×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows Mixed Reality-pc's komen in 60fps- en 90fps-varianten

Door , 53 reacties

Microsoft verdeelt pc's voor Windows Mixed Reality-headsets onder in versies met geďntegreerde gpu voor 60fps-weergave en 'Ultra PC's' met discrete videokaart voor 90fps. Microsoft en Valve werken samen om software op Steam naar Windows Mixed Reality-headsets te brengen.

Consumenten die een pc willen aanschaffen voor gebruik met een Windows Mixed Reality-headset, krijgen later dit jaar de keuze uit twee versies. De minder krachtige variant duidt Microsoft aan als Windows Mixed Reality PC; hieronder vallen desktops en laptops met geïntegreerde videochip. In combinatie hiermee ligt de framerate op 60fps. De prijzen voor deze systemen beginnen bij 499 dollar.

De krachtigere pc's krijgen de naam Windows Mixed Reality Ultra PC's. Deze laptops en desktops beschikken over losse videokaarten, die 90 frames per seconde aan de gebruiker van een headset voorschotelen. Verdere specificaties maakt Microsoft nog niet bekend over de pc's.

Wel is duidelijk dat gebruikers toegang krijgen tot SteamVR voor vr-software zoals games. Het platform van Valve biedt al ondersteuning voor concurrerende headsets zoals de Vive van HTC, de Rift van Oculus en die op basis van Valves OSVR. Microsoft meldt verder dat het samenwerkt met 343 Industries om een Halo-programma naar de headsets te brengen.

De Windows Mixed Reality-headsets moeten zich onderscheiden door hun relatief lage prijs en het feit dat sensoren voor het bepalen van de positie van de gebruiker en de controllers geïntegreerd zijn in de bril. De laagste prijs voor een headset met controllers gaat 399 dollar bedragen, belooft Microsoft. Dell kondigde aan dat zijn Dell Visor binnenkort in de VS te koop zal zijn voor 350 dollar, of voor 450 dollar inclusief controllers.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-08-2017 • 17:41

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
nu krijgen we dus weer een versnippering naast Oculus , de Vive en deze variant ... Ik vindt het zo jammer dat ontwikkelaars niet proberen samen te werken om iets tot een succes te maken ! Op deze manier komt argumented en virtuality niet echt van de grond op fanataci en tweakers na (relatief gezien )
VR staat nog in de kinderschoenen, ik zie het juist als positief dat de diverse fabrikanten elkaar pushen met de ontwikkeling... dat is 'lullig' voor de early adaptors maar goed voor de voortgang van VR. Sowieso is dat samenwerken meestal een rampenplan, laat de diverse ontwikkelaars en fabrikanten elkaar maar eerst bestoken met verschillende producten en dan komende de beste eigenschappen vanzelf bovendrijven...
Mwoh, maakt mij als eigenaar van een Vive niet zoveel uit. Ben tevreden met de Vive en denk dat die nog best een poos mee gaat. Ben net zo goed blij als er voortgang te zien is :) Net als dat je een grafische kaart niet elk jaar hoeft te vervangen verwacht ik dat het bij de VR brillen net zo gaat.
Dan heb ik maar een iets lagere resolutie dan de nieuwe generatie, er valt nog altijd een hoop lol uit te halen.

Wanneer er echt grove vooruitgang te zien is wordt het tijd voor een nieuwe. Dat is het mij best waard (en ben gelukkig met het feit dat ik het ook kan betalen, want de prijzen zijn niet laag).

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 28 augustus 2017 21:09]

Het kan ineens heel hard gaan met die vooruitgang en daar zit hem dan ook net de kneep... de hardware blijft in principe prima te gebruiken maar je gaat er waarschijnlijk snel tegenaan lopen dat er nieuwe software/games uitkomen waarmee de Vive simpelweg niet overweg kan omdat functionaliteit ontbreekt... dat gaat een stukje verder dan een lagere resolutie of teruggedraaide settings. Vooralsnog is VR nog een redelijk niche product en nog niet rijp voor de massa, de ontwikkelingen gaan nog vrij snel en een product kan met de komst van een nieuwe techniek ineens verouderd en vrijwel onbruikbaar zijn.
Verpest mijn positieve houding nou nog even niet...

Waarom zou het nog niet rijp zijn voor de massa? Men hoeft geen ¤2000 meer uit te geven om het te gebruiken. Goedkoop is het nog niet, maar al wat goedkoper.

Dat de ontwikkeling nog niet klaar is weten we allemaal wel, maar dat het snel gaat...? Valt me nog mee.

Dat het met de komst van een nieuw product verouderd is, is meestal zo met dit soort dingen. Gevalletje open deur :p Vrijwel onbruikbaar is een ander verhaal. De basis blijft immers (grotendeels) het zelfde.
Het zullen met name het scherm, de besturing en de volgsensoren zijn die verbeteren en/of veranderen.
Is toch alleen maar mooi dat er weer nieuwe concurrentie is? Dat helpt om de prijzen zachter te maken.

Zolang je met die headset maar wel alle spellen kan spelen die je ook op vive/oculus/etc kan spelen (of in ieder geval de meeste) zie ik geen probleem.

Ik snap alleen niet uit dit artikel wat ze precies met die pc's willen bereiken. Kan je dan niet gebruik maken van zo een bril als je al een dikke game pc hebt ofzo?
Dan kunnen ze niet garanderen dat je 60 of 90 fps gaat halen. Wanneer ze deze pc's zelf leveren, kunnen ze garanderen dat je 60 of 90 fps krijgt.
Tenminste, dit lijkt me qua verkoop en ondersteuning voor MS het beste systeem.
Als je 60fps kan halen met een geintergreerde videochip dan lijken de eisen me niet al te hoog... geen idee wat de resolutie is van de schermen.
Ja, dat is precies wat mij in de war brengt. Als je met een onboard chip een 60fps kan halen, dan zou je met een (ik zeg maar wat) i5-6600K/8GB/1070GTX (sorry, kamp groen hier) toch makkelijk die 90fps moeten kunnen halen?

Nu snap ik ook wel dat, als Microsoft die machines levert met allemaal door hun goedgekeurde hardware, het makkelijker zou moeten zijn om daarvoor te programmeren. Ik zou het onbegrijpelijk vinden als ze er zo een restrictie aan zouden hangen, áls het systeemafhankelijk zou zijn.

Mogelijk dat ze de specs van die machines bekend maken en die als richtlijn geven zodra het product beschikbaar is? :)
Lijkt me ook dat het niet alleen aan de hardware maar ook aan de games gaat liggen tenzij ze een restrictie leggen aan de fps en elke game precies afgesteld moet zijn aan de beloofde 60 en 90 fps.
Anders loop je het risico dat je met je dure machine bij nieuwe games (een jaar later) nog maar 60fps haalt terwijl ze 90fps garandeerde bij de aankoop van je product.
Als de meeste games werken op alle VR devices vind ik het niet erg. Heel goed zelfs, want concurrentie drukt de prijs. Maar een aantal games of toepassingen zijn al (officieel) gelimiteerd tot één platform. Ik hoop dat dat zo blijft. Anders krijg je een beetje console gaming verhaal met alle exclusives.
Een platform als Windows Mixed Reality zorgt juist voor interoperabiliteit tussen verschillende hardware. Verschillende fabrikanten kunnen zo hun apparaat voorzien van dit platform en je kunt er alles mee wat op concurrerend apparatuur ook kan.
Wat doet Microsoft eigenlijk in deze? Serieuze vraag.

Ik snap dat ze PCs nu gaan stempelen, want dat is super mooi voor branding
De headsets maken ze niet, maar krijgen net als laptops dan een sausje Microsoft of iets dergelijks?
Want als Apple zegt: "yo. Wij hebben btw nu ook mixed VR hopr" werkt de headset dan niet. Heb je meerdere sets nodig voor meerdere bronsystemen?

Ik vraag me namelijk af waar dat sausje uit bestaat. Iets in de OS wat ervoor zorgt dat je VR en AR kan combineren. Zodat de nodige apps en games zoveel mogelijk in de windows store komen en niet elders. EWat logisch klinkt want voor gaming is dat duidelijk waar ze heen willen. Services. Alleen moet Microsoft op enige manier relevant worden naast een Steam.
MS wilt gewoon dat de zelfstandige headseats Windows draaien als OS. Net zoals PC's dus. Smartphones hebben ze gemist en daarom probeert ms nu niet dezelfde fout te maken.
Van wat er tot nu toe was, zou ik niet ingestapt zijn.
Nu wel. Door prijs, simpelheid en lage vereiste PC/Laptop hardware eisen.
Zo zullen er veel meer (gaan) denken.

En daarmee verwacht ik dat de hele MR/VR business er mee een boost krijgt.
Kleine bedrijven worden vaak ook opgekocht door grote bedrijven, wanneer ze hier brood in zien. Versnippering kan juist hele leuke technologische ontwikkeling met zich mee brengen, elk bedrijf kijkt er namelijk anders na en geeft daar z'n eigen saus aan.

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 28 augustus 2017 20:31]

De enige die niet netjes speelt is Oculus (en bij extensie GearVR), de rest ondersteunt gewoon open standaarden (OpenVR) waar iedereen gebruik van kan maken.
Ze brengen iig valve ook naar het platform dus het kan ook een verbindende factor in de VR wereld gaan worden ipv versnippering
Hoezo versnippering? SteamVR ondersteund ook deze headsets dadelijk dus dan werkt in principe elke headset gewoon. SteamVR is wel op dit moment het enige 'multiplatform' platform wat betreft headsets. Maar grote kans is ook dat Mixed reality dadelijk ook gewoon naar de Oculus en de Vive komen.
Waarom zou je een monopolie willen? En wat hebben deze mensen aan een samenwerking? Ze hebben duidelijk allen zelf genoeg kennis, geld en productie in huis.
Concurrentie is in het algemeen alleen maar goed voor de ontwikkeling van producten, nu gaan verschillende producenten proberen om hun product beter te maken dat die van de "buurman".

Als het dan nog niet van de grond komt is de (betaalbare) techniek gewoon nog niet ver genoeg, of er is te weinig vraag naar het soort product.
nu krijgen we dus weer een versnippering naast Oculus , de Vive en deze variant ...
zat er net an te denken, HTC wil zijn Vive afdeling verkopen, misschien is het ideaal voor MSFT om deze over te nemen, dan hebben zijn direct meer van dergelijke dingen in handen, ze werken toch al samen met Valve (dus indirect met de Vive).
Desnoods niet rechtstreeks maar kan bvb Valve & MS de VR tak van HTC afnemen. of nog met HTC zelf erbij als joint venture.
Beide hebben dan meer controle over de ontwikkeling van de headsets en kunnen zo meer een uniform platform opzetten.
In dit geval wel ja, omdat ze de games op Steam nodig hebben om van hun VR bril een succes te maken. Dit neemt niet weg dat Microsoft het gros van de games die ze publiceren exclusief voor de Windows Store zal houden. De consument naar de Windows Store drijven en verdienen aan royalties van verkochte software is en blijft hun einddoel.
True maar niet dat ze dat gaat lukken :P zeker niet met hoe slecht hun store nu werkt...
Ik hoop het, maar ik vrees er voor. Age of empires 4 gaat véél pc gamers naar de Windows Store lokken. Zodra Microsoft daarmee bewijst dat exclusieve games het wel goed doen in de Windows Store houdt niets hen tegen om 3rd party games te moneyhatten. Voor de xbox doen ze tegenwoordig niet anders...
"onderscheiden door hun relatief lage prijs"
" De laagste prijs voor een headset met controllers gaat 399 dollar bedragen, belooft Microsoft"

Oculus rift is anders ook 399 USD in de VS, PSVR is zelfs goedkoper.
Enige headset die duurder is, is de Vive.
Dat valt van de psvr best tegen, tenzij je al een PlayStation camera en move controllers hebt. Die zitten er namelijk niet bij dus je mag daar ook nog eens een 100+ euro bij tellen.

Zelfde geld voor de rift, met controllers 450.
VS prijzen, de rift inclusief controllers is daar gewoon 399 USD, Een PSVR is zelfs minder.
VS toont prijzen zonder tax.
Ja, en de prijs die hier gegeven wordt voor de Windows Mixed Reality is ook de VS prijs. Dus zonder tax. Dus hoe is dat relevant als je twee VS prijzen vergelijkt? :?
Dat "gewoon" is tijdelijk lees ik op de Oculus rift site, en de PSVR kost "gewoon" 400 dollar, en is vanaf September 400 dollar inclusief camera en 450 met move controllers. Momenteel vraagt Sony 400 dollar voor alleen de headset.

Dus dan vind ik 400 dollar voor een headset inclusief controllers als launch prijs inderdaad relatief goedkoop als je het vergelijk met producten die al een jaar of zo op de markt zijn.

Momenteel kost je een vergelijkbare PSVR setup in NL 540 euro voor de headset, camera en move controllers. Dat is duurder dan de Rift, en als we de pricing een beetje door rekenen zal de goedkoopste Windows headset dus rond de 400 euro liggen in NL als die uit komt.
370 USD op amazon voor PSVR, en wordt zelfs nog goedkoper.
http://www.tomshardware.c...svr-price-drop,35326.html
Dat artikel is toch precies wat ik zeg?

Vervolgens ga je apples met peren vergelijken. Je neemt de Amazon prijs en niet de MSRP die in jou bron artikel staat. We mogen aan nemen dat de Amazon prijs van de Windows headsets ook lager kan liggen dan 400 dollar.

Daarbij is het natuurlijk ook aannemelijk dat de hele reden dat deze PSVR sets in de uitverkoop gaan natuurlijk dat je er straks een camera bij krijgt voor 400 dollar.

Feit blijft dat een MSRP van 400 dollar inderdaad redelijk goedkoop is.
Sinds kort is de PSVR set nu dus WEL inclusief camera.
Zo sinds kort dat ik het nu pas op IGN lees, en deze pas de 1ste te koop is in de VS en Canada.
Tevens zitten er nog steeds geen Move controllers bij en kost deze 400 dollar.

Dus 400 dollar voor een bril met controllers is dan geen slechte deal lijkt mij dan toch.
Bij de Rift worden standaard geen sensors voor room tracking geleverd en als ik het goed lees heb je die bij de bril van MS niet meer nodig. Een enorm voordeel ivm de Rift en Vive imo. En niet alleen vanwege de prijs.

[Reactie gewijzigd door westergas op 28 augustus 2017 23:21]

Klopt. Die zitten op de bril zelf.
De rift komt gewoon met 2 sensors hoor, en voor betrouwbaardere tracking kun je nog een 3e sensor aanschaffen (maar met 2 werkt het ook al fatsoenlijk).
En de reviews van de tracking van deze MS based headsets is dat ze nog zeker niet kunnen tippen aan die van zowel de Vive als de Oculus.
My bad, ik zie het idd.
In iedergeval de huidige set waarbij ook de touchcontrollers zitten. De oude set met alleen de headset had ook maar 1 sensor om de headset te kunnen tracken en die was in zijn uppie niet geschikt voor 'roomscale' (wel voor 180 graden standing tracking).

Wel moet je niet vergeten dat bij MS de controllers alleen te tracken zijn zolang deze in het zicht van de camera's van de headset zijn. En zoals ik al aangaf, de tracking is nog zeker niet zo goed als die van de vive of Oculus, ook niet als het alleen om de headset gaat (vooral niet bij snellere bewegingen).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 29 augustus 2017 10:46]

60fps op een igp, ik ben benieuwd naar de graphics.
Het is mij ook totaal niet duidelijk hoe dat eruit gaat zien, vind het artikel ook erg onduidelijk geschreven.
Ik ben vooral benieuwd naar motion-sickness. Niet voor niks dat 90fps op elk oog regelmatig als minimum wordt aangegeven; vanaf daar is het soepel genoeg om motion-sickness tegen te gaan.
Als de goedkoopste 60fps versie een groot deel van de mensen kots misselijk maakt kan het wel weer een deuk in het VR imago brengen.
Het is op de eerste plaats de ervaring en de 2e plaats de framerate die motion sickness tegen gaat. 60FPS is een minimum om zonder motion sickness een goede ervaring te hebben.
Nou, om je eerlijk te zeggen, ik heb een headset VFX-1 met een veel lagere resolutie, en die haalt de 60fps nog lang niet. Maar daar heb ik dus nul komma nul last van motion sickness (maar daar kan ik wel de lenzen heel goed instellen). met mn DK2 daarentegen heb ik er bij bepaalde ervaringen behoorlijk last van..
Die 60fps is IMHO niet echt een grote oorzaak van motionsickness, maar verkeerd afgestelde lenzen is een veel grotere oorzaak.
Inderdaad, dat kan niet veel soeps worden.

Leuk dat Microsoft probeert om een grote groep te bereiken, maar je trekt zo de standaard van je platform flink naar beneden.
Hoezo? Laten we eerst de ervaringen maar eens afwachten. Kunnen we daarna altijd nog onze wijsheden spuwen ;)
Op moderne IGP's kan je ondertussen Crysis draaien op full HD met high graphics.

AAA graphics moet je niet verwachten maar als je als ontwikkelaar creatief bent kan je er vast wel iets leuks mee doen.
Same here.
Als dat top gaat, is wel een nieuw laag prijs/hardware peil voor VR (en dus de massa) bereikt.
Hopelijk geven ervaringen op de IFA (1-6 september) al een goede indruk van wat we kunnen verwachten.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 28 augustus 2017 19:34]

Klinkt als een stap in de juiste richting. Ik ben benieuwd hoe deze mixed reality headsets zich houden tegenover de "standaard" virtual reality headsets. De prijzen zien er in ieder geval meer consument vriendelijk uit en dat zou dan weer meer consumenten mogelijk maken wat weer meer en betere content veroorzaakt.
Ik ben vooral benieuwd of het omgekeerde dan ook gaat werken.
Tot nu toe leek het erop dat Mixed Reality niet op de Rift of Vive zou werken. Mede door de compleet andere methode van tracking. Maar als SteamVR games geschikt kunnen worden gemaakt voor deze Mixed Reality headsets kan Mixed Reality software neem ik aan ook geschikt worden gemaakt voor Vive/Rift.

Naast dat je hier de early adopters mee tegemoed komt, is er dan al direct een publiek voor het Mixed Reality platform. Bovendien kunnen huidige VR ontwikkelaars direct overstappen zonder opnieuw te moeten investeren.

We can only hope...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*