Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties

Mozilla heeft de eerste versie van een opensourceframework voor virtual reality op het web uitgebracht met de naam A-Frame. Versie 0.1.0, van het MozVR-team, moet het makkelijker maken voor webdevelopers om vr op verschillende platforms uit te brengen.

A-Frame werkt in eerste instantie op de desktop, iOS en Oculus Rift. Ondersteuning voor Android komt binnenkort volgens de makers. A-Frame maakt gebruik van WebVR. WebVR zit al sinds de zomer van 2014 in verschillende builds van Firefox en Chromium, maar om content te maken voor WebVR moet een ontwikkelaar kennis hebben van WebGL. Daarom ontwikkelde Mozilla A-Frame. Het framework zorgt ervoor dat WebGL in verschillende html-elementen gevangen is, waardoor het maken van vr-content makkelijker moet worden.

webgl a-fram webvr

A-Frame maakt gebruik van beknopte 'primitives' voor veelvoorkomende zaken, zoals 360-gradenvideo's, plaatjes, modellen, lucht en meer. Met de primitives is het mogelijk een scene in korte tijd te maken. Ze kunnen ook gecombineerd worden met belichting, beweging en animatie, geluid en interactiviteit. Meerdere primitives en uitleg over de werking ervan zijn te vinden op de A-Frame-site.

Voor meer controle kunnen gebruikers terugvallen op een entity component system om de eerder genoemde primitives preciezer te kunnen aanspreken. Ecs wordt veel gebruikt bij ontwikkeling van games. Omdat A-Frame eigenlijk een DOM is, kunnen ontwikkelaars het geheel met standaard javascriptmethodes bewerken. De ontwikkelaars nodigen geïnteresseerden van harte uit mee te werken aan het project en waarschuwen en passant dat A-Frame nieuw is en dat er nog verschillende grotere bugs inzitten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Fijn!

Hopelijk krijgen dit soprt initiatieven meer support. Nu vind ik het nog veel gedoe met 3rd party software om "VR" dingen (360x180 graden fotos in mijn geval) te bekijken online. Hopelijk vereenvoudigd dit framework dat!
Al vrees ik dat er naar mate "VR" populairder word er gewoon weer tig standaarden zullen komen :( maargoed Mozilla is er iig op tijd bij :)
het is heel simpel de standaard met porno, dat is de standaard die je moet volgen. ;)
Hoe verhoudt A-Frame zich nu eigenlijk tot VRML? Ik heb daar een jaar of 20 terug nog wat experimenteels mee gedaan voor mijn werk, maar dat liep toen stuk op de gebrekkige browser-support. Of eigenlijk browser-plugin-support, want in die tijd gaven browsers alleen HTML weer en de rest besteedden ze uit.

Maar goed, conceptueel lijkt het me niet zo gek veel van elkaar verschillen. Dus mijn vraag is: is dit een doorontwikkeling? Of zijn we opnieuw begonnen met bedenken? Wat zijn de verschillen? Wat was er eigenlijk mis met VRML?
Sluit ik me bij aan. De enige solide 3D weergave di vandaag de dag nog schijnt te werken zijn KMZ-bestanden (Keyhole Markup Zipped) die in Google Earth te bekijken zijn.
Vroeger kon je die ook nog bekijken in Google Maps maar die functionaliteit is al lang uit Maps gesloopt (tegen veel andere ongein die we niet gebruiken)

VRML of WRL is vlgs mij erg passé of zie ik dingen over het hoofd. Ik maak veel zaken die in 3D gepresenteerd worden (ontwerpen voor erfinrichting of aanzetten voor stedebouwkundige modellen) maar ik zie niet zo gauw een manier om redelijk digibeten die zaken op afstand te laten zien of in een browser te laten bekijken.
Ik hoop ook dat er één standaard komt welke goed schaalbaar is zonder te lage limieten. Ik wil hoge resolutie content overal online kunnen zetten zonder beperkingen.
Een half jaar geleden heb ik eens gespeeld met WebVR. Erg leuk en zie er een grote toekomst voor. Ik ben erg blij met mijn Oculus Rift, maar dit zal simpelweg veel eerder veel toegankelijker zijn voor veel mensen.

WebGL is echter een best complexe techniek om zo even in te duiken. Three.js als wrapper maakte het wat makkelijker en dit lijkt een soort three.js voor VR te zijn. Alleen dan wat minder uitgebreid. Dat is natuurlijk een kwestie van tijd.

Ik kan alleen niet zo snel achterhalen of ze ook Vulkan (WebGL 2) ondersteunen. Daar zitten echt prachtige technieken in.
Firefox is een prima browser. En dit is een prima initiatief!
Alleen mensen die niet weten waar ze over praten vinden Firefox een goede browser. Ik denk alleen niet dat Firefox ooit goed heeft gewerkt. :+

Het "werkt" en daar is dan ook wel alles mee gezegd.
Ik denk alleen niet dat Firefox ooit goed heeft gewerkt. :+
Tegenwoordig verkies ik Chrome boven Firefox, maar in de tijd voor Chrome was Firefox voor mij absoluut de beste browser.

Zou je trouwens wat kunnen uitwijden waarom je vind dat Firefox slechts "werkt"? Ben benieuwd naar je motivatie.
Ooit de broncode van Firefox gezien? Ooit het build systeem gezien? Ooit gezien hoeveel bugs er nog openstaan?

De ProfileManager heeft nooit goed gewerkt, tegenwoordig komt Firefox ook met allerlei voorgeinstalleerde meuk, waardoor alleen geavanceerde gebruikers een beetje een fatsoenlijke ervaring kunnen hebben. Firefox heeft een configuratieformaat wat alleen maar single-threaded valt te benaderen.

IMHO, is er (net zoals bij Chrome overigens) niets "open-source" aan Firefox. Als je de code wel kunt zien, maar het duurt een dag om het build systeem te configureren (en dan heb je nog steeds niet exact dezelfde build), is het dan wel "open-source"?

Kortom, ik vind Firefox niets om over naar huis te schrijven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True