Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Essential verlaagt prijs van zijn smartphone 2 maanden na release met 200 dollar

Essential biedt zijn PH-1-smartphone vanaf nu aan voor 499 dollar. Toen het toestel zo'n twee maanden geleden uitkwam, was de prijs 699 dollar. Klanten die een toestel voor de volle prijs hebben aangeschaft, krijgen een tegoedbon van 200 dollar.

De snelle prijsverlaging lijkt erop te duiden dat het toestel niet goed wordt verkocht. Mogelijk heeft de fabrikant veel voorraad over. De nieuwe smartphonemaker heeft zelf geen verkoopcijfers bekendgemaakt, maar eind september claimde een analistenbureau dat de Amerikaanse provider Sprint in een maand niet meer dan vijfduizend exemplaren had verkocht.

De Essential Phone wordt alleen in de Verenigde Staten aangeboden bij de provider Sprint en in de webshop van Essential zelf. Amerikanen kopen veel vaker smartphones via een provider, maar Sprint staat bekend als het netwerk met de minste dekking. Het zou kunnen dat de Essential Phone relatief veel via de eigen webwinkel verkocht is.

In een blog maakt Essential de prijsverlaging bekend. Het toestel kost nu 499 dollar in de webwinkel van het bedrijf. Dat is omgerekend met btw op dit moment ongeveer 514 euro. Bestellingen via de website van Essential kunnen alleen in de VS geleverd worden. Nederlanders of Belgen die het toestel willen bestellen, moeten dat dus met een omweg doen.

Klanten die de Essential Phone voor het volle tarief hebben gekocht, krijgen een tegoedbon van 200 dollar die besteed kan worden aan producten van het bedrijf. Met dat bedrag kan bijvoorbeeld de 360-gradencamera worden gekocht, of het kan gebruikt worden als korting op de aanschaf van nog een Essential Phone.

De start-up van Android-medeoprichter Andy Rubin heeft zelf nog geen cijfers naar buiten gebracht over de verkopen van zijn Essential PH-1-telefoon. De Amerikaanse fabrikant begon vorige maand met de uitlevering van zijn eerste smartphone.

Rubin onthulde de smartphone op 3 mei. Het toestel, dat onder andere een Snapdragon 835-soc, een 5,7"-scherm, dunne bezels, een titanium behuizing en modulaire capaciteiten heeft, is het eerste product van het bedrijf. Eind augustus begon Essential na uitstel met het uitleveren van de eerste toestellen. Tweakers heeft een exemplaar geïmporteerd en publiceert dinsdag een review van de smartphone.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-10-2017 • 11:46

127 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (127)

Wijzig sortering
Van wat ik uit diverse reviews heb begrepen is dat de camera niet bijzonder goed is en hebben video opnames bijvoorbeeld geen stabilisatie. Mogelijk draagt dat ook bij of iemand $699 wil uitgeven voor een smartphone met een mindere camera.
De camera is prima, het after-processing algoritme echter niet. Dit is makkelijk op te lossen door de modded-Google camera te installeren, aldus XDA.
Link blijft maar laden, zal later eens opnieuw proberen
Ik zie niet in die post de reden staan eigenlijk, alleen dat veel mensen er last van hebben. Ik kijk de frontpage vaak in edge, maar dat werkt ook niet altijd. De forums van xda laden altijd snel. Je zou toch zeggen dat ze dat moeten kunnen maken?
Admin-edit:Linken of vragen naar onofficiële bronnen van software met copyright, gratis of niet, is niet toegestaan.
Lees de Algemene voorwaarden (art. 4.2.v) voor meer info.

[Reactie gewijzigd door Zeehond op 23 oktober 2017 19:45]

Voor $499 is dit een koopje. De iPhone X kost het dubbele. Jammer dat die niet naar Nederland komt voor deze prijs.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 23 oktober 2017 11:48]

Denk dat het kostprijs is om de verliezen te beperken.

Telefoon zullen ze niet zelf produceren,
en als je de producent iig (grotendeels) betaalt, heb je geen slechte naam. Kan Essentials of een van de mede-eigenaren zonder al te veel trammelant in de toekomst nog altijd bij (andere) producenten aankloppen.
Ik denk niet dat deze telefoon 499 kost om te maken, zelfs met alle r&d of marketing mee genomen. :p
Het is wel een verklaring om de verkopen op te krikken, zeker met de aankomende feestdagen en stevige concurrentie van Samsung en Apple.
Hij moet ook geen 499 kosten om te maken. De R&D kost op zich zal niet min zijn (je werkt er met meerdere mensen toch een hoop maanden aan) verschepen, herverpakken en verzenden is ook niet gratis. De deal met Sprint betekend vermoedelijk ook dat ze op die toestellen nog minder verdienen. Je hebt dan ook nog eens je RMA en support die betaald moet worden, ...
Of weer een bewijs dat de prijs van een toestel zeker niet de waarde van het toestel aangeeft en men prijzen hanteert in de wetenschap dat er genoeg gekken zijn die het willen betalen.
Smartphone fabriekanten kijken naar de prijs van hun concurrenten en hanteren dan ook maar die prijs.
Hoe verklaart men anders dat de prijzen van de 3 groten, Apple, Samsung en Huawei gelijktijdig duurder worden terwijl er nauwelijks veranderingen zijn.
is de iPhone X qua specs ook te vergelijken met de PH-1?

-- edit: ik bedoel natuurlijk maar te zeggen: in hoeverre kun je een android telefoon van $499 vergelijken met een iphone van $1000

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 23 oktober 2017 13:18]

Een telefoon die uit is vergelijken met een telefoon die bij verre van uit is...iets met appels en peren..
en de een draait een volkomen ander besturingssysteem dan de ander. Vind het ook niet een beste vergelijking. En de Iphone heeft een OLED scherm...

(Edit: laatste zin toegevoegd)

[Reactie gewijzigd door Arokh op 23 oktober 2017 11:59]

De focus ligt op dit forum toch over het algemeen meer op het ijzer i.p.v. de totale oplossing?
Dat zou kunnen, maar daarmee verklaar je nog niet het fiasco van Windows Mobile (ook op dit forum over het algemeen), terwijl die toestellen extreem veel waarde boden voor hun geld qua hardware. (en voor mij ook qua software) :-)
Dat was het punt nou juist, de software. Over het uiterlijk is al veel te zeggen, maar de mensen die denken dat alles via een webbrowser zou moeten (en kunnen) gaan vind je buiten de IT beheerders niet zo veel.
nee dat denk ik inderdaad ook niet. Ik ben ook een uitzondering, vind al die lijsten met apps minder intuïtief werken dan de browser. Op mijn desktop gebruik ik ook geen Apps (terwijl die er wel zijn natuurlijk)
Dit is geen forum, dit is een nieuws-site. Forum is de andere kant op ->>.
https://www.gsmarena.com/...Phone1=8710&idPhone2=8858

Voor zover ik kan zien zijn ze vrij gelijkaardig in specs maar dat wilt niet alles zeggen natuurlijk.
Behalve de 2x zo snelle cpu in de iphone, de true depth camera, meest moderne gezichtsscaner. En dan nog de zaken waar we niks van af weten, brightness scherm, color reproduction, camera kwaliteit etc.
Alleen in geekbench en die haalt de factor can iOS optimalisatie er niet uit. Android is vrij zwaar maar biedt dan opzich ook meer. Dat moet met iets betaald worden. In dit geval performance van de cpu.

Beiden maken gebruik van de ARM architectuur en dus soortgelijke performance.
Beiden maken gebruik van de ARM architectuur en dus soortgelijke performance.
Weinig doordacht statement. Je denkt dat een Atom en een Core i7 ook dezelfde performance hebben? Of een Intel en een AMD processor?
Specifiek hier hebben beide telefoons een processor die de ARM instructieset gebruikt. Het design van de processor is echter heel verschillend.
De performance ook.

Daarnaast:
- De crossplatform benchmark zou niet goed zijn als benchmark als het voornamelijk door 'iOS optimalisatie' daar goede waardes haalt.
- Wat biedt Android meer dan iOS (in het OS zelf) waar de gewone gebruiker wat aan heeft?
Ik had er wel dieper op in kunnen gaan maar vond het niet zo relevant. ARM biedt verscillende chip designs als referentie en beiden Qualcomm en Apple zullen ongetwijfeld hun chips hebben gebasseerd op het laatste referentie chip ontwerp. Dus de performance per klok tik zal niet extreem veel verschillen. Dus dan blijft de kloksnelheid, geheugen etc nog over. Ook dat ligt dichter bij elkaar.

Apple had wel even een echt voordeel toen het direct inzette op 64bits en Qualcomm heeft daar even mee gewacht waardoor zo uit mijn hoofd de performance bij de 810 of 820 nog op dat gebied tegen viel maar dat is nu ook aardig bijgebeend.

Wat de verschillen tussen iOS zijn en Android? Moet ik dat echt gaan uitleggen? Android is echt opgezet als een volwaardig besturings systeem dat vele appraten moet kunnen ondersteunen, daardoor heb je een hele driver layer tussen het besturings systeem en de hardware zelf zitten. Daartussen nog een API layer. Relatief weinig apparaat specifieke optimalisaties.

Functioneel kan de gebruiker overal bij met Android en iOS niet. Dat zorgt in totaal dus voor een slanker besturings systeem met iOS wat uiteraard daardoor ook vlotter kan draaien op diezelfde hardware. iOS apps hebben direct geheugen toegang, GPU toegang etc wat Android niet heeft. Mede daardoor heb je weinig muziek applicatie toepassingen op Android want er is teveel geluids latency door die hele driver en API laag tussen Android en de hardware.

Uiteindelijk zorgt dat gewoon voor een betere benchmark score dan bij Android waarbij tig modules op de achtergrond allemaal delen van e CPU opeist. Zelfde reden waarom iOS minder geheugen nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Rin op 23 oktober 2017 14:38]

Apple heeft eigen cores, geen getweaked reference design. Ze halen maar dan dubbele performance op singlecore, dat lukt niet met enkel wat tweaken.
(Geekbench A11 single 4213, multi 10117 Snapdragon 835 single 1903, multi 6309 (wel in verschillende devices, blijkbaar andere powerprofiles))

Over Android vs iOS: De kernel van Apple is ook voor verschillende devices met een driverlaag, met daar bovenop een API laag. Het feit dat Google nu komt met de losgekoppende lagen in Oreo zou de mogelijkheid hebben geboden in de oudere varianten om mooi te optimaliseren.

Waarom denk je dat Apps op iOS direct geheugentoegang of GPU hebben? Er zit netjes een OS tussen. Misschien dat Android dat onhandig heeft opgezet en is het daardoor zwaarder?

Maar een slecht geoptimaliseerd OS zou je niet een factor 2 mogen opleveren in benchmarks die proberen om de hardware performance te meten (zoals memcopy).
(En die 'modules die op de achtergrond draaien' kunnen dat mooi op een multicore processor op een andere core, dus zou de singlecore performance dan sowieso goed moeten zijn).
Waarom ik denk dat apps op iOS direct toegang hebben? Omdat Apple dat zelf aangeeft en het ook blijkt uit de API's die zij bieden. De Metal API heeft niet voor niets "Metal" het is namelijk een zeer minimale laag om toegang tot de GPU te hebben, developers kunnen direct de GPU functies oproepen zonder tig lagen door te gaan die de code meoten interpreteren.

Software kan prima dubbele prestaties uitwijzen. Als de CPU 2x zo zwaar voor de functies die geekbench opvraagd belast worden om die code te draaien zijn de scores daar ook naar.

Het is een feit dat iOS een veel slanker besturings systeem is, daar ga ik niet eens de discussie over aan. Nogmaals iOS draait al zeer degelijk op 1gb aan ram. Bij Android hik je dan constant tegen de problemen aan nu.

Apple heeft eigen cores gebasseerd op een referentie ontwerp maar het blijft vast houden aan het ARM raamwerk.

Duidelijk geen developer.
Ik vrees dat dit soort aannames echt pijnlijk kunnen zijn op een site als Tweakers:
Duidelijk geen developer.
Ik volg al 20 jaar hardware benchmarks en de verschillen tussen OS'en zijn bij CPU benchmarks altijd zéér minimaal. Met name omdat de achtergrondtaken bij een multicore CPU niet door de main thread afgehandeld worden en bij single thread je nou eenmaal maar één core test. De mensen die de benchmarks zijn echt geen amateurs en als er iets mis was met de testmethode was dat al lang aangetoond.

Een bijkomend probleem is dat alle benchmarks in C of C++ geschreven zijn terwijl de meeste Android apps gebruik maken van Java wat ondanks alle rookgordijnen en spannende verhalen al jaren nog steeds gemiddeld 30% trager is dan vergelijkbare C of C++ code. iOS apps gebruiken voor CPU intensieve taken traploos door Objective-C(++) direct C of C++. Ook is Swift doorgaans sneller dan Java doordat de datastructuren geoptimaliseerd zijn voor performance (o.a. structs vs classes) om dichter bij een vergeleken met C aanvaardbare performance te komen.

Dus de synthetische benchmark voor Android is eigenlijk in werkelijkheid nog een tandje erger doordat de software laag inderdaad bij normaal gebruik veel meer multitaskt en van een vanuit performance oogpunt inferieure programmeertaal gebruikt vergeleken met de programmeertaal waarin de benchmark geschreven is.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 24 oktober 2017 17:22]

Ik vrees dat dit soort aannames echt pijnlijk kunnen zijn op een site als Tweakers:
Had het wel beter kunnen onderbouwen (vaak niet zoveel zin in wanneer ik het op een mobiel post en bronnen copy/pasten dan een ramp is). maar dit soort aannamens vind ik tegenwoordig op Tweakers dat een hoop van de die hard kern is verloren wel gerechtvaardigd.
Ik volg al 20 jaar hardware benchmarks en de verschillen tussen OS'en zijn bij CPU benchmarks altijd zéér minimaal. Met name omdat de achtergrondtaken bij een multicore CPU niet door de main thread afgehandeld worden en bij single thread je nou eenmaal maar één core test. De mensen die de benchmarks zijn echt geen amateurs en als er iets mis was met de testmethode was dat al lang aangetoond.
Als dit daadwerkelijk het geval zou zijn, zouden er bijvoorbeeld geen grote verschillen zijn in laten we zeggen games die op Windows, OSX en Linux draaien, maar hierin zijn juist enorme verschillen te zien die soms zelfs tot 300% aan prestatie variaties laten zien. Dit is dan ook meteen mijn punt dat optimalisatie voor een OS en of systeem zeer belangrijk zijn en dat is iets wat Geekbench mist. Het is nooit zwart op wit aangetoond maar hier zijn al jaren lang vermoedens over door hardware testers. Of neem jij het serieus dat een smartphone een aardig vlotte laptop voorbij kan streven qua performance? Want dat is wat Geekbench ons nu verteld namelijk.
Een bijkomend probleem is dat alle benchmarks in C of C++ geschreven zijn terwijl de meeste Android apps gebruik maken van Java wat ondanks alle rookgordijnen en spannende verhalen al jaren nog steeds gemiddeld 30% trager is dan vergelijkbare C of C++ code. iOS apps gebruiken voor CPU intensieve taken traploos door Objective-C(++) direct C of C++. Ook is Swift doorgaans sneller dan Java doordat de datastructuren geoptimaliseerd zijn voor performance (o.a. structs vs classes) om dichter bij een vergeleken met C aanvaardbare performance te komen.

Dus de synthetische benchmark voor Android is eigenlijk in werkelijkheid nog een tandje erger doordat de software laag inderdaad bij normaal gebruik veel meer multitaskt en van een vanuit performance oogpunt inferieure programmeertaal gebruikt vergeleken met de programmeertaal waarin de benchmark geschreven is.
Klopt als een bus, maar het gaat al mis bij het OS zelf. Heb mee mogen werken aan een gitaar opname/efect app wat veel gebruikt is op iOS (zelf aan de interface overigens). Draait allemaal erg mooi op iOS mede door de tools die Apple beschikbaar stelt. Helaas was deze app onmogelijk te porten naar Android omdat er fors meer lagen tussen de hardware, OS en software zitten waardoor we met meer dan 100ms aan latency opgescheept zaten en buffer problemen. Dit terwijl de kern hardware meer dan voldoende zou moeten zijn om het te draaien. Na ruim een jaar ontwikkelen was er nooit een oplossing voor gevonden en dus de ontwikkeling gestaakt. Ondanks dat de markt zeer groot is.
laten we zeggen games die op Windows, OSX en Linux draaien
Ik zeg ook niet voor niets CPU benchmarks. CPU's hebben geen drivers nodig, GPU's wel. Nog los van hoe de conversie gedaan is en alle andere software stacks die gebruikt zijn in de game even goed zijn.
Of neem jij het serieus dat een smartphone een aardig vlotte laptop voorbij kan streven qua performance?
Intel loopt al jaren te sukkelen. Een i7 uit 2012 is gewoon echt prima vergeleken bij de nieuwere CPU's van Intel. Niet vreemd dat AMD en Apple ze inhalen. Nog een voordeel is dat ARM gewoon een beter ontwerp was om te beginnen.

Je kunt geen score in Geekbench halen die niet mogelijk is. Apple kan spelen met batterijverbruik, hitteproductie, achtergrondprocessen uitschakelen maar die score moét door de CPU zelf gehaald worden.
CPU benchmarks hebben geen drivers nodig maar optimalisaties helpen enorm. Google maar wat Linux vs Windows server 2016 benchmarks en zie de verschillen.

Deel is het waar wat je over Intel zegt, maar een hoop vergeten dat die 6 generaties verschil onderhand per keer toch 10% brachten. Een Sandy bridge kan alleen enigzins meekomen na een flinke overclock maar is dan alsnog langzamer.

Ik zou ARM geen beter ontwerp noemen, in ieder geval niet voor een zeer algemene workload.

Zolang er niet op 1 besturings systeem getest wordt kan je niet oprecht eerlijk vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Rin op 24 oktober 2017 22:38]

De Metal API heeft niet voor niets "Metal" het is namelijk een zeer minimale laag om toegang tot de GPU te hebben, developers kunnen direct de GPU functies oproepen zonder tig lagen door te gaan die de code meoten interpreteren
Da's leuk, maar niet onderdeel van de Single/Multi test.
Daarnaast wil je wel dat het OS de controle houdt, anders kan 1 rogue app de hele systeem laten crashen.
Het is dus zeker geen 'directe toegang'.
Software kan prima dubbele prestaties uitwijzen. Als de CPU 2x zo zwaar voor de functies die geekbench opvraagd belast worden om die code te draaien zijn de scores daar ook naar.
Klopt. Echter zal de benchmark code niet 100% van de tijd en enkel OS calls doen.
Wellicht is een bepaalde OS call bij Android langzamer, maar je verwacht dat low level hardware achtige benchmarks voldoende werk doen om de tijd die het timing framework vraagt nihil te maken. Voorbeeld is om memory te preallocaten.
Het is een feit dat iOS een veel slanker besturings systeem is, daar ga ik niet eens de discussie over aan.
Maar wat is 'slanker'? Beter opgezet, betere keuzes gemaakt? (Ik denk bijvoorbeeld dat een JVM op Android een dubieuze keuze is).
Wat jij echter zegt is dat Android veel meer (voor de gebruiker) functies heeft. Mijn vraag was dus welke.
Apple heeft eigen cores gebasseerd op een referentie ontwerp maar het blijft vast houden aan het ARM raamwerk.
Waarom denk je dit? Apple heeft een architectuur licentie, net als Qualcomm. Ze mogen dus zelf cores ontwerpen.
Duidelijk geen developer.
Wie bedoel je hier mee? Jezelf?
Ik ben software developer op een VLIW DSP die ik in assembly moet programmeren, dus ik weet wel iets van lowlevel cycles besparen...
Ik denk dat de meeste mensen niet doorhebben dat Qualcomm later met ARM begonnen is dan Apple. De Newton had een CPU nodig en dat werd de ARM, dat consortium is door Apple opgezet.
Metal was een voorbeeld, naar vrijwel elk stukje hardware kan door iOS op deze directe manier benaderd worden. Nogmaals dit is de reden waarom muziek applicaties wel werken op iOS maar op Android een ramp zijn. Tuurlijk is er bescherming binnen het OS. Maar het is een zeer efficient OS, in dat opzicht kan Android er echt niet aan tippen. Androi dheeft als pluspunt naar mijn mening dan ook alleen de openheid.
Apart. Android is een schilletje bovenop de Linux kernel.
Ondanks dat ik wat problemen heb met de Linux mentaliteit (GPL en zo) denk ik wel dat de Linux kernel ontwikkelaars weten wat ze doen.
Zolang het OS zelf constant calls van de CPU vraagt zal een benchmark nooit het uiterste er uit kunnen trekken.
Als je de benchmark goed opzet kun je dat vaak compenseren.
Een kale Android bezet de CPU wanneer actief al gauw 25% van de CPU calls en pakt de helft van het geheugen bij 3GB. Android heeft de neiging alles te gebruiken wat het kan gebruiken ongeacht de hoeveelheid apps die draaien en gaat het opdelen zodra je meer opent.
25% is wel veel, maar levert je nog steeds niet die factor 2 verschil in de benchmarks.
Android houdt bijvoorbeeld een file manager open voor direct toegang tot de opslag ten allertijde en de mass storage driver blijft ingeladen. Voordeel voor de gebruiker, je kan zonder software zoals Itunes lekker op je telefoon browsen en er muziek op knallen. Nadeel in dit geval, het kost extra cycles om die drivers etc actief te houden.
Dat zou weinig cycles moeten kosten zolang je niets met de filemanager GUI doet.
Een onderliggend filesystem heb je natuurlijk ook bij iOS.
Of bijvoorbeeld Android maakt gebruik van losse launchers, bij iOS is dit direct ingebakken, dus je kan iets wijzigen VS iets is helemaal verweven in het OS en daardoor efficienter.
De applicatie op iOS heet Springboard en is dus gewoon een app.
(Dat je hem niet kunt wijzigen is iets anders).
Ze geven zelf aan welke ARM architectuur zij gepakt hebben. In het geval van de A9X bijvoorbeeld 2 ARMv8-A cores.
Nope, ze hebben de ARMv8 instructieset. Dat is niet hetzelfde als een reference core die ARM gemaakt heeft.

[...]
Zelfde geld voor de PowerVR GPU bijvoorbeeld.Dat zij het mooi verpakken in een goed SOC ontwerpt maakt niet opeens de CPU core zelf helemaal custom.
De PowerVR GPU die ze gebruiken in de A10/A10X heeft operaties die de gewone PowerVR niet ondersteund (half precision). Die lijkt dus customized.
De A11 heeft een GPU waar ze van zeggen dat ze die zelf hebben ontworpen.
We zullen (waarschijnlijk op Anandtech) nog wel horen in hoeverre dit een volledig dan wel customized ontwerp is...
Dan verbaasd mij je uitspraken want het lijkt mij overduidelijk dat Android letterlijk een vet varken van en OS is wat een hoop onnodige zaken draait voor de veelzijdigheid die het daardoor biedt.
Ikzelf denk ook dat Android log is, echter niet dat het daardoor veel 'veelzijdigheid biedt' voor de gewone gebruiker, maar ook niet dat dat het verschil kan verklaren in de benchmarks van de A-processoren en de Snapdragons/Exynossen/etc.
Ik denk dat Apple gewoon veel siliciumoppervlak (= geld) kan en wil uitgeven voor hun SoCs.
[...]

Apart. Android is een schilletje bovenop de Linux kernel.
Ondanks dat ik wat problemen heb met de Linux mentaliteit (GPL en zo) denk ik wel dat de Linux kernel ontwikkelaars weten wat ze doen.
Ze weten zeker wat zij doen maar het heeft dezelfde problemen als wat bijvoorbeeld game PC's vs consoles ook hebben. Terwijl di enu zelfs dezelfde architectuur hebben. De optimalisaties voor specifieke systemen vs een OS geschikt maken voor vrijwel alles wat er bestaat kost gewoon performance. In het geval van gaming gaf John Carmack toen hij nog bij ID nog werkzaam was dat je dardoor al gauw 30% van de perfromance verliest.
[...]

Als je de benchmark goed opzet kun je dat vaak compenseren.
Vindt Geekbench dan ook helemaal geen goede benchmark en het laat duidelijk voorkeuren zien. Een Apple A10 gaat dan ook echt niet beter presteren dan een ULV Core I7 CPU wat volgens de huidige topscore lijst wel zo zou moeten zijn. De A10 scoort hoger in Geekbench.
[...]

25% is wel veel, maar levert je nog steeds niet die factor 2 verschil in de benchmarks.
Maar dat is een kale Android, een Galaxy S7 uit de doos gebruikt meer bijvoorbeeld.
[...]

Dat zou weinig cycles moeten kosten zolang je niets met de filemanager GUI doet.
Een onderliggend filesystem heb je natuurlijk ook bij iOS.


[...]

De applicatie op iOS heet Springboard en is dus gewoon een app.
(Dat je hem niet kunt wijzigen is iets anders).
Maar dit zit dus direct ingebakken, geoptimaliseerd en wel. Al die kleine zaken bij elkaar opgeteld brengt uiteindelijk een groot resultaat. Springboard is echt part van het OS al in de kern.
[...]

Nope, ze hebben de ARMv8 instructieset. Dat is niet hetzelfde als een reference core die ARM gemaakt heeft.
Dat is niet wat chip analysten zeggen, het chip ontwerp lijkt alsnog gewoon op ARM cores gebasseerd te zijn. Maar Apple heeft inderdaad niet de kantjes ervanaf gelopen.
[...]


[...]

De PowerVR GPU die ze gebruiken in de A10/A10X heeft operaties die de gewone PowerVR niet ondersteund (half precision). Die lijkt dus customized.
De A11 heeft een GPU waar ze van zeggen dat ze die zelf hebben ontworpen.
We zullen (waarschijnlijk op Anandtech) nog wel horen in hoeverre dit een volledig dan wel customized ontwerp is...
Dat doen vrijwel alle moderne GPU's nu. Is volgens mij gewoon een trend in GPU land? Maar kan dat niet met zekerheid zeggen. De PS4 pro is 1 van de eerste systemen die dat doet.
[...]

Ikzelf denk ook dat Android log is, echter niet dat het daardoor veel 'veelzijdigheid biedt' voor de gewone gebruiker, maar ook niet dat dat het verschil kan verklaren in de benchmarks van de A-processoren en de Snapdragons/Exynossen/etc.
Ik denk dat Apple gewoon veel siliciumoppervlak (= geld) kan en wil uitgeven voor hun SoCs.
Zolang alleen Geekbench echt deze enorme verschillen laat zien heb ik geen reden om anders te zien dan wat ik nu doe. Voor de huis tuin en keuken gebruiker zal iOS niet minder dan uitstekend zijn. Maar ik denk wel dat een hoop Tweakers meer willen van het besturings systeem.
[...]
In het geval van gaming gaf John Carmack toen hij nog bij ID nog werkzaam was dat je dardoor al gauw 30% van de perfromance verliest.
Maar is die 30% vergeleken tussen 2 verschillende consoles? Of ten opzichte van de raw iron mogelijke performance?
En nog steeds: 30% is niet meer dan een factor verschil. Ik denk dat de Apple A-processoren geweoon bruut snel zijn...


[...]
Vindt Geekbench dan ook helemaal geen goede benchmark en het laat duidelijk voorkeuren zien.
Andere benchmarks laten ook dit verschil zien.
Antutu: 226,058 met als volgende de OnePlus 5 met 181,507.
Ook de anderen laten de performance van de A11 zien, maar heb even geen tijd om te zoeken
Maar heb je anders andere benchmarks die de verschillen andersom laat zien?
Een Apple A10 gaat dan ook echt niet beter presteren dan een ULV Core I7 CPU wat volgens de huidige topscore lijst wel zo zou moeten zijn. De A10 scoort hoger in Geekbench.
Waarom niet? En wanneer geloof je het wel? De A11 is bruut. Veel van de benchmark items zijn gewoon vergelijkbaar met elkaar, zoals memcopy. Als een van de twee daar sneller in is, dan klopt dat toch?
Het grootste verschil tussen een telefoon een een laptop is de beschikbare koeling. Oftewel: Hoe lang kan een device full power draaien zonder throtteling.

[...]
Maar dit zit dus direct ingebakken, geoptimaliseerd en wel. Al die kleine zaken bij elkaar opgeteld brengt uiteindelijk een groot resultaat. Springboard is echt part van het OS al in de kern.
Maar geen onderdeel van de kernel. Gewoon een losse app. Dat optimaliseren is dus ook mogelijk voor de launchers van andere bedrijven. Of zeg je nu dat alleen Apple kan optimaliseren? Ik geloof daar weinig van... (Ondanks dat ik een Apple gebruiker ben).
Dat is niet wat chip analysten zeggen, het chip ontwerp lijkt alsnog gewoon op ARM cores gebasseerd te zijn. Maar Apple heeft inderdaad niet de kantjes ervanaf gelopen.
Ik begreep van de reviews dat de cores zelf ontworpen waren. Dat verwacht ik ook, gezien het snelheidsverschil tussen de A-cores en de concurrentie. Lijkt mij ook niet dat je een factor 2+ haalt door wat tweaken.
Maar van welke cores zijn dan volgens jou de A11 Monsoon en Mistral cores afgeleid?
Dat doen vrijwel alle moderne GPU's nu. Is volgens mij gewoon een trend in GPU land? Maar kan dat niet met zekerheid zeggen. De PS4 pro is 1 van de eerste systemen die dat doet.
Wellicht in consoleland. De PowerVR GPU had het nog niet, Apple heeft dat toegevoegd voor de A10 in iPhone 7.
Zolang alleen Geekbench echt deze enorme verschillen laat zien heb ik geen reden om anders te zien dan wat ik nu doe. Voor de huis tuin en keuken gebruiker zal iOS niet minder dan uitstekend zijn. Maar ik denk wel dat een hoop Tweakers meer willen van het besturings systeem.
Het is dus niet alleen Geekbench.
Maar hoeveel Tweakers zijn er? En hoeveel daarvan willen daadwerkelijk hun telefoon tweaken en custom roms flashen?
(Het aantal Tweakers dat daadwerkelijk custom roms zelf kan maken en niet alleen maar op de compile knop kan drukken zal ongeveer op 1 hand te tellen zijn).
En effectief zorgt die 2x zo snelle CPU voor een meer dan 2x zo goede performance doordat iOS veel efficienter is dan Android (logisch, want iOS hoeft maar met een beperkt aantal apparaten te werken).
Je hebt gelijk, maar dat is alleen bij synthetische benchmarkt. In normaal gebruik scheelt het eigenlijk niets.Ook de kopers kijken echt niet naar de benchmarks bij Iphone vs de rest. Het is meer een design item met een zeer goed ecosysteem. Ook heerst bij veel mensen nog steeds het gevoel dat iOs net wat beter werkt en de apps net wat minder crashen, alhoewel dat eigenlijk niet zozeer meer is.
Crashende apps ben ik sowieso al een aantal jaar niet meer tegengekomen op Android hoor ;)
Wat boeit die gezichtsscanner als niemand hem gebruikt? Behalve bij iPhone X omdat je daar geen andere keus krijgt.
De gezichtsscanner zit alleen in de iPhone X...
Android heeft al heel erg lang unlocken met gezichtsherkenning erin zitten, maar dit werkt toch net even anders dan de toepassing van Apple. En logischerwijs bestond het al, ik geloof dat geen enkele technologie bestaat die geïntroduceerd is op een telefoon en daar ook volledig voor ontworpen is. Misschien afgeronde schermen?
Overigens vraag ik me af hoe deze discussie van Essential Phone naar unlock mogelijkheden van de iPhone X is gegaan.
deze heeft geen OLED, dat zou voor mij een dealbreaker zijn. En de camera schijnt minder te presteren.

edit: ik vind -1 wel heel heftig. Ik reageer alleen op een andere post die vraagt hoe vergelijkbaar de 2 telefoons zijn. Jeetje.

[Reactie gewijzigd door Arokh op 23 oktober 2017 12:30]

OLED heeft vaak geen natuurgetrouwe kleuren. Doe mij maar een IPS-LCD.
je hebt goede en slechte oled schermen, net als goede en slechte LCD schermen.

Een goed OLED scherm kan wel degelijk goed zijn in realistische kleuren
Lijkt mij ook dat het realisme van de kleurweergave voornamelijk een kwestie van kalibratie is. Daarnaast kan OLED 100% zwart laten zien, hoef je met een LCD niet te proberen.
Naja de killer feature zou het scherm moeten zijn van de Iphone X, dus tsja voor 500 euro minder, doet het er niet veel voor onder.
maar dat is dan ook een OLED scherm he, en deze niet. End e camera schijnt slechter te zijn.

Voor mijn zijn OLED en de camera de allerbelangrijkste zaken op een telefoon. Dus dan kan het deze niet worden.
Ja oke goed punt, maar neem aan dat je hiervoor altijd een Samsung etc hebt gehad en geen Apple? Gezien die nooit oled gehad heeft tot nu (en nog uberhaupt op de markt moet verschijnen)?

just curious...
Zit aan de Lumia's, al enkele generaties (die hebben al wel langer OLED) Daarvoor had ik inderdaad een Samsung Galaxy S2 (lang geleden, en daarvoor zelfs de eerste Iphone zelf uit het buitenland gehaald voordat hij hier was). 1 uitstapje gemaakt naar de iPhone 5S via mijn werk, maar dat werd hem voor mij inderdaad niet. Niet per se vanwege het scherm (hoewel mijn Lumia 950 een van de beste schermen heeft die er zijn) maar ook het systeem vond ik niet zo fijn van Apple.

Maar ik begin me nu wel te oriënteren op een opvolger voor mijn Lumia, omdat Windows natuurlijk is gestopt mobiel min of meer. Dus ik zal weer een keus moeten gaan maken tussen Apple en Android, en weet het nog niet.
niet echt, maar de iphone X is 1100 euro, veel te duur voor wat het is.. bij de essential krijg je een stuk minder, maar voor 500 euro is dat echt wel een mooie telefoon.

voor mij zou het een prima telefoon zijn voor 500 euro.. al ben ik bang dat de support wegvalt.. omdat het bedrijf omvalt.
Heel eenvoudig, je legt ze naast elkaar, je haalt er wat benchmarks overheen. Vergelijkt andere features en eigenschappen zoals gewicht, scherm, featureset.

En dan leg je dat in een tabel naast elkaar en maak je een waardering over al het gemeten.

En zo heb je een iPhone van ¤ 1000 vergeleken met een telefoon van ¤ 500.
In weet niet of deze phone alle 4G frequenties ondersteund die in Nederland gebruikt worden.

Er zijn trouwens zat goede telefoons onder de ¤500 maar ja iPhone is een merk hé.
Dat doet hij:

LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 11(1500), 12(700), 13(700), 17(700), 20(800), 21(1500), 25(1900), 26(850), 28(700), 29(700), 30(2300), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500), 42(3500), 43(3700), 66(1700/2100)
Ik heb de S8 ook voor ¤490 bemachtigd bij de Media Markt. Als je een beetje op de aanbiedingen let kun je heel wat besparen.
Nee, iPhone is een model. Apple is het merk
"iphone" is wel degelijk een merk.
dit is ook op te merken aangezien de naam "iphone" als een handelsmerk is geregistreerd.

een "iphone 6 64GB black" is een model.

vergelijking
Wat jij zegt is dat "Knor" een model is en "unilever" het merk
maar in werkelijkheid is de "knor" een merk en is "know wereldgerecht kip tandori" het model (model niet te letterlijk nemen in deze)
Een handelsmerk is wat anders dan een merk(naam). Knor is een handelsmerk van Unilever namelijk, en in deze dan ook een merknaam.
In dit geval hebben jullie beiden ongelijk: Knorr is het handelsmerk/merknaam.
/offtopic.

Voor 500 dollar/euro is dit wel degelijk een leuk toestel als je het met anderen vergelijkt met soortgelijke specs. Misschien leuk ter vervanging van mijn 6P die al bij 35% batterijcapaciteit uit valt...
of voor ¤10 een nieuwe batterij kopen en nog een jaartje met je 6p doen ;)
nee hoor, dit is een bug in de 6P helaas...vriend van mij heeft 'm op reparatie gestuurd...
Hoezo bug. Mijn accu zelf vervangen en werkt weer als nieuw. Kosten 6 euro.
Is ook een optie inderdaad. Echter heb ik videootjes gezien waarin ze dat zelf deden waarbij je een redelijk hoog risico hebt je schermconnector te vernachelen. Dus beter laat ik het dan doen. Moet alleen nog een betrouwbare partij zien te vinden die het kan doen terwijl ik wacht. Want ik wil mijn telefoon niet opsturen of langer dan 1 dag missen, vooral voor zoiets niet.
hij had 'm via iBood gekocht, terug daar naartoe. Het duurde lang om onderdelen te krijgen en boden hem een Mate 9 aan. Die heeft ie genomen.
Daarom doe ik juist liever zelf, ik ben veel voorzichtiger met m'n spullen dan een "monteur". Een betrouwbare partij zoeken is heel lastig. De drmobile's gaan echt niet zuiniger met jouw spullen om dan jezelf.
Ik was in een half uurtje klaar, viel echt reuze mee.
Oh jij bent zeker een van die mensen die denken dat de iPhone gekocht wordt door mensen die niet beter weten.
Is dat niet met ieder product het geval? Geen zin om in alle details te verdiepen maar gewoon kiezen voor hetgeen wat anderen om je heen aanraadden óf juist de goedkoopste deal.
Weten niet wat ze missen? Behalve een paar honderd euro dan :o

Toch even serieus:
Misschien is het tactischer om te stellen dat de meeste consumenten de trend volgen. Het is zeker niet beperkt tot iPhone gebruikers of smartphones. We doen het zelfde met kleding, auto's, boodschappen en ga zo maar door.
Wat ik zelf belangrijk vindt is dat ik tevreden ben met wat ik heb (of ik nu beter weet of niet). Een ik weet 100% zeker dat een heel groot deel van de gebruikers erg tevreden is met hun iPhone. Dat vind ik trouwens best een paar honderd euro waard.

Zelf ben ik trouwens een die-hard Android fan.
Heeft er veelal mee te maken in hoeverre degene die het zegt voor het een of het ander staat. Zo zal een VVD'er een andere VVD'er niet zo snel buitenspel zetten of veroordelen omdat het van dezelfde partij is. Het zit ook wel een beetje in de aard van het beestje om vooral te verdedigen wat je hebt omdat je anders misschien wel toegeeft aan dingen die je zelf niet wilt zien.

Android heeft ongetwijfeld voordelen tov iOS bijvoorbeeld. Andersom ook wel. Ik ben geen Android gebruiker en zal dit vermoedelijk ook nooit worden. Ik denk dat we als "tweakers" misschien bovengemiddeld meer vragen naar aanpasbaarheid bijvoorbeeld. Echter is het voor veel mensen toch gewoon een "mobiel" waarmee je kan mailen, whatsappen en foto's/video's maken. Dat doen ze allemaal wel dus in dat opzicht is er weinig aan de hand.
Ik ben ook android "fan" en hoef absoluut geen apple spul, maar moet bekennen dat het andersom net zo erg is hoor:)
Ik ben anti Android. Maar nooit meer een Apple device voor mij. Liever Android ellende doorstaan dan Apple ellende doorstaan.
Dan heb jij de afgelopen 10 jaar ook geen android toestel aangeraakt. Zelf heb ik juist met mijn iPad dat veel bugs en glitches heb ondervonden. Virussen nog nooit gehad of gezien op beide platformen. Vaak liep mijn Nexus 6p nog wel beter dan mijn iPhone 7!
iets met appels en peren vergelijken ???
Meer Apples met Essentials vergelijken.
Waarom moet je het over de iPhone hebben? Het artikel gaat toch om de Essential?
Nou valt wel mee hoor, recent de S8 gekocht voor 375, zo goedkoop is 499 Dollar nu ook weer niet.
Als je gaat vergelijken met Apple's waanzin prijzen, vind je alles goedkoop.

Overigens is ook 375 nog steeds prijzig, want een Vernee mix 2 kost maar 160 Euro... En daar kan je ook alles mee.
Die prijs is wel excl. sales tax, via Amazon voor 545 euro in Nederland (wat nog steeds een goede prijs is)
Inderdaad. $499 is inderdaad een koopje. Ik ben benieuwd naar de review.
Hij bedoelt de review waar Tweakers het over heeft in het artikel, die morgen gepubliceerd wordt.

Ik heb ook al die van MKBHD bekeken, maar ben ook benieuwd naar deze review morgen...
Inderdaad, de review van Tweakers. Natuurlijk zijn er tal van andere reviews gepubliceerd, maar ik prefereer de review van Tweakers.
Ik krijg steeds minder hoop dat deze telefoon naar Nederland komt.. voor 499 dollar is het echt een koopje en zou ik deze telefoon graag willen proberen!. maar deze verlaging zegt mij dat het een mislukt product is en waarschijnlijk verkopen ze de voorraad die ze nog hebben en dan is het klaar.

via ebay is de telefoon wel te koop voor 599$ maar dan komt er allemaal nog onzin tax bij en is die 700+ $ dus ook niet echt de moeite waard..
Edit: gereageerd op de verkeerde comment

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 23 oktober 2017 11:57]

545 euro in Nederland via Amazon en die 'onzintax' betaal je in Amerika ook nog bovenop die 499 dollar maar het percentage is afhankelijk van de staat waar je woont.
Essential is een challenger en dan moet je of vergelijkbare performance voor minder geld of beter performance voor hetzelfde geld leveren. Beide doen ze niet. Ik denk dat de oprichters eens een MBA moeten doen (of op z'n minst Markering for Dummies moeten lezen) voordat ze nog eens zoiets doen. Of iets echt nieuws gaan doen. Het blijft redelijk onbegrijpelijk waarom je als nieuwkomer actief wilt worden in een commodity markt.
ook weer zo'n telefoon die door koppelverkoop met Sprint niet verkoopt.

RIP Palm Pre |:(
jaaa ze zeggen dat er niet veel van zijn verkocht...

https://www.gsminfo.nl/bl...ntial-phone-verkoopt-niet

Ze zeggen maar 5000 keer, ik weet niet of dit echt waar is maar als er alleen al dit soort geruchten rondgaan weet je dat het slecht gaat.
Pirima telefoon, maar als iemand mij zou vragen om een goede telefoon tegen de 500$ te vinden zou ik nog steeds opzoek gaan naar een goede S8 deal.

Met alle nadelen van de OS van Samsung, je hebt een camera die werkt zonder gedoe, een analoog audio uitgang die sinds de S8 wel goed is, en het is geen concept.

Edit: off-topic,
De audio problemen met se S7 en voorgangers waren exclusief voor de Snapdragon variant, de Exynos had altijd een DAC van Wolfsom (nu cirrus Logic), het is geen LG QuadDAC maar wel goed.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 23 oktober 2017 13:02]

Jammer van de camera... Essenstial koos ervoor de 2-3 jaar oude budget IMX258 sensoren te gebruiken, die zelfs de goedkopere Chinese merken achter zich hebben gelaten.
Voor dit bedrag zou ik hem zeker kopen, maar nog niet leverbaar in Europa, iemand enig idee wanneer dit zal zijn?
Als het zo slecht gaat als de geruchten, waarschijnlijk helemaal niet meer. Als het waar is, dan is dit gewoon snel de voorraad kwijt raken op break even en dan stoppen met de hele toko.
Via Amazon.com kan je hem gewoon bestellen en wordt hij ook maar Nederland verstuurd.
https://www.amazon.com/Es...ntial%2Bphone%2Bph-1&th=1
Hoe zou het nu met de termijn en frequentie van updates zitten?
Ik, persoonlijk, vind het een super mooi toestel. Zou hem voor deze prijs graag hebben, maar wel met service.. Dus garantie en min android 9 en 10.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True