Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Medion brengt Mixed Reality-bril Erazer X1000 uit voor 449 euro

Medion is de verkoop gestart van de Erazer X1000, een headset voor het Mixed Reality-platform van Windows 10. De bril bevat een lcd met een resolutie van 2880x1440 pixels en Medion levert hem inclusief twee controllers voor 449 euro.

De Erazer X1000 van Medion lijkt sterk op de Explorer-headset van moederbedrijf Lenovo en de specificaties komen ook overeen. De bril bevat een 2,89"-lcd met resolutie van 1440x1440 pixels per oog en een blikveld van 105 graden. Aan de voorkant zitten twee camera's voor de inside-out-tracking.

Medion levert de bril met twee draadloze Erazer X1001-controllers, die identiek lijken aan het referentieontwerp van Microsoft. Het gewicht van de headset is 420 gram en dat is inclusief kabel. Medion raadt aan de Mixed Reality-headset te gebruiken in combinatie met een systeem met minimaal een Core i5-7200U met Intel HD Graphics 620. De aanbeveling wat systeemeisen betreft is om minimaal een Core i5-4590-quadcore te gebruiken in combinatie met een Nvidia GTX 950, 965M of 1050, of een AMD RX 460.

Microsoft maakte eerder bekend dat virtualrealitybeelden op 60fps weergegeven worden in combinatie met de minimale systeemeisen en op 90fps met de aanbevolen systeemeigenschappen. Naast Medion en Lenovo hebben Acer, Asus, HP en Samsung Mixed Reality-brillen aangekondigd. Die van Samsung komt niet in Europa uit.

Medion rekent 449 euro voor de Erazer X1000 en voor die prijs krijgt de koper de twee draadloze controllers erbij. Voorlopig staat de bril alleen op de Duitse pagina van het bedrijf. Of en wanneer een release in de Benelux volgt, is niet bekend.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-10-2017 • 14:54

81 Linkedin Google+

Reacties (81)

Wijzig sortering
De hoofdband is in ieder geval een stuk kapsel-vriendelijker dan de Vive.
Sorry maar bij een VR sessie gaat draagcomfort zwaar boven kapselvriendelijkheid (mooi woord wel). Vooral bij wat langere sessies lijkt me dit typisch Medion, het is nét niet comfortabel genoeg.
Lijkt me Zou kunnen, maar is suggestief.

Als deze Medion inderdaad gelijk is aan de lijkende Lenovo Explorer, dan zit draagcomfort wel snor.
Zoals in deze korte hands-on blijkt, met voorbehoud https://www.windowscentral.com/lenovo-explorer-review. Waar de reviewer vergelijking kan maken met een Rift en PSVR.

Edit: las net in een Reddit thread van een mede tweaker een wel heel duidelijk antwoord:
The hmd was incredibly light, almost like a toy. My Vive felt like a brick on my face after using the Explorer. I was VERY impressed with the comfort level here. This seems to be the least talked about aspect of these devices, but my god, it was night and day compared to a Rift or Vive.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 20 oktober 2017 17:18]

Je hebt natuurlijk gelijk maar hier op mijn werk zet ik de Vive dus niet op. De rest van de dag met een coupe troupe heb ik geen zin in.
Maar juist de draagcomfort van de Vive is niet om over naar huis te schrijven.... En het lijkt er op dat op de blauwe band en het naampje Erazer, deze identiek is aan de Lenovo Explorer.
ik weet niet, ziet er naar uit dat deze misschien sneller afzakt. Wat ze bij de Rift hebben gedaan is wat meer prettig, alleen heb heb je daar weer dat het rubber is.
Wel jammer dat deze VR set geen OLED heeft. Bij de Rift, Vive en Sony VR headset heb je dat wel. Het gaat denk ik wel opvallen als je in een donkere VR omgeving bent en je ziet dat pixels nog een klein beetje licht geven. OLED is bijna wel een must have voor VR headsets omdat je in principe altijd in een verduisterde ruimte bent.
Interessant dat je dat denkt. Heb je een review gevonden waar dat ook genoemd wordt?
En of het iets belangrijks is?

Ik heb al aardig wat reviews gelezen en nergens wordt de gedachte genoemd.
De conclusie die ik daar uit trek, is dat de gedachte in de praktijk een non-issue is.
De vergelijking tussen OLED en LED is al vrij uitgebreid omschreven.
Waarom dit in VR een extra punt (geen issue) is, is omdat je de gebruiker daar in een andere wereld probeert te plaatsen. Daarbij zijn veranderingen in helderheid en kleur die minimaal zo snel zijn als het menselijk oog zeer wenselijk.

LED schermen zijn wel flink beter geworden dus of het echt veel uit gaat maken: geen flauw idee.

Persoonlijk juich ik meer pixels wel toe als Vive eigenaar. Niet dat ik me stoor aan de, voor iets dat op je snufferd geplakt zit, lage resolutie van de Vive maar meer is beter!
Eens, maar ook omdat ik simpelweg er niemand over hoor. En er zitten flinke mierene^kers tussen.
Ik las het ook in deze review:
Only thing I didnt like is the black level. When you are in space and the most of the screen is black you definitely see a white shimmer.
Dank. Interessante thread.
Hij is erg enthousiast over de Windows MR brillen. Heeft ook met een Pimax kunnen spelen.
Lees ook dat Windows MR brillen software IPD hebben.
Ik ga verder lezen :)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 20 oktober 2017 17:08]

Dan zou je voor die Samsung moeten gaan, die dus jammer genoeg niet uit gaat komen in NL. Europa.

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 20 oktober 2017 16:00]

LCD geeft bovendien veel ghosting, kijk maar naar deze review van de Acer mixed reality headset :

LCD displays aren’t exactly typically known for fast pixel switching times, which makes it harder to make use of low-persistence to reduce ghosting; quick head movements reveal quite a bit of ghosting when combined with high-contrast scene elements, but it isn’t so bad that you’re likely to notice it much unless you’re looking for it; saccades hide this artifact quite effectively.

https://www.roadtovr.com/...-vr-headset-review-ah101/

Het is niet voor niets dat er bij de Vive, Oculus en de PSVR voor OLED is gekozen.
Het is jammer dat die Samsung Windows Mixed reality headset welke wel OLED panelen heeft niet in europa wordt aangeboden.
Grappig dat een merk als Medion zo'n apparaat maakt! Ik ben benieuwd hoe deze bril zich verhoudt tegenover de grote concurrenten zoals de Vive en Oculus Rift!
Medion is van Lenovo dus het is niet heel raar dat ze voor een meer budget georiënteerd merk als Medion een VR-Brill uitbrengen. Waarschijnlijk Is het team van Lenovo hier mee aan de slag gegaan zodat de Medion cijfers weer wat stijgen qua hardware verkoop met de achterliggende psychologie van de klant, die waarschijnlijk zal zeggen "Maar Medion maakt ook VR-Brillen" O.t.w Medion is net zo capable als andere high-end merken. Lenovo heeft zijn bril een tijdje terug al announced maar ziet er waarschijnlijk geen heil in om die uitgebreid in Europa te releasen omdat hier het Medion concern groter is.

Bron Lenovo headset: https://www.theverge.com/...-mixed-reality-vr-headset

Bron Medion van Lenovo: http://news.lenovo.com/ne...ess-in-western-europe.htm

[Reactie gewijzigd door Shadowbox op 20 oktober 2017 15:23]

Medion heeft daarnaast ook redelijk wat gaming laptops en desktops in haar assortiment, ik denk dat het meer daar mee te maken heeft.

Medion staat voor velen wellicht nog bekend als 'het Aldi merk' maar ook toen bood Medion eigenlijk gewoon prima kwaliteit, net als nu.
Een serieuze vraag over Medion want ik kwam dat merk voor het eerst in Aldi. Werden ze niet eerst alleen verkrijgbaar in Aldi? En na een bepaalde tijd dat Medion het zo goed doet dat ze nu ook te koop zijn in Mediamarkt en Alternate?
En Bol.com, BCC en Coolblue.nl enz.
Ik heb zelf een Akoya (2013) van Aldi en een Erazer (2017) van Alternate.
Hoe is de Erazer? Heb je link? Mijn buurjongen zoekt namelijk een opleiding voor zijn studie.
Ik heb een Medion Erazers x6601 (Clevo N155RD) voor mijn studie. Maar ik zie wel drie nadelen. Dun scherm, accuslurper en laptopventilator slaat niet altijd aan. Maar hey, het werkt probleemloos. Maar ik zou als ik jou was, verder kijken. Erazer is niet heilig en Erazers komen niet van een fabrikant. Erazer worden vooral gemaakt door MSI, Clevo of Lenovo. De nieuwe Erazers van 2017 komen van Lenovo.
Oh...kijk of je uni of hogeschool een laptopproject heeft. (Stevige laptops met kortingen)

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 21 oktober 2017 23:55]

Meer een bang voor buck merk, meer dan dat is het ook niet.
Als het aan mij lag brachten alle merken me meer bang voor mijn buck. Je laat het als een negatieve term klinken maar dat is het niet.
Wat moet het dan wel meer zijn ? Lijkt me de Perfect Match
mja, ben jaren fan van medion geweest (zette altijd zelf mijn computers in elkaar tot ik erachter kwam dat die van medion goedkoper waren dan ik ze zelf ooit kon bouwen, wat toendertijd echt wel een grote openbaring voor me was +- 10 jaar geleden), maar medion heeft altijd grapjes waardoor je er niets mee kunt als het stuk gaat...
zo hebben hun computers heel lang een gespiegelde kast + mobo gehad, dus bij kapotgaan, kon je niet zomaar een nieuw mobo installeren...

Ben benieuwd of ze dat soort grapjes nog doen, want door dat soort grapjes ben ik totaal van medion afgehaakt...
Mijn vader heeft nog een vrij recente pc van Medion, nu 3 jaar oud.
Die heb ik uitgebreid met een wireless netwerk kaartje.
Ik kan je vertellen, alles is gewoon standaard ATX formfactor.
Inderdaad het is nu ATX (micro).
De Akoya-kasten zijn wel nog steeds gespiegeld, maar bij Erazer heb je gespiegelde en niet-gespiegelde kasten. 8)7

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 20 oktober 2017 19:07]

Cool, ja ik heb ook akoya's gehad en hun voorloper (md nogwattus) en de voorloper daarvan roffflll...de eerste was normaal, degene daarna niet en de akoya's ook niet. Het is wel kwaliteitsspul en heb er lang plezier van gehad! Goed om te lezen dat ze er nu weer regulier spul in doen :)
Tegenwoordig wel, in het begin ook, maar tussendoor niet dacht ik.

De eerste PC van hun heb ik gehad, de PIII 500 :D Veel plezier gehad van hun producten!
Fantastisch, dat roept herinneringen boven.
Mijn eerste pc was ook een PIII 500, niet van medion overigens.
Heb zelf geen medion spullen, maar de pc van mijn vader is prima.
Veel mensen in mijn kring gebruiken medion hoor er altijd veel goeds over.
Het is eigenlijk Lenovo die de headset maakt, als je de foto's van de Lenovo explore vergelijkt met deze medion, dan is het enige verschil dat je kunt zien dat de medion een blauwe rand heeft, Erazer naampje op de voorkant (zelfs wat er daarachter zit is bij lenovo gelijk) en Medion naam op de knop op de achterkant. Wel lijkt op deze foto de gezichtspadding van de Medion anders dan die van de Explorer, maar dat kan natuurlijk ook andere redenen hebben (bv dat bij de Explorer foto's nog een prototype gebruikt werd).
Kan je deze Mixed-Reality headsets gebruiken icm SteamVR?
Mixed Reality-platform van Windows 10 geeft toegang tot SteamVR voor vr-software zoals games.
Ben benieuwd naar een review van deze headset. Heeft iemand al een review gevonden?
Als de Medion Erazer gelijk is aan de Lenovo Explorer, dan zie link in een eerdere reactie van mij hierboven.
En als je dus de foto's van de 2 vergelijkt, zien ze er identiek uit (op blauwe rand, en naampje na) hooguit misschien dat de padding van wat mindere kwaliteit is, maar dat weet ik niet.
De schermen en sensoren in deze mixed reality headsets zijn aangeleverd door Microsoft zelf. Dus ik ben benieuwd of er nog een wezenlijk verschil zal zijn tussen de verschillende modellen.
Het verschil zit en voornamelijk in comfort/design. Jammer dat Samsung niet een hinge gebruikt en niet levert aan de EU, anders zou dat waarschijnlijk wel de betere zijn. En die maakt dus niet gebruik van dezelfde schermen.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 20 oktober 2017 20:12]

Mooi dat VR zo steeds meer voor de massa wordt. The future is bright :)
Voor dat bedrag heb je ook een Rift. Dat lijkt me dan nog aantrekkelijker, ook al is dat al een ouder product.
Waarom lijkt je dat?
Mij lijkt het juist niet, alleen al door de lagere resolutie en je losse stations moet plaatsen.
Ik ben benieuwd naar je reactie.
Als rift bezitter kan ik het volgende zeggen: de Rift touch controllers zijn geweldig. Het feit dat de controller snapt dat of je je vingers op de toetsen hebt of niet geeft leuke mogelijkheden on games zoals Lone Echo en Batman Arkham VR en helpt met de inleving. Na ook redelijk wat met de Vive gespeeld te hebben kan ik zeggen dat de wand-achtige controllers (zoals ook op het microsoft platform) dat echt missen. Ik hoop dat de "knuckels" een soort gelijke interactie naar de vive zullen brengen! Een probleem wat de inside out optie van microsoft met zich mee brengt is dat de controllers binnen het blikveld van de headset moeten blijven, en dat is bij sommige games niet fijn. De hogere resolutie is zeker interessant maar verhoogt ook de systeemeisen weer een beetje. Ik ben reeds een half jaar erg blij met de Rift. De "dpi" is beter dan de vive (beeld komt scherper over). De vive is helderder (nice!) en de fov (die er in de praktijk niet zo toe doet) van de vive is groter. Al met al moesten we (na een paar middagen samen spelen) gezien de ervaring van de touch controllers, de stevigere, lichtere headset met audio, en de veel lagere prijs samen met een Vive eigenaar concluderen dat de Rift op dit moment de betere totaalervaring is. De sensor setup is inderdaad lastiger maar als je dat 1x geplanned hebt is het geen moeite meer en zeker niet belemmerend. Tracking quality verschillen tussen rift en vive zijn na setup verwaarloosbaar/onmerkbaar. De rift doet het ook goed in kleine ruimtes waar de vive room setup gewoon weigerd. Daar zullen ook de microsoft sets in uitblinken. Ik zie alle VR ontwikkeling graag tegemoet. Dus als dit meer mensen over de streep trekt of mogelijkheden geeft dan is dat goed voor alle VR liefhebbers. Als op dit moment echter de keuze is: 450 euro voor een MR set of een Rift, dan kan ik, gezien de vrijheid en touchgevoeligheid van de oculus controllers toch hartelijk de Rift aanbevelen. My 2 cents ;)

[Reactie gewijzigd door Wracky op 20 oktober 2017 19:01]

Je hebt geen windows MR apparaat om te vergelijken. We hebben dan ook niet veel aan je 2 cents wat betreft Windows MR brillen. Leuk dat je wil meepraten maar heeft niet veel nut/waarde.
Als je een Windows MR ook geprobeerd hebt, lezen we graag wel je 2 cents.

Als ik de ervaringen van mensen (zoals VoodooPC e.a.) lees, die beide hebben, dan zijn een Rift en Vive beide gedeklasseerd door de Windows MR brillen in bijna alles. Slechtere draagcomfort, minder scherp, slechtere SDE, moeilijkere en niet mobiele setup enz Veel te veel om een Rift of Vive nog een optie te laten zijn. Het is nu Windows MR brillen en/of straks de Pimax brillen.

Als je nog maar blij mee bent met je Rift, is het goed toch?

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 21 oktober 2017 12:57]

Inderdaad. En jep ik heb geen MR bril. Ik ging voor die informatie uit van wat reviewers gezegt hebben en dan voornamelijk over de controllers. Ze werken niet buiten je gezichtsveld en voor games zoals robo recall waar je buiten je gezichtveld je wapens uit de holsters pakt is dat onacceptabel. (Games kunnen hier natuurlijk op inspelen) Dat de brillen met een hogere resolutie beter beeld geven zal zeker veel toevoegen, echter veel commentaar op VR komt ook voort uit de hoge systeemeisen en een hogere resolutie maakt die enkel hoger. Al met al heeft iedere VR oplossing zijn eigen voors en tegens. Mijn verhaal ging er dan ook over dat de Rift voor het geld op dit moment naar mijn mening het mooiste totaal pakket is, met touch (wat ik zeer veel vind toevoegen), een fijne bril met audio oplossing, en een effectievere resulutie dan de vive. Ja de scherpte van de nieuwe brillen is beter, maar VR is meer dan alleen de bril. But hey meer verkochte headsets betekend meer content voor mij om te spelen dus het maakt mij niet uit wat mensen kopen ;) Het ziet er naar uit dat je ook met een MR headset veel lol kunt hebben. Ik hoop dat ze snel met "touch-achtige" controllers komen.

[Reactie gewijzigd door Wracky op 21 oktober 2017 14:01]

Dat doen ze wel. De Windows MR controller tracking blijkt notabene gelijk aan een Rift met 3 stations!
De beste blijkt de duurdere Vive.
Wil de Rift controller tracking gelijk zijn aan Windows MR controllers, dan moet er nog een 3de Rift station bijkocht worden. En dus nota bene een duurdere oplossing.

Het lijkt dat sommige reviewers met een brakke BT adapter geriewed hebben - helaas werken de MR controllers niet direct met de bril maar via BT en de PC/Laptop. Niet handig van Microsoft.

Van VoodooPC op Reddit
as promised I got my bluetooth 4.0 dongle today and had the chance to test the tracking and playing around in the virtual Windows Home. Finally with 4.0 it works like a charm!! Never expected that the tracking is so good. I had the same experience as with the Rift and 3 controllers. Only in few cases (very few!) the controllers were shaking a few millimeters, as with the Rift. Of course the Vive tracking is still the best, but everything is fully playable with the Mixed Reality Controllers.

Voor de volledigheid: VoodooPC kan, in tegenstelling tot ons beiden, vergelijken met Rift, Windows MR, Vive als ook de nog uit te komen Pimax bril.

Oh ja, hier de link naar de reddit thread https://www.reddit.com/r/..._and_tested_the_tracking/

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 21 oktober 2017 15:21]

Dank je voor de link. Wat ik interresant vond om te lezen was dat de controllers uit het zicht toch nog een beetje soor konden bewegen gebaseers op de sensoren, maar dat als ze even stil gehouden worden dat de translatie dan ophoud. Dat doet de rift ook als hij tracking verliest en is verre van ideaal. Het zou kunnen dat dat in combinatie met het bewegende blikveld voor veel games voldoende is. In dat geval is de setup etc van MR natuurlijk fenomenaal. Ik zou er graag eens eentje proberen ja. Rest zich enkel nog finger tracking zoals oculus touch en straks nog beter HTC knuckels dat doen.
Motion controllers..... die worden alleen getracked binnen het zichtveld van de headset camera's, en zelfs daarbinnen lijken ze niet zo nauwkeurig te werken als die van de vive/rift.
Dan komt er ook nog de LCD panels zelf, uit alle reviews blijkt dat ze toch behoorlijk wat ghosting hebben bij snelle bewegingen (wat je toch nogal doet als je lekker bezig bent).
Als de prijs nu enkele 100den euro's verschilde dan zou ik zeggen, ga voor een MR headset als je wat wilt spelen, maar bij gelijke prijs (en je ook de computer hardware hebt, bv genoeg USB poorten) dan zou ik toch stellen om misschien maar voor de Rift te gaan (de vive is dus op het moment van schrijven wel een paar honderd euro duurder).
Na de ervaringen gelezen te hebben is het net andersom. Een Rift wanneer die iets van 250 Euro is en anders een nieuwe Windows MR bril. Denk draagcomfort, SDE, hogere resolutie, setup/ruimte.
Alleen lichte pré voor Rift OLED zwartwaaarde, wat VoodooPC alleen iets vond om te noemen maar ook een non-issue vond. Of nog beter als je meer wil betalen, wachten op de Pimax (wat ik niet ga doen)

Edit: Tracking is net zo goed als een Rift met 3 stations! Dus mag je de prijs van een 3de station er bij optellen. Of nog meer geld uitgeven aan een Vive als controller tracking het belangrijkst is voor een gebruiker.
https://www.reddit.com/r/..._and_tested_the_tracking/
as promised I got my bluetooth 4.0 dongle today and had the chance to test the tracking and playing around in the virtual Windows Home. Finally with 4.0 it works like a charm!! Never expected that the tracking is so good. I had the same experience as with the Rift and 3 controllers. Only in few cases (very few!) the controllers were shaking a few millimeters, as with the Rift. Of course the Vive tracking is still the best, but everything is fully playable with the Mixed Reality Controllers.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 21 oktober 2017 15:27]

Volgens mij is het 'gewoon een bril' die je op Windows aansluit en die dus, omdat het een 'standaard' Windows Mixed Reality headset is, gewoon automatisch werkt met Windows. Geen aparte drivers etc.

Overigens zijn alle Mixed Reality brillen zowat even duur en heb je dus heel wat meer keuze dan de Medion alleen. Daarnaast werkt het ook met Windows zelf, iets wat de Rift en Viva weer niet kunnen.
Medion is dan ook niet verantwoordelijk voor het platform waar deze bril op draait, dat is Microsoft.
Ah, je vergelijkt Rift met alleen deze Medion? En niet met Windows MR brillen in het algemeen.
Ik snapte het al niet ;)

Als device updates en patches belangrijk voor je zijn, dan neem je toch een merk (Dell, HP, Lenovo..) waar je wel het vertrouwen hebt? Ze zijn allemaal zo rond de 449 euro.
De medion is gewoon de Lenovo headset met het merknaampje medion er op geplakt (en mogelijk dat de padding van wat mindere kwaliteit is).
Rift is toch duurder, heeft losse controllers en geen inside out tracking of mis ik nu wat?
Momenteel is de rift in pakket met controllers zelfs goedkoper te krijgen dan de Windows Mixed Reality headsets. 400 euro op mediamarkt.de.

Die heeft inderdaad geen inside-out tracking, en heeft extra USB poorten nodig (1 per sensor, 2 sensors zitten in het pakket, voor een groter speelgebied kan je er nog 1 extra nemen)
De officiële prijs is door Oculus sinds deze week (2 dagen voor de Windows MR launch) inderdaad definitief op 449 euro gezet. Aanbiedingen daargelaten, is de prijs zeg maar gelijk aan de goedkoopste Windows MR brillen gemaakt.
Naast je genoemde punten is de lagere resolutie een minpunt.
Maar juist het grootste minpunt van de MR headsets is toch wel de motioncontrollers, die zijn verre van zo fijn/nauwkeurig als die van de rift/vive, en dat is dus wanneer ze in het zicht van de headset camera's zijn, buiten het zicht werken ze helemaal niet fatsoenlijk (alleen op de interne sensoren zoals pitch/yaw/rotation).
Het is hier al een paar keer voorbij gekomen inclusief links naar reviews: ze blijken minstens net zo nauwkeurig en werken ook buiten het zicht door extra sensoren (gyro o.a.) en software. Wat jij dacht, dachten er meer, maar dat is inmiddels achterhaald.

Edit: Alleen 1 reviewer spreekt over tijdelijke locking/hik achter rug bij lang stoppen van een beweging (niet in game, maar een simulatie) en die wordt in een reactie tegengesproken/ontkracht dat dezelfde beweging in game gewoon goed gaat. Dit te verwachten -achter de rug- minpunt blijkt dus geen minpunt.

Edit 2: Oh ja, een minpuntje is dat een BT adapter nodig is. Mooier was geweest dat de controllers direct met de bril praten. Plus dat oude BT adapters mogelijk niet goed werken.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 21 oktober 2017 03:58]

Dat van die controllers is helemaal niet ontkracht, vanaf het moment dat ze buiten het zicht gaan is die al meteen minder nauwkeurig en precies zoals je zegt bij iets langer dan een simpele swing buiten beeld gaat het al helemaal niet zo goed.
In zicht vergelijkbaar. Buiten zicht minder nauwkeurig maar er is wel degelijk tracking. Hoogstens een hik en daardoor weer goed. De tracking is boven verwachting van de reviewers.
Naar het idee van de reviewers een maar dan acceptabel compromis voor het gemak van Inside Out tracking.

Voor de rest is alles beter, met als extreme positieve uitspringer draagcomfort (inclusief omhoogklappen bril) en het gemak van setup. Belangrijke zaken voor een grotere acceptatie van VR.

Wel een mooie resumé waar we het beide wel eens over kunnen zijn:
Other than that, tracking worked great. Setup was a breeze. The higher res was very nice; I watched various youtube videos and felt really pleased with the quality here. Controllers tracked fine although I could see slightly more random jitter than my Vive, but overall it was impressive, especially considering all the doom and gloom here about its controllers.

En van VoodooPC nu hij zijn USB BT adapater heeft:
as promised I got my bluetooth 4.0 dongle today and had the chance to test the tracking and playing around in the virtual Windows Home. Finally with 4.0 it works like a charm!! Never expected that the tracking is so good. I had the same experience as with the Rift and 3 controllers. Only in few cases (very few!) the controllers were shaking a few millimeters, as with the Rift. Of course the Vive tracking is still the best, but everything is fully playable with the Mixed Reality Controllers.

Vergeleken met een Rift is het volgens hem gelijk. Wil je de beste tracking (en accepteer je de andere nadelen waaronder een paar honderd euro duurder) dan is een Vive de beste keuze.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 21 oktober 2017 14:40]

De rift is nu standaard 449, das inclusief touch controllers (en 'Roomscale' werkt al goed met de 2 meegeleverde camera's, maar wil je nog betere tracking dan kun je kiezen om nog een 3e camera er bij te kopen).
Blijkbaar is een Rift zelfs in tracking niet beter dan Windows MR. Wil je betere tracking dan is de keuze van een (paar honderd euro duurdere) Vive de beste.
Van Reddit van VoodooPC
.as promised I got my bluetooth 4.0 dongle today and had the chance to test the tracking and playing around in the virtual Windows Home. Finally with 4.0 it works like a charm!! Never expected that the tracking is so good. I had the same experience as with the Rift and 3 controllers. Only in few cases (very few!) the controllers were shaking a few millimeters, as with the Rift. Of course the Vive tracking is still the best, but everything is fully playable with the Mixed Reality Controllers.

Pak je draagcomfort en het gemak van Windows MR brillen erbij, dan is een Windows MR duidelijk de betere keuze voor je geld. Ook na de prijsvrlaging van een Rift. Tot we de ervaringen van de dure Pimax te horen krijgen waarschijnlijk.

Edit: voor een gelijke controller ervaring moet je de prijs van een 3de station er nog bij optellen.
Zie meer info in de recties hierboven.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 21 oktober 2017 15:29]

Is de rift compatibel met SteamVR en Windows Mixed Reality?
Microsoft mixed reality software is alleen compatible met hun eigen mixed reality headsets.
Nee hoor, die van Acer, Dell HP, Lenovo, en Samsung werken er ook mee:
https://www.microsoft.com...vrandmixedrealityheadsets

Op de zijkant van deze Medion staat zelfs ook Windows Mixed Reality.
Ja oké misschien een beetje slecht verwoord van mij :) . Ik bedoelde eigenlijk met mixed reality headsets. Immers zijn al die headsets behalve die van Samsung gewoon Microsoft hardware.
Met SteamVR wel vziw
mixed reality niet omdat je dan ook een camera erop nodig hebt.
Zal wel aan mij liggen, maar ik kan helemaal geen headset (behalve een goedkoop ding voor je mobiel) vinden op de duitse medion site...

Nevermind: Gevonden :)

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 20 oktober 2017 15:14]

Zou hier heel graag een Tweakers review van zien.
Ik ben verre van merkgebonden, maar ik heb altijd goede ervaringen gehad met Medion. Prima merk.