Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Purism Librem 5-smartphone krijgt NXP-soc na fix voor problemen

De Purism Librem 5-smartphone, die zich wil onderscheiden met opensource-hardware en -software, krijgt een soc van het Nederlandse NXP. De soc leek ongeschikt door diverse bugs, maar deze maand kwam er een update die de problemen oploste.

Daarmee ligt de Librem 5 op schema om in de zomer uit te komen, meldt Purism. De telefoon krijgt een i.MX8M Quad-soc van NXP. Deze heeft vier Cortex A53-processorkernen en een Cortex M4-kern voor lichte taken. De gpu maakt het onder meer mogelijk om 4k-video's met 60fps te renderen en hij ondersteunt input van meerdere camera's.

Waar Purism eerder hoopte dat de smartphone al in de lente kon uitkomen, gaat dat nu naar de zomer. De soc is geschikt, nu NXP een fix heeft uitgebracht voor diverse problemen waar de maker van de smartphone tegenaan liep. Daardoor kan de krachtigere Quad in de smartphone, in plaats van de minder krachtige Mini-variant. Purism kiest voor deze soc vanwege de beschikbaarheid van uitgebreide documentatie over de hardware. Leveranciers als Qualcomm en MediaTek zijn geslotener over de exacte manier waarop hun socs werken.

De telefoon draait op Linux-distributie PureOS, maar kan ook andere Linux-distributies draaien. PureOS bevat onder andere de Tor-browser, en privacytools zoals Privacy Badger. Alle communicatie is van end-to-endencryptie voorzien met Matrix. Eind 2017 behaalde Purism zijn crowdfundingdoel voor het maken van de Librem 5-smartphone. De makers willen tegenwicht bieden aan Google en Apple met hun eigen systeem.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-02-2019 • 07:21

39 Linkedin Google+

Submitter: Jelv

Reacties (39)

Wijzig sortering
Wat de Librem 5 anders maakt dan voorgaande 'open' initiatieven is een aantal zaken.

Op technisch vlak is alle code die het hoofdgeheugen aanspreekt open-source en vrij inzichtelijk. Van de SoC was het enige twijfelachtige deel de GPU, maar dankzij reverse engineering is daar een volledige open-source driver voor verschenen. Er zijn geen binary blobs.

Wat Purism ook doet is code upstream terugsturen. Dit houdt in dat zelfs als het bedrijf ooit zou verdwijnen, dat de waardevolle toevoegingen die zij ontwikkelen (zoals bel en SMS ondersteuning op een gebruiksvriendelijke manier in GNU/Linux) blijven bestaan.

Er zijn geen kunstmatige beperkingen aan software die dit toestel kan draaien. Via een aantal aangeboden besturingssystemen kan je ook Android applicaties draaien, en ik zie AOSP er nog wel heen geport worden. Ook hoef je bijvoorbeeld niet te wachten op de fabrikant voordat een veelgevraagde functie ondersteund wordt. ;)

Door het ontbreken van kunstmatige beperkingen worden sommige zaken plots mogelijk. Het meegeleverde besturingssysteem is een fork van (en compatible met) Debian. Als je een USB-C hub in dit toestel steekt en via dat een monitor, toetsenbord en muis aansluit, dan kan je het gebruiken als volledige Linux desktop. Dit is zonder de beperkingen die bijvoorbeeld Continuum van Microsoft bracht, en zonder de beperkingen van 'in heart mobile-only' besturingssystemen zoals Android en iOS. Alle open-source Linux software zal daarom hier ook op draaien.

Op organisatorisch vlak heeft Purism niet dezelfde doelen als oud-Nokia, Microsoft, Apple of Google. Purism hoeft niet de grootste te worden om succesvol te zijn. Zie ook hun notebooklijn, waar ze recentelijk de vierde generatie van hebben uitgebracht. Al kunnen ze een deuk in de duopolie van Apple en Google slaan dan mag dat zeker gevierd worden, maar het is geen doel op zich. Juist daarom zou het wel eens een kans van slagen kunnen hebben.

Specificaties tot zover:
Display: 5.5" - 5.7" HD display
Processor: NXP i.MX 8M Quad CPU
Storage: 32 GB eMMC internal storage
Wireless: 802.11abgn 2.4 Ghz / 5Ghz + Bluetooth 4
Baseband: Gemalto PLS8 3G/4G modem w/ single sim on replaceable M.2 card
GPS: TESEO LIF3 multiconstellation GNSS receiver
Smartcard: 2FF format smart cards
Kill Switches: 3 - WiFi, Cellular, Microphone/Cameras (all 3 will turn off GPS)
External Storage: microSD storage expansion
Accelerometer: 9-axis IMU (gyro, accel, magnetometer)
Front Camera: TBD
Back Camera: TBD
Vibration Motor: Yes
Charging: USB C connector for charging, USB client function, USB host function, power delivery
Audio: 3.5mm audio-in/out female jack (@Tetraquark Bedankt. ;))
Battery: User replaceable
Speakers: at least one

Geen discussie over een notch hier of een vingerafdrukscanner daar. Dat gaat aan het einde van de dag niets veranderen. Het is een smartphone die echt iets probeert anders te doen.

Hij stond bij mij al op de pre-order en daar verandert niets aan. Toch zou ik dit toestel niet aan iedereen adviseren. Het wordt geen out-of-the-box starten, inloggen en WhatsApp+Facebook+Instagram+Twitter+mobiel bankieren/betalen gebruiken ervaring, en daardoor is dit toestel niet bedoeld voor de massa.

Voor een selecte groep tweakers is dit een toestel met veel mogelijkheden. Speel je veel met Raspberry Pi(-achtige) computers en zaken zoals home automation waarbij eigenaarschap van je eigen apparatuur je aan het hart ligt? Dan behoor je misschien wel tot de doelgroep van dit toestel.

Om met een 'modern kidz' uitdrukking af te sluiten: dit is de ultieme maker smartphone.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 februari 2019 12:48]

Wel een kanttekening: vanwege wetgeving en providers zal waarschijnlijk het modem gedeelte niet geheel opensource zijn? (Dit was met de open moko freerunner ook zo)
Wel een kanttekening: vanwege wetgeving en providers zal waarschijnlijk het modem gedeelte niet geheel opensource zijn?
Klopt. Daarom is dat een aparte module geworden die via de USB bus wordt aangesloten aan de SoC. Geen DMA = geen toegang tot het hoofdgeheugen. Verder heeft de SoC er volledige controle over, en kan het ook via een fysieke schakelaar onbruikbaar worden gemaakt. Tevens is de module te vervangen, mocht de hardware of de fabrikant zich onbetrouwbaar opstellen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 februari 2019 08:14]

Welke wetgeving zorgt ervoor dat dit niet geheel opensource mag zijn? En is dit in meerdere landen zo of?
Welke wetgeving zorgt ervoor dat dit niet geheel opensource mag zijn?
Van Wikipedia:
Some authorities (e.g. the U.S. Federal Communications Commission (FCC)) require that the entire software stack running on a device which communicates with the cellular network must be certified. Separating the BP into a different component allows reusing them without having to certify the full AP.
Wetgeving zal niet letterlijk zeggen dat iets niet open-source mag zijn. Wel kan ik mij voorstellen dat voor certificering er een eis is dat de gebruiker niets mag aanpassen aan de software/parameters. Dat laatste is op technisch vlak het makkelijkst in te vullen door het gesloten te houden.

In meerdere landen spelen dit soort zaken. Er zijn best wel veel restricties op wat men in de ether wel en niet mag doen zonder zendamateur te zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 februari 2019 08:44]

Het kan dus best makkelijk Open Source zijn. Open Source licenties geven je namelijk een copyright-licentie. Dat is voor Software Defined Radio echter onvoldoende, omdat die niet alleen onder copyright maar ook onder andere wetgeving valt. Je moet aan álle wetten voldoen; een copyright licentie is onvoldoende.

Maar voor bedrijven als Purism zou dat geen nadeel hoeven zijn. Ze kunnen op die manier samenwerken. Elk bedrijf individueel moet dan wel de certificatie doen, maar ze kunnen de copyrights delen.
Het gaat om het zendvermogen, als consument mag je geen sterke zenders gebruiken. In de wet staat dat er harde limieten moeten zitten aan consumentenapparatuur.

Tegenwoordig is dat echter helemaal via software instelbaar. Als het open source is, dan zou iemand zelf de limiet kunnen verhogen. Dat is wettelijk niet toegestaan.

Een oplossing zou zijn dat die software wel open source is, maar niet overschrijfbaar.
Maar ja, dan kun je nooit meer updaten en dat is ook niet handig.

Voor ons als gebruiker zou het makkelijker zijn als die limiet in de hardware zit, maar omdat de eisen per land kunnen verschillen is het voor de fabrikanten makkelijker om het in software te doen.
Een oplossing zou zijn dat die software wel open source is, maar niet overschrijfbaar.
Maar ja, dan kun je nooit meer updaten en dat is ook niet handig.
Updates zouden een cryptografische handtekening kunnen vereisen. Past gewoon in GPLv2.
Technisch gezien wel, maar de community is er niet blij mee en het gaat tegen de geest van GPL in. Dit is zo'n beetje de aanleiding geweest tot GPL3. Het doel van het GPL is gebruikers zelfbeschikking te geven over hun apparatuur en met name de software die daar op draait. Door alleen ondertekende software te accepteren ondermijn je dat principe.
Bij het opstellen van GPL2 hebben ze die mogelijkheid niet voorzien, in GPL3 is dat gecorrigeerd.
De invloed van RMS en co overschat je wel behoorlijk. Het zijn fundamentalisten, en ze kunnen hooguit de agenda van andere fundamentalisten bepalen. Het grote publiek is pragmatischer en neemt hun totale afwijzing van alles wat ook maar een beetje onrein is, echt niet zo serieus.

En hoe hebben ze Ubuntu Phone proberen te saboteren? Hoe kunnen ze dat ueberhaupt? Enige bron zou welkom zijn.
De code is open, Canonical kan ermee maken wat ze willen, en dat hebben ze gedaan. En daar kan GNU niets tegen doen, behalve weer de zoveelste preek afsteken.
Dat Google via de GNOME advisory board dit als een soort puppetmaster allemaal aanstuurt om Canonical de kop in de drukken, gaat me ook een beetje ver. Nota bene Canonical zelf zit ook in diezelfde board.
Misschien was Ubuntu Phone van zichzelf gewoon niet aantrekkelijk/goed genoeg?

Maar ja natuurlijk probeert Google overal invloed te krijgen, daar verdienen ze geld mee. Maar dat gaat met vraag en aanbod. Firefox OS had een vraag, namelijk geld, en dat bood Google aan. Dat vinden wij jammer, maar het is Firefox OS zelf die dat heeft toegelaten. Was het een beter product, of om andere reden een gezonder bedrijf dat op eigen benen kon staan, of hadden ze een andere investeerder, dan hadden ze daar gewoon voor kunnen bedanken.

Hoe manipulatief GNU/GNOME/Google/Halbe Zijlsta(wtf?) ook moge zijn, het zijn uiteindelijk de consumenten zelf die kiezen voor de "onvrije" opties. De massa vindt Google Android gewoon handig, en privacy/vrijheid minder belangrijk. Ook al zijn ze wat dat laatste betreft ontevreden, zolang ze met hun portemonnee blijven stemmen op het eerste, zullen ze blijven krijgen waar ze op stemmen, en zullen alternatieven weinig levensvatbaar zijn.

Nu we toch erop los aan het ranten zijn; de dominantie van gesloten gecentraliseerde IM platforms als Whatsapp, vind ikzelf een groter probleem. Google de middelvinger geven is niet zo moeilijk, maar daardoor blijf je alsnog gebonden aan alleen dat handjevol OSen dat de IM besluit te ondersteunen.
En als WA het bont maakt, wordt er opgeroepen massaal over te stappen naar het volgende gesloten gecentraliseerde platform (Signal/Wire/whatever) met exact dezelfde monopolie/machtsmisbruik risico's.
Maar goed, wil je dan op een moderne manier communiceren met je doorsnee medemens, dan is dat hierdoor niet mogelijk, zonder hetzelfde IM platform en dus OS te gebruiken, als de massa.
Dat maakt de drempel om over te stappen naar iets als Ubuntu of Purism een stuk hoger, en daar kan Ubuntu of Purism helemaal NIETS aan doen.
Ook hier weer, de enigen die daar iets aan kunnen veranderen zijn de users zelf, maar die kiezen (uit gemak en zeker ook onwetendheid) voor monopolies.

En wat is Priv? edit: ah je bedoelt dus de Librem

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 22 februari 2019 19:06]

Ik vetrouw de GNU/Gnome lui hierachter niet erg.

(...)

Op alle mogelijke manieren hebben ze Ubuntu gesaboteerd, met succes.
Je hoeft niemand te vertrouwen. Op de smartphone kan men installeren wat men wil. Men kan gewoon straks Ubuntu Touch draaien op het toestel.
De open source community laat zich in de luren leggen door bedrijven als Google en scherpslijpers als GNU die achter de schermen gewoon samenwerken, en zo verhinderen dat er echte open source alternatieven ontstaan waar mensen iets aan hebben.
Google is ook gebaat bij open-source. Net als Microsoft en Facebook. Natuurlijk werken dit soort partijen samen. Hoeveel code zit wel niet in de Linux kernel die door bedrijven gedoneerd is?
We hebben in het Westen een surveillance society geschapen die zo totaal is dat je een idote inspanning moet leveren om daar nog enigszins je veiligheid en privacy te beschermen. Wie die inspanning dan echt levert moet wel zoveel interessants te verbergen hebben dat hij direct de target wordt van alle gegevensverzamelaars en opsporingsdiensten. Hij beschermt zijn privacy daardoor juist niet.
Je brengt het erg dramatisch. Het lastigste is niet zelf je privacy beschermen, maar eerder het voorkomen dat anderen allerlei gegevens over je vrijgeven.

Ik sla een stuk van je politieke relaas over, want het heeft niets met het onderwerp te maken.
Ik zie meer een land als China waar bedrijven zich niet om IP rechten bekommeren en elkaar toestaan elkaars vindingen te gebruiken. Dat heeft juist een hele vrije markt opgeleverd waarin kleine bedrijven gedijen.
Zolang die bedrijven in de form factor van de overheid vallen. Ik zie daar geen privacyvriendelijke concurrent van Tencent/QQ/WeChat opstaan.

Ook verketter je eerst het Westen als surveillance society en prijs je China de hemel in. In China heb je juist minder kans. Probeer als niet-Chinees maar een organisatie te starten. Probeer daar maar eens de digitale grens tussen China en de rest van de wereld open te breken. Probeer daar maar eens te spreken over de 1989 Tiananmen Square protests, om daarna te zien hoe het met je sociale puntenscore gaat.

Ik ga niet goedpraten wat regeringen doen, want dat is off-topic. Wat meer on-topic is, is dat Purism een smartphone gaat verkopen die, voor het eerst in de geschiedenis van mobiele telefoons, helemaal van de gebruiker is. Als die gebruiker geen Purism code op het apparaat wil draaien, dan hoeft dat niet. Er wordt geen EULA afgesloten, er worden geen telemetry gegevens verzameld, en er wordt niet van de gebruiker verwacht dat deze na 2-3 jaar een nieuw toestel koopt.

Hoe je het ook politiek probeert krom te praten, deze smartphone biedt meer vrijheid als dat men hiervoor had.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 februari 2019 18:40]

En dit maakt het dus ook een telefoon voor journalisten welke in gevaarlijke landen werken.
Dit in combinatie met de purism laptop geeft meer beveiliging tegen afluisteren.

De onlangs vermiste cyberveiligheidsdeskundige Arjen Kamphuis had dit initiatief graag ondersteund denk ik zo, aangezien hij regelmatig samen met een team van experts bezig was om telefoons en laptops zo afluisterproof mogelijk te maken voor journalisten, ministers, ceo's etc
Aanvulling voor de specs lijst --> headphone jack :)
Ik wou bijna schrijven dat dat vanzelfsprekend is, maar... Dat is helaas niet meer zo. Zal het toevoegen. ;)
Het wordt geen out-of-the-box starten, inloggen en WhatsApp+Facebook+Instagram+Twitter+mobiel bankieren/betalen gebruiken ervaring, en daardoor is dit toestel niet bedoeld voor de massa.
Voor mij is out of the box starten ZONDER WA, FB, Insta ... al een verademing.
Scheelt een hoop disable/ remove werk.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 22 februari 2019 12:52]

hoe zal het installatie proces dan wel verlopen?
hoe moeilijk is het om zo'n librem te gebruiken?

[Reactie gewijzigd door Ludwig005 op 22 februari 2019 18:53]

Weet je ook hoeveel RAM het ding heeft? Blijft dat 3?
Ontzettend gaaf initiatief en ik wens ze het beste, maar er moet echt iets gedaan worden aan het OS... Kijk eens naar dat filmpje. Ik krijg Windows Mobile flashbacks
Het mag er dan nog niet zo strak uitzien als Android of IOs, maar het is wel volledig vrij en open. Het verbaasd me telkens weer hoe weinig mensen de waarde daarvan beseffen. Om precies die reden draai ik al jaren louter vrije software op de desktop. Deze telefoon zou daar perfect bij passen. Dat het er minder strak uitziet en dat het soms iets minder goed werkt neem ik voor lief omdat ik geloof dat vrije software de enige juiste weg is.
Volkomen gelijk. Ik gebruik al jaren een Ubuntu phone. In het begin nog wat kuren, maar na elke update was hij weer beter (minstens een update per kwartaal :) ). Een prima telefoon, maar door slechts HW ondersteuning van 2/3G enigszins langzaam voor internet buiten wifi bereik. Kijk uit naar de levering van mijn pre-order Purism5 in juli. :*)
Ik gebruik zelf een Ubuntu tablet. Het bevalt eigenlijk best prima, maar er missen wel veel apps. Soms kun je op de browser terugvallen (bijvoorbeeld voor Plex en Reddit) maar lang niet altijd, zoals mobiel bankieren. Nou kan ik best leven zonder WhatsApp, dat zou eigenlijk best verfrissend zijn, maar ik ontkom er niet aan dat ik (zakelijk) echt dingen nodig heb zoals mobiel bankieren, maar ook bijvoorbeeld Slack en Flock. Het zal niet gemakkelijk zijn om helemaal van Android af te stappen.
Waarom kan bankieren niet via de browser?
Je hebt natuurlijk een punt, maar er zit een limiet aan de hoeveelheid gebruikersgemak die ik bereid ben op te offeren, en de meerprijs die ik bereid ben te betalen. Het prototype in het filmpje (waar naar ik aanneem nog veel aan gesleuteld gaat worden, want als ik naar de Raspberry Pi 3 kijk (ook een quadcore A53) kan het echt wel een stuk soepeler) is echt nog niet bruikbaar, zeker niet voor de prijs die ze vragen.
Yup daar mogen ze nog wel even aan knutselen... Maar als het echt native Linux is kunnen we misschien gewoon een andere gui draaien :)
Gnome en Plasma opties zijn er. Daarnaast zijn er projecten gestart om ubports en Sailfish OS op de hardware te laten draaien. Zoals @The Zep Man aangeeft zou het me niks verbazen als er een aosp variant komt.
Postmarket OS zou ook al beeld geven op de DEVkits.
Jup, een dev van ons uit Amerika is hard aan het werk met de devkit en zijn display gaat intussen inderdaad aan! We hebben al een mooie Plasma Mobile foto :*)

Met onze huidige voortgang zullen we het apparaat volledig ondersteunen bij release.
dit is toch alleen leuk voor tweakers? de massa heeft er bijzonder weinig aan
er zijn nu ook genoeg opties om optioneel Android apps in blackbox te draaien. Zie https://ubports.com/
alleen leuk voor tweakers
ze kregen toch $1.5M bijelkaar voor de ontwikkeling in no-time. Mensen (ook non-tweakers) zijn zat vd eeuwige data honger.
en welke androidapps denk je dat mensen gaan installeren als dat mogelijk is....juist Whatsapp en Facebook....weg is het voordeel.
deze apps hebben op de purism phone geen toegang tot andere privacy data, zoals GPS, sensoren, etc.
Dus er is wel degelijk een voordeel.
Steeds meer mensen gaan inzien dat Whatsapp geen rocket science is en dat Signal en andere apps even goed werken.
Als whatsapp alleen een contact lijst te zien krijgt van WA contacten (minus de rest) dan is het al minder een probleem. Zou zou met een container makkelijk moeten kunnen.

Als FB alleen de eigen applicatie ziet, en niet alles wat je met je toestel doet en wat je er in opslaat, is dat al minder een probleem.

Dus er is winst te halen met een WERKELIJK gecompartimenteerd systeem.
er is end to end encryptie in WA....ze kunnen de berichten niet lezen...welk de hoeveelheid berichten zien ed
hm. WA breken is niet zo moeilijk..
Er kunnen groepen gemaakt worden. (toch?)
Binnen een groep kan iedereen de berichten lezen. (gedeelde sleutel).

Wat is het essentiele verschil tussen een groepsgesprek en een Prive onderonsje met een ander persoon?
Alleen het aantal deelnemers is het verschil verder technisch geen.
Er is een gesprekssleutel die veranderd wordt als de deelnemers lijst veranderd. Maar hoe weet je dat die sleutel veranderd wordt. Daar is geen melding van.
Het is heel goed mogelijk een een "element" aan een gesprek toe te voegen en vervolgens alle berichten gepresenteerd te krijgen bij dat element. Jij kan de code niet controleren. Jij kan dus ook niet controleren of in een lijst van deelnemers er een of twee niet getoond worden (en of je onderonsje niet stiekum nog enkele deelnemers heeft. Het protocol loopt over centrale servers dus of er berichten worden verzonden in meer richtingen dan het aantal deelnemers is niet controleerbaar.

Zo veilig is end-to-end encryptie in closed source.
Ja, en? Dat is ook hun doelgroep. Ze weten echt wel dat ze Android en iOS nooit gaan verslaan en dat is hun doel ook helemaal niet.
Waarom moet ik opgescheept worden met een telefoon waar privacy onvriendelijke zaken mee geregeld worden, je de software niet effectief kan verwijderen die je niet aan staat en de inrichting van het systeem feitelijk haaks op beveiligingsprincipes staat (meer om de gebruiker buiten de deur te houden dan om de gebruiker de macht over ZIJN toestel te geven).
Als de toestellen een gratis terminal waren dan zou het een ander verhaal zijn. Nu betaald de gebruiker dubbel: voor de hardware EN met data.

(edit: typos)

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 22 februari 2019 22:41]

Zeker een goed initiatief. Mis eigenlijk alleen een hardware keyboard. Met de usb aansluiting (of eventueel een 2e op een handige plek op de achterkant) zou het toch mogelijk moeten zijn om bvb een sliding keyboard op het apparaat te koppelen (zoiets als de n900 van nokia. Of de echte keyboard addon op de eerste sailfish phone (geloof ik), ontwikkeld door een landgenoot!)
Niet om een discussie over wel of geen hardware keyboard te ontlokken, maar dit toestel met zijn ontwerpdoelstellingen leent zich hier naar mijn mening juist voor!