Linux-smartphone van Purism komt vanaf april 2019 beschikbaar

Purism zegt dat zijn Librem 5-smartphone in april 2019 uitkomt. Dat is een paar maanden later dan gepland, door bugs in de gebruikte hardware. De smartphone heeft een soc van NXP en draait op PureOS, een Linux-variant met nadruk op privacy en beveiliging.

Purism heeft nieuwe details bekendgemaakt over de productie van de Librem 5-smartphone. Toen er eind 2017 een bedrag van 1,5 miljoen dollar werd opgehaald met crowdfunding, was het plan om de telefoon vanaf januari 2019 te leveren, maar dat is nu uitgesteld tot april.

Het uitstel heeft te maken met twee bugs in de i.MX 8-soc van NXP die Purism gebruikt voor zijn smartphone. Die bugs hebben betrekking op power management en zouden een negatieve impact op de accuduur van het toestel hebben. Purism werkt samen met NXP aan een oplossing.

In een uitgebreide blogpost geeft Purism meer technische details over de productie van de telefoon. Daarin zeggen de makers ook dat de hardwarematige bugs in de soc ervoor zouden zorgen dat de accu van het toestel binnen een uur leeg zou zijn. Ook legt Purism uit dat de modem van de soc gescheiden zal worden uit veiligheidsoverwegingen. De modem wordt op de usb-bus geplaatst in plaats van om de ram-bus, zodat communicatie volledig los van de soc kan verlopen.

Momenteel werkt Purism aan nieuwe devkits van zijn toestel en die zouden in oktober uit moeten komen voor ontwikkelaars. Geïnteresseerden kunnen het toestel nog voordat het uitkomt bestellen, voor 599 dollar.

Eind vorig jaar behaalde Purism zijn crowdfundingdoel voor het maken van de Librem 5-smartphone. De makers willen tegenwicht bieden aan Google en Apple met hun eigen systeem. De telefoon draait op Linux-distributie PureOS, maar kan ook andere Linux-distributies draaien. PureOS bevat onder andere de Tor-browser, en privacytools zoals Privacy Badger. Alle communicatie is van end-to-endencryptie voorzien met Matrix.

Ontwerpschetsen en devkit van Purism Librem 5-smartphoneOntwerpschetsen en devkit van Purism Librem 5-smartphoneOntwerpschetsen en devkit van Purism Librem 5-smartphone

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-09-2018 • 20:03

169

Reacties (169)

169
167
74
5
0
80
Wijzig sortering
En nog meer info betreffende dit toestel, voor de liefhebbers:
The Librem-5 Phone - FSFE Group Bonn Meeting. = pdf
Weet je toevallig of de Alibaba tee ook op de imx8 zit?
Ik kon dit er over vinden:

Purism Continues To Explore i.MX6/i.MX8 For The Librem 5 Phone:
Todd Weaver of Purism has provided an update on the planned Librem 5 smartphone hardware components and that with a development board they do have Debian booting. Debian GNU/Linux unstable is now working with an iMX6 development board and can boot Wayland with GNOME. Their testing has been with the i.MX6 SoC paired with the Etnaviv graphics stack.

Onwards to Valhalla: Java ain’t dead yet and it’s only getting bigger:
Scale was big at the JavaOne conference this week. Spotify lauded its success scaling with Java, and Oracle execs practically squealed as they reeled off adoption statistics. Big Red believes the next ten years belong to Java. “We want the next decade to be Java first, Java always,” vice president Mark Cavage said on stage. Of course Java is already big and among those on stage was Alibaba, one of the world’s largest Java users, which talked up its ability to run more than a million JVM instances at once.

Meer info hierover is hier te vinden overigens: klik = techrights.org
;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 30 juli 2024 15:53]

Daar wordt helaas niks over de TEE gezegd. Op de website/blogs van Purism wordt er ook niks over gezegd.

https://www.nxp.com/suppo...d-development-tool:IMX_SW
"Daar wordt helaas niks over de TEE gezegd"
Helaas dan, ik moet het immers ook maar met de bronnen doen die ik tot mijn beschikking heb.
Ik zal na werktijd en eenmaal thuis vandaag, nog even voor je verder kijken oké, wellicht dat ik dan nog wat boven water kan krijgen omtrent dit onderwerp.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 30 juli 2024 15:53]

Ben je betrokken bij dit project of ook een potentiele klant? Ik vind het zo raar dat ze alles ontleden en motiveren maar niks over de chinese tee die nxp gebruikt.

Op de github van de tee staat een lijst met socs die ze supporten zoals de imx6 en 7 etc. Maar de 8 staat er niet tussen. Maar de imx8 komt wel voor in bepaalde commits.

Zal het zo ook nog even op de Matrix van purism vragen
"Ben je betrokken bij dit project of ook een potentiële klant?"
Nee, ik ben niet bij dit project betrokken kan ik je melden, en ben ook geen klant, maar ik wist al wel een tijdje dat deze er aan zat te komen. En ben dit toestel, en de ontwikkelingen hiervan al wel een aardige tijd aan het volgen, voor zover dat mogelijk ik. En in mijn post eerder vandaag "Purism Continues To Explore i.MX6/i.MX8 For The Librem 5 Phone" wat maakt dat ze dat nog aan het bekijken zijn, maar het OS in elk geval al op een i.MX6 werkend hebben, en dat ze de i.MX8 nog aan het bekijken zijn als wellicht optie, althans dat is wat ik er uit begrijp.
en dat ze de i.MX8 nog aan het bekijken zijn als wellicht optie, althans dat is wat ik er uit begrijp.
Nee hoor, dit is al zeker. Wel zou de devkit nog met i.MX6 kunnen komen, maar de uiteindelijke telefoon gaat gewoon geleverd worden met de i.MX8.
Nice. Hoop zo dat dit een goed toestel wordt. En dan graag een tablet met Linux er op als volgende project.

Ik wacht al zo lang op Linux powered phones en tablet.. en nee, Android is geen (gnu) linux imo.
Die heb ik nog liggen inderdaad.

Voor toen een fantastisch toestel waarmee je bv dan debian kon draaien.

Maar het moet ondertussen wel weer beter kunnen lijkt me.

De gui vind ik niet boeiend (Maar moet wel goed en functioneel zijn natuurlijk) maar ik wil gewoon ook een Shell met root toegang.

Dan nog eenvoudig monitor, toetsenbord en muis kunnen aansluiten en dan heb je het ideale plaatje ongeveer.

Ik wil gewoon baas zijn op eigen toestel zonder te hoeven rooten en daarmee garantie verliezen.

Vond het erg jammer dat Ubuntu het opgaf. Had daar mijn hoop op gezet.

[Reactie gewijzigd door me23 op 30 juli 2024 15:53]

probleem met de N900 (naast dat resistieve touch-screen..) was dat hij net als alle andere 'open' telefoons, nog gewoon die directe SoC-naar-basebandverbinding had. En de schimmige baseband dus alles op je telefoon kan manipuleren. De scheiding daarvan op dit toetsel, en de hardwarematige (?) mogelijkheid om microfoon en camera uit te zetten, is wat mij trekt. Net niet genoeg om een toestel te kopen waar ik geen goede foto's mee kan maken of kan internetbankieren, maar het trekt wel erg.
Waar koop je die nieuw met garantie?
Waarom liet je Jolla liggen dan?

Daarin zit heel veel nieuwe Linux-wereld code in, onder andere BTRFS, Systemd, Wayland…

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 30 juli 2024 15:53]

Helaas wel een proprietary UI (Silica) en proprietary core apps, genoeg redenen om ze links te laten liggen voor mij.
Stel dat de code van Silica en de core apps open source zou zijn, zou je er dan überhaupt met de code mee aan de haal gaan?

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 30 juli 2024 15:53]

Ja, want ik heb nu ook een Jolla Phone (blijf het een fijne telefoon vinden). Zal op deze manier echter nooit meer een nieuwe kopen, en ik ben bezig om te switchen naar LineageOS met F-Droid want dat is meer FOSS dan SFOS op dit moment.
Tja, het was een heel gedoe mijn reserve LG G2 te rooten en e voorzien van LineageOS (moest er verdorie na zo'n tien jaar zelfs voor uitwijken naar windhoos) maar het is zeker met F-Droid erg interessant. LineageOS bespaart gigantisch veel geheugen in vergelijking met regulier Android en FDroid heeft ook erg veel te bieden.

Of PostmarketOS een werkende oplossing zal bieden betwijfel ik, maar het is absoluut een interessant initiatief en de moeite waard in de gaten te {blijven} houden.
Of PostmarketOS een werkende oplossing zal bieden betwijfel ik
Jammer, want we zijn al goed onderweg met enkele apparaten. Zo draaien de LG Nexus 5 en Sony Xperia Z2 (tablet en telefoon) al vrijwel volledig op mainline Linux, met hardware acceleratie e.d. We hebben zelfs al een call kunnen opzetten vanaf de Nexus 5, en zover ik weet doet SMS het ook al. Alleen audio nog, en je hebt een werkende telefoon op mainline Linux.
De Samsung S3 heeft ook een mainline effort in Linux 4.17 maar geen PostmarketOS of Jolla Sailfish.
Helaas ook geen Ubuntu Touch zoals @715289 aangeeft.
Ja daar zag ik pas ook een bericht over. Maar wij porten alleen de devices waar wij toegang tot hebben. Als er iemand langs komt die een S3 heeft en het opzich wil nemen om de mainline versie werkend te krijgen, dan willen wij die persoon daar graag bij helpen, maar we gaan niet zomaar apparaten kopen om te porten.

Kleine nitpick trouwens, het is postmarketOS: alleen OS in hoofdletters, verder alles kleine letters.

[Reactie gewijzigd door PureTryOut op 30 juli 2024 15:53]

Ik kan wel wat testen maar niks developen.
Hoe meer er in de mainline Linux kernel zit (of opensource is) hoe beter. Hier is de site. Staan nog meer artikelen over dat toestel op die blog.

https://blog.forkwhiletrue.me/posts/mainline-on-galaxy-s3/
Mijn Jolla 1 is kapot gegaan.
Ben nu heel tevreden met m'n Sony XperiaX met SailfishX erop.
Kijk eens naar Ubports, daar kun je een aantal telefoons voorzien van Ubuntu Touch.

https://ubports.com/nl_NL/
Als je tijdens het wacht met iets wilt spelen kan ik je https://postmarketos.org aanraden; we brengen (goed) Linux naar bestaande telefoons en tablets, maar dan zonder de Android drivers e.d. te gebruiken zoals huidige initiatieven zoals Ubuntu Touch doen.
Ik wacht al zo lang op Linux powered phones....
Ja, ik ook! Ik hoef al die rotzooi-apps niet die de massa gebruikt. Voor mij geen Facebook, WhatsApp en weet ik veel wat voor bende er allemaal op een gemiddelde Android lulijzer staat. Ik wil van dat getrack af. Ik heb er nooit voor gekozen om "het product" te zijn, en ik doe er alles voor om hier vanaf te kunnen komen. Dan maar 600 euro storten om een Librem foon aan te schaffen. Ik heb het geld al gereserveerd. Maar dan heb ik wel een smartphone waar ik achter sta, waar ik zelf de volledige controle over heb en waar ik niet het gevoel heb dat ik constant gevolgd wordt door de grote datagraaiers.
Ik snap je punt maar half. Als je moet getracktnwil worden door apps, installeer je die apps toch gewoon niet? Als je het nu over Android (Google) zelf hebt, ok, die apps zijn voorgeïnstalleerd.

Maar ook daar kun je toch enigszins omheen werken door een fake Gmail account te gebruiken dat los staat van je dagelijkse email account (wat dan ook van een andere aanbieder zal zijn?)

Tot slot zal tracking obv de simkaart/IMEI etc altijd mogelijk blijven met iedere phone tenzij je alles gaat spoofen, maar ik vraag me af of je je dan nog uberhaupt van je telefoon gebruik kunt maken.
Anoniem: 14842 @Alxndr5 september 2018 07:44
Als je het nu over Android (Google) zelf hebt, ok, die apps zijn voorgeïnstalleerd.
Ik denk dat bij tracking iedereen het wel over Google heeft. Dat is de grootste big data machine ter wereld. Als er ooit iets anders met die data gaat gebeuren dan wat Google nu doet dan heeft de hele wereld een groot probleem...
Maar ook daar kun je toch enigszins omheen werken door een fake Gmail account te gebruiken dat los staat van je dagelijkse email account (wat dan ook van een andere aanbieder zal zijn?)
Dat is het vervelende met big data: als je maar genoeg data hebt is het super simpel om iedereen te volgen. Ook mensen die dat niet willen. In het meest extreme voorbeeld: Google volgt de hele wereld, behalve één persoon die niet gevolgd wil worden. Mocht Google dan ergens iemand zien wandelen die geen enkele vorm van tracking heeft dan weten ze nog wie het is...

Maar om het simpeler te houden: als jij een "nep" Google account gebruikt weet Google binnen een week (ik denk zelfs binnen een dag) wie daar bij hoort. Aanloggen op diverse WiFi spots is er zo eentje: je logt thuis aan op je WiFi spot, dan weet Google al redelijk zeker wie het is. Log je ook nog aan op die van het werk en halverwege op die van de McDonalds dan is dat al een behoorlijk unieke handtekening...

Die data doet een kwaadwillende een moord voor, maar aan Google geven we het allemaal vrijwillig en gratis weg...

Tracking op basis van radio signalen is wel échte effort voor nodig. Als meneer agent mij gericht wil tracken dan is dat zijn goed recht. Voor een gemiddelde hacker loont dat ook niet.
Waar ik op doel is een recentelijke gebeurtenis, waarbij ik al vanaf het begin alle Google diensten had uitgeschakeld op mijn telefoon. Maar toen ik een artikel las dat Google gewoon doorgaat met het verzamelen van gegevens, ONGEACHT of je dit hebt uitgezet ging ik eens inloggen op mijn Google-account. Bij "My Activity" kwam ik er tot mijn grote ontsteltenis erachter dat Google inderdaad van mij data had verzameld over wáár ik was geweest, en welke route ik had afgelegd. LET OP: dat was UIT gezet op mijn telefoon! Dat ging over een tijdsspanne van augustus 2016 tot recentelijk.

Dit wil ik pertinent NIET! Vroeger niet, nu niet en nooit! Maar zolang je Android gebruikt ben je overgeleverd aan de grillen en grollen van Google. Zeker niet als je geen invloed hebt over je eigen privacy. Daarom wacht ik op die Librem foon! Ik wil af van elk OS of device die van de bekende datagraaiers af komen, puur omdat ik een fundamenteel probleem heb tegen het feit dat wij geen enkele zeggenschap meer schijnen te hebben over onze zelfbeschikking. Want inleveren van privacy zal uiteindelijk resulteren in het inleveren van vrijheid. Dat proces is eigenlijk al aan de gang.

[Reactie gewijzigd door Qalo op 30 juli 2024 15:53]

Het is nu (nog) niet bruikbaar voor dagelijks gebruik, maar jij zult https://postmarketos.org erg interessant vinden. Weg met dat Android, wij willen een normaal Linux OS zonder tracking!
Yes, inderdaad! Dat is precies wat jij en ik willen. Ik zal dat PostmarketOS ook even in de smiezen houden. Bedankt voor de tip! ;)
Wat gebruik jij voor instant Messenger dan? Signal of iets anders?
Geen enkele. SMS of bellen. Dat vind ik voor mezelf méér dan genoeg bereikbaarheid. Ik wil niet de hele dag door beschikbaar/bereikbaar zijn. Zo'n instant messenger zorgt ervoor dat je de hele dag "aan" moet staan en bijna gedwongen wordt om te reageren. Ik vertik dat, want het meeste dat over zo'n IM besproken wordt is non-informatie (lees: onbelangrijke small-talk). Ik heb daar geen trek in.

Zou je ook eens moeten proberen. De rust die je dan hebt is een aanrader. Mensen willen tegenwoordig véél te bereikbaar zijn. Is niet nodig en bovendien stressvol op den duur, omdat dat toch een soort (groeps)druk met zich meebrengt. Ik ben van het type dat nog de hele treinreis naar buiten kijkt en geniet van de omgeving, in plaats van al die zombies om me heen die voorover gebogen zichzelf nekklachten aan het bezorgen zijn door de hele tijd op hun lulijzer te turen. :*)
Ik heb Whatsapp al voor het grootste gedeelte afgezworen maar echt helemaal er onderuit komen lukt nog niet. Dus wellicht bel jij heel veel of sms je veel (wat weer geld kost). Bovendien kan je met SMS geen foto's doorsturen, dan krijg je MMS wat niet bij elke provider gratis is. Nou is het wel zo dat als je 47 bent je op een andere manier communiceert dan zeg de 16-35 jarigen. Die gaan elkaar niet meer een brief sturen of een mail. Overigens als je de hele dag je mail zit te refreshen (op het werk) en thuis je pushmail ook aan hebt staan dan ben je alsnog bereikbaar ;)

[Reactie gewijzigd door W00fer op 30 juli 2024 15:53]

Het is mij al duidelijk dat je je telefoon anders gebruikt dan ik. Ik ben een sobere gebruiker. Het enige waar ik een telefoon voor gebruik is bellen, SMS'en, browsen, mijn e-mail lezen (alleen als ik onderweg ben), en muziek luisteren. Voor de rest wil ik er niks mee. Zelfs een foto maken doe ik er niet mee, laat staan doorsturen.

Voor mij is een telefoon een stukje gereedschap. Geen middel om met de hele wereld verbonden te zijn. Daar heb ik mijn computers en laptops voor. :)

P.S. Ik ben hartstikke goedkoop uit. Ik betaal een tientje per maand voor mijn abbo. Ik haal de maandelijkse 5GB data bij lange na niet, bellen en SMS'en is gratis. En mijn goedkope "Chinafoon" kostte me maar 100 euro, en het werkt als een speer. Ik voel mezelf spekkoper. Enige dat me nog rest is van de datagraaiers af te komen. ;)

[Reactie gewijzigd door Qalo op 30 juli 2024 15:53]

Tja maar als je dan op je computers en laptops de hele tijd online bent telt het nog niet echt. Want dan is het via een kastje zonder batterij maar nog steeds een snel bereikbare manier. Maar mensen benaderen jou echt alleen via bellen / sms'en en evt mail? Nooit opmerkingen gekregen daarover?
Nooit opmerkingen gekregen daarover?
Een enkeling beklaagt zich erover. Maar dat is zijn/haar probleem. Ik ben bereikbaar, en dat moet voldoende zijn. Enne... vanuit groepsdruk mij iets laten doen waar ik niet achter sta maakt mij alleen maar dwars. Mensen moeten het respecteren. Ik heb mijn redenen om dit alles niet te willen. Dat andere mensen andere keuzes maken is aan henzelf. Dat hoeft dan niet automatisch ook op mij van toepassing te zijn. Ja toch?
Ik snap het wel maar het kan ook zijn dat je informatie uit Whatsappgroepen mist of dat men het weer door moet sturen aan jou wat weer extra moeite kost, m.a.w. dat je informatie misloopt. Niet alles is drek via die kanalen natuurlijk.
Ik gebruik ook geen whatsapp, dus ik zit ook niet in de groepen.
Beste beslissing in jaren om whatsapp te verwijderen.
Meeste informatie via die groepen is alleen maar onzin of het gaat over werk.
Als ze me nodig hebben dan kunnen ze SMS/telegram/signaal/matrix whatever gebruiken.
Er is zo veel rust in mijn leven gekomen sinds whatsapp weg is.
Natuurlijk mis ik ook wel eens wat maar ja is het echt zo dramatisch als je niet van alles op de hoogte bent?
Meeste berichten in die groepen bedoelde ik.
Android met Termux of een Debian chroot komt een beetje in de buurt. Ik kan je LineageOS zonder OpenGapps aanraden. Eventueel LineageOS + microG. Dan kun je zelf met UnifiedNLP de lokatie backend kiezen, en ben je tot op zekere hoogte compatibel met GMS & Co.
Kan Linux niet op een Surface Pro of Go bv?
Of bedoel je een echte touch-GUI Linux-variant?

[Reactie gewijzigd door musback op 30 juli 2024 15:53]

Deze was er een jaar of tien geleden al: http://wiki.openmoko.org/wiki/Main_Page
Was toen zijn geld niet waard imo
Zoals musback al zegt is een Linux powered tablet nog wel mogelijk, tenminste zo'n convertible ding. Genoeg van die Lenovo dingetjes waar nu Windows op draait
Zou dit dan eindelijk een nieuwe smart phone worden waar je zelf eigenaar van bent? Het zelf eigenaar zijn van een toestel betekent voor mij dat ik volledige controle over het toestel heb. Het stoort mij enorm dat je een dure standaard smartphone feitelijk slechts in bruikleen hebt terwijl de fabrikant en app leveranciers de controle erover voeren.
1. Zelf root/admin access hebt zonder te moeten rooten waardoor garantie verloren gaat
2. Niet met Sony/Samsung/... bloatware/notificaties komt die je zelf niet kunt verwijderen, of uitzetten.
3. Zelf kunt zien en bepalen welke data een app doorstuurt?
Zo te zien in ieder geval niet over de modem. En om eerlijk te zijn vind ik powermanagement die "hardware" is en bugs bevat die een software-update van de producent vereisen ook nogal twijfelachtig.
Buiten dat, hoezo draait een ARM-gebaseerd toestel waar de gebruiker volledige controle over zou hebben slechts 1 enkele dedicated variant van Linux?

[Reactie gewijzigd door blorf op 30 juli 2024 15:53]

Zo te zien in ieder geval niet over de modem.
Als gebruikers zelf aan de modemfirmware kunnen sleutelen dan heb je binnen de kortste keren het mobieletelefoonnetwerk om zeep. Ik denk dat je die mogelijkheid gewoon maar uit je hoofd moet zetten.
Vind je de theorie dat een telefoonnetwerk valt of staat bij de activiteiten van zijn nodes realistisch?
Met een 56K modem kon je ook alles doen hoor, alleen toe ze met DSL enzo begonnen werd het technisch zo complex en kostbaar dat een enkeling zich daar nog maar aan waagt.
Je vergelijking gaat niet op.
Als je knoeit aan een modem dat een één-op-éénverbinding maakt met dat van de provider, dan is het probleem hoogstens dat jouw eigen verbinding niet meer werkt.
Het mobieletelefoonnetwerk werkt bij de gratie van dat alle modems netjes volgens de specificaties werken en bijvoorbeeld niet door elkaar heen gaan zenden. Dat wordt ook heel uitvoerig getest voordat een toestel op de markt wordt toegelaten. Als je aan de firmware van het modem zou gaan sleutelen heb je het zomaar voor elkaar dat geen enkel toestel dat is aangemeld op dezelfde zendmast meer verbinding heeft.
De modem van een smartphone heeft nooit controlerende permissies op het netwerk.
Ik denk dat wanneer een bepaald toestel zich misdraagt, die gewoon op basis van IMEI eruit wordt geknikkerd, waarbij die informatie per direct worden gemeld bij de autoriteiten vanwege hackpogingen van een telefoonmast of iets dergelijks. Of dacht je dat de hardware van modems in smartphones internationaal topgeheim is? Een piepklein gaatje dat aan de netwerkkant wordt ontdekt geeft praktisch de garantie dat de hele boel gewoon plat gaat door indringers.

Ooit in de analoge telefoon tijd was dat anders. Ik heb wel eens gehoord van mensen die toon-instructies met hun stem konden nadoen en zo zichzelf via tussenstations gingen opbellen om de wereld heen omdat het kon. Vermoedelijk hadden ze daarna wel door dat die mogelijkheid op een netwerk niet zo'n goed idee is.

[Reactie gewijzigd door blorf op 30 juli 2024 15:53]

De modem van een smartphone kan perfect beginnen uitzenden op frequenties die niet voor hem zijn voorzien waardoor hij andere nodes kan storen. Gedeeld medium vraagt management van het gebruik ervan. Een enkeling zonder verstand van zaken (of net met), kan hier serieuse schade aanrichten en heeft dan ook niets te zoeken in de modem.

Dit gezegd zijnde, blijkbaar hadden die modems (toch een paar jaar geleden) een eigen OS die nogal veel permissies heeft op de telefoon, dat gedeelte zou wel eens aangepakt mogen worden. De modem is maar een carrier, die heeft pakketjes aan te nemen en te versturen, mits enige authenticatie, daarvoor is geen toegang tot alle gegevens op de telefoon nodig.
Het is niet ongewoon om dit soort hardware bugs te hebben in SoC's. We zijn zelf ook wel tegen dergelijke powermanagement bugs aangelopen bij een ARM7 SoC met als gevolg toevoeging van additionele hardware en work-around patches richting de Linux mainstream kernel.
slechts 1 enkele dedicated variant van Linux
De Librem 5 komt met een eigen distro, maar ook met ondersteuning voor onder meer de gewone Debian en de mogelijkheid om andere distro's te maken voor het toestel.

Alle ontwikkeling die door Purism gedaan wordt, wordt gewoon netjes geupstreamed bij projecten als Gnome en de Linux kernel.

Edit: even staven met tekst van de productpagina:

Eerste paragraaf leest (nadruk heb ik zelf gelegd):
Freedom of Choice

We believe phones should not track you nor exploit your digital life. We are in the middle of a digital rights revolution where you get to decide the future. We at Purism are building a phone that does not run Android nor iOS, but runs PureOS or any GNU/Linux distribution where all the source code is available.
En bij de quick facts staat:
Runs PureOS by default, can run most GNU+Linux distributions

[Reactie gewijzigd door sspiff op 30 juli 2024 15:53]

Ken je Fairphone al?
In hun waarden zit zeker dat je zelf eigenaar moet zijn van je toestel. Om hun site te quoten: "We werken ook toe naar het ontsluiten van de broncode van onze software en ontwikkelaars-omgeving. Iedereen kan deze dan gebruiken, beoordelen en veranderen. Op deze manier implementeren we onze kernwaarden – lange levensduur, gevoel van eigendom en openheid ook gelijk in onze smartphones. "
1. Je kan rooten zonder dat je garantie eraan gaat, ze bieden ook een Open versie van hun OS aan (zonder Google), of je kan de community ports van LOS, Sailfilsh of UBPorts draaien.
2. Hun OS is redelijk stock Android, anders zie 1.
3. Zie ook punt 1 en 2.
*O* ik wacht al zo freaking lang op deze telefoon. Bericht van uitstel hing al even in de lucht. Maar dat maakt niet uit. Sinds N900 (nog custom hw upgrade als "N950" in Duitsland) eigenlijk niets vergelijkbaars meer beschikbaar geweest. Daar waarbij de Librem qwerty-toetsenbord ontbreekt. Lijkt dit toch een telefoon te zijn waar je owner van bent, en zolang batterij te vervangen is, jaaren mee vooruit kunt. release the pre-orders :)
de n9 was de opvolger van de n900. de n950 was de dev versie van de n9, die is nooit vrij te koop geweest, ook niet in duitsland.

de makers hiervan zijn later met sailfish os gekomen, misschien de moeite om eens te bekijken.


er loopt trouwens ook al jaren een project om de n900 zelf een upgrade te geven mocht je er echt geen afscheid van kunnen nemen. http://neo900.org/

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 30 juli 2024 15:53]

Ik weet niet of Samsung daar zich ook echt aan gaat houden...
Ik heb een aantal maanden het toestel besteld in de hoop dat dit echt een succes gaat worden. Ik heb wellicht een aantal vragen:
- Hoe gedateerd zijn de specs t.o.v. de huidige telefoons? Zeker met het oog op de vertraging.
- Wat is de performance van de i.MX 8-soc t.o.v. de huidige generatie qualcomm socs? Zijn hier al benchmarks van?
- Ik ben nooit een groot fan geweest van de gnome gui. Er is een mogelijkheid om ook plasma mobile de draaien op het toestel, echter deze is nog in alpha versie, dus dit is geen optie. Heeft iemand ervaring met gnome op de mobiel?
- De app ontwikkeling zal dmv flatpak mogelijk worden. Is flatpak laagdrempelig genoeg om redelijk eenvoudig een applicatie de ontwikkelen? Zijn hier al mobiele versies voor aanwezig?

[Reactie gewijzigd door retep69 op 30 juli 2024 15:53]

De specificaties zijn vergelijkbaar met een toestel dat rond de 150 tot 200 euro kost en dan ben ik nog positief.
De specs, maar niet het product.

De makers heb nooit het toestel in de markt willen zetten om marktleider te worden, maar een telefoon te bieden die wel privacy bied.
Dat kan ook prima met betere hardware.
Het probleem is dat veel hardware niet open source is en ze dus noodgedwongen genoegen moeten nemen met andere componenten.
Om de mobiel volledig FOSS te maken is volgens mij wel een uitdaging. Dat maakt het ambitieus, maar ook in mijn ogen een interessant project.
Precies. Daarom vind ik het ook een mooi en interessant project.

Ik heb er ook wel vertrouwen in, omdat het met de laptops ook gelukt is en ik geloof niet dat ze er aan begonnen waren als het niet mogelijk was.
Of eenvoudiger hardware.....

Er vanuit gaande dat de telefoon een hoop onnodig dataverkeer en activiteit gaat ondervangen dan is met minder uitdagende hardware een goede ervaring te leveren.

Eigenlijk vind ik het wel wat opmerkelijk dat voor een eerste poging met deze telefoon-OS combinatie een dergelijk hoog prijspunt wordt gekozen. Met een lagere prijs zou de drempel verwacht ik voor veel mensen wat lager zijn om het eens te proberen. Voor 600 euro zal niet iedereen een poging wagen.

Los van dit alles een heel goed initiatief. Wat dat betreft hoop ik dat het navolging krijgt van andere bedrijven, voor het hoognodige momentum.
Je kan op Android gewoon een ad blocker gebruiken. Daar hoef je echt geen €600 telefoon voor te kopen.

Het interesseert me niet wie mij tracked ze hebben er helemaal niets aan.
Privacy gaat verder dan advertenties blokkeren. Voor de gemiddelde burger in Nederland zal het een principezaak zijn, omdat we op dit moment een redelijke waarborging hebben van onze privacy, maar privacy is iets waar continue aan gemorreld word door overheden en burgers worden er doorgaans niet beter van. Zie bijvoobeeld de sleepwet.

Maar ook klokkenluiders en journalisten zijn gebaat bij dergelijk oplossingen.
Ook in Nederland komt het voor dat de pers afgeluisterd word.

https://www.security.nl/p...lefoongegevens+journalist
https://www.security.nl/p...ij+afluisteren+journalist
https://www.security.nl/p...ns+Rotterdamse+journalist

En dat zijn de gevallen waar het bekend is geworden. Hoeveel gevallen zijn er die nooit bekend zijn geworden?
OK en hoe gaat deze telefoon jou beschermen? Komt het met een eigen mobiel netwerk waar de Nederlandse politie niet bij kan?
Uiteraard komt deze niet met een eigen mobiele netwerk en dat hoeft ook niet. Er zijn tal van manier om te kunnen communiceren over bestaande infrastructuren zonder dat derden hier bij kunnen.
Why does it cost so much? What’s the benefits of paying more?

We are working hard to bring down the price of the Librems. In fact, we were able to reduce the price of the Librem 13 in April 2016 by over $200! In the simplest terms, it is the sheer economics of supply and demand. As there is more demand for privacy respecting and secure computing, the price will come down because as we will be able to order more parts for our wonderful computers.

The truth is that we need capital in order to grow as a business. We are already working with thin margins. The benefits to supporting a privacy and security focused computer manufacturer are vast but the decision to help us is yours.
Als je vragen heb zul je die op irc of via mail redelijk snel beantwoord krijgen ircs://chat.freenode.net/#purism
Zo is dual-sim voor mij een pre ivm zakelijk gebruik.

Are there any plans/development interest in some dual-sim implementation? Yes, we are looking into dual sim support.
-Mladen Pejaković
Ik raad eigenlijk hun Matrix chat aan, aangezien die echt gericht is op de Librem 5. Ook lijk je er veel sneller antwoord te krijgen, en door de goede personen bij Purism.
Toegevoegd. Bedankt!
Note: Phosh (de GNOME shell die wordt ontwikkeld voor de Librem 5 door Purism) is in een nog eerdere alpha fase dan Plasma Mobile op dit moment.
Mooie inspanning en zal helaas niet anders kunnen met deze ernstige problemen, maar een kwartaal uitstel is op de smartphone markt echt een eeuwigheid met concurrentie die je links en rechts inhaalt in een paar maanden tijd. Ik hoop voor ze dat de interesse hierdoor niet langzaam uitdooft in die lange wintermaanden.
Sowieso lijkt het mij dat je dit toestel niet koopt voor de high end specs. Er is een reden waarom geen enkele andere fabrikant deze SOC in een telefoon plaatst. Je hebt hier dan ook een toestel dat gebouwd zal worden in zeer beperkte oplage en dus een premium prijs zal hebben. Een toestel dat je koopt voor waar het voor staat, niet voor de looks of de specs.
Je hebt hier dan ook een toestel dat gebouwd zal worden in zeer beperkte oplage en dus een premium prijs zal hebben
€599 vind ik wel meevallen als de batterij tenminste niet binnen een uur leeg is. Ik vraag me wel af hoe het zit met de beschikbaarheid van apps. Dat zou voor mij wel een overweging zijn in het aanschaffen.
Er is geen concurrentie. Er is namelijk geen enkel merk dat open source hardware met een privacyvriendelijke OS erop.
Er is namelijk geen enkel merk dat open source hardware met een privacyvriendelijke OS erop.
Correct, en dat is inclusief de Librem, afaik is het namelijk geen open-source hardware, net als hun laptops.
Neem de gebruikte SOC, dat is gewoon closed-source hardware, alleen de specs en drivers zijn open-source.
Je hebt helemaal gelijk; de hardware inderdaad niet open source, maar de drivers wel.

My bad. Had ik duidelijker moeten verwoorden.
Ik wacht met smart op deze telefoon, maar zou eerst een review willen lezen.

Vind het daarnaast mooi dat alles opensource is :)
Ik heb m besteld. Zal m gaan reviewen zodra hij binnen is!
Weet iemand waarom er naast USB-C ook voor een Micro-HDMI poort is gekozen? Dat kan toch gewoon over USB-C?
Volgens de matrix.org groep van de librem 5 community zal de uiteindelijke versie deze hdmi poort niet hebben, maar de devkit wel. De uiteindelijke versie zal gewoon de usb-c gebruiken.
vroeg ik me ook af, net zoals de volledige lan poort??
De soc is niet ontworpen voor een telefoon.
Misschien eenvoudiger? volgensmij heb je met usb c weer een speciale dongle nodig. Er zijn ook gewone kabels die dat doen zo te zien, zijn wel stuk duurder.
Dit gaat precies zoals Fairphone worden. Wil echt niet de pesimist uit hangen maar dit project gaat falen en het bedrijf zal binnen de kortste keren falliet gaan. Deze comment zal hier staan om terug naar te linken zodra dat gebeurd :)
Ik hoop dat je geen gelijk hebt, maar ik ben bang van wel.
Ik denk dat jullie je blindstaren op specs en apps die mensen willen gebruiken.
Er is een hele behoorlijke groep gebruikers die wel geeft om privacy en die van die apps niet wakker liggen. Het meeste is via een browser te doen alleen minder gebruiksvriendelijk. Deze mensen malen daar niet om zolang het maar privcay vriendelijk is.

Daarnaast is er een groep Linux gebruikers die op een echte Linux telefoon zitten te wachten.
Ik denk dat jullie er heel ver naast zitten, zie de crowdfunding welke dik gehaald is.....

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 30 juli 2024 15:53]

Ergens heb je wel gelijk, maar denk dat die grote groep zelfs nog kleiner is dan bij Windows mobile.
En we weten allemaal wat daarmee gebeurt is.
Het verschil is dat Windows Mobile wél mainstream users als doelgroep had. Die zijn nogal kritisch als er een appje mist.
Jolla's SailfishOS bedient waarschijnlijk een nog kleinere groep, maar ook dit bedrijf em.OS bestaat nog steeds. Daarnaast ben ik van mening dat Microsoft hun eigen mobiele OS met domme keuzes en verkeerde prioriteiten zelf om zeep heeft geholpen. Ik ken bijna geen ontevreden Lumia gebruikers....
Daarnaast is er een groep Linux gebruikers die op een echte Linux telefoon zitten te wachten. Ik denk dat jullie er heel ver naast zitten, zie de crowdfunding welke dik gehaald is.....
Correct. Hoewel slechts 2-3% van de desktopgebruikers Linux gebruikt is dit een best wel grote groep klanten voor dat ene bedrijf wat in die niche verkoopt. Deze mensen zijn behoorlijk fanatiek en hechten veel waarde aan privacy. Zelf gebruik ik ook veel meer Linux dan Windows en ik weet daarom een beetje wat er leeft in die gemeenschap.
Volgens mij is Fairphone niet failliet.
Daarnaast bestaat Purism al weer een poosje met hun prachtige Librem laptops.

Purism maakt geen producten voor de massa, maar voor mensen die kiezen voor privacy.
Je bent wel degelijk een pessimist. Fairphone heeft onlangs nog 2,5 miljoen opgehaald via crowdfunding (meer mag niet v/d wet).
Ja bedankt, voor u bijdrage, het zou ook eens wat positiever kunnen zijn. Ze zullen dit niks voor niks doen.
Weet jij waar jij het over hebt, of blaat je maar wat? Android compatibility heeft SailfishOS ook. Via Libhybris is dat niet zo enorm ingewikkeld. Verder is PureOS een soort van KDE Mobile als ik het goed heb begrepen. Die heeft vziw ook een erg goed PIM pakket, inclusief ActiveSync.
Via Libhybris is dat niet zo enorm ingewikkeld.
Uhm, libhybris wordt niet gebruikt om Android apps te draaien, maar om Android drivers te kunnen gebruiken om hardware aan de praat te krijgen. De Librem 5 zal dit niet gebruiken omdat het gewoon upstream drivers heeft/krijgt. SailfishOS gebruikt echter ook een Android compatibiliteit laag (Alien Dalvik dacht ik?) die inderdaad het mogelijk maakt om Android apps te draaien. Dit zal de Librem 5 in het begin niet hebben, maar zou dit wel kunnen krijgen als ze bijvoorbeeld Anbox gaan gebruiken.
Verder is PureOS een soort van KDE Mobile als ik het goed heb begrepen.
Nope. PureOS is een eigen distributie, gebaseerd op Debian. Plasma Mobile is een mobiele shell, net zoals Plasma Desktop dat is voor, nou ja, de desktop. Een interface dus. Het zal echter wel gepackaged worden voor PureOS zodat het geïnstalleerd kan worden.
Precies, krijg wel -1, maar is niet dat ik het hun niet gun, in tegendeel. Juist een kleinere firma. Maar ik zie er inderdaad gewoon geen kans van slagen in. Nou ja, zeg nooit ‘nooit’, dus ik acht de kans van slagen minder dan 1%. Maargoed, wie weet.
Elke firma is ooit klein begonnen.
Linux zou een mooi derde platform kunnen vormen voor de smartphone, maar er zijn gewoon te weinig fabrikanten die hier heil in zien. Daardoor ook te weinig app's en dan is het cirkeltje rond. Als je nu een dergelijke smartphone uitbrengt weet je dat je je in een nichemarkt bevindt. Winst maken is daar erg moeilijk omdat de ontwikkelkosten naar verhouding erg hoog zijn. De prijzen per toestel worden daardoor automatisch zo hoog dat je geen "waar voor je geld" kunt krijgen, tenzij je juist de unieke functies ontzettend belangrijk zijn.
Een grote firma zal niet aan zo'n project beginnen. Het moet dus van een kleine firma komen. Een bestaande firma zal zijn voortbestaan niet in de waagschaal willen leggen, dus blijft een start-up als enige mogelijkheid over. De kans op slagen is erg klein.
Mensen maken een keus voor privacy en zijn doorgaans niet geïnteresseerd in de Facebook, Instagram, Whatsapp of welke niet bepaald privacy vriendelijke app dan ook en gebruik hun toestel anders dan een doorsnee gebruiker.
Ik heb een sailfish phoon gehad. Totaal mislukt project. Ik betaalde een premium prijs voor low end specs (mid- low end). Door de policy van comminicatie met API's wilde niemand apps bouwen. En dus moest je wel naar google, die root access "nodig" had, doeii privacy.

Nu heb ik een ZTE, die hebben tenminste sancties van de amerikanen gehad. En ik heb voor cheap high end specs gekregen.

Ik ben WEL geinteresseerd in privacy, maar ook in instagram facebook VR games enz. Als compromis zou ik van die diensten willen afzien uit privacy overwegingen. Maar waarom moet ik dan beneden derde wereld specificaties voor premium prijzen slikken? Het zijn gewoon hele slechte business modellen.
We zullen de performance moeten afwachten; de specs is 1, maar dan is het nog de vraag hoe PureOS presteert op de geboden hardware.
Ja dat klopt. Wel is het zo dat er maar een beperkte marge is voor snelheidswinst versus een android telefoon met dezelfde specs (de onderdelen gaan nooit als high end onderdelen functioneren)
Ik geloof nooit dat deze telefoon net zo snel gaat zijn als zeg, een S9, maar moet dat? Mijn zoontje heeft een Nokia 3 en ik vind dat best doorgaans rap genoeg voor wat ik er mee doe.
Dat is persoonlijke preferentie. Misschien dat anderen iets anders willen. Mijn Jolla is ook niet super langzaam. Alleen zijn de specs heel slecht. Het scherm is uitermate matig. De camera's zijn heel matig. Dat zijn wel dingen waar mensen op letten.
En daar mag best wat aandacht aan worden besteed.
Ik vind SailfishX op een Xperia X een heel geslaagd project hoor.
Dat kan, maar ik weet niet wat je "geslaagd" vindt. Het is een subjectief begrip.
Een niet-Google/Microsoft/Andere moloch Linux telefoon die alles doet wat ik wil.
Ok, ik denk dat Sailfish dan mislukt is. Het mooie van Sailfish is eigenlijk alleen de gesture based ui.
Zijn anders gewoon native apps voor facebook, instagram en vele anderen op Sailfish. Whatsapp werkt prima via android emulator.

Maar als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, high end specs boeiend vind, en geen VR game wil missen dan is dit allemaal niets voor jou.
De native apps hebben problemen met updates van de (meestal) website. Whatsapp wil niet automatisch updaten. Er werken functies niet op sailfish, denk door de emulatie die net niet helemaal werkt.
Voor sailfish ben ik vanwege de vele updates en het downloaden van apk's (wat nodig is.. updaten via google play werkt niet) gewoon maar van whatsapp afgestapt.

En de privacy was compleet weg omdat je nog steeds google services op root niveau moet installeren.
Weet niet waar je het allemaal over hebt, maar heb al jaren Sailfish OS(nu op een Xperia X - officieel ondersteund toestel), en Whatsapp(wil ik liever niet gebruiken, maar is toch wel "handig") werkt probleemloos. Updaten gaat vlekkeloos. Doormiddel van apk, maar je kan b.v. ook aptoide gebruiken als je voor gebruikersgemak gaat.
Google play store installeren *kan* met wat geklooi. Maar dat slaat imho nergens op. Je hebt dan nog steeds Google die met z'n dikke vingers(in ieder geval in het android gedeelte) van je telefoon zit. En dat is nu voor mij juist het argument om Sailfish(of Google apps-loos Android) te gebruiken.

Sailfish OS heeft prima native apps, en voor die paar apps die je echt niet kan missen en er niet zijn kan je gewoon een apk-tje installeren(in mijn geval m'n bank app en whatsapp) .
Precies wat ik zei: apktje hier apktje daar.
google services installeren is een crime. en installeren van allerlei andere stores werkt ook lang niet altijd. yandex zei bij apps dat de phoon niet geschikt was.
het is een drama, om heel eerlijk te zijn. de weinige apps die native zijn hebben vaak ook problemen met ondersteuning van alle features.

Salfish os op de jolla phone is op zijn allerbest een heel slecht mislukt compromis te noemen. Ik heb geen ervaring met Sailfish op andere toestellen. Maar ik denk niet dat het beter is.
Geïnteresseerd in privacy? Wat bedoel je precies?
Je wil dus een op privacy gefocusde telefoon waar je vervolgens wel black box applicaties op wil kunnen installeren die je kunnen tracken? Wat is dan precies die privacy in je telefoon?
- Alle hardware die er in een telefoon zit wordt in gigantische bulk ingekocht, een telefoonbouwer die minder verkoopt kan minder in bulk kopen en moet dus een hogere prijs betalen.
- Bij een niet op privacy gebouwde telefoon hoeft de fabrikant minder te vragen omdat ze kunnen verdienen aan de data die ze over je verzamelen.
Simpel toch?
De USP is privacy.
Niet prijs of gebruikersgemak.
Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt.
Een os zou er voor moeten zorgen dat ik niet getracked wordt en ik toch een applicatie kan gebruiken. door bijvoorbeeld features van software uit te zetten zoals tracking als ik de software niet actief gebruik.

Door me te dwingen om google play en google services te laten installeren is sailfish al niet meer private.
Dit dwingen is zoals al gezegd door de nauwe manier waarop interacties met api's mogen van jolla.
Niemand maakt dus serieuze applicaties voor sailfish.

De chineze hardware bouwers lukt het prima om goedkoop goede onderdelen in te kopen. Dus dat argument klopt helemaal niet.

Dus ja, geen goede argumenten. Het is het vergoeilijken van totaal faal. Dat is jammer. Ik vind dat makers van privacy apparaten wel degelijk om specs en gebruikersgemak EN functionaliteit moeten denken, anders wordt het nooit populair. En zullen die bedrijven altijd blijven falen (zoals jolla een faal is)
Er worden genoeg serieuze applicaties gemaakt voor Sailfish, maar die staan niet allemaal in de jolla app-store.
Sterker nog, je kan er gewoon rpm's op installeren(zolang ze in ieder geval geen gebruik maken van X).

Niemand, maar echt niemand dingt je om google play store te installeren op Sailfish OS. Je kan gewoon apk's installeren, dus waarom zou je de grootste spyware die er bestaat uberhaubt willen installeren(wat ook vrij lastig is, want de play store/google apps willen overal met hun dikke vingers bij kunnen, vandaar dat je die NOOIT zonder root kunt installeren, ook niet op een android custom ROM)? Omdat dat gemakkelijk is voor het updaten van whatsapp? Gebruik dan nog liever de apptoide app-store(is ook gewoon een apk-tje installeren).
De dagelijkse koran of bijbel verzen zeker? of een routeplanner voor helsinki ov?
Er zijn nauwelijks serieuze bruikbare apps op sailfish.
Ja je kan warehouse installeren. Daar komen apps uit die niet in de jolla store mogen (waarschijnlijk omdat de de API wat nuttiger benaderen dan van jolla mag). Maar ook dat is een ontzettend gedoe, waarbij je regelmatig alsnog de apk moet downen. voor bijvoorbeeld mitakuuluu bleek opeens de toegang ontzegd. heel gedoe met een paar updates die het nog probeerden. commentaren als "als je de sms niet op normale manier kan aanvragen dan doe je de aanvraag toch op niet normale manier" als supportopmerking. Waarna bleek dat whatsapp een of ander check uitvoerde. Toen is het project maar gestopt. leuk joh.

Dus je wordt wel degelijk gedwongen om play store te installeren omdat je functionaliteit wil hebben op je phoon.

Je zou ook zeggen dat er voor die root toegang een oplossing wordt gezocht. Maar ja, dat is een practische oplossing. En in de linux gemeenschap is dat niet echt gangbaar.
Ik zeg altijd: linux? links is rechts boven is beneden das linux.
Voor mitakuuluu geld hetzelfde als voor elke andere 3rd party Whatsapp client: die worden geblokkeerd, ook op Android. Daar kan de ontwikkelaar(die de app gratis in z'n vrije tijd voor andere heeft ontwikkeld) niets aan doen. Dat je dan gaat klagen over de "support" is veelzeggend.
Dus moet je even een apk-tje dubbeltappen voor de Whatsapp android app. Daar heb je geen play sore voor nodig, en ook geen root.
Maar ik hou er over op, Sailfish is niet voor jou, zoveel is wel duidelijk.
Ja natuurlijk klaag ik over de support. Als de dev een klacht (die kritiek is) gewoon domweg niet serieus neemt dan is dat heel slecht.
Kan je wel met een "frame" aankomen. Maar ook dat is linux, Het werkt niet, maar je MOET dankbaar zijn "omdat iemand het gratis in zijn vrije tijd heeft gemaakt" wow fantasties. Bedankt, je crap werkt niet, en je neemt de klachten niet serieus... oh en wanneer je er UITEINDELIJK aan toe komt om de klacht serieus te nemen... na een paar weken natuurlijk. Ja dan stop je de ontwikkeling van het project. Goh fantasties. Wat een community. Geweldig.

En apk-tje downen? is gewoon gedoe. Soms meerdere keren per week handmatig updaten.
Oh en Mitakuuluu was een van de weinige nuttige apps op sailfish. Dus ja.

Rootcause: de manier waarop interactie met API's worden beperkt door Jolla. Mitakuuluu was niet verkrijgbaar in de jolla shop maar op openreop's (en volgens mij nog andere).
Dan installeer je de aptoide appstore(of een andere), staan vrijwel alle google play apps ook in. Geen root nodig, en als appstore ook verder niet minder crap dan de google play store. Meldt keurig als er een update is voor Whatsapp als je dat zo belangrijk vind.
Voor openrepo's(Storeman) heb je ook helemaal geen root nodig.
Ik had Yandex geinstalleerd. Bij whatsapp gaf hij aan dat de telefoon niet geschikt was.Google play store idem. Het is gewoon koppijn.
premium prijs? Ik weet niet aan wie jij betaalde, maar de Jolla 1 was rond de 200 tot 300 euro. Premium was toen ook al makkelijk het dubbele van dat en nu minstens het driedubbele.
Ik heb er volgens mij nog 600 euro voor betaald, Toen was hij net uit of via pre order. Weet het niet meer. Maar het was een premuim prijs voor toen al zeer mid tot low end specs.

Zit oude artikelen op te zoeken. Blijkt dat de prijs 400 euro was (volgens tweakers reviewer... dus dat zal dan wel. in mijn herinnering was hij veel duurder. zal wel met beleving en verwachting te maken hebben).

[Reactie gewijzigd door Avathar op 30 juli 2024 15:53]

Ik ben al tegen genoeg projecten aangelopen die gemaakt worden voor gebruik op de librem 5, dus het is echt wel een project van omvang!
Persoonlijk zit ik zeker te wachten op de eerste echte 100% "libre" smartphone. Matrix voor communicatie is volwassen genoeg om gebruikt te worden (de app die hiervoor gebruikt zal worden is dat echter nog niet), en IP bellen is niet meer zo'n obstakel als het is geweest. Laten we hopen het dan in april uitgebracht word.
Ik heb van de librem 5 community gehoord dat bovenstaande afbeelding waarschijnlijk de devkit betreft, aangezien de uiteindelijke versie van de librem 5 gewoon usb-c gebruikt voor het versturen van beeld.

[Reactie gewijzigd door vancha op 30 juli 2024 15:53]

Klopt, staat ook op de bronlink. De devkit heeft zo te zien zelfs ethernet. Ook iets dat in een telefoon niet echt nodig is ;)

Quote: “Front and back 3D renders of the Librem 5’s development kit mainboard”

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 30 juli 2024 15:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.