Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mozilla gaat zich op 'mixed reality' richten

Mozilla gaat een ontwikkelprogramma voor 'mixed reality' opzetten. De organisatie wil ervoor zorgen dat headsets, frameworks en tools samenwerken zodat webontwikkelaars eenvoudiger vr- en ar-applicaties kunnen maken.

Volgens Mozilla gaat het met virtual reality voor het web wel goed, dankzij onder andere WebVR, dat inmiddels ondersteund wordt door Firefox, Edge, de GearVR, en frameworks als A-Frame en ReactVR. "Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden van augmented reality", aldus Mozilla.

Volgens de organisatie is er geen manier om een enkele webpagina te maken die in kan haken op de mogelijkheden van zowel vr-brillen en ar-varianten zoals de HoloLens en smartphones met ARKit als ARCore. Mozilla's Mixed Reality-programma moet hier verandering in brengen met specificaties, browserimplimentaties en diensten die op elkaar aansluiten.

Mozilla heeft een eerste aanzet gedaan om tot een WebXR-api voor browsers te komen. Deze breidt de WebVR-mogelijkheden uit met eigenschappen voor augmented reality, zoals de verschillende manieren waarop de omgeving van de gebruiker in kaart gebracht wordt. De organisatie heeft een WebXR Viewer voor iOS ontwikkeld die ARKit inzet voor webpagina's die de api gebruiken. In de toekomst volgt ondersteuning voor andere platformen.

Daarnaast breidt Mozilla de mixedreality-ondersteuning van zijn browsers uit. Zo kan Firefox voor de desktop voortaan overweg met de ar-headset van Meta en komt er een mobiele browser met de mogelijkheden om 3d-beelden met de camerabeelden te vermengen. Deze baseert Mozilla op zijn Servo-project.

Door

Nieuwscoördinator

34 Linkedin Google+

Reacties (34)

Wijzig sortering
Hun eigen VR framework (Aframe) heeft al ondersteuning voor AR in de vorm van AR.js.

Mocht je aan de slag willen gaan met WebVR dan is Aframe wel een aanrader. Je bouwt VR scenes in een aantal regels HTML code. Het is gebouwd op Three.js, een populaire WebGL library.
Klopt, heb ik ook eens iets mee gemaakt.
"Proof of concept" om mijn Ikea lichten aan/uit te zetten adhv AR (redelijk nutteloos ja ;) )
Link: https://github.com/wimvdc/Tradfri_AR

Enige jammere is wel het marker-based verhaal (je scenes worden op een marker getoond).
Maar het werkt wel vlot een eenvoudig, zeker een aanrader om wat mee te spelen.
MR / AR lijkt het nieuwe mode-woord... iedereen is bang om de volgende boot te missen.

MS heeft overigens een aardige stap in de goede richting gedaan; de FOV van hun Holo is verdubbeld waarmee één van de grootste kritiekpunten (te weinig zicht) is weggenomen.
Het is dan ook een belangrijk iets. In tegenstelling tot VR kan AR in het dagelijks gebruik heel nuttig zijn, denk bijvoorbeeld aan navigatie met aanwijzingen in je omgeving, of technische toepassingen waarbij je objecten direct in 3d ziet en volledig rondom kan bekijken.
En terecht, als je niet mee gaat in de ontwikkelingen kan je al snel overbodig zijn.

Zie IE- > firefox -> Chrome
Of hoe Nokia niet snel genoeg mee ontwikkelde in de smartphone markt.
Leuke is dat Mozilla nu een standaard probeert te maken voor AR op het web, terwijl we al 20 jaar VRML hebben...

Begin jaren '90 van de vorige eeuw heb ik aardig wat gestoeid met deze Virtual Reality Markup Language - maar de browser support was beperkt dus het heeft nooit doorgezet.

Je kon er - zeker voor die tijd - echter wel toffe dingen mee doen, interactive 3d - gerenderd in VRML en dat in tijden dat canvas / css / etc... nog niet eens bestond...
Dit is gewoon een evaluatie, prima toch? VRML (-1997) is dus al weer 20 jaar oud en heeft ook een opvolger gehad (X3D, -2010). WebVR is weer uit 2014 en WebXR in 2017. (jaartalen wikipedia)
Maar dat is toch altijd zo? Je moet er vroeg bij zijn om een foothold te krijgen in de markt. Anders ben je te laat.

Layar was er ook vroeg bij, maar ik hoor nog weinig van ze, misschien waren ze hun tijd gewoon te ver vooruit. Nu dat Apple er brood in ziet springt iedereen er in.
Mooie toevoeging! MR wordt op steeds meer plekken toegevoegd. ben benieuwd naar het uiteindelijke succes. :)
Het vervangt de smartphone, mark my words!
net zoals in de nieuwe SAO film? Waarbij iedereen zo'n amusphere achtig ding opzette om AR/MR mogelijk te maken?
Vond het wel een ontzettend gaaf concept, zoals het in die film tot uiting kwam!

P.S.
De film heet Sword Art Online - Ordinal Scale, zeker de moeite waard.
Bril > lens uiteindelijk
Deze had geen van beide :) Dit was een interface die direct aan je grijze massa dingen voorschotelde.
Dus geen bril of lenzen.
http://www.otakutale.com/...o-Release-Spring-2017.jpg
Ik heb liever dat ze zich gaan richten op het maken van een goede browser. De kwaliteit van Firefox is minder geworden, meer vastlopers en onverklaarbare vertragingen.
Wat is het verschil tussen AR en Mixed Reality?
Vroeg ik me ook af.

"In theory, mixed reality lets the user see the real world (like AR) while also seeing believable, virtual objects (like VR). And then it anchors those virtual objects to a point in real space, making it possible to treat them as "real," at least from the perspective of the person who can see the MR experience."

Bron: https://www.recode.net/20...gmented-and-mixed-reality
Laat ze zich liever op hun core business richten. Firefox gaat al sinds versie 3.5 steevast achteruit in gebruikservaring. Nu met nòg meer bloat want het is nog niet langzaam genoeg. Geen idee waar om ik nog FF gebruik (ook al is het beter dan google's botnet browser).
Om er vervolgens achter te komen dat ze een hele goede desktop browser hebben gemaakt die niemand meer gebruikt omdat anderen nieuwe dingen hebben gedaan?
Er is absoluut een markt voor een hele goede desktop browser zonder de nieuwste buzzwords. Dat was wat Firefox vroeger zo aantrekkelijk maakte: een degelijke core browser met uitgebreide support voor addons zodat je zelf al die nieuwste features naar hartelust kan toevoegen. Nu is die core browser lang niet meer zo goed en dat is funest voor de ervaring. Er vervolgens nieuwe features na nieuwe features op blijven stapelen omdat de rest dat ook doet gaat het onderliggende probleem niet fixen.
Ze hebben het "onderliggende probleem" anders vrij radicaal aangepakt. Ik bedoel ze hebben "even" de engine vervangen door 1 geschreven in Rust nog wel. Dat is toch een vrij grote onderneming.
Ze hebben het "onderliggende probleem" anders vrij radicaal aangepakt. Ik bedoel ze hebben "even" de engine vervangen door 1 geschreven in Rust nog wel. Dat is toch een vrij grote onderneming.
Tegelijkertijd werken daardoor veel add-ons niet meer, waardoor zelf uitbreiden ook weer moeilijker wordt omdat uitbreidingen van vroeger mogelijk nu niet meer werken.

Ik draai Quantum nu al een tijdje draaien. Prestaties zijn goed, en het handjevol add-ons dat ik gebruik zijn ondertussen allemaal geconverteerd en werken. Ik kan mij echter voorstellen dat dat niet voor alle gebruikers zo makkelijk gaat.
Zonder Quantum hadden ze XUL en dergelijke er ook wel uit gehaald. De enige zeer grote addon die echt geen aandacht lijkt te krijgen is DownThemAll! en tot zo ver is deze zonder alternatief. Voor de rest hebben ze allemaal (nu bijna allemaal gesloten) bugs op de bug tracker gehad om ze werkend te krijgen.

Het gaat op zich nog best prima: https://arewewebextensionsyet.com/
Die maken ze tegenwoordig toch al zelf niet meer helemaal. Niet genoeg mankracht/geld, maar dan wel op VR/AR gaan richten?
Geen idee waar om ik nog FF gebruik
Mwahh...die extensies zijn toch best handig...alhoewel er tegenwoordig wel dat onheilspellende "legacy" bij staat. Maar inderdaad, die bloat ellende die door je strot wordt geduwd maakt Mozilla niet bepaald sympathieker. Laatst ook weer die nieuwe screenshot tool eraf geflikkerd die opeens in m'n toolbar stond. Verrassing :( Ongewenste ongevraagde toevoegingen behandel ik als virus.
Geeft de nieuwe beta (57) eens een kans. (Wel de screenshots, maar goed voorheen moest dat een addon zijn, en hij zit sowieso in een menu waar je alles instopt wat je niet direct nodig hebt)
Geen idee waar om ik nog FF gebruik (ook al is het beter dan google's botnet browser).
Misschien omdat het beter is dan Google's botnet browser? Dat zeg je zelf!

En vrijwel alles is beter dan Explorer, en bijna alles is completer dan Edge. Opera zit in de marge, Safari is er alleen voor macOS en iOS. Dus is FF nog niet zo'n gekke keuze.
Misschien omdat het beter is dan Google's botnet browser? Dat zeg je zelf!
Ja, maar ondertussen is dat zowat het enige voordeel van firefox.
Na 3d-tv en VR is nu Mixed Reality het nieuwe buzzword. Waait wel weer over. Mozilla kan zich beter richten op hun core business, gezien hun marktaandeel in de browsermarkt al een tijdje aan het slinken is.
Dit is wel een van de snelst groeiende ontwikkelingen!
Alleen dan moeten bedrijven wel zoals deze geen potje er van maken...
Anders krijg je dat het bij ene browser wel werk en bij ander niet net als bij internet Explorer!
... want VR en AR hebben het zo goed gedaan in de laatste jaren. Het hele VAMR verhaal wordt het zelfde als 3dtv... 1 grote miskleun.
Wat is er mis met de huidige FireFox browser?
Jammer van die pluginsysteem-wissel maar verder is er idd niet veel mis mee. Ik blijf op firefox - uti gewoonte. De 64-bit versie is behoorlijk veel sneller geworden ook. Die plugin's dat is weer even zoeken naar nieuwe versies - maar dat begint eigenlijk nu goed van de grond te komen - op één na - nl. die ik gebruik om de firefox 1.1 look en feel te behouden - ik heb't niet op die menu's aan de rechterkant - echt niet. Een gui eens ie goed is - moet in beton gegoten worden!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*