Samsung: wij gaan Nokia in 2012 onttronen als marktleider

Samsung zegt Nokia in 2012 te onttronen als marktleider op het gebied van telefoons. In het afgelopen jaar verkocht Nokia nog honderd miljoen mobieltjes meer, maar Nokia's afzet daalt, terwijl die van Samsung nog altijd aan het stijgen is.

Nokia is nu nog veruit marktleider en verkoopt bijna een kwart meer telefoons dan Samsung, zo blijkt uit cijfers over de eerste drie kwartalen en verwachtingen voor het laatste kwartaal. Volgens Samsung-topman Choi Gee-sung wordt Samsung in 2012 marktleider op het gebied van telefoons, meldt persbureau Reuters.

Analisten zijn het niet eens met de Samsung-topman, zo zegt Reuters. Volgens hen zal Nokia in 2012 nog altijd veertig miljoen telefoons meer verkopen dan Samsung. Samsung is Nokia sinds 2008 wel aan het inhalen; Nokia zag zijn afzet tot 2008 explosief groeien, maar daarna kwam de klad erin. Vooral in het snelgroeiende segment van smartphones vergaat het Nokia slecht; vorig jaar verloor Nokia het marktleiderschap op het gebied van smartphones aan Samsung en Apple, die beide in het derde kwartaal meer smartphones verkochten dan Nokia.

Nokia is sinds veertien jaar marktleider in mobiele telefonie. Samsung is pas enkele jaren de nummer twee; tot 2007 verkocht Motorola meer mobieltjes dan Samsung. Inmiddels is de Amerikaanse fabrikant, die vermoedelijk door Google wordt overgenomen, ver weggezakt. Waar Motorola in 2007 nog meer dan 150 miljoen telefoons verkocht, heeft het nu moeite om 40 miljoen toestellen per jaar af te zetten.

Grafiek: verkopen telefoons Nokia en Samsung sinds 2001

Verkopen telefoons Nokia en Samsung per jaar sinds 2001. Het jaar 2011 is een schatting op basis van de verkopen in de eerste drie kwartalen en de verwachting voor het vierde kwartaal. De cijfers voor 2012 zijn geheel gebaseerd op verwachtingen van analisten. Data: Gartner. Grafiek: Tweakers.net

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-01-2012 • 14:42

195

Lees meer

Samsung verkoopt meeste smartphones
Samsung verkoopt meeste smartphones Nieuws van 27 januari 2012

Reacties (195)

195
185
87
11
0
28
Wijzig sortering
Nokia maakt prima toestellen, het is te hopen dat Microsoft opschiet en van WP7 een volwaardig OS maakt. Je kan WP7 in zijn ontwikkeling het best vergelijken met iOS 2.0 of Android 1.6... Er missen gewoon nog teveel dingen om echt competitief te zijn.

Met WP7 heeft MS gemikt op het beste van twee werelden. De gebruikservaring van iOS en de ondersteuning van fabrikanten voor veel verschillende toestellen zoals Android. Helaas lijkt het eerder op het slechtste van twee werelden. Ik heb erg veel ervaring met Android, WP7 en iOS, maar iOS is nog altijd gebruiksvriendelijker dan WP7 en qua ondersteuning legt WP7 het af t.o.v. Android, er worden zo ontzettend veel Android-toestellen aangekondigd, nog altijd veel meer dan WP7.

Wat is precies nog het voordeel van WP7? Dat weet ik wel: in het goedkope segment (~€300 en goedkoper) presteren ze stukken beter dan Android-toestellen. Maarja, in dat segment scoor je niet (lage marges) en gewoon heel veel concurrentie. Het zijn de toptoestellen waarvan je het moet hebben. En hoe mooi de Lumia 800 ook is, de iPhone 4S of Samsung Galaxy S II zijn nog altijd veel aansprekender. Het zijn gewoon betere toestellen die ook nog eens beter verkopen.

[Reactie gewijzigd door TMC op 26 juli 2024 05:28]

Voor een bedrag van rond de 300 euro of minder een WP7 :?
zou eerder naar Sony kijkenhttp://tweakers.net/price...lt18i-zwart.html#tab:info
Die zijn er nog niet, maar dat is de markt waarin WP7 kan excelleren omdat ze weinig power nodig hebben om vloeiend en snel te draaien.
Anoniem: 614 @TMC11 januari 2012 13:35
De laatste alinea en zeker de laatste zin, ben ik het niet met je eens. Zeker in het licht dat wij niet de gemiddelde gebruiker zijn. Alleen al de interface met live tiles, integratie en deeplinking werkt veel beter voor 80% van de zaken die een gemiddelde gebruiker doet. En in hoeverre een OS af is, is vooral afhankelijk van de gebruikers. Voor 80% zal WP7 zeker al een volwaardig OS zijn.

Kijk je naar de ondersteuning van verschillende toestellen, dan valt juist op dat bij de hero devices je bij de een genoegen moet nemen met een 3.5" scherm en bij ander weer een heel groot scherm. En dat verschil wordt nog groter naar 4.5/4.7. Nokia zit er mooi tussen in. Een 4" model met de dezelfde looks als de Lumia 800 en 900 zou nog mooier zijn.

Als je eenmaal ziet en door hebt hoe het werkt, is WP7 voor de meeste gebruikers het betere OS. Verstokte icoon interfaces zullen wel moeite hebben, maar zullen gegeven moment ook beseffen dat de tijd door draait. In combinatie met karakteristieke look, WP7 en de reclame zal voor menigeen de Lumia al aansprekender zijn. Lijkt me ook niet zo moeilijk in vergelijking met een inmiddels oud en broodtrommel vorm model en een "erg groot" model met plastic looks. Daarnaast verkoopt de Lumia 800 bij bijvoorbeeld de KPN al weken beter www.kpn.com/mobiel/alle-telefoons.cat
.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 614 op 26 juli 2024 05:28]

Nou ik trek deze analyse toch een beetje in twijfel, bijna iedereen hier kijkt naar de Lumia serie van Nokia.
Deze heeft gewoon een hoop tijd en marketing nodig om naamsbekendheid te krijgen, maar ik denk dat deze zeker een succes gaat worden... op ten duur.

Welke volgens mij een grotere hit gaat worden zijn de Asha telefoons:
http://www.themobileindia...00-now-available-in-India

Deze worden grootst gelanceerd in India, China, Brazilie (helft v/d wereldpopulatie) Ik heb toevallig buren uit India en weet dat daar Nokia nog een stuk populaider is als hier.
Qua aantal zijn wij als europa maar een klein gedeelte, en zal de strijd die hier boven voorspeld word zich vooral in het oosten afspelen.

En vind de Asha serie (en dan ook in die prijscategorie) beter als alles wat samsung hier tegenover zet.
Zou daarom dan ook niet weten waarom ze in 2012 ontroont worden.
Maarja het gebeurt heel vaak dat analysten het bij het verkeerde eind hebben en zich doodstaren op cijfertjes.

Ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben, maar ik denk en hoop het niet. Zou wel zonde zijn als we onze laatste europese telefoonfabrikant zouden verliezen, en echt alles uit Azie of Amerika moeten gaan halen.
Nokia zou juist moeten doorgaan met het maken van toestellen zonder al die fratsen (lees; geen Smartphone achting toestellen met toetsenborden of Touchscreens) maar gewoon een telefoon die er mooi uitziet, makkelijk in gebruik is en fijne knoppen heeft met een goede accuduur.
Een toestel bv met Series 40 zoals de 6300 om maar eens wat te noemen. Er zijn echt miljoenen klanten die helemaal geen Smart Phone willen en die elke dag moeten opladen en zich verdiepen in al die iconen en 1001 en mogelijkheden. Android, IOS, WM7 het zal ze een worst wezen en mij eigenlijk ook.
Helemaal als je kijkt wat mobiel internet tegenwoordig kost. De fabrikanten, providers en (tweakers hier)
willen ons allemaal laten geloven dat iedereen altijd zijn mail wil lezen en facebooken, twitteren, surfen maar dat is echt grote kolder.
Windows Phone zal waarschijnlijk dit jaar en volgend jaar beter gaan verkopen, maar hoe lang gaat dat duren?

Welke extra functies gaat Microsoft nog toevoegen?

Als je kijkt naar andere apparaten krijg je vele malen meer innovatie (nieuwe technologie) als je fabrikanten de vrijheid geeft. (Hier kan men over discussiëren of dit al dan niet goed is)

Ook als ik een smartphone moet "aanraden" voor familie/vrienden zal het geen WP7 zijn, om enkele redenen.

1) Al de mensen die ik ken hebben voornamelijk Nokia dumbphones gehad waar het perfect mee mogelijk is om bluetooth filesharing te gebruiken. Als ik ze dan vertel dat dit niet mogelijk is bij Nokia-smartphones (WP7), zijn ze al direct niet meer geïnteresseerd in het systeem.

2) Keuze. Honderden verschillende Android-apparaten waaruit je kan kiezen, zelfs Aldi heeft er soms een in de aanbieding. Ook is elke prijsklasse vertegenwoordigd. Je hebt er zelfs al vanaf 100€. (Niet iedereen koopt telefoons van +300€)

3) Apps. Ik heb zelf een GS2 en als ik simpele dingen laat zien zoals de handige integratie met de online Android-market, Google diensten, ... Ook zijn er duizenden verschillende apps/games gratis verkrijgbaar. (ik weet niet hoe het zit met de prijzen van WP7-market maar er vanuit gaande dat die ongeveer gelijk is als iOS zal je waarschijnlijk bijna altijd je portemonnee moeten bovenhalen, wat de meesten van de mensen die ik ken niet willen doen)


Ten slotte, het mag nu nog allemaal wel vernieuwend zijn, maar gaan we dan binnen een paar jaar weer niet hetzelfde krijgen als nu het geval is bij iOS? Dat het nooit veranderd? (Ik geloof namelijk niet dat MS nog van plan is grote wijzigingen te doen aan het uiterlijk)
Prachtige aannames heb je!
eigenlijk had ik hier moeten stoppen;
ik weet niet hoe het zit met de prijzen van WP7-market maar er vanuit gaande dat die ongeveer gelijk is als iOS zal je waarschijnlijk bijna altijd je portemonnee moeten bovenhalen
maar oke;
Windows Phone zal waarschijnlijk dit jaar en volgend jaar beter gaan verkopen, maar hoe lang gaat dat duren?
Welke extra functies gaat Microsoft nog toevoegen?
Als je kijkt naar andere apparaten krijg je vele malen meer innovatie (nieuwe technologie) als je fabrikanten de vrijheid geeft. (Hier kan men over discussiëren of dit al dan niet goed is)
Vandaar dat Windows het op PC's het zo slecht doet al 20 jaar.
3) Apps. Ik heb zelf een GS2 en als ik simpele dingen laat zien zoals de handige integratie met de online Android-market, Google diensten, ... Ook zijn er duizenden verschillende apps/games gratis verkrijgbaar. (ik weet niet hoe het zit met de prijzen van WP7-market maar er vanuit gaande dat die ongeveer gelijk is als iOS zal je waarschijnlijk bijna altijd je portemonnee moeten bovenhalen, wat de meesten van de mensen die ik ken niet willen doen)
Je hebt het niet gezien, maar je neemt aan dat..... poepoe !!
WP7 marketplace heeft 1000den gratis apps. Ik heb er voor nog geen 1 betaald;
amber Alert, bedside clock, buienradar, converter, digitale TV, eggtime, facebook, flashlight, fokke en sukke, ringtones, kenteken informatie, metrotube, mobile tag, teletekst, nu.nl, P2000, rtl-z, soundhound, stocks, programma gemist, tvInfo, tweakers.net, twitter, whatsapp, wikitude. Het is maar een selectie van mijn kleine verzameling van 3 weken een WP7 toestel hebben.

Daarnaast is Hotmail, Gmail, Facebook, Twitter, MSN, What'sapp allemaal geintegreerd of via een app zo te integreren dat het meteen op het hoofdscherm staat, zo0danig dat de tiles meteen je berichten / updates weergeven.
Ten slotte, het mag nu nog allemaal wel vernieuwend zijn, maar gaan we dan binnen een paar jaar weer niet hetzelfde krijgen als nu het geval is bij iOS? Dat het nooit veranderd? (Ik geloof namelijk niet dat MS nog van plan is grote wijzigingen te doen aan het uiterlijk)
Euhmmm... volgens mij is dat juist de kracht van iOS/iPhone?
Niet iedereen wil wekelijks uren knoeien met CFW / ROM's da's maar een minderheid.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 26 juli 2024 05:28]

-Het aantal aantal gratis apps in de Android Market is momenteel gewoon groter & de meeste "belangrijke" apps, zoals voor bankieren, tv kijken (in belgië enkel op Android en iOS via Telenet/Belgacom)

-Ik had het over Online-integratie zoals Google Reader, Navigatie, Android Market (apps online installeren), ... Niet over App-integratie.

-Het klopt wat jij zegt, maar ik bedoel vooral dat er veel mensen zijn die zeggen dat WP7 vernieuwend is tov OS'en van tegenwoordig.

Maar dit lost natuurlijk nog niet al MIJN problemen op zoals de file-sharing, uploaden van bestanden, bijna geen aanpassingen, Zune, Beperkte opslag, ...

Voor anderen voldoet WP7 waarschijnlijk perfect, waaronder jij.
Vooral dat WP7.5 op de Lumia mij weerhoud mijn opslag te vergroten met een SD kaart, mij NIET laat connecten met een computer als massa opslag en het gebruik van Zune (net als iOS doet met iTunes), zorgt ervoor dat ik niet die telefoon wil. Ook dat de batterij niet te vervangen is speelt mee. Verder is WP7.5 erg mooi en werkt het meer dan soepel op de Lumia.
Veel mensen houden er ook niet van als het ontwerp van de software steeds veranderd hoor. Subtiele veranderingen doen het veel beter dan grootschalige ontwerpveranderingen. Ik kom nogal redelijk vaak in contact met mensen die beleggen. En het de Rabobank had hun beleggings-site ineens eens grof aangepast. Of het beter is geworden mag iedereen zelf oordelen. Maar 2/3 zijn toen overgestapt naar Binck Bank. Niet erg goed geweest voor Rabo dus :')
Daar ben ik het inderdaad mee eens, maar ik zie het argument van "vernieuwend" nogal regelmatig langskomen. Daarom dat ik dat even vernoem.

Het is inderdaad waar dat niet iedereen dat op prijs stelt. Maar je kan moeilijk eeuwig aan hetzelfde blijven vasthouden? IK hou wel van wat vernieuwing om de zoveel tijd. (Android gooit ook niet de volledige interface overhoop)
Hier ben ik ook vrijwel zeker van, Nokia heeft nu nog een groot segment in de budgettelefoons, maar als ook dat uitloopt naar vooral simpele budget smartphones ( denk aan samsung ace etc ) dan gaat Nokia heel snel kopje onder de komende jaren, van groot naar klein.

Verder hoor je van de WP7 phones ook nog vrij weinig..

Nokia maakt dan wel kwalitatief goede producten, ze innoveren alleen te weinig, of in elk geval te laat omdat ze nu "concurrenten" een groot marktaandeel hebben laten pakken op smartphone gebied ( denk aan htc/samsung/iphone )

[Reactie gewijzigd door Scrtz op 26 juli 2024 05:28]

Na met WP7 gaat het snel veranderen denk ik.
veel windows mobile gebruikers zijn erg blij mee het is een mooi en simpel besturingssysteem soo everything is possible :P
Ik denk dat WP7 is wat Nokia over Android zei: "pissing your pants to keep yourself warm".
Het ziet er leuk uit, het werkt snel, alleen de negatieve publiciteit is er al (recentelijk bericht over het misschien niet doorvoeren van updates door providers), het houdt technologie achter (geen geheugenkaartjes, geen mass-storage mode), het OS is gesloten.

Het is even leuk, maar gebruikers willen steeds meer kunnen en WP7 staat juist voor beperkingen. Vaste resoluties (vooralsnog gelukkig), hardware-eisen, geen vrijheid voor de koper, maar wel overal voor moeten betalen. Dat zien de gebruikers nu niet, maar over de lange termijn wel, lijkt me.
Ken nog een OS wat aan veel van deze eigenschappen voldoet, welke zelfs gebonden is aan specifieke hardware ... En zo slecht doet die het anders totaal niet :)
Alleen is de associatie bij Windows voor veel mensen 'blue screen' of althans ver verwijderd van de levensstijl die Apple (lees: Steve Jobs) heeft verwezenlijkt.

Ik ken niemand die Windows (of zelfs Nokia) zo ervaart/aanhangt als sommige Apple fanatici. Petje af voor het bereiken van dat imago!
Jij hebt de rijen niet gezien bij de productlaunch van Windows XP/XP sp2/W7? Dat waren toch echt Microsoft adepten.
Zo erg ben ik zelf dan weer niet, maar ik heb nog nooit een Apple product gehad, en wil er ook geen.

Maar on-topic: Nokia stond altijd bekend om zijn simpel te bedienen OS (Symbian), dat vooral ze belangrijkste taken (bellen, SMSen) heel efficient deed, en daardoor lang met zijn accu deed. Voor wat ik nu van WP7 zie, doet dat hetzelfde, maar dan in een modern jasje. En die beperkingen? Niet iedereen zit er op te wachten om zijn mobieltje als mediacenter te gebruiken... Voor velen is bellen, SMSen en soms een MP3 afspelen al meer dan genoeg! En dan is er gelukkig een keuze die daar goed bij aansluit.
Als Windows en Linux gebruiker wil ik gewoon niet een een MS OS op mijn gsm.
Te bemoeizuchtig (verwijderen software, nu al op je desktop, op de gsm komt er aan) en veel te duur voor een "basic telefoon plus:" bellen, sms-en, agenda, wekker, camera, mp3, mp4 en radio spelen.
Daar heb ik geen compleet OS-eco-systeem voor nodig. Een gewone (smart) gsm+ is voldoende.
MS Windows ligt er privé uit wegens te veel "spyware achtige" en bemoeizuchtige (Windows Malicious Software Removal: verwijderen kan ik zelf wel) programmatuur.
Helaas, MS, je tijdperk bij mij is voorbij. Ik ga voor wat anders.
kheb wel eens een tijdje achter een macbookje moeten werken bij gebrek aan een windows werkplek...ik kon maar niet wennen aan de muis en andere OS specifieke zaken..typen deed ie dan weer wel fijn...
Je moet eens dagelijks van OS wisselen. Ik wissel tussen Windows 7, OSX en Ubuntu gebruik ik ook regelmatig.

En weetje wat? Ik switch heel makkelijk over :) Tussen ubuntu en windows wat makkelijker. De eerste cmd+c en ctrl+c gaan vaak fout tussen het switchen tussen OSX en Windows. Maar daarna gaat het prima.

Ik kan zeggen dat elke OS zijn voor en nadelen heeft en geen enkel OS is beter als het andere. Elke OS heeft zijn speciale eigenschappen.
OSX heb ik graag voor thuis
Windows 7 omdat daar veel programma's voor zijn
Ubuntu omdat je daar zo heerlijk vrij in bent en ook makkelijk met CLI omgaat als je dat eenmaal kent. Tsja.
Typen op een MAC vind ik persoonlijk één van de vervelendste dingen van de machine, die afgrijselijke auto-corret.
auto-corret
Zo te zien kan jij het anders wel gebruiken :Y)
Je bedoelt Apple's OSX?
Zo werkt het misschien onder de tweakers, maar niet 'in de praktijk'. De doorsnee telefoongebruiker koopt wat hij/zij er hip uit vindt zien, waar zijn/haar vrienden mee lopen en of er 'leuke' apps (=games à la Angry Birds, eventueel navigatie) op zitten.
De negatieve publiciteit valt nog wel mee. Niets wat ook niet bij andere telefoons voorkomt (zei het in andere vorm maar niet meteen een schandaal).

Het grote punt is dat er zo ongelofelijk veel negativiteit in de reacties van Android en iOS gebruikers is, dat het gewoon niet mogelijk is om een fatsoenlijke reactie of review te geven zonder een bord-voor-je-kop-antwoord terug te krijgen zoals:
  • Bleh, lage resolutie en niet eens dual core
  • Bleh, mijne werkt veel fijner want ... <insert drogreden>
  • Bleh, Windows Mobile was kut dus zal dit ook wel kut met peren zijn
  • Bleh, je kunt niet genoeg customizen en dat doet zeker 99% van alle gebruikers
  • Bleh, ik mis functionaliteit X en die gebruikt zeker 99% van de gebruikers
  • Bleh, ik heb er 5 seconden mee gewerkt en vond het echt helemaal niets
  • Etc.
Gebruikers kunnen vanalles doen. De meeste functionaliteit wordt nu toegevoegd naast de primaire functies van een telefoon, waarbij applicaties de grootste impact hebben. Ga je echter uit van een kaal systeem dan zitten de grote 3 erg dicht bij elkaar.
Dat je je WP7 niet aan een andere telefoon kunt koppelen met bluetooth, gebruikt dat ook niemand? Oke, niet iedereen zou GPS/3G via bluetooth willen tetheren zoals ik, maar een paar bestanden uitwisselen moet toch kunnen?
Dat kan iOS ook niet, en dat is toch ook tamelijk populair geworden! Ook al heb ikzelf een iPhone 4 en mis ik het wel. Er zijn ergere dingen in het leven! Het zou mij er niet van weerhouden om windowsphone te gaan gebruiken!
Haha inderdaad. Iedereen die je spreekt die ooit WinMobile heeft gewerkt heeft er een vieze nasmaak aan over gehouden. Hetzelfde heb ik met Internet Explorer, versie 10 zal vast erg fijn zijn, maar Microsoft heeft de neiging om te stoppen met innoveren zodra ze marktaandeel hebben.
Sorry hoor maar wat heeft Apple sinds de ipod nog weten te innoveren,

een iphone, nee das een ipod met belfunctie
een ipad, nee das een grote iphone zonder belfunctie, oh ja dat was een ipod, dus 1 letter
veranderen, van 4 inch naar 10 inch 300 dollar duurder maken en klaar.

zelfs de ipod is niet eens innovatie, want dat is een overgeklokte mp3 speler.

Ik heb absoluut geen hekel aan Apple, ik heb een schurft hekel aan Apple gebruikers. Waarom zou je Windows afkraken, je kan er precies hetzelfde mee als met MacOS alleen op een andere manier.

Heb je nadat je over bent gegaan op MacOS wel is hetzelfde geprobeerd te doen met een Windows PC als wat je nu doet met je Mac, zolang je niet genoeg verstand hebt van beide systemen om ze te vergelijken moet je gewoon je bek houden. Ik heb alle producten veel gebruikt en ik ben bij Windows gebleven, is dat erg nee want ik maak zelf uit waar ik mijn werk het liefste op doe.

En niemand die mij anders wijs kan maken, omdat ik zelf alle producten ondervonden heb.
Kijk dat Opa en Oma misschien wel Papa en Mama er niet mee kunnen wat wij tweakers er mee kunnen wil nog niet zeggen dat het ene een kut OS is en het andere niet, veel oudere mensen zijn gewend aan Windows, die oudere mensen kun je achter Windows 7 zetten en ze weten vrij snel hoe het werkt. Natuurlijk dat ze daar bij blijven, daar is een heel mooi gezegde voor in Nederland ( wat een boer niet kent, dat vreet hij niet )

Hou nou is op met dat ongelofelijk lange gebash dat het ene product of OS beter is dan het ander, het is niet beter JIJ vind het beter.

Ik heb zelf Windows Mobile 6.0 gebruikt op een Samsung I620 deze telefoon was van de eerste generatie smartphones, het hoogstandje van zijn tijd, nooit problemen mee gehad, nog nooit een vast loper mijn batterij ging met internet aan gemakkelijk 5 dagen mee.

Ik heb zoals eerder gezegd op tweakers.net vorige week een Lumio 800 in mijn handen gehad schitterend design van de telefoon en het OS loopt als een zonnetje. Alles verdient een 2de kans, want met argumenten als "ja het vorige was kut dus dit zal ook wel kut zijn" slaat natuurlijk nergens op.

Feitje
Wist je dat de meeste mensen over gestapt zijn op MacOS toen Vista uit kwam, ik durf te wedden dat veel van deze mensen nog nooit met Windows 7 gewerkt hebben maar het wel altijd af lopen te zeiken.

Groetjes !
Sorry hoor maar wat heeft Apple sinds de ipod nog weten te innoveren,

een iphone, nee das een ipod met belfunctie
een ipad, nee das een grote iphone zonder belfunctie, oh ja dat was een ipod, dus 1 letter veranderen, van 4 inch naar 10 inch 300 dollar duurder maken en klaar.
Waarom zien alle smartphones er nu opeens uit als zwarte afgeronde rechthoekjes met spiegelend display en een minimum aan knoppen?

Waarom zijn een hele hoop fabrikanten opeens als een gek tablets aan het bouwen die - guess what - glanzend en zwart zijn - terwijl men daar een jaar of 3 geleden nog helemaal niks van had in het hele productaanbod?

Waarom zijn een hele hoop fabrikanten nu opeens als een gek aluminium notebooks met chiclet-toetsen aan het bouwen met SSDs er in?

Wellicht dat jij toevallig een andere definitie van "innoveren" hebt. Een iPod waarmee je kunt bellen? Nee, een telefoon met een fatsoenlijke computer er in.

Het is zo ontzettend simpel om "ja, maar da's niks bijzonders" te zeggen - maar dat is omdat je heel snel vergeet hoe het voorheen was (wat overigens heel menselijk is).

(en voordat je begint te protesteren over fanboys: Galaxy SII hier, en ik weet heel goed dat die er heel anders uit had gezien als er nooit een iPhone was geweest)

[Reactie gewijzigd door Yoozer op 26 juli 2024 05:28]

Krijg je dit soort onzin weer!
Heb ik het woord Apple ergens gebruikt? Ik word weggemod omdat ik zeg dat win mobile een kut product was, en dat was het. Ik heb het ook (moeten) gebruiken en dat is voor mij een reden om deze nieuwe Windows meuk niet eens te proberen.

Jouw quote:
Feitje
Wist je dat de meeste mensen over gestapt zijn op MacOS toen Vista uit kwam, ik durf te wedden dat veel van deze mensen nog nooit met Windows 7 gewerkt hebben maar het wel altijd af lopen te zeiken.

Mijn antwoord:
Ik denk dat die mensen niet meer terugkeren naar Windows. Vista was niet alles, maar daarvoor heeft Microsoft ook aardig wat bagger producten weten uit te brengen. Windows 98 was een klote besturingssysteem tot SP2. Windows ME was zo slecht dat zelfs Microsoft het uit zijn eigen geschiedenisboeken heeft uitgewist met een grote dikke stift. Windows XP was aardig, niet meer dan dat.
Dus: Mensen keren niet meer terug. Windows 7 is dan wellicht best aardig, Windows 8 krijgt misschien een gouden randje, het krediet is gewoon op.
PRECIES!!!! dankjewel voor je mooie woorden! Wij hebben ook 2 van die mac gasten op kantoor lopen die alleen maar ons afkraken omdat we een opgefokte pc thuis hebben staan die we af en toe opnieuw moeten instaleren omdat we het zo leuk vinden om met hardware te kloten en alles alleen maar sneller maken. Vervolgens moeten ze zelf achter een windows pc en snappen ze de ballen er niet van omdat ze mac zo geweldig vinden...

Nu beginnen mensen allemaal op smartphone te whatsappen en nu ben ik oud omdat ik nog steeds met een Nokia N95 rond loop die gewoon 3 dagen voluit mee kan. Dan zeg ik sms mij.. en daar hebben ze dan het geld weer niet voor omdat ze zo nodig een 800 euro iphone moesten hebben en met een 150 min 150 sms bundel rond lopen. En hoe vaak ik wel niet mijn ipod oplader aan mijn maten moest uitlenen omdat hun iphone bijna op was...

Dankjewel voor het lezen.. nu heb ik ook even kunnen zijken.

Groet
mag ik mij daarbij aansluiten, MAC thuis en op het werk de hele dag naast je buro staan met problemen als "de printer werkt niet als ik op print druk" (wachtrij want de rest van het kantoor is ook aan het printen duh) of mijn muis doet het niet (schoonmaker heeft per ongeluk de dongel van de draadloze muis er uit gehaald bij het stofzuigen) of mijn scherm staat op zijn kop (sneltoets door een collega ...mij... gebtuikt hehe).
Heb zelf een Nokia N8, fantastisch apparaat zodra je hem helemaal hebt doorgespit en hebt geconfigureerd en aangevuld met apps die ook daadwerkelijk nuttig zijn, 2 minpuntjes, voorgeinstalleerde install icoontjes zijn niet te verwijderen (in map diep in menu struktuur weggestopt, zie ik ze ook niet en ze zijnmaar enkele KB groot ... met 16 GB intern.... merk je niet eens) En de emailclient kan je alleen configureren als er een simkaart in zit.... oh ja het is een telefoon .... daar hoort een simkaart in da's waar ook... hehe
Ik heb maanden met veel plezier een Windows Mobile toestel gebruikt. In zijn tijd en voor zijn doelgroep waren dat gewoon prima telefoons. Gewoon simpel bellen, sms'en, email en een volwaardige agenda + taken functie.
Dat het 'maanden' waren en niet 'jaren' lag aan de brakke hardware die ik er bij gekocht had, de HP Ipaq. Als er nou eens iets brak is...
Windows mobile werkte perfect vond ik. Tenminste als je wilt bellen met je PDA :Y) . Voor touch was het inderdaad een ramp, niet makkelijk en dergelijk. Maar voor zakenmensen was het een uitkomst. Aangezien die een PDA hadden om notities te maken, te mailen en dergelijk met je stylus. Thuis en op de zaak syncen en klaar! (in de tijd dat we nog niet overal onbeperkt internet hadden). Voeg er een simpele belfunctie aan toe en zaken mensen hoef niet nog een apparaat toe mee te nemen (en je kon vervolgens ook inbellen).

Maar dat bedrijven als HTC smartphones wouden uitbrengen voor de grote markt (touch diamond), heeft als gevolg gehad dat zeikerts als jij het Windows mobile verkeerd snappen 8)7 . Ook ik heb een week rondgelopen met een HTC o, ding was toentertijd veel te traag, slechte resolutie en niet makkelijk voor op de fiets of onder het lopen. Dat was de reden dat ik toen geen Windows meer wilde. En ben ik naar nokia gestapt omdat hun wel snapten dat mensen een phone zoeken met 'smart' mogelijkheden en geen PDA met bel mogelijkheden. O-)
Microsoft begreep het ook en heeft nu windows phone uitgebracht. En het werkt perfect!
Misschien zijn ze wel water later en hebben ze de afgelopen jaren de kat uit de boom gekeken. Alleen ik wil een beetje kunnen klooien met mijn telefoon. Dus daarom is het dit x niks voor mij (toentertijd mss wel, als ik meer de trein reisde of met de auto).

Nog een goede vergelijking. Jij wilt toch ook geen fedora/ubuntu/etc of MacOSX op je telefoon draaien :X
Nog een goede vergelijking. Jij wilt toch ook geen fedora/ubuntu/etc of MacOSX op je telefoon draaien :X

Ik heb 2 telefoons in gebruik: Een iPhone en een A780 (museumstuk).
De eerste draait op OSX, de tweede is een Linux telefoon van ver voor Android. Ik heb ook een Android apparaat, maar die gebruik ik alleen voor testwerk.


Ik had inderdaad een HTC apparaat met Windows mobile erop. Niets werkte. Mail lezen was een ramp, reageren was een ramp, etc.
Ver voor die tijd had ik al een Nokia Communicator 9110 en een Ericsson openklap telefoon met e-mail (blauw, geen idee hoe dat ding heette). De overgang naar Windows mobile was echt een stap terug voor de zakenman....
Jij wilt toch ook geen fedora/ubuntu/etc of MacOSX op je telefoon draaien
ik zie persoonlijk de charme wel van:
call -number `grep supertheiz /etc/phonebook | awk '/^/ { print $2 }'`
;-)

maar nee, ik hou 't toch op m'n iPhone denk ik. :)
Ik heb (in het verleden) 2 jaar lang een HTC Tytn II gebruikt met Windows Mobile en SPB Shell er op ... naar volle tevredenheid! Nu zit ik op Windows Phone... ook weer naar volle tevredenheid. Bovenstaande is dus niet waar voor iedereen.
Je doet me denken aan Apple. :)

Jij kunt zeggen wat je wilt, maar heb je het zelf al geprobeerd? Ten slote kan je hardware ook niet eeuwig blijven ondersteunen. Bij Android is het al verbazing wekkend als je een jaar update krijgt, ondertussen heeft iedere Windows Phone al sinds de start van Windows Phone 7 updates gekregen. Verder mag je alle andere reacties op jou reactie lezen...
Geheugen kaarten kunnen gewoon, die FUD is echt hardnekking. Alleen is het een gedeeld geheugen, druk je er een kaart in dan moet het systeem opstarten en hem herkennen als extra geheugen.
Geheugen kaarten kunnen met een paar telefoons en volgens mij alleen de eerste paar van HTC, om dit voor elkaar te krijgen moest je wel schroefjes los maken die je garantie omzeep helpt. Daarnaast werkte niet iedere SD kaart even goed.

Alle nieuwe WP telefoons hebben de geheugenchips vastgesoldeerd op het moederbord
Anoniem: 286211 @Rorando10 januari 2012 17:30
Je krijgt toch 25GB skydrive storage voor niks van Nokia/Microsoft, volgens mij zit je dan op 40GB storage op een telefoon!

Hoeveel heb je nodig joh? Het is geen storage device, je hoeft er alleen een paar dagen mee vooruit te kunnen waarna je je content kan wisselen met je PC/mac

Enigste lullige aan dat cloud verhaal is dat iedereen voorlopig aan een datalimiet vast zit bij de providers maar dat zal ook wel weer veranderen.
je lijkt wel de sandisk reclame: een 4gb usb stick verkopen als 8gb: 4gb stick en 4gb op internet.
Vaste opslag op sd heeft andere eigenschappen dan cloud bijv. handig voor degene die geen data abo hebben, sd kaarten kun je ook in je camera stoppen/bijna elke pc/media players etc. Het zijn geen exotische handelingen hoor maar velen doen dat regelmatig.
LOL wat een bullshit, ik heb een telefoon met 10TB geheugene!!! Ik kan toch gewoon syncen met me desktop PC :) Dus ja dan heb ik dus 10TB, en niet te vergeten 16+16GB in me telefoon is dus een telefoon met maar liefst 10032GB :D

Zoals llee al zegt zo kan je echt niet berekenen wat een telefoon aan ruimte heeft, een telefoon heeft aan ruimte wat er ook daadwerkelijk in zit en niet wat ergens via de cloud berijkbaar is... Sterker nog je kan het hele web AKA triljoen GB bereiken :P WOOT WOOT!
Nu is het nog bij WP zo dat providers verplicht/aangemoedigt worden om de updates door te sturen, als dit straks niet meer zo is dan is WP7 net zo 'slecht' als Android wat toch de grote concurrent is voor WP dus ik denk niet dat dit argument een comeback van MS tegen gaat houden.
Er veranderd helemaal niks in het update beleid van microsoft, ze laten alleen niet zien welke provider bezig/klaar is met zijn update ( daar was een site voor ). voor de rest veranderd er niks.
welke doorsnee consument weet er nu iets van deze argumenten...
als het snel is en er mooi uitziet zijn de meesten verkocht.. (en de app's natuurlijk)
Ik ben het er mee eens!

Als ik nu op de site van KPN kijk naar de populariteit staat de Nokia Lumia 800 met WP7 al weken eenzaam aan de top en komt Samsung inmiddels pas op de 4e plaats kijken.

In mijn omgeving wordt het vernieuwende uiterlijk en de bediening met WP7.5 enthousiast ontvangen. Integenstelling tot de mensen met een Iphone of Samsung android. Die vinden het een beetje saai gaan worden na een paar jaar...

Ik heb gegokt op een HTC Titan met WP7 en die bevalt ZO ontzettend goed na android en IOS dat ik inderdaad denk dat Nokia weer terug van weggeweest zal zijn.
Dit geldt overigens ook voor de Lumia 710: de dames hier op kantoor zijn helemaal weg van de kleuren!
Terug van weggeweest weet ik nog niet zo zeker, de Lumia lijkt het inderdaad goed te doen, de enige Lumia die ik in mijn handen heb gehad, is tot nu toe mijn eigen. Aan de andere kant kan dat natuurlijk ook komen omdat Samsung al een grote userbase heeft op smartphone-gebied - of misschien ga ik gewoon met de verkeerde mensen om.

Aan de andere kant zijn veel mensen wel erg onder de indruk van WP7, het werkt vloeiend en het voelt natuurlijk aan, aan de andere kant moet je er niet zo'n multimedia-phone van verwachten als de iPhone of een willekeurig Android-toestel, maar dat komt ook omdat sommige apps nog niet of erg matig geport zijn.

Gelukkig heeft WP7 zelf wel een erg goede implementatie van verschillende diensten als Facebook, Twitter, MSN en andere Live diensten. Het is misschien wat te beperkt voor de poweruser, maar een begin is er en eigenlijk stoor je je er ook niet aan, omdat het OS gewoon van nature erg mooi werkt.
Anoniem: 286211 @-Tom10 januari 2012 17:36
Wat kan je nou niet op een WP7,5 wat wel op een iOS/Android toestel kan?

Wat mist het nou precies?
En dan heb ik het niet over apps die iets toevoegen aan de functionaliteit.
Een notificatiecentrum. Reden #1 waarom ik WP7 nog niet volwassen vind, je kan niet eens zien of je een gemist Whatsapp-berichtje hebt zonder je telefoon te unlocken! Hoe vermoeiend.
Ik heb live tiles. Ik hoef alleen te unlocken (0,001 seconde werk) waarna ik meteen al mijn 'notificaties' zie + het weer, kalender, etc.

Een notificatie centrum vind ik juist zo vermoeiend, het toestel wordt alleen maar complexer, terwijl ik het wel lekker anti-stress vind, zo simpel.
Al je notificaties? Je bedoelt de 6 live tiles die op je scherm passen... In de praktijk gebeurde het mij veel te vaak dat ik Whatsapp-berichten miste.
In mijn omgeving heeft iedereen het inmiddels al weer gehad met WP (ik heb het over mensen die dus zo'n WP telefoon hebben of hebben gehad). Als je wilt kan je eerdere posting van mij erover nachecken. Ondanks dat iedereen het erover eens is dat het snel is wordt de GUI gezien als oubollig.De meest interessante opmerking is die van een kennis die de Lumia 800 moest en zou hebben vanwege de vormgeving en die een van de eerste was die hem in bezit had. Hij vind WP gewoon niet persoonlijk.
WP niet persoonlijk?
Alle tiles worden geupdate of kunnen geupdate worden:
* Je contactenlijst is bv een mozaiek van foto's van je contactpersonen, en nooit dezelfde.
* Mensen die je vaak contacteert (en geef toe, de meeste mensen houden meestal vaak met dezelfde mensen contact, zoals partner, ouders,...) kan je op je home screen pinnen, en ook deze wordt automatisch geupdate met de foto's van deze mensen (gehaald van Facebook/Twitter/... zonder dat de gebruiker hier iets voor moet doen), maar ook met hun social media updates.
Of je kan ook groepen aanmaken (bv je collega's, je naaste familie,...) waar al die info ook weer constant wordt gerefreshed.
* Je fotomap toont om de x seconden een nieuwe foto uit je album. Of je maakt een lijst van favoriete foto's aan waar dan mee geschuffeld word.
* Je berichten map geeft aan via smiley's wat de status is: :-) ;-) :-0 :-( zijn enkele van die gebruikte smiley's.

Twitter, Facebook, LinkedIn, Windows Live zitten ingebakken in de OS. Dus alle info uit deze social media worden automatisch met je toestel gelinked, en toegevoegd/ gelinked aan je adres boek van Windows Live, Gmail, Outlook 365, Exchange,... OUT OF THE BOX, zonder een extra app toe te voegen.
Anoniem: 614 @zap810 januari 2012 23:14
Ja, die vrienden en vage kennissen doen het altijd goed ;)
Ah jij bent er ook weer. Zelfde gebruiker, zelfde klaagzang.
geloof je het zelf wat daar staat? KPN krijg gewoon een dikke zak met poet van Nokia/Windows om daar boven aan te staan. Ze zijn zo wanhopig dat ze de toestellen gratis weggeven aan elke shop manager van de Phonehouse (stuk of 180)
Echt ze smijten met geld en promotie maar als ik naar de cijfers kijk in mijn winkel regio valt het zwaar tegen de verkoop tov de Iphone of Samsung gallexy s2
En Samsung geeft gelukkig geen toestellen of organiseert geen incentives... (Marketing budget in België voor de nieuwe Samsung Note zou per toestel €350 kosten!)
Oh, en hier doet Apple ook niet aan mee...
|:(

Als er 1 bedrijf is dat met zakken poen gooit, dan is het wel Samsung. En dit op elke markt waar ze vertegenwoordigd zijn: Printers, TV's, Ijskasten,... En dit tot ze nr 1 zijn.
Samsung (Electronics) spendeert 40-45 miljard (!!!) euro per jaar. en creert de laatste jaren 20 tot 25 duizend banen per jaar. Ze maken alles, van LCDs, telefoons, auto's en schepen. Werk veel samen met ze en kom regelmatig is Korea, en geloof me, de drang naar meer is ongekend daar. En dat gaat ze gewoon lukken. Geld speelt geen rol.
Is idd een bedrijf met een enorme drang naar nr 1.
Samsung auto's zien we hier niet meteen rondrijden. Alvast niet met de badge. Maar Renault gebruikt bv. al een Samsung wagen na wat rebadging...
De grootste schepen worden door Samsung gemaakt...

Op Youtube is een filmpje te zien over "samsung city". Imposant!
http://www.youtube.com/watch?v=OO39mCdWNvM
Is wel in Frans..

Best jaloers dat je er al bent geweest.

Wat me stoort aan reacties als die van Fukutoshin is dat bedrijf x op iets wordt afgerekend, terwijl een ander bedrijf hier probleemloos mee weg kan geraken.
Anoniem: 300525 @BAMMER10 januari 2012 15:11
Ik denk juist dat WP 7.5 snel gaat vervelen. Het ziet er idd goed uit en het werkt goed, maar het is zo ontzettend gesloten dat het m.i. snel een barrière gaat worden. Over een tijd is dat namelijk ook niet vernieuwend meer. Ik denk dat de vrijheid het gaat winnen van vernieuwing in dit geval.
ik denk dat jij je mischien zal vervelen maar voor de meeste mesne is een smartphone en smartphone en niet een 'doe het zelf' telefoon waar je zelf heel veel aan moet configureren.
Out of the box is het direct een prima smartphone met social networking features waarvoor android en iOs nog aparte apps en widget nodig hebben.
Dat maakt hem eenvoudig in het gebruik en dat is wat de meeste mensen graag hebben
Hoezo zou geslotenheid van een systeem (wat ik nog reuze mee vind vallen en het wordt steeds minder bij elke update waar weer een dozijn API's bij komen) een barrière voor gebruiksvriendelijkheid of functionaliteiten vormen?

Het systeem krijgt bij elke updates weer wat nieuwe dingen die daardoor een stuk beter afgewerkt zijn. Ik heb liever dat ik pas na een tijd over functie X kan beschikken maar dat het dan meteen goed werkt, dan een lange tijd met een halfbakken versie rond te lopen die toch eigenlijk zo slecht is dat je hem maar liever niet gebruikt.
En hoe is WP7.5 meer gesloten dan bijvoorbeeld iOS? En in welke mater interesseer dit de gemiddelde consument?
ik heb het niet over iOS. En ik heb het ook niet over de gemiddelde consument.
Maar je hebt het wel over een gesloten OS en dat die het niet goed zullen doen vanwegen de vrijheid. En raad eens wat iOS is?
Anoniem: 286211 @Loller110 januari 2012 17:33
De misvatting van alle iOS/Android fanboys ook, WP7,5 is geen windows waar je ff in je register kan gaan zitten klooien.
Maar dat is geen enkel mobileOS zo uit de box.
Anoniem: 300525 @Loller111 januari 2012 08:38
Apple komt niet alleen met "revolutionaire" software (iOS), maar ook met "revolutionaire" hardware. Ik denk dat Nokia nog niet die status bereikt heeft. Het is niet het belangrijkste dat de omgeving gesloten is, maar het speelt wel mee. Android is opener. En met grote spelers als Samsung, HTC en misschien zelfs Sony nu gaat het alleen maar groter worden. Ook de komst van ICS speelt een grote rol. WP7.5 is leuk, mooi en vernieuwend, maar voor hoe lang?
Niet echt een vergelijking om iets nieuws vergelijken met iets wat mensen al een paar jaar hebben, natuurlijk wordt het dan saai omdat ze het al door en door kennen en er nog weinig te "ontdekken" valt, desalniettemin biedt android daarin tegen genoeg apps en opties om er eens flink een persoonlijke smaak/draai aan te geven :)
Het succes van WP7 is niet zo relevant aangezien Samsung die ook gewoon verkoopt hoor :) Net als Bada en Android!

Dus als WP7 echt z'n vlucht zou nemen, geldt dat waarschijnlijk ook voor Samsung!
In android is Samsung marktleider.
Bij Windows Phone is Nokia marktleider (nu al).
Een verschuiving van marktaandeel naar WP7 gaat dus altijd ten koste van Samsung.
Ik heb een Samsung Wp7 ... nu jij weer :)

@ontopic
Ik vind het een beetje kinderachtig als samsung zegt dat ze hun gaan inhalen,
terwijl ze dat nog niet hebben gedaan..
Ik hoop dat beide partijen gewoon met goeie producten blijven smijten.
Anoniem: 80466 @Ramcee10 januari 2012 19:31
Ik heb zelf ook een Samsung WP7
(maar ik zou hem wel zo inruilen voor die Nokia 900)
Tja, dat dacht ik ook met Windows 6.5 2 jaar geleden.
Ik dacht, ik neem een windowstelefoon want dat is makkelijk in mijn netwerk te integreren.. dat viel tegen en de hoeveelheid apps die er te krjgen waren vielen ook tegen.
Nu schijnt dat met windows mobile allemaal wat beter te lopen en wordt windows 8 een grote interface voor PC's telefoons en alles wat op windows draait maar ik stap toch echt over op Android en daar heeft Samsung ook een grote vinger in de pap.
tsjah, een klein beetje research had je al gauw de volgende quote van Steve Ballmer laten zien:
Windows Mobile 6.5 was never part of Microsoft's mobile phone roadmap, and has been described by its chief executive, Steve Ballmer, as "not the full release [Microsoft] wanted" until the multi-touch-enabled Windows Mobile 7 (now replaced by Windows Phone) arrived in 2010.[39] Ballmer also indicated that the company "screwed up with Windows Mobile", he lamented that Windows Mobile 7 was not yet available and that the Windows Mobile team needed to try to recoup losses.
http://en.wikipedia.org/w...Mobile#Windows_Mobile_6.5
WP7 teert eerder in op het nu-nog-niet-smartphone marktsegment dan het smartphone marktsegment lijkt mij zo.
of samsung het gaat halen is nog te twijfelen want nokia heeft met lumia behoorlijk succes en als nokia dit jaar zo goed blijft doen ,met windows mobile dan word het heel moeilijk voor samsung.
Hoe weet jij wat het succes is van die telefoon dan? Volgens mij heeft nokia zich daar nog niet over uitgelaten!

Maargoed ik ben er van overtuigt dan Samsung de strijd wint, de toekomst is smartphones en daar is Samsung al marktleider!
zal ik zeggen hoe ik dat weet ten eerste ik werkt bij phonehouse ik zie wat mensen willen en waarover ze vragen. en elke dag zijn er zat mensen die iets over lumia vragen. pdashop staat die nummer 3 best verkocht, en als je op youtube reviews kijkt dan zie je dat bijna iedereen erg blij mee is.

ik denk dat dit genoeg zegt.
op de pdashop nl is 3,8 en 10 weggelegd voor windows phones. Al de rest zijn androids... (met samsung op 1 & 2).

De pdashop.be toont dat het erger gesteld met windows phones met enkel een HTC op nr 8 (wel ook de S2 op nr 1), staat er een dumbphone tussen en een iphone op 5 (daarnaast is al de rest androids).

Ik meen wel dat de gemiddelde klant van pdashop wel technischer is dan de gemiddelde klant bij een telefoonwinkel, dus deze statistieken zijn zo goed al waardeloos.
De Lumia 800 is nog niet te koop in België.
Dus omdat er mensen zijn die vragen stellen over de Lumia - bij een winkel waar ze een telefoon uitzoeken - is deze gelijk een 'behoorlijk succes', en ook omdat ze op YouTube goed gerecenseerd worden? Wat een drogredenen...

Het succes valt of staat met de verkoopcijfers en het adoptieproces. Als WP 7.5 geaccepteerd wordt zal het vlotter gaan lopen de komende jaren. Echter, vraag ik me af of dit gaat gebeuren. De meeste studenten (grote afzetmarkt) lopen rond met een iPhone of met een Android-telefoon, het zal nog jaren duren voordat WP 7.5 ook in heel wat broekzakken te vinden zal zijn.

Wellicht is Samsung tegen die tijd marktleider, aangezien Nokia heeft ingezet op maar 1 platform en Samsung er uit mijn blote kop maar liefst 3 ondersteund (Bada, Android, WP 7).

De Galaxy-serie van Samsung is superieur t.o.v. de Lumia en dit verschil zal in 2012 alleen maar groter worden. De Galaxy S III wordt de telefoon die iedereen zal adopteren.

Samsung heeft voor ieder wat wils; Galaxy S te klein? Dan neem je de Galaxy Note. Galaxy S te veel invloeden van Samsung? Dan neem je de Galaxy Nexus. Ik zie Nokia dit zo snel niet doen en zolang ze dit niet doen, ga ik er vanuit dat Samsung marktleider wordt. Is het niet in 2012, dan wel in 2013 of 2014.
Mooi dat jij weet op welke punten Samsung superieur is aan de Lumnia. Ik neem aan dat je zowel een Galaxy als een Lumnia hebt getest? Zou je je stelling kunnen toelichten?
[...]
Wellicht is Samsung tegen die tijd marktleider, aangezien Nokia heeft ingezet op maar 1 platform en Samsung er uit mijn blote kop maar liefst 3 ondersteund (Bada, Android, WP 7).
[...]
Samsung heeft voor ieder wat wils; Galaxy S te klein? Dan neem je de Galaxy Note. Galaxy S te veel invloeden van Samsung? Dan neem je de Galaxy Nexus. Ik zie Nokia dit zo snel niet doen en zolang ze dit niet doen, ga ik er vanuit dat Samsung marktleider wordt. Is het niet in 2012, dan wel in 2013 of 2014.
Nokia zet in op MS Phone, maar heeft nog S40 en S60 dacht ik.
En onlangs nog -smarterphone OS gekocht.
Nokia zal geen 3 succesvolle merken / OS-en krijgen, maar jij bent wel erg pro Samsung.
Van wanneer ligt de Lumia (met WP7) (o.a. Lumia 800) in de winkel ?
Denk dat het iets te vroeg is om daar nu deftige (verkoops-)statistieken van te hebben.
Is al een tijdje verkrijgbaar hoor.
In Nederland ook nog niet zo heel lang (oktober/november 2011) maar in België komt ie er ook eindelijk aan.
Nokia is niet meer wat het (mijns inziens) geweest is, namelijk de maker van de beste mobiele telefoons. Nokia was een van de eerste merken in Nederland die voor het GSMnetwerk compacte toestellen (dat wil zeggen geïntegreerde accu) ging leveren.
Nokia heeft altijd de markt gevolgd qua toestellen, maar lijkt de afgelopen 6 - 7 jaar de plank mis te slaan. Volgens mij is dat begonnen bij de Ngage..
Zou in hun schoenen eerder voor Android dan voor Windows gegaan zijn. Heeft te maken met die berg geld die ze van Microsoft gekregen hebben.

http://tweakers.net/nieuw...ows-phone-toestellen.html

[Reactie gewijzigd door Johannes77 op 26 juli 2024 05:28]

Met Android zijn ze één van de velen en vervallen naar een grijze muis. Met WP7 hebben ze momenteel iets van een exclusiviteit. WP7 valt in ieder geval op, op dit moment. Wat Nokia goed kan gebruiken, ze moeten er weer even uitspringen om in de focus van het publiek te komen.
Anoniem: 300525 @LessRam10 januari 2012 15:20
Ik denk persoonlijk dat WP7.5 snel een grijze muis wordt. De vernieuwing is nou niet bepaald zo groot dat het Nokia geweldig zal gaan helpen. Dat bleek ook uit de verkoopcijfers van de Lumia. Die vielen nogal tegen.

http://www.telecomnieuws....pcijfers-nokia-lumia-800/

Daarnaast doet Nokia niets anders dan telefoons (vooral) terwijl Samsung naamsbekendheid genereert met ook andere hardware, zoals televisies en beeldschermen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 300525 op 26 juli 2024 05:28]

Je baseert je op een artikel van 2 analisten die vermoedens hebben dat......blablabla.
Artikel geschreven op 23 November terwijl de Lumia 800 op dat moment nog geen week te koop is...

Daar staan weer andere artikelen tegenover die het succes juist weer bevestigen op zogoed als dezelfde datum;
http://www.pocketinfo.nl/...d-in-eerste-week-uk-62225

Beide artikelen lijken me een (anti) promotie bericht
De cijfers lijken mij pas na februari een echt eerlijk overzicht te geven.
Anoniem: 300525 @LessRam11 januari 2012 08:42
Hhmmm, dat is waar ja. De eerste verkoopcijfers zijn inderdaad niet echt relevant. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat deze telefoon gaat doen over de wereld in een half jaar!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 300525 op 26 juli 2024 05:28]

Anoniem: 300525 @LessRam11 januari 2012 09:09
Neemt niet weg dat Samsung wel degelijk een goede reputatie heeft als het gaat om elektronica. Dat helpt Samsung ook natuurlijk!
Klopt dat WP7 een vorm van exclusiviteit bied, maar ook een keurslijf. Er zijn maar een aantal kleurcombinaties mogelijk en de UI is niet aan te passen (zonder jailbreak). Android daar in tegen is fully customizable en geeft Nokia de kans om een goede interface op een soepel systeem te zetten. Zie Sony nu, met de oude W(880) en K(750) series waren ze prominent bezig, zijn vrijwel weg geweest, en laten nu zien dat ze het echt nog wel kunnen.
Android heeft ook genoeg andere problemen.

- rechtszaken
- privacy
- Google heeft enorme vinger in de pap
- zware concurrentie in de markt, vooral op specs en de prijs

WP7 heeft ook andere voordelen:

- MS is erg willend om het te doen slagen, zodus heeft Nokia veel inspraak.
- het is enorm stabiel, iets dat aansluit bij Nokia's imago

iOS is al sinds dag 1 met dezelfde UI en niemand heeft daar ooit over geklaagd. Consistentie is hier de sleutelterm, als je wilt prutsen met je telefoon kun je altijd nog een Android kopen.
Merkwaardige grafiek..

Volgens mij heeft samsung in het laatste kwartaal geen 'nieuwe' telefoon meer gelanceerd. Nokia daarintegen is gestart met de Lumia lijn en heeft in de eerste kwartalen nauwelijks iets nieuws gepresenteerd.

Daarnaast is het jaar 2012 pure speculatie ..
Niet hier maar in de US is de SGS2 pas met kerst gekomen, en de Note wordt nu op CES pas voor de US aangekondigd...

Dus ja in die zin zijn er wel degelijk telefoons voor het eerst (nieuw dus) in een zeer groot land geintroduceerd :)
Uhm, de galaxy s2 is niet pas uit in de VS....

Alleen wat er wel de in de VS gebeurd is dat zo goed als elke big provider zijn eigen model krijg. Ik denk dat er iets van 10 verschillende 'introducties' van de Galaxy S2 (je verander daar niet zomaar van provider)

Lumia concurrent met 4S, SGS2 en NExus want de Galaxy Note is een soort niche product dat probeert een soort mini tablet te zijn. Meeste mensen vinden de Note gewoon te groot (wat ook de angst was van verschillende happy gebruikers).

Grootste concurrent van Nokia op dit moment is Iphone 4(s), Nexus, Galaxy S 2 (eventueel 3) en ironisch gezien de N9 want zo goed als alle tech websites vergelijken de Lumia 800 met de N9 want eigenlijk niet goed is voor Nokia (nooit twee van je eigen producten met elkaar laten concurreren).
HTC brengt niets uit op dit moment dat ook maar een beetje media aandacht krijgt
En de SGS2 is wel degelijk erg laat pas in de US gekomen, de versie die we hier hebben is daar nooit verkocht (en stel dat het nog zo was dan nog zouden die verkopen in het niets vallen vergeleken met de provider versies, immers kopen ze daar vrijwel alleen maar met abbo) :)

Sprint: September 16, 2011
AT&T: November 6, 2011
T-Mobile: October 12, 2011

Ps in de US is een grotere telefoon zoals de Note juist wat normaler als hier ik verwacht daar dus ook een hogere verkoop van dan in de EU gehaalt werd (wat voor z'n monster al absurd hoog was).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 juli 2024 05:28]

Dat klopt .. maar zolang nokia geen verkoopcijfers vrijgeeft van de Lumia (en andere toestellen) blijft alles puur speculeren.
Anoniem: 300525 @Lethal10 januari 2012 15:17
inderdaad. Dat viel mij ook op. Samsung gaat behoorlijk snel het laatste kwartaal. Het enige toestel was volgens mij de Note. Ik weet alleen niet of dat precies in het laatste kwartaal was of net ervoor.
Er staat ook Samsung achterop de Galaxy Nexus.
Anoniem: 300525 @Biff10 januari 2012 15:26
JA idd...was ik helemaal vergeten! En die vloog ook over de toonbank!!!
Anoniem: 300525 @awenmaek11 januari 2012 08:43
JA idd...was ik helemaal vergeten! En die vloog ook over de toonbank!!!
Wie denken er dat Sony en Nokia roet in het eten van Samsung zouden kunnen gaan gooien in 2012? Althans ik denk dat Sony nog een echt geduchtige concurrent zou kunnen gaan worden het komende jaar. Aankondigingen zien er veelbelovend uit.

En daarnaast is Nokia nu pas echt de draad weer aan het oppakken met de Lumia's. Nou ik zeg, laat ze maar komen, ik heb wel weer zin in een lekker concurrentie strijd waar het daadwerkelijk draait om de combinatie van prijs en innovatie.

[Reactie gewijzigd door Vinand op 26 juli 2024 05:28]

Samsung is het nieuwe Sony geworden, in mijn ogen. My Last Sony na ellende met fototoestellen en digicams van ze. Nokia zal best opgesnoept worden door MS aangezien ze nu alleen met Windowstoestellen enorm scoren, ook terecht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.