Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cijfers Steam: 4,35 procent van vr-systemen is Windows Mixed Reality-bril

Ongeveer 4,35 procent van de vr-systemen die op Steam in gebruik is, is een Windows Mixed Reality-bril. Dat was in november nog 2 procent. De HTC Vive is nog altijd het meestgebruikte systeem, op de voet gevolgd door de Oculus Rift.

Er zijn op Steam nu ongeveer twee keer zoveel brillen op basis van Windows Mixed Reality in gebruik als exemplaren van de Oculus Rift DK2, blijkt uit cijfers van de Steam Hardware Survey. De tweede Developer Kit van de Rift is minimaal honderdduizend keer geleverd, maar exacte cijfers heeft moederbedrijf Facebook recentelijk niet bekendgemaakt.

Microsoft bracht Mixed Reality uit als onderdeel van de Fall Creators Update van Windows 10 en de headsets kwamen dit najaar op de markt. Ze zijn sinds november zichtbaar in de statistieken van Steam. Er zijn modellen van diverse fabrikanten, waaronder Medion, Asus, Acer en HP. Samsung heeft een model met oledschermen, maar dat is niet verkrijgbaar in Europa.

In de statistieken wordt de HTC Vive nog altijd door meer Steam-klanten gebruikt om software te downloaden dan de Oculus Rift, maar het verschil neemt af. De Vive heeft nog een voorsprong van ongeveer 1 procent. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om hun systeem niet op te laten nemen in de statistieken. Bovendien zal niet elke gebruiker op Steam komen, waardoor het onduidelijk is of dit representatief is voor de markt van vr-systemen met toegang tot Steam. De naar verluidt meestverkochte vr-bril, de PlayStation VR, kan standaard niet op Steam en staat dus niet in deze statistieken.

Door

Redacteur mobile

21 Linkedin Google+

Reacties (21)

Wijzig sortering
Als je naar de prijzen van de vive en rift kijkt, dan is het wel te merken dat htc het niet kan veroorloven om de prijs te verlagen doordaat het zelf (relatief gezien) niet meer rijk zijn. Terwijl facebook de ene miljard verdiend naar de ander met advertenties te tonen. Ander probleem voor htc is dat ze geen stuifer krijgen per verkochte game op steam en daardoor blijvende inkomsten missen terwijl dat met de oculus store wel zo is voor Facebook. Ik denk dat htc in de toekomst afzakt in de markt, ze zijn compleet afhankelijk van valve en als die opeens met een ander groot tech bedrijf in zee gaan (zoals de vr bril van lg) kan het binnen 3 jaar alweer voorbij zijn voor htc in de (pc)vr markt.
Als wat je zegt waar was, en een VR bril aan de prijs van de Oculus niet haalbaar is voor HTC door het ontbreken van after-sale revenue... Waarom kunnen de VRbrillen voor Widnows MR dan wel aan prijzen vergelijkbaar met de Rift verkocht worden?

Samsung verdient ook niets aan de games/applicaties die op hun bril gebruikt worden, maar die bril kunnen ze toch voor 500$ verkopen: https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

Features zijn zowat dezelfde: controllers, OLED scherm met ongeveer dezelfde resolutie aan 90Hz, noem maar op.

Mijn gok? HTC is gewoon HTC. Voor hun low/mid end telefoons vragen ze ook al jaren veel te veel geld, met de Vive is het niet anders: 700¤ is simpelweg een veel te hoog bedrag, maar HTC is te trots om de prijs te verlagen.
Daar zeg je wat, ik weet ook niet hoeveel the lighthouse techniek op de prijs drukt voor htc. Wel is het zo nu dat htc hun smartphone tak verkocht, z'n beetje all in gaat met virtual reallity en daarmee hun geld mee moeten verdienen. Terwijl als je kijkt naar de minimale promotie voor de mixed reality brillen, het erop lijkt dat die vr brillen een soort test fase zijn om aan de markt te proeven en ze het nog niet doen voor het geld.

Daarnaast als ik zie hoe hard de oculus en psvr in prijs dalen, vraag ik me ook af die brillen helemaal niet zo duur zijn om te maken dan verwacht.
Begrijp ik uit de stats goed dat in totaal 0,17% van de steamgebruikers (die de enquite opgestuurd hebben) een VR bril heeft?.
Ik wil een kleine opmerking maken.

Indien de VR bril niet aan de pc is aangesloten op het moment van de deelname aan de hardware survey, wordt deze ook niet mee geteld, het kan dus best zijn dat het aantal VR gebruikers hoger ligt dan de cijfers aantonen, maar dat de VR brillen niet aangesloten waren ten tijde van de survey.

Zelf heb ik hem ook altijd in de doos liggen, pas wanneer ik hem daadwerkelijk gebruik komt hij eruit, en na afloop stop ik hem weer terug in de doos.
Frappante daarvan is dat het aantal vive gebruikers is afgekomen maar het aantal rift gebruikers constant is gebleven... vraag me af of dat is omdat vive gebruikers vaker hun vive bril ontkoppelen óf omdat mensen hun vive weer verkocht/teruggebracht hebben. :+

(of dat er toevallig minder vive gebruikers die maand aan de survey deel namen natuurlijk kan ook.. maar dat zou een saaie verklaring zijn) :9
Het een percentage, geen absoluut getal. Het enige dat je kan zien is dat de Vive iets aan marktaandeel heeft ingeleverd.

Wat mij verder opvalt is dat het aandeel AMD zo onwijs is gekrompen. Ik had gehoopt dat ze met Ryzen een stap in de goede richting zouden zetten.
als je een keer een VR bril hebt aangesloten en ook maar enigxzins deze binnen steam hebt gebruikt kan steam denk ik wel nagaan of je een VR bril hebt ja of nee ook al is deze niet aangesloten... althans dat denk ik dan ? moet toch ergens uit te lezen zijn uit steam.
Nope. Ik toen ik de survey de eerste keer deed stond er 'No VR Device detected'. Toen ik mijn Vive terug aansloot, werd hij wel gedetecteerd.
Een veel zinnigere statistiek kan je volgens mij halen door op te vragen wie ooit een VR game gekocht heeft, want het lijkt me logisch dat zij allemaal een VR bril hebben.
Nee, 0.17% van de gebruikers heeft een Oculus, 0.16% een Vive, 0.34% heeft een SteamVR HMD. Ik weet ook niet waarom er lijkt dat Oculus minder heeft dan Vive in bovenstaande cijfers.

Daarnaast moet je ook rekening houden met dat Oculus ook gebruikers heeft die geen SteamVR gebruiken. Ik gok dat sinds de price drop Oculus marktleider is op PC. Zeker als je de DK2 meetelt

[Reactie gewijzigd door PrimeTinus op 4 januari 2018 22:52]

Klein detail is dat SteamVR voor Mixed Reality nog altijd in Beta is.. Lijkt me wel het vermelden waard, beetje raar dat dat niet gedaan is als je met zo'n kop aan komt zetten.
Voor diverse games heb je ook als mixed reality bril steam nodig, ik ben nog geen (non windows store) games tegen gekomen die de Mixed Reality 'out of the box' ondersteunen. Maar herkent SteamVR de Mixed Reality nu native dan? OpenVR die ik gebruik 'nept' de game dat het een Rift is.
Als dit de enquête is die ik kreeg dan betwijfel ik de aquaraadheid. Ik kreeg ook de vraag of ik een enquête in wou vullen. Dit heb ik gedaan, mijn systeemsettings werden gekopieerd en dat was de enquête. Echter zat ik op dat moment vanwege vakantie toevallig op mijn Lenovo ThinkPad waar ik zelden op game.

Nou kan ik mij goed voorstellen dat niet iedereen zijn vr headset altijd heeft ingeplugd. Ik in elk geval niet. Ik vraag mij af of de statistieken alleen vr headsets aantonen die op dat moment ingeplugd waren. Want ik kan mij bijna niet voorstellen dat "maar" 0,17% een vr headset gebruikt.
Ik vraag mij af of de statistieken alleen vr headsets aantonen die op dat moment ingeplugd waren.
Ik weet niet hoe het met de Rift zit, maar met de Vive is dat inderdaad het geval. Aangezien de Vive best warm wordt als hij aan blijft staan denk ik dat ik niet de enige ben die hem helemaal ontkoppelt als ik hem een tijdje niet gebruik.
Na gebruik gaat ie weer fijn in de doos nadat hij is schoongemaakt 😀
Ik verwacht dat Steam zal kijken of SteamVR geinstalleerd is en bijhouden welke bril er wordt gebruikt zodat dit later doorgegeven kan worden. (Dit kan waarschijnlijk al gezien worden bij instellingen van een applicatie?)

Maar ik twijfel ook aan de accuraatheid van de enquete. Zo heb ik in November 2 keer de enquete gekregen (2 pc's waarop ik m'n Vive gebruik) en in December niet.
Excuses voor de spelfout. Ik zat op mijn telefoon en die zal het naar aquaraadheid veranderd hebben. 8)7
De hardware survey van steam is gewoon een dump van je devices. Wat op dat moment niet aangesloten is, komt dus niet in de lijst.
Echter zat ik op dat moment vanwege vakantie toevallig
Het is niet bepaald toevallig. De enquête wordt door iets getriggered bij het opstarten/inloggen op Steam, als je dus bijvoorbeeld net als ik vrijwel altijd Steam aan hebt staan de PC in slaapstand zet dan wordt je jaren niet gevraagd. Tot je dingen anders gaat doen, door bijvoorbeeld op een andere PC in te loggen ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*