Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IDC: top vijf smartphonemakers heeft meer dan 70 procent markt in handen

De top vijf van smartphonemakers heeft meer dan 70 procent van de markt in handen. Dat zegt marktonderzoeker IDC. Het is volgens de marktonderzoeker voor het eerst dat vijf fabrikanten samen zoveel marktaandeel hebben.

Het aandeel van alle andere smartphonemakers buiten de top vijf daalde van 34 naar 28 procent in een jaar tijd, zegt IDC. Alle fabrikanten buiten de top vijf leverden in het zomerkwartaal ongeveer 103 miljoen smartphones, zo schat IDC in. Daaronder zijn fabrikanten als Sony, LG, Lenovo-Motorola, BlackBerry, HTC en Google. De top vijf bestaat uit Samsung, Huawei, Apple, Xiaomi en Oppo.

Van de top vijf kende Huawei de grootste groei. Volgens IDC kwam dat vooral doordat de fabrikant meer exemplaren maakt van modellen die vlak voor het begin van het handelsverbod in mei uitkwamen. Daarnaast heeft het een truc gevonden om oude telefoons als nieuwe modellen uit te brengen in Europa, met onder meer nieuwe ontwerpen en camera's. Bovendien heeft het zich meer gericht op de Chinese markt, waar het door goede relaties met retailers grote groei kende. Samsungs leveringen groeiden ook, vooral door de Galaxy Note 10 en een stijging van de verkoop van Galaxy A-telefoons.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

08-11-2019 • 15:18

60 Linkedin Google+

Reacties (60)

Wijzig sortering
Samsung en Huawei zijn flink gegroeid ten koste van Apple.
Nee, De grafiek komt niet overeen met het bronartikel. Dan zie je dat apple vrijwel gelijk gebleven is in aandeel.
Dat is niet af te leiden uit deze simpele statistieken.

Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen met een Apple smartphone langer doen met hun apparaten, of vaker refurbished en tweedehands kopen. In de aantallen verkopen zie je dan natuurlijk een daling. Het aandeel Apple van alle telefoons die in gebruik zijn hoeft niet te dalen. Volgens mij is het marktaandeel van Apple aan het dalen van 14% naar 12%. Marktaandeel van telefoons in gebruik ligt rond de 18% of 19%, wat aangeeft dat telefoons van Apple toch langer in gebruik blijven. Die levensduur zou best toe kunnen nemen.

Van Samsung en Huawei kan ik me voorstellen dat ze marktaandeel van LG, Sony, HTC en anderen afsnoepen.
Of de levensduur/gebruiksduur van Android-telefoons toeneemt durf ik te betwijfelen, veel mensen kopen na 2 jaar automatisch weer een nieuw toestel.

Je lijkt te suggereren dat veel gebruikers van Apple smartphones overstappen naar Samsung en Huawei, maar dat is niet uit deze cijfers te herleiden en is ook niet wat ik om me heen zie.

[Reactie gewijzigd door mpol op 8 november 2019 17:29]

Of de levensduur/gebruiksduur van Android-telefoons toeneemt durf ik te betwijfelen, veel mensen kopen na 2 jaar automatisch weer een nieuw toestel.
Ik heb toch zeker wel het idee dat mensen langer en langer doen met hun Androids. Zelf heb ik mijn S7 ook ruim 3 jaar gebruikt, ik kocht 15 jaar lang elke 2 jaar een nieuwe telefoon - en nu niet, ondanks dat mijn telefoon beschadigd was, simpelweg omdat de nieuwe telefoons niet voldoende verbeterd waren. Ik wed dat mijn S10e ook meer dan 2 jaar mee zal gaan. En ik zie hetzelfde om me heen.
Wat ik om mij heen zie is dat niemand ook maar enige intresse meer toont in nieuwe telefoons, en dat de nieuwe topmodellen van welk merk dan ook te duur worden bevonden.

En ik begrijp die reactie compleet. De nieuwste modellen bieden niets nieuws, echt helemaal niets vergeleken met de voorgaande jaren. De grootste gimmicks zijn nu een hogere framerate, ga een random persoon maar eens uitleggen waarom hij of zij een hogere framerate nodig heeft. En de prijzen stijgen maar door. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord, ik ga toch geen 1000 euro voor een telefoon uitgeven. Want het kunnen betalen is de issue niet. Het willen betalen wel.
Ik dacht al, is mijn (niet-tweaker) kring de enige die dat niks interesseert.
Kanttekening daarbij; topmodellen worden idd steeds duurder. Maar los daarvan, als je bijv een budget hebt van €250, dan negeer je gewoon alles daarboven. En dan wordt wat je voor je budget krijgt met de jaren ook wel echt steeds meer.
Evengoed, "wij" vervangen pas zodra ie het niet meer doet.
Zie de grafiek; bij "Andere" (waar LG/Sony/HTC/anderen in zitten) staat een daling, die ongeveer even groot is als de stijging bij Samsung/Huawei.
En nu een vergelijking op winst. Ik vraag me af hoe groot het gat is tussen Apple en de rest.
"Apple raked in 73% of the entire profit generated by the smartphone industry in 2018".

http://www.iphonehacks.co...industry-profit-2018.html

Dit jaar is nog niet om maar zal ongetwijfeld hoger uitvallen. Persoonlijk zou ik als bedrijf liever gaan voor een hoger marktaandeel qua winst dan qua aantallen, ik denk Apple ook ;)

[Reactie gewijzigd door macquarius op 8 november 2019 16:13]

Kan je nagaan wat er voor een gruwelijk zieke winstmarge op die producten zit.

Grappige is dat er mensen zijn die die prijzen verdedigen. Wat voor plaat heb je dan voor je kop. Ja, je mag een iphone goed en fijn vinden, en de beste smartphone voor jou, en bereid zijn om het geld eraan uit te geven. Absoluut, helemaal goed. Maar je betaald er te veel voor. Dat is een feit als je deze winstmarges ziet.
Je doet net of Google straatarm is. Heb je hun marges wel eens gezien? Hoe komen ze daaraan? Niet van hun hardware verkopen in ieder geval. Dus ga je je toch afvragen dat je , ondanks dat je minder voor Android toestellen betaalt, je ze toch op een bepaalde manier van inkomsten voorziet. Hoe dat nou kan vraag ik mij toch echt af. Als Apple dat buss. model zou hanteren, dan Zouden kunnen iPhones in ieder geval flink in prijs kunnen zakken. Maar of ik dat wil???

In het kort: niet alleen bij Apple wordt je genaaid, maar ook bij Google/android.
Bij Apple is het alleen meer zichtbaar, omdat je het direct merkt bij de aanschaf vanwege de prijs. Bij Google/Android is dat misschien bij aanschaf niet zo te merken, maar minder transparant over wat er na aanschaf allemaal gebeurt.
Gebruik je WhatsApp, Google Chrome, YouTube?
Geen Chrome. Wel whatsapp en YouTube , en ben niet in ingelogd bij YouTube .

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 9 november 2019 16:08]

Dan zit je dus ook in het eco systeem van Google, niet ingelogd zijn betekend jammer genoeg niet dat je niet wordt getracked.
Nu zie ik gebruikers van iPhone's om me heen hun telefoon vol hebben staan met (met name social media) apps van bedrijven als Google en Facebook,... die worden dus eigenlijk dubbel genaaid ;)

Apple heeft kwalitatief goede en gebruiksvriendelijke producten en dat verklaart daarmee deels hun schare trouwe gebruikers, maar er zitten natuurlijk ook wel andere redenen achter dat er maar weinig mensen weglopen bij Apple, .. ontkennen dat Apple geniaal is in marketing is wel erg naïef.
Hangt ervan af hoe je de app instellingen hebt staan. Als je op social media zit , weet je dat bepaalde info wordt gedeeld, ben je zelf bij. Maar het gaat er juist om wat er gebeurt waar je zelf geen weet van hebt.
Man, man.
In ieder geval een beetje beleefd blijven, kan ook wel toch? Relax een beetje.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 9 november 2019 04:50]

"Maar je betaald er te veel voor. Dat is een feit als je deze winstmarges ziet."

Jouw mening is geen feit, daarbij is het precies andersom, omdat ze zo'n grote omzet en winst halen en de iDevices zeer goed verkopen blijkt dus het tegenovergestelde, immers mensen kopen die dingen toch?

Te duur is altijd een mening... ik vind benzine ook veel te duur maar ik en alle Nederlanders blijven hun tank regelmatig volgooien.
Niet noodzakelijk. Als je van een lager marktaandeel in verdiensten een stuk verliest gaat ook een groot deel van de winstaandeel weg.

En als je dan ook meer van diensten afhankelijk aan het worden bent kun je daar ook omzet en winst verliezen omdat minder mensen aan je vast zitten
Ik denk niet dat het “van diensten afhankelijk” worden voor Apple een probleem is, het is net hun strategische doelstelling van de voorbije jaren geweest, want net de overmatige afhankelijkheid van 1 hardwareproduct was pakweg 5 jaar geleden een zeer groot probleem aan het worden.
Dus:
- meer producten (en meer varianten van 1 product);
- meer diensten.

Diensten zijn ook de oplossing voor het feit dat de hardwareproducten onvermijdelijk een langere levensduur (moeten) krijgen.
Wat je zegt klopt, maar als je marktaandeel in aantallen omlaag gaat, en dan minder mensen binnen de lock-in hebt kan de dienstentak dus ook omlaag gaan.
Das bij groot marktaandeel toch precies het zelfde, ook daar verlies je omzet als je aantallen zakken... snap je punt niet. Daarbij heeft Apple nooit grootste marktaandeel gehad (ja, heel even met de iPad). Ambiëren ze ook niet, ze willen gewoon de beste producten verkopen niet de meesten.
ALs je een groot marktaandeel in aantallen hebt met lage marges en je verkoop gaat naar beneden verdien je minder. Maar als je voor je diensten voor een groot deel afhankelijk bent van je lock-in en je verkopen gaan naar beneden verlies je 2 keer. 1 keer op het apparaat, en 1 keer op de lagere omzet in diensten.

De beste producten volgens wie? En wat zijn je normen. |Je hebt een laptop met een slecht toetsenbord, die vaak terugkomt voor reparatie. Dat geef je eindelijk toe, na veel gezeur. Dan moet er een nieuw model komen waar je weer dat drama toetsenbord in bouwt. Dat is gewoon een slecht product op de markt brengen
"De beste producten volgens wie?"

Dat is hun filosofie, ik zeg niet dat ze het doen. :-) Echter gebruik ik veel Apple devices en heb persoonlijk nooit problemen ondervonden maar ja n=1 he :P
Ik heb zelf niets van Apple, familie en collegae wel. En ik hoor toch over redelijk wat problemen.

Ik ben dus N=0+X.

Hun filosofie volgen ze dus bepaald niet. Naar wat ik in de vorige meldde ben je dan gewoon erg klantonvriendelijk bezig.
In het verre verleden, vijf jaar terug of zo :*), was dat steevast 99%.

Het blijft bizar hoe Apple zo lang zo winstgevend kan blijven. Feit is dat Apple ook steeds meer verdient aan diensten. Daarmee wordt de omvang van het ecosysteem belangrijker. Maar ik vrees niet voor Apple dat hun dominante positie bij ontwikkelaars snel zal vervallen. In die kringen is Apple nog altijd de standaard en worden veel apps/diensten eerst voor iOS uitgebracht.
Ik denk dat je dat wel tegenvalt. Apple weet dat als zij te groot worden, zij op een gegeven moment af moeten van het feit dat de App Store van apple de enige App Store is voor Apple producten. Bij een veel groter marktaandeel moeten zij , gedwongen, ook andere Appstores toelaten , en dan... minder inkomsten, want een groot deel van de inkomsten komt nu uit de eigen AppStore .
Dus volgens mij zit Apple nu, voor hun, wel in een gunstige positie. Alternatief zou zijn: veel goedkope iPhones verkopen, minder marge en winst en dalende inkomsten uit de appstore.
Wie zou dat dan moeten afdwingen bij Apple? De EU? Kunnen ze niet daar Apple totaalpakketten levert, Dus, ik zal het nog maar weer eens zeggen, niét doet aan koppelverkoop. Niemand kan ze dwingen, ook de EU niet dat ze andere stores, of wat ook moeten toelaten in het Apple ECO systeem.
Maar ook in de VS is er een onderzoek ingesteld, en lopen er al rechtszaken, ik zeg niet dat ze dit nu moeten, maar als ze “te “ groot worden, gaat deze discussie zeker heftiger worden.
Je hebt gelijk. Ongetwijfeld zou de EU zich erover buigen daar ze niks belangrijkers te doen heeft.... Oh wacht |:(
Worden hierbij de dochtermerken bij de moederbedrijven opgeteld of apart gezien?
Als het apart is verbaas ik me dat oppo zo groot is (tuurlijk is veel in china, maar toch)
Volgens het IDC-artikel heeft Oppo met name in India nogal veel succes met de Oppo Reno en Oppo K-serie. India is natuurlijk met 1.3 miljard inwoners ook een behoorlijk grote markt.
Ik vergeet india totaal, helemaal gelijk.

Vraag me vooral af of Oneplus ook bij oppo geteld wordt, gezien die buiten azia ook bekend/groot is, wat Oppo een stuk minder is.
Dat is een goede vraag. Aan de éne kant staat wel expliciet Oppo, Oneplus is geen onderdeel van Oppo, maar van hetzelfde moederbedrijf: BBK Electronics, die naast Oppo en OnePlus ook nog Vivo (ook heel groot in Azië) en Realme bezit.

De laatste keer dat ik Maleisië was voor het werk zag ik daar veel reclame voor Oppo, Vivo en Xiaomi, en ook veel mensen die één van die drie merken had, en wat mensen met een iPhone (als status symbool). Echter zag ik niet dusdanig veel Oppo telefoons dat ik zou verwachten dat ze 3e plek zouden innemen zonder de toevoeging van de andere merken van BBK.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 november 2019 15:51]

een iPhone (als status symbool).

Is dat niet gewoon een vooroordeel? Alleen puur omdat het een iPhone is?

[Reactie gewijzigd door Afroman9 op 8 november 2019 16:02]

Ja en nee, hier in Europa zijn er genoeg mensen die ook andere Apple apparatuur hebben, en ondanks dat ik niets met Apple heb, moet ik toegeven dat de integratie van alle Apple producten wel echt goed werkt, plus je hebt dan één App/content store voor alles. Dus op zich snap ik de mensen hier wel.

Daar zie je weinig mensen met Apple producten rondlopen en in de winkel zie je ze al helemaal niet, met uitzondering van up-scale super dure malls waar alleen maar dure sportwagens buiten geparkeerd staan. Als je de rest van de Apple producten niet hebt of kan kopen dan mis je naar mijn mening een groot voordeel van de iPhone.

Plus de mensen die daar een iPhone hebben, lopen er wel echt mee te pronken: dus meer een status symbool.
Ah, duidelijk verhaal. Bedankt voor je toelichting. Duidelijk een cultuurverschil.
Dat hangt er vanaf welke spec je pakt, zowel in CPU als GPU performance loopt Apple flink voor.
De Oneplus 7t (Pro) of de Realme X2 Pro evenaren of overtreffen de iPhone 11 (Pro Max) in performance, voor de helft of 2/3 van de prijs. (Zoek maar op speed tests.) Daarnaast krijg je een 90hz scherm, SNELladen, kleine notch, zelfde batterijduur als de iPhone 11 (Pro Max), vingerafdrukscanner en een audio jack (Realme).
Ja, de iPhone 11 heeft een betere camera, draadloos laden en een IP68-rating, maar je kan bijna 3 X2's en 2 7t's halen voor de prijs de 128GB iPhone.

[Reactie gewijzigd door P3TER_ op 9 november 2019 16:18]

We hadden het over CPU/GPU, zover ik weet voert Apple daar ruimschoots de ranglijsten aan.
Batterijduur, scherm, duur van de support, frequentie van updates, er zijn nog wel meer harde cijfermatige specs waar iPhones hoog op scoren.
"Zonde om dat geld niet naar het rijkste bedrijf ter wereld te gooien toch?"

Er zijn blijkbaar mensen die producten kopen op basis van de evaluatie van de P&L van een bedrijf. Dat mag natuurlijk ook, maar ik kan je zeggen - als universitair geschoold econoom ;) - dat een P&L met weinig of geen winst vaak wijst op één van volgende problemen:
  • het bedrijf heeft geen goed product;
  • het bedrijf heeft wel een goed product, maar het onderscheidt zich in niets van concurrerende producten.
Of beide natuurlijk.
Zie de Sony's, HTCs, LGs etc.. van deze wereld (wat hun smartphones betreft in dit geval...)

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 8 november 2019 19:26]

Je vergeet dat er ook gewoon iPhones op de markt ziin van 599$ in de us en 650 euro in Nederland. :)
Bijeffect van een succesvol bedrijf. Hoe meer succes apple heeft des te meer mensen hun product willen. Het straalt status af en daar willen mensen mee geassocieerd worden. Apple kan dus bizarre bedragen vragen van hun klanten en die krijgen ook.

Niet dat Apple geen goede kwaliteit levert maar mi is de prijs/kwaliteit verhouding daar helemaal zoek. Ja, hun arm socs zijn ietsjes beter dan bij Android en hun cameras zijn goed maar niet €1200 goed.

Maar eerlijk is eerlijk, Apple en Google zijn beidden succesvol en enorm groot geworden de afgelopen 15 jaar. Een beetje te groot en een beetje te machtig. Monopolie posities, oneerlijke concurentie, data misbruik. Van mij mogen de Big Tech bedrijven wel beter gereguleerd worden.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 9 november 2019 09:15]

iPhones leggen het qua specs altijd af tegen goede Android smartphones.”

Dat klopt natuurlijk niet als uitgangspunt. Als je zou zeggen dat iPhones niet altijd de beste specs hebben kan je wel je punt beginnen maken... Maar ook een willekeurige “goede” Android telefoon heeft niet altijd de beste specs en wordt toch verkocht. Is dat dan ook als statussymbool?

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 8 november 2019 17:33]

Het is zoals in bed: prestaties en status zijn niet de enige relevante aspecten.
Gemeten naar aantallen of naar omzet?
Deze cijfers gaan over verkochte aantallen smaprthones.
Ik dacht dat nokia het goed deed..... Maar blijkbaar niet zo dus?
Omdat je nokia overal ziet, en stock android heeft en als eerste met Android updates uitkomt. je hoorde mensen hier altijd over klagen.
Het kan zijn dat ze in Nederland wel een groter markt aandeel hebben dan internationaal gezien, ik denk het zelf wel.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.