Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analisten: leveringen iPhones daalden met bijna een kwart

De leveringen van iPhones zijn afgelopen maanden met bijna een kwart gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat schatten analisten in aan de hand van Apples kwartaalcijfers. Apple is zelf gestopt met het weergeven van de leveringen in de eigen cijfers.

Strategy Analytics claimt dat Apple 43,1 miljoen iPhones geleverd heeft, Canalys schat in dat het er 40,2 miljoen waren en IDC houdt het op 36,4 miljoen. Daarmee denkt SA dat de daling 17 procent is, Canalys dat de daling rond 23 procent zit, IDC 30 procent. Het vierde analistenbureau dat de smartphonemarkt in de gaten houdt, Gartner, heeft nog geen cijfers gepubliceerd. Apple zelf meldt alleen de omzet uit iPhones, maar weigert langer te vertellen hoeveel telefoons het heeft geleverd. Het bedrijf stopte daarmee een half jaar geleden.

Hoewel de cijfers op detailniveau behoorlijk verschillen, laten ze allemaal dezelfde trends zien. Apple heeft de grootste daling en marktleider Samsung verliest rond 9 procent. Huawei wint 50 procent ten opzichte van een jaar geleden en gaat met dit groeitempo concurrent Samsung binnen afzienbare tijd voorbij. Xiaomi verliest licht, terwijl Oppo gelijk blijft. De markt als geheel loopt terug.

De analisten zijn het erover eens dat Apple het moeilijk heeft, mede door de trend dat gebruikers langer vasthouden aan toestellen. Kopers van high-end smartphones zouden volgens hen mogelijk wachten op modellen met 5g of vouwbare schermen, waardoor ze in de eerste maanden van het jaar geen toestel hadden om te kopen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

01-05-2019 • 19:35

134 Linkedin Google+

Reacties (134)

Wijzig sortering
“Kopers van high-end smartphones zouden volgens hen mogelijk wachten op modellen met 5g of vouwbare schermen“
Ik kan me echt amper voorstellen dat de gemiddelde smartphone koper daarom een koop uitstelt..
Ik denk dat mensen een koop uitstellen omdat ze tevreden zijn. Wat ik zo bijzonder vind, is dat nooit iemand het over het budget segment heeft. Als jij 4-5 jaar geleden een budget telefoon kocht met snapdragon 400 of 410 en 8gb opslag, dan wilde je eigenlijk binnen een jaar al schreeuwend wat anders. Maar nu? Ik ken 5 (!) mensen met een motorola moto g5(s) plus. Goed 1080p scherm. Snapdragon 625. 32gb opslag. Goede accuduur. Super bruikbaar. Dan heb je het over een 250 euro telefoon van dik 2 jaar oud die nog makkelijk 2 jaar mee kan als je zuinig doet. Ook dat speelt mee, naast de high end modellen die je nog niet hoeft te vervangen. Galaxy s7 of 8 / iphone 6s of 7, nieuwe accu een keer en je loopt nergens mee achter. Alleen je zou een mooiere foto kunnen maken met een nieuwere telefoon. Om daar nou 1100+ euro voor neer te leggen..

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 1 mei 2019 22:17]

Alleen je zou een mooiere foto kunnen maken met een nieuwere telefoon.
Dat is toch wel wat waard, voor veel mensen kennelijk toch de belangrijkste reden om een andere telefoon te nemen. Immers foto's zijn een belangrijk onderdeel om je status een 'boost' te geven, alles draait om status. En dit is dus exact de reden waarom Apple een afname ziet, want Iphone's lijken nou eenmaal veel op elkaar dus dat net andere uiterlijk gaat iemand niet over de streep trekken.

https://www.theverge.com/2019/4/3/18291921/iphone-camera-huawei-p30-pro-google-pixel-competition

Apple loopt op gebied van camera's behoorlijk achter, ik vermoed dat die P30 het erg goed zal doen.
Ik snap het nog niet helemaal, foto's geven status en dus neemt de iPhoneverkoop af als Apple het uiterlijk te weinig ontwikkelt?
Apple is een status product ansich. Althans... dat was zo. Je kocht een iPhone omdat je de hele wereld wilde laten zien dat jij een Apple kon betalen. Dat deze vervolgens 100% duurder is dan een concurrent komt niemand schelen. Het nadeel met zulke producten is dat zelfs status producten na verloop van tijd last krijgen van hun eigen concurrentie. Na een tijd heeft iedereen er 1 en is het niet meer bijzonder. Apple vernieuwd niet meer sinds jobs is overleden. En cook, aardig knakker maar kan geen presentaties geven hoe jobs dat kon. Jobs kon van een hoop stroomt nog wel iets spectaculairs vertellen. Al die elementen spelen mee in de terugloop van toestellen. Daarnaast heb je momenteel de concurrentie die met zeer hoge specs tegen de helft van de prijs toestellen aanbieden. Aangezien de iPhones niet meer vernieuwend zijn heeft het weinig zin om 4x zoveel te betalen. Ik ben een paar keer afgestapt van Samsung omdat hun update beleid waarbij accu's moedwillig om zeep worden geholpen me de keel uit begon te hangen. Maar ik ben nog niks tegen gekomen wat ook maar in de buurt komt van de kwaliteit van Samsungs high end toestellen. Ik begin helaas ook weer met de note 9 te merken dat na iedere update de accu weer net wat minder lang mee gaat. Dat is wel echt een heel groot nadeel van Samsung toestellen. Bij de high end wordt de accu omzeep geholpen en bij low end het toestel steeds trager gemaakt...
Ik heb werkelijk nog nooit een iPhone gekocht omdat ik dat nodig had voor mijn "status". Alles over 1 kam scheren is ook een vak he.
Ik kan me ook niet vinden in dat 'status gevoel' bij een iPhone. Zodra Apple met iets vernieuwends op de markt komt wordt dit gelijk gekopieerd. En verbeterd. Apple's notch is daar een voorbeeld van. De meeste mensen zullen direct een hoesje kopen en dan ziet echt niemand het verschil.

Imho denk ik dat men een iPhone koopt vanwege iOS. De smartphone markt is volwassen geworden. Echte grote vernieuwingen hoef je niet te verwachten. Behalve de zoomlens :P
Men komt er achter dat iOS prima werkt met een toestel dat 3 of 4 jaar oud is. Voor mijzelf speelt het privacy vraagstuk een grote rol.
Vanaf de Iphone 7 is er nog maar weinig aan het uiterlijk veranderd, ik kan mij nog goed heugen dat mensen onder de indruk waren van de eerdere Iphone ontwerpen. In die tijd lieten mensen hun Iphone graag zien en was een hoesje een no no. Met name als er weer een nieuwe Iphone op de markt was dan zag je dat mensen er bijna mee te koop liepen. Nu is het meer een zaak van, je hebt een Iphone of niet.

Wat foto's betreft, alle dames die ik ken zijn gek op foto's en steeds weer onder de indruk wat een nieuwe telefoon zonder al teveel extra inspanning uit de camera haalt. Aangezien al die dingen op de app en FB komen zijn foto's een belangrijkste onderdeel van de status.
Wat ik meekrijg op verjaardagen en feestjes is dat het onderwerp over telefoons en foto kwaliteit regelmatig voorbij komt.
Dat is toch wel wat waard, voor veel mensen kennelijk toch de belangrijkste reden om een andere telefoon te nemen.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die voor die kleine verschillen in fotokwaliteit een nieuw toestel kopen. Ik vermoed eerder dat de meesten simpelweg het laatste model willen hebben, omdat ze anderen er ook mee rond zien lopen.

Maar wie weet, er zullen inderdaad mensen zijn die vanwege de camera een ander toestel kopen, vooral op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door JdB95 op 2 mei 2019 16:12]

Heel herkenbaar. Heb nog steeds een 6s, en geen enkele behoefte om deze up te graden op dit moment. Toen ik destijds upgradde van de iPhone 5 naar de 6s was het echt aftellen tot de launch aangezien mijn 5 echt traag als stront door een trechter werd.
Helemaal eens. Ik heb de laatste paar jaar geen killer features gezien waardoor ik een nieuwe smartphone wilde hebben. Wel wat leuke toevoegingen, maar daar wil ik geen bedrag van rond de €1.000 neertellen.

Wat voor mij niet zo interessant is is voor een ander misschien wel geweldig, dat kan natuurlijk. Maar ik vermoed dat een groeiende groep het wel best vindt zo. Pas als er echt iets nieuws komt dat een grote groep aanspreekt kunnen de verkopen weer wat stijgen. Maar een iets betere camera of een krakkemikkig vouwscherm gaat dat niet veroorzaken.

Mijn meest recente vervanging was wegens defect. Anders had ik nog tevreden met een iPhone SE rondgelopen.
Exactly. Mijn eerste Moto G5 kocht ik anderhalf jaar geleden. Viel een half jaar geleden keihard uit mijn hand op de fiets. Toen een G6 Plus gekocht maar Bluetooth en WiFi hotspot werkt heel instabiel sinds Android 9.0 update, twijfelde of ik een G7 Plus zou kopen maar is mij te groot dus heb weer terug een G5 gekocht. Formaat is perfect, werkt stabiel, geen gezeur. We Heb voor de kids 1 maand geleden ook nog 2 x een Moto G5 gekocht omdat ze in de aanbieding waren (60 euri bij Staples uitverkoopje) en nu hebben we er thuis dus 4 :)
Ik stel al 2 jaar mijn aankoop uit. Ik wacht op een grote verandering waar ik bereid voor ben de volle mep voor te betalen. Maar ik zal wel een eenling zijn.
Ik stel zelf ook al ruim 2 jaar mijn upgrade uit, te weinig innovatie & mijn 6s doet het nog perfect, nadeel is wel dat bijna elk 1,5 jaar de batterij vervangen moet worden maar zie momenteel gewoon nog geen reden op te upgraden.

Door de focus van Apple op privacy & security ben ik echter nog steeds bereidt die Apple tax te betalen echter zie ik heel langzaam dat Android ook naar een beter en veiliger OS toewerkt, dus voor hoe lang nog? Geen idee.
Elk 1,5 jaar de batterij vervangen? Ik heb al bijna 3 jaar een gewone 6 en heb de batterij nog nooit vervangen!
Ik denk dat het een beetje een kwestie van geluk is. Mijn iPhone SE, ongeveer anderhalf jaar geleden aangeschaft heeft ook dringend een nieuwe batterij nodig.
Ik heb ook al ruim twee jaar een SE maar mijn accu is nog redelijk. Het enige waar ie soms moeite mee heeft is de laatste 20% inschatten. Soms 10% en dan ineens pats,....uit.
Maar over het algemeen gaat de accu acceptabel lang mee zodat ik eens per twee dagen moet laden.

Ontopic: ik ben ook nog niet van plan te upgraden en langzaam is Apple mij aan het verliezen.
Hun sterkste punt is de interface/software. Dat werkt gewoon altijd.
Ik heb er naast van het werk een android telefoon (Motorola) en deze werkt gewoon echt nog niet prettig ondanks dat ik hem dagelijks gebruik.
Maar de reden waarom ik de SE nog niet vervang is het gebrek aan innovatieve dingen. Welke dingen? Geen idee, dat mag Apple uitvinden. Soms vind ik andere merken wel meer innoveren. Stroom delen bijvoorbeeld.
En dan vind ik de prijs die je betaalt voor een nieuwe iPhone echt belachelijk hoog!
Echt belachelijk! Want wat krijg ik meer voor twee keer de prijs?
Vroeger bouwde ik een PC voor grofweg € 1000,- (2000)
Nu nog steeds voor €1000,- (2016) En die is echt wel 10 keer sneller.
Dus ik snap niet zo goed dat een iPhone gewoon twee keer zo duur gaat zijn in zo'n 4 jaar.
Oh ja, en ik mis nog steeds de jack-plug op de nieuwere iPhones (en andere high end toestellen).

[Reactie gewijzigd door antonyv op 2 mei 2019 10:12]

Ik betwijfel deze conclusie.

In 2012 kocht ik een nieuwe iPhone (5 met 32 GB) tegen de € 800. Vorig jaar (2018 dus 6 jaar later) kocht ik een nieuwe iPhone (XR 64 GB) voor € 919. Allebei niet de goedkoopste maar ook niet de duurste varianten iPhone van dat moment.

Niet goedkoop maar bij lange na geen verdubbeling. Als je 6 jaar lang 2% inflatie over € 800 rekent, zit je ook al op € 900.

En ja, net zoals de PC in haar begindagen heeft de smart phone een snelle ontwikkeling gemaakt. Deze XR is in alle opzichten dramatisch beter dan zijn voorganger, van CPU tot schermgrootte tot opslagruimte tot camera tot WiFi-snelheid.

Nu vlakt die ontwikkeling onvermijdelijk wat af. Telefoons gaan steeds langer mee, er komt meer concurrentie en er komt meer keuze uit goedkopere en duurdere toestellen. Kortom een ontwikkeling die sterk lijkt op die van de PC en andere producten en te verwachten was.


edit: typo en aanvulling

[Reactie gewijzigd door breakers op 2 mei 2019 13:25]

Mijn iPhone 8 zat na 1 jaar op 86%...
Apple wilde niet vervangen als het niet op 80% zat.

Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en eind 2018 nog snel voor 30 euro laten vervangen.

Maar het geeft een nare bijsmaak! Betaal veel geld en vroeger kreeg je er service voor terug! Die mis ik nu, dus dit was mijn laatste iPhone!
86% na een jaar is opzich te verwachten en heel normaal voor de heel kleine accu in de iphone 8. Dat hebben alle accu's, alleen bij accu's van een normale capaciteit merk je het minder.

Bedenk dat een iPhone 8 rond de 1900mah zit, terwijl de goedkoopste alternatieven al op minimaal 3000 zitten.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 2 mei 2019 07:24]

Toch werd “vroeger” bij mijn 3GS, iPhone 6 en 6S de accu bij dergelijke problemen zonder vragen vervangen en bij mijn huidige 8 niet... Dat doet forse afbraak aan mijn klantgevoel en past niet bij de 970 euro die ik er destijds voor heb neergelegd (in mijn optiek)
Mijn Iphone X is 1.5 jaar oud en de accu is 95 %
Na aanschaf heb ik zowel de batterij als toestel moeten vervangen na 3 maanden (zelfde maand, ivm batterij issues), vervolgens ongeveer 1,5 later weer en eind vorig jaar voor de prijs reductie ook maar weer laten doen aangezien hij rond de 84% schommelt.

Elke keer wanneer hij rond de 80% hangt, heb ik last van random drains of shutdowns.

Ik weet niet waarom de een er meer last van lijkt te hebben dan de andere.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 2 mei 2019 02:22]

Bij mij zit de max capaciteit na die bijna 3 jaar nog op 97% _/-\o_

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet game, facebook, insta, snap, muziek stream, youtube etc. op mijn telefoon.
Gebruik is voornamelijk internet, mail, WhatsApp af en toe foto’s en de tweakers podcast! O+
De 6, 6s en 7 hadden batterij problemen (daarom dat je tot vorig jaar ze relatief goedkoop kon laten vervangen). Heb zelf ook een 6s sinds launch, en de originele batterij zit op 87% (wat imo normaal is).
Heb al vier jaar een 6, en ook nog nooit de accu vervangen.
Loopt nog als een zonnetje! 👍

Nog steeds updates en lekker snel! Ok de foto’s zijn niet helemaal top meer, maar daar wil ik voorlopig nog niet de hoofdprijs voor betalen. De XR/XS zijn mooie toestellen, maar kunnen me net niet overtuigen om overslag te gaan?

[Reactie gewijzigd door ppeter op 2 mei 2019 10:36]

De camera’s van nieuwe telefoons zijn zeker alweer een stuk beter!
Maar dat is voor mij zeker geen reden om een nieuwe telefoon te halen, deze zal dienst blijven doen tot de support vanuit apple vervalt of hij niet meer te repareren is, gestolen etc.

Een iets groter scherm dan mijn 6 zou ik wel fijn vinden bij mijn volgende telefoon. Het typen is me nu soms net even te priegelig.. vanuit mijn werk een SE en dat vindt ik echt helemaal niet lekker werken!
Jup, mijn OnePlus 5 doet het nog precies hetzelfde als het moment dat hij uit de doos kwam. Nog steeds snel en krijgt nog steeds updates voor nieuwe Android versies. Dus ik snap niet waarom mensen ieder jaar een nieuw toestel moeten kopen.
Inderdaad, eerste telefoon voor mij uit een high(er) end segment, en nog lang geen verlangen om te vervangen.
Ik heb de OP5 toch echt moeten vervangen na bijna twee jaar.
Scherm was zelfs op max amper meer te lezen in de beetje flinke zon.
Nu een Samsung en alles weer perfect leesbaar
Heb vorig jaar mijn 6s+ vervangen door een XR en ben er wel weg tevreden mee. Snelheid, FaceID en betere antenne zijn echt top.
Oh nee hoor ik ging van mijn 6 plus naar iphone x (daar tussen zat dus nog een iphone 6s, 7 en 8, al kwam de x 2 maanden na de 8).

Zo gek is dat niet hoor. Ik twijfel voor dit jaar ook enorm, zal ik android nemen? Of ga ik wachten tot Apple eindelijk eens wat met hun OS gaan doen? Ik bedoel laten we eerlijk zijn, het is een goed OS, maar zoveel features die eigenlijk al jaren standaard zijn bij Android worden maar niet toegevoegd. Om eens simpel te beginnen, de homescreen icons, waarom mag ik die nog steeds niet neerzetten waar ik wil? Dat is toch het meest simpele wat je zou verwachten?
De switch is altijd moeilijk. Vaak ligt het eraan of je gebruik maakt van het gehele Apple ecosysteem. Zelf ben ik altijd al een Android gebruiker geweest maar ik heb veel mensen de omschakeling zien maken precies om de redenen die jij genoemd hebt. Ik raad iedereen aan om een voordeel en nadeel (Pro's & Cons) lijstje te maken. Zo zie je wat je écht belangrijk vind.
Dat is een beetje t probleem, ik ga de geweldige swipe gestures waarschijnlijk missen, evenals features als imessage (ja ik gebruik dat echt haha). Find my friends en de haptic feedback die ongeevenaard blijft.

Maar de multitasking, het open karakter van Android en customizability spreekt me dan ook erg aan.

Ik heb een ipad, atv en apple watch (waar ik eigenlijk alleen de laatstgenoemde echt ga missen) alle andere Apple spullen heb ik geintegreerd in Home Assistant (domotica) en heb ik dus niet langer een iphone voor nodig. Zaken als icloud zijn ook niet belangrijk (ff data overknallen naar een andere dienst en klaar). Ook contacten en dergelijke komen via outlook, dus ook daar zal de switch eenvoudig zijn.

Het wordt afwachten tot september tot de nieuwe iphone wordt gepresenteerd (en de nieuwe Note net gepresenteerd is).
Wat jij denkt te gaan missen bestaat allemaal op Android ook en dan véél uitgebreider....

Enkele vb.....

https://play.google.com/s...?id=com.imessage.text.ios

https://play.google.com/store/apps/details?id=myus.vibeonkey

https://play.google.com/s...ife360.android.safetymapd

https://m.youtube.com/wat...L8iT2B2c&feature=youtu.be

https://www.google.com/am...gestures-android.amp.html

https://m.youtube.com/wat...G3iJPhcQ&feature=youtu.be

En als je echt de look wilt van iOS 👇
https://play.google.com/s...com.luutinhit.ioslauncher

Miui van Xiaomi vind ik de gouden middenweg tussen Android en iOS trouwens.En bij Xiaomi flagships(MI 8/9 & Mix 3) krijg je gegarandeerd minstens 4 jaar upgrades! En bovendien ze zijn betaalbaar!

:*)

[Reactie gewijzigd door greatkz op 1 mei 2019 21:53]

Bedankt voor de vele bronnen, uiteraard had ik dit zelf ook al gezocht. En hoewel ik t grotendeels met je eens bent. Taptic engine, hebben android toestellen niet. De vibratiemotor van Android is echt minder (imho). Die messaging app die je liet zien is natuurlijk geen imessage alternatief (of kun je er imessages mee versturen?).

De rest ziet er wel plausibel uit (al zou ik de look vd iphone absoluut niet hoeven). Blijft een lastige keuze.
Zeker ook omdat ik veel apps aangeschaft heb en een watch heb. Oh en last but not least, er is (nog) geen officiele Home Assistant app uit voor Android!

Maar, Android toestellen die op mijn lijst staan om kanshebber te zijn:
- Huawei Mate X
- Samsung Note 10
- Huawei P30 Pro
- Galaxy S11 (als ik nog een paar maandjes langer doe met dit toestel).

Maar ik wacht uiteraard ook op de iPhone XI (of hoe die ook mag gaan heten).
Je zou het moeten proberen voordat je echt weet wat je mist. De integratie tussen verschillende toestellen is natuurlijk top in Apple.

Ikzelf zit al te diep in Apple eco systeem met Imac en macbooks. Ik zou hierdoor te veel integratie missen.

Ik zit zelf nog met iphone 6s en mis voorlopig nog niet veel functionaliteit. Die zit meestal in software.

EDIT: Er bestaat trouwens een hele imessage workaround in Android waar je wel een mac nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Zuttasoxx op 2 mei 2019 06:30]

In de US is Google Voice i.c.m. Hangouts een prima vervanger voor iMessage voor Android. Je SMS't dan feitelijk, maar de gemiddelde iPhone gebruiker daar weet het verschil niet tussen een iMessage en een SMS, en ze ontvangen / replyen in dezelfde (iMessage) app. En gratis....
Hoe kun je nou zeggen dat de vibratiemotor van Android minder is? Ieder toestel heeft een andere. Android is software, die heeft geen vibratiemotor.
Ik zou de nieuwe OnePlus 7 en OnePlus 7 Pro ook in consideratie nemen. Even afwachten op 14 mei, maar wat we nu al weten is erg veelbelovend.
Het moge duidelijk zijn dat dat een ontwerpkeuze is geweest, waar je het wel of niet mee eens kunt zijn :) Wel ben ik benieuwd waarom je zou verwachten dat ze deze keuze opeens loslaten?
Je kunt met transparante iconen trouwens wel het e.e.a. bereiken tegenwoordig, mocht je het écht graag willen ;)
Ikzelf wacht gewoon nog steeds op een écht goede smartphone. Tot die tijd voldoet m'n ouwe trouwe Nokia.
Inderdaad, wat voegt 5G op dit moment toe voor de normale consument? Helemaal niks.
Ik wacht toch liever op 5G. Zeker omdat ik 5 jaar doe met een iphone highend telefoon
Totdat de providers met opzet 4g gaan knijpen.. 3g is tegenwoordig ook niet meer vooruit te branden.
Dat zal vooral liggen aan dat 3G steeds impopulairder (4G steeds populairder) is, daarom wordt steeds meer van de beperkte frequentieruimte/capaciteit ingezet voor 4G ipv 3G (waardoor 3G langzamer wordt).
3G->4G is een voor de meesten significante verbetering, maar 4G is al zo snel dat 5G voor hen niet zoveel toevoegt. Dus wellicht dat daardoor, en omdat men steeds langer met telefoons doet, de overgang naar 5G (ten koste van 4G) langzamer gaat.
Ze proberen gewoon te voldoen aan de vraag, zolang de klanten vooral 4G blijven gebruiken, zal dat ook goed ondersteund blijven.
Zelfs dan gebruik je de meeste tijd gewoon Wifi. Dat is allang zo. Als ze straks 4G teveel gaan knijpen en het verschil in gebruikers ervaring tussen Wifi en 4G wordt ineens veel groter, dan lopen ze het risico dat men de interesse in 4G verliest en kleinere databundels gaan aanschaffen want men gebruik dan toch liever Wifi.
Ik zit nog altijd op 3g en heb nooit problemen met de snelheid
Serieus? Toen ik van 3g naar 4g ging, vond ik het echt een verademing.
Alle youtube filmpjes laden direct in 1080p, echt nooit enige moeite mee.
Heeft er misschien ook mee te maken dat er niemand meer op 3g zit, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat dat maar een vermoeden is, ik heb er geen verstand van.
Dat kan ik me ook niet voorstellen, als ik om me heen kijk zie ik vooral dat de aanschaf van nieuwe toestellen wordt uitgesteld omdat de toptoestellen al maar duurder en duurder worden.

Ik heb al jaren de duurdere modellen uit de line-up van Apple en heb de prijs van 600 naar 800 naar 1000 euro zien gaan. Wat ze nu durven te vragen voor de XS Max heeft me over de streep geduwd, ik doe het niet meer. Ik blijf m'n oude toestel gebruiken zo lang het werkt en ga daarna voor een alternatief kijken.
Dus eigenlijk heeft het verhogennvan de prijs wel een goed effect. Meer mensen gaan langer doen met hun telefoon omdat een nieuwe veel te duur is en de oude nog goed werkt.

Dus worden er minder toestellen weggegooid die eigenlijk nog goed zijn. Nadeel is natuurlijk dat er minder toestellen doorgegeven worden of tweede hands aangeboden. Want ja wie gaat er nou nog een iphone xs kopen als die 5 jaar oud is en geen nieuwe iOS gaat krijgen.
Natuurlijk heeft het effect. Duizend euro is voor heel veel mensen erg veel geld. Om dat uit te geven terwijl je huidige toestel nog voldoet, veel mensen zullen dat dan toch maar niet doen.

Je ziet het nu bij alle merken, mensen zijn ook steeds meer geneigd niet het vlaggenschip te kopen maar een ouder model, gewoon omdat het prijs technisch erg interessant is. Of een goedkopere lijn, bij Samsung trekken ze nu de stekker uit de J serie, ze waren te succesvol en kannibaliseerde op de duurdere toestel lijnen. Low budget gaat er bij hun helemaal uit, alleen de mid range A lijn blijft er over naast de S lijn. De low budget Android markt gaat helemaal naar Huawei, Oppo en Xiaomi.

Maar een fabrikant zal gewoon rekenen, als de winst op het toestel verdubbeld maar er lopen 25 procent van de klanten weg, dan is het op de korte termijn bekeken erg aantrekkelijk om zo de winst op te schroeven. Op de lange termijn ontstaat er wel een probleem, als het eco systeem te klein wordt, dan worden de ontwikkeling kosten per toestel steeds hoger, hetzelfde geld voor onderdelen. ook is er een risico dat apps minder snel ontwikkelt zullen worden voor bijvoorbeeld de iPhone. Als negentig procent van de klanten straks een Android toestel heeft, dan zullen Europese bedrijven echt achter hun oren gaan krabben of ze nog een iPhone app uit willen blijven brengen.

De prijsontwikkeling van Apple heeft ook grote gevolgen buiten de VS en Europa. Apple is daar aan het verdwijnen. Met name de Chinese markt is het een drama voor ze geworden.
Ik zeg ook dat het door de hoge prijs is dat er veel minder iPhones verkocht worden. De analisten zitten er zwaar naast: wachten op 5G heeft er niets mee te maken. Ik ben vandaag naar de Mediamarkt geweest en daar zeiden ze dat de A50 van Samsung heel goed verkoopt en dat is een midrange toestel. De nieuwe S10 vind ik geen leuk toestel met die glimmende chrome zijkanten.
Nou, eigenlijk wel (een beetje), zat afgelopen jaar naar een iPhone te kijken om mijn 7 plus te vervangen, echter als ik nou dit jaar 1 (misschien?) met 5G kan krijgen zou dat een plus zijn. Niet dat het nog nodig is, maar dan heb ik het er wel alvast op voor komende jaren. Het is niet een ‘must’ maar heb er toch even bij stil gestaan, dus zo gek is het niet.
Het komende jaar zal je sowieso nog geen 5G kunnen ontvangen en daarna duurt het nog járen voor je echt gebruik kunt maken van snelheden die hoger liggen dan met 4G haalbaar is. 5G is op dit moment volkomen overbodig in een telefoon. Voor je er goed en wel gebruik van kunt maken koop je echt al een andere telefoon. Daarnaast is er geen enkele toepassing die echt de snelheid van 4G nodig heeft op een smartphone, laat staan 5G.
Daarbij zullen de eerste generatie 5G smartphones batterijenvreters zijn; net als bij 4G en 3G destijds. Dus Apple zal weer een jaartje later zijn en t.z.t. met fatsoenlijke techniek de 5G markt betreden.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 1 mei 2019 20:08]

Precies, wat een onzin. Waarom wordt de meest voor de hand liggende conclusie, absurde prijzen, zo angstvallig ontweken?
Omdat die conclusie een inschattings fout van de Apple directie aan het licht zou brengen. Veel teveel focus op de korte termijn winst (25 procent minder klanten maar wel 50 procent meer winst per verkocht toestel) waarmee ze op de lange termijn de toekomst (hogere ontwikkelings kosten per telefoon, minder aantrekkelijk om apps voor te ontwikkelen, zeker in Europa) van de iPhone in gevaar hebben gebracht.

De verwachting is dat Apple dit jaar veel meer toestellen gaat uitbrengen waarmee ze ook de prijzen aan de onderkant zullen gaan drukken.
Akkoord, maar dit zijn analisten, waarom zouden die zich iets aantrekken van wat Apple een gevoelig onderwerp vind? Ze werken niet voor Apple.
Analisten zijn ook niet onafhankelijk, ook die moeten hun brood verdienen en zitten niet te wachten op ruzie met Apple of andere grote bedrijven. Kijk maar naar de crisis, al die analisten van de grote ratingsbedrijven bleken de risico's op sub-prime hypotheken als triple A te waarderen. Uiteindelijk eten ze allemaal mee uit de ruif.
vraag 100 mensen op straat naar 5G. Gok dat 95 mensen niet eens weten waar je het over hebt of het ze simpelweg geen ene moer kan interesseren, ook na uitleg wat 5G nou eigenlijk is.

Voorlopig is 5G, buiten de camera zoom functies in de nieuwe flagships, vooral weer een hoop marketing van de diverse smartphone fabrikanten, om nieuwe toestellen te kunnen verkopen, imho.
Dat hangt ervan af hoe je het vraagt:

Wilt u 5G: wat is dat?

Wilt u sneller internet? Jazeker!
Wilt u sneller internet? ''nee hoor, voor snapchat/facebook/instagram/webbrowsing/mail lezen/whatsappen is mijn verbinding meer dan genoeg'', aldus de gemiddelde voorbijganger ;)
En geef ze eens ongelijk ... sterker nog; voor al die dingen volstaat 3G zelfs nog meer dan prima.

Marketing, marketing...

[Reactie gewijzigd door NoBody op 1 mei 2019 23:35]

Maar zodra je vraagt, wilt u flink meer betalen voor snel Internet dan zeggen de meeste ineens, dat heb ik niet nodig. Thuis en op de zaak heb ik Wifi en onderweg doe ik niet zoveel met mijn telefoon.

Ik verwacht helemaal niet zoveel van 5G op het gebied van mobiele telefoons. 4G voldoet voor bijna iedereen prima en bijna overal heb je Wifi. De verwachtingen voor the Internet of Things daarin tegen zijn wel hooggespannen met de opkomst van 5G.

Dus de kans dat 5G gaat leiden tot een grote vraag naar nieuwe telefoons, ik acht die kans vrij klein.
4G voldoet voor bijna iedereen prima.
Dat dachten we ook over de floppy disk

[Reactie gewijzigd door gregrof op 2 mei 2019 11:43]

Appels en peren
Je mist de crux, thuis, op de zaak, hogeschool of universiteit heb je gewoon Wifi. Elke koffiebar heeft Wifi, elk restaurant heeft Wifi, Schiphol heet Wifi, de Arena heeft Wifi zelfs in de trein heb je Wifi (ok die is niet zo geweldig). Alleen wanneer je even geen Wifi dekking hebt, gebruik je 4G.
Ik denk dat 5G belangrijk gaat worden voor communicatie ts auto's om autonoom rijden te vergemakkelijken.
Ik gebruik thuis zelfs geen wifi. 4G is gewoon uitstekend. thuis, op de zaak in een bar,... 4G is overal. 4G for the win!

En ik heb het niet zo met publieke wifi. Deze vertrouw je toch niet blindelings?

[Reactie gewijzigd door gregrof op 3 mei 2019 12:47]

Lijkt mij ook heel sterk. 5G staat nog in de kinderschoenen en wordt op veel plekken nog niet eens aangeboden. Vouwbare modellen zit nog helemaal niemand op te wachten nu..
Lijkt me inderdaad wensdenken. Er is een groep die de huidige smartphone prima performant vind en er is een categorie in die in de huidige topmodellen niet veel meerwaarde dan een sub-model of middenmotor.

De wens dat iedereen zit te wachten op een vouwbaar exemplaar lijkt mij heel klein. Het moet zich nog maar bewijzen dat het een robuust product is en of consumenten dat astronomische bedrag ervoor willen betalen. Het is een feature die is gezocht omdat de huidige telefoons voldoende performant zijn. Alsof je 3D aan een TV toevoegt die vervolgens flopt.

Het zou me niet verbazen dat de tijden voor top-modellen. OEM sub-top modellen of middenmoters performen prima.
Denk dat veel mensen gewoon langer doen met hun toestel en niet meer elke 2 jaar upgraden.
Ook krijgen denk ik steeds meer mensen door dat ze niet de hoofdprijs hoeven te betalen om een leuke telefoon te hebben.
Het lijkt mij eerder een prijsprobleem voor de consument. Het omslagpunt is wel bereikt - men vind simpelweg een nieuwe high-end telefoon te duur. En daar heeft Apple logischerwijs het meeste last van, aangezien die alleen modellen hebben die aan te merken zijn als high-end. Samsung e.d. hebben nog een sloot mid/low-range toestellen die de verliezen nog een beetje doen meevallen t.o.v. Apple.

In die zin is dit wel goed nieuws, het betekend voor alle fabrikanten dat ze óf leukere dingen moeten bedenken, of dat de prijzen omlaag moeten, of allebei. Doorgaan op de huidige weg is in elk geval geen optie.
Precies; ik zal de komende 2, 3 jaar nog geen vouwphone kopen tot de kinderziektes eruit zijn. En 4G werkt goed genoeg voor waar ik het voor gebruik (kan me geen enkel scenario voorstellen waarbij je sneller nodig zou hebben.... 4K video stream? Maar daar moet je dan het scherm maar voor hebben)

Zowiezo lopen de prijzen de pan uit; een telefoon gaat best een jaartje of 2, 3 mee.
Ja als ik dan toch al 1000 euro plus moet uitgeven voor een nieuwe telefoon dan mag het ook wel wat bijzonders zijn. Zo niet hou ik lekker vast aan wat voor mij goed werkt, en dat iis meestal het model wat ik op dat moment heb...Mijn iPhone 6 gaat nu alwwer 5de jaar in met nog steeds orginele accu. Werkt prima en ziet er dankzij goed hoesje nog steeds zeer netjes uit…

[Reactie gewijzigd door bonus op 1 mei 2019 21:44]

Ik zou eerder overstappen voor vier dagen accuduur dan om een vouwbaar scherm of het hier nog niet bestaande 5G. Mijn huidige toestel voldoet nog goed en er is geen dwingende noodzaak om te upgraden. Camera kan beter maar verder? Ga eerder mijn 3.5mm missen dan dat er iets bij wordt verzonnen.
Loop met een S7 rond (uitgebracht in 2016). Loopt nog soepel, goed scherm, prima camera, accu haalt de dag meestal. Echt geen 600,-+ over voor een upgrade (anders wordt het eerder een downgrade). Wat krijg je ervoor terug? Een wat betere camera/accu en wat meer scherm.
De schattingen van die analisten ontlopen elkaar gelukkig niks. De titel van het artikel is bovendien ook enigszins opmerkelijk. Veel grote namen hebben het zwaar op de smartphonemarkt, terwijl Huawei 50% meer smartphones heeft geleverd. Is dat niet opvallender dan dat Apple minder iPhones heeft geleverd? Iets wat iedereen, inclusief Apple, al tijden zag aankomen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 1 mei 2019 19:49]

De titel van het artikel is bovendien ook enigszins opmerkelijk. Veel grote namen hebben het zwaar op de smartphonemarkt, terwijl Huawei 50% meer smartphones heeft geleverd. Is dat niet opvallender dan dat Apple minder iPhones heeft geleverd?
Je hebt een prima neus voor nieuws! Als alle cijfers in deze grafiek nieuw waren geweest, was dat inderdaad de kop boven het artikel geweest, want de stijging van Huawei is groter en opmerkelijker (want tegen de stroom in) dan de daling van Apple.

Maar, het is geen nieuws. Huawei heeft namelijk zijn eigen cijfers anderhalve week geleden zelf online gezet. Vandaar ook dat ze alledrie precies hetzelfde cijfer melden :) De cijfers over alle andere fabrikanten waren nog niet bekend, dus daar had ik uit te kiezen voor de kop en de insteek. Aangezien dit de grootste en opmerkelijkste daling was, heb ik hiervoor gekozen. Als je verder wilt discussieren, kan dat in Geachte Redactie :)
Waarom is hier niet over bericht op Tweakers?
Duidelijk, bedankt voor je reactie. :)
Als je een +3 geeft dan ben je geen haar beter dan de rest om het heel grof te stellen. Geef de moderaties de tijd, soms duurt het even maar uiteindelijk komen ze op de juiste score terecht.

Als je een reactie de juiste richting op wilt stuwen, gebruik dan een boost wat effectiever is dan een misplaatste +3 (dit wordt namelijk gezien als misbruik van de moderatierechten).

Verder ben ik het roerend met jou eens hoor, modereren dient goed te gebeuren al zijn er meer dan genoeg middelen om een foute moderatie te repareren (check daarvoor dit mooie subforum). :)
Ah goede tip, maar geen haar beter? Als je gelezen had wat ik zei, waar ik me vooral aan erger, is dat mensen modereren maar het niet durven te beargumenteren, want dan zit er ineens een gebruikersnaam aan vast. Ik daarintegen beargumenteer waarom ik iemand min of plus geef (of het dan terecht is is een andere discussie, maar ik geef zeker argumenten).

Maar inderdaad goede tip van die boosts.
Er is tegenwoordig weinig innovatiefs aan om een nieuwe smartphone te nemen.
persoonlijk vindt ik dat de p30 met hun camera de enigste zijn wat mij nog aan het twijfelen brengt, maar heb voorkeur voor IOS dus blijf denk ik voorlopig bij me iphone 7 plus
iPhones kunnen tegenwoordig makkelijk 4 jaar mee, zo niet langer. Enerzijds vanwege de specs, maar vooral vanwege de software ondersteuning. Ze blijven gewoon heel lang relevant. Zelfs een 5,5 jaar oude 5S draait nog iOS 12 en zie ik om mij heen nog veel in gebruik.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 1 mei 2019 20:03]

En dat is de reden waarom Apple zo hard inzet op services
Idd de userbase is immens, daar kunnen verkoopaantallen niet tegenop. En de verzadiging die je nu ziet ontstaan qua smartphones is niets nieuws. Vroegah kon je om de 3 jaar een nieuwe pc kopen wilde je een beetje bijblijven. Dat kun je nog steeds doen, maar ondertussen kan ik nog prima uit de voeten met mijn 10 jaar oude MacBook. Er komt hier ook gern nieuwe laptop/pc meer in. Zo zal het ook met smartphones gaan voor mijn; voornamelijk de camera is reden om te upgraden, de rest is echt goed genoeg voor járen.
Enige heeft geen overtreffende trap, net zomin zoals enkele. Wel zag ik laatst allerenigste schoentjes/babymutsjes vul maar aan. edit eigen typo :)

[Reactie gewijzigd door theobril op 2 mei 2019 00:18]

Zeker niet, het artikel dat je linkt gaat over dollars die Apple heeft verdiend afgelopen maanden, dit gaat over wereldwijde smartphoneleveringen van alle grote fabrikanten.
Ja, maar omdat dan in de titel wederom mee te nemen. Maar maakt niet uit, in principe is dit een goed artikel.

Ik stoor me eraan omdat ik vind dat de berichtgeving niet echt objectief is en dat tweakers een beetje doet aan stemmingmakerij.

Dat er nergens op tweakers iets is te vinden mbt q2 financiële resultaten van Samsung vind ik nl zeer vreemd.
Er staat onder het artikel van dat Samsung binnen enkele weken de nieuwe releasedatum van de galaxy fold aankondigt wel wat nieuws mbt resultaten, maar nergens gaat het over de financiële resultaten.
Samsung maakt 60% minder winst dan een jaar geleden, wordt geen woord aan vuilgemaakt. Apple verliest 17% aan iPhone omzet en er komt een headline.
Echt bizar...
Wel consequent blijven, is mijn advies.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 1 mei 2019 20:22]

Ik stoor me eraan omdat ik vind dat de berichtgeving niet echt objectief is en dat tweakers een beetje doet aan stemmingmakerij.

Dat er nergens op tweakers iets is te vinden mbt q2 financiële resultaten van Samsung vind ik overigens zeer vreemd.
Er staat onder het artikel van dat Samsung binnen enkele weken de nieuwe releasedatum van de galaxy fold aankondigt wel wat nieuws mbt resultaten, maar nergens gaat het over de financiële resultaten.
Samsung maakt 60% minder winst dan een jaar geleden, wordt geen woord aan vuilgemaakt. Apple verliest 17% aan iPhone omzet en er komt een headline.
Echt bizar...
Wel consequent blijven, is mijn advies.
Ik zou hier graag op doorgaan, maar dit gaat niet langer over dit artikel. Dan kun je beter een topic aanmaken in Geachte Redactie en gaan we daar verder :)
De innovaties gaan simpelweg niet snel genoeg meer. Ik ga zeker 3 jaar doen met mijn iPhone X. Helpt ook niet mee dat die telefoons gewoon zeer prijzig zijn geworden. Huawai maakt echt geweldige camera's en dat is voor mij wel een aansprekend iets.
De innovaties qua ginmicks maken me nog best weinig uit, de X is zo snel en toereikend qua hardware (incl de camera) dat ik er nog wel een jaar of 2 mee denk te kunnen doen. Normaal deed ik max 2 jaar met een toestel. Met Android vaak zelfs na een jaar al een nieuwe (maar ook dat is een stuk volwassener geworden, vooral qua updates, en kunnen nu langer mee).
Apple fors hoger op Wall Street na meevallende iPhone-verkopen

https://www.nu.nl/onderne...ende-iphone-verkopen.html

De aandelen varen er prima bij. Verkoop met name in q2 flink toegenomen..... van pakweg 203 naar pakweg 215...

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 1 mei 2019 20:30]

Uiteraard doen de aandelen het nu even heel goed, de korte termijn winst is behoorlijk verhoogd. Immers als de marge op de toestellen is verdubbeld terwijl de verkopen maar met ongeveer 20 procent gedaald zijn (verschillende berichten variërend van 17% tot 25%) dan loopt de winst aardig op.

Echter buiten de VS lopen de verkopen veel harder teug, met name in Azie. En dat kan op de lange termijn een grote bedreiging worden, immers als straks meer dan negentig procent van de wereldbevolking Android gebruikt, dan is ondersteuning van een app voor een iPhone ineens voor veel bedrijven, zeker buiten de VS, een vraagstuk geworden. En als je straks niet meer kan bankieren of TV kan kijken met een iPhone, dan wordt een Android telefoon ineens een stuk aantrekkelijker.

Kortom, ik vind de drastische prijs verhogingen van Apple echt heel riskant voor de lange termijn. Duizend euro voor een smartphone is voor heel veel consumenten echt een brug te ver.
Je zou op zich wel kunnen stellen dat ik behoor tot de doelgroep voor een nieuwe iPhone maar de XR is te groot en de iPhone XS ook nog steeds te groot voor de prijs, want voor dat geld moet het echt de perfecte telefoon zijn. Een Edge-to-Edge SE zou een instabuy zijn, anders wacht ik gewoon rustig af.
Inderdaad, de grote afwezige in de lineup van Apple is een SE met 4,7 inch edge-to-edge beeldscherm vanaf 549 euro.
Ik vind dit een verwarrend bericht want op de andere sites lees ik weer dit
Apple fors hoger op Wall Street na meevallende iPhone-verkopen
Lijkt verwarrend maar het klopt wel: de verkopen zijn drastisch afgenomen. Echter, de analisten hadden een nóg grotere daling voorzien en omdat dat wel meeviel, tegen die verwachting in, stegen de aandelen.
Niet heel raar, de iPhones gaan opzicht lang mee en de huidige vraag prijs voor de nieuwere modellen is simpel weg hoog.

Veel mensen zitten ook op een kleiner model te wachten wat maar niet lijkt te komen.

Denk dat 5G of vouwbaar hier weinig verandering in zal brengen.

Apple weet net zo goed dat de prijs momenteel te hoog ligt en niet in verhouding is, vandaar dat deze in verschillende landen ook naar beneden is aangepast.

Ik verwacht eerlijk gezegd voorlopig alleen maar een daling van iPhone verkopen voor de komende 2, misschien wel 3 jaar.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 1 mei 2019 20:01]

Terwijl Apple kenners als Ming Chi Kuo (sorry als t verkeerd gespeld is) toch echt aangeven dat Apple grootse plannen heeft voor 2020 en hij voorspelt dat de omzet voor iphones enorm gaat stijgen. Maar goed het blijft natuurlijk een speculatie, maar deze jongen heeft het vaak bij het rechte eind als het om Apple gaat.
Men wacht langer met de aanschaf van een nieuwe telefoon. Niet omdat men wacht op de introductie van 5g of een vouwbare telefoon. Maar omdat de aanschaf van een nieuw toestel zo schreeuwend duur is geworden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.