Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaars Apple sluiten zich aan bij WebVR-groep

Door , 15 reacties

Diverse ontwikkelaars van Apple hebben zich aangesloten bij de groep die WebVR ontwikkelt, een manier om in een browser omgevingen in virtual reality te laten zien. Apple is de laatste grote browserbouwer die zich aansluit bij het initiatief.

Er zijn drie ontwikkelaars van Apple bij de groep gekomen, merkt een Google-ontwikkelaar op. Apple heeft zelf nog geen uitspraken gedaan over de ondersteuning van WebVR in Safari. Behalve Chrome-ontwikkelaar Google zitten er ook mensen van Mozilla, Microsoft en Samsung in de groep, naast mensen van providers als Vodafone en het Japanse KDDI.

De groep werkt aan de ontwikkeling van WebVR. De WebVR-api biedt onder meer toegang tot de positie en oriëntatie van de vr-headset, terwijl de bijbehorende Gamepad-api toegang biedt tot de input van controllers voor virtual reality. Door het aanbieden van de api's is het mogelijk om toepassingen voor virtual reality te maken die gelijk werken in diverse browsers voor vr-systemen. Het initiatief voor WebVR kwam van Mozilla.

Reacties (15)

Wijzig sortering
Dit zegt uiteraard nog niks; Apple trekt zich van diverse W3C standaarden helemaal niks aan en probeerde zelfs standaarden met prior-art (onderdelen van HTML5) te patenteren.

Laten we hopen dat hieruit echt een universele standaard volgt in plaats van proprietary technologie met bijbehorende patent royalties!

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 6 juli 2017 15:36]

Als alleen Apple dit zou doen viel het allemaal nog wel mee. In werkelijkheid heeft het 20 jaar geduurd om van HTML4 naar een W3 HTML spec te gaan en dat lag echt niet alleen aan Apple.

Overigens zijn er ook al 20 jaar VR-achtige plugins, door zowel onbetekenende clubjes als marktdominante molochen beschikbaar gemaakt.

Het probleem is niet zozeer een gebrek aan een standaard maar eerder dat de toepassingen tot nu toe niet interessant genoeg waren om populair te worden.
Met alle respect aan zowel Web als VR, weet ik nou niet of dit echt een standaard moet worden, word je straks overal doodgegooid met VR websites, net zoals momenteel mobiele websites, terwijl daar eigenlijk helemaal geen goeie reden voor is.

En ik hou mn hart vast voor alle onzinnige VR social media troep die er dan aan gaat komen.
Ik ben bang dat die VR websites er toch wel komen.
Het hebben van een standaard zorgt er voor dat je niet met allerhande plugins komt te zitten, versie verschillen en weet ik veel wat.

De komst van een standaard als CSS heeft er niet voor gezorgd dat daardoor meer en slechtere sites zijn gekomen. Eerder omgekeerd; "vroegah" waren er een ontiegelijke hoop sites die er prima uitzagen in Internet Explorer, maar zodra je aankwam met een alternatief moest je maar hopen dat er iets leesbaars in beeld kwam.

Standaardisatie maakt slechte webontwikkelaars niet goed, maar de kans op bagger wordt wel kleiner omdat die slechte ontwikkelaars allemaal dezelfde standaard (proberen te) volgen.
Net als HTML5, nu heb je ook minder plugins en andere rommel meer nodig omdat de standaard het al af kan handelen
Ik ben ook voor standaardisatie. Heb net een Vive aangekocht en, alhoewel er nog niet veel trek in is, zie ik het een plek krijgen naast TV's/laptops/tablets/desktops, of misschien zelfs een vervanger van TV. Zonder standaard komt dat er natuurlijk niet van.

Ik ben momenteel bezig een DHZ-regenmetertje aan het thuisnetwerk te hangen en de resultaten ervan WebVR weer te geven. Een gimmick natuurlijk, maar qua software valt het eigenlijk wel goed mee. Tot nu toe heb ik de resultaten op m'n website (VPS) kunnen weergeven met énkel JS/HTML/CSS en een beetje SQL. Dat was nooit zo simpel geweest zonder al die standaardisatie. Laat maar komen zeg ik!
Op zich natuurlijk een heel terecht punt wat je hier hebt, maar ik zie dan liever dat er op software gebied wat meer mee gedaan word, er is bijv SteamVR (op zichzelf ook weer een goed voorbeeld van 'goede standaardisatie') maar er is dan weer niet een goeie standaard manier om daar gebruik van te maken, kijk naar een Unity of UE4 (allebei goeie engines, daar niet van, behalve natuurlijk erg gericht op games ipv algemeen VR) en de verschillen tussen gebruik van SteamVR in die 2 engines zijn weer veel te groot.

Dan zie ik liever een 'VR (game) engine' ontstaan, waar alle partijen aan samen werken, en je een leuke IDE bij krijgt die ook gemaakt is op het ontwikkelen van VR content, en waar je vervolgens software uit kunt compilen voor de verschillende platformen waar ondertussen VR op aangeboden word (steam, android, ps4, etc)
Dit kunnen potentieel zinvolle samenwerkingen zijn, door het breedgedragen aan te pakken. Dus multiplatform, echter door de toevoeging van Vodafone ook op connectiviteit.
Meer afhankelijkheid van het internet zou dat kunnen betekenen voor die toepassingen. Dat ziet Vodafone wel zitten.

Maar als ar/vr toch minder sensationeel is dan we denken, wat komt erna? Hologram met haptic feedback? Toch OLED om een filmpje beter te zien?

Of moet ar/vr zo doorontwikkeld zijn dat tegen de tijd het prijstechnisch en functioneel marktklaar is we het eigenlijk niet meer willen? Of ziet het er domweg gewoon een beetje gek uit als je iemand met zo'n set in het park ziet rennen.
Kunnen ze dan ook meteen even aansluiten bij andere web-groepen waar ze nog buiten vallen (of moedwillig progressie tegenhouden?)
Je kunt op deze pagina zien welke medewerkers van Apple zich aan hebben gesloten: https://www.w3.org/community/webvr/participants o.a. Brandel Zachernuk, die o.a. een twitter account heeft met daarop o.a. brainstorm Youtube-filmpje over tekstverwerken in een VR-wereld: https://twitter.com/zachernuk

Gaaf om te zien in dat filmpje is dat hij op 3:47 aan toont dat het Xerox Star OS van 1982 reeds elementen in zich had waar nu eerst met VR in de buurt gekomen wordt.
link naar het filmpje aub
https://t.co/UtcJVQEEzK at your service! :P Staat gewoon op zijn twitter account, vandaar dat ik er geen linkje naar toe gaf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*