Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Purism bundelt opensource-apps onder Librem-paraplu en begint verkoop abo's

Purism, het bedrijf bekend van de Librem-laptop en aankomende smartphone, heeft een aantal opensource-apps onder eigen vlag uitgebracht en is begonnen met de verkoop van abonnementen voor clouddiensten.

De diensten heten samen Librem One, schrijft Purism. De eerste apps staan online en daarbij gaat het onder meer om een mailprogramma, chatapp, sociaal netwerk en een vpn-dienst. Het gaat daarbij om rebrands van bestaande opensource-apps, schrijft Purism woensdag. Zo is het mailprogramma gebaseerd op K9-Mail en de chatapp op Riot.

Purism belooft geen advertenties en geen tracking met de software, waarmee het een alternatief wil bieden voor diensten van bedrijven die hun geld verdienen aan advertenties, zoals Google. Behalve de nu bestaande apps komt er een webopslag en back-updienst, contacten-app met sync-functie en een betaaldienst. De apps verschijnen voor Android en iOS en voor PureOS, het eigen besturingssysteem dat op de Librem 5-smartphone komt te staan.

Het bedrijf is begonnen met een crowdfundingactie voor de abonnementsdienst voor de bundeling van de apps, voor 8 dollar per maand. Purism heeft op moment van schrijven rond 1300 van de benodigde 5000 backers binnen. De crowdfundactie loopt nog twee maanden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

01-05-2019 • 20:22

22 Linkedin Google+

Submitter: Jelv

Reacties (22)

Wijzig sortering
Een interessante optie voor mensen die van Google/MS/Amazon/Apple afwillen en voor een oplossing willen kiezen die een product verkoopt i.p.v. jouw gegevens.

Voor mail bestaan er op dit ogenblik al goede privacyvriendelijke (Europese) alternatieven zoals ProtonMail (i.c.m. ProtonVPN). Ook zij werken aan een kalender en opslagruimte online.

Al vermoed ik dat wie echt zeker wil zijn toch voor een eigen server/NAS kiest en zelf alles configureert. Maar voor de gewone gebruiker ziet het er alvast een erg aantrekkelijk alternatief uit.

De chatapp gebruikt het Matrix-protocol (https://matrix.org/blog/index) en het sociale netwerk is Mastodon (https://joinmastodon.org/#getting-started).

Ze willen 5000 backers om Chat, Mail, Tunnel en Social uit te brengen. De andere zijn de stretch goals:
50000 - Files
100000 - Backup
150000 - Mail for iOs
200000 - Dial
300000 - Contacts
400000 - Pay
500000 - Reproducible builds
750000 - Alles toegankelijk via Onion Netwerk

[Reactie gewijzigd door Aegir81 op 1 mei 2019 20:44]

Een interessante optie voor mensen die van Google/MS/Amazon/Apple afwillen en voor een oplossing willen kiezen die een product verkoopt i.p.v. jouw gegevens.
Of voor gebruikers die hun eigen diensten willen hosten. De aangeboden open-source rebranded applicaties beperken zich niet tot de diensten van Purism. Dit is met name straks handig voor de Librem 5, waarbij het niet nodig is om een sliert applicaties te downloaden voor de meest gebruikelijke smartphonefuncties. Self-hosted mailserver + Nextcloud + (...) + LDAP backend om gebruikersnamen en wachtwoorden aan elkaar te knopen (die Nextcloud kan beheren) en gaan.

Ik heb een Librem 5 en een Nexdock 2 als pre-orders besteld. Laat maar komen. :9

[edit]
Je kan straks ook je eigen Librem One dienst hosten:
In addition to clients, we are also hosting free software services for Librem One. We will elaborate on our services and our plans to make it easy to host them yourself in a future post but for those that are curious we are using Postfix and Dovecot for Librem Mail, Matrix for Librem Chat, and Mastodon for Librem Social. We are partnering with Private Internet Access for Librem Tunnel.
[edit2]
Je kan ook een gratis account krijgen (enkel bruikbaar voor Mastodon en Matrix):
Can I get a free Librem One account?
Since not everybody can afford to pay, we do offer a free Librem One Basic account if you agree to strictly avoid products and services from big-tech that exploit you, lock you in, and control your data. If you agree to that, select the ‘FREE’ option for Librem One Basic: Social + Chat service, and you can get a free account as a gesture of gratitude from Purism, SPC.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 mei 2019 21:18]

Op GoT hebben we er ook een mooi topic over: [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie

Ik zie het als een oplossing voor de massa die van Microsoft, Google en Facebook af willen. Purism pakt het beste van open source zonder dat je zelf een server hoeft te in te stellen. Het is duidelijk nog niet af maar potentieel kan dit een prima alles-in-een oplossing worden voor veel van je dagelijkse diensten. Een veilig account voor je e-mail, chat, social en straks ook cloud voor bestanden en backups.

En het mooie is dat alles open source is en gebaseerd op decentrale diensten. Je kan dus gewoon alles exporteren en overstappen op een andere server voor chat of social bijvoorbeeld. Sterker nog, zoals @The Zep Man aangeeft, al hun eigen software is ook open en beschikbaar dus je zou zelf een eigen Librem One kunnen opstarten als je wilt.

De crowdfunding is ook meer voor de media aandacht. Ze gaan de diensten sowieso ontwikkelen als onderdeel van hun bedrijfsplan, maar door het open te zetten voor iOS en Android naast PureOS kan dit mogelijk wel sneller gedaan worden. Het verlaagt ook de drempel voor mensen om over te stappen als de diensten op alle drie de platformen beschikbaar is.

Wat al af is:
  • Librem Mail - E-maildienst
  • Librem Chat [zit bij gratis account] - Eigen Matrix server voor tekst, voice, video. In toekomst ook xmpp
  • Librem Social [zit bij gratis account] - Eigen Mastodon instance (decentraal Twitter alternatief)
  • Librem Tunnel - Whitelabel Private Instance Access vpn
Wat er nog aan komt:
  • Librem Files en Backups - Nextcloud
  • Librem Pay - Monero gekoppeld aan digitale credit card voor offline betalingen
  • Librem Dail - Waarschijnlijk Matrix voor voip en pstn koppeling
  • Librem Contacts - Waarschijnlijk Nextcloud Contacts
  • Librem Onion - Tor

[Reactie gewijzigd door Jelv op 1 mei 2019 21:19]

Interessant maar ik mis wat details. Als ik bijv mijn eigen domein kan gebruiken en een aantal mailboxen kan instellen en de hosting zit bij de 8 dollar, dan ben ik snel om. Protonmail is super maar 4 euro per maand voor 1 adres... voor 2 mailboxen (onder 1 domein) moet je een stap hoger naar 12.50 per maand (6.25 pp) |:( Dus ik blijf bij Transip voor 3 euro per maand en 3 mailboxen al ben ik er zo weg want 3 is super weinig (ik wil er voor het hele gezin iets mee kunnen, nu 4 pers).

Een eigen server heb ik ooit gehad, geweldig wat een flexibiliteit (mails van 200 mb? Onbeperkt mailboxen? Onbeperkt aliassen? Kopie van mail voor kind naar beide ouders? No problem), ... tot je op een spam lijst staat ergens zonder reden en men krijgt je mail niet meer, of er gaat iets mis tijdens de vakantie.

Ben wel fan van Nextcloud overigens, dat vervangt Google al voor een groot deel (Caldav, Cardav, File sync, Synology hyperbackup via Webdav, notes, ik gebruik zelfs de (beperkte) webmail.)

[Reactie gewijzigd door teek2 op 1 mei 2019 21:10]

Misschien is dit wat voor je https://tutanota.com

Zo veilig als protonmail maar een stuk goedkoper.
Interessant, maar beperkte aliassen bij eigen domein vind ik onzin. Ik voer bij iedere website een nieuw adres is en kan dus heel makkelijk zien wie mijn adres verkoopt voor spam bv en zo in 1 keer kan blokken.
Nu hebben ze nog geen ondersteuning voor eigen domein. Dit heb ik ook gevraagd, want zonder kan ik echt niet overstappen van Fastmail, en ze zijn ernaar aan het kijken. Mogelijk is het wel wat lastig omdat ze met een LDAP directory de centrale identiteit koppelen aan de diverse diensten.
Heel leuk allemaal van purism.
Maar je betaald dus puur voor de achterliggende servers want de apps zijn bestaande opensource apps dus daar hoeven ze weinig voor te doen.
Ik had het mooier gevonden als ze dan ook iets van ontwikkeling 8n die apps hadden gestopt. Die mail app is nogal gedateerd qua looks

Je zou het ook allemaal zelf kunnen draaien en dan heb je het helemaal in eigen hand

Heel slim van ze trouwens. Ik hoop dat ze een beetje tractie krijgen.


Maar ja hoe lang blijft het spul draaien, stel ik ga allin
Het is maar een relatief kleine club

[Reactie gewijzigd door Zjemm op 1 mei 2019 21:50]

Sure, je betaald voor de services maar ook voor het niet verkopen van je gegevens, maar hopelijk geven ze ook terug aan de projecten en idd, stop wat geld in de looks van k9 mail aub!

All-in gaan zou geen probleem moeten zijn want alles is open dus je kunt de back-end wel ergens anders vinden of zelf gaan draaien. Geen lock-in dus.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 2 mei 2019 11:15]

Ze ondersteunen flink wat projecten, een hele lange lijst staat in deze blogpost: https://puri.sm/posts/how...-upstream-and-gives-back/

Het is alleen nog een klein team wat naast deze diensten, apps voor PureOS, Android en iOS ook nog een smartphone met alle standaard apps aan het ontwikkelen is. Flink wat hooi op de vork!
Aantrekkelijk, maar wat zijn de betaalmogelijkheden?
Geen idee... Ik heb een gratis accountje aangemaakt om mijn geliefde gebruiksnaam vast te leggen. Nu, na wat leeswerk, wil ik mij inschrijven voor de 'full bundle', maar ik kan met geen mogelijkheid mijn gratis accountje omzetten naar een betaalde...

't Ziet er allemaal nog wat brakjes uit voor een bundel met een 8 dollar prijskaartje. Voor dat geld zou ik sowieso een bruikbare VPN server en bestandsopslag oplossing verwachten.
VPN werkt juist als een trein. Voor iOS is het praktisch hetzelfde als Private Internet Acces (is een whitelabel daarvan), voor Android hebben ze andere app gebruikt geloof ik dus dat zat wellicht iets anders werken.
Via de site met credit card. Zelf heb ik overgeboekt. Dat moet je bestelling plaatsen en e-mailsturen. Dan krijg je details hoe je overboeking moet doen en dan activeren ze hem via die weg.
Als Purism zo door blijft gaan dan wordt het een hele grote, ik zie wel een toekomst in dit bedrijf.

De stemacteur in de video is Bryan Lunduke, hij staat bekend om onder andere de "Linux Sucks" presentaties die absoluut hilarisch zijn. Hij is een redelijk bekend mannetje in de vrij-software gemeenschap.

[Reactie gewijzigd door Omega op 1 mei 2019 23:41]

Bericht zag ik al op OMG Ubuntu voorbij komen. Ondanks de goede bedoelingen vrees ik dat het altijd een niche zal blijven. De diensten zijn gewoon voorlopig niet af voor het grote publiek. Het gemak van installatie, hoe je dingen instelt, gebruikersvriendelijkheid, bekendheid, prijzen, hoe het integreert, blijft allemaal achter bij de grote jongens. Ook b.v. het verwijderen van e-mail berichten na 30 dagen, zoals Librem voorstelt, zal niet een behoefte aanspreken bij een groot publiek.
Ik begrijp deze move van Purism niet zo goed. Enerzijds gaan zij dus zelf een cloud uitbouwen. Ik heb net vorige week nog gekeken naar de Fosdem presentatie van Kyle Rankin van Purism “The cloud is another Sun...”. https://fosdem.org/2019/schedule/event/cloud_is_another_sun/ Welke garanties kunnen ze bieden dat ze zelf nooit iets proprietair gaan inbouwen? Of gegevens al dan niet opzettelijk harvesten? Kunnen andere constructeurs de software ook gebruiken op een eigen infra?

Anderzijds zijn er al initiatieven zoals Elementary OS om een mooie eenvoudige Linux met Appstore te bouwen en als cloud alternatief is er natuurlijk Nextcloud dat een echt platform aan het worden is, niet alleen voor files maar ook chat, Office,... en een beetje Tweaker kan dit natuurlijk ook allemaal op een Ubuntu machine met bestaande Foss tools...
Ze willen een alternatief geven voor WhatsApp/Discord, Gmail/Outlook, Facebook/Twitter, Dropbox en andere wat gebaseerd is op een open standaard, zonder ads en zonder tracking. Daarnaast kunnen ze zo ook Android en iOS gebruikers bereiken die daar gevoelig voor zijn en ze interesseren in Purism's eigen laptops en smartphone.

Purism is een van de weinig bedrijven waar ik niet bang ben dat garantie niet nakomen. Ze zijn een social purpose incoperation, wat zoveel betekend dat ze een hoger doel hebben dan winstmaken. Zie de articles of incorporation op https://puri.sm/about/social-purpose/ voor het hele verhaal. De policyt is ook prima leesbaar, daar staat in hoe ze met je data omgaan https://librem.one/policy/.

Het is nu nog best clunky met store in Wordpress en dan Librem One control panel en dan weer links naar losse apps met eigen instellingen. Hier kunnen nog flink wat drempels weggehaald worden, maar je hebt één account voor alle diensten. Hopelijk krijgen ze het zo netjes dat het een echt alternatief gaat worden voor de genoemde diensten.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 2 mei 2019 23:19]

Riot werkt op matrix, is dus alleen een client die connect naar een server. Niet echt een chat programma zoals whatsapp.
Niet helemaal als Whatsapp, maar zeker wel bruikbaar.
Ik gebruik het voor privé zaken, even wat naar mezelf of naar m'n vrouw sturen. Of mijn server backup notificaties.

Het is best leuk om zelf een server te hebben draaien
Ik heb nooit gezegd dat het niet bruikbaar is. Ik heb het zelf ook, alleen loopt het af en toe spaak op mijn telefoon, ik snap niet helemaal waarom.

En ik had ook zo'n server draaien, maar ik vond het het niet waard om nog een server te hebben ;)
Matrix zijn de protocolen. Synaps is huidige Matrix homeserver implementatie. In Librem One zit een account voor hun eigen Matrix (Synaps) homeserver. Riot is meest uitgewerkte chat app hiervoor nu, maar de designer van Gnome heeft aangegeven dat hij met twee type apps wil gaan werken: Messages (WhatsApp) and Discussions (Slack). Meer details kan je lezen in deze blog: https://blogs.gnome.org/t...6/banquets-and-barbecues/ Dat gaat dus in de toekomst dus nog veranderen.