×

Laat je stem gelden!

Dit jaar organiseren we voor de elfde keer de Tweakers Awards! Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Je maakt bovendien kans op een Philips Hue Starter Pack, JBL Charge 3, Call of Duty: WWII of twee vrijkaarten voor de uitreiking op donderdag 1 februari!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Crowdfunding 'opensourcesmartphone' Librem 5 eindigt met 2 miljoen dollar

De crowdfundingcampagne voor de Librem 5-smartphone eindigt met een bedrag van iets meer dan 2 miljoen dollar, omgerekend 1,7 miljoen euro. De opensourcesmartphone krijgt onder andere standaard een Nextcloud-app.

Het bedrijf achter de Librem 5-smartphone meldt het behalen van het bedrag van 2 miljoen dollar op de dag dat de campagne eindigt. Dat betekent dat de eerste stretch goal van 4 miljoen dollar bij lange na niet is gehaald. Het doel was om de voipmogelijkheden uit te breiden met bereikbaarheid via traditionele telefonie.

Purism meldt wel een samenwerkingsverband met Nextcloud aan te gaan om apps van dat bedrijf standaard tot onderdeel van het PureOS van de Librem 5 te maken. Vorige maand kondigde OwnCloud-fork Nextcloud aan end-to-endencryptie voor zijn opslagproducten te gaan bieden. De komst van Nextcloud naar de Librem 5 is onderdeel van een bredere samenwerking met Purism. In de toekomst krijgen ook de Librem 13- en 15-laptops standaard Nextcloud-software en de twee bedrijven overleggen of ze een Purism NAS met vrije software gaan uitbrengen.

Purism haalde twee weken geleden zijn crowdfundingdoel van 1,5 miljoen dollar om de Librem 5-smartphone te kunnen produceren. De smartphone moet zich onderscheiden met het gebruik van opensourcesoftware en zijn focus op privacy en beveiliging. Het toestel gaat standaard het op Linux gebaseerde PureOS met KDE Plasma Mobile draaien, dat onder andere de PureBrowser, met Tor, DuckDuckGo, EFF Privacy Badger en HTTPS: Everywhere geïntegreerd heeft. Begin 2019 moet de Librem 5 beschikbaar komen.

Door

Nieuwscoördinator

99 Linkedin Google+

Reacties (99)

Wijzig sortering
Specs

5″ touchscreen
i.MX6/i.MX8 CPU
Vivante GPU (Etnaviv free software accelerated driver)
Separate mobile baseband
3GB LPDDR3 RAM
32GB eMMC
MicroSD slot
Front and back camera
Headphone and Microphone Jack (some elite smartphones don’t have this feature)
WiFi 802.11
Bluetooth 4
USB Type-C
Sensors: GPS, Accelerometer, Gyroscope, Compass, Ambient Light and Proximity
Hardware kill switches for Camera, Microphone, Baseband, WiFi/Bluetooth

Zoals hierboven al opgemerkt, hardware killswitches maken hem wel echt bijzonder.
(Scheelt de pgp BlackBerry boys weer desoldeerwerk)
Gaaf! Maar als WhatsApp er niet op draait ben ik voor 99% van mijn contacten niet bereikbaar ...
Als iemand Whatsapp op dit toestel zet is dat het nut van het toestel voorbij gegaan. Ook het gebruiken van apps, wat vaak wordt aangehaald, is niet waar dit toestel om draait. De grote softwareboeren en hun software "bespioneren" hun gebruikers. Het zijn ook dat soort dingen dat een gebruiker van deze GSM van af willen.
Als iemand Whatsapp op dit toestel zet is dat het nut van het toestel voorbij gegaan.
Onzin. Ik heb deze campagne ge-support met het kopen van een Librem 5. Dat is niet omdat ik geen apps wil. Natuurlijk wil ik wel Whatsapp gebruiken. Dat ik privacy-bewust ben wil niet zeggen dat ik geen contact wil onderhouden met mijn vrienden. Ik wil echter niet dat de bouwer van het OS aan alle kanten mijn data van mij ontfutselt. Ik wil niet dat alle nummers die ik bel naar Google worden gestuurd zodat ze kunnen laten zien welke stad ik heen bel, en ik wil al helemaal niet dat er een app draait met álle mogelijke rechten waarvan ik geen idee heb wat die doet (Google Play Services).

Daarnaast vind ik het gewoon leuk dat er écht GNU/Linux op draait. Dat betekent dat ál mijn Python scripts en andere random binaries gewoon draaien. Dat betekent dat ik gewoon een Apache server kan draaien op mijn telefoon als ik dat wil, en dat vrijwel álle Linux applicaties gewoon zonder al te veel poespas zouden moeten werken (of de UI lekker werkt op een foon is een tweede, maar het heeft iig veel potentie).

Met andere woorden. Ik wil een Librem5, en als mogelijk wil ik er graag ook Whatsapp op kunnen draaien.. :-)

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 23 oktober 2017 14:12]

Wat is er mis met Web-Whatsapp?
Wel je SIM-telefoon in een sandbox draaien.
Als dat zou werken zou ik daar al heel blij mee zijn, alhoewel ik betwijfel of push notificaties dan werken via browser notificaties.

Ik heb ooit een Firefox OS telefoon gehad, en in de browser daarvan werkte web.whatsapp.com niet. Gezien dit echter écht (Debian based) Linux is, en je dus alle écht browsers tot je beschikking hebt (Firefox/Chrome/Opera) zou dat in dit geval geen probleem moeten zijn.

Kortom; ik kan niet wachten om hiermee aan de slag te gaan!
Ik vermoed dat er niet zomaar een native whatsapp client voor uitgebracht gaat worden. Er bestaat immers ook nog altijd geen whatsapp desktop applicatie voor linux. Misschien is het een idee om een oude telefoon ergens permanent neer te leggen aan een oplader en verbonden met een wifi zodat je met de librem altijd via die telefoon kunt blijven whatsappen met de web client. Misschien is het zelfs mogelijk om dit te linken aan irc/matrix.
Ik heb hier nog een oude Nokia voor je liggen...
SMS en telefoon functionaliteit zal het wel gewoon doen dus bereikbaar ben je eigenlijk wel.
SMS en telefoon functionaliteit zal het wel gewoon doen dus bereikbaar ben je eigenlijk wel.
Ik denk dat je een hoop communicatie mist als je niet aan WhatsApp mee doet; overal is wel een groep voor tegenwoordig.

Ik denk zelfs dat het niet ondersteunen van WhatsApp e.d. de ondergang wordt voor dit platform.
Zo'n enorme denkfout dit.
Dat je die afhankelijkheid hebt (nee, denkt te hebben) heeft met je eigen gemoedstoestand/onzekerheid te maken. Het is namelijk een kwestie van een andere app installeren die precies hetzelfde doet, maar dan veilig. Het kost je letterlijk 10 seconden. Je "echte" vrienden komen echt wel mee hoor als jij gewoon volhoudt en niet na 1 kleine onzekerheid over dat je iets mist alweer overstag gaat naar WhatsApp.

M'n vrienden, familie en werk zitten/zaten allemaal op WhatsApp. Dus inderdaad, lastig. Al 's aangegeven dat ik overstapte op (destijds) Telegram. Nou, bijna niemand kwam direct mee, op een paar na. Dus toch maar weer terug. Ongeveer een jaar terug besloten het nog een keer te doen (Signal dit keer) en vol te houden, en warempel. Alle vrienden die voor mij belangrijk zijn, die zijn overgestapt. Je moet gewoon duidelijk zijn: wil je me bereiken? Dan via deze kanalen. Dan weten ze dat en zullen ze dat ook doen. Zeker als je ze blijft uitleggen "waarom" je het doet en welke data je gratis weggeeft.

Als iedereen dit nou deed, dan zou dat de wereld een stuk veiliger maken. Je hoort het al, zoveel vertrouwen heb ik niet in de goedheid van Facebook.

Wees een vent/vrouw en sta ergens voor ipv te piepen over mensen die je moet / wilt / kunt volgen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 oktober 2017 11:34]

Als iedereen dit nou deed, dan zou dat de wereld een stuk veiliger maken. Je hoort het al, zoveel vertrouwen heb ik niet in de goedheid van Facebook.
Niet iedereen wil gelijk overstappen op platform x omdat het veiliger is. Mensen willen eenvoud, het gros van de mensen weet niet wat encryptie is, laat staan de alternatieve platformen. Dat jij Facebook niet vertrouwd, ligt meer aan jou. De wereld veiliger maken? Ga dan eerst de haatzaaiers aanpakken. Overheden willen juist inzicht in de data die men gebruikt (sturen van berichten, bezochte sites, etc.), Waarom? Omdat iedereen nu in een keer hun privacy belangrijk vind, dan heb je ook een keerzijde (kinderporno, terrorisme). Zie het internet als een ijsberg, het topje (4%) wordt gebruikt door normale mensen als Pietje, Klaasje en Jantje. De overige 96% wordt gebruikt door criminelen en die surfen lekker op het Dark Web (Tor). Want dan ben je haast niet te traceren en kan je je illegale activiteiten voortzetten. Voor de meeste mensen zegt Tor of het Dark Web niks, logisch, als het alleen wordt gebruikt om je anonimiteit te verbergen.
Als je echt anoniem wilt zijn, moet je alleen betalen met contant geld (maar dan wordt je alsnog gefilmd in een winkel), geen social accounts hebben (dus ook geen Tweakers), run je je eigen servers, etc.

Ik zeg niet dat Tor slecht is, maar zoals met alles wordt er wel misbruik van gemaakt. Tor wordt ook gebruikt door journalisten, om het nieuws in landen waar onderdruking staat, toch naar buiten te kunnen sturen
https://www.torproject.org/about/torusers.html.en

W'app heeft een sterkte end-to-end encryptie standaard aan staan, dus je berichten kunnen niet gelezen of onderschept worden, iets met private en public keys. Als zou je het willen dat alles veiliger wordt, dan moet je ook mensen verplichten een 32 of 64 karakters passphrase aan te maken en die ook te laten hashen in bijv. MD5 Nogmaals, niet iedereen weet hoe hij/zij dat moet doen en het is dan ook nog eens niet gebruiksvriendelijk.
https://crackstation.net/hashing-security.htm
Wees een vent/vrouw en sta ergens voor ipv te piepen over mensen die je moet / wilt / kunt volgen.
Gebruiken beroemdheden de alternatieven, waardoor ze niet de hele tijd lastig gevallen worden door fans? Ik denk van wel, waarom? Zodat ze met hun managers/agents kunnen spreken. Ik gebruik Instagram vooral voor inspiratie, maar ik plaats zo nu en dan ook een foto of video met mijn performance (turntablism). Je kan niet iedereen dwingen om de alternatieve platform te gebruiken, ongeacht hoe graag jij wilt dat iedereen van je vrienden, familie etc. het gebruikt. Als ik de overstap zal maken naar de alternatieve platformen, dan ben ik bijna de enigste die dat platform gebruikt, terwijl iedereen de reguliere platformen gebruiken.

OT:
Nu maar wachten totdat er een review is van de telefoon, ben benieuwd of het Continuum platform ook wordt geïntegreed in de opensource. Lijkt mij wel fijn om een telefoon te hebben die documenten rechtstreeks op de desktop opslaat en dat je dan geen Teamviewer of RDP nodig hebt. Vooral nu telefoons steeds meer RAM en opslag hebben. Alhoewel de design lijkt een beetje op de Huawei telefoons
Ik snap wel wat je zegt, maar ik zie 't dan toch net wat anders. Je moet het gewoon toepassen op de maatschappij. Ja, er zijn veel criminelen die met allerlei zaken bezig zijn, ook gewoon in je dagelijks leven als je over straat loopt. Wil je dan dat in elke straat een paar camera's komen te hangen die zulke figuren dan kunnen volgen, incl jou?

Ik vind van niet. Het is namelijk altijd met het risico dat je met een andere machtshebber in 1 klap een hele andere wereld kunt krijgen. Want dat we nu leiders hebben die wellicht (nog) te vertrouwen zijn, zegt niks over de toekomst. Ik heb dus liever niet dat ze überhaupt die macht en mogelijkheden toegeworpen krijgen.
Want je kunt over terroristen praten als een soort kwaad. Maar die hebben relatief weinig macht vergeleken met een overheid. En "crimineel zijn" is ook maar een rekbaar begrip. De wet schrijft ons voor wat wel/niet mag, maar of 't ook altijd slecht is ... En bovendien kan dat volgend jaar weer anders zijn. Handhaven? Natuurlijk, maar wel binnen redelijke grenzen die niet de hele maatschappij om zeep helpt.

Daarnaast heb je nog te maken dat vooral Jan en Alleman z'n data aan de overheid / 3e partijen geeft. Juist die "foute" groep waar jij het over hebt zullen middelen gebruiken die voor optimale veiligheid zorgt. Dus het is altijd de normale burger die onwetend z'n data makkelijk weggeeft, niet die terrorist. Die past zoals je zegt wel die 32/64 chars passphrase toe, want die heeft echt wat slechts te verbergen. Het is een soort schijnveiligheid creëren vind ik.

De essentie van het hele gebeuren is dat "jouw informatie bij derden komt te liggen". Dat je verder zelf (bewust) bepaald wie je wel/niet vertrouwt of die gegevens geeft, prima. Je goed recht. Maar voor 99% van de personen zal dat niet gelden. En daar doelde ik op: die denken dat ze niet meer zonder WhatsApp kunnen. Dat een telefoon als deze geen optie meer is zonder WhatsApp. Dat is ook een uiterste toch?

WhatsApp mag dan E2E encryptie gebruiken, maar t.o.v. alternatieven verzamelen ze nog steeds veel persoonlijke data die te mis/gebruiken is op een manier waar 99% helemaal niet bewust van zijn.
Zoals bijv hier ook te lezen is:
- https://lifehacker.com/se...sapp-vs-signal-1794684943
- https://www.classity.nl/b...tsapp-privacy-nachtmerrie
e.d.

Dus dan kun je 't maar beter gewoon voorkomen. In die zin is het juist een vorm van simpel houden door gewoon in 10 seconden een alternatieve app te installeren waar de kenners van aangeven dat die veiliger is. Zo hoef je je er niet in te verdiepen en loop je ook geen risico een slachtoffer te zijn/worden van andermans belangen.

Juist die emotie van "maar al m'n vrienden zitten daar" houdt dat dus tegen. Dat vind ik een denkfout. Je kunt namelijk exact hetzelfde doen met zo'n andere app. Makkelijker dan je moeten verdiepen in de materie lijkt me.

Ik vind sowieso de redenatie dat als je bewust met je privacy en veiligheid omgaat en er dan niet voor kiest om een 64 char keyphrase te gebruiken, dat het dan geen nut heeft, een drogreden.
Je mag 't best wat lastiger maken en er bewust mee omgaan, zodat niet iedereen zomaar even je hele dossier in kan lezen. Iedereen bepaald zelf maar in hoeverre ze daarvoor kiezen natuurlijk.

Net als je fiets op slot doen. Welk slot je ook kiest, het zal gekraakt kunnen worden. Maar het feit dat de ene fiets al na 1 minuut is gekraakt tov die ernaast na 10 minuten, zorgt er al voor dat ze die van 1 minuut pakken. 100% beveiligen kun je 't niet, maar het helpt wel om het ze wat lastiger te maken.

De opmerking "Niet zonder WhatsApp kunnen" is vooral gebaseerd op emotie en sociale onzekerheid. Dat je iets mist, buitengesloten raakt.
Alsof je vroeger non-stop in een groep zat te praten en zo niet iedereen sociaal geïsoleerd was. Het is ook al meermaals aangetoond dat het hele App gebeuren er juist voor zorgt dat je je zo gaat voelen, niet andersom. Het wordt je leven.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 oktober 2017 15:28]

Zo'n enorme denkfout dit. ... Wees een vent/vrouw en sta ergens voor ipv te piepen over mensen die je moet / wilt / kunt volgen.
Ik zit al een hele tijd op Signal, maar na herhaalde oproepen zit daar welgeteld 1 ander persoon: mijn vrouw. :) Zo ben ik ook heel lang op ICQ vindbaar geweest, maar toen het wel heel erg stil aan het worden was heb ik het inferieure MSN geïnstalleerd.

Dus geen denkfout, maar gewoon iemand die sociale contacten onderhoudt.
Als je sociale contacten van één applicatie afhangen......

Je kunt bellen, sms’en mailen, verrek, je kunt op visite of zelfs een brief sturen.

Voordat internet bestond lukte het de mensen ook om sociale contacten te onderhouden. Dat jij aangeeft dat dat niet werkt zonder een bepaalde app, dat ligt puur aan jou.
Je kunt bellen, sms’en mailen, verrek, je kunt op visite of zelfs een brief sturen.
Dat kan ik ja, anderen wensen mij alleen via WhatsApp aan te spreken en doen niet dus blijkbaar zoveel moeite. Daar komt natuurlijk ook bij dat ik niemand wil dwingen mijn (alternatieve) keuze te accepteren, ik ben geen vegan ;)

Tot zover het welles/nietes.
Mwah, ik heb meerdere mensen over gekregen naar telegram, geen probleem.

Jij wilt anderen niet dwingen iets anders te gebruiken. Maar als mensen jou alleen via whatsapp willen aanspreken, word jij dus door hun wèl gedwongen om whatsapp te gebruiken... 8)7
Er alleen op zitten is niet genoeg nee. Je moet 't blijven communiceren (evt. tijdelijk als overbrugging naast WhatsApp, en elke keer als ze je aanspreken te vragen of ze 't via Signal willen doen bijv).
Het gaat niet altijd vanzelf natuurlijk. Daarom zeg ik ook: wees er duidelijk in en leg uit waarom je het doet (de Privacy en veiligheid van jou, maar ook die van hen; die belangrijker sociale contacten).

Je moet er wel echt voor staan en wat aan doen. Het punt is namelijk: bijna alle mensen maken dezelfde denkfout. En gek genoeg is zoiets kleins al genoeg om een hele bevolking qua denken compleet te blokkeren.

En zoals gjmi ook al zegt: er zijn meer manieren dan een app he. Laat het je leven niet controleren, maar controleer zelf je leven.
Jaja...lekker makkelijk denken. Laat ik voorop stellen dat ik geen puistige puber ben die heel de dag alleen maar met whatsapp communiceer. Ik zit ook niet in talloze groepjes die zogenaamd belangrijk zijn. Maar ik ga mijn oude moeder bv niet verplichten een of anders obscure app te gebruiken omdat ik zonodig bezorgd ben over mijn privacy. Slaat ook helemaal nergens op. Niemand kan Whatsapp afluisteren en zodra jij een GSM inschakelt, kun je gevolgd worden. Freephone of watvoor phone dan ook. Illusie dus.

Wil je privacy? Knip dan je internet kabel door. Tot die tijd heb jij alleen maar de illusie dat je om watvoor reden dan ook niet gevolgd kan worden. Alsof iemand ook maar geïnteresseerd is in waar jij je bevindt. Niemand. Ja, je moeder misschien. De rest wil gewoon consument x aansporen bij die winkels in de buurt iets te kopen. Meer niet. Niemand wil weten dat Pietje nu daar en daar loopt. Zelfs Putin wil dat niet weten.

Maar goed, veel plezier met deze nerdphone. Leuk om iets te hebben dat niemand heeft en waar je je eigen software voor moet compileren, want dat is veel veiliger. Lijkt me heel gezellig in de cloud van illusie.
En jouw opvatting is niet lekker makkelijk?
Dus je hoeft je fiets ook niet meer op slot te zetten, want ze stelen 'm toch wel. Of nee, je kunt 'm beter meteen in de gracht gooien, veel te gevaarlijk dat fietsen.

Dat je nooit veilig bent op het internet en risico's loopt ben ik met je eens, ik zeg nergens dat dit niet zo is. Daar had ik t ook niet over. WhatsApp verzamelt wel wat meer dan alleen je locatie. Maargoed, chargeren vind ik niet zo'n sterk argument. Doe waar je je goed bij voelt. Ik denk dat er wel wat meer belangen zijn dan alleen jou in een winkel lokken, wat voor mij op zich al reden genoeg is, heb ik ook geen zin in.

Iemand illegaal volgen is altijd nog anders dan toestemmen om gevolgd te worden.

En welke obscure app?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 25 oktober 2017 00:34]

Nee, ik ben gewoon selectief met mijn apps en installeer bv geen vage shit die me allerlei voordeeltjes belooft. Geen garantie natuurlijk, maar een of andere lollige app die weer de zoveelste fotofilter voor snapchat (gebruik ik niet) belooft is vragen om problemen.

Met obscure apps bedoel ik al die whatsapp varianten. Ja, ik weet dat ze veel gebruikt worden, maar mijn oude moeder snapt nog maar nét hoe ze whatsapp moet gebruiken. Een tweede app die precies hetzelfde doet is niet aan de orde. Klaar.

Mijn foon is veilig genoeg voor mij. Ik heb er security rommel op draaien en gebruik ook (af en toe) een vpn als ik naar illegale kinderporno zoek.
Dat is exact wat ik zeg dus. Wees gewoon bewust van wat je met wie deelt. Dat was m'n punt. Maar misschien had je m'n uitweiding hierop (zie reacties) gemist.

Apps als Snapchat vind ik van hetzelfde laken en pak.
M'n oma (87) gebruikt ook nog WhatsApp, maar dat is echt enkel omdat haar telefoon (iPhone 4S) niet met apps als Signal om kan gaan. Als ik haar vertel, gebruik deze app, met nagenoeg dezelfde interface, dan snapt zelfs m'n oma 't nog hoor. Gewoon op een contact klikken, tekst tikken en pijltje drukken.

Het ging me vooral om de waarom men dan WhatsApp moest blijven gebruiken met de stelling had dat je niet zonder kunt vanwege in wezen sociale druk. Ik vond dat ietwat overdreven en in mijn optiek een denkfout.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 25 oktober 2017 10:39]

Maar hoe doe je dat als een van die vrienden aan jou aangeeft alleen beschikbaar te zijn op WhatsApp, omdat zijn telefoon bijv. daarmee al vol zit. Dan spreken jullie elkaar nooit meer?
Als het zo simpel is, waarom wordt er dan al jaren gesproken over de superioriteit van Whatsapp alternatieven en dat die nog steeds geen deuk in een pakje boter hebben kunnen slaan? Telegram e.d. zijn niet bepaald nieuw meer maar toch laat de massa het links liggen. In jouw gedachtengang vergeet je dat wat jij denkt en vindt helemaal niet leeft bij het overgrootte deel van de gebruikers (de typische valkuil van techneuten - ja, ik ben zelf ook techneut geweest maar door ervaring weet ik nu beter).
Sociale druk en onzekerheid. Bang om iets te missen of buitengesloten te worden. Daar reageerde ik ook op. Pietje doet 't niet, dus Jan ook niet. Klaas probeert het, maar is na een week weer terug, omdat die niet zonder kan. Etc ...

Het is niet mijn gedachtegang, ik heb daadwerkelijk al m'n (belangrijke) vrienden en familie over. Je moet er alleen wat voor doen en soms een beetje helpen. Ik heb met de familie (moeder, oma etc) ook gezegd, hier ik installeer 't wel even, vanaf nu appen we hier op. Klaar.

Het is juist de relatie tussen app-ers die bij elkaar het plaatje geven voor apps als Whatsapp. Zeker als je het combineert met Facebook hebben ze gewoon een bak aan sociale data (en weinig criminele data) die ze kunnen gebruiken. En 99% ervan is niet met (bewuste) toestemming gegeven hoor. Zolang Jan maar met Pietje kan praten.

Het gaat niet alleen om jouw veiligheid, ook om al die personen waar je mee chat. Met elkaar bouw je die profielen en netwerken op waardoor ze 't aan elkaar kunnen knopen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 oktober 2017 15:34]

Alsof je enkel met 'echte' vrienden berichten stuurt. Mensen die in een vereniging zitten hebben sowieso al een whatsapp groep, op je werk heb je een whatsapp groep en tegenwoordig maken we er één aan voor om contact te houden met klanten want die zitten ook op...whatsapp.

Het is dus een enorme denkfout om te denken dat iedereen zomaar meegaat zolang jezelf maar blijft volhouden bij Signal. Voor bepaalde kleine groepen kan ik het me nog wel inbeelden.

Als er geen whatsapp op deze telefoon staat mis je gewoon veel communicatie. Al hangt dat af hoe groot te groepen zijn en wie er allemaal in de groep zit. Sommige mensen ken ik niet eens persoonlijk, laat staan dat ik ze kan overtuigen.

Het enige wat we konden doen was Whatsapp uit de handen van Facebook halen door collectief een tegenbod te doen van een paar 13,8 miljard euro. (Elke gebruiker ¤13,8) maar dat zou de grootste crowdfunding actie ooit geweest zijn. Al hadden we dan wel privacy kunnen afkopen. Of via microinvestments zodat iedereen micro-aandeel krijgt in whatsapp. Maar goed, die kans is voorbij.

Je zou op zijn minst een whatsapp client moeten hebben, zet er desnoods een privacy waarschuwing op maar zonder whatsapp zullen veel mensen afhaken als die eigen keuze wegvalt. Het feit dat privacy hoog in het vaandel wordt gedragen is het belangrijkste feit. Als jij dan op de Facebook website wil inloggen is dat uw zaak.
Maar is dat een plus...
Dit toestel biedt een alternatief voor whatsapp... matrix.org
Een variant die ZOWEL dezelfde end to end security kan leveren, zonder de privacy inbreuk zoals het uploaden van een adresboek oid, als een brug kan slaan naar bv. IRC

Zelfs een telefoon nummer of mail adres is geen vereiste.... (alleen kun je in dat geval geen password recovery doen).
Voor mij is het ontbreken van whats app een pre....
Evenals wat andere mogelijkheden van dit toestel.
Hopelijk gaat Open Whisper Systems Signal beschikbaar maken voor PureOS. :)
Voor mij juist één van de redenen om 'm juist wèl aan te schaffen. Ik gebruik pertinent WhatsApp niet. Eigenlijk niet eens één populaire app. Mijn Huawei Ascend P7 uit 2014 is nog steeds lekker schoon en lekker snel. Al hoop ik wel dat ik de tijd tot 2019 er nog mee kan overbruggen. Ik ben altijd zuinig op mijn spullen, maar ja... het is nog wel ver weg.

Ik wilde toen al een Ubuntu Phone hebben, maar ik greep steeds mis. Hopelijk is dit een nieuwe kans om een échte Linux foon te bemachtigen (ja ja, Android is in de basis ook Linux, ik weet het!).
Voor de mensen die hier interesse in hebben is op dit moment ook Sailfish X beschikbaar voor op de Sony Xperia X. Het is zeker niet perfect t.o.v. Android of iOS, want je levert nogal wat in qua apps. Gelukkig zit er een implementatie van Dalvik/ART die het draaien van de meeste Android apps mogelijk maakt.
Voor de mensen die hier interesse in hebben is op dit moment ook Sailfish X beschikbaar voor op de Sony Xperia X.
Je kan ook 'gewoon' AOSP of een afgeleide (LineageOS) gebruiken zonder Google Apps op de meeste Android toestellen met een Snapdragon. Heeft ook Dalvik/ART, en draait alle Android applicaties die geen Google Play Services nodig hebben. ;)

Wat de Librem 5 bijzonder maakt is:
Hardware Kill Switches for Camera, Microphone, WiFi/Bluetooth, and Baseband
Iets wat het artikel helaas niet noemt. Helaas is het toestel in de crowd funding campagne $599, wat best wel prijzig is. Naast de genoemde kill switches en de opbouw van het OS om privacyvriendelijk te zijn is het verder niet zo'n bijzonder toestel. Ook wordt verwacht dat het toestel pas in januari 2019 geleverd wordt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 oktober 2017 10:18]

Met projecten als MicroG kan je ook een deel van de apps die wel Google Play Services nodig hebben draaien, en nog steeds volledig open source zijn.

Omdat het een alternatieve implementatie van de APIs is, kan het wel iets minder betrouwbaar zijn, en helaas zijn nog niet alle APIs geïmplementeerd zover ik weet.
MicroG is echt een super stukje software. Ik heb het geinstalleerd als module van Magisk. Je kan Magisk gewoon flashen van TWRP en dan de Nanomod module installeren (hier zit het MircoG pakket in). Werkt hier op android 7.1.1 in ieder geval als een trein.
En je hebt geen Play Services meer geïnstalleerd staan? En werken dingen als locatiediensten goed? Here Maps? Google Maps? Die gebruiken ook Wifi om je locatie te bepalen.
En je hebt geen Play Services meer geïnstalleerd staan?
Ik heb geen Google Play Services.
En werken dingen als locatiediensten goed?
Ja.
Here Maps?
Ja (dagelijks).
Google Maps?
Nee. Google krijgt mijn locatie niet. Dat is juist het hele punt. ;)
Die gebruiken ook Wifi om je locatie te bepalen.
Wifi is niet nodig als je alleen GPS gebruikt. :P
OK dank voor de informatie. Is het zo dat Google Maps wel kan werken, maar jij het niet gebruikt? Of kan het niet werken met Micro G?

Je kunt natuurlijk je locatie bepalen zonder Wifi, maar vaak werkt GPS slecht (geen goede dekking) en dan helpt Wifi-locatie enorm. Dus dat zou ik wel missen.
OK dank voor de informatie. Is het zo dat Google Maps wel kan werken, maar jij het niet gebruikt?
Google Maps zou kunnen werken zonder Google Play Services als je microG gebruikt. Sowieso is het ondersteunen van locatiebepaling onafhankelijk van wel/geen Google Play Services (nodig) hebben. Verder kan ik niet helpen. Ik gebruik geen Maps.
Ja precies, het zou in theorie kunnen, maar weet dus niet of het echt werkt. Kan me voorstellen dat jij geen zin in Google Maps hebt.
@Cerberus_tm & @The Zep Man Ja, ik heb wel google maps en die draait gewoon goed. Steker nog, zojuist nog gebruikt om in de auto te navigeren. Je kan google maps gebruiken zonder ingelogd te zijn met je google account.

Mocht er een navigatie app komen die ook goed werkt, zou ik graag gebruiken. Here maps kent bijvoorbeeld veel winkels niet, waardoor ik toch eerst weer het adres moet opzoeken...

[Reactie gewijzigd door 386404 op 23 oktober 2017 18:20]

Dat is mooi!

Mis je het gebruik van Wifi voor locatiebepaling niet (wanneer GPS geen lock heeft)? Of is er een manier om dat te krijgen zonder de Play Services?
Met projecten als MicroG kan je ook een deel van de apps die wel Google Play Services nodig hebben draaien, en nog steeds volledig open source zijn.
Klopt. Het belangrijkste dat dat project toevoegt is ondersteuning voor Google Cloud Messaging, wat bijvoorbeeld voor Signal vereist is. GCM wordt gebruikt om Signal een schop te geven vanuit standby. Tot zover ik de implementatie herinner worden er geen berichten over GCM gestuurd (die door Google ingezien zouden kunnen worden).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 oktober 2017 12:02]

Maar Google krijgt dus wel een trigger over je activiteiten....
De rest minen ze wel elders?
Sailfish OS heeft support voor android apps dus zoveel lever je nou ook weer niet in.
en apps draaien gaat best goed uit mijn test.
op de meeste games na dan maar ik ga ervan uit dat games niet interesant zijn als je dit gebruikt.

[Reactie gewijzigd door MoneyReaper op 23 oktober 2017 10:52]

Dit draait niet vlekkeloos. Niet alle functionaliteit zit ingebakken waardoor je wel eens tegen limitaties aanloopt. Je merkt duidelijk dat het niet native is, dus ja, je levert in.
Klopt onderandere werkt whatsapp niet.
en op de meeste toestellen kan je ook niet bellen als je sailfish gebruikt.
Whatsapp werkt dan weer wel, maar af en toe komen berichten niet binnen als Whatsapp op de achtergrond draait. Zodra je de app opent komt er dan een sloot aan berichten binnen. Óf je staat juist urenlang op "online" terwijl de telefoon gewoon op standby staat (leg dat maar uit aan je vriendin :P)
Dat was ook mijn eerste gedachte; oh, deze telefoon zal vast op Sailfish draaien en dan moet ik hem hebben! Maar nee hoor, wéér een ander OS. Sailfish is al opensource en op Linux gebaseerd, en heeft een lange herritage omdat het van MeeGo en Maemo afstamt (en oa. Mer als middle-layer gebruikt.) en een van de gebruiksvriendelijke GUI's die je maar kunt hebben op een touchschreen. Én je hebt de mogelijkheid om 'Dalvik' te gebruiken, waardoor je Andoid apps kunt draaien (optioneel!)

En dát is het probleem met open-source OS'en, iedereen gaat maar z'n eigen ding bouwen. In plaats daarvan hadden ze gewoon Sailfish kunnen gebruiken, hun krachten kunnen bundelen, en hun veilige browser etc. daarvoor beschikbaar maken.
sailfish is niet helemaal open source, het maakt gebruik van veel open source componenten maar een aantal (onder andere silica, de gui componenten) zijn, als ik me niet vergis, nog steeds niet open sourced. (hun investeerders zijn namelijk nogal huiverachtig tegenover het open sourcen van hun closed componenten, alhoewel dat uiteindelijk wel de bedoeling is, en al sinds het begin aangekondigd dat non-comercial parts open sourced zouden worden muv de third party parts)

de basis, mer, wordt ook door oa kde plasma active en nemo mobile gebruikt en daar lijken me meer mogelijkheden te liggen als je een open source os wilt.
Het doel was om de voipmogelijkheden uit te breiden met bereikbaarheid via traditionele telefonie
Een telefoon waarmee je niet kan bellen dus.
Jawel. Het ging erom om de VoIP mogelijkheden uit te bereiden zodat er gebeld kan worden naar traditionele telefoonnummers zonder gebruik van het GSM netwerk (maar dus over het internet). De telefoon kan gewoon normaal via GSM bellen zoals elke andere telefoon, al wordt het alleen als fallback gebruikt.
Hoe gaan ze end-to-end QoS doen? Iedereen die wel eens whatsapp voice heeft gebruikt weet dat het wel heel erg best effort is. Met een beetje mazzel werkt het prima, maar de kans dat het heel slecht is is minstens zo groot.
in 4G zit helemaal geen Circuit Switched networking. Maw: alle voice 'bellen zaken' gaan dan of via 3G fall-back of Voip!
As opposed to earlier generations, 4G systems do not support circuit switched telephony. IEEE 802.20, UMB and OFDM standards[26] lack soft-handover support, also known as cooperative relaying.
uit: https://en.wikipedia.org/wiki/4G
Goed dat dit er komt, dit heeft wat mij betreft de toekomst. Als je gaat kijken wat voor een tijd je investeerd in allerhande apps en smartphone gebruik en wat je er voor terug krijgt, dan is de smartphone imho dood. 90% van de tijd die je aan het ding besteed kun je waardevoller besteden. Dit soort initiatieven zullen blijven opborrelen totdat de massa het inziet en om gaat.
In welke bubbel leef jij? Als jouw ervaring met een smartphone is dat je er kennelijk niet veel voro terugkrijgt moet je eerst eens bij je eigen toepassingen kijken. Er zijn genoeg mensen die wel veel toegevoegde waarde zien.
Het worden er toch echt minder Rene, de smartphone is een goed idee, slecht uitgevoerd. De privacy schendingen alleen al, manmanman wat een onding. Je koopt nu ook voor 140 euro een smartphone die werkelijk geen enkele zinnige feature minder heeft dan een iphone x of pixel 2. Innovatie 0, appstore weg en geen data aquisitie, dat is de smartphone van de toekomst
Appstore anders, weg hoeft niet, maar niet SPAM (advertentie) driven.
Dit is ook gewoon een smartphone, dus wat is hier dan zo speciaal aan volgens jou? En smartphone is verre van dood, dat zie je overal wel, mensen zitten er zelfs aan achter het stuur van hun auto of op de fiets.. Dus zeggen dat smartphone dood is, is niets meer dan een enorme plank voor je kop te hebben.. (niet dat ik het er mee eens ben dat mensen zoveel tijd besteden aan hun smartphone).
ik bedoel 'de smartphone' met het hele appstore verhaal er aan vast zoals android/ios. dat je een telefoon heb die meer kan dan bellen is gewoon handig. maar een miljoen apps is gewoon bullshit.
tja, dat vind jij, maar een hoop mensen vinden die apps wel handig, leuk en fijn.
Tja hetzelfde kan je zeggen van TV, games, radio, gras maaien, in de zon liggen en eigenlijk zo'n beetje alles wat de mensheid niet vooruit helpt.

Of tijd wel of niet goed geïnvesteerd is is natuurlijk erg persoonlijk. Sommige mensen "verspillen" hun tijd misschien met nutteloos naar een schermpje staren maar is er ook maar iets dat aangeeft dat die mensen wel wat nuttigs met hun tijd zouden doen als er geen smartphones zouden zijn?
Ik vind het wel een teken des tijds dat dit project zoveel geld bij elkaar heeft weten te brengen.
Wat ze beloven is niet nieuw, anderen hebben het eerder geprobeerd, maar nu lijkt de tijd rijp te zijn. Hardware, software, markt en publiek lijken elkaar eindelijk gevonden te hebben.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat dit project instort / niet genoeg verkoopt om te overleven. Het gros van de mensen kan het geen moer schelen of code opensource is, laat staan onderdelen. De gemiddelde eindgebruiker weet niet eens wat opensource is of wat daarvan de voor en nadelen zijn. Daarnaast kiezen ze niet voor Android OS en dat alleen al zal veel mensen afschrikken.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat dit project instort / niet genoeg verkoopt om te overleven. Het gros van de mensen kan het geen moer schelen of code opensource is, laat staan onderdelen. De gemiddelde eindgebruiker weet niet eens wat opensource is of wat daarvan de voor en nadelen zijn. Daarnaast kiezen ze niet voor Android OS en dat alleen al zal veel mensen afschrikken.
Tja, maar dat is niet de doelgroep. Als ze Android hadden genomen dan had ik het niet gekocht. Nu ga ik er wel eentje halen als ze daadwerkelijk op de markt komen.

Je hebt wel gelijk dat het een niche-product zal worden. Ik hoop wel dat ze het redden en dat ze hun verwachtingen niet te hoog hebben gezet. Met name de privacy bewuste mensen en open source fanaten zullen deze smartphone interessant vinden. Dat zijn er een hele hoop wereldwijd, maar dat valt absoluut in het niet bij de massa die Android of iOS-telefoons kopen. Op zich denk ik wel dat er genoeg klanten zijn om het te laten slagen, zolang ze er maar niet vanuit gaan dat ze een significant marktaandeel op de totale smartphone-markt zullen gaan veroveren.
Maarja, wat is het nut van een smartphone als er amper tot geen aps voor beschikbaar komen.
Ik wil een smartphone die privacy-bewust is, een goede mail en kalenderapplicatie heeft en een messenger (Wire of Signal) en een goede browser. Alles wat daar bovenop komt is mooi meegenomen maar niet essentieel.

Aangezien de messengers die ik wil gebruiken open source zijn zal ik desnoods zelf een port bouwen naar Plasma, dus ik ben voorzien.
> en een messenger (Wire of Signal)

Het gaat standaard komen met Matrix. De bedoeling is zelfs dat Matrix in de eerste plaats gebruikt wordt om te bellen, met het huidige GSM netwerk als "fallback". Dit heb ik persoonlijk liever dan Wire en Signal vanwege hun gecentraliseerde servers, en in het geval van Signal de weigering om third-party apps (dus ook jouw eventuele port) op hun servers toe te laten.
Matrix is conceptueel heel leuk. De client heeft wel een hele hoop ruwe randjes, en de contacten die ik met veel moeite op Wire en Signal over heb gekregen vinden die al te veel ruwe randjes hebben, dus daar heb ik helaas nog niet zo veel aan. Wellicht in de toekomst.

Signal wil volgens hun policy inderdaad geen gemodificeerde clients op hun servers toelaten. Wire heeft die beperking niet - zolang je de manier waarop de client met de server interacteert niet verandert ben je vrij om je eigen client te bepalen. Op zich denk ik niet dat OWS bezwaar zal hebben tegen een port naar Plasma, dus wellicht is er ook qua Signal iets te regelen. Een port die alleen door mij gebruikt wordt zullen ze in ieder geval niet snel tegen optreden lijkt me.
De bedoeling is dat die nieuwe (native) client die ze gaan maken voor de Librem 5 niet die ruwe randjes heeft. Ze gaan het responsive maken zodat het ook op Linux desktops gebruikt kan worden, dus ik zou daar een oogje op houden.
Ja, maar mijn contacten krijg ik niet zo snel over op de Librem 5, die hebben vooral iPhones en een paar een Android smartphone.

Ik sponsor Matrix via Patreon, dus ik volg het allemaal op de voet. Ik hoop echt dat het wat gaat worden, maar op dit moment is het niet geschikt voor het grootste deel van mijn contacten.
Inderdaad Wire is "the next best thing" (tm)
Wat is er mis met een Android toestel met een custom ROM zonder gapps? Installeer de missende applicaties direct via de ontwikkelaar of uit de f-droid repository.
Android is er mis mee. Android gebruiken betekent het eco-systeem van Android/Google supporten, en daar wens ik niet aan mee te werken.

Hoe meer mensen Android-apps kunnen draaien, hoe meer je naar app-bouwers een signaal afgeeft dat Android het platform is om voor te ontwikkelen, en dat is niet een signaal wat ik af wil geven. Dat geldt net zo hard voor apps die geen Google Apps gebruiken.
Android is er mis mee. Android gebruiken betekent het eco-systeem van Android/Google supporten, en daar wens ik niet aan mee te werken.
Ik kan dit toch redelijk irrationeel noemen. AOSP gebruiken != Google supporten.
Hoe meer mensen Android-apps kunnen draaien, hoe meer je naar app-bouwers een signaal afgeeft dat Android het platform is om voor te ontwikkelen, en dat is niet een signaal wat ik af wil geven
:X
90% van wat er in de app store staat is bagger....
van de overige 10% is denk ik 50% een vorm van een utility (ping, traceroute... ) die in de basis gewoon op een toestel als dit zullen staan of wel heel eenvoudig toe te voegen zijn....

Een project als OsmAnd heeft al een vraag gehad over bruikbaarheid op niet android platforms...
(route planner) Dat is overigens ook een route planner die geen kruimelspoor bij Google achterlaat.
Dat jij vind dat 90% op de app store bagger is, wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Dat er een hoop op staat dat ik niet interessant vind of niet helemaal doet wat IK verwacht, is een ander verhaal.
Eens, maar er zijn best heel veel niet (meer) functionele programma's er zijn veel apps die gewoon niet of beroerd werken. Veel van het soort waar eigenlijk een andere server voor nodig is die er dan niet meer is, of net even anders werkt.
We kunnen van mening verschillen of het 90% of 80% is of in een gunstig soort van geval 70%.... soit.
Als ik kijk naar wat IK persoonlijk nodig heb dan denk ik dat het percentage dichter tegen de 99.995 aan zit dan de 90%...
Maar dat zal zijn omdat ik Android eerder gebruik als een "er is nu eenmaal weinig anders....", en dan alleen nog geroot, met Xprivacy (+ nodige filters) en nog enige invloed kan hebben wat applicaties rapporteren.
Dus ja ik wordt vermoedelijk librem-5 gebruiker.
Wat is het nut van een smartphone als je er niet op kan vertrouwen?
Zo'n ding bevat je hele leven. Al je communicatie, kennissen en contacten zitten er in, en het apparaat zit vol met sensoren die alles om je heen vast kunnen leggen. Voor iets dat zo'n verregaande toegang tot je leven hebt lijken veiligheid, privacy en vertrouwen essentieel.

Ik weet dat niet iedereen er zo over denkt, de meeste mensen hebben niks te kiezen en zijn momenteel reddeloos verloren. Het is niet meer dan menselijk om de wereld door een roze bril te zien en jezelf er dan maar van te overtuigen dat je zelf voor die situatie hebt gekozen. Niks bijzonders, slachtoffers van mishandeling maken zichzelf ook vaak wijs dat ze er zelf op een of andere manier voor hebben gekozen. Daarom al die mensen die toeteren dat ze "niks te verbergen hebben". Yeah, right.
Zo'n ding bevat je hele leven.
Dat ding (mjin smartphone) bevat alleen wat ik eraan toe vertrouw.
Ik weet dat niet iedereen er zo over denkt, de meeste mensen hebben niks te kiezen en zijn momenteel reddeloos verloren
Waarom zouden ze niets te kiezen hebben, het boeit de meeste mensen echter helemaal niets, bewust of onbewust (helaas).
Waarom zouden ze niets te kiezen hebben, het boeit de meeste mensen echter helemaal niets, bewust of onbewust (helaas).
Ik bedoel dat als ze iets anders willen ze dat niet kunnen. De meesten willen dat niet, maar als ze zouden willen dan kan het niet. Digitale zelfverdediging is nog veel te moeilijk voor de meesten.
Mijn stelling is dat mensen zichzelf daarom maar aanpraten dat ze het niet willen. Dan kunnen ze tenminste beweren dat het hun eigen keuze is om hun persoonlijke informatie in een vergiet te bewaren.
Het probleem is eerder dat ik er maar op moet vertrouwen dat mijn gegevens bij AL DIE anderen wel in goede handen zijn... Er zijn te veel mensen die info over anderen rondstrooien niet zo'n probleem vinden... maar hebben ze het mensen al eens gevraagd in hoeverre iemand op FB genoemd wil worden... of in de contactenlijst mag staan..., en die even makkelijk rondstrooien..., als je het niet erg vindt deel ik liever m'n eigen visitekaartjes uit.
Daarnaast vertelt je telefoon meer over jou dan je (mogelijk) denkt.

En nu niet die dooddoener "Iedereen heeft al......" er is er ten minste 1 die het niet heeft en die kent ook nog een aantal anderen... Tja we zijn (nog) schaars.

En wist je dat je telefoon "voor het gemak" al je wifi access points in de rondte stuurt? (in de vorm mag ik met XXX verbinding maken?, mag ik met YYY verbinding maken? etc. dan hoeft het toestel nl, niet te wachten (tot 1 a 2 minuten) op een Beacon frame van een AP. dat zou al 1 - 3 minuten vertraging kunnen opleveren als er verbinding gemaakt zou kunnen worden....
Een winkel kan (en doen dat ook) gewoon zien dat persoon die AP's XXX en YYY zoekt vandaag al 3 keer langs gangpad 5, stelling 2 thv. item ... gestaan heeft.
Er is een optie om dat uit te zetten, maar die wordt stelselmatig uit de wpa_config op je toestel gewist.

En zo zijn er wel meer zaken die (namens jou) gepubliceerd worden.
hm. Er is een MAKKELIJKE interface om bv. in winkel centra even wifi/BT uit te zetten... (schakelaartje omzetten) niet eerst toestel unlocken en wifi zoeken en uit zetten, BT zoeken en uitzetten, scherm uit.
Zelfde voor cameras'...
Daarnaast wie zegt dat je android werkelijk het spul uit zet...? Bij de librem-5 is het betreffende chipje zonder power... Dus knap als je met een schakelaar voor de camera in de uit stand nog iets van beeld op kan nemen.
Daar kan software helemaal niets mee.... (het is natuurlijk wel even afwachten of ze het ook werkelijk zo gaan leveren....) alleen gooien ze dan wel hun hele bedrijf te grabbel als ze het niet doen...

Mogelijk is een nadere aanduiding welk vals gevoel van veiligheid je bedoeld...
Ja geweldig al die extra loss knopjes die ook weer snel kapot kunnen gaan en de kans vergroten op stof/water die het toestel binnen kan komen.
Deze telefoon is dan ook gericht op een andere markt, het is een niche. Het is ook de reden dat de telefoon zo duur is voor de hardware die het heeft: het is duur om een telefoon met zo'n lage markt te maken, en er moet nog software gemaakt worden (de Nextcloud en Matrix client bijvoorbeeld).

Veel mensen zeggen dat als Microsoft het al niet kan met de miljarden dollars die ze erin gegoten hebben, een bedrijf zoals Purism het al helemaal niet kan. Echter missen zij dus het feit dat dit op een totaal andere markt is gericht.
Er wordt ook vergeten dat er een participerende groep klanten is...
En dat dit niet een bedrijf is dat betaal-vee voor diensten zoekt.
2 miljoen stelt tegenwoordig vrij weinig voor.

Neem een half dozijn werknemers, verzekeringen, huur en vaste lasten etc. en na een jaar ben je door je eerste miljoen al heen. In het beste geval heb je voor dat geld een fatsoenlijk werkend OS.

Dan moet je de hardware etc. allemaal nog ontwikkelen. Al kunnen in China vast voor een appel en een ei ergens een OEM telefoon regelen.

Dus dan heb je uiteindelijk matige hardware met wat mazzel een goed werkend OS en geen mainstream apps.

Leuk voor de fanatiekeling maar om nou te zeggen dat de markt en het publiek elkaar eindelijk hebben gevonden? Nee.
De hardware is al ontwikkeld (als je bron pagina's bezocht hebt), de software is voor een deel ook al onderweg.
Levering staat op de agenda voor begin 2018... (dev kits), begin 2019 toestel.

Anderen hebben er beduidend meer problemen mee (ahem.. Saygus..., 3 jaar ontwikkel tijd...,
leuke specs maar geen toestel)...

(jaartal aangepast).

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 23 oktober 2017 18:58]

Moet zeggen dat 2 miljoen voor elke stretchgoal halen ook erg veel is, tenzij de naam Star Citizen is.
7th continent, een bordspel, haalde vorige week 7 miljoen op.
2 miljoen is niet eens genoeg om software uit te grond te stampen, laat staan een hele hardware lijn op te zetten.
OUYA had 8 miljoen en zie wat daar mee is gebeurd.
hangt er vanaf, als je een miljoen toestellen per jaar wil maken niet....
als je er een paar 1000 wil maken wel.
Sinds de OUYA is er ook wel wat veranderd...., er zijn meer shops die ook kleine batches aan kunnen, juist in de EU.
Kijk eens naar bv. de Pyra (of z'n voorganger, de Pandora palmtop...) vergelijkbare projecten....
Daarnaast Puri.sm bouwt al enige tij laptops (librem-13, librem-15 waarbij privacy voorop staat... dus ook met SME loze (of disabled) chipsets.
docker op deze telefoon met android?, ik ben een echte linux fan, maar whatsapp kan ik niet missen.
De familie, mijn werkgever enz.
Wire dan misschien?, is net zo veilig, maar vereist geen telefoon nummer.
Matrix is in dat opzicht nog iets beter, vereist ook geen mailadres (dat is evt. wel nodig als je password reset zou willen kunnen).
in de tweede alinea staat er 2 miljard ipv 2 miljoen
Begin 2019 moet de Librem 5 beschikbaar komen
Betekent in de praktijk dat je blij mag zijn als je 'm met kerst 2019 onder de boom vindt...

Crowdsourcing is leuk en er zijn hele interessante projecten, maar ik ben inmiddels door schade en schande wijs geworden. Ik doe alleen nog mee met haalbare, niet high-tech projecten. En zelfs dan nog weten ze het soms te verkloten. Een half jaar tot een jaar langer wachten is al lang geen uitzondering meer. Als je uiteindelijk je gadget hebt, heeft de rest van de wereld al maanden vergelijkbare (en soms betere) varianten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*