Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows Mixed Reality-brillen moeten na update beter presteren in SteamVR

Microsoft gaat Windows 10 voorzien van verbeteringen die ervoor moeten zorgen dat de Windows Mixed Reality-brillen beter presteren bij gebruik met SteamVR-games. Het gebruik van videogeheugen zou flink omlaag gaan.

Daarnaast kunnen de bewegingscontrollers van de Mixed Reality-headsets na de update haptic feedback geven bij SteamVR-games. De aanpassingen zitten al in de nieuwste Insider Preview Build 17115, meldt Microsoft. In het voorjaar, als de komende grote update voor Windows 10 uitkomt, moeten de verbeteringen voor alle gebruikers beschikbaar zijn.

Nieuwe Skyloft-omgeving

Verder komt er een nieuwe virtuele omgeving naar het Mixed Reality Portal. Momenteel is er ťťn omgeving, het zogenaamde Cliff House. Dit wordt gebruikt als een soort visueel menu van waaruit apps geopend kunnen worden en gebruikers interactie kunnen hebben met objecten. De nieuwe Windows 10-build voegt de Skyloft-omgeving toe. Later moeten er nog meer omgevingen voor Windows Mixed Reality verschijnen.

Ook heeft Microsoft een optie toegevoegd om eenvoudig screenshots te maken, door de Windows-toets op de Mixed Reality-controller in te drukken en tegelijkertijd de trigger over te halen. Dit werkt in alle apps, behalve als de inhoud beschermd is met drm.

Tweakers publiceerde in december een review van het Windows Mixed Reality-platform. Mixed Reality is de overkoepelende term die Microsoft gebruikt voor virtual reality en augmented reality. De huidige Windows Mixed Reality-brillen zijn vr-brillen.

Terugkijken: videoreview van Windows Mixed Reality

Door

Nieuwsredacteur

28 Linkedin Google+

Reacties (28)

Wijzig sortering
Hoezo kunnen ze dit optimaliseren? Het is toch gewoon de pc die 2 beelden rendert en de bril die ze op schermpjes voor je ogen toont?
Zo kun je met eye tracking software bijvoorbeeld oogproblemen simuleren, om meer begrip te krijgen voor oogproblematiek. Terwijl de hardware de hardware blijft.
Al is het een andere VR bril. Het gaat om het idee.
Eindbestemming van de weergave moet toch ook goed zijn ;) of denk je dat het simpele lenzen zijn die niks doen?
Worden ook de nodige correcties uitgevoerd die de vertekeningen van de lenzen moeten corrigeren.
Er zitten drivers tussen dat signaal, daar is vaak veel te halen.
Tussen SteamVR en Mixed Reality zit een vertaal laag. Deze vertaling kan situaties hebben waarin er onnodig gewacht wordt of waar de vertaling efficiŽnter zou kunnen zijn.

Tussen DirectX/OpenGL en je GPU driver zit ook gewoon een vertaal laag en Nvidia stopt een hoop geld in het zo efficiŽnt mogelijk krijgen van die vertaling.
Ik heb sinds gisteren een Mixed Reality VR setje gekocht, maar het is wel cool hoor. Staat nog wel in de kinderschoenen, maar dit is wel dť toekomst. Echter, heel veel gedonder met Steam. Uiteindelijk wel aan de praat gekregen, maar gebruiksvriendelijk is het niet.
Even offtopic, weet iemand hoe je ervoor zorgt dat je scherm uitgaat als je een spel gaat spelen?
Monitor uitschakelen?
Ja eigenlijk is dit wel de oplossing. Ik heb nog geen VR bril gezien die je displays uitzet als je in VR bent.
Okay, dus er is geen softwarematige oplossing voor? Ik heb het idee dat ik mijn grafische kaart zo onnodig extra belast.
Misschien is er wel een softwarematige oplossing voor, maar een game heeft gewoon nog altijd een proces nodig op het bureaublad om uberhaupt de bril aan te kunnen spreken. Het is alleen meer spiegelen (niet erg intensief); en het uitzetten van je monitor bespaart je misschien alleen wat stroom ;)
Een aantal spellen geven standaard ook een display voor de mensen die niet in VR zitten. Dit kan dus zeker de performance omlaag halen. Als ik in mijn eentje aan het spelen ben (Vive met een GTX970) zal ik dat extra window ook uitzetten.
er zijn games waar ze je een optie voor geven, maar dat zijn er niet veel helaas.
Gaat niet zo zeer om het uitzetten van de monitor, maar dat de GPU het niet meer loopt aan te sturen. Als je het gewoon uit zet, renderd je GPU de desktop gewoon rustig door.

Als je je GPU aan het pushen bent, dan kan het renderen van die extra pixels op je desktop die je toch niet ziet, framedrops veroorzaken.

Het process heeft -normaal- geen bureaublad nodig. Als je je explorer.exe killt draait alle software die daar niet op leunt ook gewoon door.
Waarom zou je je scherm uit willen?? de performance hit van het scherm is echt verwaarloosbaar.
Dat t de toekomst is riepen ze ook in 1994 bij de komst van dat nintendo ding en op de luchtmachtopendagen zag ik t in 1995 ook voorbij komen, maar dan natuurlijk wat professioneler. Nu 22 jaar later nog amper iets.
Ik blijf het toch jammer vinden dat ze dit mixed reality noemen. Ik had toch gehoopt dat het meerder een combo ging zijn van VR/AR een beetje Rift en Zed Mini (https://www.stereolabs.com/blog/introducing-zed-mini/)

Snap nog altijd niet wat er "mixed" is bij deze toestellen.
Het is meer een marketing term dan wat anders: Microsoft maakt ons warm voor VR en AR in een en dezelfde bril, maar zo ver zijn ze vooralsnog niet. Het is puur een VR bril met de naam "Mixed Reality".
Komt eigenlijk omdat het platform Windows Mixed Reality heet. Eigenlijk valt de hololens hier ook onder. Je hebt ook een mixed reality toolkit voor het ontwikkelen van software er voor en die omvat zowel de hololens als de vraag brillen.

Volgens mij is het idee op de lange termijn dat het enige verschil straks occluded of niet is.

Misschien kun je over een paar jaar wel switchen tussen de twee.

Maar ik ben het er wel mee eens dat dit verwarrend is met 99.9% VR brillen en dan nog ergens een AR bril.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 8 maart 2018 09:24]

Zelf een HP wmr en nul issues met steamvr gehad. Performance ook niet over te klagen gehad behalve laadtijden bij sommige vr spellen(bij arizona sunshine en virtual rickality) maar dat ligt meer aan het spel zelf denk ik. Enige wat ik zou willen is een link in wmr om te switchen naar steamvr. Nu moet dat via de desktop of de virtuele desktop.

Enige spel waarbij ik head tracking input lag ervaar is doom vfr. Terwijl frame rate wel goed is en dit ook op lage settings optreed. Ik kon hier ook niets over vinden op internet.
Ik heb ook een HP wmr gehad, met name voor Assetto Corsa.
De immersion ervaring is goed, helaas merkte ik wel dat de kwaliteit van de schermpjes (ppi) te laag zijn waardoor je in het geval van Assetto Corsa (simracing) in de verte moeilijk iets van detail kan zien (bijv. het einde van de bocht, of als je Monza op komt rijden rechte stuk en 400 meter verder de 1ste busstop chicane ligt, is dat allemaal heel korrelig)

Dus de kwaliteit zou beter kunnen, mogen, moeten.
Ik heb met de WMR geen racegames gespeeld. Maar wel een keer met de Oculus CV1, maar had daar ook dezelfde ervaring met de bochten. Zodat je net niet lekker alleen op zicht kan anticiperen.
Had je ook supersampling aan? Ik neem aan dat een Oculus dan nog erger is aangezien deze een hogere resolutie hebben...
Zouden die dingen linux support krijgen?
Is er al bekend of we in de toekomst (net als bij SteamVR) onze eigen omgevingen kunnen maken?
Ook heeft Microsoft een optie toegevoegd om eenvoudig screenshots te maken, door de Windows-toets op de Mixed Reality-controller in te drukken en tegelijkertijd de trigger over te halen.
Leuk afgekeken van SteamVR :+
Wat bedoel je? Ik heb alweer even een Mixed reality bril en snap niet wat je bedoelt.
Ik stak de draak met mensen die zeggen dat je van TV kijken of gamen vierkante ogen krijgt :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*