Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cijfers uit Play Store wijzen op ongeveer 50.000 verkochte Essential-telefoons

Cijfers van installaties in de Play Store wijzen erop dat de Amerikaanse smartphonefabrikant Essential rond vijftigduizend exemplaren van zijn smartphone PH-1 heeft verkocht. De Essential-telefoon daalde in de afgelopen maanden snel in prijs.

De Camera-app van de Essential-telefoon heeft in de Play Store ergens in de afgelopen dagen de grens van vijftigduizend installaties gehaald, merkte een Reddit-gebruiker op. De Essential Services-app staat tussen de tienduizend en vijftigduizend installaties. Beide apps werken alleen op de PH-1.

Het aantal installaties in de Play Store is weliswaar geen hard cijfer over het aantal geleverde toestellen, maar geeft wel een indicatie van de trend. Het hogere aantal installaties voor de Camera-app is vermoedelijk te danken aan een update van de app vorige week, terwijl Services sinds oktober geen update meer heeft gehad.

In september schatte een analist dat de Amerikaanse provider Sprint, de enige provider in de VS die de telefoon in het assortiment heeft, rond vijfduizend exemplaren had verkocht. Essential heeft nog niet gereageerd op dit onderwerp en heeft geen verkoopcijfers vrijgegeven. Wel daalde de prijs van de telefoon in de afgelopen maanden; eerst deed Essential 200 dollar van de prijs af, daarna konden gebruikers hem op Black Friday met nog eens 200 dollar korting kopen. De prijs bij release was 699 dollar.

Door

Redacteur mobile

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Verkopen in de rest van de wereld, ik zou deze telefoon graag als vervanging voor mijn Nexus 6P kopen :)
Jep. Dat dit ding een totale flop is mag niemand verbazen

1) Brakke camera: dat is absoluut het zwakste punt van deze telefoon. Los van prijs, marketing, service, wat dan ook: dit toestel zijn camera is ver ondermaats tegenover andere flagships. Er zijn genoeg andere dingen die andere flagships ook beter doen: de S8 heeft een SD-slot, bijna alle andere flagships zijn waterdicht, en OLED is nu echt superhip. Dat mist de PH1 allemaal, maar voor de meeste gebruikers is het niet echt een breekpunt: een uniek ontwerp en geweldige build quality maken dat wel goed... Maar een trage, brakke camera? Dat is niet acceptabel als je tegenover andere flagships wilt staan.

2) flagship prijs: in combinatie met het eerste punt was de launchprijs simpelweg achterlijk. De OnePlus 5 heeft ook geen geweldige camera, maar komt daarmee weg door zijn lagere prijs.

3) Enkel lanceren in de VS: dit zal ik nooit begrijpen. Amerika is zowat de meeste verziekte markt ter wereld als het aankomt op telefoons. Op Noord-Korea en China na is er geen enkel land waar de verkoop van telefoons zo aan banden ligt als in de VS! Het is echter niet de overheid die de touwtjes in handen heeft, maar carriers die bepalen welke toestellen succes hebben en welke niet. In Europa kopen een boel mensen hun telefoon gewoon bij een (online) retailer, waar de concurrentie moordend is: in de VS koopt bijna iedereen via hun carrier, die simpelweg geen concurrentie hebben. Voor nieuwe spelers is het daarom zo goed als onmogelijk om echt door te breken, tenzij ze enorme concessies doen aan carriers, die dan gaan eisen dat je bakken crap- en spyware op je toestel gaat zetten, en ze eisen exclusiviteit, dus ze verplichten je je te beperken tot 15-30% van je potentiële klanten.
Essential had simpelweg naar mediamarkt of Amazon kunnen stappen en zo het grootste deel van West-Europese markt kunnen bedienen. Maar neen, dat vond men te moeilijk: men moest en men zou in Amerika beginnen, want de Amerikaanse anti-overheidspropaganda schreeuwt dat dat een vrije markt is en je dus makkelijker je merkt groeit in de VS dan in de EU. Bullshit dus, met de wurggreep die de carriers hebben op de Amerikaanse markt.

Kortom: een enorme faal. dat dit ding een enorm fiasco is vind ik zo ontzettend jammer: voor 500-600¤ in Europa verkopen via Amazon, en het ding had makkelijk 3-4 keer meer verkocht. Maar helaas: de leiding bij essential maakte achterlijke keuzes, dus deze financiële ravage hebben ze helemaal verdiend.

[Reactie gewijzigd door kiang op 13 december 2017 16:42]

Je kan de PH1 inmiddels via Amazon.com bestellen vanuit Nederland (en ik vermoed ook de rest van Europa): https://www.amazon.com/Es...&keywords=essential+phone

Het is overigens niet gek om met een totaal nieuw toestel te beginnen op een enkele markt. Zo beperk je namelijk bewust je publiek. OnePlus deed dit door met invites te werken. Essential door het alleen op de Amerikaanse markt te verkopen.

Overigens werkt de PH1 met vrijwel elke provider in de VS, iets wat daar (maar ook in de rest van de wereld) redelijk uniek is. Het is juist een van de telefoons die _niet_ meedoet met de provider lock-in, dus ze hebben daarbij hun markt juist niet beperkt.

De PH1 heeft trouwens een IP54 rating (iets wat Tweakers.net niet heeft vermeld in hun review). Dat maakt hem niet waterdicht, maar ook niet niet-waterdicht. Een goede regenbui zal de PH1 makkelijk overleven :-)

Wat betreft de camera: ja, die is zeer matig. Zelfs na de updates is dat bijna het enige waarmee ik problemen ondervind. De portrait modus is daarbij dan wel weer een mooie toevoegen. Maar er is nog wat werk te doen.
Je kan de PH1 inmiddels via Amazon.com bestellen vanuit Nederland (en ik vermoed ook de rest van Europa): https://www.amazon.com/Es...&keywords=essential+phone
dat is nieuw! een paar maanden terug was internationale shipping nog niet mogelijk!
Klopt. Ik heb hem in de VS gekocht (begin November), toen was levering nog niet mogelijk. Hij is hier alleen wel wat duurder ivm de verzendkosten en douane-heffing, maar gezien de dollar-koers valt het alsnog mee.
1) brakke camera is inmiddels opgelost en lijkt nu heel goed mee te komen en zelfs beter te zijn dan de andere highends.

2) prijs was ook een probleem inderdaad maar daar hebben ze ook wat aan gedaan.
Je hebt zeker punten, maar kan het ook zonder al die vooroordelen en buitenlanderhaat?

Je bent ook enigszins selectief - er zijn een heleboel merken en telefoon-gerelateerde technologieen eerder in de VS uitgerold dan in Europa en vanuit daar een succes geworden, bv de iPhone, Android, Blackberry. De stelling dat je in de VS niet succesvol kan zijn lijkt me toch een beetje te stellig.

Sterker nog, ik kan me bijna geen fabrikant voor de geest halen die vanuit een marktintroductie in Europa een succes geworden is, sinds de hoogtijdagen van Siemens, Ericsson en Nokia. Nokia's grote hoop Maemo/MeeGo startte in Europa, mislukt. Windows Phone had een focus op Europa, is mislukt. Jolla/Sailfish is mislukt. De Firefox Phone, mislukt. Vertu met zijn luxe telefoons, ook mislukt. Er zijn nog een paar Europese merken als WiKo, HMD/Nokiaen Alcatel, met een beetje goede wil nog Yotaphone uit Rusland als je dat als West-Europa wilt zien - ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar in de praktijk zie je toch wel dat nieuwe merken opkomen ofwel vanuit China/Korea, ofwel vanuit de VS.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 december 2017 15:31]

buitenlanderhaat
Ik sta te popelen om je onderbouwing voor die walgelijke beschuldiging te horen. Kritiek geven op een verziekte markt waar geen concurrentie heerst en waar oligipolistische bedrijven hun macht misbruiken om andere markten te beheersen, dat noem jij nu dus 'jij haat buitenlanders!!1!'. Moreel bankroet noem ik die beschuldiging.

Ik suggereer dat je een woordenboek koopt, want zelfs met de slechtste wil van de wereld kan de grootste, meest overgevoelige SJW mijn comment niet oprecht als xenofobie interpreteren.
er zijn een heleboel merken en telefoon-gerelateerde technologieen eerder in de VS uitgerold dan in Europa en vanuit daar een succes geworden, bv de iPhone, Android, Blackberry.
De laatste echte verstoring door een nieuwkomer was de iPhone. En als je daarvan de geschiedenis kent, dan zie je exact waar ik het over heb: Apple wilde eerder lanceren, maar Verizon lag dwars (die wilde zelfs colledige controle over de software) en daardoor kwam er uitstel. Pas na lang onderhandelen kon Apple, toen reeds een uiterst invloedrijk bedrijf dankzij de iPod, hun iPhone lanceren zoals ze wilden op het AT&T netwerk.

Pas na jaren gaf Verizon eindelijk toe en stond het Apple toe om de iPhone uit te brengen op hun netwerk, zonder dat Verizon controle had over de software. In tussentijd had Verizon Android toestellen gepusht, maar daar hadden ze net wél controle over de software, en dat is tot de dag van vandaag de regel bij Android toestellen op alle Amerikaanse netwerken: daar controlleren carriers de software, en dat levert nog meer vertraging op bij updates. Zelfs bij de grootste OEM Samsung.

de voorbeelden die je noemt zijn ent allemaal bevestigingen van deze gescheidenis: iphone was er trager door de providers, en Android wordt verziekt door de providers.

[Reactie gewijzigd door kiang op 13 december 2017 15:25]

De telecom markt is een ontzettend complexe zaak waar elk land zijn eigen afwegingen maakt. Maar ik zie uit jouw post een soort enorme versimpeling van zaken en een behoorlijke haat tegen Amerika doordruipen, en in mijn ogen hang je hier je ook afkeer van Amerika op aan iets wat er feitelijk totaal niks mee te maken heeft (de kwestie: kan je als Amerikaans bedrijf je telefoon het beste in Amerika introduceren of ergens anders?)

De Amerikaanse markt is lastig, maar je kan toch moeilijk ontkennen dat het succes van Android en de iPhone daar begonnen is. Als Essential (een Amerikaans bedrijf!) is het in mijn ogen dan ook heel logisch om daar te beginnen, als het in de VS aanslaat dan volgt Europa vanzelf.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 december 2017 15:31]

en in mijn ogen hang je hier je ook afkeer van Amerika op aan iets wat er feitelijk totaal niks mee te maken heeft
...dus "Ik ben het niet met je eens... JIJ HAAT BUITENLANDERS!".

Je lichtzinnige verweer 'ja maar de situatie is overal complex' is een extreem simpel en idioot verweer tegen mijn harde kritiek op de verziekte Amerikaanse telecommarkt. En je timing maakt jouw verweer ironisch: Net deze week wordt door een corrupte FCC netneutraliteit vermoord.

Ontkennen dat de telecommarkt in de VS extreem ongezond is, is simpelweg de feiten negeren.

[Reactie gewijzigd door kiang op 13 december 2017 15:40]

...dus "Ik ben het neit met je eens... JIJ HAAT BUITENLANDERS!".
Dat zeg ik helemaal niet. Ik lees in jouw rant een enorme afkeer van Amerikanen, da's nergens voor nodig. Ik ben het voor een deel inhoudelijk zelfs met je eens, de telefoonmarkt kan ook anders, maar de Amerikanen organiseren het zoals ze zelf willen, en dat moeten ze zelf weten. Ik voel alleen geen afkeer voor de Amerikanen omdat ze het anders doen. Ik ben ook niet blind voor de voordelen, je ziet bij Amerikanen doordat de telefoonfabrikanten veel meer (moeten) samenwerken met de telco's dat je ook sneller nieuwe diensten ziet ontstaan, bv video-on-demand, VoLTE, VoWiFi, Google Voice (kan hier nog steeds niet) en visual voicemail.

"Extreem ongezond" is een soort van wild geroep waar ik weinig mee kan, de situatie is er anders en ik zou het ws ook niet zo doen, maar ondanks dat werkt de markt niet veel minder dan hier, als je er eens heen gaat zie je dat ondanks dat ze de boel met andere regels runnen dan hier, de doorsnee Amerikaan tov Nederland min of meer dezelfde mobiele diensten heeft, min of meer dezelfde telefoons, min of meer dezelfde kosten. Er zijn verschillen, maar daar hoef je geen enorm gechargeerd verhaal over te schrijven, en al helemaal niet ivm een ongerelateerde kwestie van waar een bedrijf zijn nieuwe telefoon gaat introduceren.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 december 2017 15:52]

Dat zeg ik helemaal niet.
Ik citeer:
kan het ook zonder al die vooroordelen en buitenlanderhaat?
Buitenlander-haat. Haat voor buitenlanders. Je beschuldigd me letterlijk van het haten van Amerikanen., en dat is absurd. Ook al ontken je het nu, dat is letterlijk wat jij zei. Niet dat ik Amerikaanse bedrijven haat (niet waar), of Amerika als land (wat nog steeds absurd zou zijn, maar al iets minder vreselijk qua beschuldiging). Neen: jij zegt dat ik buitenlanders haat.

Nu kan jij wel proberen daar omheen te lullen, maar dat is wat je typte, dat is wat er nu nog altijd staat. Dat is een enorm zware beschuldiging, dus daar til ik dan ook zwaar aan.
"Extreem ongezond" is een soort van wild geroep waar ik weinig mee kan,
Er is weinig concurentie, er is enorm veel bundeling van diensten waardoor de klant mobiliteit erg laag is, en de prijzen en winstmarges zijn er enorm veel hoger dan in veel Europese landen. Zeggen dat het begrip 'een ongezonde markt' iets is waar je niets mee kan is simpelweg onwaar: dat is een veel gebruikte uitspraak om een markt met ineffectieve concurrentie te benoemen waardoor de consument slechter af is. Het is dus overduidelijk waar ik op doel, des te meer omdat ik meerdere voorbeelden geef van wantoestanden.
maar ondanks dat werkt de markt niet veel minder dan hier,als je er eens heen gaat zie je dat ondanks dat ze de boel met andere regels runnen dan hier, de doorsnee Amerikaan tov Nederland min of meer dezelfde mobiele diensten heeft, min of meer dezelfde telefoons, min of meer dezelfde kosten.
Simpelweg onwaar: https://www.statista.com/...e-user-in-2015-by-region/

ARPU van de USA vs Nederland: 42$ vs 26$.
Er zijn verschillen, maar daar hoef je geen enorm gechargeerd verhaal over te schrijven
Je hoeft het niet te lezen natuurlijk. Maar vooral: jij moet me niet voor xenofoob gaan uitschelden enkel en alleen omdat jij niet weet wat het wil zeggen dat een markt ongezond is.

[Reactie gewijzigd door kiang op 13 december 2017 15:57]

ARPU van de VS tov Nederland: 42$ vs 26$.
ARPU is nogal afhankelijk van welke variant mensen kiezen. Als je daar vanuit gaat, dan is Canada al helemaal een rant waard: $48 ARPU! Als je appels met appels wil vergelijken, de standaard abonnementen van de mainstream carriers in de VS zitten tussen de $35 (30 euro, met 2-4 GB data) en $60-70 voor unlimited (53-60 euro) per maand. Kijk je naar de abonnementen van de mainstream carriers in NL (KPN, Vodafone, T-Mobile etc), die zitten daar min of meer ook.

Ik lees simpelweg in die rant totaal geen intentie om een normale discussie te starten, maar om vooral lekker een woedend stuk vol met generaliseringen en anti-Amerika gevoelens te schrijven. Ook al heeft de aanleiding (een Amerikaanse startup lanceeert een produkt in Amerika, en verkoopt slecht) er nagenoeg niets mee te maken.
winstmarges zijn er enorm veel hoger dan in veel Europese landen.
Dat zou ik niet "extreem ongezond" noemen, de Europese carriers hebben jarenlang grote problemen gehad met de lage marges waardoor oa KPN bijna overgenomen werd, Telefonica allerlei onderdelen moest verkopen, etc. Als je de industrie een beetje volgt, dit is een grote rem geweest op de uitrol van 4G in Europa.

De winstmarges hebben ook relatief weinig relatie met de eindprijzen van de klant - als je kijkt naar bv Vodafone, de winstmarges (en operating marges) zijn 'all over the place' terwijl de prijzen nauwelijks verschillen van jaar op jaar. Daar kan je van alles op afdingen (Vodafone zit ook in vaste telefonie uiteraard), maar de winstgevendheid van de telco's is moeilijk te correleren met hoe 'goed' de markt is. Op de lange termijn zal je toch goede marges moeten houden om de netwerkinvesteringen op peil te houden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 december 2017 16:43]

Dat ja, het is een prachtige telefoon. De cameraproblemen zijn gelukkig maar softwarematig want met de standaard Google camera app doet ie het prima.
De camera kan met de updates mee met de mid-range telefoons en niet meer als dat. Essential heeft simpelweg de goedkoopste sensoren genomen en dat maakt verbetering middels software beperkt.
Ja, en dan vooral voor de BF prijs!!! :D
Het moge duidelijk zijn dat de Essential een gigantische flop is. De flinke prijsverlagingen de afgelopen maanden gaven al aan dat de telefoon slecht verkoopt en deze cijfers zijn weer een teken dat het een flop is!
Dat kun je helemaal niet zomaar zeggen door alleen maar naar de absolute verkoopcijfers te kijken.

Je weet helemaal niet wat het plan was van de fabrikant. Misschien was deze telefoon wel bedoeld als uitprobeersel, bijvoorbeeld om te zien of ze het als bedrijf voor elkaar konden krijgen om 'm te produceren en te verkopen, en hebben ze het expres wat kleiner aangepakt - het feit dat 'ie maar bij één aanbieder te koop is, is al een aanwijzing hiervoor.
Dat plan weten we wel. De founder preekt er op los op zijn website over hoe hij technologie wel even gaat veranderen, vol zweverige idealen. En hij heeft peperdure engineers aangetrokken voor het ontwerp, wat toegegeven, zeker goed is.

Dat is een hoge inzet, een zeer dure operatie. Die ga je niet ophoesten om er vervolgens 50K van te verkopen. Dat is wat een ander per dag verkoopt. Je gaat ook niet een iPhone level hardware design neerzetten om vervolgens in prijs te zakken met 200 a 300%.

Het is gewoon een flop.
Kent iemand de Firephone nog?

En ja zoals iemand hierboven al aangeeft: carriers in Amerika doen ongelooflijk moeilijk met het toelaten van simlock vrije telefoons. Héél weinig mensen in de US kopen hun telefoon zonder contract.
Als ze hun marktgebied nou eens vergroten :) Als je kijkt naar andere phones voor de prijs is 4gb werkgeheugen een beetje kort denk ik :9
Als je kijkt naar andere telefoons voor die prijs is 4GB standaard en zelf aan de hoge kant.
Oneplus 5 heeft 6GB. Maar goed, wie gebruikt er 6GB?
Om je telefoon een beetje vlot te laten ogen word die 6GB wel gebruikt. Ik heb zelf een note 8 en vind het heerlijk dat die niks hoeft te laden omdat het allemaal in de ram geheugen blijft staat.
Vraag me af hoeveel je op de achtergrond hebt draaien om 6GB te gebruiken. M'n OP5 gebruikt gemiddeld 2.7GB, en komt echt niet boven de 4GB uit
Op het moment van typen gebruikt mijn telefoon 4,5GB. En er staan op het moment 16 apps open.
oneplus 5t heeft zelfs 8GB (heb hem zelf). volgens mij heeft de 5 ook deze optie.
Ik heb deze telefoon gemist, wat maakt hem speciaal in de overvolle smartphone markt?
Titanium body, vanilla Android en het scherm met die uitsparing voor de camera (dit hadden ze bedacht voordat de iPhone X uitkwam). High quality build dus. Ik vind het een mooie phone, maar heb toch voor de OnePlus 5T gekozen vanwege de prijs en specs.
Wil je zeggen dat Apple in 5 maanden tijd het ontwerp van de iPhone X heeft veranderd?
Nee dat zegt hij helemaal niet. De telefoon werd gepresenteerd voor de iphone x en daarmee was het een uniek ontwerp op dat moment.
dank voor de opheldering! :)
$400 prijsdaling in een paar maanden! Dat is wel extreem veel.

Ik denk niet dat het bedrijf lang zal blijven bestaan.

Ik vond het al onzin dat het bedrijf als onderscheidend punt heeft dat het geleid word door de 'uitvinder van Android'. Android is zeker niet door Rubin uitgevonden, maar door de vele mensen die bij Android (het bedrijf heette toen zo) werkten en de vele duizenden technici die er nu bij Google aan werken.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 13 december 2017 13:14]

$400 gezakt ja?
Dan zou hij nu maar $299,- kosten, dat klinkt wel heel interessant als back-up voor mijn Smartphone.

Edit: Helaas, $200 gezakt sinds release, toestel is nu weer $499 in de Essential store.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 13 december 2017 12:44]

Met Black Friday was er een tijdelijke extra korting van 200 dollar
tussen "10k en 50k" en "ongeveer 50k verkochte telefoons" zit een enorm groot verschil.
Niet echt. Met zowel 10k als 50k blijven ze zwaar onder de verwachtingen.
Volgens mij weet helemaal niemand(behalve essential) wat de verwachtingen zijn van de ph1 qua verkoop.. dus zeg aub geen onzinnige dingen..

[Reactie gewijzigd door Jip99 op 13 december 2017 17:21]

Iedereen die in de smartphonemarkt stapt verwacht meer dan 50.000 stuks te verkopen of dacht je dat Rubin een zeer exclusieve telefoon op de markt wou brengen met het prijskaartje van een midrange smartphone? Soms is je verstand gebruiken al genoeg om zinnige dingen te zeggen hoor ;)
Nee hoor. Je kunt daaruit nog steeds concluderen dat er 50k zijn verkocht (tenzij dubbele downloads dubbel geteld worden) :).
Zo essential lijkt hij dus niet te zijn?
Essential is de naam van het verkopende bedrijf, niet van de telefoon.
Prima telefoon, pareltje! Oreo beta, binnen een week waarschijnlijk officiële release.
Dus als ik het goed begrijp was dat toestel op black friday voor amper 299 dollar te koop? Dat is toch niet realistisch. Lijkt me eerder een 'stunt' te zijn geweest dan om hun naam in de kijker te krijgen.
Maar da's toch ook een doorn in het oog van hun 'fans', want die zullen er wel zijn puur omwille van Rubin. Alle early adapters zijn dan met 699 dollar enorm in't zak gezet door héél snel 200 dollar te zakken en met Black Friday dan aan amper 300 dollar te verkopen.
Ik heb het zelf ook van dag 1 gevolgd, en heb hem ook overwogen. 699 is er los over in mijn ogen en ik kocht dan maar een andere. 499 zou ik er misschien nog aan gegeven hebben, gezien de huidige gsm markt is dat dan weer wél een goeie prijs voor dit toestel. 299 is absurd en een enorm koopje, zou me niet verbazen als 2/3de van hun verkochte toestellen op Black Friday waren. :)
Met de prijsverlaging kregen mensen die ‘m voor 699 hadden gekocht volgens mij een coupon.

Met die extra 200 op BF niet.
Ik heb hem tijdens de black friday/cyber monday sale gekocht bij Amazon, en heb uiteindelijk, inclusief invoerrechten, ongeveer ¤440 betaald voor de bundel van telefoon en 360 camera.
Het toestel is mooi, geen enkel opschrift op dat ding en een apart design met hoogwaardige materialen. Voor 499 zeker een mooi toestel, maar het is geen flagship met de huidige hardware (camera en scherm).
Hopelijk overleven ze deze periode en komen ze met een verbeterd ontwerp, want ik hou wel van een beetje alternatief toestel. (het lijkt wel of iedereen een samsung of iphone heeft -wat waarschijnlijk ook zo is :) )
Sorry maar er is echt niks mis met het scherm.. het is denk ik het beste LCD paneel dat ik ooit gezien heb.. Inc die van Apple.. dus ik snap niet zo goed wat je bedoeld?.. of staar je je blind op dat het een oled moet zijn?..
Mooi, dat is jou mening betekent niet dat iedereen die deelt. Ik heb liever een (am)oled scherm voor een flagship, wat een Apple (afgezien van hun flagship :) ) ook niet heeft.@Justin2000 camera is niks mis mee als je hem vergelijkt met een lg g2, maar het is gewoon niet goed genoeg naar mijn smaak. Ik schiet graag leuke plaatjes met mijn camera of mobiel als ik mijn camera niet bij de hand heb dus ik eis wel enige kwaliteit. Maar nogmaals dat is mijn mening.