Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Purism brengt Linux-smartphone na vertraging in derde kwartaal uit - update

Het bedrijf Purism brengt zijn eerder aangekondigde Linux-smartphone, met de naam Librem 5, niet in april uit, maar in plaats daarvan in het derde kwartaal. Het is niet de eerste keer dat Purism met vertraging te maken krijgt.

De vertraging werd door Purism niet groots aangekondigd, maar is wel te lezen in een van de blogposts die het bedrijf online heeft gezet. In een post over het tonen van de smartphone tijdens een bedrijfsevenement, wordt gemeld dat de Librem 5 pas in het derde kwartaal verkrijgbaar zal zijn. Een preciezere releasedatum wordt niet genoemd.

Daardoor lijkt opnieuw vertraging een feit te zijn, aangezien Purism eerder had aangegeven de Librem 5 nog deze maand uit te willen brengen. Wat de oorzaak is van de vertraging is niet bekend, aangezien hierover in de blogpost niets wordt gemeld. Het is dus ook niet de eerste keer dat de release wordt vertraagd; aanvankelijk stond de release namelijk gepland voor januari.

De Librem 5 werd in 2017 gefinancierd met 1,5 miljoen euro via crowdfunding. De smartphone draait op PureOS, maar kan ook andere Linux-distributies draaien. Als processor wordt de i.MX 8-soc van NXP gebruikt.

Update, maandag 10:15: Purism blijkt het uitstel al op 21 februari te hebben aangekondigd. In een blogbericht schrijft het bedrijf de leverdatum te moeten uitstellen omdat er naar een andere processor werd gekeken en deze gebenchmarkt moest worden. Uiteindelijk blijft Purism bij de i.MX 8-soc, omdat nieuwe software de eerdere energieconsumptie- en hitteproblemen oplost.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

13-04-2019 • 13:22

145 Linkedin Google+

Submitter: retep69

Reacties (145)

Wijzig sortering
Interessant! De smartphone markt heeft jaren vastgeroest gezeten maar ik denk dat dit de komende jaren gaat veranderen.

Als je bijvoorbeeld de volgende ontwikkelingen ziet:
  • Apple prijzen worden nu zo hoog dat ze nauwelijks nog betaalbaar zijn
  • Google stapt af van hun oude "De gebruiker mag alles aanpassen" model. Bijvoorbeeld: Vanaf Android Q mag geen enkele app meer bij het hele filesystem komen waardoor je file manager apps gedag kan zeggen. En dit is nog maar het begin, als voorbereiding op:
  • Fuchsia, dat vanaf de grond af veel geslotener zal zijn en het "Apple" model zal volgen. En bovendien het hele ecosysteem rond apps op zal schudden omdat er niet meer standaard 2 types apps zijn. (Fuchsia zal ongetwijfeld Android apps ondersteunen, maar ook zijn eigen native type krijgen).
Al deze ontwikkelingen bij elkaar zal zorgen dat er veel verschuivingen zullen optreden in de smart phone ecosystemen. De "power user" die zich tot nu toe bij Android op zijn gemak voelde, zal daar minder thuis zijn vanwege het nieuwe gesloten karakter. De gebruiker die zeer op privacy gesteld is zal minder bij Apple terecht kunnen vanwege hun prijsbeleid. Dit opent eindelijk een serieus gat in de markt voor dit soort initiatieven met veel meer controle voor de gebruiker en een focus op privacy.

Eerder initiatieven hebben natuurlijk gefaald, zoals Ubuntu Touch, maar dit kwam op het verkeerde moment. Ik zie nu wel een redelijke kans voor Purism en wellicht ook Sailfish die nog steeds aan de weg timmert.
Apple prijzen voor topmodellen worden steeds hoger, maar die topmodellen worden ook steeds beter. Heb je dat niet nodig, dan zijn er ook veel betaalbaarder modellen. Die zijn uiteraard wat minder qua specs, maar die Purism is ook niet bepaald top end.

De extra beperkingen in Android, zijn niet (altijd) om de gebruiker dwars te zitten, maar juist om de gebruiker te beschermen tegen stoute apps. Volgens mij vinden de meeste mensen dat juist een voordeel.

Ik vind Purism ook interessant en zie ze graag slagen daar niet van, maar volgens mij is er niet bijzonder veel vraag naar. Zie ook desktop Linux/Windows/Apple, daar spelen vergelijkbare voor-/nadelen als bij telefoons.

Geef je om veiligheid/privacy, maar niks om open source (zoals de meesten), dan is men al snel tevreden met Apple.
Wil je controle, dan Android. Wil je controle en veiligheid en privacy, dan een Android custom ROM zonder Google apps.
De doelgroep voor Purism is de laatste, en er zijn maar weinig mensen die daarvoor kiezen, want AL DIE LEUKE APPS! Ook al werkt dat (voor mij iig) het minst slecht van alle opties.

Maar het zou wel een enorme verbetering zijn als ik niet meer hoef te kutten met halfbakken ROMs van XDA, en mn telefoon gewoon 100% gesupport blijft tot de kernel aan toe (ook na 6 jaar), zonder dat ik daarvoor hoef te bidden, schapen offeren, of wachten tot de enkele maintainer klaar is met zijn tentamens.

edit: Ik bedenk me nu (pas), voor niet-tweakers zijn custom ROMs uiteraard geen optie, dus als de Purism OOTB prima werkt, met alle apps die je nodig hebt ter beschikking, is dat voor hen idd wel een unieke optie erbij. Maar dat is wel een grote "als".
Nouja we zullen zien.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 13 april 2019 22:35]

Ja Apple's topmodellen worden steeds beter. Maar dat is altijd al zo geweest. Het is pas sinds kort dat er elk jaar enorme prijsverhogingen tegenover staan. En ja voor iets minder heb je ook Apples maar dan betaal je nog steeds de hoofdprijs voor techniek van 1 of 2 jaar oud. Waar je bij Android voor dezelfde prijs de top hebt. En al helemaal als je meeneemt dat Apple gedurende het jaar stabiel blijft in prijs terwijl concurrenten als Samsung de modellen na een maand of 2 a 3 na release al honderden euro's in prijs verlagen.

Ik werk zelf in het beheer van smartphones dus het is mijn werk, maar ik zou zelf al niet meer voor Apple kiezen. Het is me de meerprijs niet meer waard. Ik heb alleen nog wat testtoestellen van mijn werk.

Sowieso zie je een terugval in het aantal apps dat mensen op hun telefoon hebben een zeker de apps die daadwerkelijk gebruikt worden. Mensen zijn app-moe en mobiele websites voldoen ook steeds beter.

Verder zie je ook steeds meer interesse in privacy door de steeds opnieuw voorkomende schandalen rondom bijvoorbeeld Facebook. Ik denk dat dit op een gegeven moment echt een kritieke massa gaat krijgen waardoor privacy echt op de voorgrond komt te staan. In veel landen neemt het marktaandeel van Facebook al behoorlijk af, alleen Nederland valt een beetje tegen wat dat betreft.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 april 2019 16:00]

Maar de vergelijking van Apple die er in dit verband toe doet, is met deze Purism.
Die zal bijvoorbeeld ook een SoC hebben van 2,5 jaar oud.
En is niet bijzonder veel goedkoper dan een goedkope Apple.
Dat Android qua technologie/€ beter is dan Apple is ook mijn indruk, maar dan is vergeleken daarmee de Purism nog minder.

Wat apps betreft; kan wezen, maar sommigen heeft men gewoon "nodig", bijvoorbeeld Whatsapp, of om een bank betaalverzoek te doen (bij SNS).
Ik vraag me af voor hoeveel mensen de voordelen van een Purism zwaarder wegen, dan de apps kunnen gebruiken waar ze zich afhankelijk van wanen.
Ja ik zeg ook niet dat Librem er nu is... Alleen dat de kans nu rijp is voor een nieuwkomer op mobiel gebied. Voor mainstream adoptie moet er nog veel gebeuren.
Dat kan alleen wanneer ook anderen telefoons met dat OS gaan aanbieden. Blijft Purism de enige, dan kun je dit project dood verklaren.
Het verschil is alleen dat bij een normale Linux er over het algemeen niet zo'n probleem is om naar een nieuwe SoC te switchen.

Bij Android wordt alles in achterkamertjes aangepast.
Bij Apple heb je al helemaal niets te zeggen.

Dus ik vind dit positief.
Bij Android/Apple is het ook geen probleem naar een nieuwere SoC te switchen, "ze" zorgen er gewoon voor dat ie werkt.
Maar de kritiek was dat je igv goedkope Apple een oude SoC hebt, wat dus ook voor Purism geldt.
Is oude SoC geen probleem, dan is dat ook geen probleem bij goedkope Apple.
Lijkt mij dat de gemiddelde gebruiker meer geeft om een nieuwe (snellere/zuinige) SoC, dan hoe/waar de SoC support tot stand komt.
Ik vind dit ding ook oha positief (muv oa oude SoC), maar ik ben niet de gemiddelde gebruiker.
Lijkt mij dat de gemiddelde gebruiker meer geeft om een nieuwe (snellere/zuinige) SoC
En ik denk dat de gemiddelde gebruiker helemaal geen drol geeft om welke SoC er in zit en dit meestal ook niet eens weten. Die kijken alleen naar de functies die het apparaat biedt. Bij de meesten zal een verdubbeling van het opslaggeheugen belangrijker zijn dan een nieuwe generatie SoC. Zolang je je dus kunt onderscheiden met (software-)features kun je iedere chip gebruiken die je wilt, zolang het apparaat als geheel maar snel genoeg blijft (en daar kun je prima oudere generaties voor gebruiken, zoveel sneller zijn die nieuwe nou ook weer niet).
SoC maakt de consument inderdaad weinig uit, en wat hen nog minder uitmaakt, is hoe de support voor die SoC in het OS tot stand is gekomen.
Je koopt Apple niet omdat je de beste hardware voor de laagste prijs wilt. Apple verkoopt gemak, veiligheid, maar ook een soort gevoel van hip of saamhorigheid. Dat is niet aan iedereen besteed, maar zolang het werkt kunnen ze gewoon een hogere prijs vragen.
“Hip of saamhorigheid”? Wat een onzin, probeer je alle Apple gebruikers af te doen als hipsters ofzo? Ik heb een Apple omdat ik niks van Google wil (oftewel privacy redenen), en naast Google is er niet veel anders meer over. Ik voel me niet hip met een iPhone, er zijn zoveel mensen met zo’n ding, dus er is ook niks exclusiefs aan. Maar aangezien ik ook niks geef om nutteloze gimmicks heb ik gewoon de goedkoopste die ik kon krijgen, de SE. Voldoet prima. Een X zou ik nooit kopen door de prijs die ze er voor vragen.

Overigens zou ik dit ding ook niet kopen. Ik ben geen zware app gebruiker (eigenlijk een beetje allergisch voor die app cultuur), maar sommige heb ik gewoon nodig. Niet whatsapp (weg met alles van Facebook), maar wel de bankapp, telegram en nog een paar anderen. En dan zit je met een niet-Apple telefoon met ofwel een gebrek aan apps, ofwel met Android apps, die vaak een Google framework vereisen en je dus weer bij Google terecht komt. Bovendien weet je met zo’n kleine toko niet of je over een jaar nog ondersteuning en updates krijgt.
Ik wil niks van Apple ben ik daarom dan niet hip? 😂 Weet ook niet waarom het hip zou zijn met een Apple rond te lopen als bijna iedereen een Iphone heeft. 😂
Maar het zou wel een enorme verbetering zijn als ik niet meer hoef te kutten met halfbakken ROMs van XDA,
ik weet niet hoe lang geleden je hiermee aan het "kutten" geweest bent, maar de initiatieven / rombakkers die je vind op xda , daar zitten toch echt pareltjes tussen, je moet er alleen even om zoeken.
zelf heb ik een lenovo p2 , met als laatste support android 7.1
maar met dank aan arrow-os ( android aosp ) zit ik nu netjes op android pie , en draait het beter dan wat lenovo ooit uitgebracht heeft voor dit toestel. ( battery life van mijn usage van 2,5 dag naar 4 gegaan)

uiteraard ben ik het wel met je eens dat het lang niet voor iedereen weggelegd is om custom roms te gebruiken, maar het is wel fijn dat je , wanneer de maker geen support meer bied, je toch nog vanuit de community support kunt krijgen.
Ik heb een Galaxy S4 Mini en draai 7.1. Maar ik wilde signature spoofing, dus destijds voor AOSPextended gekozen. Daarin hadden ze een wallpaper app gestopt die oncontroleerbaar met internet verbindt. Dus moest ik dat eruit slopen via ADB.
En op n gegeven moment stopten ze de security updates (ook al kreeg officiele AOSP die nog steeds), omdat ze besloten dat ze liever aan Oreo gingen werken, iets wat nog lang niet af was.
Dus, of een lekke telefoon hebben, of gaan lopen beta testen met iets waarvan ik wil dat t gewoon werkt. Ik had voor security kunnen overstappen naar LineageOS, maar daarvoor moest ik data wipen.
En, die nieuwe heeft (nog steeds) geen Xposed vziw.

En dan de Moto X1's van mn ouders. Ik had hen die aangeraden omdat het goeie probleemloze eenvoudige telefoons leken, en Snapdragon vlaggeschepen dus lange termijn custom ROM support zal wel goed zitten. Maar die zijn blijven hangen op 6.0 (fabriek 5.1), omdat ze de camera niet werkend krijgen in iets nieuwers.
Mn ma wilde encryptie, dus zo geschiede. Maar nu blijkt dat dat niet geimplementeerd is in de TWRP voor de Moto X, dus kan ik haar data niet backuppen als ik de (alweer super oude maar) laatste update wil installen.

Verder, ze hosten al die ROMs vaak op shady websites vol doorklikads waarvoor ik javascript moet aanzetten. Soms verdwijnen ze na n tijdje doodleuk, en moet je op XDA vragen of eoa vreemde die voor je wilt uploaden.

Dan nu naar mn PC: 16 jaar geleden heb ik voor t laatst Debian geinstalld, na tig keer apt-get dist-upgrade en automatisch downloaden van PGP ondertekende, stabiel verklaarde binaries (en paar keer schijf verhuizen naar nieuwe machine), draai ik nu de nieuwste. En het draait steeds beter.

Fijn dat je P2 op dit moment goed werkt uiteraard, ik heb ook het leven van mn Galaxy S1 flink kunnen rekken dankzij XDA. Maar dat verschilt per apparaat en moment, en kan je moeilijk van tevoren voorspellen.
Ikzelf draai nu dus ook nog steeds XDA dingen, maar niet omdat het allemaal zo geweldig is, maar omdat de alternatieven (idd oem updates die al snel stoppen) nog slechter zijn.
Als Purism het voor mekaar krijgt dit te regelen als een normale volwassen Linux distro, vind ik dat een enorme verbetering.
Maar goed, misschien ben ik in de loop der jaren gewoon te verwend door Debian stabiliteit.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 14 april 2019 13:20]

Geef je om veiligheid/privacy, maar niks om open source (zoals de meesten), dan is men al snel tevreden met Apple.
Er is zat open source software voor iOS en macOS. Het gaat er om dat je bij iOS een stukje controle inlevert waar je niks aan kunt doen. Dat ligt bij Android toestellen anders.
Ik vind op de frontpage van Tweakers altijd leuk omte zien dat een deel van de reacties komen van mensen in Tesla’s P100D’sen BMW 5-series (zeg maar auto’s van bijna een ton) en een deel van mensen die een jaar moeten sparen voor een telefoon van 500 euro.

Ik zit er een beetje tussen in. Ik vind telefoons van Apple ook aan de dure kant, maar verder vind ik Apple spulletjes prima ‘Value for money’. En er moet toch iets fantastischs goeds komen wil ik overstappen van Apple. Veel beter dan Android of een of ander wazig Linux-telefoon. Ik doe voorlopig 5 jaar met elk iDevice, wat zelfs een duur apparaat reduceert naar iets wat maximaal een ruime 200 per jaar kost. Dat is helemaal niet zoveel geld voor iets dat je urenlang gebruikt per dag, zelfs niet voor mensen die flink moeten sparen voor een ding van 500 euro.

En ondertussen heeft Samsung Google telefoons van 2000 euro. Dat is pas raar. En je privacy weggeven, en nog bijna het dubbele betalen dan bij Apple ook.

[Reactie gewijzigd door Burgertrut op 14 april 2019 15:37]

De extra beperkingen in Android, zijn niet (altijd) om de gebruiker dwars te zitten, maar juist om de gebruiker te beschermen tegen stoute apps. Volgens mij vinden de meeste mensen dat juist een voordeel.
Dit is echt heel grappig om te lezen als je ziet wat voor een Trojan Android zelf (en Google in het algemeen) eigenlijk zijn*.

Ik kan geen stoutere irritantere app dan Android zelf bedenken eigenlijk:
-- Je locatie data continue (om de paar 100 ms) doorsturen naar Google servers. Ook wanneer je geen enkele app open hebt staan!! En vervolgens "anoniem" doorverkopen. "Anoniem" in de zin van: je naam zit niet gekoppeld aan de data, maar je kunt wel uit de data halen waar je woont, hoe lang je poept en waar je werk is. Bron.
-- Android DNS = Google DNS. Google weet dus ten alle tijden: welke website je wanneer bezoekt, welke apps je wanneer gebruikt en of je dat tijdens het poepen thuis doet of tijdens een andere bezigheid ergens anders.
-- De politie (en dus ook ALLE geheime diensten in de westerse wereld) weet vanaf nu in elk geval waar elke Android gebruiker wanneer is geweest. En wat ze op dat moment deden op hun telefoon. Ik hoop voor alle Android gebruikers dat ze niet toevallig langs de plek van een misdrijf rijden. Bron.

Om maar 2 hele grote "stoute" dingen te noemen die Android zelf al doet. Dat is nog even los van alles wat al die "stoute" apps dan zouden doen.

*Als je Google Maps gebruikt (zoals bijna iedereen?) of andere apps die "Location services" gebruiken (Tinder, Facebook, Twitter, enz enz enz). Bron.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 15 april 2019 10:56]

Ubuntu Touch wordt nog steeds ontwikkeld, maar in plaats van door Canonical nu door de UBPorts community.

Behalve Purism is ook Pine64 bezig met hun PinePhone en Necunos met hun NC_1 (als is die laatste niet echt een telefoon, meer een iPod Touch idee).

Persoonlijk ben ik geen fan van SailfishOS meer, aangezien ze hun beloftes om alles open-source te maken jaren later nog steeds niet volbracht hebben. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven zoals al genoemd Ubuntu Touch, maar ook postmarketOS (hier werk ik aan mee), Maemo Leste, WebOS, etc.

De toekomst van Linux on mobile is in ieder geval positief!

[Reactie gewijzigd door PureTryOut op 13 april 2019 14:54]

Ja ik ken die Port maar sinds Canonical er niet meer mee bezig is, neem ik het niet echt serieus. Een nieuw mainstream smartphone OS vereist een sterke visie en veel zakelijke contacten op het gebied van hardware en providers. En een serieuze investering zodra het echt begint te lopen in dingen als devtools, UI, security enz.

UBPorts is leuk maar de hele drive is er gewoon uit. Zelfde geldt voor veel andere community alternatieven.

Overigens vind ik het super wat jullie doen met PostmarketOS. Ik zie het zelf meer in de richting van zelfbouw / Raspberry pi vervanger. Omdat jullie ook het hergebruik van oudere hardware mogelijk maken in zelfbouw projecten. Geweldig dat dit er is en ik gebruik het zelf ook. Maar ik zie een consument nog niet zo gauw een PostmarketOS telefoon kopen bij hun nieuwe abonnement, dat bedoel ik.
UBports wordt door een 5tal amateurs gerunt. Geinig maar zet geen zoden aan de dijk
het krachtigste toestel dat UB touch ondersteunt is een oneplus one uit 2014...
De UBPorts werken hard om hun systeem ook draaiend te krijgen op de apparaten die ik noemde: Librem 5, PinePhone en de NC_1.

Daarbij, als je geïnteresseerd bent in een systeem als Ubuntu Touch zou je niet zoveel moeten geven om "krachtige" hardware maar om het feit dat het zelfs al mogelijk is om dat soort dingen te draaien. Ik heb liever een 4-5 jaar oude telefoon die draait wat ik wil dan een gloednieuwe telefoon die Android of iOS draait.
misschien vanwege de features? nu begrijp ik het, maar ik zou het ook willen zien op moderne midrangers. dan vloeit het pas door naar de massa.
Interessant! De smartphone markt heeft jaren vastgeroest gezeten maar ik denk dat dit de komende jaren gaat veranderen.

Als je bijvoorbeeld de volgende ontwikkelingen ziet:
  • Apple prijzen worden nu zo hoog dat ze nauwelijks nog betaalbaar zijn
  • Google stapt af van hun oude "De gebruiker mag alles aanpassen" model. Bijvoorbeeld: Vanaf Android Q mag geen enkele app meer bij het hele filesystem komen waardoor je file manager apps gedag kan zeggen. En dit is nog maar het begin, als voorbereiding op:
  • Fuchsia, dat vanaf de grond af veel geslotener zal zijn en het "Apple" model zal volgen. En bovendien het hele ecosysteem rond apps op zal schudden omdat er niet meer standaard 2 types apps zijn. (Fuchsia zal ongetwijfeld Android apps ondersteunen, maar ook zijn eigen native type krijgen).
Ik zie dat anders.

Gnome/Gnu heeft Canonical jaren actief in de wielen gereden bij alles wat ze deden, de kosten zo hoog makend dat deze de Unity interface moest laten vallen. GNU/Gnome werkt al tijden samen met Google dat al heel lang in de Gnome Advisory board zit.

Het meest schandalige was wel dat leider Stallman Ubuntu gebrandmerkt heeft als een privacy schender omdat ze een mogelijkheid boden om anoniem te shoppen via hun zoek-functie die veiliger was dan Duck Duck Go. Maar anoniem shoppen was natuurlijk een groot gevaar voor Google. Bovendien bood het Canonical inkomen en dat moest verhinderd worden. Mensen trapten er grootschalig in.

Dat gebeurde elke keer als Gnome lieden op de barricades klommen om Canonical aan te vallen om ze te isoleren binnen de Linux gemeenschap. Zo werden hun projecten door de gemeenschap afgewezen en moesten ze alles altijd alleen onderhouden, dus extra kosten. Door plots alle ondersteuning voor het Gnome2 framework in te trekken en voortdurend functies uit programma's als Nautilus te halen, dwongen ze Ubuntu om zelf te forken en het te onderhouden en nog meer kosten te maken. Omdat alles uit de zak kwam van Mark Shuttleworth en Canonical maar niet uit de rode cijfers kwam, moesten ze hun projecten stopzetten.

Hun enige doel is juist om te zorgen dat er geen Linux alternatief voor Google op de mobiele markt komt, behalve dan een hele dure hacker phone, die nooit door normale mensen zal worden gekocht. Jammer genoeg hebben ze ook KDE plasma mensen overgehaald mee te doen met deze Purism telefoon die natuurlijk steeds uitgesteld wordt om de boel te vertragen.

De smartphone markt vastgeroest? De prijzen te hoog? Je kan een Xaomi Pocophone F1 kopen die zich kan meten met Galaxy F9 voor €350,-. Purism is pre-order prijs $649. Niemand zit te wachten op een dure trage telefoon met een interface die er antiek uitziet, behalve een paar hackers.

Gnome ligt gewoon in bed met Google. Zorgen dat Google de open source developers aan zich kan blijven binden omdat er geen echt alternatief is. Zorgen dat Google informatie kan blijven binnenharken. Daarom ondersteunt Gnome ook Google Drive zonder versleuteling. Als je graag privacy wil, kan je beter een dumb phone gebruiken, dat is veel goedkoper. Apple is waarschijnlijk de beste keus daarna. De rest is allemaal op sterven na dood of Google heeft er een vinger in.

Linux op smartphone en tablets is zo dood als een pier op een paar kleine stuiptrekkingen na.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 14 april 2019 09:09]

Waar baseer je dit allemaal op, kan je dit feitelijk onderbouwen?
Bewiijzen? Bewijzen voor vieze achterbakse spelletjes? Eigen ervaring. Ik heb de constante aanvallen zelf meegemaakt op diverse plaatsen en me indertijd zelf ook in de discussie gemengd. Op een bepaald moment heb ik eens gekeken wie die lui nu eigenlijk waren die steeds die aanvallen deden. Dan komt er al snel een patroon naar voren.

Mark Shuttleworth heeft zelf ook vaak genoeg gevraagd om er mee op te houden. Overigens gaat het nog steeds door met aanvallen tegen snaps wat de basis van Canonical IoT strategie. Dat is ook een terrein waar Google op wil domineren. Het is gewoon idioot als je Linux en open source bent toegedaan. Maar deze lui hebben een hele andere agenda.

Canonical heeft zo veel goeds gedaan voor Linux, en het is allemaal netjes onder open source licenties, maar de Gnome/GNu lui stelden het constant voor als een bedreiging. Mark Shuttleworth heeft er op zijn Google+ pagina ook over geschreven. Niet al te veel aangezien hij van Gnome afhankelijk blijft.
Mark Shuttleworth
Moderator+136
+Martin Kozub we have lots of IoT projects using Mir as a compositor so that code continues to receive investment. I agree, it's a very fast, clean and powerful graphics composition engine, and smart people love it for that.

The whole Mir hate-fest boggled my mind - it's free software that does something invisible really well. It became a political topic as irrational as climate change or gun control, where being on one side or the other was a sign of tribal allegiance. We have a problem in the community when people choose to hate free software instead of loving that someone cares enough to take their life's work and make it freely available.

I came to be disgusted with the hate on Mir. Really, it changed my opinion of the free software community.

I used to think that it was a privilege to serve people who also loved the idea of service, but now I think many members of the free software community are just deeply anti-social types who love to hate on whatever is mainstream. When Windows was mainstream they hated on it. Rationally, Windows does many things well and deserves respect for those. And when Canonical went mainstream, it became the focus of irrational hatred too. The very same muppets would write about how terrible it was that IOS/Android had no competition and then how terrible it was that Canonical was investing in (free software!) compositing and convergence. Fuck that shit.
Meest tegenstrijdige is dat nadat de Gnome ontwikkelaars Mir de doodsteek hadden gegeven, ze ook de Wayland developers een mes in de rug hebben gestoken, Die wilden geen uitzondering maken voor nVidia drivers, maar Gnome devs wilden wel aparte patches maken voor nVidias binairy blobs en stelden ze dat Wauland developers en developers van andere distro's te lui waren, terwijl die gewoon weigeren, omdat ze er niet de middelen voor hebben. Gnome devs hebben daarvoor wel de financiele ondersteuning en middelen. Superprincipieel het ene moment en het volgende moment dezelfde principes weer verradend om andere distro's een hak te zetten.

Stalman en zijn FSF/GNU aanhangers deugen echt niet en zijn een stel bedriegers met een eigen agenda. Linus heeft er voor gewaarschuwd om er nooit mee in zee te gaan. Had Canonical direct maar op Qt gebaseerd, maar dat was in die tijd geen optie. Later hebben ze Ubnity 8 er wel opgebaseerd maar helaas hebben ze zaak moeten afblazen door de verliezen. Nog tragischer is dat ze gedwongen zijn met die lui verder te gaan, want hun code is op Gnome framework gebaseerd en uit kostenoverweging gebruiken ze nu gewoon een gepimpte Gnome3.

De Linux gemeenschap heeft een eenmalige kans gemist om een onafhankelijk, veilig Linux naar mobiel te brengen. Canonical is op een hele vieze manier onderuit gehaald. Het zijn deze FSF/GNU/Gnome lui die overal op Internet stemming lopen maken.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 15 april 2019 16:18]

Zolang ze geen fatsoenlijk UX team hebben dat een mooie UI in elkaar zet, en je dus van die door techneuten gebouwde UIs krijgt zoals in de twee screenshots, zal het nooit wat worden. Die screenshots zien er toch uit als een mobiel OS uit de begin jaren van de smartphones. Dat is altijd het probleem van Linux geweest, voor techneuten door techneuten. Daardoor wordt het nooit opgepakt door grote groepen gebruikers. En veel techneuten die zich niet kunnen verdiepen in de gewone gebruiker en maar niet snappen waarom die er niet mee kunnen werken, en dan zeggen dat de gebruiker dom is. Ik zie het maar al te vaak gebeuren.
Ik weet niet wat jij hebt, maar een setje icoontjes is toch ook vandaag nog steeds de standaard startpagina op elke telefoon die ik zie.

Wat ik niet snap is dat ik niet gewoon een programma op m'n telefoon kan draaien, waarom moeten het perse van die "apps" zijn? 't Ding heeft meer power dan mijn desktop van een jaar of tien geleden, dus waarom kan ik er geen gewone software op draaien?
Omdat de UI gemaakt is voor een muis en niet voor een dikke vinger op een touchscreen.
Ik bedoel meer, waarom kan ik niet gewoon binaries draaien op m'n telefoon. Cross-compilen voor de ARM is geen enkel probleem, dat doe ik dagelijks. Je kunt prima een grafische desktop op een pakweg 600MHz ARM draaien (veel trager dan de quad-core 2GHz in de telefoon), met applicaties voor tekst en plaatjes enzo, en ook firefox draait nog best prima op zo'n minimaal apparaat. Ik wil gewoon applicaties draaien met X11 of zoiets. Met een USB toetsenbordje is m'n telefoon dan een handige draagbare ontwikkelomgeving, om maar iets te noemen.

[Reactie gewijzigd door cdwave op 14 april 2019 17:06]

Dit is echt een vet achterhaalde stelling. Ik durf te claimen dat Ubuntu gelikter is dan iOS en Windows. Zelfs je Browser staat al klaar in de taakbalk te wachten, direct na installatie. Je had gelijk.. Vijf jaar geleden.
Thanks for making my point. Een browser die klaar staat in je taakbalk is geen goede UX. Dat gaat over hele andere dingen.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 13 april 2019 22:55]

Whut.. Dat is fantastische UX. Het enige dat mensen nog doen is browsen op hun computers. Daarnaast blijft je stelling achterhaald. Ubuntu is mega intuïtief. Ik heb sinds ik mijn ouders daarop heb laten overstappen nooit meer iets gehoord. Ik heb je punt dus helemaal niet bewezen, integendeel.
De typografie, iconen, kleurgebruik, positionering van UI elementen, etc zijn niet al te best in Ubuntu. Ook in deze screenshots hierboven komt dat weer terug. Veel te drukke iconen bijvoorbeeld. Bij veel van de opensource software zie je dat ook weer als je dat vergelijkt met de commerciële tegenhangers. De UI voelt in veel gevallen verouderd, onlogisch, onnodig complex en niet intuïtief. The Gimp vs Photoshop, Blender vs 3dsmax, Darktable vs Lightroom. In ieder van dir gevallen is de UI het zwakste punt en voor veel mensen hét struikelblok om de software te gaan gebruiken. Waar iedereen binnen no-time aan de slag kan met de commerciële varianten, is het altijd onnodig complex met de OSS tegenhanger.
Het probleem is dat de gemiddelde gebruiker nooit in contact komt met een Ubuntu systeem.
Laat staan dat ze de keuze hebben om er 1 te kunnen kopen in de winkel.

Ook zijn de mensen opgegroeid met Windows en zijn ze geleerd om bepaalde producten te gebruiken. Denk aan alle gratis software die je als student kan gebruiken die na je studie honderden euros kost. Maar overstappen naar een gratis/goedkoop product kan niet want je bent alleen bekend met de manier van werken in product A.

Wat niet eens beter hoeft te werken dan product B maar gezien je gewent bent aan product A zal product B bijna altijd minder fijn/beter aanvoelen.

Ik denk dat je al heel lang geen linux distro hebt gedraaid en ook niet echt begrijpt dat het doel van Purism een veilig en privacy vriendelijk toestel is waar je zelf de controle over hebt. Een toestel wat je ook meetings in kan nemen.

Dit zal nooit populair worden gezien 99% van de mensen meer geeft om gemak dan privacy.
Hetzelfde met hun laptoplijn.
Bij Dell kun je een heleboel PCs en laptops standaard kopen met Linux. Het aanbod is er.
https://www.dell.com/nl-n...s-13-9380-laptop/CNX38004

Bij sommige modellen kan je voor Linux kiezen inderdaad. Bij veel niet.
Je hebt duidelijk Ubuntu al een tijd niet meer gebruikt. Dus ik ga niet meer verder met deze zinloze discussie. Groeten :)
Je wil het gewoon niet horen, prima. Tot ziens.
Linux is niet voor niks pas het derde OS wanneer het gaat om desktops en laptops.
Dat heeft meer te maken met het monopolie dat Windows heeft. Niets mis met Windows. Maar om nu te zeggen dat de UX van Ubuntu in 2019 slechter is is gewoon niet waar.
En toch, ben een Linux en Windows gebruiker op de desktop en ben er prima tevreden mee. Ik zou het wel mooi vinden dat er een OS zou zijn (niet ISO/Android en wel Open source) wat je zo op je mobiel zou kunnen zetten. Begrijp wel dat telefoons kwa drivers en geslotenheid lastig zijn. Want ik moet wel zeggen, wat ik tegenwoordig wel heb, ik vetrouwen mijn Operating Systems niet meer. Alleen daarom al zou ik het heel prettig vinden als er een OS variant voor de mobiel zou zijn.
Dit toestel gaat daar echt geen verandering in brengen. Ook niet het OS. De smartphone wereld is al op zijn retour. Het is tijd voor hybride devices. Waar je echt op kunt werken en waar je gewoon je persoonlijke dingen mee kunt doen. Niemand gaat zomaar overstappen van zijn mobiele OS naar een minder OS met echt een oerlelijke interface.
Purism5 is een echte hybride: een volledige linux pc met telefoon. Een SoS i.MX 8 die in eerste instantie veel stroom vrat. Dit schijnt opgelost te zijn. Dit was ook de oorzaak van de vertraging.

Purism is altijd heel open geweest over de voortgang. De latere leverdatum is dan ook al in januari gecommuniseerd
Ik heb me er niet ver in verdiept maar ik moet het nog zien. In dat geval start je een SD-kaart op met een custom Linux en kan alles reclamevrij en heel erg veilig. Apps en appstores worden in een klap flauwekul.
Hier zit iets achter, en ik vermoed dat dit uitstel daarmee te maken heeft...

[Reactie gewijzigd door blorf op 13 april 2019 22:17]

Dit zijn initiatieven in de marge, komt nooit van de grond, een kwaliteitsvol smartphone OS bouwen en onderhouden vereist veel kapitaal, dat hebben alleen partijen als Google, Apple of Microsoft.
Het is en blijft iets voor “enthousiastelingen”.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 13 april 2019 16:53]

Alle ondernemingen zijn ooit klein begonnen.
Als je als kleine onderneming wil slagen, moet je niet met een immatuur product in een mature markt komen.

Zelfs Microsoft was jaren geleden reeds jaren te laat.
Dat klopt als een zwerende vinger.

Microsoft had ook gewoon een slecht product in vergelijking met Google en Apple. Ik herinner me nog dat het Microsoft OS slechts op één (vrij lage) resolutie kon draaien. Op een ontwikkelaarsconferentie in Amsterdam smeekte Microsoft bijna de ontwikkelaars om apps voor Windows te maken. Het gros van de ontwikkelaars bevond zich bij Google en Apple.
Het probleem van Microsoft was niet het OS. Dat kon globaal gezien best mee met iOS of Android. Het probleem was - zoals je zelf aangeeft - de apps. Dat probleem zal met een, laat ons eerlijk zijn - marginale - Linux smartphone nog groter zijn natuurlijk.
Idd. Dat is een kip-ei verhaal. Linux moet wel iets heel bijzonders opleveren wil het nog aandeel krijgen.
Op zich bevalt het idee van een besturingssysteem met een microkernel zoals Fuchsia me wel, maar je kunt er al zeker van zijn, dat Google de gebruikersvrijheid daarbij nog meer zal willen beperken. Ik zou wel de code eens willen bekijken en misschien proberen het op mijn oude telefoons aan de praat te krijgen.

Maar daarnaast zijn nieuwe initiatieven natuurlijk zeer welkom. Ik vraag me alleen af of Linux wel de kernel zou moeten zijn die we overal op willen draaien. Op mijn antieke Powermac G4 heb ik recentelijk Debian ingeruild voor OpenBSD en op mijn Powermac G5 wordt dat waarschijnlijk FreeBSD.

Op FOSDEM heb ik nog wat presentaties gezien over Helenos en Redox en met de ontwikkelaars ervan gesproken. Dat lijken me namelijk ook goede initiatieven en vooral voor low-end hardware. Zoals ik op mijn oude hardware nauwelijks Windows, Mac OS X of Solaris heb gedraaid, zou ik op mijn oude mobiele apparaten op termijn ook graag van Android (afgeleiden) af willen.
Er is reeds een beta app uit voor Q die toegang geeft tot volledig filesystem:
Lees de update onderaan.

https://www.androidpolice...ow-apps-can-access-files/
[edit] laat maar

[Reactie gewijzigd door arnonymous op 13 april 2019 21:12]

En ik denk niet dat het de komende jaren gaat veranderen.

Apple gebruikers blijven de prijzen betalen en doen desnoods een jaar langer met hun toestel terwijl Android gebruikers over het algemeen geen nood hebben aan de functionaliteit die Google aan het dichttimmeren is. Ja leuk voor die enkele tweakers, maar dat is een niche.

Om de markt open te breken heb je een revolutie nodig. Een goed product is niet voldoende. Zelfs al heb je zakken vol geld. Vraag maar aan Microsoft. Zij hebben er miljarden aan verloren in een poging om Windows Mobile beter en populair te maken. De fans van het OS zeggen vandaag nog altijd dat het een beter OS is dan Android en iOS maar toch heeft Microsoft geen doorbraak kunnen forceren.

Samsung is al jaren bezig met de ontwikkeling van een eigen OS, Tizen. Maar ze durven het simpelweg niet aan om het in de grote markten te introduceren omdat ze maar al te goed beseffen dat de app-gap onoverkomelijk is en het product gewoon zal doen mislukken. Op een smartwach durven ze het nog. Maar een smartphone? Neen, zo dom zijn ze niet.

Sailfish en Purism mogen dan wel aan de weg timmeren, maar volgens mij is het een doodlopend straatje waar ze zich in vast gaan rijden. Er zit geen kapitaal achter, het grote publiek kent het niet en gaat het wantrouwen als het uitkomt.
Ik denk eerlijk gezegd dat het momentum voor een nieuwe speler in de markt volledig weg is. Vijf jaar geleden was dat er juist wel, met Ubuntu, Sailfish en Firefox OS in de open source kringen. Twee initiatieven waar een miljardenbedrijf achter stond en een dat een zeer ervaren smartphone team had dat voortkwam uit Nokia. Helaas is dat momentum inmiddels weg. Ook niet open source initiatieven (zoals Windows Phone, Tizen) hebben het niet gered ondanks de betrokkenheid van grote spelers.

Ja, Sailfish/Jolla bestaat nog en werkt oa samen met de Russische overheid aan een Russisch OS gebaseerd op Sailfish. Maar onder de fans hebben ze veel credits verspeeld door het tablet fiasco. Ik geloof niet dat ze op het Westen inzetten op dit moment (anders dan een port naar een oude Sony).

Ik baal er enorm van. De Jolla Phone is misschien wel mijn meest gewaardeerde telefoon ooit geweest. Puur omdat ik niet alleen consument was, maar ook deel van een community die de smartphone wereld ging veranderen.

Meerdere initiatieven met sterke credentials hebben het helaas niet gered. En sindsdien lijkt het alsof nagenoeg iedereen berust in het smartphone OS duopolie.

Ik hoop van harte dat er een goed alternatief komt.
Leuk hoor dit soort initiatieven, maar de consument heeft al gekozen (Android of Apple). Deze toestellen zullen een niche blijven, bedoeld voor een hele kleine doelgroep. Ik ben bang dat het daardoor te buggie zal blijven helaas
Wil ik over gaan op een Linux telefoon, dan is bijvoorbeeld voor mij de authenticator van Microsoft een must have vanwege de app die een authenticatie request goedkeurt. En dan kan ik wel werken met een code per email/SMS, maar dat gaat hem niet worden gezien de aantal keren dat dat dagelijks vereist is. En dat is dan een enkel voorbeeld.
@GekkePrutser
Google stapt af van hun oude "De gebruiker mag alles aanpassen" model. Bijvoorbeeld: Vanaf Android Q mag geen enkele app meer bij het hele filesystem komen waardoor je file manager apps gedag kan zeggen.
Bron? Ik lees dit voor het eerst
Goede zaak, Jammer dat Ubuntu Touch het niet geworden is
https://www.youtube.com/watch?v=Hkl8N_zXM_A
Er zit veel meer achter de Android Q Scoped Storage. Waarom doen ze dit? Nee ze doen het niet om gebruiksgemak in te perken. Ze doen dit omdat het lezen van interne storage heel erg privacygevoelig is. Zo zou een app locatie en andere informatie van een simple JPEG kunnen lezen en doorsturen. Dit is maar een klein voorbeeld. In de wereld van "alles digitaal" is een Scoped Storage(zoals Google het noemt) echt nodig. Ik zou er als ik jouw was iets meer in verdiepen voordat je een conclusie trekt: https://developer.android.com/preview/privacy/scoped-storage
Ja dat snap ik helemaal. Het is ook van de gekken dat je door 1 plaatje te sharen iets als Whatsapp (facebook!) toegang geeft tot de storage van al je apps.

Maar, tot dusver had ik van experts begrepen dat het de bedoeling was dat het *helemaal* niet meer mogelijk zou worden om dit te doen. En dat was wel een probleem, voor bepaalde 'vertrouwde' apps wil je dit nog wel kunnen natuurlijk. Anders is het te beperkt.

Maar zoals @Nees zegt schijnt het er nu toch in te komen.

Hoe dan ook heb ik begrepen dat Android hier op de lange termijn echt helemaal vanaf wil. Zie ook de beperkingen rondom ChromeOS: Dit komt totaal niet overeen met wat ze nu doen met Android. Op termijn gaat de controle veel stricter worden en ik vraag me af of iets als een third party file manager wel mogelijk blijft. En dat gaat toch bepaalde power user afschrikken.
Uhm misschien moet je een beetje bij lezen hoe dat nou precies werkt:
  • Google stapt af van hun oude "De gebruiker mag alles aanpassen" model. Bijvoorbeeld: Vanaf Android Q mag geen enkele app meer bij het hele filesystem komen waardoor je file manager apps gedag kan zeggen. En dit is nog maar het begin, als voorbereiding op:
Is toch echt onwaar dat "file managers" niet meer mogelijk zullen zijn ( https://developer.android.com/preview/privacy/scoped-storage ):
To gain broad access to directories within external storage, as file manager apps might do, use the ACTION_OPEN_DOCUMENT_TREE intent. For an example, see the android-DirectorySelection sample on GitHub.
Alleen positieve veranderingen dus. File manager apps zullen WEL een update moeten krijgen van hun developers. Eindelijk kan ik dubieuze apps die ophouden met werken als je ze geen storage access geeft tot foto's enzo wel gebruiken.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 15 april 2019 10:36]

Klopt, maar dit is pas in de laatste dagen toegevoegd. En ik heb begrepen dat Google sowieso van het 'open' model af wil. Zie ook ChromeOS dat veel minder open is, en Fuchsia die dat ook niet meer zal zijn.

Ik vind het ook een positieve verandering, met name nu duidelijk is dat je bepaalde apps toch volledig kan vertrouwen, maar het is wel een verandering op het gebied van Android die mensen die volledige toegang willen hebben tot hun toestel af zal schrikken.
Tja mensen die volledige toegang willen, zowel bij Windows Mobile, iOS en Android = Jailbreak/Root. Alles begint wel hetzelfde te worden ja. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Verder heb je in Android nog wel Accessibility apps die meer toegang hebben dan gewone apps.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 16 april 2019 13:53]

Oud nieuws, wat T.net al had gepubliceerd. In februari was dit al bekend (en erkend door T.net):
Daarmee ligt de Librem 5 op schema om in de zomer uit te komen, meldt Purism.
We recognize the importance of the Librem 5 phone and all the interest you have around it, you can rest assured. Based on our historic delivery on our promises, we feel more comfortable in advancing towards the delivery of the Librem 5 phone in the third quarter of 2019.
Deze vertraging is al enkele maanden bekend. Het wordt alleen opnieuw bevestigd in een nieuwspost van Purism, en nu opnieuw genoemd in een nieuwspost van T.net zonder dat er waarde wordt toegevoegd, buiten wat stemmingmakerij ("Daardoor lijkt opnieuw vertraging een feit te zijn"). Komkommertijd?

Noem dan minstens even de specificaties tot zover bekend. T.net is immers een techsite:
Display: 5.5" - 5.7" HD display
Processor: iMX8M Quad CPU
Storage: 32 GB eMMC internal storage
Wireless: 802.11abgn 2.4 Ghz / 5Ghz + Bluetooth 4
Baseband: Gemalto PLS8 3G/4G modem w/ single sim on replaceable M.2 card
GPS: TESEO LIF3 multiconstellation GNSS receiver
Smartcard: 2FF format smart cards
Kill Switches: 3 - WiFi, Cellular, Microphone/Cameras (all 3 will turn off GPS)
External Storage: microSD storage expansion
Accelerometer: 9-axis IMU (gyro, accel, magnetometer)
Front Camera: TBD
Back Camera: TBD
Vibration Motor: Yes
Charging: USB C connector for charging, USB client function, USB host function, power delivery
Battery: User replaceable
Speakers: at least one
[edit]
Wat extra specs:
• 3,5mm aansluiting (bron)
• Scherm krijgt een resolutie van 720x1440 (bron)

Huidige informatie komt uit nieuwsberichten en specificaties van de development kit. Specs zijn niet definitief totdat de eerste klanten hun toestellen ontvangen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 april 2019 22:21]

Inderdaad, nieuws van 2 maanden terug... als nieuws gebracht.
Bron: https://puri.sm/posts/mas...inor-shipping-adjustment/
But it gets better: on the second day we drew audible gasps of astonishment – from people in the audience and staff alike – when we demonstrated a voice call from a phone to the Librem 5 devkit and it rang on cue, alerting of the incoming voice call. To add to the excitement, the Purism staff then powered up a second Librem 5 devkit and opened the chat/sms program and sms (text) – and messaged to and from another staff member over the cellular connection.
ze raken zelfs opgewonden van een succesvolle oproep ? WTF ?!! :D :D
ik kan niet wachten hoe deze telefoon zal presteren maar komt tot nu toe erg amateuristisch over, helaas.
Ik kan begrijpen waarom daar zo op wordt gereageerd: de conferentie waarop ze het presenteerde, LibrePlanet, is vooral gericht op opensource fanaten. Deze groep vindt Android te gesloten en een van de hoofdredenen daarvan is altijd de telefoonstack geweest: deze heeft op bijna alle apparaten firmware binaries nodig waarvoor geen broncode beschikbaar is en al helemaal niet onder een open licentie. Vanwege patenten en co. is dit ook niet mogelijk, maar toch willen mensen graag telefoneren met hun open-source telefoon. Daarom hebben ze een aanpak genomen die telefoons normaal gesproken zelden doen en een GSM-module genomen die verder compleet geisoleerd is van de rest van het systeem. Dit is voor hun doelgroep wel acceptabel: de module doet zijn werk los van wat de rest van het systeem doet en kan daar geen invloed op uitoefenen, maar dit is ongebruikelijk omdat heel vaak het GSM-modem al in de CPU zit, waar het verder voor de telefoonfabrikant weinig moeite is dit werkend te krijgen.

Gecombineerd met het nieuwe besturingssysteem op een voor de rest compleet open telefoon is het werkend krijgen hiervan zeker een applaus waard.
maar anno april'19 nog pas bezig te zijn met basisfunctionaliteit als oproepen?
ik dacht dat ze al veel verder zouden zijn
Gek genoeg is die basisfunctionaliteit het lastigst. Even een apje schrijven die een berichtje via een api de deur uit doet of een gesprek beantwoord is niet moeilijk. Een driver schrijven die het modem aanstuurt (GSM/LTE/Whateva) is dan wel basic, maar véél lastiger.

En dat is ook precies waarom een open source telefoon zo lastig is: je kunt niet terugvallen op de chipfabrikanten met hun gesloten drivers. En dat is meteen eentje om over na te denken: waarom hebben die fabrikanten niet gewoon open drivers? Ze maken de chips toch, halen ze daar niet de winst uit? Of gebruiken ze misschien dingetjes die eigenlijk opensource zijn? Of zitten er backdoors in? Weet je allemaal niet.

Daarna kom je trouwens wel in het (Android/iOS) ecosysteem waaruit het bijna onmogelijk is om te ontsnappen. Ik ben zelf eens bezig geweest om mijn telefoon geheel vrij van Google te gebruiken: AOSP android met MicroG. Ik kan je vertellen: het is niet te doen. Alleen al de locatie services (Mozilla bijvoorbeeld) is een crime om in te stellen, vervolgens pakt bijna geen enkele applicatie (Navi) het waardoor je er nog niets aan hebt. Dan kom nog nog bij de rest van de apps die eigenlijk allemaal Google play services vereisen,banking apps bijvoorbeeld. En dan kom je nog bij dingen als messaging services tegen: je moet die van Google gebruiken. Wil je je eigen messaging service gebruiken dan moet je allerlei dingen handmatig instellen en zit je continu met rechten issues. Complete lock-in is het. Doodeng eigenlijk.

Ik denk dan dat dit soort projecten de komende tijd geen kans van slagen hebben. Niet zo lang er geen grote organisatie en een flinke portie nieuwe wet- en regelgeving achter zit....
Een driver schrijven die het modem aanstuurt (GSM/LTE/Whateva) is dan wel basic, maar véél lastiger.
https://github.com/arduino-libraries/GSM
Dat is een gprs modem. Ja, het is een modem, maar in de tijd van 4/5 G modems is gprs toch echt niet meer bruikbaar. Alleen voor IOT toepassingen.
Nee, het is een library om een modem aan te sturen, en daarin maakt het niet heel veel uit of je een GPRS of 4/5G modem aan spreekt, de modem zelf regelt veel moeilijke zaken al voor je.
Maar hier een 4G variant:
https://github.com/botletics/SIM7000-LTE-Shield

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 14 april 2019 13:12]

Voor de zekerheid: de firmware van het betreffende modem is ook open source? En die is dan ook op GitHub te vinden? Dat is namelijk volgens mij waar de schoen wringt... Als ze het wiel opnieuw gaan uitvinden door alleen de high level drivers zelf te schrijven dan snap ik hem ook niet :?

Ik ga er vanuit dat alles ná de hardware zelf geschreven werd door ze. Dus ook de low-level code/firmware/etc., niet alleen de driver.
Is door door Purism gebruikte baseband/modem open source? Voor zover ik weet niet, en zorgen ze er alleen voor dat deze geïsoleerd is van de rest.

JustHev gaf dit al eerder aan in de discussie.

This left us with only one choice: to use ready-made modem “modules” and our own layout that isolates the modem from the SoC. There are a number of these modem modules available in different form factors with various available options in speed, bands, etc. By going the module route we can both provide supplier choice in modems that meet our strict standards, and also allow modem isolation from the RAM and host CPU.

To isolate the cellular modem from the SoC, we will be placing the modem on the (remarkably fast) USB bus and have the phone interact with the cellular modem through USB instead of on the main RAM bus. This will separate the cellular modem on its own bus without seeing any other data.
En dat is nog maar het modem. Ook wifi, GPU, camera en touch zijn vaak voorzien van firmware en closed-source drivers, waardoor je aan precies een bepaalde kernel versie vast komt te zitten.
De callstack is niet zozeer gesloten vanwege patenten maar omdat de modem zelf gesloten moet zijn. Zelfs dit project komt daar niet onderuit zoals je zelf al aangeeft. En dat heeft voornamelijk te maken met de veiligheid van het netwerk. Men wil niet dat Jan en alleman kan gaan knoeien met het netwerk en zo stabiliteitsproblemen gaat veroorzaken omdat men het modem kan gaan manipuleren.
Ik geloof dat de verbazing stamt uit het feit dat het werkt. Waarom is dit knap? Omdat Purism niet de software van Qualcom/Broadcom/Intel/whatever gebruikt om de oproep te plaatsen. Hun besturingsysteem werkt 100% op basis van hun eigen source code, zodat je niet hebt wat je bij Android hebt (Qualcom besluit dat een reeks SoCs geen nieuwe firmware meer krijgt, kernel developers moeten allerlei hacks uitvoeren om de oude drivers met een nieuwe versie te laten werken).

Dit betekent dat ze zelf software moeten ontwerpen/maken/testen die andere bedrijven voor grof geld ontwikkelen en verkopen. Nu gaat het ook nog eens om drivers van bijzonder complexe materie (mobiele netwerken zijn ontzettend uitgebreid en moeilijk).

Ook toont het aan dat het besturingssysteem bijna feature complete is. Als je van de grond af een OS ontwikkelt, is de SMS-app een relatief onbelangrijk deel dat je pas laat in de ontwikkeling uitbrengt. De onderliggende functies zijn veel belangrijker. Als de ontwikkelaars tijd genoeg hadden om een paar simpele apps te ontwikkelen, zou je kunnen stellen dat het systeem snel klaar zal zijn voor productie.
Ik sluit me hierbij aan, het idd. een complexe materie m.b.t een ‘simpel’ gesprek. Handoffs en handovers van en naar gsm masten, het tijdslot principe voor frequentie deling etc. Dat tover je niet zo maar uit je hoge hoed ☺️ Dat is wel andere koek dan een rommetje modden of customizen. (Al vergt dat ook vakwerk om dat goed te doen btw ☺️)
Dat over je wel degelijk uit je hoge hoed.... door een GSM module van een derde partij te gebruiken, zoals Purism ook doet.
En daarna is het relatief simpel: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/GSMExamplesMakeVoiceCall
Nu gaat het ook nog eens om drivers van bijzonder complexe materie (mobiele netwerken zijn ontzettend uitgebreid en moeilijk).
Het 4G modem is intern verbonden via USB, waardoor het 'proprietary' GSM deel lekker in het modem kan blijven. De complexiteit zit op het niveau van de vroegere AT opdrachten die men naar een modem stuurde. Dat valt dus erg mee.

De ontwikkeling zit bijvoorbeeld meer in front-end software. Denk aan het uitbreiden van Debian om het ook een bedieningsinterface te geven om op mobiele apparaten te werken, het ontwikkelen van een dialer, etc.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 april 2019 17:32]

Je hebt geen idee hoe moeilijk het is om een 4G/3G/2G device een gesprek af te laten handelen zonder gebruik te maken van kant-en-klare gesloten oplossingen. Je kunt libraries of chips kopen die het voor je doen, maar je weet hoe dat soort fabrikanten zijn met licenties. De opzet van Purism was dus om alles zelf te doen, zonder closed source libraries en zonder chips met closed source firmware erin.

En dan moet je dus alles zelf doen. Van SDR, via CPM-decoder, OSI-stack, audio decoder en encoder tot aan de speaker aansturen en zelf noise cancelling software bedenken voor de microfoon. En dat is een hoop werk.
het ging mij meer om te timing. Nu in april 2019 nog bezig zijn met een oproep te ontwikkelen? terwijl je al eigenlijk zou leveren in Q1-2019 ?
Ik dacht dat ze bezig zouden zijn met de laatste details maar nu lijkt de ontwikkeling vh toestel nog in de kinderschoenen te staan? Ik moet nu nog zien of ze dit jaar kunnen leveren
In dit geval betreft het enkel het telefoon gebeuren. Omdat het een hybride betreft is de rest, het linux deel, al geregeld. Dus applicaties en flat pack store (app store) zijn er al.
Dat is niet helemaal het geval helaas. Librem gebruikt nog steeds een gesloten baseband van Gemalto. Dat is juist de reden dat ze zoveel afscherming gebruikt hebben rond de baseband, zodat niets van die gesloten code in het OS kan rommelen. Op zich maakt het dan ook niet zoveel uit als deze niet open source is, als deze toch alleen encrypted data te zien krijgt.

Ik denk dat het ook nog wel lang gaat duren voor we een echte open baseband gaan zien. De hele 4g/5g netwerk industrie hangt aan elkaar van patenten en allerlei NDA bepalingen.

Op zich kan je met SDRs en Osmocom software alles met open source doen maar veel succes om dit gecertificeerd te krijgen over de hele wereld. Bovendien is dat niet geoptimaliseerd genoeg voor in een telefoon. Dan krijg je een enorm bakbeest met een accuduur van 20 minuten :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 april 2019 18:16]

Ik ben een leek en weet er geen reet vanaf, maar zijn ze dan ook niet makkelijker doelwit van kwaadwillenden als de software open source is?

[Reactie gewijzigd door govie op 13 april 2019 14:14]

Da's relatief.

Bij open source kan iedereen met verstand van zaken zien of er niks rammelt.
Bij closed source mag je de betreffende firma op hun blauwe ogen vertrouwen.

De closed source oplossingen worden door hackers met allerlei hacking tools onderzocht op mogelijke achterdeurtjes.(overflows die bv iets uitvoeren wat werd meegestuurd,ect.)

Tevens als je alles zelf doet, hoef je niet meer in het keurslijf van een andere firma te lopen.
Jij bepaald dan hoe alles wordt afgehandeld.
Jij bepaald of er nog een bug-fix update komt, of niet.

[Reactie gewijzigd door papa_san op 13 april 2019 14:33]

Het is lastige discussie om uit te leggen. Maar kort door de bocht; veel software ontwikkelaars vinden open source zelfs veiliger omdat iedereen de broncode kan zien en dus controleren, en niet alleen maar een paar ontwikkelaars van het bedrijf en die ene kwaadwillende die het gelukt is om 'binnen te dringen'.

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 13 april 2019 14:32]

Als de software open source is, kan deze gemakkelijk peer-reviewed worden en zo kunnen security issues aan het licht komen. Of de ontdekker ze ook meldt/fixt of aan de andere kant, voor eigen gewin gaat exploiteren, daar heb je weinig over te zeggen - maar laat ons even aannemen dat er meer security experts zijn die uit goodwill handelen dan dat er zijn die dit soort telefoons wilt hacken - telefoons die sowieso al slechts bij een zeer beperkte groep van mensen terecht komen - het is nogal een nicheproduct.

Zelf word ik heel blij van dit soort projecten/bedrijven. Maar dan zit je met dit toestel dus in Q3 2019 met bezels waar je "u" tegen zegt, een app-gap waar Microsoft je zelfs mee uitlacht, en over het algemeen wat verouderde hard- en software, en ook niet onbelangrijk voor veel mensen: Styling van 3-4 jaar geleden.. Begrijpelijk, ze hebben ook niet zomaar even de middelen waar een Apple, Huawei of Samsung het mee kan doen - maar helaas zie ik dit geen commercieel success worden.
Of je vraagt je af waarom dat zo'n prestatie is.
Hopelijk wordt de Librem goed beschikbaar in de EU. Mijn oude Android is toe aan vervanging toe, om privacy redenen wil ik graag Google vermijden.
Hopelijk wordt de Librem goed beschikbaar in de EU.
Je kan hem hier bestellen. Hou wel rekening met mogelijke bijkomende importkosten.
.... en dat het ding mogelijk nooit uitkomt....
Dat is bij Purism een maar heel kleine kans..Ze hebben tot nu toe (behalve de vertragingen) voldaan aan de informatieplicht, en hebben een werkende devkit uitgebracht.
Dit is nogal een project, dus vertraging was te verwachten. Ik denk echter dat de kans klein is dat er van uitstel afstel komt in dit geval. Ze houden de scope van het project goed in de gaten en houden het bij de basis. Natuurlijk zullen er niet veel apps zijn bij launch, maar dat vindt de doelgroep van deze foon prima. Die schrijven zelf hun applicaties wel.
.... en dat het ding mogelijk nooit uitkomt....
Het is geen investering meer, maar een pre-order. Als hij niet uitkomt haal je gewoon je geld terug bij de kredietkaartmaatschappij.
De importkosten zijn ook een van de voornaamste redenen dat ik de telefoon liever van een reseller binnen de EU koop. Ik vindt het te veel gedoe om een telefoon te bestellen die van de andere kant van de wereld moet komen. En dan heb je vaak nog een credit card nodig en dat heb ik allemaal niet etc..
Die reseller rekent de importkosten gewoon door, dus daar win je niet veel mee.
Sony Xperia X met Jolla's SailfishX.
Werkt prima bij mij.
Of de XA2, die doet het bij mij prima.
In hoeverre bestaat privacy nog. Je wordt via websites wel getracked of via apps of via je vrienden en familie die facebook en google gebruiken. Dan neem je een vpn maar wat doen die met je gegevens. je besteld wat bij bol of wie dan ook maar wat doen die met je gegevens?
Tracken is niet een echt probleem. Sites moeten wel een log hebben waar in staat wie wanneer welke pagina bezoekt voor security redenen. Mensen willen een aankoop geschiedenis hebben bij Bol etc.. dus dan moet je dat wel bij houden. Het wordt een probleem wanneer alles wordt gedatamined. Ik vermijd de grote boos doeners zoals Google en Facebook. Ik vecht terug en block zo veel mogelijk van deze troep en ik vermijd proprietary software.

Het voornaamste wat ik probeer te bereiken met de aankoop van een telefoon zoals de Librem is het terug krijgen van controle over mijn telefoon. En ik heb hoop dat deze telefoon support zal worden door free software developers dus het lijkt mij een veilige investering.
Had het merk Meizu niet allang Linux devices? De Pro 5 heeft sowieso een Ubuntu-variant, wat hebben ze nu allemaal nog extra moeten doen dan?
Klopt. Meizo had een Linux-variant van de PRO5 en BQ had een Ubuntu versie van de E4.5.
Echt heel jammer dat die ontwikkeling stopte.
Die telefoons maken gebruik van een techniek genaamd Libhybris. Deze technologie maakt het mogelijk voor een normale Linux distro om gebruik te maken van drivers geschreven voor Android. Dit is in principe best mooi, maar hierdoor blijven die telefoons wel vast op oude kernels (3.0, 3.4, 3.10, etc), en draai je dus proprietary drivers in userland.

De Librem 5 echter heeft dit niet nodig. Deze telefoon draait op de mainline Linux kernel (op het moment van schrijven 5.0) en heeft allemaal FOSS drivers, hierdoor is zo'n telefoon veel langer te ondersteunen en veilig te houden. Ook is de modem afgezonderd van de main CPU en kun je het met hardware kill switches zelfs helemaal uitzetten. Het gaat dus om veel meer dan alleen het feit dat het een Linux distributie kan draaien.
Gaaf, dat klinkt goed. Heldere uitleg ook, bedankt hiervoor!
Zie ook het draadje op GoT:
- [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie

O-)

[Reactie gewijzigd door Herman op 13 april 2019 14:24]

Firefox OS, Windows Phone, geweldige OS'en die het onterecht niet gered hebben. Niet gered en verloren. Systemen die gratis zijn of freeware zullen het niet redden tegen het machtige Google en Apple, die met hun gigantische financieel vermogen alles wat hun toekomst ook maar enigszins bedreigd platwalsen. Het is dapper om nieuwe systemen zelf te ontwikkelen, maar een nichemarkt is zo klein, dat je individuele investering (jouw aankoopbedrag) reëel risicogeld is. Browser based (Chromebookachtig) net als Firefox grotendeels was zie ik voor de toekomst. Een systeem in de cloud, waar je apps dus ook in de cloud functioneren. Maar wie verdient daar iets aan? De telefoons zullen goedkoop zijn, of er zal meer budget naar het ontwerp en de uitvoering kunnen? Clouds in eigen land bij vertrouwde controleerbare providers uit eigen land of minimaal Europees? Gratis bestaat niet, duurdere abonnementen, veel meer privacy?

Applaus voor Librem 5 experiment, maar kans maken, zelfs voor een niche-markt?
Persoonlijk denk ik ook wel dat een nieuw platform voor technisch aangelegde mensen wel interessant is. In feite had je vroeger eerst Macintosh, toen Windows en later kwam Linux omdat bepaalde mensen gewoon niet tevreden waren met beiden.

Nu is Android wel gebaseerd op Linux, maar het "echte" OS doet me meer aan Windows denken:
  • Populairste systeem
  • Iedereen mag een licentie gebruiken
  • Dat levert ook soms de grootste rotzooi hardware op
  • Redelijk te tweaken
  • Maar niet echt open
  • Niet het meest secure
Dus er is gewoon nog ruimte voor een OS op mobile zoals Linux was op de desktop, waarbij je gewoon compleet de baas bent over je eigen systeem en mits je genoeg geduld en technisch inzicht hebt álles zelf kunt doen.
Preorder special pricing ($649) :?
Waarom zo'n hoge prijs, behalve dat ie op Linux draait zijn het verder geen spectaculaire specs
Omdat ze het OS helemaal vanaf de grond moeten ontwikkelen. En ook de hardware is bepaald niet standaard (hardware kill switches bijvoorbeeld). Freescale CPU...

Een standaard OEM smartphone platform uit China pakken en Android er op copy/pasten is zo gebeurd. Dit is een stuk meer werk.

Wel vind ik het jammer dat ze nogal bezuinigd hebben op geheugen. 3GB is niet veel als je er ook desktop Linux op wil draaien. Edit: Er staat nu op hun preorder site "To Be Determined". Op de kickstarter stond nog 3GB. Dus misschien wordt het toch meer.

Ik heb hem zelf niet gepreorderd maar wellicht ga ik hem wel kopen als hij uitkomt. Ik kijk nog even de kat uit de boom :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 april 2019 14:14]

Er wordt geen geld verdient met dataverzameling.
De eerste tesla's waren ook duur. Zo werkt dat gewoon, early adopter blablabla.
Slecht voorbeeld :P Tesla's zijn nog steeds megaduur.
Die kosten volgens mij nog steeds bakken geld om te maken. Leefde Henry Ford nog maar!
Omdat ze er geen honderdduizend in 1 keer kunnen laten maken. Het is een beperkte productieoplage en dan heb je niet het voordeel van schaal dat de grote OEMs hebben.
Microsoft moet gewoon weer een toestel uitbrengen met volledig Windows 10 OS die dan ook kan bellen via LTE 4G en later 5G.
Microsoft is met Microsoft Sphere helemaal op de Linux-toer, dus je hebt het precies goed. MS zet helemaal in op Surface, Azure en ARM en de IOT. Daar gaat Linux een heel grote rol bij spelen. MS heeft al enkele plannen ontvouwd.
Overigens gebruiken we nu hier en daar wat van BSD en straks werkt van alles met van alles samen. Nadella zet helemaal in op de toekomst.
Een ander punt wat hier wel terecht aan de orde wordt gesteld zijn de rechten. Dat is een veel complexer gebied dan vaak gedacht wordt. Het is niet zo dat werkelijk alles gratis is. Dat hangt van de voorwaarden af. Voor bedrijven betekent dit vaak dat ze moeten betalen. Dat kan flink in de papieren lopen. MS wijst daar dan ook vaak op. (Ben al jaren een enthousiaste Linux gebruiker in mijn vrije tijd en soms ook op mijn werk.)
Ontwikkelingskosten van bedrijven zijn altijd erg hoog en het risico is ook hoog.
Dat neemt niet weg dat het in principe wel mogelijk moet zijn om een concurrerende telefoon in de markt te zetten die zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie, mits die de beloften waar maakt. Een betrouwbare mobiel zonder fratsen over dataveiligheid is voor een doelgroep zeker relevant. Die zoeken niet per sé een Apple.
Niet iedereen heeft behoefte aan alle geweldige apps van Apple, Samsung of op kantoorgebied Office. Zo weet ik af en toe niet meer te kiezen en gebruik ik veel opties niet. Niet op de telefoon en niet op mijn officepakket, terwijl ik toch tussen professionals werk waarvan de meeste ook de meeste functies niet gebruiken.
Dus een goed werkende bescheiden telefoon die een voldoende grote doelgroep aanspreek met het minimale aantal functies met een goed werkend serviceapparaat tegen een redelijke prijs zou moeten kunnen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True