Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Nokia heeft in het voorjaar in Europa minder smartphones verkocht dan Apple, Samsung, HTC en BlackBerry. Dat blijkt uit cijfers van analistenbureau IDC. Nokia zag het aantal verkochte smartphones kelderen met 60 procent.

Er zijn voor het eerst meer smartphones verkocht dan 'domme telefoons', aldus onderzoeksbureau IDC in zijn kwartaalrapport over de Europese telefoonmarkt. Er werden 20,4 miljoen featurephones verkocht, veelal goedkope prepaidtelefoons, terwijl er 21,8 miljoen smartphones werden verkocht.

De nieuwe Europese marktleider op smartphonegebied is Samsung, met een marktaandeel van 22 procent. De Koreaanse fabrikant verkocht acht keer zo veel smartphones als in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Apple volgt daar vlak achter. Nokia verkocht 60 procent minder smartphones dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Daarmee komt de oud-marktleider op de vijfde plaats terecht, nog achter HTC en BlackBerry-maker RIM. Andere smartphonefabrikanten, zoals LG, Huawei en ZTE, verkochten in totaal vier miljoen toestellen in Europa, een behoorlijke stijging ten opzichte van vorig jaar.

Fabrikant
Verkocht Q2 '11
Aandeel Q2 '11
Verkocht Q2 2010
Aandeel Q2 '10
+/-
Samsung 4,8 miljoen 22% 0,6 miljoen 4% +700%
Apple 4,6 miljoen 21% 2,8 miljoen 19% +64%
HTC 3,1 miljoen 14% 1,4 miljoen 10% +121%
RIM 3,0 miljoen 14% 2,6 miljoen 18% +15%
Nokia 2,3 miljoen 11% 5,8 miljoen 39% -60%
Andere 4,0 miljoen 18% 1,5 miljoen 10% +167%
Totaal 21,8 miljoen   14,7 miljoen   +48%
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Wow wat een comeback van Samsung zeg :P Props! Verder is dit natuurlijk niet echt schrikbarend... Het bevestigd gewoon hetgeen wat hier allang wordt gezegd, Nokia moet snel gaan bewijzen dat ze wel weer een rol kunnen spelen in de wereldwijde markt
Ik denk dat Nokia zich beter een paar jaartjes wat meer op de achtergrond stelt en deftige research pleegt. Om dan met een dijk van een concept terug de markt te betreden. Die 500+ (;)) modellen die ze nu hebben maken het er volgens mij alleen maar lastiger om het hoofd boven water te houden.
Dat lijkt mij ook de beste optie alleen ik vrees dat het niet realistisch is. Dit omdat aandeelhouders vermoedelijk niet akkoord gaan met zo'n plan. Die willen de waarde van het bedrijf behouden en jou idee zal ervoor zorgen dat de waarde van Nokia geminimaliseerd zal worden (met als uiteindelijk doel om natuurlijk meer waard te worden).
Ik vrees dan ook dat de aandeelhouders eerder zullen kiezen voor een verkoop dan ervoor kiezen om hun eigendom in waarde te zien verminderen. Beetje korte termijn visie maar die wordt wel vaak gebruikt in dit soort situaties
Dat lijkt mij ook de beste optie alleen ik vrees dat het niet realistisch is.
Het is helemaal niet realistisch. Kijk naar het totaal beeld, de wereldwijde verkoop.
Europa is te klein, vandaar deze cijfers.Daarbij is EU een heel andere markt.

http://i51.tinypic.com/2iw11eg.png

http://www.mobiletoday.co...le_phone_sales_in_Q2.aspx

Dit onderstaande komt ook van IDC. En laat iets heel anders zien:
http://www.mobilecowboys....rtphone-Market-Q22011.jpg

Bovenstaande cijfers zijn van 12 aug
Uiteraard verliezen ze veel maar dit komt ook door negatieve publiciteit!

Overigens zegt HTC dat het 800.000 smartphones meer heeft verkocht dan IDC heeft berekend!

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 8 september 2011 23:29]

Uiteraard verliezen ze veel maar dit komt ook door negatieve publiciteit!
Onzin. Nokia heeft al tijden geen fatsoenlijk toestel meer in de markt weten te zetten vanwege hun arrogante en zelfingenomen houding.
Winst maak je als je een slimme strategie en goede producten hebt.
De markt veranderde en Nokia leek te denken dat ze hier niets mee te maken hadden.
De cijfers die je aanhaalt gaan over alle mobiele telefoons dus ook die tig miljoen miljard modelletjes van 25$.
Als je niet mee kan komen in het Smartphone segment dan zal dit uiteindelijk ook impact hebben op je budget segment.
Nokia is veel te log door een vette managementlaag die elk oog voor detail is verloren omdat ze enkel aan grote klappers liepen te denken.
Kijk naar de iphone. Daar zat geen revolutionair onderdeel in maar alles kleine details maken het tot een success.
Overgenomen worden door Microsoft zou echt een boost voor Nokia zijn, maar hoorde dat ze het niet willen
[...]

Onzin. Nokia heeft al tijden geen fatsoenlijk toestel meer in de markt weten te zetten vanwege hun arrogante en zelfingenomen houding.
Ben ik totaal niet met je eens. De Nokia 5800 die ik gebruik is een prima toestel evenals de laatste releases van Nokia.En als helemaal qua geluid kan er maar weinig op tegen een 5800, ook niet van Apple.

PALM was arrogant en zelfingenomen. Daarom is het webOS ook niets geworden met het prachtige webOS. Nokia is het zeer zeker niet.
Winst maak je als je een slimme strategie en goede producten hebt.
En Nokia weet dat ze die hebben. Waarom denk je nou dat ze nog steeds nieuwe modellen uitbrengen?
Let maar op. Dit Nokia verhaal gaat nog een verrassende wending krijgen!
De markt veranderde en Nokia leek te denken dat ze hier niets mee te maken hadden.
En dat classificeer jij als zijnde arrogant en zelfingenomen?
De cijfers die je aanhaalt gaan over alle mobiele telefoons dus ook die tig miljoen miljard modelletjes van 25$.
Waar maak jij dat op uit?
http://www.allaboutmeego....2011_results-smartpho.php
Neem verschillende bronnen en je komt op diezelfde cijfers uit, van smartphones!
Als je niet mee kan komen in het Smartphone segment dan zal dit uiteindelijk ook impact hebben op je budget segment.
Ik denk dat Nokia voldoende capaciteit heeft, nog steeds.
Nokia is veel te log door een vette managementlaag die elk oog voor detail is verloren omdat ze enkel aan grote klappers liepen te denken.
Die managementlaag heeft Nokia niet alleen. Dat hebben ze bijna allemaal.
Kijk naar de iphone. Daar zat geen revolutionair onderdeel in maar alles kleine details maken het tot een success.
Nou liever niet want daar zit echt helemaal geen innovatie in. Apple drijft op naam en hype en verder niets.Heb je een Iphone 1st gezien, dan ken je de rest ook al incl. 5th gen.En de GUI saai! ;)

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 9 september 2011 21:17]

Niet alleen de aandeelhouders, maar de dynamische markt is een belangrijke oorzaak. Vooral de technologie-markt is volatiel. Plannen worden gewoonlijk voor maximum 1 jaar gemaakt, aangezien men amper een idee heeft hoe de markt er voor zal staan binnen 12-24 maand.

In deze omstandigheden is een deftige marktanalyse quasi onmogelijk. Tegen de tijd dat je jouw marktonderzoek perfect hebt uitgevoerd, is hij al weer waardeloos, aangezien de markt al is veranderd. Natuurlijk kan je met meer mankracht de nodige tijdspanne verkorten, maar is dit dan nog financieel verantwoordbaar?

In de praktijk zie je dus vlug dat niet alle resultaten van een onderzoek worden onderzocht en dubbel gecontroleerd. Het gebeurd dus wel eens dat een parameter in de data onterecht als onbelangrijke data werd bestempeld - en dus niet werd onderzocht - maar eigenlijk wel een cruciaal is en de hele conclusie in een ander daglicht zou stellen.

In een ideale wereld, kan marktonderzoek - mits correct uitgevoerd en met minimale statistische onderzoeksfouten (kaderfouten e.d.) - een correcte weergave geven van de markt(vraag). In de realiteit zijn er tal van (financiŽle) beperkingen en statische fouten die ervoor zorgen dat men meestal "the bigger picture" mist.

Wat Nokia moet doen is een complexe vraag en niemand weet het correcte antwoord. Tot op vandaag kunnen we nog steeds de toekomst niet voorspellen. Zelfs marktonderzoek niet! ;)
Volgens mij hebben ze al wat jaren gewacht. Ze hebben jarenlang aangemodderd met Symbian, heel kort perfecte zaken gedaan met Maemo alleen dat was te laat en verkeerd geplaatst. Doordat Microsoft aardig de touwtjes in handen lijkt te hebben bij Nokia, wordt MeeGo (een geweldig mobiel OS) weggedaan, evenals Symbian.

Samsungs aandeel is duidelijk: ze hebben een streepje voor op concurrentie met hun amoled schermen. Dat, plus de sterke Galaxy-naam die in korte tijd is uitgebouwd.
Snelle telefoons, prachtig scherm en de nieuwste Android. Dat wil de koper hebben.

Nokia kan nog steeds kwaliteit bieden maar loopt in specs hopeloos achter.
Dit wordt pijnlijk duidelijk met de N9: heel erg leuke telefoon, maar het mist gewoon de specs. Ik wil Maemo/MeeGo wel hebben, maar geen 8Mpixel terwijl ze een 12Mpixel in de N8 hebben zitten en een singlecore 1GHz processor. Mijn N900 loopt zelfs sneller, zei het overgeclockt!

De N9 had drie kwartalen geleden nog uitgemaakt, nu niet, maar het is wel het flopmodel topmodel.

Als Samsung MeeGo nu oppikt waar Intel/Nokia het heeft laten liggen, kunnen ze binnen 2 jaar (ruim) marktleider zijn.
Volgens mij hebben ze al wat jaren gewacht. Ze hebben jarenlang aangemodderd met Symbian, heel kort perfecte zaken gedaan met Maemo alleen dat was te laat en verkeerd geplaatst. Doordat Microsoft aardig de touwtjes in handen lijkt te hebben bij Nokia, wordt MeeGo (een geweldig mobiel OS) weggedaan, evenals Symbian.
Technisch gezien was Symbian een pracht besturingssystem, qua user interface heeft men het gewoon laten lopen...

Eigenlijk heeft men nooit een goed antwoord op de iPhone, en later de Android-based phones, voor wat betreft de gebruikersinterface. Door hier, op tijd(!), geen aandacht aan te geven heeft men de concurrentie uiteindelijk voorbij zien schieten.

En in hoeverre de nieuwe Windows Phone gebaseerde telefoons hier een antwoord op hebben is nog maar de vraag - als je het mij vraagt had men beter op Android over kunnen stappen. En iedere maand dat deze situatie voortduurt maakt het alleen maar lastiger, het enige wat Nokia nog kan hopen is dat bedrijven en instellingen voor massaal voor Windows Phone kiezen ivm compatibiliteit met MS-Windows op de desktop. Maar hoe groot is die kans nu Android steeds groter wordt en Apple een sterke tweede blijft???
Dat Samsung meer smartphones heeft verkocht dan Apple is niet zo een grote prestatie als je bedenkt dat Samsung ook hele goedkope smartphones verkoopt.

IPhone is maar 200.000 stuks minder verkocht terwijl het duurder is dan de gemiddelde smartphone.

Als je alleen naar de 1e plek kijkt krijg je een vertekend beeld, zeker als je bedenkt dat Apple met de iPhone ook geld verdient door de apps en itunes en veel meer winst maakt per iPhone dan Samsung met een willekeurige smartphone.
Ik denk dat niemand er hier aan twijfelt dat Apple er meer aan verdiend. Maar Samsung wordt gewoon meer gebruikt. feit is feit.
Blijkbaar is Samsung beter dan Apple in staat om telefoons te maken voor een veel lagere prijs die toch erg populair zijn. Verdien je dan geen 1e plek?
Bedankt voor deze nuttige reactie, Mr. Applefanboy. :z

Heb zelf ook een Galaxy S i9000, en terecht dat ze 1e staan! Wat een geweldig fijne telefoon!
De 1e plek is zeker geen vertekend beeld, zeker niet als je ziet dat ze 700% meer telefoons hebben verkocht. Mooie prestatie.

Samsung Rules! _/-\o_
Ik ben geen fanboy maar als je kijkt naar de feiten dan verkoop apple gewoon dure smartphones met veel marge, heel veel marge.

Samsung heeft goedkoop en duur maar haalt nooit die marges die apple heeft. Misschien verdient apple met een paar minder smartphones wel netto 3x meer dan samsung.

De stijging van samsung komt natuurlijk omdat er steeds meer goedkope smartphones zijn, nokia die markt laat liggen en samsung daar een groot deel van pakt.
Ik begrijp de Dark_man reactie. Wil eens de verkoopcijfers van de GalaxyS i9000 zien t.o.v. de Iphone.

ps: heb zelf ook een samsung en samsung is que prijs kwaliteit zeker zeer goed.
Dat is ook niet eerlijk te vergelijken want er zijn 100 android phones en maar 1 iOS dus in dat opzicht is het weer heel logisch dat 1 android telefoon nooit zoveel verkopen zou halen als 1 iOS telefoon...

Als Apple 10 telefoons had was het totaalverkoop aantal misschien wel gelijk, wie weet en dus...

Er is altijd wel een excuse waarom de ene telefoon meer of minder als de ander verkoopt, of het ene OS beter of slechter verkoopt :)
een markt die groeit met 48% en dan je totale verkoop in pure aantallen nog steeds zien halveren, terwijl concurenten die ver-acht-voudigen (Samsung) of verdubbelen (HTC, Apple)... pfoei, dan zit er ťcht iets hťťl diep fout
Helaas zelfs Apple is niet verdubbeld, hadden ze nog ~20% meer moeten verkopen (namelijk 5.6 miljoen ipv 4.6 miljoen).

Vind het erg jammer dat de kleintjes niet gespecifieceerd zijn, LG, Huawei en ZTE had ik graag gezien wat ze dit jaar deden tegenover vorig jaar, ik denk dat LG het hardste groeit maar dat kan ik dus niet zien...

Ook leuk om te zien dat Samsung maar 3.7 miljoen toestellen meer heeft verkocht dan vorig jaar, en dat vooral bij Samsung de markt dus ENORM is verschoven van dumbphones naar Smartphones...

Waarom staat in het artikel featurephones en smartphone, volgens mij is featurephones toch echt een categorie tussen dumbphones (de nokia 3310 achtige AKA gewone mobiele telefoon) en smartphones... Ik kan een Nokia/Samsung/LG die geen specifieke features heeft geen featurephone noemen..
Het is duidelijk dat de groei er een eind uit is bij Apple. De concurrentie (HTC) komt steeds dichterbij en Samsung zal nog verder goeien. Ben benieuwd hoe deze tabel er over 1 jaar uitziet...

@PPie: dat komt alleen maar omdat de SGSII nog steeds niet verkocht wordt in de VS! ;)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 8 september 2011 16:21]

Mwah, Apple's 14 en 26 maanden oude telefoon zijn beiden nog de best verkochte smarpthone's in de states. Wanneer de nieuwe iPhone uitkomt zul je zien dat het flink zal stijgen.

Sigh, wanneer wordt ie nou aangekondigd...
Het is duidelijk dat de groei er een eind uit is bij Apple.
offtopic:
Tuurlijk is de groei eruit bij Apple. Daarbij vindt er nagenoeg geen innovatie plaats. Bij elke gen zie je steeds hetzelfde. Het zelfde uiterlijk en diezelfde GUI, en nogal saai al zeg ik het zelf. Elke dag boerenkool eten is ook niet lekker ;)
Weet je zeker dat de groei eruit is?
We zitten aan het einde van de iPhone 4.
Er zal binnenkort een iPhone 5 komen en de geruchten van een goedkopere iPhone 4S zijn erg sterk.

Ik denk persoonlijk dat het overgrote deel van de mensen (Dus niet de tweakers, die graag zelf ROMs willen prutsen en dergelijke) niet bewust kiezen voor een Android device, maar slechts kiezen voor een goedkopere smartphone die wel lijkt op de iPhone.
Het is niet voor niets dan de Samsung Galaxy S II zo veel lijkt op een iPhone, en zo veel verkoopt. Mensen willen een iPhone.
(Case in point: Daar de hardware van de meeste Android modellen nagenoeg hetzelfde is, waarom verkopen die andere Android telefoons dan niet zo goed als de SGS2?)

Kijk in de USA bij AT&T. Op de eerste plaats van de verkoop staat de iPhone 4, op de 2e plaats de 3GS.
De geruchten gaan over een iPhone 4S die bedoelt gaat zijn om goedkoop genoeg te zijn om als prepaid device aan te bieden.
Ik denk juist dat Apple dan nog een groeispurt gaat doormaken.
*zucht* de S2 lijkt NIET op een iPhone. Hou ze eens naast elkaar for gods sake.
Ik denk persoonlijk dat het overgrote deel van de mensen (Dus niet de tweakers, die graag zelf ROMs willen prutsen en dergelijke) niet bewust kiezen voor een Android device, maar slechts kiezen voor een goedkopere smartphone die wel lijkt op de iPhone.
Het is niet voor niets dan de Samsung Galaxy S II zo veel lijkt op een iPhone, en zo veel verkoopt. Mensen willen een iPhone.
(Case in point: Daar de hardware van de meeste Android modellen nagenoeg hetzelfde is, waarom verkopen die andere Android telefoons dan niet zo goed als de SGS2?)

Kijk in de USA bij AT&T. Op de eerste plaats van de verkoop staat de iPhone 4, op de 2e plaats de 3GS.
De geruchten gaan over een iPhone 4S die bedoelt gaat zijn om goedkoop genoeg te zijn om als prepaid device aan te bieden.
Ik denk juist dat Apple dan nog een groeispurt gaat doormaken.
Je eerste alinea slaat kant nog wal imo :P Het blijft gissen natuurlijk maar vooralsnog zie ik gewoon dat mensen erg merk geil zijn. Een gedeelte wilt Apple, een ander gedeelte wilt Samsung enz enz enz. Je geeft de iphone te veel props dan hij verdient. In het begin van de iphone3 wilde iedereen inderdaad een iphone. Dat kwam omdat dr toen geen echte concurrentie was (op dat gebied.) Dat is een logisch resultaat van het uitbrengen van een touch OS wat echt werkt. Toen de mensen ontdekten dat Android een super alternatief was hadden ze in eens geen reden meer om over te gaan op een andere fabrikant. Ditzelfde geldt voor Nokia, mensen blijven het merk trouw tot 1 grote fuck up (de Nokia N97) en gaan dan pas over op een ander merkt. Als je heel realistisch bent dan bied de iphone 0,0 meerwaarde voor de consument terwijl dit tijdens de launch wel anders was


Je 2e Alinea vind ik een erg grappige, je weet dat Amerikanen erg uuuh Amerika geil zijn? Als Amerikaans bedrijf zal je het bijna altijd winnen op de thuis markt. Je moet dit soort zaken dus echt gaan vergelijken in een neutrale markt (zoals op smartphone gebied Europa) omdat de cijfers anders onwijs vertekend raken

Edit: Ik ben trouwens niet echt loyaal (ook niet te vergelijken met een normale consument) ik koop gewoon het apparaat welke ik het beste vind en dat is zonder twijfel de SGS2 (oa vanwege het scherm)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 8 september 2011 16:38]

Je 2e Alinea vind ik een erg grappige, je weet dat Amerikanen erg uuuh Amerika geil zijn? Als Amerikaans bedrijf zal je het bijna altijd winnen op de thuis markt. Je moet dit soort zaken dus echt gaan vergelijken in een neutrale markt (zoals op smartphone gebied Europa) omdat de cijfers anders onwijs vertekend raken
Daarom dat de Amerikaanse Nintendo met de Wii het zo goed deed tegen het Japanse Microsoft met hun Xbox 360.

Wat jij zegt is een zwak argument die al jaren leeft maar eigenlijk kant nog wal raakt omdat er genoeg voorbeelden te vinden zijn waar dit niet opgaat.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 8 september 2011 17:03]

Ik wou net zeggen. Ik vind de iPhone 4 een geweldige smartphone. Maar ik hoef hem echt niet. Zeker niet als er telefoons zijn zoals de SGS2.
Eenmaal 4,3 inch gewend wil je echt niet meer kleiner. Eenmaal Amoled gewend wil je niet meer terug naar LCD. Etc.
Ik mis gewoon teveel op een iPhone waarbij je voor minder dus meer krijgt. En veel mensen zeggen dan en doen stoer: Ja je kan geen iPhone 4 betalen..
Als ik dat wou kon ik dat makkelijk. Heb ook een iMac gekocht immers. Je trouwens heel vaak mensen met iPhones die verder geen Apple spul hebben omdat ze toch alles op lening hebben. Sparen ho maar.

Zoals PPie het zegt is dus volkomen fout. Mensen willen ook Android evenals er mensen zijn die een iPhone willen.

Maak een iPhone 4 met 4+ inch scherm en meer functionaliteit zoals Android dat heeft en geef het meer vrijheid en alle voordelen van Android en ik zou hem kopen. Nadeel: Dat gebeurt niet dus vandaar Android.

Waarom zouden dan mensen bijvoorbeeld iPhone 4 omruilen voor een SGS2 of een iPad 2 voor een Galaxy Tab 10.1 ??
Kijk hier maar bij de comment:http://tweakers.net/aanbo...euw-16gb-wi-fi-zwart.html

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 8 september 2011 17:29]

Kijk op marktplaats en ik zie meer advertenties langskomen van mensen die een Android device willen omruilen voor een iOS toestel dan andersom. En toch is dat wederom anecdotisch bewijs zonder enige waarde.

Wat wel een controleerbaar feit is is dat Android op dit moment ook het meest gebruikte OS is op goedkope budget smartphones, die worden aangeschaft door mensen die het niet kan schelen wat ze hebben, als het maar werkt. Dat effect zul je met duurdere toestellen met andere besturingssystemen veel minder zien en dus acht ik de kans reŽel dat Android langzamerhand af zal glijden tot het OS voor goedkoop spul. Goedkope Chinese tablets doen het imago van Android als tablet OS nu al bepaald geen goed... Google beseft dat ook, daarom worden ze voorzichtig met het vrijgeven van de broncode van hun "opensource" OS...

En Amoled mag dan heel leuk zijn, als het niet verkrijgbaar wordt op een telefoon met een goedwerkend, gepolijst OS zonder de typerende "quircks", rommeligheid en "beta"-gevoel van Android heeft het voor mij geen overtuigende meerwaarde. Nogal subjectieve uitspraken die je daar doet...

[Reactie gewijzigd door Luke_msx op 8 september 2011 17:59]

En Amoled mag dan heel leuk zijn, als het niet verkrijgbaar wordt op een telefoon met een goedwerkend, gepolijst OS zonder de typerende "quircks", rommeligheid en "beta"-gevoel van Android heeft het voor mij geen overtuigende meerwaarde. Nogal subjectieve uitspraken die je daar doet...
Net zo subjectief als de alinea waar je andere voor subjectief uit maakt :P
Voor een Tweaker zal het vast goed genoeg zijn... Voor iemand die een apparaat wil dat altijd precies doet wat je verwacht niet.
Zucht mening != feit dus (je geeft me zelf een paar reacties later nog een compliment dat ik bewust mening gebruik in me zin) dat zou jij ook moeten doen, en vooral je eigen mening niet doortrekken naar de rest van de 5 miljard mensen...

Android heeft niet de meeste users en verkopen omdat er zo veel tweakers op aarde zijn hoor :)
Nee, omdat het inmiddels ook op vrijwel alle budget smartphones draait...:)
Mensen willen geen iPhone, ze willen een mooi design. En de iPhone heeft een mooi design, net zoals de sgs2. Voor de rest is de iPhone veel te duur voor de specs die hij heeft. De sgs2 is mooi, heeft betere specs en is nog eens goedkoper ook, dan is de keuze snel gemaakt.
Ik denk persoonlijk dat het overgrote deel van de mensen (Dus niet de tweakers, die graag zelf ROMs willen prutsen en dergelijke) niet bewust kiezen voor een Android device, maar slechts kiezen voor een goedkopere smartphone die wel lijkt op de iPhone.
En ik denk het tegenovergestelde, en ik hoor het steeds vaker en vaker, Apple had niet zo veel negatief in het nieuws moeten komen ;) Ik hoor vooral vraag naar Samsung en HTC, inderdaad niet OS specifiek maar dat komt 9/10 keer neer op Android best vertegenwoordigd, kennen ze uit hun omgeving) :)
De geruchten gaan over een iPhone 4S die bedoelt gaat zijn om goedkoop genoeg te zijn om als prepaid device aan te bieden.
Zo onder de 400 grens voor tegen die tijd 2 jaar oude hardware, KOOPJE :P
(Case in point: Daar de hardware van de meeste Android modellen nagenoeg hetzelfde is, waarom verkopen die andere Android telefoons dan niet zo goed als de SGS2?)
Omdat dat NIET zo is, Samsung maakt zijn eigen hardware die niemand anders gebruikt, daarbij hebben ze als enige dat geweldige SAMOLED+ (ongeacht wat JIJ er van vindt, vast lelijk dat roepe alle Apple-knechtjes), daarbij geeft Samsung je erg veel bang 4 bucks, dat in combinatie met een goed updateschema geeft Samsung (galaxy s-lijn) blijkbaar een voorkeurs-positie op andere merken :)

En als laatste lijkt de SGS2 al minder op de iPhone dan de eerste versie, en die 2de verkoopt nog beter ook, verklaar dat maar is :)

Ow en de SGS3 zal niet lang na Apple komen, de Nexus Prime ook niet (720p scherm :D op ten minste een groot scherm ipv 3.5 inch)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 september 2011 16:29]

En ik denk het tegenovergestelde, en ik hoor het steeds vaker en vaker, Apple had niet zo veel negatief in het nieuws moeten komen
Ja want de grootste groep consumenten ligt ECHT wakker van patenten en dergelijke. Die relatieve tien man een een paardenkop die tweakers moet voorstellen (t.o.v. de grote consumenten zee) zal echt het grote verschil maken.

Denk dat ze daar in Cupertino - die zich meer en meer richt op consumenten - echt al zitten te beven wat een groep techneuten vind. Nogmaals wij != grote groep consumenten - literatuur genoeg over het fenomeen hoor "The inmates are running the asylym" is schitterend op dat vlak.

Echt het is grappig te zien hoe velen de down fall van de iphone (eigenlijk al jaren hoor) voorspellen maar

1) Apple is nooit een bedrijf geweest die zich richt op de grootste koek - anders hoefde men hun prijzen te laten zaken. Maar ze kiezen bewust voor hogere prijzen en dat brengt altijd een kleiner marktaandeel met zich mee. En je zal al 1 iemand moeten vinden die durft te stellen dat Apple er financieel slecht voor zit met die strategie... .
2) Als ik eigenlijk zie hoe 1 fabrikant met 1 toestel eigenlijk zo'n positie kan zetten tegen een bedrijf met een brede range van toestellen. Dan wil ik toch ook wel eens wat van die dingen die sommigen hier blijkbaar roken als dat teloorgang moet voorstellen of een slechte situatie betreft.

Er is dan ook nog de vraag in hoeverre men ook effectief die toestellen verkoopt. Blijkbaar past men toch soms truukjes toe ( http://mobile.slashdot.or...alaxy-Tab-Sold-Just-20000) om het wat rooskleuriger weer te geven dan de realiteit en ik denk niet dat je van Apple kunt zeggen dat ze moeite hebben om smartphones/tabletten te verkopen
Zo onder de 400 grens voor tegen die tijd 2 jaar oude hardware, KOOPJE
Ja want de "gewone" consument houd zich veelal bezig met 720, Tegra, Dual core, mini usb, rooten,...

Dat is de achillespees van Android dat het veelal een specs verhaal is en mensen die het op dat vlak proberen te halen zijn gedoemd om te mislukken. Trouwens ik geloof zelf niet dat de toegevoegde waarde in mobiel toestellen niet ligt in de hardware, maar in de applicaties die er voor handen zijn.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 8 september 2011 17:06]

Ja, de consumenten maken dat wel uit! Ik zie wel vaker dat Tweakers de "gewone man" toch wel onderschatten. Het is steeds minder van "loop maar naar de winkel en haal een telefoon op die er mooi uitziet". Het grootste deel van de markt is intussen overgenomen door smartphones, waardoor een telefoon steeds duurder wordt. Hierdoor zoekt de consument iets meer de bevestiging van een goede aankoop, en als de verkoper dan aankomt met "razend snelle processor" en "720p scherm voor extra goed beeld", is de keuze al snel gemaakt.
Die consument laat zich net zo makkelijk overhalen door "haarscherp Retina display", "multitouch", "1,000,000 apps in de App Store". Kortom, de consument gaat nog steeds prat voor het schermen van dit soort marketingtermen.
Dit is toch niet gek gezien de ontwikkelingen bij Nokia? Ik ken ook weinig mensen die een nokia-smartphone hebben aangeschaft. Apps zijn hot en het woord 'app' en 'nokia' zie je gewoon niet vaak in 1 zin.
Daarnaast vielen de toestellen van Nokia tot een jaar terug best tegen, dus snap ik wel dat mensen niet snel weer voor een Nokia gaan, zeker omdat ze niet heel goedkoop zijn (komt door de kwaliteit, ik weet het, ik heb zelf ook een Nokia (; )
Inderdaad, en met de rampzalige series die nokia afgelopen tijd als zakelijke modellen en vlaggenschepen heeft neergezet hebben ze ook wel weer wat vertrouwen terug te winnen.

Heb zelf een N97, E71 en E72 gehad. Ik had er meer ellende van dan plezier. Dat terwijl de simpele telefoons van nokia altijd super voor elkaar zijn en lang meegaan (wij verslijten nogal wat telefoons bij ons op het werk).

Nokia kan het wel, maar ze hebben te veel op symbian geleund de afgelopen jaren waardoor ze te veel achterstand zijn opgelopen. Ik denk zelf dat ze er wel weer bovenop komen nu Microsoft wat meer de touwtjes in handen heeft maar dit zal waarschijnlijk nog wel even duren. Nokia heeft op dit moment gewoon niets om zichzelf mee te bewijzen.
Nokia zal hoe de Blackberry zich vanuit het zakenleven naar de jonge gebruikers begaf, ongeacht de hoge prijs destijds.
Met het oog op de vette marges in het smartphone segment, heeft Nokia zich hier op gericht.
Maar omdat het een stelletje suffe vergadermanagers bij Nokia zijn, hadden ze inderdaad zoals hierboven vermeld niet in de gaten dat Apps de markt totaal veranderde.

Je kan bovendien op Symbian een uitstekende user interface draaien maar Nokia heeft gewoon lopen suffen op dit punt.
Misschien dat het nog goed komt als dalijk de Nokia smartphones met Windows Phone 7 uitkomen. Tis nog hun enige houvast. Ik heb er vertrouwen in gezien de werking van Windows Phone 7 in het algemeen.
Wereldwijd is Nokia ook niet meer de marktleider met Smartphone's in verkochte aantallen.

1: Apple
2: Samsung
3: Nokia

http://news.cnet.com/8301...hone-crown-nokia-now-3rd/
Wereldwijd is Nokia ook niet meer de marktleider met Smartphone's in verkochte aantallen.
Cijfers van Juli.
Deze zijn van midden aug.
Dutchphoto in 'nieuws: 'Nokia verkoopt in Europa minder smartphones dan HTC en BlackBerry''
Het moet natuurlijk allemaal flitsend en cool zijn, maar als het er op aankomt dan, dan werkt de Nokia zijn wifi, EN connecteert keer op keer wat helemaal niet van de Samsung kan gezegd worden (juist in tegendeel !), zelfde access-points, zelfde GSM-mast, 2 toestellen naast elkaar.
Leuk als het flitsend, vlot en soepel is, maar zonder een goede verbinding, lijkt het op een mooie, maar lege doos.
Op de reviewsites vergelijken ze wel features, processorkracht, maar quasi nooit welke GSM blijft werken als het GSM- of Wifi-signaal ietsje minder is (eender hoe ik hem vast houdt..)
Ik zal voorlopig wel een iets minder vriendelijk knopje meer drukken ...
Met het Symbian OS was/is niets mis mee. Alleen de gebruikersinterface was gewoon verouderd. Ook de browser kreeg weinig aandacht van Nokia. Gelukkig heeft Nokia laten zien dat ze het wel kunnen met Symbian Belle. Hierbij zijn beide voorgenoemde punten aangepakt. Ook krijgen de telefoons nu voldoende werkgeheugen (RAM). Tevens heeft Nokia een goede zet gedaan door het QT framework als standaard voor de ontwikkeling te nemen. Hiermee kan men snel, snelle en degelijke applicaties ontwikkelen. Voor de applicaties die niet het uiterste van een telefoon zouden vragen had men een (alternatief voor de) Android Dalvik VM moeten hebben. Ik hoop in ieder geval dat Nokia het redt maar zie in WP7 niet echt de reddingsboei. Misschien alleen voor de Noord-Amerikaanse markt.
Met het Symbian OS was/is niets mis mee. Alleen de gebruikersinterface was gewoon verouderd. Ook de browser kreeg weinig aandacht van Nokia. Gelukkig heeft Nokia laten zien dat ze het wel kunnen met Symbian Belle. Hierbij zijn beide voorgenoemde punten aangepakt. Ook krijgen de telefoons nu voldoende werkgeheugen (RAM). Tevens heeft Nokia een goede zet gedaan door het QT framework als standaard voor de ontwikkeling te nemen. Hiermee kan men snel, snelle en degelijke applicaties ontwikkelen. Voor de applicaties die niet het uiterste van een telefoon zouden vragen had men een (alternatief voor de) Android Dalvik VM moeten hebben. Ik hoop in ieder geval dat Nokia het redt maar zie in WP7 niet echt de reddingsboei. Misschien alleen voor de Noord-Amerikaanse markt.
Juist. En dat soort zaken vergeet men even. Dat moeten de andere systemen nog even waarmaken. Dat QT staat als een huis. En daarmee heeft Nokia de troef in handen.
Ik zie ook geen redding in WP7 Gewoon doorgaan met innoveren.De basis houden zoals ie is en een andere "look" vwb die GUI.
Misschien was het beter geweest als ze android als OS gebruikt hadden?
Tuurlijk, alleen was Nokia daar te koppig voor. Men wou zich 'onderscheiden' van de concurrentie en men dacht dat hun 'superieure R&D-afdeling' Android wel zou bijbenen. Zo'n tactiek kan goed aflopen maar in dit scenario hebben ze Android zwaar onderschat en kan hun verlies aan marktaandeel misschien wel voor altijd zijn. Blijkbaar had hun management te weinig voeling met technologische vooruitgang.

Nokia heeft wel nog een belangrijke troef in handen: de vele gebruikers die heel tevreden zijn van de goede kwaliteit van hun oude Nokia's (hardware) zijn volgens mij nog steeds bereid om trouw te blijven aan Nokia. Maar tenzij ze Symbian nieuw leven in kunnen blazen zal ook dit voordeel geleidelijk aan verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door asx245 op 8 september 2011 16:06]

Nokia heeft wel nog een belangrijke troef in handen: de vele gebruikers die heel tevreden zijn van de goede kwaliteit van hun oude Nokia's (hardware) zijn volgens mij nog steeds bereid om trouw te blijven aan Nokia.
Lees voor de grap eens op GoT het draadje van de Nokia N97. Waarschijnlijk de grootste fout van Nokia om die hard te pushen in de markt. Juist de mensen die bereid waren een smartphone van Nokia te kopen hebben ze daarmee afgeschrikt. Voor mij geen Nokia meer.
Inderdaad, daar kan ik over meepraten.
Na de N97 heb ik me voorgenomen nooit meer een Nokia te kopen.

De bouwkwaliteit is niets op aan te merken, die is perfekt zoals men van Nokia gewend is. Echter de software!
Continue crashes, de boel is rete-traag, enz.. Teveel om op te noemen.
Nokia heb ik voor mijzelf gewoon afgeschreven als smartphone fabrikant. In de combinatie Nokia-WM zie ik al helemaal geen brood.

Daarentegen is Samsung goed bezig, en ik denk dat m'n volgende smartphone er een van hun gaat worden.
Tuurlijk, alleen was Nokia daar te koppig voor.
Deel van de deal met MS was geen Android anders geen geld (min. een miljard) en geen deal!
en
http://www.pocketinfo.nl/...unnen-onderscheiden-56038

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 8 september 2011 23:47]

Ja, en dan waren ze een van de velen geweest. Waren ze als eerste in de Android-markt gestapt dan was er nog veel te redden geweest, maar er zat al teveel onderzoek in WinPhone, en hun eigen MeeGo en Symbian. Hoe voorsprong een achterstand op kan leveren, zou ik zeggen.
Samsung heeft er anders geen probleem mee om "een van de velen" te zijn. In een jaar tijd zijn die van 0,6 naar 4,8 miljoen (per kwartaal) gegaan. Verder kan er nooit veel onderzoek in Windows gezeten hebben, anders kan het nooit zo lang duren om een Nokia Windows mobieltje uit te brengen.

Dus alleen maar zwakke excuses van een ex-manager van MS (Elop) om de keuze voor Windows te verdedigen.
Wacht maar tot ik daadwerkelijk de N9 kan kopen !

Ik hoop dat Nokia met dit toestel, met MeeGo of Windows Phone, toch een 'boost' in de verkopen weet te creŽren.

Edit: Sorry, ik zeg elke keer Windows Mobile ipv Windows Phone

[Reactie gewijzigd door Piemol op 8 september 2011 16:33]

Windows Phone 7... *zucht*

Het Windows Phone offensief wordt dit najaar ingezet met Nokia als grote bekende die een hoop modellen uit gaat brengen, vooral in de mid-range, zodat WP7 een grote markpenetratie kent en het "spiraaleffect" in werking treedt: WP7 telefoons zijn aantrekkelijk -> verkopen goed -> veel gebruikers met Wp7, dus interessant voor ontwikkelaars en bedrijven -> meer apps en ontwikkeling -> aantrekkelijker, etc.

Als WP7 gaat rollen (en dat zal gebeuren) zal Nokia ook weer gaan rollen :).

[Reactie gewijzigd door Qurius op 8 september 2011 15:58]

... Is een prima OS. Het werkt snel en efficiŽnt. Ik heb echt de indruk dat dit Nokia weer uit het slop gaat helpen. Windows Phone 7 is dan nog geen extreem goed verkopend platform, maar met de Mango update worden de kinderziektes er grotendeels uitgehaald en vermoed ik ook dat developers de meerwaarde van het platform in gaan zien. Mensen die werken met WP7 die ik spreek, zijn erg tevreden over de werking ervan. Het feit dat er nog geen Nederlandse versie is vind ik niet slim, maar ik ga er vanuit dat wanneer die versie er komt, ook in Nederland het aandeel zal toenemen.
Als WP7 gaat rollen inderdaad. Op dit moment is er geen enkele nieuws en het is doodstil bij MS. Zo ook de verkopen... Ik heb mijn twijfels.
Het zou natuurlijk wel leuk zijn als er meer mensen een WP7 kopen behalve MS fanboys. Want anders word het gewoon helemaal niks natuurlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True