Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 186 reacties

RIM is nog altijd marktleider in Nederland. In mei verkocht het bedrijf meer smartphones dan Samsung, Nokia, HTC en Apple. De BlackBerry-maker noemde echter geen concrete cijfers over de hoeveelheid verkochte toestellen in Nederland.

BlackBerry TorchRIM heeft in Nederland slechts enkele modellen op de markt, zoals de Bold 9780, Torch 9800 en Curve 9300. Het bedrijf verkocht daarmee meer smartphones dan andere merken, beweert het bedrijf op basis van cijfers van marktvorser Gfk Retail. Eerder bleek al dat de BlackBerry Bold 9700 de meest verkochte telefoon van 2010 was. In februari 2011 voerde de twee jaar oude Curve 8520 de verkooplijst aan.

Nederland is een echt smartphoneland; smartphonemakers RIM, Apple en HTC staan allemaal in de top vijf van meest verkopende telefoonmakers. Nokia is bij de verkoop van mobieltjes en smartphones nog altijd marktleider, gevolgd door Samsung.

BlackBerry werd in Nederland niet populair door de zakelijke markt, maar door consumenten. Onder anderen jongeren hebben massaal een BlackBerry, vanwege de mogelijkheid berichtjes uit te wisselen via de applicatie Messenger. Dit 'pingen' werkt alleen tussen BlackBerry's. De dienst is vergelijkbaar met WhatsApp.

RIM staat onder zware druk van aandeelhouders en er gaan geruchten over een eventuele overname van het bedrijf. Onder meer Microsoft en Google zijn in het geruchtencircuit genoemd als mogelijke kopers van het bedrijf, dat in de afgelopen tijd sterk in waarde is gedaald. Op de Noord-Amerikaanse markt zakte het marktaandeel van RIM in de afgelopen jaren van ongeveer 50 procent naar ongeveer 12 procent.

Het bedrijf wil de komende maanden zeven modellen met het nieuwe OS BlackBerry 7 uitbrengen. Daaronder zijn vermoedelijk twee versies van de Bold 9900, de Touch 9860 en nieuwe versies van de Torch en Curve.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (186)

Leuk statement. Nu luid de vraag natuurlijk: Voor hoe lang? Ik merk dat veel mensen rond mij vaker overstappen naar Android dan opnieuw BB/naar BB.

Aan dit artikel te zien dalen ook hun verkopen en maktaandelen meer en meer de laatste maanden.
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2011/06/what-happened-to-blackberry-rim-reports-10-decline-in-smartphone-unit-sales-for-q2-decline-this-year.html

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 13 juli 2011 17:55]

"Het bedrijf verkocht daarmee meer smartphones dan andere merken, beweert het bedrijf op basis van cijfers van marktvorser"
Dat beweert het bedrijf op basis van cijfers, maar die cijfers willen ze niet met ons delen?
Sorry maar ik zie toch echt veel meer Android-based telefoons dan Blackberry's, op school en in de trein. Dus kom maar met die cijfers zo ik zeggen...

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 13 juli 2011 16:51]

En als we dan toch bezig zijn wil ik ook graag weten wat hun definitie van een smartphone is.

Volgens mij is de term smartphone volledig achterhaald. Zoals het bericht ook zegt is Nokia nog altijd marktleider in Nederland en volgens mij produceert Nokia erg weinig mobieltjes waar je alleen mee kunt bellen en smssen. Mobieltjes zoals de 5230, die iets meer dan 100 euro kost (!), hebben ook een camera, e-mail, internet, touch-screen en apps. Ik zou zo'n mobieltje geen high-end noemen, maar wel een smartphone, omdat het alle functionaliteit van een telefoon heeft en een PDA. Het wordt tijd dat de mobieltjesmakers wat nieuwe termen gaan bedenken om mobiele telefoons in te classificeren.
Ik moet je toch ongelijk geven, in de randstad zie ik in het algemeen bij elke jeugd een blackberry, vooral omdat pingen goedkoper is dan SMS. In het zakelijke leven zie ik inderdaad meer Android en iPhones.

Waarom zou dan T-mobile nog steeds adverteren met een Curve 8520, die bijna elke jeugd heeft? Omdat het goed te verkopen is.
Ik zie juist in de zakelijke wereld heel weinig iphones op de enkele pasters na, ik heb ook nog nooit een (ICT) bedrijf gezien in mijn ring die draait op apple telefoons. Het is vrijwel alleen blackberry en android ivm makkelijke en open integratie en moeiteloos draaien van eigen applicaties. Dus dit hangt er ook erg van af waar je kijkt.
Bij een klant van me hebben we van alles geprobeerd, Nokia, Blackberry, Android en iPhone. Uiteindelijk is de iPhone er uit gerold als meest gebruikersvriendelijk en blijkt het minste te kosten qua installatie en beheer door ICT. Nu aan het overwegen om mobidm uit te gaan rollen voor het beheer. En voor de kosten hoef je het ook zeker niet te laten.

Ik zie zelf vooral blackberries bij

a) patsertjes die net van Nijenrode oid afrollen en een of twee klusjes ergens hebben gedaan: ze vinden nu dat ze een blackberry mogen hebben want pas als je een blackberry hebt, ben je echt geslaagd in je carriere. Of zoiets (ik heb, sinds iOS en Android, het magische van een bb nooit begrepen in de zakelijke wereld)
b) kleine meisjes van een jaar of 13, 14 die het helemaal de bb helemaal de hit vinden.

Mijn eigen kids hebben simpeler telefoons maar willen allemaal een iphone. De reden is keiharde vendor-lockin: ze hebben al zoveel games gekocht via iTunes voor hun iPods. Zodra die licenties ineens verbreed worden naar en blackberry en android, dan ben ik helelmaal niet zo zeker van hun zgn. apple-trouw.
Ik heb inderdaad het gevoel dat BB een beetje de norm is voor de 'kijk mij eens zakelijk zijn' zakelijke wereld. Dat komt denk ik vooral omdat iedereen het van elkaar af kijkt. Het was al zo opmerkelijk toendertijd dat het complete kabinet Balkenende ineens een Blackberry moest gaan gebruiken. En je ziet het steeds weer in het nieuws, dat BB geassocieerd wordt met het 'nieuwe' managen. Als je geen BB hebt, ben je blijkbaar geen flexibele, proactieve manager.
Mijn vrouw heeft ook een BB van de zaak gekregen. Uiteindelijk is ergens een manager die beslist dat er BB gebruikt gaat worden omdat hij kennelijk ergens gehoord heeft dat dat heel goed werkt en noodzakelijk is om flexibel te 'managen'. Als een belangrijk schaap over de dam is gaat het hele bedrijf overstag.
(en om eerlijk te zijn begrijp ik de fuzz niet echt, ik vind dat ding echt verschrikkelijk werken met dat hypergevoelige scrollgeval).

[Reactie gewijzigd door Buggle op 14 juli 2011 10:58]

Het is inderdaad een status symbool en heeft natuurlijk niks mee te maken dat een ervaren Blackberry gebruiker een mailtje 2-3x zo snel getypt heeft als een Touchscreen gebruiker. Tijd is tenslotte in de zakelijke wereld maar relatief, het gaat allemaal om status.
Mijn eigen kids hebben simpeler telefoons maar willen allemaal een iphone. De reden is keiharde vendor-lockin: ze hebben al zoveel games gekocht via iTunes voor hun iPods. Zodra die licenties ineens verbreed worden naar en blackberry en android, dan ben ik helelmaal niet zo zeker van hun zgn. apple-trouw.
Je had ze dan eienlijk ook nooit een iPod moeten geven maar een normale MP3-speler.
Voor de games hadden ze dan iets anders gekozen.
Bij mijn werkgever (kleine bank) krijgt elke medewerker standaard een iPhone en dat werkt nu al ongeveer 2,5 jaar prima. Het werkt out-of-the-box met Exchange, waar je bij een Blackberry eerst een Blackberry Enterprise Server nodig hebt voor Exchange-mailboxen.

Android zou ik zelf als bedrijf niet nemen ivm het feit dat al je data (dus ook vertrouwelijke) bij Google komt te staan.
1. BES is extra om alles intern te houden + extra functies, BIS werkt precies het zelfde als iPhone en Android het doen via het exchange protocol. Sterker nog, bij blackberry word alles gepushed via BIS/BES wat velen malen sneller is en batterij efficiŽnter.
Androids en iphones pullen nog altijd op de achtergrond, wat ze ook zeggen.

2. Er staat niks bij google zolang je niks synced naar je google account, bij Apple is dit nog altijd een speculatie aangezien het systeem closed is.
Ik weet niet wat je zegt met pullen, maar alles wat ActiveSync heeft en deze technolgie gebruikt is gewoon push, en geen pull ( Dus iPhone, Windows Mobile doen gewoon push - even snel als een BB )
En je data op een Iphone staat zeker niet bij Apple?

Dit is uberhaupt geen argument trouwens. Ik heb een Android en sla helemaal niets op bij Google.
Weet je dat zeker?

</spiegelvoorhouden> :+
hoezo kan je met een android telefoon geen gebruik maken van andere maildiensten dan google? werkt op mijn android telefoon prima, en ook op mijn vorige G1 kon ik prima om google heen.
Tja, bij mijn werkgever krijgt iedereen een BB, omdat het makkelijk te gebruiken is met ander software. Apple wordt totaal niet ondersteund en men is het ook niet van plan.
Jij bent verdomd slecht geÔnformeerd. Ik hoop niet dat je belast bent met investeringen in ICT binnen jouw bedrijf.
Ik zou het privacy-statement van Apple maar eens gaan lezen.

http://www.apple.com/nl/privacy/

Ik ben blij dat ik bij een grote bank zit.
Ja want op iPhones kan je niet moeiteloos eigen software draaien 8)7
Klopt, NIET ZONDER MOEITE.... Een iPhone moet je unlocken of je moet je eigengemaakte APP eerst door Apple laten toetsen alvorens deze in de appstore van Apple te downloaden is.

Een Android/WinMo toestel (voor die laatste) is veel makkelijker te voorzien van andere(3rd party)/eigen software.
Wat je zegt klopt niet helemaal. Je mag als bedrijf gewoon je eigen apps gebruiken buiten de appstore om. http://www.apple.com/iphone/business/apps/in-house/
Als je als bedrijf de moeite neemt om een eigen phone app te ontwikkelen kan ik me niet voorstellen dat dit veel meer moeite kost om dit voor de iphone te doen dan voor een ander mobiel OS.

Naar mijn mening is een iphone zelfs voor de meeste bedrijven geschikter dan blackberry, of werkt blackberry tegenwoordig met Exchange?

[Reactie gewijzigd door ZeromaNoiS op 13 juli 2011 19:03]

Blackberry kan al veel langer met exchange omgaan dan de iOS devices. Sterker nog, het ondersteunde al push email icm Exchange voor mobiel internet op telefoons gemeengoed werd.
sssstttt...mac-muppets denken nog steeds dat er voordat de i-phone uitkwam niets met elkaar kon communiceren.......

Maar ff serieus, op 1 of andere manier vindt ik een bb een onding. Ligt helemaal aan mij, want een paar kennissen die zo'n ding hebben gaan daar zo makkelijk mee om. Die pingen daarmee sneller naar elkaar dan ik kan sms-en.
Wat ik me trouwens afvraag, heeft BB ook zo'n "ET-phone" home systeem ingebouwd?
sssstttt...mac-muppets denken nog steeds dat er voordat de i-phone uitkwam niets met elkaar kon communiceren.......

Maar ff serieus, op 1 of andere manier vindt ik een bb een onding. Ligt helemaal aan mij, want een paar kennissen die zo'n ding hebben gaan daar zo makkelijk mee om. Die pingen daarmee sneller naar elkaar dan ik kan sms-en.
Wat ik me trouwens afvraag, heeft BB ook zo'n "ET-phone" home systeem ingebouwd?
Waarom word ik gelijk als een mac muppet bestempeld, in mijn post staat niets wat perse pro mac of iphone is, ik vind apple namelijk helemaal niet zo'n geweldig bedrijf. Ik probeer alleen een eerdere reactie iets te nuanceren omdat het gewoon niet juist was wat er beweerd werd. Dat jou post nog een +1 krijgt daar kan ik echt niet in komen want het is gewoon een regelrechte troll (en ik ga er nog op in ook, voor het eerst op tweakers.net). Zodra het tegenwoordig over telefoons gaat en iemand noemt apple dan komen er gelijk een stel infantiele mensen op af die wat mij betreft niet op deze website thuis horen.

Om toch nog even inhoudelijk te reageren: Ik heb er niet super veel verstand van maar een Blackberry kan voor zo ver ik weet tot op de dag van vandaag niet native communiceren met Exchange zonder een BES server of abbonement bij een provider. Andere telefoons (iphone, androis, winmo, symbian) kunnen dat allemaal wel out-of-the-box. Als je zelf handig bent kan je gratis een BES expres server installeren maar er zijn genoeg bedrijven die hier geen personeel voor hebben en dus iemand moeten inhuren. Met dat in het achterhoofd vind ik dus dat een Iphone, Android of Winmo toestel voor de meeste (kleine) bedrijven geschikter is.
Je stelling klopt ever blackberry, maar eigenlijk slaat het ook nergens op.
Een blackberry zonder een BES of BIS account is 100% nutteloos, en ik heb ook nog nooit van iemand die dat dan ook heeft. Een bis account is niet duur. Als je op geld gaat rekenen voor kleine bedrijven, is de duurste blackberry + 2 jaar bis nog altijd goedkoper dan een iphone 4. Dan komt er ook nog bij kijken dat bis heel wat meer inhoud dan syncen met een exchange server zoals een iphone dat doet.
@Kcod Wat zou je meer willen syncen met Exchange dan e-mail, contacten en agenda items?
Wel eens software voor iPhones ontwikkeld? Met een normale licentie moet het eerst worden goedgekeurd wat weken kan duren, en dan word het ook nog eens public neergezet. En is het software wat op private omgevingen is gericht, word het nog vaak afgekeurd ook.

Een enterprise license kost 300 euro per jaar, en ook daar zitten veel haken en ogen aan.
Daarna is nog het feit dat het totaal plaatje veel duurder is dan bij blackberry (BES niet meegerekend) en android (terwijl je vrijwel geen voordelen hebt).

[Reactie gewijzigd door Kcod op 13 juli 2011 18:58]

en ook daar zitten veel haken en ogen aan.
Zoals? Daar hoef je niet door het Apple goedkeurings proces hoor, die zien je applicatie niet eens.
Ze zien je applicatie wel als je het alsnog via hun netwerk wilt verspreiden naar je medewerkers (je moet dan alsnog door het goedkeurings proces i.v.m adult content enzo), wat je niet wilt als je jezelf 100% veilig wilt stellen. Doe je dit niet moet je elke telefoon aan je developer machine hangen en de applicatie er heen pushen. Dit is niet te doen als je bij een groot bedrijf werkt. Je kan niet simpel een install bestand naar al je medewerkers sturen. Let wel op dat dit een tijd geleden zo was, wellicht dat veranderd is aangezien ik niet meer beschik over een enterprise license. Excuses als dit nu wel kan.

[Reactie gewijzigd door Kcod op 13 juli 2011 22:15]

Virtuele BES express. Is die vol, maak je een nieuwe ;) Gratis BES. Alleen de provider vraagt om extra kosten
Ik zie mensen uit het zaken leven juist nog vaak met Nokia's rondlopen. En dan eigenlijk nog vooral die oudere modellen. Sterker nog, die telefoons die nog monofoon zijn, maar wel een batterij hebben die het onder normaal gebruik een week volhoudt is niet eens zo'n vreemd gezicht. Vooral de wat oudere mensen lijken wat meer waarde te hechten aan batterijduur dan alle andere 'gimmicks' die ze ook gewoon op hun laptop kunnen doen.

Overigens hoorde ik vroeger nog wel vaak dan zakenlui zowat een regelrechte haat hadden aan Blackberry toestellen, omdat het je dan haast dwingt 24/7 te werken.Groot voordeel bij Blackberry blijft dan wel weer de encryptie, andere toestellen moeten dat (standaard) nog altijd missen zover ik weet.


Persoonlijk zou ik er nooit een willen, maar dat is een ander verhaal. Vind ze echt dramatisch slecht werken als je er een beetje het internet mee op wil.
Inderdaad. Ik heb precies dezelfde ervaring, al zie ik wel een kleine kentering.
Feit is dat op tweakers veel mensen komen die in de IT-branche werken, of nog erg jong zijn. Dat zijn andere doelgroepen dan 'het bedrijfsleven'
Veel mensen gebruiken nog altijd overjarige Nokia's. Of als ze al een smartphone hebben dan is het een eenvoudige symbian of WM 6.x-telefoon.

Encryptie schijnt er overigens wel aan te komen voor Android.
Allereerst is er dit:
http://www.security.nl/ar...=rss&utm_campaign=rssfeed
En als 2e:
http://www.engadget.com/2...l-your-data-needs-a-full/

Als het in 3. (voor tablets) zit, dan zal het ook naar telefoons komen, op het moment dat de tablet-versie samengevoegd wordt met de telefoon-versie.

Maar goed: dat is even via Google: ik heb me er nooit in verdiept en nooit nodig gehad voor mijn mobiel.

[Reactie gewijzigd door Quacka op 13 juli 2011 19:53]

Als het goed is zit het voor phones in 2.3.4
Dus de jeugd gebruikt een zakelijke telefoon, en de zakelijke wereld gebruikt consumenten telefoons.
Ik weet niet wat de zakelijke wereld doet maar als ik (als leraar, R'dam) om mij heen kijk dan zie ik inderdaad een veel groter aandeel BB's.

Maar zou het niet te maken kunnen hebben dat de BB eigenlijk ook als pre-paid "smartphone" goed op de markt ligt (instapper e.d.). De andere merken komen in mijn ogen dan toch echt minder aan bod.
Ik denk dat je gelijk hebt. De combinatie van pingen en prijs maakt het voor scholieren een haalbare optie. In ieder geval komt de iPhone maandelijks op een veel hoger bedrag uit.
Haha, dat is waar ja :D. Grappig eigenlijk, want je kunt natuurlijk ook gewoon pingen met een iOS, Android en (binnekort hopelijk) WP7 toestel.

Maar ik denk dat het wel waar is dat er meer Blackberry toestellen zijn verkocht dan HTC, Samsung of 'insert phone brand name' toestellen.
Nee je kunt niet "pingen" met iOS, Android of WP7. Blackberry Messenger (zoals ping officieel heet) werkt alleen op BB OS icm BIS of BES abonnement. Deze dienst was eerder bekend bij het grote publiek voordat de equivalenten voor andere OS's ten tonele verschenen.

Overigens werkt BBM een stuk stabieler dan WhatssApp. Maar dat is alleen imho.

[Reactie gewijzigd door Noisia op 13 juli 2011 18:24]

Oeh wat fout, en dan met +2
en alle mensen die ook denken het te weten klikken dan +2?

'pingen' kůn niet met android maar kan nu wel.. al een tijdje trouwens.

Overigens werkt WhatssApp compleet stabiel hier.. geen vuiltje aan de lucht
Heb je het hier nou over Whatsapp achtige apps of mis ik hier iets? Ik heb eerlijk waar nog nooit gehoord dat BlackBerry messenger op Androif of iOS draaide, kan zijn dat ik er compleet langs gekeken heb aangezien het mijn markt niet is maar je maakt me wel benieuwd. Bron zou dus wel leuk zijn.

Ik heb het hier trouwens dus niet over Whatsapp of Pingchat of dat soort maar dezelfde BBM die je al jaren bij een BlackBerry krijgt.
Pingen gaat al erg lang ik doe het met mijn htc al een tijdje met een vriendin die een blackberry heeft. Toch prefereer ik whatsapp. Wat momenteel op Android, ios, blackberry en symbian draait. En daarnaast ook foto video en audio kan versturen.
Hallo? onder welke steen heb jij geleefd?
Like it or hate it, maar voor iedere app op
een concurrerend mobiel platform komt er wel een goed werkende clone;
zo is er voor Android de app Ping Chat.

Had je liever Xfire gehad? XFMobile is het antwoord.
Over MSN, Gtalk etc. ga ik niet eens beginnen, teveel om op te noemen.

Mensen die een BB gekocht hebben zijn daar uiteraard positief over, maar beter kennen ze ook niet.
Het is maar waar je aan gewend raakt... :Y)
Hoe de schil eruit zet maakt natuurlijk niet uit, het gaat erom op wat voor netwerk je zit.

Ik heb het dus gewoon over whatsapp en pingchat. Als je wat hoger kijkt in de reacties zie je dat Noisia zegt dat "pingen" niet kan met iOS of Android. Ok dat BBM stabieler zou zijn vind ik geen kant of wal slaan.

En sterker nog, ik had nog nooit gehoord dat pingchat bij Blackberry begonnen is. retepopulair en hetzelfde deden we eigenlijk al met IRC back in the days op de pc en toen Symbian. 8)7
Hier in BelgiŽ zijn er ook best (meiden) met een blackberry, maar heus niet voor het hele Ping gebeuren. Waarschijnlijk voor het merk en het Azerty keybord (sms)

Hier in BBM onbekend. Laatst werd er reclame over gemaakt bij een provider (ik dacht TMF Mobile?) en m'n ma vroeg me wat BBM was terwijl ze zelf 3 jaar 2 bold's met plezier heeft gehad (werk) en nog best wel handig is met computers.

Ik heb zopas nog WhatsApp op m'n vriendin haar BB gezet zodat we kunnen 'smssen' terwijl ze in Frankrijk zit. Dit is de enige applicatie die ze momenteel geÔnstalleerd heeft stan :')

Het is een kwestie van inburgering, en hier in BelgiŽ lopen we nogal achter :p
Dat is inderdaad ook wat ik zie.
Ik zie hetzelfde, althans, ik zie er vooral vrouwen mee rondlopen. Zijn best irritante dingen, je hoort niks anders dan getik in de trein.

Laatst nog in een Vodafone winkel geweest, 2 meiden die bij zo'n witte blackberry hyper stonden te doen.

3 jaar terug een Sony Ericsson C902 gehaald, ben er nog blij mee. Ben aan het denken voor een nieuwe, maar zeker geen Blackberry
Zijn ook vaak typisch mensen die niet eens hun mobieltje uitproberen voordat ze 1 kopen. Gelijk ooh die die... ja die ziet er wel mooi uit. Doe die maar.

Terwijl het toch helemaal niet gaat om het uiterlijk maar voornamelijk wat je ermee doet? Anders kun je net zo goed dat geld in kleding of sieraden stoppen....
Persoonlijke ervaring dan.. Ik zie in het bedrijfsleven helemaal nog geen android... ( afgezien van het feit dat ik zelf een android telefoon gebruik maar dat terzijde ).

Alles hier is ofwel Blackberry ofwel Iphone.
Ik zie in het financiele wereldje in Amsterdam ook vooral Blackberry's, zijn meer verdwaalde zzp' ers die met andere telefoons rondlopen.

Merendeel van de BB gebruikers heeft overigens prive nog een ander toestel (meestal iphone of android), dat maakt dit soort getallen altijd iets lastiger te interpreteren.

[Reactie gewijzigd door checkpointx op 13 juli 2011 19:04]

Ping en Whatsapp zijn net zo goed beschikbaar voor andere platformen, dus dat is al lang geen reden meer om voor een Blackberry te gaan.
Ping (Blackberry Messenger) is alleen beschikbaar voor Blackberry's hoor en niet voor andere platformen. Wat jij bedoelt is denk ik Ping!Chat. Maar dat is niet hetzelfde als het "pingen" zoals je met de blackberry's kan. Er waren wel geruchten dat RIM Blackberry Messenger ook naar andere platformen wil gaan brengen maar volgens mij graven ze dan hun eigen graf want nu koopt de jeugd nog een blackberry voor Blackberry Messenger maar als je dalijk ook Blackberry messenger op Android, iOS etc. hebt dan koopt de jeugd echt geen Blackberry meer wegens gebrek aan overige functionaliteiten en apps.
Goh, wat is dat anders.
In de praktijk gebruikt de jeugd het gewoon om gratis te tekstberichtjes aan elkaar te sturen.
Iets wat net zo makkelijk kan met whatsapp, wat ook nog eens beter toegankelijk is. (immers voor elke iphone, android, of symbian -toestel verkrijgbaar).
Leg mij nu eens de meerwaarde uit....
De meerwaarde zit hem in dat de meute nu blackberry gebruikt. In theorie is whatsapp net zo goed, maar alleen als Ūedereen over stapt. Als jij dat alleen doet, dan sta je met je whatsapp te kijken en val je buiten de boot. Tuurlijk, whatsapp is beschikbaar voor blackberry, maar mensen moeten het wel er op zetten.
@finraziel:
Dat is niet echt een meerwaarde.
Als iedere BB-gebruiker whatsapp kan installeren, dan is het gewoon een kwestie van onwetendheid of gemakzucht
Overigens valt me op dat veel mensen zich toch verbazen, als ik whatsapp voor hun installeer, dat zoveel van hun contacten al Whatsapp gebruiken.
Als iedere BB-gebruiker whatsapp kan installeren, dan is het gewoon een kwestie van onwetendheid of gemakzucht
Dat is het dus inderdaad ook. Hetzelfde zie je bij Windows, waar Internet Explorer nog altijd een groot markt aandeel vasthoudt, enkel omdat het de standaard browser is en mensen die goed genoeg vinden.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 juli 2011 18:30]

gemak, bb uit de doos, sim erin en t werkt.
vriendjes gebruiken het dus jij ook.

zoals de Ipod, niet beter, minder functionaliteit dan creative spul (zal nu vast anders zijn maar toen de Ipod net kwam wis en waarachtig), maar makkelijk en als genoeg vriendjes er 1 hebben dan neem je die...
Als iedere BB-gebruiker whatsapp kan installeren, dan is het gewoon een kwestie van onwetendheid of gemakzucht
Of misschien omdat men de BB Messenger fijner vind werken? Of men geen behoefte heeft aan de veiligheidsgaten in Whatsapp.
Het is maar hoeveel het je uitmaakt. Ik heb een BB maar heb letterlijk nog geen ťťn ping chat gehad, gebruik veel liever Whatsapp aangezien andere platformen daar ook gebruik van kunnen maken. Wat dan ook direct het punt is waar het hier over gaat, jammer genoeg niet meer over wat nou de beste manier van chatten is of de beste applicatie maar gewoon welke het meeste gebruikt wordt. VHS/Betamax verhaal zeg maar.

Daarnaast zul je waarschijnlijk altijd mensen hebben die zweren bij het ene of het andere chat programma maar dat blijft dus persoonlijk.
Ping chat kan dan wellicht anders zijn, je kunt het gewoon gebruiken om te communiceren met iemand die een blackberry heeft. Ik doe het al een tijdje met iemand die ik ken. Maar ook zij gebruikt ping op haar BB nog maar amper nadat ik haar de voordelen liet zien van whatsapp... Je valt overigens met een htc niet buiten de boot. Je kunt namelijk prima Skype MSN whatsapp en ping langs elkaar online draaien de hele dag zonder problemen. Ook de accu lijdt er maar weinig van en doe nog makkelijk 24 uur met een lading.
In het zakelijke leven zie ik inderdaad meer Android en iPhones.
In het zakelijke leven zie ik nooit Android.

Dat is ook niet gek van de meeste beheerder weren ze van het netwerk omdat Android niet secure is voor de opsalg van corporate data.
Blackberries juist wel.
Ook de iPhone inmiddels heeft meer security features voor zakelijke klanten.
Niet zo heel raar hoor.

De belangrijkste markt voor RIM is " jongeren" volgens het artikel.
RIM heeft een hoop goedkope toestellen die onder scholieren populair zijn om het pingen.
Iphones kunnen de meeste scholieren niet betalen (er zijn geen low-end modellen en met een telefoon van 3 jaar oud wil je ook niet gezien worden) en Android is verspreid over een hoop fabrikanten.
Zou best kunnen dat RIM meer phones dan een groot merk als HTC of Samsung verkocht heeft... wel als je op telefoon-merk niveau kijkt. Ben het wel met je eens dat zo'n nieuwsbericht zonder cijfers wat raar overkomt.

Maar er zijn idd lang zoveel RIM telefoons niet in omloop als dat er Android (dus htc+samsung+lg etc. ) telefoons zijn.

Persoonlijk moet ik ook zeggen dat ik weinig mensen met een blackberry ken...

[Reactie gewijzigd door Chaoss op 13 juli 2011 20:30]

"Sorry maar ik zie toch echt veel meer Android-based telefoons dan Blackberry's,"
Ze kijken dan ook niet naar OS, maar merk. En er zullen best meer RIM's verkocht zijn dan HTC's of samsungs, al zijn er minder blackberryOS toestellen zijn dan android toestellen..
Onderschat de bedrijven niet, wij hebben bijvoorbeeld ruim 95% blackberry's.
Als je als bedrijf blackberry Enterprise Server hebt draaien is het beheer een heel stuk makkelijker dan andere smartphone's zoals android of windows based modellen.

[Reactie gewijzigd door NTB_Appie op 13 juli 2011 17:40]

Volgens mij worden hier alleen merken telefoons geteld. En niet het OS, anders denk ik dat Android er inmiddels er wel overheen is inderdaad.
Er wordt alleen beweerd dat Rim meer toestellen heeft verkocht dan bijvoorbeeld HTC, Samsung of Apple individueel, NIET tezamen.
Dat zou alsnog goed kunnen kloppen.

Als ik het goed begrijp heeft RIM het hier over het MERK BlackBerry.
Dus: het merk BB heeft beter verkocht dan bijv. Samsung, of Apple of HTC ga zo maar door.

Dit wil niet betekenen dat er meer smartphones verkocht zijn met het BB OS, dan smartphones met Android OS.

Aangezien zowel Samsung, HTC, Sony Ericsson en nog een paar Android toestellen uitbrengt, kan het aandeel Android based devices nog steeds hoger liggen dan het aantal BB OS devices.

Deze 2 dingen moet je wel los van elkaar zien.
@3DDude, Je vergeet al die 12-14jarige die van hun ouders een Blackberry krijgen om te pingeren.

Op de basisscholen zijn in groep 7/8 gemiddeld 75% van de telefoons BB's.
Je kutn natuurlijk niet een besturingssysteem met een merknaam vergelijken.
Android toestellen worden meer verkocht maar moeten de markt delen met vele merken.
Sony Ericcson, HTC, LQ, Samsung enz.

Dus als laatst genoemden allemaal 20 telefoons verkopen en BB 25 dan is BB nog steeds marktleider.

Kortom het zou dus best kunnen dat er meer blackberry's worden verkocht dan iets anders.
Wat jij ziet is natuurlijk maar een steekproef, dus dat zegt niet zo veel. Ze moeten inderdaad met cijfers naar buiten komen, willen ze dergelijke uitspraken hard maken.

[Reactie gewijzigd door DrSnuggles op 13 juli 2011 18:19]

Bovendien zeggen ze niet dat er meer BlackBerrys verkocht zijn dan Android based phones.

Ze hebben het hier over merk-specifiek, en niet OS-specifiek. Groot verschil!
exact, cululatief kunnen er nog steeds (veel) meer Android toestellen verkocht zijn, maar als je 't splitst per merk, dan pakken een heleboel fabrikanten stukken van de Android taart, terwijl RIM dan een groot stuk over het hele spectrum pakt.
Ik heb in heel mijn leven pas 2 mensen met een blackberry gezien... Wellicht verkopen ze meer dan de rest, maar waar deze dan blijven....
Ik zag eerst heel veel mensen met blackberry. Maar de meeste zijn over gestapt op HTC of iPhone of Samsung..
Vooral de SGS1 trok veel BB users zag ik. Vooral sinds mensen afweten van Whatsapp en dat dat hetzelfde is als BB ping.
Lol, ik heb er tot nu toe ook nog maar 1 gezien, even vast mogen houden en direct de conclusie getrokken dat dat niets voor mij is. Ik vond het maar een onding. Die dingen lopen qua design en functionaliteit eeuwen achter. Ik geloof dan ook geen snars van hun beweringen, met of zonder de cijfers
Daarbij, is android niet 1 merk en bb wel :| maarja wmb had het niet zo gewezen! ik krijg zulke haatbuien van die telefoons :|
Vandaag in de Kijkshop, om te kijken....

"Bleeeeer weeeeeehhh IK WIL EEN BLACKBERRY......£$%£$%£$%£$%"....
rolt over de grond, rent stampend rond...schreeuwt beveiliging en personeel bij elkaar...

"Jullie hadden beloofd ik mocht zelf een mobieltje uitkiezen...."
Ouder stil, zeggen niks....

Dat was dus een knul van 4/5 jaar oud die net het abc begint te leren.....

Maar goed dat ie nog niet iPhone addicted is....maar blackberry is een hype. De vraag is wat de volgende hype is...
Inderdaad. In de metro in Rotterdam zie ik bijvoorbeeld weer een grote hoeveelheid Blackberry's. Het is maar waar je kijk.

Verder kan ik toch Blackberry niet echt meer een smartphone noemen. Smartphone is een redelijk los begrip, destijds waren ze echt een smartphone, maar inmiddels lopen ze toch wel flink achter. Bij smartphones denk ik toch echt wel aan een redelijk nieuw touchscreen telefoon met een brede keuze aan hoge kwaliteit software.
Een touchscreen is toch geen vereiste voor een smartphone? De manier van input maakt een telefoon toch niet smart? Kijk maar naar modellen als de LG Cookie of de Samsung Corby.
Klopt, en zoals de nu al naar beneden gemodereerde Dylan93 al zei, ik zei niet dat het een vereiste is, maar er zijn nou eenmaal een aantal eigenschappen die ik verwacht van een smartphone, Blackberry heeft die niet.

Smartphone is niet een vast begrip, er is geen vaste hoeveelheid features die nodig zijn om het een smartphone te noemen. Veel features die vroeger een telefoon een smartphone maakte, zoals internet, email enz is tegenwoordig gewoon standaard, dus de vraag is wat maakt een telefoon nu een smartphone? En waarom verdient Blackberry nog echt die status als smartphone?

Zoals ik al zei, destijds waren het echte smartphones, top of the line, veel features, zakelijke inzet, toestenbord. Maar nu, tja ze zijn wel wat meegegaan met de tijd, maar verder?

Laten we eerlijk zijn, het is dat ze de Blackberry populair hebben kunnen maken bij je gemiddelde tiener enz, want anders hadden ze inmiddels geschiedenis geweest, beetje net zo'n merk als Motorola, ja ze brengen nog wat uit, ja we kennen het, maar je ziet ze eigenlijk nooit meer.
Blackberry is gewoon stil blijven staan en dat heeft ze bijna de kop gekost.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 13 juli 2011 22:09]

Nou ja, BlackBerry is ook maar een merknaam, de bold en curve mogen dan wel geen touchscreen hebben, de nieuwste BB Torch heeft dat wel degelijk en is op vrijwel elk vlak een Smartphone te noemen. Hoewel die niet als meest verkochte toestel wordt genoemd (althans niet in dit artikel, misschien wel in de cijfers die wij mysterieus genoeg niet mogen zien) is het wel degelijk een toestel wat je steeds vaker ziet.
Er zijn zeker wel toestellen die verder gaan, maar gezien de grote meerderheid van hun verkochten toestellen toch traditionele Blackberry toestellen zijn, zou als je die type toestellen niet meer berekenen tot smartphone, dan zouden ze ver achterlopen op Android en iOS.
Op zich is een touchscreen best een vereiste aan het worden voor een smartphone, simpelweg omdat een smartphone meer moet doen een nummer intypen of een smsje/ping berichtje schrijven. Volwaardige applicaties hebben een muis/touchscreen nodig om goed mee om te gaan en dat dingetje boven wat blackberries hebben kan met alle respect niet op tegen een goed opgezette touchscreen applicatie.
Een blackberry kan toch ook meer? Navigatie, foto's, custom apps al die meuk kan er gewoon mee. Wat je nu doet is vanuit jezelf de definitie van een smartphone veranderen. Een PC blijft toch ook een PC? Ook al zijn er nu quadcores met 8 GB geheugen, dat maakt niet dat een 286 geen PC meer is.

Een BlackBerry is gewooin een smartphone, elke telefoon waar je meer aan apps mee kan doen dan wat javameuk dat is een Smartphone.

Als ik kijk op mijn werk dan zijn BlackBerry's populairder dan Androids. Onder de mannen niet, maar als je de vrouwen er bij pakt zijn het er echt een stuk meer.
Ik vind en blijf de smartphone definitie vaag vinden. Ook al proberen veel mensen hier het uit te leggen.
eeehm..

het woord "waaronder" staat niet in de post van Benjamin-.

dus om met jouw woorden te spreken: "leer lezen" :o
Android is een OS geen telefoon fabrikant :P maar idd vaag dat ze de cijfers niet bekent maken.
Sorry maar ik zie toch echt veel meer Android-based telefoons dan Blackberry's, op school en in de trein. Dus kom maar met die cijfers zo ik zeggen...
Alle mensen zitten op school of in de trein? Hoe representatief is jouw observatie dan nog?
Meest verkochte model smartphone: iPhone van Apple, 1 model
Meest verkopend smartphone merk: Blackberry, 3 modellen
Meest verkopend smartphone OS: Android: 5 A-merken, tientallen modellen.
Zo zijn ze allemaal de meest verkopende, zijn ze allemaal gelukkig.
Ik snap niet waarom de jeugd voornamelijk blackberry's gebruikt vanwege Ping. Zijn ze nu echt zo achterlijk dat ze nog nooit gehoord hebben van WhatsApp?

Er is voor de consument eigenlijk geen enkele reden om voor een blackberry te gaan.
Zijn ze nu echt zo achterlijk dat ze nog nooit gehoord hebben van WhatsApp?
Dat is net zo achterlijk hoor. Je kunt op iedere telefoon gewoon MSN en andere IM-protocollen gebruiken die je op je desktop ook hebt. Ik wil er helemaal niet over nadenken of ik een bericht naar een telefoon of een desktop stuur, als het maar aankomt. Bovendien is WhatsApp net als Ping een zeer gesloten systeem waaraan je met der tijd je halve ziel verkoopt. Zelf hosten kan niet (en je internetprovider kan dat dus ook niet).

Met Jabber kan dat bijv weer wel, dat is een echt decentraal systeem. Je provider zou een Jabber-server kunnen hebben waarnaartoe je dus een snelle verbinding hebt met lage pingtijd, en die is keurig gebonden aan de privacywetten die hier gelden. En via die automatische instelscripts kan de provider de servernamen enzo naar je telefoon pushen. Maar zelf hosten kan dan natuurlijk ook.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 juli 2011 00:48]

Beetje hetzelfde effect als 10~12 jaar geleden met IM netwerken.
'vroeger' had iedereen ICQ, Hierna ging MSN Messenger ineens heel erg hard, het werd met Windows / InternetExplorer geleverd.
Men ging massaal op MSN, niet omdat het beter was (verre van) maar omdat mensen dit beter snapte. Het staat al op je PC (geen installatie meer nodig), je hebt automatisch al een account als je hotmail hebt, je nodigt mensen uit op basis van hotmail/email adres (dus geen cryptische UIN nummers) en het werkt verderest allemaal erg simpel.

Uiteindelijk zijn hierna veruit de meeste ICQ gebruikers naar MSN overgestapt. Niet omdat het beter was, maar omdat 'de rest' er wel op zat..

Iedere BlackBerry heeft ping, ken je iemand met een BackBerry dan kun je hem/haar pingen. Met IOS/Android weet je dat nooit zeker, want dat is weer iets wat je zelf moet installeren.

Dus een soort van domino effect, wat je nu ook ziet van Hyves -> Facebook.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 13 juli 2011 17:50]

Jammer dat je waarschijnlijk niet weet hoe Pingen en Whatsapp werken anders had je hetzelfde goede voorbeeld genomen (icq - messenger) met een totaal andere conclusie. Bij ping moet je mensen via een code toevoegen en bij whatsapp gaat dit automatisch op basis van je telefoonadres. Ook maakt het voor Whatsapp niets uit of je op een IPhone, Android, Nokia of BB zit.

Whatsapp is dus de MSN Messenger en Pingen de ICQ.

In mijn omgeving gaat het gebruik van Blackberry's een stuk achteruit omdat mensen klagen over de kwaliteit van de toestellen en de levensduur van de batterijen. Doordat BB Messenger een goed alternatief heeft gekregen in de vorm van Whatsapp is het Unique Selling Point grotendeels verdwenen. Door het uitstekende toetsenbord en de goede beveiliging hebben ze nog een paar USP's over maar ook daar krijgen ze steeds meer concurrentie in.
Er is voor de consument eigenlijk geen enkele reden om voor een blackberry te gaan.
Kwalitatief goede toestellen, goed toetsenbord en vooral: lange accutijd. De multimedia/games mogelijkheden en aantal apps zijn natuurlijk beroerd, maar blijkbaar is er een hele grote groep die dat niet erg vindt.
Dat komt denk ik, omdat WhatsApp pas pak 'em beet een jaar, en misschien nog wel korter bekend is geworden. Daarvoor is het gebruik van BlackBerry onder jongeren al begonnen. Ping was er simpelweg eerder.

@hieronder: Dat wilde ik niet vermelden, omdat ik daar eigenlijk niet van uitging. Als het wel zo is, dan is er misschien nog hoop voor de jeugd :).

[Reactie gewijzigd door BertjeDH op 13 juli 2011 17:39]

Er worden momenteel wel heeeeel erg veel 8520's aan jonge kinderen verkocht van basisschool tot en met middelbaar onderwijs. dit zou de groei goed kunnen verklaren. relatief goedkoop toestel met redelijk wat opties. En van betere kwaliteit dan de 9700 serie.

Neemt niet weg dat Blackberry's van erg slechte kwaliteit zijn en vrijwel elk toestel terug komt voor reparatie.
Klopt helemaal wat je zegt over die kleine irritante kinderen, maar gek genoeg werk ik zelf in een mobielzaak, ik zie dat het verkoop van BB inderdaad achteruit gaat. Namelijk door de beperkte apps op OS van BB gaat iedereen voor android of iphone heel simpel. Maar BB telefoons hebben de beste netwerk die je kan gebruiken als communicatiemiddel, zoals BB messenger en hun emailfunctie is het beste van alle toestellen. Hoe weet ik dat? Ik heb zelf een bold 9780 en een galaxy S2, ookal is die galaxy 10 keer beter voor het versturen van berichten op een BB blijft fijner vanwege hun eigen BB messenger en nee whatsapp is minder goed want:
- berichten komen telaat aan bij mij of bij die persoon
- bb msn zit al in de software
- berichten worden niet opgeslagen op SD kaart die kunnen makkelijk gekraakt worden.
- messenger kan internationaal gebruikt woorden
- je ziet ook of diegene zijn bericht leest of ontvangen is, bij whatsapp zie je alleen of diegene alleen verstuurt is of al bij diegene aangekomen is

Wat nu het grote probleem is, is dat BB hun specificaties minder is ten opzichte van android toestellen of iphones. Dus BB blijft wel voor een lange tijd nog, voornamelijk de BB msn. Je moet kijken watvoor handelingen je gaat doen op je telefoon, want als apps je niet boeit kan je een bb overwegen en als het wel boeit dan neem je geen BB.

Over reperaties BB het duurt altijd lang voordat het toestel terug dat is het nadeel, maar android en nokia toestellen hebben het meeste "flaws". En bij BB valt het toch weer mee, meestal laten mensen zelf het toestel vallen of doen is iets doms ermee dat het defect gaat.
Geen wonder met die doelgroep. Dan zullen de toestellen nogal eens stuiteren.
Beetje tegenstrijdig bericht, maar Whatsapp kan wel met Ping overweg. En dat ons kikkerlandje marktleider is van Blackberry komt omdat de politie een ordertje heeft geplaatst bij blackberry. Duizenden agenten krijgen een Blackberry.
Bron: http://www.gelderlander.n...traat-door-smartphone.ece
Whatsapp kan NIET overweg met BlackBerry Messenger... Waarom kunnen mijn contacten die WhatsApp gebruiken mij geen berichten sturen op mijn BlackBerry? Omdat ik geen WhatsApp geÔnstalleerd heb...

Whatsapp kan enkel maar berichten sturen naar andere WhatsApp gebruikers.

Net zoals BlackBerry Messenger enkel maar werkt tussen BlackBerry Messenger gebruikers (en dus enkel maar op BlackBerry toestellen, buiten enkele uitzonderingen dankzij BlackBerry Connect).

RIM is niet marktleider dankzij die deal met de overheid... Het zal zeker wel tellen in de cijfers, maar niet DE NR 1 reden zijn. Anders zou de titel niet zijn: "Wij zijn nog steeds marktleider". De 9700 was vorig jaar nog de meest verkochte smartphone.

En is een BIS abonnement duur dan andere oplossingen? Ja. Als je standaard tarieven 1:1 vergelijkt.
Hou je echter rekening met het overschrijden van je forfait (iets dat bij BlackBerry haast nooit gebeurd) --en ja, in NL zijn de internet abonnementjes "ongelimiteerd. Nu nog wel... wacht nog maar even...- , het gebruik in het buitenland,... dan kom je op een heel ander kostenplaatje uit.
Hmm interessant:

9 v.d. 10 mensen in mijn omgeving met een BlackBerry klagen er enorm over. Dan loopt dit vast, dan werkt dit niet, altijd is er wel WAT mee. Raar dat ze dan nog steeds marktleider zijn!
Klopt! Bij mij is dat ook zo, en
Ik ken heel wat mensen met een bb.
Ook erg leuk als je wat zoektermen op Marktplaats ingeeft:

7.327 resultaten voor "blackberry"
1.269 resultaten voor "android"
4.906 resultaten voor "htc"
10.707 resultaten voor "iphone"

m.a.w. de meeste mensen willen van hun BB af, de iPhone moet ook de deur uit vanwege een opvolger (want iedereen "moet" aan de iphone 5), HTC / Android, daar wil men niet vanaf :)
Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Je kan ook zeggen dat iedereen die nieuwe blackberry bold wilt hebben ofzo toch?
Ik was al bang dat die vraag zou komen, echter... voor een nagelnieuw product kun je inderdaad kijken op Marktplaats, maar het is niet de eerste plek waar ik zou gaan kijken.

Denk eerder Pricewatch ofzo.
Ik geef je groot gelijk! Bij mij op school precies het zelfde geval!
Me pa heb er 1 gekregen van z'n werk. Klaagt steen en been over kleine scherm en de toetsen die nogal vaak fout gaan.

Ik heb een Galaxy S en me pa wil er vaak mee aan de gang :)

BlackBerry is een hipe. Of ze goed of slecht zijn weet ik niet. Ze zijn wel lekker klein, geen pizzabord in je broekzak.
Iedereen heeft het over dat 'gratis' pingen maar je hebt er wel even een duur BB internet abbonement voor nodig, wat altijd duurder is dan geen internet (duh) maar ook duurder dan een internetbundel voor elke andere telefoon.

Als blackberry wat goedkoper was zou ik er eentje nemen, hij kan voor mij voldoende en dan voor een mooie prijs; prima. Maar ze zijn rustig even duur of duurder nog dan de dikste Android touchscreen telefoon, de galaxy 2....tsja.
blackberry is er nu ook in prepaid. dus deze phones zijn meer en meer op de budget markt gericht in tegenstelling tot iPhone.

Android is er door die goedkope Vodafone versie ook in een budget variant en dekt zo bijna alle segmenten af. Alleen in de corporate wereld heeft Android nog een duwtje extra nodig (remote config enzo)
dat is zeker niet waar......de bold 9700 /9780 zijn zeker geen budget modellen


de curve bestaat al langer..het is dus ook niet gek dat ze er dan voor kiezen om deze als prepaid te verkopen....
Ik weet voor 99,99% zeker dat dit komt door de jeugd. Als ik zo eens kijk in Den Haag, waar ik woon, zie ik alleen maar jongeren in de stad lopen met een Blackberry. Tijdens het uitgaan: allemaal een BlackBerry. Zit ik in het openbaar vervoer, over het hele land bezien, allemaal een BlackBerry. Laatst was ik op Defqon 1, met 50.000 bezoekers, staat iedereen met een BlackBerry.

Als ik naar mijn directe omgeving kijk, zie je het ook gebeuren. Een aantal hebben er 1, en vrienden willen er ook 1, omdat het pingen gratis is (bij een internet abo natuurlijk). De BlackBerry manie slaat als een lopend vuurtje om zich heen.

Maar ook in het bedrijfsleven zijn er nog veel in omloop, er zijn een aantal Ministeries bijvoorbeeld die ook BlackBerries uitgeven.

Ik snap ook wel dat het wellicht niet helemaal representatief is, en mijn oude leraar wiskunde zou mij een oorvijg geven omdat ik statistiek bedrijf zonder werkelijke cijfers, maar ik kan toch niet anders concluderen.

En ja, ik heb ook een BlackBerry :).

edit: typo

[Reactie gewijzigd door BertjeDH op 13 juli 2011 17:29]

Er valt ook best wat voor een BB te zeggen; ze zijn compact, de batterij gaat langer mee dan een touchscreen telefoon...maar wat ik er erg jammer aan vind is dat vrij simpele apps als 9292ov en ns.nl er nog niet lijken te zijn?
Dat klopt, het lage aanbod van apps is 1 van de zwakke punten van BlackBerry. Persoonlijk hou ik niet zo van apps, omdat ik gewoon zo min mogelijk 3d party software op mijn persoonlijke telefoon wil hebben. Van vele anderen in mijn omgeving hoor ik echter klachten over geen apps of anders de gebrekkige kwaliteit van ervan. De kwaliteit van de telefoon daarentegen staat in mijn ogen buiten kijf.
Ik heb de verkoopcijfers van de NL markt in mijn bezit en kan je zeggen dat RIM/Blackberry in 2011 op een 3e plaats staat in Nederland als het gaat om verkoopaantallen. Een opmerking is dat voornamelijk de goedkope blackberry modellen (prepaid) het best verkopen. Alleen wordt er daar dus nauwlijks op verdient.
Dat staat toch ook gewoon in het artikel? 3de plaats als je het over dumbphones + smartphones hebt in 2011. In mei hebben ze de meeste smartphones verkocht en daarom scheppen ze nu op dat ze marktleider zijn.

Waar haal jij de informatie vandaan dat op goedkopere modellen veel minder marge zit? Verder "ik heb verkoopcijfers in mijn bezit" kan ik geen bron noemen.
Buiten dit, blijft BlackBerry erg efficient met de batterij omspringen, in vergelijking met een IOS of Android toestel. Hopelijk is dit beter in Windows Phone.
Ja, maar wat wil je... Een Blackberry is een toestel met een mini schermpje en het kan vrij weinig. Vind je het gek dat het niet veel van de batterij vraagt ;)
hier betaal je dan ook een extra 7,50 voor als blackberry internet die fungeert als een push service voor heel veel diensten. En niet van die zware procesors en grote schermen