Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Samsung heeft in het voorbije kwartaal Nokia van de troon gestoten als marktleider in de verkoop van mobieltjes, vermoeden analisten. Nokia verkocht veertien jaar lang de meeste mobieltjes, maar de hegemonie van het Finse bedrijf lijkt voorbij.

Samsung heeft in het afgelopen kwartaal waarschijnlijk voor het eerst meer mobieltjes verkocht dan Nokia, blijkt uit een rondgang van persbureau Reuters bij analisten. Nokia heeft zijn verkoopcijfers al bekendgemaakt, maar Samsung komt pas eind april met de cijfers.

Analisten schatten de verkopen van Samsung gemiddeld op 88 miljoen mobieltjes en dat zouden er vijf miljoen meer zijn dan de 83 miljoen van Nokia. Nokia maakte de verkopen van mobieltjes bekend tijdens een winstwaarschuwing eerder deze week.

Nokia werd rond 1998 marktleider op het gebied van de verkoop van mobieltjes en heeft die positie in elk geval tot eind 2011 vastgehouden. Wel raakte het een jaar geleden zijn leidende positie op het gebied van smartphones kwijt, terwijl Samsung in Nederland Nokia in 2010 voorbijstak.

Samsung was pas enkele jaren de nummer twee; tot 2007 verkocht Motorola meer mobieltjes dan Samsung. Inmiddels is de Amerikaanse fabrikant, die vermoedelijk door Google wordt overgenomen, ver weggezakt. Waar Motorola in 2007 nog meer dan 150 miljoen telefoons verkocht, heeft het nu moeite om 40 miljoen toestellen per jaar af te zetten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Hopen dat Nokia nu met windowsphone de stijgende lijn weer in kan zetten, kwalitatief zijn de toestellen altijd dik in orde!
Windows Phone is niet waar je de markt mee wint vanuit dit opzicht van het wereldwijd het grootste aantal verkopen. Het gaat voornamelijk om de zgn. 'dumb-phones' die het grootste deel van de bulk uitmaken. Telefoontjes van max 50 dollar.

Overigens geldt dit voor ieder ander smartphone OS (afgezien van misschien Symbian dat in verschillende versies ook in de lagere segmenten aan te bieden is).

Nokia moet zich terugvechten in de opkomende markten als China en India, met veel mensen waarvan er steeds meer een telefoontje kunnen betalen cq. nodig hebben of gewoon willen. Voorheen waren Nokia's populair, kennelijk heeft Samsung zich daar tussen weten te worstelen.

Verder kun je je afvragen in hoeverre de degelijkheid uitmaakt. Wanneer een Nokia 'type X' 10 jaar meegaan (en in de lagere segmenten is de drang naar een nieuw toestel nu eenmaal minder), verkoopt Nokia aan mensen met dat toestel, 10 jaar geen telefoontje meer.
Aangezien een hoop mensen hun telefoon kopen met abonnement, kiezen ze toch wel elk jaar of 2 jaar een nieuwe telefoon, dus met die afzet komt het wel goed
Verschillende indicatoren en trends wijzen erop dat het met de afzet niet goed komt. Hoewel Nokia nog steeds een sterke naam heeft (met name in opkomende makten), blijkt er niet voor hun telefoons gekozen te worden.

Dat is met name bij de smartphones het geval, waar de verkopen met 50% zijn gedaald jaar-op-jaar. Helemaal zorgwekkend als je bedenkt dat er zeer veel mensen zijn die een Nokia smartphone hadden. Juist deze populatie zou als eerste geneigd moeten zijn weer een Nokia te kiezen.
Nokia heeft op belangrijke markten een Windows telefoon als vervanger neergezet en de mensen blijken er domweg niet voor te kiezen. De Symbians blijven dan nog aardig verkopen, ondanks het gebrek aan toekomst.

Dan mag het onder tweakers populair zijn: de consument heeft redenen om niet voor de combinatie Windows/Nokia te kiezen.

Overigens speelt er een andere trend een rol, die los staat van het platform: China heeft inmiddels geloofwaardige fabrikanten en de Chinezen proberen nu hun markt te beschermen. Lokale fabrikanten krijgen een voorkeursbehandeling t.o.v van Samsung en Nokia. Vooral voor Nokia heeft dit gevolgen omdat ze op deze markt traditioneel sterk zijn.
Dit geldt voor Nederland, dat hoeft in andere landen niet zo te werken.
Als je zelf je toestel los moet kopen dan is de aandrang om elke twee jaar een nieuw toestel te nemen vast kleiner.
idd, en de koppeling met windows 8 gaat waarschijnlijk ook een hoop voordelen bieden in de nabije toekomst. Aangezien Nokia en Microsoft dikke vriendjes zijn nu lijkt het mij dat Nokia een voorkeursbehandeling krijgt op dat gebied.
Wil niet zeggen dat ze per sé achterlopen toch? WM7 is inmiddels een prima alternatief voor Android. (op bepaalde vlakken)
WM7 op bepaalde vlakken misschien wel. Maar in het algemeen loopt het toch ver achter op IOS en Android.

Hopelijk brengt WM8 er verandering in want ik wil toch echt wel wat meer concurrentie.
Ik snap niet waarom de hoop dan op Windows gevestigd is. Op dit moment hebben Symbian, BBos en Bada/Tizen een sterker marktaandeel en betere papieren. Behalve Symbian dan, maar dat heeft Nokia in eigen hand.
Maemo -> MeeGo -> Tizen.. tis een opensource kindje wat elke keer van de hand gedaan wordt. Wou dat het een populair OS werd. Tot nu toe het mooiste OS vind ik zelf voor op een mobiel. Tevens heeft BB wel een goed OS in handen. QNX staat immers voor betrouwbaarheid. Maar in deze wereld gaat het niet om of een OS goed is of niet.

Ook al zou WP7 beter zijn.. dan alsnog kan het mislukken. En ook al zou WP7 slechter zijn het zou dan misschien ook wel kunnen lukken.

Een beter OS betekend niet een succes... Daar is meer voor nodig. O.a. Timing, Geld, Totaalpakket wat je biedt. Daarin was iOS goed met de iPhone en Android de enige keus naast iOS voor andere producenten. WP7 komt dan later nog als een derde wiel aanrollen en is eigenlijk beetje te laat en moet dus driedubbel zoveel werk verrichten om überhaupt een beetje populair te worden.
Er is alleen veel te weinig keuze als het gaat om WM7 en de specs zijn ook niet heel bijzonder.
WP7 is nog niet zo aangeslagen als Nokia had gehoopt.
Loopt nu alleen redelijk lekker in amerika. Jammer, ik heb zelf een lumia 800,
en de degelijkheid van nokia gecombineerd met windows is een gouden combi

denk ook niet dat het erg slim is geweest door aan te geven dan symbian uitgefaseerd wordt. want daar is nog steeds niet veel mis mee

[Reactie gewijzigd door looyenss op 13 april 2012 14:00]

Ik denk niet dat je WP7 nu al kan afschrijven, grote kans dat het straks beter aanslaat met de komst van windows 8, waardoor er een betere productlijn neergezet kan worden i.c.m. tablet en pc.
ik schrijf het ook niet af? ik zeg alleen dat het nog niet zo is aangeslagen als was gehoopt.
Steve Balmer moest bij alle aandeelvergaderingen vertellen dat het steeds tegenviel tot nu toe. Dus idd, ze hadden op meer gehoopt.
Een advies voor de Nokia: Android is Hot,windows is Not! :)

De tegenvallende verkoop cijfers van Nokia hebben aan de (tot recent)verouderde hardware te danken en een besturing systeem die niet populair is onder de grote user base.
Door de introductie van de iPhone en de nieuwe Samsung smartphones kan het zijn dat de absolute verkoop van Nokia terugliep, maar misschien groeit de markt zo sterk dat ze alleen relatief minder verkopen. In dat geval kunnen ze dus marktaandeel verliezen én meer smartphones verkopen.
In any case..ik denk dat de Windows phones van Nokia niet een succes te noemen zijn.

en dit is omlaag gemod..omdat??

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 13 april 2012 16:06]

Ik denk dat je eens even bij mij langs moet komen, mijn telefoon 2 weken moet lenen en dan nogmaals je mening over WP7 moet gaan geven.

WP7 works like a dream... alleen ziet het er minder fancy uit als android.. lekker basic, lekker makkelijk, loopt niet vast en zodra het meer wordt gebruikt zul je zien dat het beter is dan android of iOS
Als je op die manier je product moet verkopen dat ben je als bedrijf verkeerd bezig.

Als je vraagt aan een doorsnee consument die al jaren Android telefoons gebruikt hoe ze naar de iPhone krijgen dan zullen ze waarschijnlijk zeggen dat ze hebben gehoord dat het een makkelijk te gebruiken systeem is. Als je ze naar WP7 vraagt dan vind ik het knap wanneer consumenten je daar iets over kunnen vertellen (behalve de uiterst scherpe opmerking... Uuuuuh, windows is toch voor de pc????)

Dat is tenminste het beeld wat ik van WP heb... Hoe spijtig dat ook is heeft dat meer temaken met exposure ed

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 april 2012 14:11]

het beeld dat ik heb van android is een met virus/malware belaagd systeem, en als google niet snel iets doet, zal dat binnenkort het algemene beeld zijn spijtig genoeg.
Want iedereen download alles zonder op te letten waar de app om vraagt...
Dat je daar überhaupt op moet letten bij de aankoop slaat toch nergens op? Je moet van argeloze consumenten zoiets niet verwachten. Als ik iets bij de Blokker koop verwacht ik ook dat de Blokker weet wat zij verkoopt en dat ik daarbij iets mag verwachten. Googles methode om pas bij klachten actief te controleren is mijnsinziens een enorm domme keuze.
Voor de vrijheid die je krijgt om dingen te instaleren vindt ik het totaal niet erg om iets te controleren.

(Geheel persoonlijke mening)
Wie zegt dat de virussen uit de Google Play store komen dan? De virussen kunnen prima van het 'sideloaden' komen, niemand die controleert of er een virus in die APK zit.
Niet zelf kunnen kiezen klinkt er communistisch.

Jij stemt toch ook op een partij? Vind je het vervelend dan om te kiezen? Of heb je liever een communistisch systeem?
Bij Apple kun je ook zelf kiezen voor die vrijheid hoor, dat heet een jailbreak. Als je zo graag vrijheid wilt dan doe je dat toch? Ik hou je niet tegen. Maar doe mij maar een veilig en gebruiksvriendelijk IOS.
daarom heet het ook windows PHONE. apple is ook voor de PC, net als google overigens.. chrome OS?

Waarom kunnen consumenten er niks van zeggen? misschien omdat niemand het heeft? in tegenstelling tot iOS of android.. die moesten ook opstarten. en windows is gewoon een heerlijk OS om over te zeiken, aangezien iedereen dat toch wel doet. dus WP7 is bij voorbaat al kut omdat het
1. windows is
2. WM6 gigantische flop was

De beste reclame is toch mond tot mond reclame, en dat kan alleen als de menigte van zijn windows vooroordeel afstapt en een telefoon aanschaft
Het verschil tussen Android en WP7 is alleen wel dat je toentertijd kapot gegooid werd met reclames van Android telefoons. Vooral Samsung en HTC maar later ook zeker SE en LG. Het beeld wat die reclames bij mij oproepen is dat Android aangepast kan worden naar iedereen zijn wensen (hou je van het een koop je HTC, hou je van iets anders neem je Samsung). Het beeld wat de WP7 reclames bij mij oproept (zie sowieso alleen van Nokia dit soort reclames) is dat ik keuze heb uit 1 soort gebruikers ervaring (die telefoons met die rare blokjes).

Maar ja misschien kijk ik ten eerste iets te weinig reclames en let ik misschien niet goed op maar behalve op Tweakers heb ik vrijwel niks anders gezien dan die blokjes. Ik heb niet gezien wat voor gebruikers ervaring die blokjes met zich mee brengen terwijl je in de Samsung reclames, bijv de SG Note, veel meer ziet van de gebruikers ervaring. (even los gelaten of de gebruikers ervaring echt zo is natuurlijk want de gebruikers ervaring van WP7 schijnt heel goed te zijn)

Moet wel toegeven dat het beeld, wat ik heb, veroorzaakt kan worden door enorm veel verschillende zaken. Het gevoel van herkenning/binding kan ook meespelen. Als je bijv naar de stylus reclame van de Note kijkt heb ik zoiets van "Heee, dat is handig! Dat wil ik ook" Bij Nokia heb ik dat gevoel niet.

Maar ja iets anders dan uit de IK vorm praten kan je over dit soort zaken niet... Maar ik kan wel aangeven dat het vooroordeel wat ik van de Nokia Lumia's heb is nog lang niet verdwenen (ik besef me daarentegen wel dat ik ze zeker een kans moet geven op 1 januari 2013... Tijd voor de vervanging van mijn sgs2)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 april 2012 15:43]

Je bent me net voor, want die opmerking van Essox gaat helemaal mank...

van de toestellen die men hier zakelijk of prive heeft aangeschaft het afgelopen half jaar waren er slechts 2 android toestellen, en nog specials ook. (google + Note)

Het meerendeel is een toestel van nokia of htc met WP7!!

Hadden de analisten ook niet voorspeld dat ergens in 2015 zelfs Apple voorbijgestreeft gaat worden door MS met Windows Phone software.. (kan artikel even niet terugvinden)

Dus dat zegt voldoende en kan Nokia weer een frisse toekomst tegemoet zien!
Om eerlijk te zijn zou ik niet zo zeker zijn van die voorspelling.
In 3 jaar kan veel veranderen, kijk maar naar de tabletmarkt.
We hebben hier te maken met 3 innovatieve (groepen) bedrijven die niet bang zijn om zelf markten te creëren om producten te verkopen.
Onzin, als jij bij een bedrijf werkt dat Windows Phone 7 apps maakt dan is het logisch dat iedereen een WP7 heeft.
Hadden de analisten ook niet voorspeld dat ergens in 2015 zelfs Apple voorbijgestreeft gaat worden door MS met Windows Phone software.. (kan artikel even niet terugvinden)
Door Microsoft gesponsorde analisten zeker? Deze uitspraken zijn zinloos zonder bron.

Ik wacht nog steeds op de verkoopcijfers van Nokia's 2011 Q4 en 2012 Q1 om aan te tonen dat het 'heel goed gaat' met WP7, maar het blijft angstvallig stil.

[Reactie gewijzigd door Kwastie op 13 april 2012 15:23]

Ik geef toe dat je een bron moet geven bij beweringen, maar deze was wel erg makkelijk te vinden.

http://lmgtfy.com/?q=predictions+windows+phone+2015

Dit geldt overigens meer voor BAMMER. Ik ben benieuwd waar je op gezocht hebt.
Welke WP7 apps? Er is bijna geen aanbod.
Mee eens ;.; Lumia werkte zo lekker dat ik bijna spijt kreeg van mn SGS II

Om dit erg out of context te brengen,

Blood(Klanten) For the Blood God(Nokia)


EDIT; spelling failures.

[Reactie gewijzigd door DheeradjS op 13 april 2012 14:27]

Ik heb een Lumia 710, en wat mij betreft komt die gelijk op met mijn iPod Touch / iPad, qua OS. Ik heb één keer een Android ding geprobeerd, wat een nachtmerrie was dat.
Het blijft voorlopig even "Wat de boer niet kent eet ie niet". Maar wanneer Microsoft Windows 8 voor PC heeft gelanceerd, heeft "iedereen" in no-time dat op zijn PC staan. En vervolgens is WP7 / WP8 opeens een perfecte aanvulling. Ik voorzie een verkoopboost binnen een jaar.

Ik zou geen andere telefoon meer willen dan mijn Lumia 800. Okee misschien de Lumia 900. :) De rest stelt gewoon niks meer voor sinds ik aan WP7 begonnen ben.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 13 april 2012 14:20]

Ik denk ook dat Windows 8 de markt voor mobile toestellen gaat veranderen! Ik hoop het in ieder geval zodat er een extra concurent ontstaat in de tablet markt!
Een advies voor de Nokia: Android is Hot,windows is Not!
Android is een beetje het OS voor mensen die zich geen iPhone konden veroorloven. Android is niet zo groot geworden omdat het zo goed was, zet die gedachte nu maar uit je hoofd. Persoonlijk verwacht ik dat de verkoop van WP7,8 toestellen straks met de introductie van Windows 8 enorm zal toenemen ... en dan met name ten koste van Android.
Android is een beetje het OS voor mensen die zich geen iPhone konden veroorloven.
Hahaha ik kan er wel 10 veroorloven en heb toch Android ;)
High end Androids zijn bijna even duur... maar misschien had HerrPino het over de budget toestellen van 100 tot 250 euro. Tsja voor dat geld kan je het beste dan terecht bij Android.

Vind het beetje gekke opmerking van HerrPino. Niet iedereen wil 500/600 euro uitgeven aan een mobiel. Om die mensen dan gelijk neer te halen met dat ze geen geld hebben.... dat vind ik een zwak argument.
Ik ken genoeg mensen die Android fijner vinden omdat het open is, en een aantal van die mensen rijden in auto's die toch wel meer kosten dan een gemiddeld jaarsalaris.
Als Android gebruiker zeg ik eerder : Android is crap.

De meest gehoorde opmerking die ik in mijn omgeving hoor over Android is dat het in de volgende versie beter is. En dat staat dan los van welke versie je op dit moment hebt...
Ik vind het jammer dat ze zo achter zijn komen te lopen. Voor het smartphone tijdperk had ik standaard Nokia telefoons. Veel robuuster werd een mobieltje gewoon niet.
Helaas is dat door mijn voorliefde voor Android niet langer mogelijk.
De meeste Android mobieltjes zijn ook wel redelijk stevig.
Je moet er uiteraard niet mee gooien, zoals sommige mensen met hun Nokia's deden :|
Met een Nokia kon het.

Rondje wasmachine, of 2 dagen in de vriezer(Het is me echt overkomen, vraag niet hoe) waren geen probleem.
Maar heb je dat dan ook getest met een ander toestel, beetje onzinnig om te zeggen dat een telefoon iets niet kan wat je niet getest hebt :P

De Galaxy S2 bleef zelfs functioneren tot -35 graden, en bevat waarschijnlijk veel meer dingen als de nokia waar je het nu over hebt (GPS/WiFi/BT/Touchscreen) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 april 2012 15:01]

Heb zelf ook een Samsung gehaald afgelopen kwartaal, in de sub30 euro "regio/troep" vond ik hen degelijker overkomen in de winkel, al zei de verkoper dat Nokia beter is.
Om even in de Windows Phone discussie te springen.

Van de ene kant denk ik: Goed! Meer concurrentie, dat houdt de markt scherp.
Maar van de andere kant vind ik het minder goed, omdat we dan weer de grote versplintering krijgen waar wij eerst last van hadden. De meeste mobiele producten zijn nu gemaakt voor Android, iOS en eventueel Blackberry OS, en daar komt nu weer een speler bij.
En ik denk dat iedere tweaker hier wel weet dat Microsoft (ook Google en Apple) standaarden anders behandelt en toch weer eigen functies toevoegt (zoals IE vooral vroeger deed)
En dat gaat weer ten koste van de makers van apps en uiteindelijk van de klant..
Microsoft is al jaren een speler op de Smartphonemarkt geweest, die komt er niet ineens bij, maar nu gaan applicatiebouwers inzien dat ze toch misschien WP ook moeten gaan ondersteunen.
Met erbij komen bedoel ik voor de grote groep gebruikers, ik had tot een korte tijd geleden nog nooit iemand uit mijn omgeving met een WP toestel gezien.
Microsoft is al jaren een speler op de Smartphonemarkt geweest,
Je kunt de 'oude smartphone' markt niet vergelijken met nu. Het gaat tegenwoordig gaat het voornamelijk over het platform / ecosysteem.
Maar nu gaan applicatiebouwers inzien dat ze toch misschien WP ook moeten gaan ondersteunen.
Want? Bron?

Face it: Microsoft was '(te) laat' met de introductie van WP7, nu is het een sterke duopoly welke lastig is om te doorbreken.
Daarnaast is het ook nog zo dat de WP browser geen Webkit is. En die van Android en iOS en alle andere OSen wel.
In de toekomst moet je wel je browser baseren op Webkit. En ik vind dat alleen maar goed. Een mooie standaard die opensource is en door iedereen gebruikt kan worden.
Me kameraad heeft een Lumia 800 en heel veel websites werden niet correct weergegeven in tegenstelling tot o.a. webkit browsers.
Wie weet komt er nog een Webkit browser voor WP7 uit ;) zou mooi zijn.
Ik heb het idee dat Nokia nu onttroont word door Samsung omdat het marktaandeel van Symbian al lange tijd aan het dalen is en WP7 er nog niet lang genoeg is om dat gat op te vullen. Voordat Nokia met de WP7 telefoons uitkwam was er al een dalende lijn ingezet, maar dat heeft even nodig om bij te trekken.

Als ik zo kijk wat voor promotie nokia aan het doen is voor hun nieuwe telefoons (waarvan de laatste pas net gelanceerd is, de Lumia 900), dan denk ik wel dat ze wel weer terugkomen.

Vooral WP8 (en in zekere zin Windows 8) zal wel weer een impuls geven omdat die gewoon weer een hoop verbeteringen zullen brengen voor het platform en de manier waarop ontwikkelaars het platform kunnen ondersteunen.

Het grote voordeel voor het kiezen van een Nokia WP is momenteel de extra applicaties die niet op de overige telefoons zijn te vinden. Aangezien de hardware prima is en het systeem solide, ben ik er wel van overtuigd dat die stijgende lijn in verkopen wel door zal zetten, maar waarschijnlijk zal Samsung het stokje over gaan nemen omdat de tijd tussen de daling van Symbian en de stijging van de Lumia lijn iets te groot is om snel terug te halen. Ik denk dat het eind van dit jaar wat beter zal laten zien hoe goed het met Nokia gaat, want in die periode moeten de Lumia telefoons wat beter verkrijgbaar zijn en zal je met WP8 ook een hardware-upgrade zien waar zoveel kopers (teveel) waarde aan hechten.
De belangrijkste afnemers van Nokia WP (+HTC) vindt je in het conservatieve bedrijfsleven.
Uit gewoonte kiest men voor Microsoft want dat kent men al jaren.

Gelukkig kiest de consument voor de variatie in hardware en leveranciers die je hoofdzakelijk bij Android hebt.

Wat bij betreft blijft WP een niche markt.
Of Windows 8 populair gaat worden is ook maar zeer de vraag.
Het zou mij niet verbazen als Microsoft Nokia achterna gaat.
En door het niet hebben van een android telefoon, loop je achter? Aparte logica.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 13 april 2012 13:57]

Dat was gewoon een 2de vraag achter ze eerste opmerking, maar als Nokia in 2008 Android had gekozen waren ze nu hun plek iig niet kwijt ;) En als Samsung niet voor Android had gekozen hadden ze nu niet op plek 1 gestaan...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 april 2012 13:59]

Pure speculatie. Men weet nooit wat er in de toekomst zal gebeuren en evenmin wat er in het verleden zou gebeurd zijn indien men een andere beslissing had genomen.

Had Samsung niet voor Android gekozen, was Android misschien nooit zo populair geworden? Android werd namelijk niet op zijn eentje populair. Het hielp heel veel dat grote mobieltjesmakers zoals Samsung een sterke focus op Android hadden.

Stel dat Nokia en Samsung terzelfdertijd hadden gekozen voor Android. Wie zou dan nu nummer 1 zijn? Zou er een prijsoorlog zijn uitgebroken waar de producten met de laagste productiekost en adviesprijs wint. Zouden de trouwe fans van Nokia wel zin hebben om over te schakelen van Symbian naar Android? Of toch meer dan dat ze nu zin hebben om naar Windows Phone te schakelen..

Allemaal speculatie. We zullen het nooit weten en wie kan het wat schelen? Alleen de toekomst telt. Zal Samsung de concurrentie wel aankunnen van Chinese merken? Misschien worden Huawei en ZTE de nieuwe marktleiders binnen een paar jaar?

In ieder geval is het knap van Nokia dat ze meer dan tien jaar marktleider zijn geweest. Dat gebeurt niet zomaar. Waarschijnlijk was het ook eens nodig dat Nokia zijn toppositie kwijt speelt. Het wakker innovatie aan en zet een bedrijf onder druk haar hele strategie tot in detail in vraag te stellen. Dan pas kom je te weten wat je echte zwakten zijn. Grote bedrijven die lang een toppositie hebben in de markt kijken zelden in de spiegel, waardoor ze pas - te laat - realiseren dat ze achterlopen op de concurrentie als de verkopen sterk beginnen te dalen.

Ik volg alvast vol spanning de evolutie in de markt van mobiele apparaten (smartphone, tablets, ultrabooks,...). :)
Samsung heeft Android niet groot gemaakt, dat was vooral HTC, en daarna heeft Samsung dat stokje overgenomen...

Tuurlijk is het speculatie ;)

PS er hoeft niet geschakeld te worden door de huidige gebruikers, dat je Android aan kan bieden wil niet zeggen dat je de rest meteen moet laten vallen natuurlijk. Lijkt wel of jij en morten denken dat je maar 1 OS tegelijk aan kan bieden, wat natuurlijk onzin is.

Ze hadden het op z'n minst kunnen proberen zeker toen ze nog groter waren hadden ze meer aanhangers en was het makkelijker dan nu ze gekrompen zijn.
Samsung heeft niet specifiek voor Android gekozen, zij bieden zowel android als WP toestellen aan.
Nokia had eerst Symbian en heeft enige tijd geleden een grote zak met geld van Microsoft ontvangen. Daarom hebben ze zich op WP gericht en niet op Android.
Wat straks best wel eens een fatale beslissing kan blijken te zijn geweest, hoe goed WP al dan niet moge zijn.
Samsung heeft niet specifiek voor Android gekozen, zij bieden zowel android als WP toestellen aan.
Nee maar sluit het ook niet uit zonder te proberen, en 90% van Samsung smartphone verkopen zijn gewoon Android...

Van mij had Nokia ook niet ENKEL Android aan goeven bieden, je moet je risico juist spreiden lijkt me, precies de tactiek die Samsung aanhoudt. Wat Apple doet kan alleen Apple en die hoeven hun risico dan ook niet echt te spreiden...
Kopieren doen ze allemaal. Het zou ook heel dom zijn om dat niet te doen. Kijk naar wat de concurrent doet, en als dat goed is en goed aanslaat dan aap je dat na, zolang je geen copyright materiaal gebruikt. Helaas is de wereld, mede door een aantal partijen (ik noem geen namen), totaal verziekt. Het zou me niet verbazen als een van deze partijen een patent heeft op het plaatsen van je mobiel tegen je rechter of linker oor om te kunnen communiceren met de persoon die je belt.

On topic, hulde voor Samsung. Ze hebben met hun mobieltjes/smartphones de markt veroverd. Wie had dat gedacht 5 jaar geleden...
5 Jaar geleden was Samsung ook gewoon een zeer krachtige speler op de markt hoor. Zeker op het gebied van de dumbphones, en daar gaat het voornamelijk om wanneer het over aantallen gaat, stootte het gewoon mee met Nokia op het internationale podium.
Ik kan niet meer tegen dat stomme argument dat de één weer iets van de ander gekopieert heeft.
Daarom lijken zeker bijna alle waterkokers op elkaar,
en daarom lijken bijna alle forums op elkaar,

In mijn ogen kom je na een bepaalde periode op een ontwerp uit wat gewoon het makkelijkste/prettigste werkt.
Of t nu waterkokers, forums of smartphones zijn .....ik noem t allang geen na-apen meer, en heeft al helemaal niks met kwaliteit te maken.
Je lijstje klopt niet, Nokia, en Motorola met kwaliteit, ja.

Apple? Die leveren spul dat bedoelt is voor mensen die totaal geen verstand hebben van computers. Dat is misschien genoeg voor een doorsnee mens, maar niet voor een IT'er.
Apple is juist fijn als IT'er, dan kun je het werk op de zaak laten. En thuis gewoon doorgaan als gebruiker in plaats van verder werken.
Een bedrijf zou - in mijn ogen - dom en koppig zijn zou het niet kopiëren/overnemen wat momenteel goed verkoopt zolang je geen beter alternatief kan aanbieden. En dat laatste weet je eigenlijk pas echt als je het introduceert op de markt. Een innovatieve functie kan héél goed ontvangen worden in marktonderzoeken en in reviews van pre-productie modellen, maar nog steeds floppen bij de echte introductie op de markt. Hiervoor zijn tal van redenen op te sommen.

Daarbij daag ik mensen graag uit één internationaal elektronicabedrijf op te sommen dat niets overneemt/kopieert van de concurrentie. Wat mij zelfs niet realistisch/haalbaar lijkt.
Samsung is zo een beetje achter de schermen een hele grote innovator... Waar denk je dat de gehele amoled technieken + vooruitgangen vandaan komen? En daarnaast is Samsung voorloper op het gebied van micro innovaties, micro implementaties en vooruitgangen... (denk je dat apple voor de grap hun chips laat maken door samsung? Nope, omdat samsung de enigste is die dat op zo een micro formaat en precisie kan). Samsung is zo een beetje een van de echte grote helpers in het feit dat onze telefoontjes daadwerkelijk steeds sneller kunnen worden..

Laat mij maar ff het woord doen: Wat heeft apple dan eigenlijk voor innovatie op de mobiele markt gebracht?

[Reactie gewijzigd door Vinand op 13 april 2012 14:38]

Dus je vindt die oled schermen van Samsung op de mobiele markt niet innovatief? Of de doorontwikkeling van die techniek in het scherm van de Galaxy S2? Of dat Samsung een van de eerste was met het gebruiken van swype als invoer methode? Of de eigen processoren die ze gebruiken? Tis allemaal troep volgens jou?

Je moet niet alles geloven wat "andere" bedrijven je vertellen om hun mobieltjes meer te verkopen dan de concurrent...al helemaal niet van bedrijven die veel Samsung "troep" in hun eigen mobieltjes stoppen :-)
Schermen misschien? Worden door anderen zelfs bij Samsung ingekocht.

Verder zijn er wel degelijk innovaties geweest van Samsung, nu en in het verleden, op het gebied van design, techniek en gewoon slimme ideeën. Denk aan de P-series met die extra accu in het leren mapje met chroomaccenten vanuit een design idee waarmee het gewoon de meest chique ogende telefoons waren plus erg degelijk. Denk aan de F700 waarmee ze een tochervaring met toetsenbord boden zonder dat je aan Windows mobile moest. Denk aan de D900, U600/700 slide toestel met een zeer goede camera en de laatste zelfs HSDPA hadden, wat toen niet gewoon was voor dumbphones (zelfs bepaalde smartphones hadden het toen niet.

En meer recentelijk kun je het hebben over Exynos SoC's waar verschillende smartphone fabrikanten van gebruik maken, inclusief Apple.

Kwa recente toestellen kan je zeggen dat ze in het begin als enige een Androidtelefoon hebben weten uit te rusten met een goede camera en natuurlijk weer het gebruik van prachtige schermen.

Wat kwaliteit betreft praat je ook onzin. Daar ontlopen de grote spelers elkaar namelijk totaal niet. En dat is al jaren het geval. LG bleef voorheen wat achter. Ik weet niet hoe dit nu gesteld is.

En inderdaad mag je na dit alles je ook afvragen wat voor innovatie Apple dan heeft gemaakt? Een gebruiksvriendelijke GUI waar ze nu al jaren op leunen? En de PR-machine achter de verkoop, maar ik weet niet of dat zo positief is. Net als dat ook geldt voor de restricties kwa hard en software met een commercieel motief, die bijv. MS nu ook overneemt (wat de software betreft dan).
Samsung is momenteel een veel sexier merk, en dat staat helemaal los van wel of geen Android.
Daarnaast kent iedereen de Galaxy lijn van Samsung. En niet bijvoorbeeld de Omnia lijn voor WP7.
Ze hebben wel telefoons met windows 7.5 (mobile).

Ze hadden een erg versplintert smart/dumbphone bestand met symbian,meego/maemo,windows. Nu is semi-smartphone sybmian en Smartphone windows.

Het is te hopen voor ze dat ze nu weer wat kunnen meedingen in de smartphone wereld

[edit] dacht dat de lumia een 8 was

[Reactie gewijzigd door Rmg op 13 april 2012 15:26]

Je bedoelt Windows Phone 7?