil wordt minder, maar inclusief een abo met dezelfde 'specificaties' zit je qua totaalprijs hooguit op hetzelfde bedrag als de combo. Als je slim shopt/kiest ben je vrijwel altijd goedkoper uit. Bovendien heb je meer keuze in wat voor abo je wilt. Het kopen van een combi biedt gewoonweg geen voordeel meer, behalve als je graag 'op afbetaling' je telefoon over twee jaar wil aanschaffen...
Graag dan 1 voorbeeld daarvan i.c.m. de Xperia Z1.

Bestel je die met abo dan heb je hem helemaal gratis met een abo van rond de 36 euro in de maand. Dit is dan best een groot abonnement met veel (of onbeperkt) aantal belminuten, sms en genoeg data.

Als je hem los koopt dan kan je de 500 euro van de telefoon over 24 maanden verdelen, Dan blijft er nog 15 euro per maand over voor sim-only. Dat kan dus wel, maar dit abonnement heeft dan wel veel minder bel/sms/data als het abonnement dat je krijgt als je de telefoon erbij neemt.

De losse deal is in dit geval dus een mindere deal. Het nadeel van een grote uitgave ineens tegen het voordeel van gespreide betaling is dan nog niet meegenomen.

Voor goedkopere telefoons kan je wel vaak beter voor los gaan.

Hoe dan ook, iedereen kan zelf makkelijk uitrekenen wat op een bepaald moment de beste deal is voor zijn of haar telefoon en abonnement wensen: telefoon en abo los, of samen.

// edit: -1? huh? ik zal nog eens proberen te helpen... pfff

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 30 december 2013 18:33]

Bovendien dalen de abo/toestelprijzen niet of nauwelijks, terwijl de prijzen van losse toestellen dat wel doen, zeker de Android telefoons.

Samsung S4 kost nu los ¤420. Abo bij t-mobile met 300 min en 2GB maar liefst ¤44 per maand. Keer 24 = ¤1056.... Wel opvallend dat 'de gewone man' dat nu blijkbaar ook inziet en bewust shopt.
Klopt niet helemaal, de abboprijzen dalen mee met de losse toestelprijzen. Nieuw kostte de S4 los ook 699 euro en als het abbo toen gelijk was moest je bijbetalen en nu krijg je het toestel 'gratis'. Binnenkort wordt de SGS5 uitgebracht, dan gaat het maandbedrag van de S4 nog verder omlaag.
Ik doe dit al jaren, gewoon zelf een simlockvrije telefoon kopen en de goedkoopste sim-only erbij. Jaar later rondkijken en de dan goedkoopste sim-only nemen met nummerbehoud. Als je dan na een paar jaar toe bent aan een andere telefoon koop je die weer simlockvrij en kun je de oude aan iemand verkopen/cadeau geven.
Ik doe al jaren precies het zelfde!

Net een Nexus 5 gekocht los voor 400¤, wel een uitgave.

Echter maar 15¤ pm kwijt voor 1gb data en 300 minuten bij ziggo. Ik vind het helemaal goed zo!
?? HUH?? Na een jaar een keer overstappen van Sim-Only naar Sim-Only? Wat is daar het nut van? Ik koop ook al jaren een simlockvrij toestel, en stop daar meteen mijn Sim-Only sim in (BEN of Simyo)
Na een jaar zijn er elders vaak weer betere aanbiedingen te krijgen. Bovendien worden veel abo's verkocht met "1 jaar gratis xyz" of "1 jaar helft van de prijs", ergo, als je langer blijft dan 1 jaar ben je duurder uit.

Telco's zijn niet je vrienden.
Dit dus, voor nieuwe klanten zijn er leuke aanbiedingen, de bestaande klanten krijgen deze aanbiedingen niet. Dan stap ik wel weer over als er wat goedkoper/beter te krijgen is.

Het wil echt niet zeggen dat ik elk jaar overstap, als het huidige abonnement voldoet en qua prijs ook nog mee kan, blijf ik waar ik ben.

[Reactie gewijzigd door MegaTronics op 30 december 2013 17:35]

Wel voorzichtig zijn met dergelijke contracten, dat je wel na die gunstige periode kan opzeggen en niet nog eens een jaar vastzit of een early termination fee moet betalen.

Edit: Ah kijk aan, dat is dus 1 maand maximaal tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Sacron op 31 december 2013 11:51]

Dat is tegenwoordig wettelijk geregeld dat dat één maand is, zodra contracttermijn verstreken is.
Joh, nogal logisch! Twee jaar contract plus top toestel(Samsung S4 bijvoorbeeld) voor 44 euro per maand is belachelijk. Totale kosten na twee jaar zijn 1056 euro. Los toestel kost nu 444 euro bij de Wehkamp. Sim Only van 15 euro. Reken maar uit. 774!

Lenen kost geld. Je koopt zogenaamd een toestel en lost hem af per maand met rente. Een bedrijf moet toch verdienen aan zijn klant. Alsof ze een lening afsluiten voor je toestel met 0% rente.

Als je dan nog voor een jaar kiest moet je alsnog een hoog bedrag voor het toestel betalen. Ik snap niet waarom mensen nog erin trappen en uiteindelijk meer geld kwijt zijn. Koop dan een dik toestel via Marktplaats. De LG G2 koop je daar al voor 350 euro van een paar dagen oud.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 30 december 2013 17:43]

Joh, nogal logisch! Twee jaar contract plus top toestel(Samsung S4 bijvoorbeeld) voor 44 euro per maand is belachelijk. Totale kosten na twee jaar zijn 1056 euro. Los toestel kost nu 444 euro bij de Wehkamp. Sim Only van 15 euro. Reken maar uit. 774!

Lenen kost geld. Je koopt zogenaamd een toestel en lost hem af per maand met rente. Een bedrijf moet toch verdienen aan zijn klant. Alsof ze een lening afsluiten voor je toestel met 0% rente.

Als je dan nog voor een jaar kiest moet je alsnog een hoog bedrag voor het toestel betalen. Ik snap niet waarom mensen nog erin trappen en uiteindelijk meer geld kwijt zijn. Koop dan een dik toestel via Marktplaats. De LG G2 koop je daar al voor 350 euro van een paar dagen oud.
Het is nog leuker, de inkoopprijs van de provider is lager dan de verkoopprijs van de Wehkamp. Zeg dat er ¤100,- marge op zit, die moet je er ook nog op een of andere manier in verwerken waardoor de provider dus nog meer verdiend (door minder te hoeven betalen).
Dat is totaal niet relevant. De inkoopprijs van de provider is ruwweg hetzelfde als d inkoopprijs van wehkamp. Of je die verkoopswinst naar wehkamp (en evt samsung) of naar je provider brengt is niet erg belangrijk.

Overigens was dat vroeger anders, hadden providers inderdaad significant lagere inkoopprijzen, maar bij samsung toptoestellen is dat nu niet meer.
Da's geheel wel relevant. Hij neemt het stuk marge namelijk niet mee in zijn vergelijking. Dat zijn namelijk kosten die de provider niet maakt waardoor het voor hen nog voordeliger uitpakt.
Soms ligt er nog een buitenkansje in het verschiet. Laatst keek ik naar een Motorola Moto G, deze was destijds 219,- (los toestel). In combinatie met een Tele2 abbo van 20,- (200min/500mb), was het toestel gratis. Een snelle rekensom leert mij dat als je het toestel met abbo had genomen, na 2 jaar 510 euro (incl. aansluitkosten) kwijt bent en een los toestel met sim-only met hetzelfde abonnement na 2 jaar (12,-/mnd) 507,- excl. aansluitkosten.

Bij de duurdere toestellen kun je het wel vergeten, met de 50/60eu abbo's, maar zoals hierboven aangegeven wil het nog wel eens voorkomen dat er iets voordelig tussen zit.
Los toestel is natuurlijk goedkoper he ;). Bij Amazon is het toestel voor een kleine 170 euro te vinden voor de 8GB variant.
Op het moment van mijn onderzoek was dit het aanbod. Op dit moment is hij bij Amazon.de het meest voordelig. Alleen moet je betreft het garantieverhaal terugkeren naar Duitsland, mocht er iets mee zijn :) .
wat dacht je van het aanbod op amazon.co.uk : net geen £ 160,- en gratis verzending voor de 16 Gb versie van de Moto G? ;-) Hij was niet op voorraad, ik heb 'm toch besteld gezien de lage prijs, en wat dacht je: ondanks de kerstdagen toch binnen 1 week in huis :-D
Het is misschien ook wel verstandig om je telefoon vooraf te betalen, hierdoor loop je niet het risico een kapotte telefoon af te betalen als deze stuk is door eigen toedoen.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True