Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Submitter: Travelan

Facebook heeft een bta van zijn gameclient Gameroom uitgebracht. Ontwikkelaars kunnen volgend jaar Unity 5.6 gebruiken om games direct naar het Gameroom-platform te publiceren. Facebook bundelt games voor zijn platform in de Gameroom-app.

Facebook heeft de publieke bèta van Gameroom vrijgegeven voor Windows 7 en latere versies van het OS. Ontwikkelaars van games kunnen de client gebruiken in combinatie met Unity en begin volgend jaar verschijnt Unity 5.6 waarin Facebook-ondersteuning ingebouwd zit, meldt het sociale netwerk. Ontwikkelaars kunnen projecten naar de Windows-app publiceren of naar de Facebook-site dankzij WebGL-ondersteuning in Unity.

Gameroom is het gameplatform van Facebook. Het sociale netwerk kondigde in mei aan zo'n platform te ontwikkelen, toen nog onder de naam Facebook Games Arcade. In augustus liet het bedrijf weten samen te werken met Unity. Via de client kunnen spelers Facebook-games benaderen die ze bijvoorbeeld via de browser hebben gespeeld. Ook kunnen ze nieuwe games vinden op basis van categorieën en suggesties. De client stelt ze in staat notificaties in te stellen, shortcuts aan te maken en te chatten met medespelers.

Facebook Gameroom

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Ik las dat FB 30%, van de inkomsten van een spel krijgt. Holy Moly.

Games mogen trouwens max 200mb zijn, uitzondering hier en daar naar 500.
Dat is toch niet anders dan op de apple store/ windows store?
Valve krijgt op Steam ook 30% per verkoop

dat de max rond de 200mb ligt betekent gelukkig dat ze zich nog steeds richten op simpele 'facebook games'.

[Reactie gewijzigd door UnanyMoose op 2 november 2016 12:09]

nu nog die max 200, maar gezien Oculus Rift van FB is, zullen die games uiteindelijk ook wel via dit platform gaan vermoed ik.

Ik heb er geen problemen mee als die gare FB games op een apart platform komen, maar als er straks nog een game platform voor de wat meer "serieuze" games komt zou dat toch jammer zijn. Vind de versplintering nu al zo vervelend (EA, Steam, Ubisoft etc.)
eerste wat ik denk: nog een platform voor games :| Waarom willen ze allemaal hu. eigen platform, het zal wel iets met advertentie / data te maken hebben maar handig is het niet echt.

[Reactie gewijzigd door Downloader_NL op 2 november 2016 08:07]

Als je iemand anders zijn platform gebruikt moet je transaction fees en andere bijkomende kosten betalen, op de lange termijn is het daarom goedkoper om je eigen platform te maken.
Daar zitten uiteraard ook kosten aan verbonden, het is enkel relevant als je er veel mee kunt verkopen.
En dat is in het geval van FB denk ik wel het geval. Moet je kijken hoe groot hun userbase is. Beeld je in dat ze daar ook simpelere arcade games op gaan uitbrengen die huismoedertjes en dergelijke ook leuk vinden om te spelen. Kassa!
dat deden ze in het verleden al en was enorm succesvol todat de mobiele apps op kwamen.
Dat impliceerde ik er wel mee
Tegenovergesteld. Een eigen platform ontwikkelen is een enorme investering, waarvan je niet weet of je het terugverdient. Daarnaast vereist het platform ook ondersteuning, continue ontwikkeling en infrastructuur.

Kostenbesparing is zelden een reden om een eigen platform op te zetten.

Logischer hier is dat Facebook het simpelweg in eigen hand wil hebben/houden. Hoe langer ze gebruikers aan zich kunnen binden, hoe meer ze opleveren.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 2 november 2016 09:24]

Vergis je niet hoor, in principe valt het allemaal best wel mee om een eigen platform op te zetten en te onderhouden, ipv oa 30% af te moeten staan aan je concurrent.. Een EA en Ubisoft die toch heel veel spellen verkopen is het zeker interessant..
EN van de ene kant is het wel fijn om maar 1 platform te hebben, maar aan de andere kant wil je ook niet zo'n monopolie hebben.. Ik zeg al vaker, beste zou een universeel platform API moeten zijn, waarbij je met 1 client gewoon al die verschillende libraries moet kunnen koppelen.
Daar komt opensource projecten weer van pas. 1 interface voor verschillende API's
tja, aan de ene kant wel, maar aan de andere kant wil je ook niet dat bv Valve een monopolie krijgt en als enige grof verdiend met hun platform.. Ik kan het me heel goed indenken waarom bedrijven als Ubisoft en EA hun eigen platform hebben, want elke keer 30% moeten afstaan aan je concurrent is toch niet leuk..
Als ze dan ook die game uitnodigingen in dat gameplatform kunnen houden, zou top zijn :+
Die kun je ergens in je Facebook settings ook gewoon in 1x allemaal uitschakelen.
Of alle mensen verwijderen die spelletjes uitnodigingen sturen :+
Is het een soortvan miniclip, maar dan revamped?
Ach, zolang het de typische facebook spelletjes blijven valt er niet echt te spreken van concurrentie met bijv. Steam/Origin/Ubisoft denk ik.

Denk dat er pas opschudding komt als er AAA titels op dat Facebook platform komen, want niemand zit wat dat betreft te wachten op de koppeling met Facebook.
Hier zaten we op te wachten...
Eigenlijk is het niet eens zo heel raar. De meeste mobile games gebruiken toch al Facebook om in te loggen. Nu heb je gewoon een totaalplaatje met al je games enzo.
Ja dit is prima voor de huisvrouw, kan ze mooi candy crush en farmville goed bij elkaar houden :9
het grappige is, de games die daar onder gepresenteerd worden zijn ook gepresenteerd op deze pagina

https://vr.google.com/daydream/

als je ietsjes naar onder scrolled
Wonder Glade vs Willy Wonka is de enige die een beetje overeen komt kwa lettertype.
Ik zie totaal andere games in ieder geval.
Ik kan me nog herinneren dat Valve iedereen motiveerde om alle functies in Steam uit te proberen voor een achievment Badge. Een van de opties daarbij was o.a je facebookaccount opgeven.

Begrijpelijk voor die tijd maar Valve zal toch een beetje spijt hebben daarvan.
Clash of Clans of Boom Beach op deze manier op pc te spelen?
Soms geen lijstje welke games ze ondersteunen?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True