Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chuwi presenteert 2-in-1 met 10,8"-scherm en Windows 10 of Ubuntu

De Chinese fabrikant Chuwi heeft de Surbook mini aangekondigd, een 2-in-1-laptop annex tablet met een 10,8"-scherm en een processor van Intels Apollo Lake-generatie. Het bedrijf gaat de convertible leveren met naar keuze Windows 10 of Ubuntu.

De resolutie van het ips-scherm van de Surbook mini is 1920x1280 pixels. De Apollo Lake-processor betreft de Celeron N3450, een quadcore-soc die zijn werk op 1,1GHz doet. Het apparaat heeft verder 4GB ram en een opslagcapaciteit van 64GB. Chuwi noemt daarnaast de aanwezigheid van twee usb 3.0-poorten, usb type-c en ondersteuning voor dualbandwifi-ac.

De behuizing is gemaakt van aluminium, met een uitklapbare standaard van aluminium. Het bedrijf laat aan Tweakers weten dat de adviesprijs op zo'n 269 dollar komt te liggen, omgerekend en met btw is dat 277 euro. Nog niet bekend is of voor die prijs ook het toetsenbord en een stylus meegeleverd worden.

De aankondiging volgt op die van de Surbook, waarvoor het bedrijf in de afgelopen zomer een miljoen dollar via IndieGoGo ophaalde. De Surbook is een 2-in-1 met een 12,3"-scherm en een resolutie van 2736x1824 pixels. De prijs van dit model komt op ongeveer vierhonderd euro.

Chuwi is een Chinees merk dat zich probeert te onderscheiden met tablets en laptops met relatieve hoge specificaties voor een naar verhouding lage prijs. Het bedrijf bracht onlangs ook een Air-versie uit van zijn LapBook-laptop. Deze heeft een gelamineerd 14,1"-scherm met een full-hd-resolutie, een Celeron N3450, 8GB ram en een toetsenbord met achtergrondverlichting. Ook dit product wordt door het bedrijf met Windows 10 of Ubuntu geleverd. Het is voor omgerekend vierhonderd tot vijfhonderd euro te vinden bij Chinese webshops.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-10-2017 • 10:36

77 Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
Netjes, ik vind het fijn om te zien dat er steeds meer fabrikanten zijn die ook durven om Ubuntu te leveren als O.S. Dit jaar (en afgelopen jaar) zijn er daar veel van bij gekomen.

That said is dit een Chinees bedrijf en daar is Ubuntu/Linux leveren wat vaker een standaardoptie dan hier.

Toch wacht ik liever reviews af in deze zaak. Als de kwaliteit goed is en er weinig problemen zijn is het wellicht een leuk semi-tablet optie. Mijn huidige Note 10.1 heeft inmiddels een platte accu en heeft een vervanging nodig.
De verhouding linux/Windows is meer gebalanceerd in China?
Nee, geen idee waar Auredium het vandaan heeft maar als ik hier (in China)naar retail / online kijk dan is er zeer weinig keus wat betreft OS. Vrijwel alles draait Windows.

nu is Chuwi ook niet echt een bedrijf wat zich op de Chinese markt richt maar meer op de Westerse / Afrikaanse markt.
Ik vind het ook een mooie zet, maar ik vraag me wel af hoe Ubuntu hier op gaat werken. Canonical heeft immers de stekker uit Ubuntu touch/phone getrokken. De gewone Ubuntu zal wel werken met touch screens, maar dit lijkt ook een beetje een tablet te zijn. Iemand ervaring hiermee?
Allemaal leuk en aardig dat Chinese spul met aantrekkelijke prijzen, maar zolang dit soort merken geen lokale technische ondersteuning bieden vanuit Nederland/Europa raad ik iedereen af om hier je geld aan uit te geven. Heb zelf een paar jaar geleden een tablet voor ruim ¤200 gekocht bij BestGear. Geinig ding, maar na 10 maanden startte hij opeens niet meer op. Op papier lijken de garantievoorwaarden redelijk ok, maar in de praktijk krijg je nul ondersteuning en vragen ze vaak gewoon forse bedragen voor vervanging of reparatie. Je hebt geen poot om op te staan. Godzijdank heb ik als tweaker dat ding weer aan de praat gekregen na een hoop gedoe, maar ik koop het nooit meer.
Ik heb een Chuwi HiBook Pro 2 in 1 10" tablet die ook na een paar maanden niet meer wou opstarten. Voor 2 tientjes opgestuurd naar China en een paar weken later weer netjes gerepareerd retour. Dus kan prima hoor, zolang je nog garantie hebt. Ik draai er voornamelijk Android (kan switchen met Windows 10) op en daarvoor is ie snel genoeg met een prachtig scherm.
Ik heb de chuwi 12, wilde idd ook niet meer opstarten en is vreselijk traag. Toetsenbord erbij gekocht, maar werkte van geen kanten, moet minimaal 2x tikken en ook precies in het midden intoetsen. Toen maar een externe toetseneerd gekocht. Teruggestuurd na veel zeuren via AliExpress. Nog niet terug gekregen. Nadeel is dat het geen SSD inzit maar emmc geheugen. Zelf de surbook heeft geen SSD. Jammer, in principe is het scherm wel goed. Nooit meer een notebook of tablet uit China, ondanks dat het ogenschijnlijk goedkoper zou zijn.
Ik heb de Chuwi Surbook 12" (gekocht via indiegogo voor $380)

Mijn ondervindingen out of de box, dit ding is supertraag.
Maar ik heb hem dan ook gekocht voor te testen op het werk, niet voor dagelijks mijn ding mee te doen.
De touchscreen reageert heel slecht ook met de updated drivers die het probleem zouden oplossen.
na een volledige windows 10 update en hem een paar nachtjes te laten draaien voor eventuele indexing van bestanden etc... doet het er 2 a 5 seconden over voor een app te openen zoals Microsoft Edge, Firefox, Paint, zwaardere apps zoals Netbeans, The GIMP, ACDSee duren nog wat langer maar zijn onhandelbaar door de trage snelheid

het pijnlijkste van al was dat ik een usb-c hub gekocht heb en de Surbook de usb-c standaard niet respecteerd, zo is de usb-c lader van de Surbook
een millimeter groter in omtrek en 3 mm langer waardoor geen enkele standaard usb-c connector past en er gewoon los in zit zonder enig contact te maken

na 2 dagen was ook de behuizing krom getrokken door de warmte en begon hierdoor het scherm eruit te komen, dit heb ik gefixt door het terug te buigen maar opnieuw heeft het de neiging om zichzelf weer krom te trekken.

pen en keyboard zijn top kwaliteit en heb ik nog geen problemen mee ondervonden.

[Reactie gewijzigd door j3rry op 23 oktober 2017 18:29]

Ik heb geen ervaring met Chuwi producten. Maar voor de prijs die ze vragen bieden ze deftige specs waar je in Europa minimaal het dubbele mag neerleggen. Als hun apparaten een beetje fatsoenlijk werken mag voor die prijs garantie en service gestolen worden. Als tweaker lossen we een porbleem toch liever zelf op.

Vaak is het de bouwkwaliteit dat iets te wensen over laat. Simpel gezegd mag je ook verwachten dat een goedkoper product ook minder lang mee zal gaan. Maar als je alles een beetje ok behandeld gaan ze lang genoeg mee.
Ik heb dit voorjaar een Chuwi Lapbook voor m'n vriendin gekocht. Dat is een prima aankoop geweest. Prima laptop voor als je geen heel zware applicaties draait. Het ding ziet er verder keurig uit en is netjes afgewerkt. Ik zou zo weer een Chuwi product kopen.
Ja ik heb die ook. Ook de Apollo Lake versie.

Inderdaad, prima afwerking, alleen heeft bij mij het scherm wel lelijke witte plekken. Komt door druk, als ik de bezel een beetje indruk wordt het erger en als ik hem met mijn vingernagel wat weg trek dan verdwijnt het even. Maar ik zie nergens waar ik het scherm open kan maken om het permanent te fixen :X

Maargoed, je ziet het alleen op een zwarte achtergrond, en voor die 200 euro voor een laptop met Full HD IPS scherm blijft het gewoon een prima aanbod.

Ubuntu draait er trouwens out of the box perfect op.
Ik heb zelf juist gekozen voor de EZbook 3 variant van Jumper. Net zo iets als Chuwi maar dan met betere koeling en verder dezelfde hardware. Staat hier zelfs te koop in de V&A maar blijkbaar geven mensen toch liever het dubbele of meer uit aan een EU model. Iets dat ik iig niet goed begrijp...... :F
Die heb ik ook overwogen toen, hoe is die bevallen? Uiteindelijk ben ik voor de Chuwi gegaan omdat die hele goede reviews kreeg en ik over de Jumper minder info vond.
Inmiddels is er genoeg te vinden over de EZ-book 3 welke nu ook aan upgrade versie 3 of 4 zitten.
Nu is de opslag standaard te upgraden met een M.2 SSD.
Hij bevalt op zich prima maar ik kan niet alles behouden wat ik koop. :)
lokale technische ondersteuning bieden vanuit Nederland/Europa
Ja, maar dat kan je wel vergeten. Het is juist zo goedkoop, omdat daar onder andere op bezuinigd wordt.
via aliexpress krijg je er garantie binnen europa bij door allianz
Ik heb een Chuwi tablet uit china, gebruik ik al 2 jaar en doet het nog perfect.
Ik kan mensen dan ook Chuwi tablets aanraden, krijg je echt superveel waar voor je geld.
Jammer dat die niet in zwart te krijgen is en wat mij betreft liever rubberized behuizing ipv aluminium.
Tja, dat willen er wel meer, helemaal met Smart phones. Maar in de huidige glas/metaal craze en phablet maddness kan je dat wel vergeten.

In tablets en phones is het op het moment: Fashion over Function rather than Fashion by Functional and Practical Design.

Kijk alleen maar naar Notebooks, mensen juichen als de Batterij niet meer vervangen kan worden want "Volledig Glazen/Aluminium behuizing!" :(.

Een Chinees bedrijf zou dan ook wel gestoord zijn een rubberized 2-1 uit te brengen die goed in de hand ligt, stevig is en niet uit je handen flipt. Staat namelijk niet zo goed in de huidige trend en al helemaal niet in een webshop waar "FLASHY WOOOO!" dicteert hoe het er uit hoort te zien. Dus kan ze het gewoon niet kwalijk nemen dat ze voor "tried and true" gaan.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 23 oktober 2017 10:58]

De OnePlus One had een achterkant die niet van glas was, maar een sandstone achterkant had. Lag erg fijn in de hand. Lijkt mij de beste middenweg tussen volledig rubber en glossy plastic/glas.
Nadeel van de Sandstone achterkant is dat hij er na een tijd niet mooi meer uitziet. Het beste voor bescherming/grip is gewoon rubber met daarin een bandenpatroon.
Waarom een bandenpratroon? Zweet je zo erg? Profiel in banden geeft niet meer grip, het voorkomt alleen dat in bepaalde omstandigheden de grip minder vermindert.
Snelle jongens rijden niet voor niks graag op slicks als het ff kan.
ik vindt dat wel meevallen. Ik heb de OPO nu meer dan 3 jaar en het ziet er nog precies zo uit als bij aanschaf.
Die van mij al lang niet meer ondanks een hoesje.
Er staan wat vegen op die er niet af gaan. (Misschien had ik hem niet naar het strand moeten meenemen)
In het geval van smartphones lijkt me dit een minder groot probleem, immers gebruiken de meeste mensen toch een hoesje (en terecht imo).
En waarom nemen ze een hoesje? Omdat het een onpraktisch design van fashion over function is.

Je zou geen hoesje nodig moeten hebben. Maar als je hem dunner en dunner maakt, en dan ook nog van glas? Ja .... krijg je die paar MM er bij in een hoesje. Helemaal de "Hoesjes met batterij" zijn een oxymoron. Goeiemorgen geef mij die paar MM er maar bij in dikte zodat ik een normale batterij er in kan hebben met als added bonus: Steviger.

Nu moet hij nog steeds dikker want: Hoesje.

Daar komt bij, bijna alles wat geproduceerd word zijn phablets (en ja dat is de markt trend op het moment, en ik weet dat ik in de minderheid ben). Dus echt handzamer word het niet. Ook al knip je alles bezels er af en maak je hem 1mm dik, het blijft groot en lomp met 6 inch aan glas.


Maar zoals al eerder aangegeven: Ik ben in de minderheid, dus wacht wel af tot de craze van "1mm dik 7 inch scherm en glas" voorbij is. Komt vanzelf, wanneer iemand de glazen splinters uit zijn achterwerk moet halen omdat hij in tweeën brak en het als hagelschot in zijn bilvlees is beland :D. Ik beloof niet te hard te lachen :). (Het is mijn baas met een Lumia 650 al overkomen :D).
Omdat je je telefoon niet wil beschadigen, dat gebeurt ook gewoon bij kunststof of andere materialen. Er zijn smartphones zoals de Galaxy active welke je zonder kunt gebruiken, maar dat zijn nou niet echt ergonomische modellen.

Van mij hoeft een toestel helemaal niet zo dun te zijn, integendeel, heb liever een grotere accu, maar nog steeds zou ik er een hoesje omheen doen.
Het is voor mij een gebruiks object, beschadigingen neem ik voor lief. En ik heb nog nooit gehad dat mijn touchscreen beschadigde in mijn broekzak. Zowel mijn stokoude Lumia 920 of de voorganger Xpressmusic 5800 hadden geen enkele problemen. Die laatste heeft me toch wat klappen gehad zeg :P. gewoon weer in elkaar klikken, opstarten en GAAN MET DIE BANAAN! :P.

Jij hij was niet dun, nee hij had geen groot scherm, maar een TANK ondanks dat hij van plastic was :).

Een paar krasjes meer of minder, lig ik niet van wakker (again, gebruiksobject), maar het rare is, er zitten alleen op mijn Lumia krassen in het plastic, maar niet op mijn oude xpressmusic :P. Je zou denken dat dat "glas" helemaal niet zo krassen.

Ik zou zelf een rubberized phone van 4 inch scherm en normale (Dus niet te groot maar al helemaal niet te dun) bezels. Eentje die als hij een keertje flikkert, gewoon verder stuitert... of gewoon de klepjes in gecontroleerde crash als kreukelzone laat open flippen. Dat deed mijn Xpressmusic altijd :P. Dat gedroeg zich als "kreukelzone" en dan lag hij wel helemaal uit elkaar, maar je klikte het zo weer samen :).

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 23 oktober 2017 12:14]

Dan moet jij inderdaad naar een active -achtig model gaan kijken ;).
Ja maar ook daar zijn de het grote toestellen hoor. Ik wil liever geen chinees (echt de kwaliteit is wel goed, maar ben nogal een privacy nutter, en dus ben ik daar wat angstig over. Ik weet het aluhoedje :P). Maar ben op het moment een beetje aan het flirten met de iPhone SE. Alleen dat ding is zo verrekte glad! Wie dacht bij Apple dat dat een goede design decision was! :(. Alleen al een wat stroevere behuizing zou dat ding gelijk als "Must Buy!" voor mij maken :).
Dat kun je dus oplossen met een hoesje :p.

Je zou natuurlijk een Chinees kunnen kopen waar andere ROM's beschikbaar voor zijn, dan hoef je je daar geen zorgen om te maken, moet je alleen wel willen. Maar ik ben toch van mening dat veel Chinese toestellen van mindere kwaliteit zijn, al is dit bij de grote jongens als Xiaomi, ZTE etc niet zozeer het geval.
Maar waarom moet ik een hoesje kopen voor een design flaw!? Je kan me wat met je hoesjes :P (niet boos meer dat ik het raar vind.).

Ik ben eentje die vind dat een bedrijf als Apple, dat een zekere naam heeft qua functionaliteit en pragmatisme gericht design, dit gewoon in het ontwerp mee moet nemen. Maar Apple gaat steeds meer een Fashion kant op en andere fabrikanten lopen, omdat Apple volgen altijd nog lucratiever is dan zelf revolutionair zijn, er achter aan.

Het is gewoon je eigen executie documenten tekenen als je anders gaat doen en bijvoorbeeld een paar goed geplaatste rubber strips op je telefoon plaatst of een geribbelde achterkant op een tablet. Krijg je gelijk een review om de oren met "In een tijd van iPhone X kan dit ECHT NIET MEER!" :P.

Dus lopen ze wel weer achter Apple aan. Wat helemaal niet raar is gezien de huidige trend. En ja van Apple verwacht ik meer, omdat ze nog geen 7 jaar geleden hun design uit pragmatisme en minimalisme opzetten (en daarvoor ook). Daar lopen slimme jongens rond op de design afdeling, die moeten toch wat kunnen :).

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 23 oktober 2017 14:13]

Tja, telefoons worden nou eenmaal voor een specifieke markt gemaakt, helaas vallen wij tweakers daar steeds minder onder. Althans, er vanuit gaande dat wij functionality over form verkiezen.
Yes i know, het is een case, maar kijk eens naar de dBrand grip.
Ik gebruik mijn 6S Plus gewoon naakt hoor. Je moet een beetje voorzichtig met je dure spullen omgaan, iets dat veel mensen verleerd zijn :)
Erm. Ja natuurlijk het is mijn schuld en ik moet voorzichtig zijn. Dat ben ik verleerd. Het is niet dat de iPhones onnatuurlijk glad zijn. Nope.

Laten we dat eens doortrekken naar messen van de blokker.

Mooi zo'n aluminium glas handvat, moet je eens kijken hoe leuk dat in het keuken blok staat! OH NEE FLIPT ME UIT MIJN HAND! Ouch in mijn voet. Nou ja moet ik maar voorzichtiger zijn want dat heb ik verleerd.

Zie je het punt? Begrijp me niet verkeerd, je mag best zuinig op je spullen zijn, maar sommige dingen zijn gewoon verkeerd ontworpen. Een handvat hoort niet van glad metaal/glas te zijn maar stroever zodat je het beter vast kunt houden. En dat geld ook voor de zijkanten/achterkant van een telefoon. Natuurlijk, makkelijk schoonmaken is ook belangrijk, maar keuze van materiaal + en praktisch design is toch zeker belangrijk.

De gladheid van telefoon behuizingen en tablets is gewoon een design flaw. Zeker Apple moet dat beter kunnen.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 23 oktober 2017 12:42]

Maar zodra een fabrikant een toestel met een plastic omhulsels maakt en hem iets dikker laat zijn, dan kan ik je nu al zeggen dat reviewers ze laten vallen omdat ze niet in het verwachtingspatroon vallen en niet een wow factor uitstralen. Je haalt er hoogstens een 'ondanks het gebruik van plastic voelt het toestel toch hoogwaardig aan'. De oude Nokia Lumia's vond ik echt geweldig om te zien, jammer dat ze nooit echt van de grond zijn gekomen.
Jup, dat weet ik, ik zeg ook niet dat het alleen een probleem is van hype. Je ziet op tweakers ook vaak genoeg in de minpunten "BEZEL!" of "DIK!".

Dus ja dat werkt er net zo goed aan mee. Helemaal als een reviewer "In 2017 kan dat echt niet meer, zo 2010!". Zit ik vaak zo met mijn ogen te rollen dat het bijna een groene reactor word :P.
De reden waarom glas en aluminium gebruikt wordt heeft te maken met milieu impact.

Rubber komt nog steeds uit een boom en wordt daarnaast niet heel fair gewonnen. Net als met veel thee wordt er een hoop in slechte arbeidsomstandigheden gewerkt. Daarnaast is de verwerking van rubber zwaar giftig.

Daarnaast is het net als plastic ontzettend slecht te recyclen en kun je er moeilijk mee werken terwijl glas en aluminium heel makkelijk te verwerken zijn.
zelf ben ik niet zo bekend met tablets en 2 in 1, Maar als ik de pricewatch vlug bekijk lijkt mij 1,1 GHz aan de lage kant??
De turbo gaat tot 2.2ghz, zie hier de intel specs van de n3450.
Ik kocht in 2006 al een mac mini met een 1.5 ghz processor. Bijna 12 jaar geleden!
David, die Mac Mini van 2006 is dan ook minstens 4x zo traag als een zeer low budget tablet van 2017.
GHz'en zeggen niet zoveel.

Niet alleen dat maar de gehele system-on-a-chip (videokaart, i/o, cpu, geheugen controller enz) gebruikt zo'n 6 watt. Terwijl alleen de G4 CPU zelf al 19 watt opslokt. En alle onderdelen vergelijkbaar met de celeron system-on-a-chip zal richting de 60-70 watt gaan.

Kortom, de verstreken tijd is weldegelijk zichtbaar.
In dit segment is dit gebruikelijk.
Wil je een tablet of 2-in-1 met een M3 of M5, dan kom je al in een ander prijssegment terecht. Reken op zo'n 700 Euro voor een M3 met Full HD IPS-paneel.
Het werkt overigens prima hoor.
verkeerde plek

[Reactie gewijzigd door RogValk op 23 oktober 2017 12:11]

Voor die prijs best geinig, maar anders niet bepaald spectaculair. Als je een klein budget hebt en een 2-in-1 windows/linux pc wilt, heb je niet veel keus.
Mooi ding! :) Ook dat er nu een (makkelijk te verkrijgen) tablet is die out of the box volledige Ubuntu heeft zal het platform wel helpen. Hoe presteert die Celeron verder? Beter dan de Atom x5/7 reeks?
Ik zou zelf dat geld steken in een Pre-used Surface Pro 2/3 met een i5.

(Indien vindbaar).

[Reactie gewijzigd door Macboe op 23 oktober 2017 10:48]

Daar draait Linux erg verrot op. En dat is juist een van de verkoopargumenten van dit ding. Ik heb zelf een SP3 gehad (ook met i5) met Linux er op en hoewel het allemaal ging, was het een groot drama.

Rare problemen zoals in mijn tas spontaan aan gaan. Kom ik thuis, zit er een bloedhete tablet in mijn tas... :X Opeens toetsenbord en/of touchscreen niet meer herkennen (lekker handig als je full disk encryptie gebruikt en je het paswoord voor het booten in moet voeren). Rotatie die er opeens mee ophoudt. En zo kan ik nog wel doorgaan. En let wel: Dit zijn alleen de overgebleven problemen die ik niet heb kunnen fixen met configuratie en dergelijke. Want het kostte ook al een hoop moeite om hem een beetje normaal aan de praat te krijgen.

Ik heb hem uiteindelijk weer verkocht, want ik had hem speciaal gekocht voor Linux (ook tweedehands voor een prima prijs).

Dan heb ik toch liever zoiets als dit met out of the box support.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 oktober 2017 13:38]

Ik snap niet helemaal hoe deze 2-in-1 een 2-in-1 is. Voor mij zien de plaatjes eruit als een tablet die je op tafel kan zetten zoals elke tablet met een hoesje. Er kan een toetsenbord meegeleverd worden lees ik, maar kan deze vastgeklikt worden? Als het een los toetsenbord is is het dus niet meer dan een tablet met een los bluetooth toetsenbord. Waarom dan niet aankondigen als een tablet met Windows of Ubuntu?
Kan inderdaad vastgeklikt worden. Werkt op zich prima maar het toetsenbord is wel bijna net zo zwaar als het tablet en het combineert niet met een tablethoesje. Reden voor mij om het toetsenbord nooit te gebruiken. Anderen zullen het juist vrijwel altijd met toetsenbord gebruiken.
laptop annex tablet staat er, ik zie een tablet met standaard ingebouwd, voor laptop mis ik toch een toetsenboard. En een 10"laptop met 1920 heb je voor dezelfde prijs.
Kijkende naar de afbeeldingen van hun producten en benamingen maken ze net niet lijkende klonen van o.a. Apple en Microsoft producten. Lapbook Air = MacBook Air en Surbook = Surface.

Van een beetje afstand lijken hun producten bijna als de echte Apple/MS. Los daarvan lijken ze wel degelijke specs aan te beiden.

Tweakers zou hier een review van mogen doen. Voor de aangeboden prijzen we interessant.
Vergeet alleen niet dat er nog wel BTW bij komt als je hem importeert, plus kosten voor het behandelen. Want ze worden hier niet verkocht, je moet ze importeren uit China.