Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IDC: Europeanen kopen minder dure smartphones

Europeanen zijn afgelopen tijd minder dure smartphones gaan kopen, zo heeft analistenbureau IDC becijferd. Het aantal geleverde smartphones op het continent daalde een beetje. Apple en Samsung haalden minder marktaandeel, Huawei zat juist in de lift.

De gemiddelde prijs die een Europeaan betaalde voor een smartphone in West-Europa daalde, terwijl die in Oost-Europa gelijk bleef, zegt IDC. Daarbij geeft een West-Europeaan nog altijd gemiddeld het dubbele uit aan een smartphone ten opzichte van iemand uit Oost-Europa.

De totale leveringen van smartphones op het continent kwamen 2,7 procent lager uit op 53 miljoen exemplaren, zegt IDC. Vooral Apple verloor marktaandeel; het leverde in de eerste maanden van 2019 bijna 23 procent minder smartphones ten opzichte van dezelfde periode begin 2018. De andere grote verliezer is HMD, die een licentie heeft op de merknaam Nokia. De leveringen van die smartphones daalden met 32 procent nog meer.

Huawei was de grote winnaar en groeide met 66 procent naar een positie vlak achter marktleider Samsung. De cijfers zijn van voor het handelsverbod dat de VS oplegde aan Amerikaanse bedrijven, zodat ze niet met Huawei mogen handelen. Dat heeft mogelijk ook invloed op leveringen in Europa, omdat ook hier smartphones geen Android-upgrades meer kunnen krijgen en nieuwe modellen mogelijk niet uitkomen vanwege een gebrek aan Google-diensten.

IDC verwacht niet dat 5g veel consumenten de komende jaren gaat overtuigen dat een nieuwe smartphone nodig is. Voorlopig is het bereik van 4g-netwerken nog veel beter dan 5g, waardoor veel mensen geen noodzaak zien in een upgrade. Dat was anders bij de stap van 3g naar 4g; 4g bood niet alleen veel meer capaciteit, maar ook beter bereik dan het oude netwerk vanwege het gebruik van lagere frequenties.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

13-06-2019 • 06:53

202 Linkedin Google+

Reacties (202)

Wijzig sortering
Ik denk dat we hier het zelfde beginnen te zien als met desktop pc's een jaar of 10 geleden.

De toestellen van de laatste jaren hebben meer dan voldoende rekenkracht om de allerdaagse taken zoals whatsapp, facebook, spotify en netflix uit te kunnen voeren. Het punt dat je processor en/of geheugen hier voor (frustrerende) vertragingen of ongemakken zorgden zijn we al lang voor bij. Sterker nog, zelfs de midrange toestellen hebben er geen enkele moeite meer mee. Het maakt dus niet zo veel meer uit of je nu een 2ghz dual core 2GB versie koopt die voor 25% idle is tijdens deze taken of een ultra 25ghz hexa core met 128GB ram die 95% idle is. In beide gevallen openen dergelijke programma's gewoon meteen en heb je geen irritante dingen als dat je even een seconde moet wachten als gestotter of vertraging als je dingen binnen deze programma's gaat doen.

Hetzelfde is het geval voor de displays. Ook deze zijn zelfs bij goedkope toestellen vrijwel altijd meer dan prima. Uiteraard zie je nog wel verschillen als je weet waar je naar kijkt en maken zaken als resolutie en kleurcorrectheid nog wel uit maar ook alleen voor de mensen die dat belangrijk vinden. Voor de meeste mensen is dit echter niet belangrijk meer omdat vrijwel alle schermen "goed genoeg" zijn.

Eigelijk blijven dan alleen de camera en de accuduur over als echte verbeterpunten alhoewel ook camera's al wel op een punt zitten dat ze een low/mid-range digitale camera kunnen vervangen. Bij de camera's passeren we het punt denk ik ook wel in een jaar of 2 a 3 dat de massa daarvoor geen nieuwe telefoon meer hoeft.
Eigelijk blijven dan alleen de camera en de accuduur over als echte verbeterpunten alhoewel ook camera's al wel op een punt zitten dat ze een low/mid-range digitale camera kunnen vervangen. Bij de camera's passeren we het punt denk ik ook wel in een jaar of 2 a 3 dat de massa daarvoor geen nieuwe telefoon meer hoeft.
Accuduur akkoord, dat kan altijd beter. Ik kan mij nog herinneren dat ik bijna een week deed met de lading van m'n eerste mobiel. Van Vrijdagavond, het weekend door, dan de hele week en nog het weekend door tot zondagavond (9-10 dagen) zou ideaal zijn maar is vooralsnog niet haalbaar met 4G en smartphone functionaliteit.

Camera.
Tegenwoordig zit je al minimaal op 8MP en meestal meer. Inzoomen (digitaal) betekent kwaliteitsverlies al werkt men daaraan door tot 5 camera's in te bouwen. Ja rond de 50MP zoals de fullframe professionele modellen gaat hem nog niet worden. Met de kleine sensor van een telefooncamera geeft dat te veel ruis als het licht weinig is. Maar dergelijke aantallen pixels heb je toch niet nodig als je niet verder komt als delen op instagram/snapchat/facebook/...

Toch blijft na die ruis in slecht licht ook nog
- De handligging niet optimaal. Pasgeleden nog foto's gemaakt waar ik om het onderwerp in beeld te krijgen de telefoon zo vast moest houden dat hij ging wiebelen en de opname onbruikbaar onscherp werd.
- Ontbreken van OOS of IBIS
- Eigenschappen zoals scherptediepte en controle daarop toch mooier te zijn als dit optisch/natuurlijk gebeurd als via een algoritme.
Dit en wat @fapkonijntje zegt , maar er is natuurlijk ook veel meer keuze met lager geprijsde toestellen, denk aan oneplus en nu xiaomi, waarbij je high-end koopt voor veel minder geld. Maar ook binnen bedrijven als samsung met de A series die inmiddels ook gewoon amoled hebben en goede soc's en camera's.
Ik weiger een toestel te kopen van 1000 euro (iphone dus), voor dat geld heb je een meer dan uitstekende ultrabook, android toestellen komen na verloop van tijd in een lagere prijs klassen (zoals de lg's: spectaculair snel)
"Ik weiger een toestel te kopen van 1000 euro (iphone dus)". Samsung gaat ook al boven de frustrerende 1000 euro grens ;)
ja bij release en de duurste versie, niet alsof de goedkoopste versie daar ver vanaf zit trouwens, maar wacht een paar maandjes en je vind goede deals, die je niet aantreft met iphones. Zie S10, was (feb 2019) 950 nu te koop voor ~660. Iphone XS 64GB (goedkoopste) was (14sept-2018) 1159, 3 maanden later ~1000 en nu nog steeds die prijs. Nog steeds hoger dan de introductie prijs van samsung s10 en dan heb je ook nog is de 128GB versie bij samsung :D (en een SD slot)

@LazyDozzle nog wel, volgend jaar?

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 13 juni 2019 15:07]

*kuch kuch* en een headphone jack :)
De S10 was bij de launch al voor 750 te krijgen met gratis oordopjes die je voor 80~100 kan berkopen, wel moest je dan een abonnementje nemen (die in dat bedrag van 750 euro zit)...

Betaalde 635 oid en 1 jaar lang 10 euro per maand voor het abonnement.

Netto koste het mij dus 600 euro omdat ik oordoppen goed heb kunnen verkopen, maar netto 650 was voor iedereen haalbaar geweest.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 juni 2019 20:14]

Ik kom ze dagelijks tegen en vinden het heel gewoon om een telefoon van 1000e+ te hebben maar geen geld over voor je opleiding / laptop en met een 300e ding aankomen zetten en maar klagen dat die laptop voor geen meter werkt...
Herkenbaar inderdaad.
En water is nat.

Midrange socs zijn zodanig snel geworden dat ze goed meekomen en een uitstekende ervaring bieden. De meerwaarde van toestellen van 1200 euro of meer is niet meer uit te leggen terwijl een Huawei van 150 euro nog mooi en uitstekend gebouwd is en lekker rap is. De camera's op midrange toestellen zijn ook meer dan goed in de meeste gevallen. De subjectieve waarde van het hebben van een iphone is ook in rap tempo aan het verdampen. Het is simpelweg niet meer boeiend of 'cool' en mensen zien het steeds meer als een miskoop door de idioot hoge prijzen voor subjectieve zaken. Neem mee dat iOS de afgelopen 6 jaar weinig nieuws en spannends heeft laten zien en de boel voelt ook flink verouderd aan. Dat homescreen is compleet overbodig en biedt totaal geen nuttige info. Er is toch wel wat boeienders te laten zien dan statische icoontje zou je denken.

Nokia valt mij toch erg tegen. Leuk op papier, maar de hardware is naast de oké soc best bagger. Bereik is slecht door een gebrek aan antennes, de cameras zijn om te huilen en er ontbreken licenties voor onderdelen in de soc, waardoor je de soc wel hebt maar veel features niet. Microfoons, schermen en andere onderdelen zijn ook vaak ondermaats of slecht gebruikt.

Stock Android is leuk voor hardcore gebruikers, maar voor normale mensen is het wel erg beperkt. Doe mij maar gewoon een apparaat met, onder andere, een fatsoenlijke file explorer, mail client en dual sim ondersteuning. Het is een kriem om overal apps voor te moeten zoeken in dat moeras dat de play store heet. Al die nepapps, ads en andere niet werkende troep die je dan binnenkrijgt doet flink af aan de gebruikservaring.
Gelukkig ben je niet zo bevooroordeeld als het om Apple gaat.
Ik zou vooral de midrange toestellen op Android vergelijken met de highend range toestellen op Android en het effect dat deze hebben op de verkoopaantallen van deze dure Android toestellen.
Die verliezen namelijk marktaandeel tov de goedkopere versies.

Voor Apple geldt al jaren dat men langer doet met een iPhone en dan is er nog de mogelijkheid om een ouder model te kiezen uit budget overwegingen.
Hier heeft Apple natuurlijk ook last van.

Het is echt niet zo dat men overstapt van een iPhone naar een midrange Android toestel.
Het overstappen van een iphone naar een mid-range android is precies wat ik heb gedaan. Niet omdat ik die aankoop bewust deed, maar wel omdat ik snel even een toestel nodig had en een Huawei p10 lite in de buurt was. Dat toestel beviel zo goed dat ik eigenlijk geen reden zag om terug te gaan naar iOS met toestellen die het viervoudige kosten zonder daar een goede reden voor te hebben.

Dus bevooroordeeld? Mwah, gewoon een persoonlijke ervaring. Je zou het zelf ook eens kunnen proberen, wie weet verrast de ervaring je nog.
Disclaimer: Onderstaande is mijn persoonlijke ervaring en mening en is in geen aanval of sneer op wie-dan-ook:

Ik ben een goed jaar geleden overgestapt van een iPhone 5s (die het an sich nog prima doet, alleen wilde ik toch echt wat anders/groters (qua scherm)). Ik vond de iPhones destijds te duur en heb toen een in november 2017 een OnePlus 5T gekocht.
Op zich best tevreden over het toestel zelf, ligt fijn in de hand, is best rap enz. enz., maar zodra deze niet meer voldoet ga ik weer terug naar een iPhone. Ik blijf Android een vrij klungelig OS vinden - Het blijft er on-af aanvoelen voor mij. Ik heb er nu LineageOS op draaien, en dat bevalt beter dan wat OnePlus er op zette. Ik kan nu in elk geval voorkomen dat bepaalde apps meestarten met m'n telefoon en continu op de achtergrond meedraaien waarschijnlijk omdat ze veel te veel rechten hebben op m'n toestel (die ik niet kan uitzetten) en zo netjes kunnen bijhouden wat ik doe.

Ik ben in elk geval wel blij dat ik het een serieuze kans heb gegeven, want ik heb het nu wel een goed beeld van Android. Echter snap ik werkelijk niet dat mensen zo blij zijn met Android. Althans: als je een midrange-toestel koopt voor een midrange-prijs, dan snap ik het wel, maar ik kan me er niet in vinden als mensen een iPhone-prijs betalen en dan Android krijgen en dat dan 'goed genoeg' vinden.

Voetnoot:
Mijn vrouw vond mijn toestel te groot en had in diezelfde periode een Samsung Galaxy S8 gekocht. Cosmetisch een fantastisch toestel, maar wat een logge zooi is die Android-distro van hen. Ik heb met een derdepartij app een groot deel van die 'Samsungzooi' (zoals ik het noem :) ) uitgezet, en het toestel is nu echt aanzienlijk sneller geworden en de accu gaat ook nog is 30-40% langer mee.
Als dat toestel mijn eerste Android ervaring had geweest, dan had hij na een paar dagen terug gegaan naar de winkel en had ik alsnog een iPhone gekocht.
idem, android fan sinds eerste uur (android G1) - maar iets meer dan jaar naar Apple geswitched; :r bedrijf, maar "het werkt gewoon altijd" vind ik belangrijker dan het hebben van 1001 opties voor aanpassen. Het is een telefoon, voor mij bellen, internetten en camera. Refurbished modelletje gekocht; volgende wordt er ook weer een.
Dat is de reden dat ik voor de samsung s10+ ben gegaan.
Naar mijn mening zit Samsung nu ook eindelijk in de "het werkt gewoon" groep en biedt het ongeveer hetzelfde gebruiksgemak als ios. Heb ook bijv de app drawer en widgets uitstaan, hij staat eigenlijk precies zoals een iphone ingesteld.
Het zodanig instellen kostte natuurlijk wel iets meer tijd dan wanneer ik een iphone had genomen maar eenmaal ingesteld hoef ik er ook niet meer naar om te kijken.

Waarom ik dan niet gewoon voor een iphone ben gegaan? Prijs: 800 euro op releasedatum inclusief gratis bluetooth oordopjes.
De iphone xs max met dezelfde hardware en maar 64gb opslag zou mij 1200 euro hebben gekost.
Het enige dat ik mis is imessage en de mogelijkheid een apple watch te halen.
Ik vind de Samsung schil juist een draak vol met spy- en bloatware, vage 'design' keuzes, om nog maar te zwijgen over de bixby knop 8)7 . Alleen iOS en volledig stock Android (Nexi/pixels) bieden imo een 'het werkt gewoon' ervaring.

offtopic:
Het is dat ik slechts 350 heb betaald voor een simlockvrije s9 eind vorig jaar, maar voor mij nooit meer Samsung. Ergste punt voor mij is de Facebook spyware die niet te verwijderen is

Als je veiligheid belangrijk vind ligt de
TCO van een Apple lager dan van een high end android doordat je 2 a 3 jaar langer software support krijgt. Oftewel je kunt de aanschaf over een veel langere periode afschrijven. Zelfs Google scoort hierin matig met slechts 3 a 3.5 jaar (n5x)
Bij Samsung valt het best wel mee, ik ontvang nog altijd security updates op mijn s7 terwijl dat model toch alweer drie jaar en 5 maanden geleden uit kwam. Kocht ik een jaar na het uitkomen voor iets van 300 euro in de BTW weg ermee week van Mediamarkt. Zo snel dalen de prijzen van een high-end Samsung. Apple daalt ook wel maar minder snel en zij doen nimmer mee met dergelijke acties.

Verder heeft Samsung ook de A lijn en voorheen de J lijn. Dat zijn echt prima telefoons voor heel weinig geld. Verschil met de S lijn is niet zo groot terwijl de prijs de helft of zelfs minder is.

Apple maakt ook prima telefoons echter ze zijn prijs technisch doorgeschoten. Voor heel veel gebruikers is de 1000 euro grens echt een stap te ver. Natuurlijk heeft een Apple een luxere uitstraling, het is meer een status symbool dan Samsung. Maar toch, als Apple hiermee door blijft gaan, zullen ze steeds meer terrein gaan verliezen op Android.

Overigens hebben alle telefoons met een vaste batterij het probleem dat na een paar jaar de batterij toch echt stukken minder geworden is terwijl je hem alleen tegen hoge kosten kan vervangen. Ik merk het in ieder geval wel op mijn Samsung. Dat beperkt de houdbaarheid toch wel.
Ik kan het zelf ook niet vinden met lineageos of android one en Samsung heb ik qua software ook niets mee. De reden dat het OS van Huawei voor mij prettig is, is omdat hun software veel van die irritaties in android oplost. Gek genoeg is een huawei langer sneller dan de meeste andere Android apparaten, al is het alleenmaar dat Huawei z'n eigen eventuele bloatware op de achtergrond ook de nek om draait als je het niet gebruikt. Naast de intelligente prefetchet maakt dat de ervaring heel prettig. Zeker bij switchen tussen veelgebruikte apps.

Een oneplus is echt iets voor wat technischere gebruikers die van sleutelen houden met andere launchers, apps, enzovoorts. Dat ben ik niet, dus mij bevalt dat niet.
Inderdaad, van werk een splinternieuwe A8 gekregen, had zelf een 640XL (WP), maar ik heb m toch weer teruggegeven. Android voelt gewoon niet af. Met name typen was een ramp, maar ook de camera mist heel veel belangrijke functies. Ook was ie te klein. Heel raar, ik denk 5,6 inch is nauwelijks minder dan 5,7, maar ik had niet bedacht dat 1:2 verhouding zoveel ruimte zou kosten. En ik kan best zonder apps, dus gedateerd ecosysteem van WP boeit me niet zo.
Zal mij boeie welke telefoon, enige reden waarom ik mijn ouwe Galaxy6 nog heb, is gewoon hij doet nog steeds wat ie moet doen, is niet kapot of wat dan ook, wat ik er op die werkt nog steeds, dus ik zie gewoon geen reden om een ander toestel te kopen.

En het moderne versie van wie heeft de grootste heb ik achter me gelaten sedert de kleuterschool, dus dat een andere die en die functie en zoveel sneller en wat dan wel niet, en wat heb jij een oud kreng zeg, heeft napoleon daar nog mee gewerkt comments doet mij alleen gniffelen van sommige mensen worden nooit volwassen blijkbaar, dus dat kan me weinig schelen.

Iets zegt me ik hierin ondertussen niet de enige meer ben, en meer mensen hebben van waarom elk jaar een nieuwe, die ik heb voldoet prima, en hoef echt geen andere te hebben omdat pietje en klaasje wel een nieuw hebben.
Misschien ligt het ook aan de werkkring, op mijn werk is het totaal not done om andermans apparaat te becommentariëren tenzij het positief is. Verder helemaal met je eens.
Hoe heb je die samsung zooi uitgezet als ik vragen mag? Dat lijkt mij een erg fijn iets om te doen nu, ondanks dat mijn s7 het de afgelopen drie jaar prima gedaan heeft.
Het was even spitten in m'n geheugen (anderhalf jaar geleden :) )
Volgens mij was het Package Disabler Pro - Samsung.

Je moet zelf maar even spitten welke apps je veilig uit kan schakelen. Uit m'n hoofd was er al een voorgeselecteerd lijstje en heb toen met boerenlullenverstand ook andere dingen uitgezet die ze niet gebruikte (Samsung Health of hoe het ook heette en dat soort zaken)

Het is wel even zonder garantie van mij :-) Volgens mij kan je de boel goed verzieken als je te veel uit zet, maar volgens mij zit je redelijk safe als je het bij het voorgeselecteerde lijstje houd.
Prima, er zijn er niet veel die je dit na doen. In tegenstelling tot het overstappen van een highend Android telefoon naar een midrange toestel.
Driekwart of meer van de Android toestellen dat verkocht wordt, zit al in het loper en midrange segment.
Dat geloof ik meteen, maar iOS is zo duur dat mensen sneller verder kijken en met een aankoop van 150-200 euro om te proberen hoe Android tegenwoordig is loop je minder risico dan een dure high end Android direct als alternatief te kopen. Ik zal dus niet de enige zijn.
iOS duur? Inmiddels doe ik al iets van 3 jaar met mijn iPhone 6s. Destijds redelijke aan de prijs, maar voldoet nog steeds en krijgt netjes alle updates (is zelfs iets sneller geworden na de laatste update). Verder een fijne integratie met m'n dagelijkse privé desktop en rete stabiel. Als deze stuk gaat wordt het een nu low-end iPhone 8 ofzo en ben ik 10 minuten later weer on the road met alle apps zoals ze waren op mijn oude phone.

Daarvoor had ik een Lumia 640XL, tot volle tevredenheid, totdat MS zo dom was om de stekker uit dat platform te trekken.

Waarom geen android meer? Mijn ervaring met een HTC, Samsung en Sony waren dat het steeds trager werd, wazige apps in de playstore (al heeft iOS die ook) en de gefragmenteerde look & feel. Om van de vastlopers maar te zwijgen. Zal vast nu beter zijn, maar ik heb geen zin meer om daar tijd(=geld) aan te besteden.
Dat jij daar tevreden over bent is natuurlijk helemaal prima!

Maar als je over een paar maanden overstapt naar een low-end iPhone 8 is dat toestel 2 jaar oud, en qua prijs vergelijkbaar met een high-end Android van een half jaar oud (bijv samsung S10). Dus zul je het moeten doen met een stuk slechtere camera, minder goed scherm etc.
Als je daar allemaal niet om maalt is dat zoals gezegd helemaal prima, maar ondertussen blijft staan dat het wel een erg duur toestel is voor wat je krijgt.
maar, maar,.... ik wil helemaal geen hele grote smartphone... de iPhone 8 is mooi 5.5". Kijk je dan wat samsung te bieden heeft dan wordt je gelijk naar een S7 oid geknikkerd.
Waar vind je in Android land nog een high end phone met de laatste versie in klein formaat? Eigenlijk blijkt dan alleen de Google Pixel over te blijven rond hetzelfde prijspunt. Een nobrainer dus als je privacy meeneemt, zonder in religie wars te willen verzanden

[Reactie gewijzigd door divvid op 13 juni 2019 14:53]

Minder scherm? Huh?
1920x1080 pixel IPS scherm anytime. Even voor de zuiverheid: die heeft 6,2 megapixels (3 kleuren subpixels per pixel), de Samsung 4,3 megapixels (ze tellen de subpixels, en die liggen ook nog in irritant patroon dat letters wazig maakt). Stabielere kleuren, betere kijkhoeken en zwartwaarde/leesbaarheid in zon is identiek. Ook is videocamera op iPhone veel bruikbaarder: high speed is zuiver qua timing, niet zo'n vage elastiek-timing waar je in post niks mee kunt, en Apple ondersteunt 720p, 24 en 25 fps, allemaal no-go op de Samsung.

[Reactie gewijzigd door blanka op 13 juni 2019 15:28]

Het ging hier om een low end iPhone 8. Die heeft een 1334x750 resolutie, minder helderheid, minder contrast etc. Ook de (video)camera is van veel mindere kwaliteit. Logisch ook, voor een toestel dat veel ouder is.

Bovendien is het scherm van de 8 in feite nog een extra jaar ouder, want het zat ook al op de 7.

[Reactie gewijzigd door dikkechaap op 13 juni 2019 19:05]

Even voor de zuiverheid: die heeft 6,2 megapixels (3 kleuren subpixels per pixel), de Samsung 4,3 megapixels (ze tellen de subpixels, en die liggen ook nog in irritant patroon dat letters wazig maakt).
Even voor de zuiverheid dat is gewoon onwaar, blijkbaar denk je dat een S10 maar fullhd heeft echter is het 3440x1440, ik kom op 7,4 mega(sub)pixels ruim meer dan de iPhone.

Daarnaast was je argument over het plaatsen van de pixels 5 jaar (je weet wel toen Samsung nog de resolutie gebruikte die iPhone nu ongeveer hebben) geleden nof relevant, ik heb nof nooit waar fan ook iemand horen klagen over de scherpte van een S10 en waarmee dat bij jou wel zo is asap naar de brillenwinkel want dan is er iets goed mis met je ogen...
Meh, ik vind dat je de prijs van je privacy ook wel een beetje mee mag rekenen bij een Android, je betaald gewoon deels met je data. Bij mij de reden om bij een (relatief goedkoop model) iPhone te blijven.
Sorry, maar ik lees alleen maar jouw ideeën over hoe iets zou kunnen zijn en je gaat er maar van uit dat het zo is.
Zo is het niet.
Ik vind een iPhone 7 of 8 of Xr dan ook niet duur. De xs vind ook ik boven budget.
Maar goed Apple hoeft ook niet de hele markt te bedienen.
Hoezo voel je je meteen zo aangevallen en heb je de neiging om Apple/iOS te verdedigen. Althans zo komt het op mij over. Wat fapkonijntje zegt is inderdaad voornamelijk gebaseerd op een persoonlijke manier maar er zullen vast wel meer mensen zijn die zo denken. Het percentage van soortgelijken is waarschijnlijk niet groot maar.
"Prima, er zijn er niet veel die je dit na doen. In tegenstelling tot het overstappen van een highend Android telefoon naar een midrange toestel."

Meer dan je in eerste instantie misschien zou vermoeden. Gedeeltelijk heeft Apple dit ook zelf in de hand gewerkt. Voorheen hadden ze met de IPhone SE nog enigszins raakvlaak met de midrange markt. Mensen die wel een Iphone wilde maar niet te absurde prijzen wilde betalen. Door geen SE2 uit te brengen laten ze die klanten 2 keuzes:

1. Kiezen voor een oud,gedateerd toestel dat vaak nog steeds duurder was dan de SE.
2. Kiezen voor een midrange Android.
Eens, maar de SE was maar 4,5" en de markt als geheel, inclusief Apple zelf, zijn overgegaan naar grotere modellen. Als je een groot scherm wilt moe(s)t je geen SE kopen en als je een klein scherm, was er een tijdje ook bij Apple alleen de SE. Bij de Android toestellen was er lange tijd wel de keuze, maar de laatste twee jaar zijn alle modellen onder de 5" verdwenen (echte budget was een tijdje allemaal 5") en nu gaat alles richting minimaal 5,5 maar meestal rond 6". Wie nu een klein toestel wilt (ik niet, geef mij maar 7") kan dus eigenlijk alleen nog maar bij Apple terecht.
De toegenomen Android diagonaal van laatste tijd, zit m vooral in langwerpiger schermen (19:9 etc), met evt ook nog minder top/bottom bezel.

Bijv Samsung S10e (5,8"), die heeft wel een 28mm grotere diagonaal dan iPhone 8 (4,7"), maar is uiterlijk slechts 2,6mm breder en 4mm langer dan iPhone 8.
Wil je kleiner, dan kan je nog kijken naar Pixel 3 (5,5") of Xperia XZ2 Compact (5,0"), al hebben die wel meer top/bottom bezel, die zijn iig uiterlijk nog wat smaller dan de S10e.

edit: ben niet thuis in Apple, ik dacht ik vergelijk met hun kleinste model (behalve SE omdat er in verleden tijd over wordt gesproken) maar die blijkt ouder? Nouja kijk zelf maar wat je eraan hebt.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 13 juni 2019 14:24]

Wil je kleiner, dan kan je nog kijken naar Pixel 3 (5,5") of Xperia XZ2 Compact (5,0"), ...
Nee, ik wil geen kleinere, maar ik lees regelmatig hier op tweakers dat andere dat wel willen en ook m'n vrouw wilt kleiner. Mijn vrouw had een Lumia 950XL, die is 5,7" en vond ik prima. De 5,5" van de Acer 630S die ik had vond ik net gaan, de Wileyfox (koop ik nooit meer) Swift 2X met 5,3" vond ik net te klein.

Dat langwerpiger scherm vind ik niet geweldig. m'n huidige LG G6 is 5,7" en gaat ook weer maar net (wel beter als de Swift 2X, een beetje vergelijkbaar met de Acer). Omdat ze kleiner wil heb ik voor haar een Nokia 8 gekocht en hoewel die 5,3" zou moeten zijn is de behuizing in de praktijk wel even breed als mijn G6 en ook de lengte scheelt niets. Wel is de G6 dikker, al is dat volgens specificatielijsten niet het geval.
Ik denk dat als deze op is, ze toch naar Apple zal moeten gaan.
Opmerking is helemaal correct, maar goed de SE was een kleiner toestel met een kleine prijs. Allemaal logisch.
Ik schat in dat ook nu genoeg mensen genoegen zouden nemen met een 5" scherm op een iphone als die prijs dan ook echt fors lager zou liggen. (vergeleken met de nu gangbare Iphone modellen) Ook wat minder hardware en opslagcapaciteit is voor veel mensen geen probleem.
Lange tijd werd er door velen ook gehoopt op een SE2 aankondiging van Apple. Die er tot op heden niet gekomen is.

Overigens aangaande je opmerkingen over kleinere Android toestellen: ook daar lijkt het aanbod fors teruggelopen inderdaad. Vroeger had Sony nog een goed aanbod van compact modellen. De Z3 en later de ZX2 ( ook alweer van FEB vorig jaar ) waren voorbeelden hiervan.
Deze Sony telefoons vielen ook meer in midrange segment dan lowend gelukkig.
Persoonlijk hou ik ook van kleinere en wat goedkopere telefoons. makkelijker op te bergen, handzamer en voor een beetje e-mailen en wat webbrowsen volstaat het prima.

Kern van het bovenstaande verhaal: volgens mij zou er genoeg vraag moeten zijn naar midrange compacte telefoons voor zowel Android als IOS apparaten, maar er lijkt geen aanbod te zijn. Kan zijn dat ik hiernaast zit, maar het liefst zou ik dus wel een echte opvolger zien van de SE2 , zodat aan de hand van de verkoopcijfers hiervan bewezen zou kunnen worden dat er daadwerkelijk wel een markt voor is.
Maar wat is meer? Ik denk echt dat het er niet zoveel zijn in tegenstelling tot het gegeven dat men als Android gebruiker makkelijker overstapt van high end naar midrange.
Het systeem is bekend en ze moeten echt veel bij betalen voor de nieuwste camera die ze er in zetten.
Dan zou ik waarschijnlijk ook wel een pocophone nemen i.p.v. de nieuwste high end van welke Android fabrikant ook.
"Maar wat is meer? :
op zich een goede vraag. Heb daar de antwoorden ook niet op.
De overstap van een voormalig Iphone SE naar een midrange android is midrange naar midrange, maar wel IOS device naar Android en dus een heel ander OS. Die stap is toegegeven groot en jouw opmerking dat er meer mensen zijn die van high end android naar midrange android overstappen is inderdaad zeer aannemelijk.

Wanneer we kijken naar het marktaandeel van Apple wereldwijd dan zien we nog geen forse (China buiten beschouwing gelaten, de omstandigheden zijn in die markt niet representatief) terugloop van IOS, wat doet vermoeden dat er toch heel wat Se gebruikers naar ofwel duurdere Iphones zijn overgestapt ofwel voor oudere/refurbished Iphones overgaan, ofwel nog steeds hun SE gebruiken.
Het is lastig om exact vast te stellen waar deze en andere Iphone gebruikers heen gaan.
"Het is echt niet zo dat men overstapt van een iPhone naar een midrange Android toestel"

Nou, laat ik je vertellen dat in mijn omgeving dat zeker wel gebeurt, en behoorlijk wat ook.
Zeker weten, en ik overweeg het zelf ook. Ik heb een iphone X maar het is voor mij nooit de wow-ervaring geweest die het had moeten zijn, en 't ding voelt debiel fragiel aan. Ik ben die prijzenrace zat, zeker aangezien ik dus helemaal niet zo blij wordt van dat dure ding, plus het stukje "status" wat me vroeger nog wel boeide, heeft me achterhaald. Kan me niet meer schelen, of in ieder geval niet opwegen tegen praktisch gebruik. Minder kwetsbaar, goedkoper. Dat heeft Apple eigenlijk niet, dus dan overweeg je gewoon goedkopere Androids. Veel meer opties heb je niet eens...

Maar goed, die X moet eerst dood voordat ik hem vervang, en het mooie aan Apple is dan weer wel dat als ik niks raars doe, dat over een 4 jaar pas hoeft te zijn. Hij hoeft ook zeker niet weg, maar ik vervang hem (zoals ik er nu in sta) niet meer door een Appel.
In mijn omgeving totaal niet, in beide gevallen totaal irrelevant tov deze analyse.
Analyse? Dan zou je een bron moeten geven wat het onderbouwd want ik heb ook gezien dat mensen die van een oudere iPhone komen geen zin hebben om 800+ euro uit te geven aan een nieuwe iPhone (en geen ouder model willen) en daardoor naar Android gaan.
Zo één was ik er :)
Maar zodra mijn huidige Android toestel niet meer voldoet ga ik wel terug naar een iPhone. Zie mijn post
Met analyse bedoel ik het artikel hier op tweakers wat weer gebaseerd is op een persbericht van IDC die marktonderzoek doet, dat is de analyse die ik bedoel.
Onze persoonlijke meningen zijn totaal irrelevant t.o.v. De analyse van IDC.
Die bekijken het toch nog iets breder dan wij binnen onze persoonlijke kringetje.
Sorry hoor, mijn iPhone 8 laat ook regelmatig haperingen zien. Het is niet meer zo smooth als toen ik hem kocht... Voor mij is hij rond september, na 2 jaar echt wel op.
Je hebt altijd mensen die beweren dat hun iphone 6 of 7 nog zo perfect is als toen ze hem kochten. Dat is gewoon de grootste kolder. Ik heb hier nog een 6 liggen en die is gewoon erg traag.

Voor veschillende applicaties zit ik "vast" aan Apple. Of beter gezegd: ik leg mijzelf vast aan apple, omdat bepaalde dingen beter werken. Maar ik ben absoluut geen fanboy, ik heb er nooit enige status door ondervonden. Ik zie Apple gewoon als variant op Samsung, niets meer en niets minder. Ik zit zo vaak dingen te zoeken in het menu omdat het weer zo onlogisch.

Net alsof mensen tegen je op kijken als je een iPhone hebt... Het is geen auto :+
Ik heb hier nog twee iPhone 5s'en liggen, en die voldoen eigenlijk nog prima. Ze zijn uiteraard niet meer zo snel als in het begin, maar er is zeker nog goed mee te werken (anders dan het scherm wat klein is voor de huidige standaarden)

Het ligt denk ik ook aan je eisen. Wanneer is goed genoeg, goed genoeg?
Dit is wat ik vreemd vind. Op het moment dat Apple gebruikers het over Android hebben, dan praten ze over "laggy" OS dat na een jaar al minder bruikbaar is door vertragingen.
Maar als diezelfde Apple gebruiker het over iPhones heeft, dan is een iPhone 5s nog prima bruikbaar...

Mijn ouders vinden hun Huawei van 80 euro ook nog prima bruikbaar na 2 jaar. Ik absoluut niet :+
Hetzelfde dat ik een iPhone 6 al niet bruikbaar meer vind, laat staan een 5S...
Voor het geld dat ik aan een iPhone uitgeef, verwacht ik high end prestaties. Na een jaar of 2 na introductie, passen die prestaties niet meer bij de aanschafwaarde (persoonlijke afweging).

Ik snap dat anderen het anders bekijken.
Dat zie ik inderdaad ook om me heen.

Ik ben zelf anderhalf jaar geleden overgestapt naar Android. Mijn OnePlus 5t vind ik ook nog prima bruikbaar. Volgens mij is hij zelfs nog net zo snel als dat hij was toen ik hem kocht. Als hij trager is, dan merk ik het niet, dus dan is het goed.

Misschien komt dit doordat de upgrades van Android dusdanig zwaar zijn dat midrange-telefoons al snel 'onrbuikbaar traag' worden na een major release van de fabrikant? (allicht is het onzin, maar wie weet) En misschien is dat effect bij iOS minder? (allicht mede omdat Apple bepaalde functionaliteit uit zet bij oudere modellen)

Maar even ter onderbouwing van mijn 'bruikbaarheid' van m'n iPhone 5s'en.
De interface blijft snel genoeg/vloeiend (een reboot duurt wel een eeuwigheid, maar dat doe ik niet zo vaak, alleen bij een update). Het opstarten van apps duurt wel langer dan voorheen, maar (in mijn beleving) niet te lang. Als ik vrienden van mij zie met oudere midrange Android toestellen uit de periode van de iPhone 5s (september 2013), dan is heel die interface ook niet meer vooruit te schoppen sinds de laatste updates, stotteren enz. Dit ervaar ik niet op die iPhone 5s'en. (ik ken persoonlijk niemand die een 'oud' Android "vlaggenschip" nog in gebruik heeft. Dit zijn meestal mensen die ieder jaar een ander toestel hebben "omdat het kan")
Wie loopt er nou nog met een zes jaar oud Android toestel rond.

Geloof dat gewoon niet
Ik met een LG G Flex.....waarom omdat het een fijn toestel is.
wat ik jammer vind is dat LG kut bedrijf is met updates en valse beloften.
Ze maken dan wel spul wat lang mee gaat
Dat is ook een model waar je mee kan gooien en buigen vallen ...NP.een mobiel voor 2 linkse handen ;)
Zelf de Moto z force gehad, Motorola, ook onverwoestbaar, dat gooide ik altijd mee, top toestel
Samsung s5 mini uit 2014. bijna 5.5 jaar, het was toen het vlaggenschip.
Maar het begint idd. op z'n eind te raken, vermoedelijk is de WiFi antenne beschadigd, want WiFi heeft de laatste tijd kuren.

Het grootste probleem is dat de opslagruimte & geheugenruimte te klein wordt voor de huidige applicaties.
Er zou 16GB ruimte in zitten, maar daar is ~10GB van over, de rest is voor 't OS. uSD kaartje lost dat gedeeltelijk op.
1.5GB main memory blijkt ook voor sommige applicaties te klein.
Diverse applicaties stoppen soms spontaan omdat ze door de OOM (Out Of Memory) Killer om zeep geholpen worden.

Kortom je zult je geloof moeten bijstellen. Overigens zoek ik een handzame telefoon de trend naar wat in een nabij verleden phablets genoemd werden zie ik niet zitten. (7" is m.i. een mini tablet, niet een (te) grote telefoon).

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 14 juni 2019 12:05]

Als je praat over 2 jaar, dan kom je uit bij een iPhone 8. Nu heb ik een Xs en mijn vriendin mijn 'oude' 8.
De prestaties van een 8 zijn nog steeds meer dan voldoende.

Als je het hebt over een 5s geef ik je wel gelijk. Dit toestel is nog bruikbaar (mijn pa gebruikt mijn oude 5s), maar daar is het meeste mee gezegd. Moet je niet teveel meer van verwachten. Mijn moeder haar 6s kan daarentegen nog wel redelijk mee.
Ik zeg niet dat mijn 8 bagger traag is, ik zeg alleen dat ik steeds vaker "lag" ervaar bij bepaalde handelingen. Even een korte freeze, waar dat 1,5 jaar geleden vloeiend ging. Dit is niet erg, maar voor mij persoonlijk past dat niet bij een high end toestel. Dus zal ik in september-december weer gaan upgraden.

Mijn voornaamste reden voor een upgrade is altijd de camera. Ik wil gewoon goede foto's kunnen maken. Na twee jaar is er beters op de markt. Met opgroeiende kinderen, vind ik dit alleen al ene upgrade waard.
Het zou niet nodig moeten zijn, maar heb je hem al eens een reset gegeven? Ik had ook wat lag en een mysterieuze bug in Safari dat m’n keyboard steeds secondenlang bleef hangen. Als er iets irritant is...! Uiteindelijk overstag en toch maar opnieuw geïnstalleerd: problem solved. Eerste keer in jaren dat ik dat toen moest doen. Heel soms raakt er kennelijk iets corrupt. Het blijft software he. :)
Dat is wel raar. Ik heb hier ook nog een 5S liggen, en die is met iOS 12 sneller geworden dan ie was op eerdere iOS versies :P Natuurlijk haalt het ‘t bij lange na niet met de prestaties van m’n X, maar dat is nogal logisch.

De 5S is nog steeds een prima toestel, vergelijkbaar met een goedkope Android midranger. En voor een toestel van bijna 6 jaar oud is dat toch best netjes imho. :) Maar het ligt eraan wat je ermee wilt doen.
Hij is inderdaad met iOS12 gevoelsmatig ietsje sneller geworden dan op 11, maar dat kan ook zijn dat ik dat 'wil voelen' omdat ik dat op previews/reviews had gezien :) Als ik het me goed herinner was hij op 9 aanzienlijk sneller dan op 10, maar dat is natuurlijk weer een tijdje geleden, en ik ga het niet meten zegmaar. Het gaat me dan puur op de beleving.

En inderdaad. Het zal vast verschillen wat je er allemaal mee doet. De ene van mij is nu een Chromecast-afstandsbediening voor een TV in de slaapkamer (netflix/videoland/ziggo go) en de andere is voornamelijk voor spelletjes voor m'n dochter. Maar als ik er dan toch nog is wat anders mee doe zijn ze nog prima bruikbaar. Ook toen ik ze verving voor wat anders waren ze eigenlijk nog prima bruikbaar voor wat ik er toen mee deed.
Precies. Het enige aan de 5S, op prestaties na in vergelijking met m’n X, waar ik echt van over m’n nek ga is de fotokwaliteit. :P Maar dat is ook wel logisch, zit ff 5 jaar ontwikkeling tussen de cam in de 5S en de X :P
Hier ook nog een tevreden 5s gebruiker. Ga waarschijnlijk wel binnen paar maanden verder kijken omdat IOS ondersteuning dan afloopt en de batterij ook wat krap wordt. Denk dat ik dan voor een iPhone 8 ga, voor mij snel genoeg en nog jaren ondersteuning. Maar kijk ondertussen ook wel naar de S10e. Dat is qua model en prijs voor het eerst in jaren een Samsung die me erg aanspreekt.
Dat hangt allemaal af van de belevingswereld van de bewonderaars. Ik ben docent, en mijn leerlingen zijn wel degelijk meer onder de indruk van de iphone (vooral als ie net nieuw is) dan van de A6 op de parkeerplaats. Da's bij de collega's dan weer andersom.

Maar je hebt gelijk dat ook iPhones trager worden, feit. Opnieuw installeren helpt enorm, maar dat is bij Android ook zo. Ik ben ooit overgestapt toen Android nog in de kinderschoenen stond en wel degelijk zo instabiel als een jengatoren in het einde van z'n levensfase was, dat was ik zat. Sindsdien is het deels gewenning, deels vendor lock-in, maar toch ook voor een deel dat ik en anderen het collectief een mooi ding vinden waar je trots op mag zijn. En dat kun je dan status noemen. Prioriteiten verschuiven, dat laatste kan me niet meer schelen en de volgende keer heb ik eigenlijk niet zoveel zin om bijna hetzelfde voor m'n telefoonabonnement (althans, abo + installments) te betalen als voor de wegenbelasting van de auto. Da's gewoon wat scheef.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 13 juni 2019 10:44]

Waar heb je het in godsnaam over? Ik zie even geen verband met mijn reacties.
Het overstappen naar een midrange toestel van een iphone is juist hetgeen wat ik zie gebeuren in mijn omgeving. Een telefoon van 2 jaar geleden naar een huidige midrange, is het verschil niet zo groot meer.
Ik dus wel, komend van een iPhone 7 overgestapt op een pocophone f1. Voor 300 euro nog nooit zo veel waard voor het geld gehad. Een nieuwe iPhone x, xr is best wel prijzig en ik wilde android ook wel eens proberen. Daarnaast heb je vooral bij een nieuwe iPhone niet meer het geluksgevoel van je aankoop: backup terugzetten en je hebt weer dezelfde app iconen op een rij staan. Toegegeven, ik denk niet dat ik hier ook de 3 jaar mee haal, maar ik ben benieuwd. Tot nu toe happy met de Xiaomi
Dat laatste is dus wel waarschijnlijk, aangezien het markaandeel van de iphone van oorspronkelijk meer dan 50% nu naar onder de 10% aan het bewegen is.
niet zo dat men overstapt van een iPhone naar een midrange Android toestel.
Ik heb dat al meerdere mensen zien doen. Zelfs verstokte Apple gebruikers. En ze waren allemaal aangenaam verrast door wat een Nokia 6 of een Oneplus 5 konden. En dat voor een bedrag waarvan ze dachten dat je geen telefoon kon kopen die het langer dan 3 maanden deed
Ik zie het juist veel andersom gebeuren, mensen die van Android naar een iPhone overstappen. Veelal 6S en 7’s, in mindere mate Xr en XS. Prima betaalbaar, prima prestaties.

Het ligt er maar net aan waar je kijkt en wie er in je kringen zit I guess. In mijn groep zijn het vooral mensen die alles echt weg willen van Google en het niet meer zo vertrouwen, maar geen zin hebben om te zitten kutten met een device zonder google services - want dat werkt gewoon niet lekker. Dus gaan ze naar iOS, overigens vaak naar hoge tot volle tevredenheid. Velen zijn verbaasd, jarenlang hardcore Android fan en dan blijkt iOS opeens helemaal zo slecht niet te zijn. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 13 juni 2019 11:57]

. Velen zijn verbaasd, jarenlang hardcore Android fan en dan blijkt iOS opeens helemaal zo slecht niet te zijn. :P
Dat verschilt zeker per persoon. Mijn vrouw kreeg van haar werk een iPad. Ik heb al een paar keer kunnen voorkomen dat ze het ding door de kamer smeet. Ze wordt hysterisch van het in haar ogen volkomen onlogische systeem. Ze priegelt lieve rop haar Nokia 6 dan dat ze het grotere scherm van de iPad gebrukt
Oh absoluut :) Soms kan je ergens simpelweg niet aan gewend raken of vind je ‘t niet goed. Ik vond mijn overstap van Android met HTC Sense, wat ik echt geniaal vond, naar iOS achteraf heel erg meevallen. Verbazingwekkend korte leercurve terwijl ik Android door en door kende en iOS voor geen meter.

Gelukkig kunnen smaken verschillen :D

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 13 juni 2019 12:13]

Dat langer doen argument is met de veranderde updatestrategie van Android 8 ook minder geprononceerd geworden. Android toestellen worden mogelijk nu langer ondersteund.

Het aantal updates is zeker hoger, maar hoe het op de lange termijn wordt, is natuurlijk nog afwachten
Ik heb geen cijfers, maar ik zie het juist wel gebeuren. Maat van mij een paar weken geleden nog, wilde een nieuwe telefoon, zijn iphone 7 was kapot gegaan (eigen schuld). Nou hij schrok zich kapot van de prijzen van de xs en xs max. Toen heb ik hem gezegd:

Je kan een XR nemen voor 750 euro. Maar je kan ook een galaxy s10+ nemen voor 750 euro. Heb je een scherm dat echt veel beter is, 3 camera's achter, 2 camera's voorop, 128gb opslag, headphone jack, dual sim, sd kaart support, quick charge brick in de doos. De camera cut-out is alleen erg lelijk, maarja, dat is de notch ook. Nadeel is onveilige face id op de s10, en minder lang updates. Hij zit nu met een s10+.

En, de vriendin van een collega van mij, hij is van een iphone se naar een xs gegaan, zij vond het zo achterlijk duur, is van een iphone 6 naar zo'n midrange samsung gegaan. Volgensmij de A7, zo'n 250 euro telefoon met mooi oled scherm en die eigenlijk alles kan.

Schoonzusje is op mijn aanraden van een 6s naar een pocophone f1 gegaan. Wederom, wilde er eigenlijk max 400 aan uitgeven. En meer is ook niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 13 juni 2019 10:25]

Mental note:
Even in de gaten houden en checken of er een economische crisis aan staat te komen en het op toenemende schaal een goedkopere telefoon kopen een indicator is.
Waarom niet??
De prijs bepaald de kwaliteit niet en met apple krijg je meteen een stempel "niet toerekeningsvatbaar" erbij.
De 'status' die Apple had begint zich met deze prijzen tegen hun te keren.

Voorheen moest je (vooral als jongere) een iPhone hebben om erbij te horen. Inmiddels begint het bezit van een >1K telefoon zelfs in die kringen synoniem te worden voor 'die kan niet met z'n geld omgaan'.
De 'status' die Apple had begint zich met deze prijzen tegen hun te keren.
Het gaat veel dieper dan die eerste reactie die jij en velen hebben. Smartphones hebben heel lang gehad dat ze niet lang mee konden gaan omdat ze nog niet snel genoeg waren, dat was de reden waarom velen steeds overstapte (naast de hype), net zoals dat vroeger gebeurde met PCs. Op een gegeven moment kom je over een drempel heen met eerst dure toestellen en daarna steeds goedkopere toestellen. Laat ik als voorbeeld mijn oude iPhone 4 nemen, binnen 4 jaar kon ik daar niet meer fatsoenlijk meer tegelijkertijd muziek luisteren en gebeld worden. Mijn iPhone 6 gaat al weer bijna 5 jaar mee en doet het nog prima. Deze beviel zelfs zo goed in de familie dat we na een defecte iPhone 6 (waterschade) voor €200 een goede refurbishde hebben gekocht.

Vergeet ook niet dat in Nederland al jaren lang het aankoop gedrag van smartphones is veranderd, waar je vroeger blind een smartphone bij je abo kreeg, staat er nu precies hoeveel extra het kost en moet je getoetst worden bij het BKR (lening). Das iets waar heel veel mensen niet meer intrappen omdat ze direct zien wat die smartphone kost in totaal en dat is vaak toch niet aantrekkelijk.

Wat mensen qua pricing kennelijk een beetje vergeten is dat ze vroeger ook vlot €1000 voor een high end model smartphone betaalde. 12 jaar geleden koste een HTC X7500 ook bijna €1000, ik kreeg bij mijn zakelijke abo echter al vlot €200-€300 korting op dat toestel. Zelfde met die modellen daarvoor (geen idee hoe die dingen heette). €1000 in 2007 is met inflatie nu al ruim €1200.
Zo goed zijn de echt goedkope Huaweis niet gemaakt hoor. Ze zijn vooral goed in het gevoel geven alsof het goed gebouwd is.

Heb zelf een Honor Play dat nieuw 350 euro kostte maar is niet te vergelijken qua bouw met toestellen van 500 of hoger. Maar zelf zou ik persoonlijk geen bedrag van 600 of meer willen neerleggen voor een toestel. Het algemene gebruikers gevoel is al vrij goed boven de 300 euro naar mijn mening.
een familielid heeft een nokia, het is wel een leuke telefoon de nokia 7plus maar der zijn wel wat gebreken dat me storen aan deze telefoon en dat is het volgende:
  • de software van de nokia 7plus hapert echt heel erg veel naar mijn mening meer dan een x per dag, dat heeft te maken met de optimalisatie van de software android one, het is niet zo dat als je adroid one
    (van welke fabrikant dan ook) hebt dat je vrij bent van screen freezes of dergelijke.helaas is het optimaliseren ondermaats van nokia .
  • de camera vind ik daarin tegen wel gewoon in orden, als ik een foto maak en de kleuren komen overeen met wat ik in echt echt zie dan is de camera prima.
  • het bereik van de antennes of de gebreken er van en of dat een probleem zou moeten veroorzaken daar heb je met de nokia bijna geen last van is mijn ervaring.
  • als je kijkt naar de helderheid van de nokia 7plus, dat is toch wel ondermaats voor dat geld, er zijn smartphone's die feller zijn in die prijs klassen
  • Microfoons, schermen en andere onderdelen zijn ook vaak ondermaats of slecht gebruikt: dat vind ik allemaal wel mee vallen, de grootste ergernis van de nokia 7plus is dat de telefoon erg veel hapert, de software optimalisatie is niet geweldig en dat als je na de eerste maanden van lancering de nokia 7plus zonder haperende software heeft gefunctioneerd en daarna vaak begint de haperen, vind ik toch wel erg slecht van nokia.
daarbij weet ik niet of google een soort van protocol of teams hanteert en de kwaliteit van software die fabrikanten hanteren voldoet aan de kwaliteit eis van google of dat er een soort van inspectie is die controleert van uit google of de software de geleverd wordt van een smartphone fabrikant wel aan beplaalde eisen moet vol doen.

een smartphone waar veel bugs in zitten, kan je eigenlijk zien als een ondeugdelijk apparaat wat niet normaal werkt in normale omstandig heden.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 13 juni 2019 10:26]

Ik heb een Nokia 8. Wat een ramp is dat ding. Heel leuk om door een bedrijf gebeld te worden voor een interview en moeten ophangen omdat je er niks van verstaat. Of 's ochtends de telefoon van de lader halen: 18%. Nooit meer Nokia.
Ik moet zeggen dat ik verrast ben door je ervaringen. Ik heb zelf ook een Nokia 8 en ben bijzonder tevreden. Na bijna 2 jaar is hij nog steeds erg snel, doet de accu het nog heel goed (ondanks mijn misbruik). Ik vind nog steeds de camera niet van topklasse, maar over het algemeen ben ik nog steeds tevreden. Dit word mn eerste telefoon die ik 3 jaar ga gebruiken
Het enige wat ik vind tegenvallen van de Nokia 7plus is dat hij vaak screen freezes heeft of het scherm reageert wat traag, dat kan liggen aan het scherm of aan de software die niet optimaliseert is, het laatste is denk ik wat er aan de hand is...

Van de microfoon en of het laden heb ik geen problemen mee die doet het gewoon perfect. Wel pech dat jij wel deze problemen hebt. Heb je hem al terug gestuurd ter reparatie ?

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 13 juni 2019 11:42]

Hier een Nokia 9 pureview. Snel, degelijk, lekker stock en fantastische RAW camera array. Mevrouw heeft een 3.1 en die is ook snel zat, camera is ok (niet fantastisch), opslag is wat krapjes. Geen problemen met antennes of weinig bereik met beide toestellen. Schermen, microfoons en andere onderdelen passen prima bij het prijspunt.
Mijn grootste ergernis is dat het scherm vaak vast loop, sommige dagen meer dan anderen. Verder heb ik geen problemen gemerkt.
Ik heb zelf ook een Nokia 7 Plus, maar herken een aantal deze door jou genoemde problemen totaal niet.
De software hapert bij mij vrijwel nooit, een hele enkele keer dat hij gedurende een paar seconden eens niet reageert, om vervolgens weer gewoon weer goed te werken.
Helderheid is mijns inziens prima, lees deze klacht vaker, maar is ook persoonlijk. Ik heb de helderheid ook overdag ver onder het maximum staan, maar ik houd niet van die felle lichtbakken. Mijn zwager z'n Samsung 10 kan vele malen feller, maar ik vind dit niet fijn. Maar is zoals gezegd persoonlijk, uiteraard hoef je helderheid niet op max. te zetten.
Ik heb ruim een jaar geleden minder dan 200 euro betaald voor dit toestel, en voor het geld vind ik het echt een topper. Vooral de accuduur vind ik heerlijk. Ook al gebruik ik mijn telefoon vrij intensief, ik moet echt mijn best doen om de accu onder de 50% te krijgen aan het einde van de dag, waar ik bij mijn vorige telefoon (een 4 jaar oude OPO) met beperkt gebruik de dag niet doorkwam zonder bij te laden. Kwam uiteraard ook door de leeftijd van de accu.
Geluidskwaliteit en algehele bouwkwaliteit zijn mijn inziens prima, zeker voor het geld. Alhoewel de hoeken wel enigszins kwetsbaar zijn. Heb de telefoon een aantal keer laten stuiteren, met hoesje eromheen. Er zijn kleine stukjes glas weg in de hoeken, maar dit stoort verder niet.
Telefoon is nu ruim een jaar oud en bevalt mij nog steeds. Ik zal met deze telefoon waarschijnlijk niet de 4 jaar volmaken zoals met mijn OPO, maar dat vind ik niet erg. Als deze rond de 2 jaar te beschadigd is dat ik een andere wil, dan vind ik het gezien de aanschafprijs van minder dan 200 euro geen ramp weer eens wat nieuws te kopen.
nou je de helderheid vind ik niet het grootste probleem, in mijn gebruik binnen of als de zon niet te hard schijnt heb ik de telefoon vaak op 40 tot 10 procent van de helderheid staan dus zo veel maakt mijn dat nou ook weer niet uit.als er buiten 30 graden de zon schijnt is het wel handig als je je telefoon goed kan aflezen, in de volle zon is het scherm naar mijn inziens gewoon matig.
maar overdag als de zon niet schijnt of het je gebruikt hem binnen dan is het scherm prima.
vaak sta ik ook altijd tegen de zon in te typen, want dan schijnt de zon licht niet op het scherm.

voor 200E heb je een prima telefoon gekocht, goeide deal, ik heb hem op release dag gekocht en toen was ie 400E of ik het waard vind 400E? ik heb duurdere telefoons gehad en goedkopere(waar het scherm toch beter is) maar de nokia 7plus is de enige waarbij het scherm toch niet in orde lijkt, ja ik ervaar ook soms dat het scherm even niet reageert en een paar seconde moet wachten voor dat hij het weer doet, soms heb ik wel echt last van screen freezes, ik denk dat dit te maken heeft met de software optimalisatie, maar goed, het ook kan gewoon zijn dat ik van mijn eigen al vochtige en of vettige vingers heb.

idd, de batterij is bij mijn wel gewoon oke, niet super lang, ik heb met de chrome browser die ik vaak gebruik, heb ik zon 7.5 uur scherm tijd maar dan heb ik mijn scherm helderheid op beneden 50 procent.tegenwoordig heb ik mijn smartphone gebruik vermindert tot 2 uur per dag, een aantal jaren geleden schrok ik er van hoe veel ik nog naast het werken op een scherm keek van daar ook geen dure smartphone's meer voor mijn :9

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 13 juni 2019 19:33]

Precies mijn gedacht voor wat betreft je eerste alinea. Ik gebruik momenteel nog een Samsung Galaxy S7 (inmiddels 3 jaar nu). De accuduur wordt wel iets minder, maar ik vind het toestel eigenlijk nog rap genoeg. Jammer dat er geen updates meer voor komen, hierdoor voel ik mij wel genoodzaakt om binnenkort te upgraden naar een nieuwer model.
Wat een onzin verkoop je hier over Nokia ?? Ik heb nu meer dan een jaar een nokia 7 plus en zowel de camera, hardware en ontvangst zijn prima. Bijna stock Android en aangezien het een android one toestel is steeds de snelste opdates. Draait nu met een 660 soc op android pie en ben er absoluut lovend over. Batterijduur van dit toestel is trouwens ver boven gemiddeld.
Je kunt wel een beetje boos reageren, maar het enige dat blijkt is dat jij sneller tevreden bent. Nokia doet sommige dingen goed, maar sommige dingen ook niet. De camera en ontvangst is voor jou voldoende, ik verwacht beter en dat kunnen goedkopere Huawei's tenslotte wel. Ga jij met je Nokia maar eens in een nieuwbouwwoning staan of op een plek met slecht bereik. Dan klapt ie er veel sneller uit dan een gelijk geprijsde Huawei.

Dat jij iets goed vindt, betekent niet dat het voor anderen niet beter kan. De wereld is iets groter dan jij.
Dus omdat jouw Nokia wél goed werkt praat hij onzin? 8)7

Ik hoef ook geen HMD meer na mijn Nokia6.

-Camera belabberd bij weinig licht
-minimum geluid veel te hard
-vrat opeens batterij na os upgrade
-geen wifi bereik waar andere merken het gewoon doen
-vóór Pie regelmatig oververhit, na Pie niet meer, maar wel stuk trager
-microfoon die regelmatig dienst weigert
Oververhit & vrat batterij.
Dat lijkt op een bug in het OS voor het in slaap vallen.
(Het is de bedoeling van telefoons dat ze zoveel mogelijk slapen... ).

Die bug zal dus met Pie gefixed zijn. Voor mij zijn dit telefoons en geen fototoestellen, als je goed foto's wil maken is een DSLR het juiste gereedschap, de rest blijft behelpen.
Je kunt niet een perfecte foto verwachten bij een lens van 1-2 mm diameter. Er komt niet genoeg licht binnen voor een goede foto. Er is nog van alles mogelijk door de foto te nabewerken (wat door vrijwel alle mobiele toestellen gedaan wordt om dit gebrek te compenseren).
En toch maken andere telefoontoestellen vele malen betere foto's bij minder licht.

Ik ga absoluut geen DSLR halen dus fijn dat het voor jou en alternatief is, voor mij niet, dat ding zou ik toch nooit mee hebben op de momenten dat ik spontaan een foto wil maken.
De daling van HMD kan ik ergens wel begrijpen. Veel problemen met de Nokia 7 Plus, veel toestellen/modellen die last hebben van USB-C poorten van slechte kwaliteit, updates met bugs, onoverzichtelijke naamgeving. Een kijkje op GoT laat al gauw zien dat de toestellen niet van beste kwaliteit zijn, wat ik erg jammer vind.
Ben zelf erg tevreden met m'n Nokia 6.1, lijkt tot nu toe (+- een jaar) een zeer degelijk toestel. Batterij zingt het meestal wel twee dagen uit. Als er een betere camera in zou zitten was het wat mij betreft een perfect toestel (bij daglicht is ie prima, maar verder niet).

Waarmee ik niet wil zeggen dat de grieven van anderen ongegrond zijn natuurlijk.
Ook ik ben tevreden met m'n Nokia 8.1 en onderschrijf je mening, maar eigenlijk heeft HMD Nokia gewoon veel te veel modellen in de markt gezet voor zo een klein bedrijf, beter hadden ze het bij drie (low budget tot mid-range) modellen per jaar kunnen laten en zich daar volledig op focussen.
Mijn vorige telefoon was een Nokia 7 Plus. Op zich vond ik dat een prima telefoon, alleen heeft die een val in het water helaas niet overleefd en was het scherm binnen een maand gescheurd. Mijn huidige telefoon is iets robuuster én waterdicht. Fingers crossed....
Verwarrende titel. "minder dure smartphones" kan op twee manieren worden geïnterpreteerd:
1. minder dure smartphones > goedkopere toestellen
2. minder dure smartphones > aantal toestellen dat duur is
"De gemiddelde prijs die een Europeaan betaalde voor een smartphone in West-Europa daalde(...)." oftewel 1.

In ieder geval goed om te zien dat niet alleen de prijs (alinea 1), maar ook de combinatie prijs + aantal (alinea 2) daalt. Een teken dat fabrikanten toch de grens overschreden hebben voor de gemiddelde consument.
Ook de innovatie is al jaren drastisch lager dan voorheen. Iets betere camera hier, iets grotere accu daar, beetje snellere SoC zus, beetje minder bezels zo... het draagt er natuurlijk niet aan bij om elk jaar de "hebben hebben hebben" factor te stimuleren.

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 13 juni 2019 08:57]

Zou 'minder-dure' een oplossing zijn?
Dat is toch hetzelfde als 'goedkoper'? Dat bekt toch wat lekkerder. :+
Nee, er is een subtiel verschil. Had er 'goedkopere' gestaan, dan had dat betrekking op alle vorige uitgaven, ook voor toch al goedkope telefoons.
'minder-dure' geeft de context beter aan, nl.: dure telefoons, maar dan een beetje goedkoper dan duur. O-)
Zoals het hier staat zegt 'minder' iets over 'dure'. En heeft 'minder' dus GEEN betrekking op 'smartphones'. Minder is hier een zgn. graadaanduidend bijwoord; met een functie van een bijwoordelijke bepaling bij het eropvolgende bijvoeglijk naamwoord. </Nederlandsche les> ;)
Volgens mij is de zin volstrekt ambigu. Waar uit blijkt dat minder op het bijwoord slaat ipv het zelfstandig naamwoord? Enlighten me.
Omdat er geen komma staat na 'minder'. Had er gestaan: minder, dure smartphones. Dan had 'minder' betrekking gehad op 'smartphones'.
Het genootschap Nederlandse taal is het met u eens, dus dan moet het maar
Ik verzin dit ook niet zelf. ;)
Op een gegeven moment ga je dit soort constructies herkennen en ga je beter begrijpend lezen. Doe er je voordeel mee.
Interessant, een artikel dat mensen minder uitgeven aan telefoons, maar ik mis de bedragen en grafiekjes waar het om gaat, gaat men telefoons van 100, 200, 500 of 800 euro kopen in plaats van de 1000+ “top” toestellen? Wat was de verdeling en wat is deze nu.
Vraag je dat aan mij?
Ik ben niet de auteur van het artikel op appleinsider he.
Bovendien halen zij de informatie van IDC, als er een bedrijf is dat je er meer over kan vertellen zijn zij het.
Kost je wel knaken, want die info is niet gratis.

Ik kan je wel het onderstaande meegeven.
De gemiddelde verkoopprijs daalt al jaren
https://www.statista.com/...elling-price-smartphones/

De gemiddelde verkoopprijs van de iPhone is deze periode min of meer stabiel gebleven.
https://www.bloomberg.com...ped-revenue-gain-17-chart

Het gegeven dat de gemiddelde prijs van een iPhone zo hoog is en de industrie standaard een gemiddelde prijs heeft van een derde van dat bedrag, geeft dan ook aan dat het merendeel van de verkochte Android toestellen in het lowend en midrange segment zitten.
Hij vroeg het inderdaad niet aan jou.
Dit klinkt allemaal heel logisch. mensen willen geen super veel geld meer betalen voor marginale verbeteringen. Apple spant wat mij betreft wel de kroon hier, maar Samsung loopt er niet ver achter met de laatste modellen.
Persoonlijk heb ik nog de Galaxy S8 en ik zie geen reden om een nieuwe telefoon te kopen tot er een echt nieuwe gimmick komt welke ook echt een functionele toevoeging is. En mocht mijn S8 het opgeven ondertussen zit ik met veel interesse te kijken naar de Chinese toestellen qua prijs/prestatie.

[Reactie gewijzigd door TTLCrazy op 13 juni 2019 07:02]

De reden lijkt mij meer dat de Smartphone steeds krachtiger worden maar dat de gebruiker niet dat surplus power nodig heeft. Op bepaalde gen aan smartphone power voldoel het ruim voor het gemiddeld gebruik. Dus verschuift die power de daarop vilgende gen naar midrange. Daarnaast kan je steeds nieuwe dingen features inbouwen waar de massa niet veel mee doet.
Daarnaast andere reden is dat de top modellen groot zijn geworden. Een deel van de massa zit daar ook niet op te wachten.
En daarnaast zijn de kleine verbeteringen het probleem niet. Want gross vind hun huidige al ruim voldoen dus gaan ze eerder voor sim only . En wordt hun Smartphone niet elk jaar vervangen.
Ik sla ook paar gens over . Het is dat mijne gestolen is bij inbraak dus begin dit jaar nieuwe. Voor ruim de komende drie jaar of meer.
Gimmicks of niet; er is nog wel een reden dat men regelmatig(er) een nieuw device zou moeten aanschaffen en dat is natuurlijk het firmware-beleid van elke fabrikant en dus de bijbehorende security / functionaliteit na tijd X.
Dat is een kunstmatig gecreëerde 'gimmick' puur en alleen om de nieuwe toestellen door je strot te duwen ;)

Ze kunnen prima (beveiligings) updates doorgeven voor een jaar of 5. Het is tenslotte gewoon Android.
Updates (beveiliging, firmware, etc.) hebben niks met gimmicks te maken, maar met beleid: het zijn namelijk simpelweg vectoren voor planned obsolescence.
In dat geval koop je een Iphone. Mijn 6s gaat 5jr ondersteuning halen.
Ga ik eerst eens een nieuwe batterij nodig hebben, mijn 6s haalt een halve dag max. Maar een afspraak bij Apple inplannen kan maximaal 1 week van te voren....
Ik heb mijn Accu inderdaad ook/zelf vervangen.
Dat is maar de vraag. Nu zit je op 4 jaar. De 6 krijgt ook geen ios 13 meer.
Nouja, iOS 12.3.1 is van 24 mei 2019 welke voor de 6 beschikbaar is, de iPhone 6 is uit 2014. Reken maar uit dus.

Ondersteuning hadden we het over hè.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 13 juni 2019 10:48]

dat zal waarschijnlijk ook de laatste versie zijn. Dan zitten we op 4,5 jaar. In het midden :)
Mocht er een issue de kop opsteken kan het zomaar zijn dat de iPhone 6 iOS 12.3.2 krijgt zelfs na de launch van iOS 13. Op zich doet Apple dat wel goed hoor. Op mijn Android moet ik nog maar zien hoe ver ik kom.
Dat is absoluut waar. Maar daar is de prijs ook naar inmiddels. Een Mi9 (Snapdragon 855) kun je voor nog geen 400 euro krijgen. Betaal je 3 maal zoveel voor een XS Max die vergelijkbare hardware heeft. Xiaomi ondersteunt zijn toestellen ook erg lang.
Behalve dat die XS bijna 2x zo snel is in Geekbench, dus zo vergelijkbaar zijn ze niet hoor
Dat zal zo zijn. Bij andere benchmarks is het verschil veel minder klein en er zijn er ook waarbij de xs het aflegt. Verder is het verschil bij multi core veel kleiner.

Die paar procenten mag je hebben. Als het vervolgens bijna 4 uur duurt voordat je accu vol is van de XS, en de android in een half uur weer een dag meekan, dan mag je die paar procent snelheidswinst hebben in 1 benchmark. De meesten gaat het om gebruiksgemak door de dag heen. Snelheid is bij alle toestellen top. Unlocken met face-ID is nog steeds langzamer.

Als je dan toch gaat vergelijken, dan gaat het niet alleen om snelheid en aden maar ook een veelvoud aan andere zaken, zoals het gamk van led-indicaties, draadloos betalen bij alle nederlandse banken etc etc. Daar komen we niet uit.
Feit blijft vergelijkbare hardware die 3 maal zoveel kost. Ik snap het in ieder dat het marktaandeel van Apple van 50% naar onder de 10 beweegt. Ik heb beide toestellen en mijn keuze is snel gemaakt voor dagelijks gebruik.
Verders ben ik heel blij met m'n Nokia 8.1 en wens je veel plezier toe met je Xaomi :-)
De 6s is bevestigd voor IOS 13.
nieuws: iOS 13 krijgt donkere modus en moet prestaties iPhones verbeteren

Als je dan kijkt dan je in dezelfde tijd 2,5x een Android vlaggenschip "nodig hebt" is de prijs van het product wat Apple vraagt ineens zo gek niet meer in mijn ogen.
De 6s is van september 2015, dus dat is nu 4 jaar.
De Galaxy s6 ook uit 2015 heeft onlangs nog een update gekregen.
Dat zou inderdaad een geldige reden kunnen zijn om nog eens een nieuw toestel aan te schaffen.
Daarnaast denk ik toch dat niet meer dan 10% van smartphone gebruikers hier echt van wakker ligt. Tenslotte is een update van de UI in deze dagen niet zozeer meer belangrijk. We zijn op zo'n niveau gekomen, dat op dit moment die verandering niet per sé meer worden ervaren als een verbetering voor de gemiddelde gebruiker.
Een telefoon die vandaag op Nougat draait is nog steeds volledig functioneel in orde en is maar marginaal minder beter dan de volgende versies op vlak van UI en gebruik.

Ook heb je steeds meer Android One devices op de markt die steeds langer updates krijgen. Ook doet Google steeds meer inspanningen om de updates te laten bereiken bij iedere telefoon bij de nieuwere telefoons.
Als iPhone gebruiker vind ik firmware update makelijk , gebeurt ook regelmatig. Dus blijf bij apple. Daarbij heb ik totaal geen ervaring met Android omdat begonnen ben met de oer smartphone mijn eerste Phone Sonyericson een reeks daar an Symbion & mobile windows en toen iPhone. Android was er toen nog niet.
Inmiddels eigenlijk alleen nog maar security.

De functionaliteit en UI van smartphones zijn op een dusdanig niveau gekomen dat een verandering ervan niet meer zozeer een verbetering is, maar enkel nog maar de verandering.

En secutiry-updates bieden alle fabrikanten wel over de economische levensduur van het toestel.
Of dat zou moeten kun je over twisten.
Of het gebeurt kan ik duidelijk zijn: nee.
In een wereld van gratis virusscanners geeft het grote publiek maar weinig om beveiligingsupdates, ken genoeg mensen die updates op de telefoon maar lastig vinden.
Is een gimmick niet altijd nutteloos maar leuk?
Verder inderdaad heel logisch verhaal.
Een gimmick is bedoeld om aandacht te trekken, maar het kan ook een meerwaarde hebben. Veel Huawei gimmicks van de laatste tijd bewijzen zich flink in de praktijk. Vooral met betrekking tot de camera's.
Persoonlijk heb ik de laatste jaren ook mindere dure telefoons aangeschaft, maar wel vaker. Langer dan een jaar doe ik zelden met een telefoon en soms zijn ze al binnen een half jaar al defect. Vooral schermbreuk en waterschade maak ik vaak mee. Vervanging is dan meestal goedkoper dan reparatie. Ik zou het daarom prettig vinden als telefoons weer wat robuuster worden, net als vroeger. Momenteel zijn helaas alleen zgn. bouwvakkers-telefoons dat.
Misschien gewoon wat meer opletten wat je doet?
Mijn huidige GSM is 5 jaar oud en ziet eruit als nieuw en mijn vorige was na 5 jaar ook nog in orde, maar belachelijk traag (iPhone 3Gs).
Dit is waarom ik de oude BlackBerry zo mis. Gewicht en dikte waren ondergeschikt, dus het hoefde allemaal niet zo fragiel en dun. Je kon schepen zinken als je ging gooien met mijn laatste BlackBerry (Classic) en dat ding bleef werken.

Ik dacht dat ik niet zo heel veeleisend was, maar ik hoop maar dat mijn telefoon het volhoudt want ik heb echt geen idee meer wat een fatsoenlijke vervanger zou moeten zijn.
Ik hou mijn Smartphone lang. Na 2 jarig contract ook nog paar jaar. En dus als iPhone gebruiker voor top model gegaan. Eerste keer ook voor grootste. Om de hoofd reden dat ik er meer internetten op doe. Groot scherm fijner is ook omdat mijn ogen niet meer toppie zijn. En er snel aan gewent en vind hem eigenlijk niet zo groot meer.
Wauw 1259 euro voor een 64gb telefoon wordt te duur bevonden. Wie had dat gedacht. Van mij mogen leveringen van de 1000+ telefoons verder dalen, misschien schudden de fabrikanten dan wakker.

Dat HMD zo veel verliest in Europa verbaasd mij wel. Fijne telefoons, android one. Wat ook leuk wordt om te zien: wat zijn de cijfers volgend jaar, nu er allemaal gezeik is met Huawei (waarvan ik verwacht dat het allemaal wel goed zal komen, geld gaat boven politiek, niet voor niets direct 3 maanden uitstel).

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 13 juni 2019 07:12]

Verbaasd mij niet, hun duurdere modellen bieden niets meer dan de concurrenten als Motorola en oppo. Daarbij zijn de vergelijkingen tussen de Nokia 9 en topmodellen modellen van andere merken niet in hun voordeel. Camera zou ondermaats presteren en er zit een oude SD845 in. (Heb zelf getwijfeld er een te kopen maar mijn Oneplus 5 is nog goed genoeg)
Camera ondermaats? Een pure leugen.
Ik heb mijn Nokia 9 al 2 maand en erg tevreden ermee. Vooral de camera blinkt uit qua dieptezicht. Van de SD845 merk je maar weinig verschil in snelheid.
De camera is voor jou misschien voldoende, maar alle Nokia camera's vallen vies tegen ten opzichte van de concurrentie. Dat is niet alleen mijn mening, maar ook reviews geven dat duidelijk aan, zoals: https://m.gsmarena.com/nokia_9_pureview-review-1916p6.php

En dan met de quote die boekdelen spreekt
The Nokia 9 camera system has either been implemented very poorly or bound to become obsolete even before it's become mainstream.

The image quality by the Nokia 9's automatic processing is anything but groundbreaking. In fact, it's quite behind compared to what the current and even last year's flagship phones can do with one camera and multi-image stacking. And don't get us started on the low-light image quality or the video quality in general.
Dus voordat je iemand met je agressieve reactie beschuldigd van leugens, moet je toch eens verder kijken dan je neus lang is.

Het enige dat ik kan concluderen is dat je de lat erg laag legt voor een high end apparaat en je misschien beter een veel goedkoper apparaat aan had kunnen schaffen met een vergelijkbare camera, zoals de p30 lite. Ook concludeer ik maar dat je met andere toestellen geen ervaring hebt. Anders had je het zelf ook wel ontdekt.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 13 juni 2019 08:12]

Mensen voelen zich vaak persoonlijk aangevallen als hun product (wat ze veel geld voor hebben betaald) niet zo goed blijkt te zijn als verwacht...
Haha.. het hele merk Nokia beoordelen am de hand van 1 toestel is onzin. Zeker in het geval van de pure view. Die telefoon is gewoon niet af. Er is niks mis met de hardware (camera's) maar de software ervoor is ruk in combinatie met een snelle soc die die slechte software implementatie niet fatsoenlijk kan verwerken.

Nokia wilde innovatief zijn met de pure view alleen moeten ze het goed afmaken voordat ze het de markt in knikkeren.

De pure view is conceptueel uniek in de markt en staat helemaal los van de andere Nokia modellen.

Ik heb niets dan lof over de Nokia 7 plus, op alle vlakken heel veel waar voor een goede prijs. (Vorig jaar)

Alle nieuwe modellen van Nokia met die lelijke grote notches.. Ik snap wel waarom de verkopen tegenvallen. Ze slaan de plank op dit moment totaal mis.

Alleen de druppel notches of de punch in holes zijn ok alternatieven, maar laten we eerlijk zijn. Iedereen is notch moet en wacht eigenlijk op en echt alternatief en dat is niet al die gemotoriseerde onzin om de selfie camera te verbergen.
Als basis maar 1 review geven is niet accuraat. Ik heb mijn onderzoek gedaan en ben er erg tevreden mee. Neem maar eens een kijkje bij de tweakers reviews. Ik kan enkel vaststellen dat je je baseert op Hearsay en dat je hands-on ervaring mist, maar dat vergeef ik je wel.

Voor de review van gsm-arena hadden ze hem beter een handleiding voor de camera gegeven, aangezien hij zelfs niet weet waar hij shutter-speed kan instellen.

[Reactie gewijzigd door schuppekens op 13 juni 2019 09:47]

Dat HMD zo veel verliest in Europa verbaasd mij wel.
Mwa, mij eerlijk gezegd niet. Ik ben bij HMD ingestapt met de Nokia 8. Dit was een aardig compleet toestel en kwam met een mooie prijs. Maar na nog geen twee jaar begint het toestel toch wel wat kuren te vertonen: home/back/switch knoppen die niet meer werken, backlight bleeding vlek, camera die 9/10 trilt waardoor je geen foto's kan maken. De kale Android die er opstaat is leuk voor op het doosje maar voegde voor mij weinig toe, zo heb ik een hekel aan sommige keuzes die Google met Android 9 heeft gemaakt. Maarja stock Android dus je hoeft niet te hopen op een fabrikant die dit voor je fixed (Zoals Samsung bijvoorbeeld heeft gedaan).

Ah fijn, tijd voor een nieuw toestel dus. Wat HMD biedt met de Nokia 9 is zwaar teleurstellend (de bezels vind ik prima) zo vraag ik mij af waar de 3.5mm connector is gebleven, moet het toestel zo groot? Ook in het lagere segment heeft HMD nu niets wat echt interessant is voor mij. Uiteindelijk ben ik dan ook over gestapt van HMD naar een Samsung S10e (die gelijk mijn ergernissen van Android 9 weghaalt dankzij Samsung's OneUI).

[Reactie gewijzigd door Caayn op 13 juni 2019 09:08]

Android one is leuk voor mensen die wat dieper in Android zitten. Maar voor normale mensen is het best onhandig. Ik heb zelf bijvoorbeeld totaaaaal geen zin en vooral geen tijd om te gaan zitten zoeken naar apps voor ontbrekende zaken op android one en stel de features van emui wel op prijs. Ik kan mijn kostbare tijd wel beter besteden dan aan het zoeken in de play store naar dingen die naar mijn idee standaard al aanwezig horen te zijn.

Een van de klachten van vroeger was dat Android One updates krijgt en dat je bij anderen maar af moest wachten. Huawei heeft die klachten simpelweg aangepakt en de support is nu vergelijkbaar.
Ik heb een Android One apperaat van Nokia. Tot zo ver eigenlijk nog niks gemist wat ik standaard op een telefoon zou verwachten. Puur uit nieuwsgierigheid, wat mis je zoal?
File explorer, goede camera app, miracast, fatsoenlijke muziekspeler die mij niet altijd een Google dienst probeert te verkopen, notitie app, contacten app van Android is heeeel beperkt. Betere dual sim support van de dialer. De Huawei gallery vind ik veel prettiger en completer dan Google photos. Ik zit tenslotte niet zo diep in het Google ecosysteem, dus al die cloud zooi van Google moet ik niet. Ik heb in Huawei gallery een kaart met overzicht waar mijn foto's genomen zijn, dat kent Google photos niet. App lock is handig en navigation dock is prettig op grote toestellen. Ook het swipen over de softbuttons om het scherm te verkleinen naar een hoek zodat je met 1 hand kunt werken is goud waard voor mij. App twin werkte ook perfect voor twee whatsapps met dual sim, in tegenstelling tot veel playstore alternatieven.

Natuurlijk zijn er alternatieve apps, maar daar moet ik wel actief naar op zoek. Die tijd heb ik er echt niet voor over. Er is teveel troep met teveel advertenties en voor je de juiste app hebt gevonden ben je nog niet jarig. Er is wel wat belangrijkers in het leven om mijn tijd aan te besteden.
Dan heb je inderdaad een goede use case voor een aangepaste versie van Android die je fijn vindt. Persoonlijk herken ik me niet zo in het lijstje dat je noemt (behalve Google Music, ik gebruik VLC), dus dan is de "kale" versie van Android wel weer prettig.

Overigens heeft de play store een overzicht van apps die je eerder geïnstalleerd hebt, dus je hoeft het in principe maar één keer uit te zoeken. Maar goed, waarom zou je, als je tevreden bent met IMUI.
Samsung heeft afgelopen jaar een behoorlijke inhaalslag gemaakt in het middensegment met de nieuwe A-reeks. Een A70 is €17 duurder dan een Nokia 8.1 (bron: bol.com), maar verslaat de Nokia 8.1 op vele fronten. Samsung klinkt voor veel mensen toch betrouwbaarder dan Nokia of Motorola dus dan is het niet gek dat Nokia of Motorola last hebben van stevige concurrentie.
Mijn OnePlus Two still going strong. Hij is nog altijd verbazingwekkend snel en kan er nog altijd op doen wat ik altijd al deed. Volgende wordt ook weer een OnePlus.. over een jaar of 2. Dit beestje is nog altijd niet afgeschreven.
Nu we toch aan 't keuvelen zijn... :)
Mijn Sony Xperia X doet 't ook nog prima, maar ik ga wel een nieuwe Xperia XA2 Plus kopen omdat 'ie dual SIM is en er, dankzij een overeenkomst tussen Sony en Jolla, ook Jolla's SailfishX OS op kan worden geïnstalleerd.
De X kan naar iemand in de familie voor wie het een vooruitgang is.
Ik kan mijzelf hier prima in vinden. Voorheen altijd rondgelopen met het idee dat ik een nieuwe iPhone moest hebben als die uitkwam, uiteindelijk zo’n 3 jaar rondgelopen met een 6S en nu via Marktplaats een iPhone X (nieuw) voor EUR 650 op de kop getikt _/-\o_
Het idee om een nieuwe iPhone te kopen was voor mij steevast dat ik te vaak opliep tegen de capaciteitsgrenzen van mijn iPhone, zoals bv. de navigatie die te traag opstart of te vaak vast liep. Maar ondertussen is de iPhone al jarenlang "goed genoeg". Ik ben zelf blijven hangen bij de iPhone SE, die kost tweedehands ook weinig op bv Marktplaats. Pas wanneer iOS de SE niet meer ondersteunt ga ik nadenken over een andere telefoon. Daarbij is het helemaal niet gezegd dat ik dan bij Apple blijf want sowieso wil ik niet naar een grotere telefoon.
Als je niet naar een grotere telefoon wilt, zit je vast aan Apple. De enige die nog modellen onder 5,3" heeft is Sony en die faseert ze ook langzaam uit. Ja je kunt nu nog modellen kopen van 1½ à 2 jr oud.
I know. Ik heb de race naar de grootste smartphone-schermpjes nooit helemaal begrepen. Dat er een doelgroep is voor grotere schermen is, ja. Maar de doelgroep die juist 4" een prima schermformaat vindt wordt door alle fabrikanten op dit moment straal genegeerd. Dit terwijl het toch alle fabrikanten zou moeten opvallen dat een uitverkoop van Apple SE toestellen in januari (door Apple zelf) binnen drie dagen uitverkocht was. Er is hier een markt. Sterker, ik zie behoorlijk wat mensen (40-plussers) om me heen die hun 8, X of XS omruilen voor een SE stomweg omdat die handzamer is. Dat soort trends moet Apple toch kunnen zien op de Apple-ID's?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True