×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zeiss maakt spelen van SteamVR-games op smartphone-vr-headsets mogelijk

Door , 22 reacties

Zeiss komt met VR Connect One, een set bestaande uit twee bewegingscontrollers en software om SteamVR-games via usb te streamen naar een smartphone met een vr-headset. Zeiss gebruikt daarvoor de techniek van PXL Vision.

De oplossing van Zeiss moet het mogelijk maken om SteamVR-games te spelen, zonder dat een dure vr-headset aangeschaft moet worden. Wel is een krachtige computer nodig om de games te draaien, het beeld wordt via de software naar een smartphone gestreamd over een usb-kabel.

Het VR Connect One-systeem bestaat uit twee controllers, dat zijn draadloze 3DoF-controllers die middels bluetooth verbonden worden met de smartphone. In de controllers zijn sensoren aanwezig die de beweging bijhouden. Het tracken van de gebruiker in een ruimte is niet mogelijk, dus alleen vr-games waarbij spelers op een vaste positie staan of zitten, zullen werken.

Volgens Tom's Hardware kan de Pixel Beam VR-technologie die Zeiss gebruikt de meeste functies van een HTC Vive simuleren, door de data van de controllers te combineren met de data van de sensoren in een smartphone. Op de IFA-beurs die deze week van start gaat in Berlijn, zal Zeiss de techniek demonstreren.

De VR Connect One-set van Zeiss gaat 129 euro kosten en bestaat uit de twee controllers en software. Het systeem zou verder met alle moderne iOS- en Android-smartphones werken. Het maakt niet uit welke mobiele vr-headset er wordt gebruikt, omdat die immers geen elektronica bevat. Zeiss komt ook met een 199 euro kostende set, die naast de controllers ook de eerder uitgebrachte VR One-bril bevat. Dat is een houder met lenzen voor smartphones.

Demonstratievideo van PXL Vision, de maker van de techniek voor het stream van SteamVR-games.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-08-2017 • 19:15

22 Linkedin Google+

Reacties (22)

Wijzig sortering
Als je dit leuk lijkt maar wat duur.
Kijk dan eens naar https://riftcat.com/vridge
Is erg leuk! En werkt op de meeste telefoons erg goed.

[Reactie gewijzigd door rolandlub op 29 augustus 2017 19:45]

Ik gebruik Trinus VR is ook het zelfde!
Trinius VR, werkt best goed, heb het uitgeprobeerd met World of Warcraft en dat werkte prima, games welke een hogere camera snelheid vereisten heb ik nog niet geprobeerd.
Ik hen het met de s7edge niet werkend gekregen. Loopt steeds vast voordat het opgestart is.
Werkt niet op m'n iPhone en ook niet op m'n Mac. Wel leuk op m'n Moto en Windows PC, maar die gebruik ik eigenlijk niet meer... Jammer dat het niet cross-platform is.
Offtopic, maar wat een ruk site op mobiel zeg.
Op mijn S7 werkt het echt heel slecht. Soms wel wat, meestal niet.
Bij mij werkte het goed op mijn oude LG G3 en super op mijn "nieuwe" LG V10.
Ook met een Samsung S5 werkte het.

Ik raad aan om hun dev blog te bekijken voor evt fixes.
Trinus VR doet ook iets soort gelijks maar is wel degelijk een ander soort programma.
Heb ik ook sinds enkele dagen icm met een VR Box v2 cardboard, werkt prima in bijv. Elite Dangerous (al is de beeldkwaliteit natuurlijk wat minder)
Fantastisch idee, er waren al wat applicaties die dit probeerden te doen, echter zonder overtuigend resultaat. Goed dat een groot bedrijf er nu achter zit, ik verwacht hier veel van i.c.m. bijvoorbeeld een GearVR en een S8, of wellicht zelfs een andere bril met een 4k-resolutie smartphone!

Weet iemand hoe het met de latency zit bij deze manier van VR? En is er genoeg bandbreedte voor WQHD of 4K beelden?

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 29 augustus 2017 19:24]

Inderdaad, ik heb riftcat ook geprobeerd met mijn XZ Premium alleen de trail was zo kort dat ik het nog maar niet genomen heb.

Als er dus een riftcat vervanger bij die controllers zit en de reviews zijn goed zie ik het wel zitten.
Het systeem zou verder met alle moderne iOS- en Android-smartphones werken.
Ik betwijfel dit. Ik neem dat de smartphone wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Zoals het hebben van gyro. Mijn huidige Huawei p9 lite heeft dat bijvoorbeeld niet en ik kan daarmee dus geen VR gebruiken. Tenzij dit natuurlijk door de VR-bril gedaan wordt en de smartphone slechts als scherm dient.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 29 augustus 2017 19:56]

Dat verwacht ik ook. Ik heb ook een P9 lite, en bijvoorbeeld de AR in Pokemon Go werkt(te) niet met deze telefoon. Zonder gyro wordt het lastig om nauwkeurig hoofdbewegingen te volgen, tenzij de headset zelf sensors heeft, zoals de Samsung Gear VR 2. Maar de Zeiss VR one heeft dat niet vziw, dus met het complete pakket betwijfel ik of alle telefoons goed gaan werken.
dat zeggen ze toch ook.
In de controllers zijn sensoren aanwezig die de beweging bijhouden. Het tracken van de gebruiker in een ruimte is niet mogelijk, dus alleen vr-games waarbij spelers op een vaste positie staan of zitten, zullen werken.
Dat is om de controllers te tracken. Niet om je hoofdbewegingen te tracken.

Een toch best wel belangrijk onderdeel van VR is dat het beeld meebeweegt met hoe je je hoofd draait. Weten waar je handen zijn helpt daar niet zoveel bij :+
Wel is een krachtige computer nodig om de games te draaien, het beeld wordt via de software naar een smartphone gestreamd over een usb-kabel.
Hopelijk introduceert deze conversieslag niet te veel latency. Doordat het over USB gaat moet er compressie gebruikt worden. Compressie + transport door USB (=CPU based) + decompressie = meer latency dan met een headset aangesloten via HDMI/DP.
Ik denk dat het misschien beter gewoon via WiFi zou werken, zeker 5 Ghz zou snel genoeg moeten zijn en is de latency misschien nog lager dan via USB.
Ja ik snap ook niet waarom het via USB moet, niet echt handig, moet je alsnog bij je pc zitten, aan de andere kant kan je wel gelijk je telefoon opladen; p
Ik krijg hier toch een beetje "goedkoop, slechte koop" gevoel bij. Technisch zou het mogelijk zijn om dit tot een perfect product te maken, maar betwijfel of alle randhardware, buiten deze controllers, wel klaar zijn voor dergelijke setup. Zoals hierboven al eerder aangehaald werd zal de latency de beslissende factor zijn en heb er alvast geen goed gevoel bij. Maar goed we houden hem in't oog...
Effe proberen met me s8 en vr bril en kijken of t wat is
leuk om eens te testen of om casual VR games op te spelen, maar een veel te hoge prijs om een verschil te maken...

[Reactie gewijzigd door stewie op 30 augustus 2017 02:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*