Dure abonnementen stimuleren verkoop losse smartphones

In Nederland worden steeds meer smartphones zonder abonnement verkocht, zegt marktonderzoeker Gfk. Dat komt vermoedelijk door lagere toestelsubsidies. Ook worden er inmiddels twee keer zoveel smartphones als andere toestellen verkocht.

Veel verkochte smartphoneHet aantal smartphones dat zonder abonnement wordt verkocht, nam afgelopen jaar met bijna vijftig procent toe. In dezelfde periode nam ook het aantal afgesloten sim-only abonnementen toe. Woordvoerster Tessa Holzenbosch van Gfk schetst tegenover Tweakers.net een mogelijk verband: "De toestelsubsidies zijn afgelopen jaren verlaagd, waardoor dure telefoons vaak niet meer gratis bij een abonnement worden geleverd. Dat kan zorgen dat mensen vaker een goedkoper sim-only-abonnement afsluiten en het toestel er los bij kopen."

Providers hebben afgelopen jaren stap voor stap de subsidies op smartphones bij abonnementen verlaagd. Bovendien werd data in de tariefplannen centraal gesteld; onbeperkt bellen naar klanten van dezelfde provider en onbeperkt sms'en is bij veel abonnementen inmiddels inbegrepen. KPN en zijn dochterbedrijven Telfort en Hi hebben de subsidies op toestellen al vervangen door een leaseconstructie, waarbij de gebruiker voor een vast bedrag per maand een telefoon mag gebruiken.

Ook in de zakelijke markt worden steeds meer losse abonnementen verkocht, waarbij de werknemers zelf voor een toestel zorgen, zegt Holzenbosch. "Met bring your own device kunnen mensen een eigen telefoon gebruiken, in combinatie met een abonnement van de zaak. In dat geval zullen toestellen wellicht ook vaker apart worden gekocht."

Het aantal verkochte smartphones zonder abonnement is overigens nog altijd laag in vergelijking met het aantal verkochte telefoons. Wel blijven de smartphoneverkopen nog altijd groeien: inmiddels zijn twee van de drie verkochte telefoons smartphones, zo staat in het Retail Report van Gfk. In België bedraagt het aandeel van de smartphoneverkopen net geen vijftig procent.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

17-08-2012 • 15:10

155

Reacties (155)

155
152
126
18
1
2
Wijzig sortering
Die leaseprijs is dan ook achterlijk hoog. Als je zelf dat maandbedrag twee jaar lang opzij legt, dan kan je na twee jaar een erg mooi toestel kopen dat meteen van jou is. Om eerst twee jaar te gaan betalen om daarna nog extra te moeten betalen om het toestel in je bezit te krijgen vind ik persoonlijk belachelijk. En als het toestel stuk gaat en hetzelfde toestel is niet voorradig, dan krijg je dus een ander vervangend toestel !? 8)7
Die leaseprijs is dan ook achterlijk hoog.
Stel jezelf eens de volgende vraag.... Als KPN 'Toestellease' enkel en alleen bestaat om de klanten inzicht te geven waar ze hun geld aan uitgeven, waarom bestaat er dan nog steeds KPN / HI etc. Sim Only?

Even een klein voorbeeld: ik ben de gelukkige bezitter van een Samsung Galaxy S III. Deze heb ik gewoon gekocht in de winkel zonder abonnement en fratsen omdat ik hem snel wilde hebben. Nu loopt eind deze maand mijn KPN abonnement af en ik zou dus graag een nieuwe abonnementsvorm willen kiezen.

Omdat ik iedere maand tegen de 2GB dataverkeer aan zit te hikken dacht ik netjes een KPN Instap + 2.5GB dataverkeer + 600 mins bellen abonnement af te sluiten. Wel nu: dit mag ik niet. Ik mag dit abonnement enkel en alleen afsluiten als ik een toestel lease. Bij de KPN-winkel (de ex-primafoon) werd me aangeraden het goedkoopste toestel te pakken van 5e per maand.... want...

Het alternatief is SIM Only waar nogal wat nadelen aan kleven. Zo kan ik maximaal 600MB data krijgen bij sim-only en kost iedere MB daarna 0.02 euro. (dus 38 euro extra om aan 2.5GB te komen). Kan ik maximaal 450mins bellen dus komt er per maand 27e bij om het aan te vullen tot 600mins en als klap op de vuurpijl heb ik slechts 6 maanden recht op korting ipv. 12 maanden en is die korting ook nog eens stuk minder.

Vergelijking voor een abonnement waar ik dus 600 minuten verbel en 2500mb data verplaats:

KPN Instap Mobiel 2500 met 600 belminuten: 1e 12mnd 32,50 daarna 60e = 1110,-
(hiervan is dus 120,- euro voor een toestel dat je niet gebruikt)

KPN Sim Only met 450 belminuten en 600mb data aangevuld tot 2500mb en 600mins: 1e 6 maanden: 89e en daarna 18 maanden 99e per maand = 2316,-

Dus... nu komt het: Als ik SIM ONLY pak omdat ik GEEN toestel wil leasen dan ben ik dus op 2 jaar tijd 1206 EURO meer kwijt als ik iedere maand 600 minuten verbel en elke maand precies 2500mb data verplaats. Dan dus maar een toestel pakken van 5 euro per maand en me ruim 1000 euro besparen.. toch?

Dus vroeger werden toestellen gesubsidieerd door het abonnement en nu wordt het abonnement gesubsidieerd door het toestel. Bizar!
Dat is dan ook lease hè.. Bij auto's werkt het toch al jaren zo?! Zelf ook dit jaar voor het eerst gewoon een los toestel gekocht.
Er is een behoorlijk verschil tussen een financial lease en een operational lease. Bij GSM toestellen is het vaak de eerste, bij auto's komt bij bedrijven het laatste het meest voor. Consumenten die een auto "leasen" is ook vaak een financial lease.

De leaseauto, zoals de meeste kennen, is een operational lease, waarbij alle kosten voor aanschaf, verbruik, afschrijving, onderhoud, verzekering en belasting met een maandbedrag worden afgekocht. Het voertuig zal dan voor een X tijd/kilometers geleased worden. Aan het eind van die periode zal het voertuig weer worden ingeleverd. Eventueel zal er nog een verrekening van de kosten plaatsvinden indien deze hoger waren dan het maandbedrag.

Bij KPN zie je met de lease een compleet andere structuur. Het verbruik wordt apart afgerekend (het abo) en de lease is puur voor het gebruik van het toestel. In vergelijk met de leaseauto ben je nu veel slechter af, want bij diefstal/verlies/eigen schade zal de telefoon niet worden vervangen en dien je gewoon je leasecontract uit te dienen. In dit geval is het gewoon een huurtoestel met nagenoeg alle risico's voor de gebruiker.

Dat de subsidie's op toestellen minder is geworden is an sich niets mis mee, ware het niet dat de abonnementen waar voorheen het toestel bij in zat niet goedkoper zijn geworden, vaak zelfs duurder. Hierdoor zijn het gewoon ordinaire prijsverhogingen. Dit heeft als consequentie dat het tegenwoordig voordeliger kan zijn om los een toestel aan te schaffen, met daarbij je oude goedkope abo of een nieuwe simonly.
En terecht. We werden ook een beetje geconditioneerd om alles maar op afbetaling te kopen. Dit is in principe gewoon een lening. Sparen is beter dan lenen heb ik wel eens gehoord dus je kan wat dat betreft beter zelf jouw telefoon kopen hea.
Dat is dan ook lease hè.. Bij auto's werkt het toch al jaren zo?! Zelf ook dit jaar voor het eerst gewoon een los toestel gekocht.
En waar heb je dan een abonnement op dat je je auto er bij 'koppelleased'? :P

Bij auto's is leasen interessanter omdat het bezit van een auto nu eenmaal duur is, brandstof, verzekering, belasting, nog een keer belasting en 'for the heck of it'- ook maar eens belasting én accijnzen op de brandstof :P De waardedaling van zo'n ding of het gat in verzekeringsuitkering en vervanging wanneer iemand je wagen helemaal los rijdt(men vergoed nooit de nieuw waarde)

Dingen die je deels ontloopt als je leased.
Leasing is helemaal niet voordeliger voor iedereen. Er wordt namelijk een gemiddelde prijs voor het gebruik en onderhoud van het voertuig berekend. Een "voorzichtige huisvader" zal zeer waarschijnlijker goedkoper kunnen kopen, onderhouden, ... daar waar een "brokkenpiloot" waarschijnlijker wel goedkoper af is met een leaseformule.

De reden waarom leasing van voertuigen doorgaans voordelig is, is dat een groot deel van de kosten wordt gedragen door de werkgever, voor wie dit een fiscale aftrekpost is (want werkingskosten eigen aan de uitvoering van de activiteiten). Indien de werknemer zelf deze kosten zou betalen, zou hij dat moeten doen met zijn netto loon (dus het deel van het bruto inkomen na aftrek van patronale bijdragen, personenbelasting, sociale zekerheidsbijdrage, crisisbelasting, gemeentelijke opcentiemen, ...).

Simpel gesteld in cijfertjes: als een werkgever 750 euro per maand spendeert aan een voertuig voor jou, heb je het gebruik van een relatief mooie wagen; als hij je brutoloon verhoogt met 750 euro per maand, hou jij er daar 300 van over. Daar kan jij voor het zelfde voertuig net de brandstof, verzekering en onderhoud mee betalen.
Anoniem: 469683 @C-sharp17 augustus 2012 17:43
Jammer dat je je post begint met de voorzichtige huisvader en de brokkenpiloot. De rest van je reactie was namelijk wel zinnig.
De overgrote reden waarom het voor sommige mensen voordelig is en voor andere niet is heel simpel. Lease auto's zijn bedoeld voor mensen die veel rijden voor hun werk(denk aan honderden kilometers per week). Vaak is er dan ook een regeling om je prive kilometers deels of volledig van de zaak te krijgen(vaak gewoon een onbeperkte tankpas voor in NL).

Als jij dan op 10 km van je werk woont levert een lease auto natuurlijk niks op. Heeft niks met voorzichtige huisvaders te maken.

Bij telefoons gaat dat hele verhaal niet op: een telefoon heeft geen benzine, geen belasting, hij is volledig gratis om te bezitten. Het enige dat een telefoon heeft is afschrijving van de waarde, net als een auto. Alleen bij een auto die je veel gebruikt kost je dat zo 60%-80% van de waarde in een paar jaar (leasecontract is meestal 3-4 jaar).
Bij smartphones zijn de tweedehands waardes doorgaans best gunstig. De reden is dat er in het begin weinig aanbod was aangezien smartphones een relatief nieuw concept zijn en een levensduur hebben van 2 jaar of meer. Het afgelopen jaar merk je wel dat dit sterk afneemt omdat er nu ook oudere modellen zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 469683 op 23 juli 2024 12:27]

En waar heb je dan een abonnement op dat je je auto er bij 'koppelleased'?
Dat is gekoppeld aan "je baan" aka "werk". :P
Met het verschil dat als je lease auto gejat wordt, je gewoon een nieuwe krijgt. Maar bij de lease constructie van KPN/Hi ben je dan de klos en mag je een nieuw toestel kopen. Of voor 12 euro per maand extra een verzekering afsluiten.
Dat is niet helemaal zo hoor. Als buiten mijn schuld om, mijn leaseauto niet meer bruikbaar is dan mag is het de zorg van de leasemaatschappij dat de auto vervangen wordt door een auto van hetzelfde merk en type, dat is waar ik (mijn werkgever) dan ook voor betaal.

Klein voorbeeld, men wilde mij eens opzadelen met een Renault Clio terwijl ik Peugeut 206 rijdt. Men geeft aan dat beide auto's tot dezelfde klasse behoren. Uiteindelijk heb ik gewoon een Peugeot 206 gekregen, want een Renault Clio ook wel Kliko in de volksmond genoemd kan werkelijk niet tippen aan het rijgedrag en comfort van de peugeot (heel even in de betreffende Clio gereden, maar nadat deze ook nog serieus mankementen heeft gekregen... :X )
Overhaaste generalisatie.

Vaak is een vervangend toestel niet wat je wilt, omdat je keuze juist op dat toestel is gevallen. Er wordt (uiteraard) vaak geproveerd een klant op te zadelen met een goedkoper toestel.

Iemand die een telefoon via een leaseplan koopt, moet een cursus rekenen gaan volgen, vind ik. Abbonnementen zijn heel prijzig, het is vaak voor de duurste toestellen alleen rendabel om een abbo af te sluiten, anders: tweedehands (wel de bon erbij) of nieuw en sim-only.
Anoniem: 382732 @Nas T17 augustus 2012 19:15
Precies. Zakelijk leasen van auto's (of andere bedrijfsmiddelen) is een hele simpele business case: het is goedkoper voor een bedrijf om alle rompslomp uit te besteden en het zorgt ervoor dat de liquide middelen van een bedrijf niet hoeven te worden aangesproken.

Voor een telefoon gaat dit niet op. Als particulier bespaar je geen geld door een toestel te leasen, en daarnaast zijn de prijzen zo laag, dat iedereen met een beetje geld (als is het maar van een folderwijk) makkelijk een smartphone bij elkaar kan sparen.
Deze comment is mede mogelijk gemaakt door Peugeot.
Anoniem: 387064 @Haas_nl19 augustus 2012 18:34
Hahaha, ik vind dit wel goed gepaste manier om precies te uiten wat ik ook voelde bij het lezen van die comment. Petje af voor de uitvoering ;-)
Dude, ook die 206 is gewoon franse rommel...
wat een flauwekul die volksmond in jou buurt. Doe mij de clio maar.
Ja en nee.

Ja, met een SGS3 of Iphone 4S is het verschrikkelijk duur, maar ga je voor een minder populair toestel dan is het vaak nog voordelig ook!

Voorbeeld: Bij ons in de winkel verkopen we de samsung galaxy s Advance voor 25 euro per maand inclusief abonnement.

300 minuten en 500 mb + sgs advance.

Dat ga je natuurlijk nergens meer krijgen?

Sterker nog, de leaseprijs voor dit toestel is 12 eu p/m. Koop je zo'n toestel in de winkel betaal je al snel 350 euro. -> Rekensommetje: 12 x 24 = 288.
Wil je m houden? Sure, dan betaal je 15% van de aankoopwaarde (350 eu in dit geval) = +/- 50 euro.

288 + 50 = 338 euro.

Oftewel, veel goedkoper dan los kopen.

en zo zijn er wel meer voorbeelden van toestel lease wat gewoon voordeliger uit komt voor de klant.
Oftewel, veel goedkoper dan los kopen.
De prijzen van de Galxy S Advance liggen al weer een stuk lager hoor. Zie Privewatch. 338 Euro zit echt wel bovenin de price range van wat je voor een losse Galaxy S Advance zou betalen.

Bovendien blijf ik die toestellease in veel gevallen je reinste diefstal vinden aangezien de abonnementsprijzen bij invoer niet naar verhouding verlaagd zijn. Zoals het er voor ligt is de toestellease in veel gevallen gewoon weer een ordinaire prijsverhoging, bovenop de prijsverhogingen die al doorgevoerd waren.

Een los toestel kopen met sim-only is er alleen maar aantrekkelijker door geworden. Niet alleen qua kosten, maar bijvoorbeeld ook in het geval je van provider wilt overstappen. Je kunt dan namelijk als vanouds gewoon met je bestaande toestel verder werken zonder verdere rompslomp of bijkomende (afkopen) kosten.

En als je van een toestel af wilt is het in het geval van een eigen toestel zo simpel als het toestel te koop aanbieden, waarbij de restwaarde van het toestel dus meteen van jou is. Bij toestellease daarentegen betaal je tijdens de duur van het lease contract opgeteld al ongeveer de (huidige) winkelprijs van het toestel, en blijft de restwaarde daarna voor de provider. Bovendien zit je aan het leasecontract vast als je voor die tijd een ander toestel wilt.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 23 juli 2024 12:27]

Anoniem: 84969 @Cobesz18 augustus 2012 13:13
Zelfs al zou die icm abonnement 300 zijn (ipv jou 338) en in de winkel 350 kosten, zou ik hem alsnog los kopen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat hem heb, dat die van mij is, en dat ik niet aan rare regeltjes verbonden zit.

Indertijd ook gedaan met m'n telefoon. Kon icm abonnement er ~380 voor betalen of hem los kopen voor 399. Mooi gekocht voor 399 hoor, voelt veel beter..
Anoniem: 470007 @Cobesz18 augustus 2012 13:03
Bij de Mediamarkt kost de Sansung Galaxy S Advance 299,- euro
Ideaal voor de gene die na 2 jaar weer een nieuw toestel wilt (wat redelijk marktconform is tegenwoordig). Geld hetzelfde voor een auto zoals Shifty47 al aangeeft.
Er is helemaal niks veranderd, behalve dat je nu het toestel moet teruggeven en dat je het eerst moest houden. In je maandelijkse kosten zat sowieso al een gedeelte voor je toestel.
Deels waar ... Maar een iPhone 4S lost kost ~€600
Lease je hem bij Hi dan mag je 24*€24,50 betalen ( is dus €588)
Wil je hem houden, moet je nog zo'n €120 betalen

Je hebt het hele toestel al betaald in de leaseperiode, en dan ook nog geld vragen om hem te mogen houden?
Daarbij zijn de kosten van het contract (minuten / internet) totaal niet in verhouding verlaagd om de leaseprijs ook maar voor de helft te rechtvaardigen ...

Nee dank U, ik pas voor deze diefstal
Even ter aanvulling van je berekening.. Je vergeet de afschrijving van zo'n toestel (en met mobieltjes is dat heel wat). Dit natuurlijk als je de telefoon direct als hij uit zou komen zou leasen. iPhone 4S 16GB kostte bij introductie los bijna 800 (pricewatch) en is na amper een jaar 200 euro in waarde gedaald. Het eerste jaar een afschrijving van 25% (die 200 piek), tweede jaar hetzelfde?kom je uit op een waarde van €450. Ter controle ff marktplaats gechecked, iphone 4 16 gb, bijna 2 jaar oud, zat voor rond de €400. Dus die €450 is een best-case situatie.

Leasen bij Hi kost dus €588 (berekend op de huidige waarde). De telefoon houden kost in totaal €718. De telefoon is van jou NA 2 jaar. €718 - €450 = €268. Minimaal (zie marktplaats tegen die tijd of het daadwerkelijk €450 is). Naast dat je het toestel gedurende 2 jaar mag gebruiken voordat je het aanschaft, is dit bedrag een (vorm van?) rente. 37,2%.

De andere optie is het toestel niet afkopen, maar dan heb je in twee jaar tijd €588 betaald en houden zij het toestel. Zo verdienen zij (€588 + 450 =) €1038 en jij noppes.

Ik hoop dat de AFM meeleest. Dit is namelijk geen diefstal meer, ethiek is hierbij volledig afwezig. De consument zou veel beter moeten worden voorgelicht bij dit soort producten.

Bij deze: PAS OP, LENEN KOST GELD!!

edit: optie niet afkopen toegevoegd

[Reactie gewijzigd door _roman op 23 juli 2024 12:27]

Het totale model is gebaseerd op winst maken. Winst maken is geen vies woord naar mijn mening. En ja, met lease kan je je opgelicht voelen, maar aan de andere kant, KPN, T-Mobile, Vodafone zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

De wereld zit heel simpel in elkaar, het is allemaal economie. Bedrijven verdienen geld aan de mensen die het willen betalen. Aan de andere kant komt het geld op 1 of andere mannier weer op de markt en komt het in de keten terecht waar een ieder deel van uit maakt wie werkt.
Je kan T-Mobile weg laten uit je lijst..
Onlangs nog vergeleken en omgerekend naar maandelijkse kosten..

Samsung Galaxy S3
Hi toestel lease: 56 euro per maand
T-Mobile: 38 euro per maand

Daarnaast:
Je blijf je betalen voor je toestel ook na je contract periode
Je word dus geforceerd nieuwe abbos af te sluiten.
Wil je het toestel afkopen dan kan je rekenen op absurde bedragen.
Hi laat het aan zichzelf om achteraf te bepalen wat de dagwaarde is van het toestel..
Verzekering niet inbegrepen
Dit is hetzelfde als rondrijden in een dikke leasebak terwijl je niet WA verzekerd bent.
Als er ook maar iets gebeurd heb je geen poot om op te staan..
Ik zou persoonlijk leasen nog wel overwegen, mits het toestel is verzekerd tegen waterschade, diefstal en verlies, met een eigen risico van max €50.

Maar dat zal het geval ook we niet zijn.
Zoals ik het uit posts hierboven begrijp is het juist andersom. Als je hem beschadigd of kwijt raakt krijg je niet een nieuwe, maar mag je hun nog eens extra betalen omdat het hun eigendom is...
Vergelijk eens een mid-end toestel, zelfde berekening en dan nog eens.
Een mid-end toestel is goedkoop genoeg om gewoon direct te kopen in de winkel...
Ideaal? Idioot.

Dat gezien het feit dat je bij verlenging altijd al een nieuw toestel kreeg, wellicht tegen een kleine bijbetaling. Nu krijg je dus je oude telefoon enkel tegen bijbetaling in bezit. Om daarna weer een overdreven hoog bedrag (dat ver boven de losse toestelprijs komt te liggen) over de lengte van je contract voor het nieuwe toestel te gaan betalen. Ideaal voor de telco's, niet voor de klant.

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 23 juli 2024 12:27]

Hoog bedrag? Bij KPN misschien.
Ik betaal bij Hi iets van €2-3 p/m voor mijn Lumia 710. Oke, dat is dan wel geen high-end toestel, maar het kost me nog steeds geen drol. Als ik na de twee jaar het toestel wil houden (waarom zou ik, met dit soort prijzen?), dan kost me dat 10% van de dagwaarde; tegen die tijd dus hooguit €15.

Dat het toestel niet van jou is stond mij eerst ook tegen, maar uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Als mijn toestel kapot gaat binnen de garantie, komen ze zelfs de telefoon ophalen en een leentoestel leveren. Bij non-lease is dat toch echt een stuk meer gedoe.

@hieronder: heb even naar m'n factuur gekeken en het kost me €1,68 ex BTW. Dit is wel met 50% korting: gemiddeld klopt die €3 p/m dus redelijk. Bij KPN en Telfort zijn de bedragen idd een stuk hoger, blijkbaar wordt er alleen bij Hi nog flink gesubsidieerd. De bedragen die jij noemt zijn idd belachelijk. Gewoon een lening tegen 17% over 2 jaar, waarna je het toestel ook nog af zou moeten kopen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 153298 op 23 juli 2024 12:27]

Ik pak hier maar iets willekeurigs van de Telfort website, namelijk de SGS2.

Op basis van een tweejarig contract. Ik citeer: "ToestelLease - € 18,- p/mnd - vaste lage prijs"
(Oh, de ironie)

€18,- x 24 maanden = €432,-. Volgens de Pricewatch kost een SGS2 nu nog maar €369,-, reken daarbij nog het feit dat je dus diezelfde 24 maanden vast zit aan een niet al te goedkoop contract en ik kan toch wel concluderen dat je daar opgelicht word.

Heb je bij Hi duidelijk een betere deal, aannemende dat het klopt wat jij zegt.
Ja, maar dat is de online prijs, koop jij m in combinatie met je abonnement (wat vaker gebeurd dan een los toestel kopen?) dan betaal je gewoon keihard 480 tot 500 euro voor dit toestel.

Dan is dit gewoon hartstikke interessant.
Volgens mij ging het hele artikel over het feit dat dit juist aan het veranderen is...
Kijk dan zelf even op de site. De prijzen van KPN en Telfort zijn onmogelijk hoog. Die van Hi zijn bij veel toestellen zeer redelijk. Niet bij de iPhone of SGS3 maar de rest is zeer goed te doen.
Het maandbedrag x 24 is echt niet meer als de losse prijs.. Daarnaast is het inclusief verzekering van je toestel (binnen 24 uur vervanging van je toestel, op locatie)

edit: Niet alle smartphone gebruikers zijn tweakers en gemak zucht is ook iets waard.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 23 juli 2024 12:27]

Verzekering zit niet inbegrepen bij toestel lease!

En ze hebben zichzelf zodanig ingedekt dat je eerst moet kunnen bewijzen waarom je recht zou hebben op een vervangend toestel.

De algemene voorwaarden die van toepassing zijn op toestel lease zitten echt vol met gaten..
Ideaal voor de gene die na 2 jaar weer een nieuw toestel wilt (wat redelijk marktconform is tegenwoordig). Geld hetzelfde voor een auto zoals Shifty47 al aangeeft.
Pleur de oude op marktplaats...koop een nieuwe?
Ik kan voor mijn galaxy note heus nog wel een paar honderd euro vangen....
Precies de reden waarom ik na jaren als tevreden klant van Telfort ben overgestapt naar Tele2. Die hele leaseconstructie is te belachelijk voor woorden.

Dat je naast jouw opsomming ook nog eens moet bij betalen bij schade aan het toestel aan het einde van je contract is helemaal van de zotte. Alsof je na twee jaar een telefoon in perfecte staat kan afleveren...

Logische ontwikkeling met dank een belachelijke constructie. Ik zou iedereen aanraden om gewoon over te stappen van elke telco die aan toestellease doet. Dan gaan ze vanzelf wel door de knieën.
@DeathMaster, mag ik je vragen hoe Tele2 bevalt? Ik ben namelijk ook jaren tevreden klant bij Telfort geweest, maar door de leaseconstructie ga ik ze verlaten.

Waarschijnlijk wordt het Voda of Tele2 (geen lease dus).

PS. Ik heb nog een nieuwe Desire HD met bon, garantie enz hier te koop liggen. Advertentie plaats ik vanavond.
Hetgeen waar je voornamelijk op inlevert is de klantenservice. Vele minuten in de wacht staan is meer regel dan uitzondering. Maar de livechat biedt daarvoor een uitstekend alternatief, daar heb ik alleen maar goede ervaringen mee.

Betreft alle overige diensten; niets over te klagen. Ik moet het nog meemaken dat er iets uit ligt. Tot zover (zo'n 4 maanden onder dit contract) werkt alles naar behoren. Sterker nog, het internet is bijna 5x zo snel als bij Telfort.

Prima provider wat mij betreft. Enkel als je verwacht veelvuldig met de klantenservice te moeten bellen, wat dan meer stamt uit onkunde met je telefoon dan uit problemen met de geleverde diensten, zou je misschien een andere telco moeten overwegen.
Dat terzijde gelaten kan ik je Tele2 zeker aanraden.
dat je blijkbaar al veel te maken had met de klanten dienst is ook geen goed teken.
Hij geeft toch net aan dat dat niet te maken heeft met de diensten die Tele2 aanbied.
Ik ben van T-mobile overgestapt naar Tele 2 en tot nu toe erg tevreden, ook met de snelheid van de data verbinding. Ik betaal voor 100 min / 1Gb 13 euro per maand. Na 1 jaar wordt dat 18 euro. Ik heb voor m'n toestel 350 euro betaald, simlock vrij. Dus over 2 jaar betaal ik 30 euro per maand, all in. Ik verwacht overigens nog wel langer met het toestel te doen.

De prijzen en de keuze bij aanbieders hebben ook mij doen besluiten om een los toestel te kopen.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 23 juli 2024 12:27]

ik dacht dat je bij Hi kon kiezen.. lease óf gratis toestel waarbij die laatste optie dan uiteraard duurder was om lease aantrekkelijk te maken. (lease associeer ik met wel de lusten, niet de lasten net zoals bij auto's het geval is)

nu maak ik uit je post op dat dat dus helemaal niet zo is, maar dat je na een flink dure periode je telefoon nog fijn mag inleveren / overkopen tegen veel geld ?

way to go Hi :X
Voor 2 euro per maand heb je een toestel twv >150 euro twee jaar lang. De prijs die het je kost is vergelijkbaar met de prijzen die websites voor je toestel bieden. De toestellen worden namelijk gebruikt voor refurbished onderdelen. Op de site staat ook een tabelletje, en dan vallen de prijzen echt wel mee.

Ik ben in ieder geval blij met mijn abo. Kan geen sim-only + los toestel tegenop, of een ander abo. Betaal nu 12 maanden 13,75 en 12 maanden 31,00, voor een SGS2 + 1000mb 7,2mbs + onbeperkt sms en geen belminuten.
En dat voldoet precies aan wat ik verbruik.
Tele2 gebruikt het T-mobile-netwerk, dat is hier in de omgeving zo slecht dat dat geen optie is voor mij. Ik ben veroordeeld tot KPN en Vodafone.
Ik doet het ook altijd nog, heb altijd nog een onbeperkte internet bundel, je koopt één keer een iPhone en een jaarlijkse upgrade kost je een keer 200 euro, je ziet nergens aan vast, ideaal toch!
Anoniem: 101974 @pven18 augustus 2012 00:59
Wat dacht je waar leasemaatschappijen van leven??
Mijn ex-leasebak kon ik overnemen voor een bedrag war een uitgebreider type auto met beurt en drie maanden garantie vor wordt verkocht. Men is de weg een beetje kwijt daaro en zolang er nog mensen zijn die liever teveel uitgeven gespreid dan in één keer een betere deal te sluiten dit soort disproportionele prijzen stand houden.
Ook al is een abbo+toestel goedkoper dan sim-only + los toestel, dan geldt dit meestal voor een periode van 2 jaar.

Wat als je je telefoon 3 jaar gebruikt, na die 2 jaar is je abonnement nog steeds hoog, aangezien daar ook de bekostiging van je telefoon in zit.

Met een sim-only ben je volgens mij in de long-run goedkoper uit, dus met 2+ jaar. Of je moet elke 2 jaar ook een ander abbo af sluiten...
Als je na die 2 jaar overstapt op een sim-only abonnement, heb je dan precies dezelfde prijs, terwijl je de eerste 2 jaar wel goedkoper was. Niemand dwingt je om dat dure abonnement aan te houden.
mm, nee dat is zo, alhoewel een aantal mensen het teveel gedoe vindt om naar iets anders op zoek te gaan... het is wat regelwerk, nummerbehoud, misschien even offline...

Tja, is dus per combinatie anders, soms is sim-only + los toestel goedkoper over 2 jaar, soms abbo+toestel.
Anoniem: 156329 @ido_nl17 augustus 2012 16:00
Je kunt ook overstappen naar sim-only van je huidige provider, dan veranderd er eigenlijk niks behalve dan je factuurbedrag ;)

Maar overzetten naar een andere provider gaat tegenwoordig aardig vlekkeloos hoor, gewoon kwestie van in winkel / online even formulier invullen ook qua nummerbehoud, rest wordt geregeld.
Tegenwoordig heb je een goede kans dat je factuurbedrag hoger wordt na zo'n overstap...

[Reactie gewijzigd door ATS op 23 juli 2024 12:27]

maar daarom kan je na je 2 jaar abo hem zo omzetten naar een sim-only jammer genoeg teveel mensen die dat niet door hebben.
Voor mij is de reden dat ik een fijn sim-only abbo heb met de gunstigste voorwaarden van een paar jaar terug. Lekker goedkoop, Onbeperkt internet (Snelheid gaat omlaag naar een gig of 2, who cares als WhatsApp blijft werken :P), Belminuten/Sms'jes die nooit vervallen (Handig want ik bel bijna nooit). Dingen die je momenteel niet meer gaat krijgen voor een laag bedrag.

Mijn HTC One X heb ik dus lekker los gehaald. Mijn huidige abbo voldoet prima en dat zal de komende aantal jaar waarschijnlijk ook zo blijven.
Same here, onbeperkt internet, bellen betalen per seconde, dat krijg je niet meer. Als ik mijn huidige abonnement door laat lopen ben ik ondanks dat er ook een bedrag in zit voor de 'gratis' telefoon die ik erbij kreeg nog altijd goedkoper uit dan wanneer ik nu iets nieuws af zou sluiten, ook al is dat een abonnement zonder telefoon.

Ik kan nu al verlengen, maar ik check eind oktober/november wel voor een nieuwe losse iphone :)
Ja, helaas. Ik ben bang dat ik wat dat betreft de boot gemist hebt. Ook al was het destijds voordeliger om met toestelsubsidie mijn iPhone te kopen, het nu kunnen beschikken over een goedkoop SIM-only abbo met goede voorwaarden had dat verschil snel goedgemaakt gezien de enorm gestegen prijzen de afgelopen jaren.
Als ik het abonnement wat ik nu bij KPN heb voor 13 Euro per maand zou vernieuwen met een nieuwe telefoon, dan ben ik meer dan 80 euro kwijt en zit ik er 2 jaar aan vast, en dan heb ik nog minder internet dan nu. Ik koop gewoon telkens een los toestel en na ruim een jaar verkoop ik hem weer en haal ik weer een nieuwe. Zo ben ik onveer 200 tot 250 euro per jaar kwijt om elk jaar de nieuwste smartphone te hebben. Dat heb ik in 4 maanden makkelijk terugverdiend. Overigens was ik nog een euro per maand goedkoper af geweest als ik destijds voor 2 jaar had afgesloten.

De meeste mensen denken er niet bij na. Die hoor ik zeggen "ik mag verlengen, yes eindelijk een nieuw toestel gratis." Dat zijn vaak niet te mensen die goedkoop af zijn. Ik word regelmatig gebeld of ik niet wil verlengen, maar het aanbod komt niet in de buurt bij wat ik nu heb.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 23 juli 2024 12:27]

Ik sluit me hier bij aan: ik werd laatst gebeld met een aanbieding waarbij mijn maandtarief verdubbeld zou worden om mijn databundel te behouden (van 1Gb). Het gelijk gevraagd wat zijn definitie van een aantrekkelijke aanbieding dan wel niet was ;-). Voorlopig hou ik mijn huidige toestel: gisteravond toevallig een nieuwe housing gekocht in China (eBay) dus binnenkort ziet ie er weer als nieuw uit.
Anoniem: 84969 @ph4ge18 augustus 2012 13:16
Inderdaad, ik werd laatst ook gebeld, kwam die jongen aan de telefoon met een aanbieding voor wat internet, belminuten en dergelijke. Het aanbod was in alle drie minder dan wat ik nu heb, en kostte 1 euro per maand meer. De jongen aan de andere kant van de lijn had nog best wel moeite om te begrijpen dat ik die deal toch liever niet wilde sluiten.

Beetje jammer dat ik dat anderhalf jaar geleden niet door had, though, want toen ben ik wel overgezet van een veel beter abonnement (unlimited internet ook) naar een veel slechtere, zonder dat ik het echt door had. Ik dacht dat verlengen/overzetten naar een ander abonnement moest, en zo vertelde de marketingjongen het ook. Ik had geen idee dat ik ook gewoon niets kon doen en het huidige abonnement door kon laten lopen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 84969 op 23 juli 2024 12:27]

Als je een high-end toestel boven de 400 euro aanschaft met de intentie om deze elke 2 jaar te vervangen dan is het bijna altijd verstandiger om een abonnement te nemen, na 2 jaar heb je minder betaald dan met een sim-only en los toestel.
Deze berekening maak ik elke 2 jaar en ook afgelopen maand in juli was dit het geval (bij de top 4).

Als je een toestel onder de 300 euro neemt en deze elke 2 jaar vervangt of eerder, dan is het verstandiger om een sim-only te pakken.
Verkoopwaarde is niet meegerekend in dit reken voorbeeld (over het algemeen is een toestel van 400 euro na 2 jaar vaak nog voor 100 euro te verkopen, mits deze er als nieuw uit ziet/in een hoesje heeft gezeten)

Zie mijn berekening:
http://tweakers.net/ext/f...WWo/full.png?nohitcount=1
*berekening was van half juli 2012

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 23 juli 2024 12:27]

Bestaat er dan geen pre apid in nederland met deftige bundels?
Het ligt eraan wat je definitie van deftig is. Ik wil graag kunnen bellen en internetten met mijn sim-only abonnement. Als je internet erbij wilt hebben met een redelijke snelheid (>8Mbit), dan betaal je de hoofdprijs. Het is dan niet eens zeker wat je snelheid dan uberhaupt gaat worden zie dit artikel van Vodafone:
nieuws: Kwart Vodafone-klanten met 14,4Mbps-abo haalt 4Mbps
Hier heb je er een aantal waar meestal 1-2GB data, 60-100minuten beltijd en 1000-2000 SMS'en inzitten.

Snelheid is dan hetzelfde als de gewone abbonementen die ze aanbieden.
die snelheid zal je zeker niét halen.
Anoniem: 403948 17 augustus 2012 15:30
Ik heb onlangs een HTC One X met abbo genomen en zeer veel vergeleken en bij de meeste providers berekend of losse aanschaf niet voordeliger was. Los kopen + sim only bleek 230 euro duurder te zijn wanneer je het over de gehele 2 jaar bekeek. (in vergelijking met de gunstigste abbo+ toestel combi) Deed ik de zelfde berekening voor de samsung galaxy s2 dan was het hier wel goedkoper om het toestel los te kopen + sim only.

Is dus heel erg toestel afhankelijk of het wel of niet voordeliger is... :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 403948 op 23 juli 2024 12:27]

Best bizar deze los toestel + sim-only vs abbo battle... Iedereen heeft zijn eigen berekening en blijkbaar valt het telkens een andere kant op..

Mijn voorbeeld (data 17aug12) :

Abbo met GSM
Samsung Galaxy S3 bij GSMweb met Tele2 abbo 500MB + Smartmix 150 abbo 24mnd.
Totaalprijs over 2 jaar = 236 euro [toestel] + 3mnd * 20 euro * 50% korting + 21 mnd * 20 euro [bellen] + 3mnd * 10 euro * 50% korting + 21 mnd * 10 euro [databundel] = 911 euro

Los toestel + sim only
Samsung Galaxy S3 bij GSM Eindhoven met Sim only bij Tele2 200 belmin + 500MB
Totaalprijs over 2 jaar = 499 euro [toestel] + 24*13.50 euro [bel+abbo] = 823 euro

Mag duidelijk zijn waar ik voor gekozen heb

[Reactie gewijzigd door mcpranger op 23 juli 2024 12:27]

Die smartphone lease (aka "subsidie") is dan ook gewoon een financieel product. Met andere woorden, een lening waar winst op wordt gemaakt.
Ik doe twee jaar met een mobiel, na twee jaar koop ik een 2de hands van 6 maanden tot 12 maanden oud.

Mensen die 50 euro p/mnd betalen voor een mobiel zijn imo knettergek.
Ik ben benieuwd of die mensen doorhebben dat ze eigenlijk een (dure) lening afsluiten. Pas een gesprek gehad met iemand die mensen met een lening veroordeelde ("wij hebben vroeger geleerd om te sparen voordat we iets kochten") maar die persoon liep wel met een zo goed als "gratis" iPhone te bellen... Het duurde even voordat ik tussen z'n oren had gekregen dat hij een ordinaire lening had afgesloten voor die telefoon.
Hm raar, heb 2 maanden terug een nieuw abonnement afgesloten en dit zeker ook uitgebreid onderzocht. Toen was een abbo + telefoon stukken goedkoper dan een losse telefoon + simonly.
Dit hangt ook af van het feit of je een nieuwe klant bent. Ik heb sim-only van Vodafone, werd ik laatst gebeld dat ze mij een aanbieding doen van de eerste 12 maanden 12 euro en dan 12 maanden 24 euro, terwijl ik nu 13 euro per maan betaal voor meer minuten/MB's dan de "aanbieding". Als ik op de achterkant van de Metro krant kijk, zie ik hetzelfde abonnement staan met iets minder minuten, met een "gratis" HTC (tvw 200 euro oid), 2 jaar lang voor 15 euro...

Als bestaande klant ben je vaak niet belangrijk genoeg, want je bent immers toch al binnen, maar potentiele nieuwe klanten worden gelokt met aanbiedingen.

Ik denk dat ik lekker overstap naar Tele2 Mobiel, heb ik voor 10,50 per maand wat ik wil, en koop ik een los toestel. Twee jaar geleden heb ik een iPhone 4 gekocht in Italie (stukken goedkoper dan in NL), met een Sim Only erbij kwam ik omgerekend op een 34 euro per maand, terwijl hetzelfde abonnement MET iPhone 4 op een ruime 40 euro kwam per maand. Scheelt over twee jaar toch ongeveer 150 euro. Ditzelfde zal ik ook dit jaar weer doen op vakantie (in de hoop dat de iPhone 5 in eind september/begin oktober uitkomt).

Mijn advies is dus ook dat als je het kunt missen, koop je toestel los en niet op afbetaling (abonnement). Laat je hem over een jaar vallen, kun je nog een jaar lang betalen.
Maar je kan ook "nieuwe" klant woorden bij je huidige telco. Dat heb ik gedaan want het scheelde bijna 60 euro. Nadeel is dat ik nu een nieuw nummer heb, voordeel is dat het nu wel lekker rustig is en dat ik niet door jan en alleman gebebeld wordt :+
Dat laten vallen slaat nergens op, want het is even zonde als je er al voor betaald hebt natuurlijk...

Overigens worden op iPhones bewust minder hoge toestelkortingen gegeven. Ook abonnementen met iPhones erbij krijgen minder hoge of minder lang lopende kortingen.
Het gaat er niet om dat het zonde is. Zijn punt is dat je dan je verlies kunt nemen en een ander mobiel koopt(tweedehands bijv.). Als je vast zit aan dat abonnement is dat toch minder handig.
Ik had het zelfde.
Simpel rekensommetje als in:

wat kost toestel + bellen + internet los voor 2 jaar
of
wat kost dit zelfde als ik een toestel +(internet)abo neem per maand x24 + eventuele kortingen.

Voor de GS2 was ik vorig jaar 640 kwijt voor 2 jaar incl bellen en internet. Dat zou ik nooit voor die prijs gevonden hebben als ik een los toestel en los bellen en internet zou kopen. Dat scheelde toch al snel scheelde al snel iets van 250 euro
Anoniem: 469683 @diet17 augustus 2012 18:07
Het ligt sterk aan wat je wilt van je abonnement. Vriend van me heeft een SGS3 gekocht met abbo. Simyo + losse SGS3 was goedkoper geweest, maar het enige verschil is dat simyo langzamer internet heeft dan de grote providers. Dus heeft hij iets extra's betaald voor een vodafone abonnement.

Voor iemand die een midrage toestel wilt en geen supersnel internet is het tegenwoordig best voordelig om sim-only te gaan.
Anoniem: 256386 @Woohooo17 augustus 2012 15:17
Uitzonderingen heb je altijd. Als ze bijv een extra actie hebben of als je een A klant bent.
In mijn geval kon ik apart mijn smartphone met actie kopen en sim only was ook extra voordelig.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 256386 op 23 juli 2024 12:27]

Zal misschien van de nieuwprijs van je toestel afhangen dan?
Ik heb vorige week een Sony Xperia U (€220) los gekocht met een voordelig simonly abbo. Een tweejarig abbo met toestel zou over die periode een paar tientjes voordeliger zijn maar ik wil in deze marktomstandigheden niet zo lang aan een abbo vast zitten.
Zelfde was bij mij het geval. Ik deed steeds 1jr abo + toestel, dan 1 jr sim-only. Maar dat kwam dit jaar echt niet voordeliger uit. Kwam ook doordat je bij een tweejarig contract het eerste jaar 50% korting krijgt en bij sim-only veel minder.
Hm raar, heb 2 maanden terug een nieuw abonnement afgesloten en dit zeker ook uitgebreid onderzocht. Toen was een abbo + telefoon stukken goedkoper dan een losse telefoon + simonly.
Ligt ook heel erg aan model en type abbo...als in, dat ligt eigk ALLEEN aan het type toestel en type abbo :+

Als jij een 3310 wilt, betaal je ws. nog steeds niks, wil jij de nieuwe S3 of de iphone5, dan kun je beter vast je ribben op ebay zetten, want 't gaat je er sowieso een uit je lijf kosten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.