Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse studenten ontwikkelen vr-ervaring voor volledig lichaam

Door , 63 reacties, submitter: solenoid

Studenten van de Nederlandse Saxion Hogeschool hebben een virtual reality-ervaring ontwikkeld voor het hele lichaam. Dit deden zij in samenwerking met drie bedrijven, en onder de naam Project Myron. Op 12 juli wordt het project gedemonstreerd.

Voor Project Myron werd samengewerkt met de bedrijven Xsens, Manus VR en XMG voor de benodigde hardware. Daarbij ging het onder andere om een computer voor de benodigde rekenkracht, een vr-bril, handschoenen om vingerbewegingen te meten, en sensoren om de bewegingen van het lichaam te volgen.

Het lukte de studenten om in twintig weken tijd een werkend prototype te ontwikkelen. Project Myron bestaat uit een pak waarbij er een computer op de rug wordt gedragen, waardoor er vrij bewogen kan worden; er zijn namelijk geen kabels die aan externe apparatuur moeten worden gekoppeld.

Er is al een korte video beschikbaar die laat zien hoe een shooter met het vr-pak kan worden gespeeld; het spel volgt daarbij de bewegingen van de speler. Een uitgebreidere demonstratie volgt op 12 juli, wanneer de studenten Project Myron zullen demonstreren in het stadion van FC Twente. Wanneer een commerciële versie van Project Myron beschikbaar komt is nog niet duidelijk; de studenten hebben het vr-pak namelijk ontwikkeld voor onderzoeksdoeleinden, al wordt er wel gekeken naar het bieden van een 'vr-ervaring'.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

08-07-2017 • 11:39

63 Linkedin Google+

Submitter: solenoid

Reacties (63)

Wijzig sortering
Toffe ontwikkelingen, maar hoe is dit anders dan een pak van VREE met Manus handschoenen en een MSI rugzak PC op je rug?

http://www.vree.world/
Ik heb Vree al ooit eens getest, maar dit gaat met een Gear VR zonder backpack. :)
Ik heb Vree al ooit eens getest, maar dit gaat met een Gear VR zonder backpack. :)
De spelers die ik zelf meegemaakt heb hadden wel degelijk een rugzak pc om, het is wel zo dat in principe de VR bril niet veel bijzonders hoeft te zijn aangezien het pak van Xsens de meeste tracking wel doet.

Het prototype wat gedemonstreerd werdt had veel potentie, een van de spelers zat te jongleren met z'n pistol terwijl hij aan het dansen was en dat zag je gewoon allemaal semi vloeiend terug in de game.

De uitwerking van het spel zelf is nog redelijk basaal maar daar draait het geloof ik niet echt om, zodra dit prototype verder uitgewerkt wordt kun je dit in principe zo naar unreal tournament porten (afgezien van het feit dat springen wellicht nogal raar blijft aanvoelen) of welke andere arena shooter dan ook, dat is namelijk meer de icing op de cake.

De concept zul je wellicht niet zo 1,2,3 in de huiskamer van de gemiddelde consument gaan vinden maar commercieel zul je dit natuurlijk perfect kunnen gebruik voor militaire trainingen, brandweer en politie (serious simulation) en natuurlijk bestaat er nog altijd de hoop op de terugkeer van de arcade hal (alleen dit maal met VR).
VR wordt al lang voor serious simulation gebruikt en er zijn al verscheidene systemen voor op de markt (kijk maar eens naar RE-Lion bijv.).

Er zijn ook al een paar VR arcades (ook in Nederland), die andere tracking oplossingen hebben. Zo'n zweterig gebruikt pak aan trekken lijkt me niet zo fris (denk aan een bowling schoen).

[Reactie gewijzigd door Meessen op 9 juli 2017 00:20]

Inderdaad zijn er een paar demo's van VREE met de Gear VR, maar volgens mij heeft de techniek van de tracking niet per se te maken met Gear of welk VR-systeem ook. Een rugzak op je rug maakt je minder wendbaar, dus volgens mij is het dan ook minder tof om VREE te demonstreren, maar volgens mij kan je er exact hetzelfde mee.
Precies (kwam zelf ff niet op de naam).

Daarnaast kosten die xsense pakken een vermogen, waardoor dit soort systemen veel te duur zijn voor normaal gebruik. (Wilde het zelf ook maken een paar jaar geleden, maar de hardware was te duur)
Doet mij denken aan 'The Void' :)
Daar heb ik het idee deels op gebaseerd (nav een hands-on ervaring van 1,5 jaar geleden) - ware het niet dat je daar je omgeving ook fysiek kan aanraken en gebonden bent aan een vaste tracking opstelling.

Beetje jammer dat wij (The Virtual Dutch Men, een VR Studio) in het artikel dan ook helemaal niet worden genoemd... ik heb het oorspronkelijke idee verzonnen en heb persoonlijk alle partijen bij elkaar gebracht en ben ook betrokken geweest tijdens de hele ontwikkeling van dit VR Arena concept...
Pardon? We zijn gewoon partner in het geheel en staan op de projectwebsite ook zo vermeld. Artikel klopt momenteel gewoon niet.
En dat het niet enkel bij een idee bleef maar ook daadwerkelijk werd uitgevoerd is dus precies waar deze Tweaker voor heeft gezorgd.

Sorry maar er is heel wat denkwerk en netwerken vooraf gegaan voor het concept aan de uiteindelijke studenten werd gepresenteerd. Uiteraard hebben ze er uiteindelijk een eigen draai aan gegeven, maar goed - ik hoef mij gelukkig niet te verantwoorden hier.

Geslaagd eindresultaat iig!
Het artikel doet vermoeden dat het om vrij beweging in de -ruimte- gaat, terwijl de mannetjes in de video alleen maar op hun plek staan. Na het zien van de video lijkt dit pak meer bestemd te zijn om lichaamsbewegingen vast te leggen.

Eigenlijk dus was gyroscopen en accelerometers in een pak? Wat is hier de meerwaarde van?
Het gaat ook om vrij bewegen in de ruimte: de arena is 25x25 meter. De reden dat de filmpjes dat niet laten zien: er was niet genoeg ruimte.

Aangezien de pakken zonder tussenkomst van externe (optische) sensoren werken is er een kleine drift aanwezig (bij veel bewegen is dat ca. 1 procent). Iedere speler heeft dus z'n eigen "real-life" blanco speelveld van 25x25 meter - die dus in VR worden samengevoegd tot 1 arena van 25x25 meter.

Volgende week woensdag gaan we het eea demonstreren icm met een ruimte waarbij dus wel vrij kan worden rondgelopen: in theorie hoeven de spelers dus ook niet in de buurt van elkaar te zijn: alles zou via internet kunnen verlopen.
Maar stel je hebt een loopband kun je die dan niet goedkoop maken zodat je minder ruimte nodig hebt?
Dat is in deze context irrelevant aangezien het gaat om een "arena" arcade concept dat bijvoorbeeld ingezet kan worden op locaties zoals The Void dat doet, geen consumenten product.

Jij doelt denk ik meer op oplossingen zoals de Virtuix Omni?
naar links of rechts gaan word dan zo lastig he :+
Ik zou zeggen zoek eens even naar VR treadmill. ;)
Of gewoon virtuix omni
Heb je niet meer dan een vierkante meter nodig
Je krijgt ook de Virtuix Omni te zien als je zoekt op VR treatmill, maar omdat JWL onder het woord loopband de traditionele loopband verstond, wees ik hem er op dat er ook zoiets bestaat als een VR loopband, zoals bijvoorbeeld de Virtuix Omni of de VUE VR of Infinadeck. Maar de opmerking was bedoeld om duidelijk te maken dat die dingen ook (VR) treadmills worden genoemd.
Idee:

HTC Vive, TPcast en wat lighthouses inkopen en deze zo ophangen dat er nooit meer dan 2 lighthouses elkaar kruisen. Wat Vive Puckjes hier en daar op je lichaam en je hebt ongeveer hetzelfde concept?

*beste stuurlui staan aan wal :+ *
HTC en Valve hebben nieuwe Lighthouses in ontwikkeling waarbij gebruik kan worden gemaakt van meerdere Lighthouses zones (meer dan 2). Dat zou hier goed op aansluiten. Toch knap dat het concept nu al is getoond door studenten met de huidig beschikbare hardware. Ik zie dit soort concepten graag!
Het gaat ook om vrij bewegen in de ruimte: de arena is 25x25 meter. De reden dat de filmpjes dat niet laten zien: er was niet genoeg ruimte.

Aangezien de pakken zonder tussenkomst van externe (optische) sensoren werken is er een kleine drift aanwezig (bij veel bewegen is dat ca. 1 procent). Iedere speler heeft dus z'n eigen "real-life" blanco speelveld van 25x25 meter - die dus in VR worden samengevoegd tot 1 arena van 25x25 meter.

Volgende week woensdag gaan we het eea demonstreren icm met een ruimte waarbij dus wel vrij kan worden rondgelopen: in theorie hoeven de spelers dus ook niet in de buurt van elkaar te zijn: alles zou via internet kunnen verlopen.
Ik vind het super netjes.
Maar inderdaad de uitwerking van vrij rondlopen is de kers op de taart.

Als ik het zelfde zien + men loopt een afstand met zelfde supmerge. Sign me up!!!

Het ultieme obstakel is dan alleen "voelen".
Maar ik vind dit al echt erg goed!
Waar moet ik zijn?
Ik vindt het best geniaal dat je je eigen bewegingen en handen terugziet in en spel in plaats van lamme standaard animaties na het drukken op een knop van een controller.

Het lijkt inderdaad "simpelweg" op motion capturing voor games, maar wat is daar mis mee? Lijkt me best prima en ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat niet al lang standaard is in bijvoorbeeld de console wereld.
De bewegende handen met individuele vingers heeft niets met dat pak te maken, want dat doet de nieuwe controller van HTC namelijk, met aanraak gevoelige knopjes. Die nieuwe controller blijft aan je handpalm hangen, dus kun je dingen echt fysiek pakken en loslaten. Laat je wat vallen, dan voelt het ook echt zo. Echt een mooie vooruitgang in de ontwikkeling.

Echt alles is er klaar voor, het is nu alleen nog wachten op de iets betere beeldschermen, zodat er geen koeie tekst en monogame textures meer nodig zijn. Er zijn al goedkope chinezen met 2k schermen die het goed doen, dus als HTC even doorzet met een 2e generatie, dan heeft VR echt helemaal zijn intrede gedaan.
De bewegende handen met individuele vingers heeft niets met dat pak te maken, want dat doet de nieuwe controller van HTC namelijk
"bedrijven Xsens, Manus VR en XMG"

Pak: XSENS
Gloves: Manus VR
Hardware: XMG
De bewegende handen met individuele vingers heeft niets met dat pak te maken, want dat doet de nieuwe controller van HTC namelijk, met aanraak gevoelige knopjes.
Oh hmm, das wel lame dan. Met een handschoen o.i.d zou flink wat realistischer zijn. Deden wij al in 2009 --> (vinger beweging wordt in deze video niet gedemonstreerd, maar kon wel en werkte prima)

https://www.youtube.com/w...Ow4cOQl0&feature=youtu.be

Ongetwijfeld zijn er veel meer bedrijven die animaties ook op vinger niveau kunnen registreren.
Dit is gedaan met een Oculus. Wat ook al finger tracking had. Maar iets minder uitgebreid denk ik.
Klopt, oculus tracked 3 finger en de nog uit te komen valve controller doet er 5:
https://arstechnica.com/g...r-knuckles-vr-controller/
Dit is een pak wat de beweging registreert (feedback ontbreekt, wat de titel wel deed laten vermoeden), MS heeft een 3d video recording systeem wat dat ook kan en daarvoor (met wat aanpassingen) ook gebruikt kan worden, dan lijkt mij dat toch fijner als een pak als er toch geen feedback is.
Kosten? Het feit dat je niet meer even gauw console aan --> spelletje spelen kunt? Al zou dat laatste wellicht nog kunnen, zo'n pak zou optioneel moeten zijn.
Dat terugzien van je handen etc is helemaal niets speciaals, dat is gewoon oa onderdeel van de manusvr handschoen (of de leapmotion sdk) wat (inmiddels) gewoon simpel standaard ingebouwd zit in ue4/unity/cryengine.
Het is mogelijk om volledig vrij rond te lopen met de gehele setup. Ik ben een van de studenten die hier aan werkt(toevallig ook een van de spelers in de trailer). Het lijkt vrij statisch vanwege de kleine ruimte waarin de gameplay opgenomen is. Stel je zou een volledig voetbal veld als bewegings vrijheid hebben is het mogelijk het complete veld te gebruiken. Mits het virtuele level groot genoeg is natuurlijk :)
Jammer van het filmpje, weinig informatief voor wat betreft het pak. Wellicht een itempje waard vanuit Tweakers?
Ik denk niet zonder reden, ik zie mezelf iig niet in een omslachtig pak kruipen om een spelletje te spelen en het zal dan ook een stuk gebruiksvriendelijker moeten.
Het ziet er leuk uit, maar de physics in die demo zijn wel vreselijk. Hij gooit een wapen naar een tegenspeler en ik weet niet wat dat voor physics moeten zijn, maar dat lijkt nergens op.

Ook is het qua beweging wat houterig, een beetje smoothing zou goed zijn.

Wel een cool concept! Veel potentie :)
Het begin van een nieuw soort lasergamen. ;)
Zo gek is het toch niet om speciale kleding aan te doen voor een specifieke activiteit? Voetballers, wielrenners, schaatsers, paintballers, lasergamers, rugbyers etc etc doen dat toch ook.

En in dit geval gaat het om een prototype, geen productiemodel. Dus even daar doorheen kijkem en je voorstellen hoe het uiteindelijk er uit gaat zien.
Daar staan wij bij Xsens altijd open voor :)
Klinkt erg gaaf als ultieme VR ervaring. Maar duurt nog wel even voordat we zover zijn. Ik zie mijzelf niet met een computer op m'n rug lopen en er zullen vast nog flink wat kinderziektes overwonnen moeten worden.
Waarom niet? Je hebt er nu waarschijnlijk aleen in je zak, een die toevallig ook kan bellen.
het is een prototype.....
Leuk om te zien, ziet er uit als een grote stap voorwaarts, net als de stap van 2D naar 3D kaarten datzelfde gevoel krijg ik hierbij.
Enige tijd geleden bij een bedrijf op bezoek geweest die dit "professioneel" doet. (ook in Enschede overigens, blijkbaar houden ze daar van VR)
Ze leveren zelfs officieel aan defensie.

Echter wilde ik daar niet mee verder gaan, omdat naar mijn mening en ervaring dat specifieke bedrijf echt heel erg amateuristisch en onveilig bezig waren. (waar ik persoonlijk veel moeite mee heb, gezien hun klanten vrij serieus zijn).

Dit project heeft potentieel meer in z'n marge. Het ziet er sowieso veel beter uit. Meer uitgewerkt, meer anno 2016-2017 (ipv 2000-2005). Misschien dat ik maar eens met ze ga praten. :)

Tweakers.net had overigens van mij wel wat meer info mogen toevoegen, en bijv de website;
https://projectmyron.com/
Misschien wel handig om dit te melden aan klanten? Niet dat het zo is, maar dat je als outsider dit zag en je zorgen maakt. Kunnen ze zelf kijken wat ze ermee doen.
Mjah, daar heb ik over na lopen denken.
Ik zou echt niet zo goed weten hoe?
Zou namelijk niet precies weten wie hun klanten zijn.

Ik heb inmiddels al vele jaren ervaring in productie van elektronica en mechanica.
Maar wat ik daar gezien heb (ook qua software), werd ik gewoon echt droevig van.
Voldoende voor een prototype, maar absoluut niet als eindproduct.

(Overigens wil ik bedrijf zelf even in het midden laten, het is niet relevant om die te noemen)
https://projectmyron.com/:

Project Myron is a collaboration between students from the study program CMGT (Creative Media and Game Technologies) of the Saxion University Applied Sciences and technology leaders The Virtual Dutch Men, Xsens, Manus VR and XMG.

[Reactie gewijzigd door Piekartz87 op 10 juli 2017 11:34]

Het hele team van de virtuele Nederlandse mannen aanwezig en allemaal even kritiek leveren dat jullie niet genoemd worden in het artikel. Ik ga er toch echt vanuit dat jullie iets van een taakverdeling hebben, laat dan één iemand reageren want op deze manier komt het erg amateuristisch over.
Heel het team ja? Je overdrijft ;)

Als gebruiker van Tweakers vind ik het jammer dat een berichtgeving onvolledig/onjuist is. Bij een bericht op een andere website zal ik er nooit wat van zeggen.
Ik ben een Tweakers sinds 2010, net zoals jij. Mijn mening geef ik hier altijd al, dat blijf ik ook doen.

In plaats dat jij ook een correcte berichtgeving zou willen zien, kies je ervoor om nogal onprettig op mij te reageren.
Je moet het zelf weten natuurlijk, ik vind het niet echt vriendelijk.

[Reactie gewijzigd door Piekartz87 op 10 juli 2017 00:36]

Ik denk niet, dat ik onprettig reageer op jou. Als ik toevallig op jullie website jouw echte naam lees, de vergelijking met jouw gebruikersnaam op tweakers zie en dan concludeer dat er meerdere mensen van jullie bedrijf op één nieuwsartikel reageren met inhoudelijk dezelfde tekst, dan betekent dat niet dat ik geen correcte berichtgeving wil.

Het betekent simpelweg dat ik jullie zeurderig over vind komen en gedeeltelijk amateuristisch omdat jullie, zelfs onder je privé account, toch jullie bedrijf representeren.

Offtopic: vind/vindt niet foutief gebruiken in communicatie met klanten.
We verschillen sterk van mening, geen probleem. Maar je laatste opmerking was enigszins ongepast, ik heb je een PM gedaan. Mede omdat we off-topic zijn.
Nu al bijna achterhaald.

Ok achterhaald is een groot woord maar wireless & zonder computer op je rug kan nu ook al met off the shelf componenten, inclusief full body.
VR Pr0n anyone? :D
geen feedback hiermee,dus nutteloos.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*