Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Essential PH-1-smartphone komt naar de Benelux

De in mei vorig jaar gepresenteerde Essential Phone PH-1 van Android-oprichter Andy Rubin komt dit jaar ook uit in heel Europa. Dat heeft Jason Keats van de onderzoeksafdeling van Essential tegen Nu.nl gezegd. Eerder was onduidelijk of de telefoon ook uit zou komen in Europa.

Een specifieke releasedatum voor de smartphone van Essential kon Keats niet geven. Ook is het nog onduidelijk wat de europrijs van het toestel zal gaan worden. Hij zei wel dat het zou kunnen dat de dollarprijs simpelweg wordt omgezet in een europrijs. In de Verenigde Staten kost het toestel 450 dollar, dus wellicht wordt dat ook de uiteindelijk europrijs.

De Essential PH-1 werd eind mei 2017 aangekondigd en wordt gekenmerkt door kleine schermranden in een compacte behuizing, waarbij bovenaan het scherm een kleine ronde uitsparing is gemaakt voor de frontcamera. De smartphone heeft verder een systeem van accessoires en modules, zoals een modulaire 360-graden-camera, die via een magnetische aansluiting op de achterkant bevestigd worden.

Oorspronkelijk kwam het toestel uit in de Verenigde Staten voor een prijs van 699 dollar, maar de daadwerkelijke release werd enkele malen uitgesteld wegens productieproblemen; mede daardoor is de prijs flink gedaald.

Terugkijken: Review van de Essential PH-1.

Door

Nieuwsredacteur

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
Wat zijn internetgebruikers toch altijd negatief, lekker een product afzeiken waar jezelf niet eens ervaring mee hebt.

450 euro voor deze telefoon is echt een koopje.. ik heb de essential al een maand of 3 en het is echt een fijn toestel..

qua uiterlijk is er niks wat aan de essential kan tippen.. (imho)
helemaal mee eens.

Qua hardware (build) / design is er in de Android wereld niets beter, imho.

En wat betreft software updates, 7.1.1 had echt behoorlijk wat problemen, sinds vorige week de beta van 8.1 Oreo released en echt een wereld van verschil.

Heb een ''in mint'' condition (toestel was zo goed als echt nieuw) Essential phone via Ebay uit de VS geimporteerd, complete nieuwstaat incl verzending en alle bijkomende import taxes: nog geen ¤400.
Er worden diverse ''in mint condition'' Essential's verkocht op Ebay door een zeer gerenommeerde Ebay seller (voor zo'n $339 excl import taxes/verzending)

De devs van Essential zitten echt bovenop de mooie software updates laatste tijd.

Mooi dat ze nu de dit jaar ook in Europa te koop worden aageboden. Ze hebben pas ong 90K toestellen verkocht, werd wel tijd dat de sales een flinke boost kon gebruiken

[Reactie gewijzigd door Geert1976 op 1 maart 2018 10:00]

Zitten er nog bepaalde bugs in 8.1 dat je weet? Ik zit al een tijdje te overwegen te updaten maar wil voorkomen dat ik straks heftige bugs heb waardoor m'n toestel minder bruikbaar is.
Geen heftige bugs nee.
Maar wellicht wil je nog 'n paar weken wachten totdat ze 8.1 Public releasen.
ik ben zelf nog geen bugs tegengekomen in de 8.1 beta.. werkt als een zonnetje.
Wat voegt deze telefoon toe aan het huidige assortiment?
Die vraag heb ik vaak, maar bij deze telefoon niet. De meeste toestellen zijn meer van hetzelfde, maar dit is toch wel een iets unieker toestel:
- Gebruikte materialen zijn anders en maken de telefoon steviger (en iets zwaarder)
- Accesoires zoals de 360 cam
- Meest zuivere Android op die van de Pixels na
- Prijs/kwaliteit-verhouding (high end phone voor een mid range prijs)
- Maandelijkse security patches
- Duidelijke en frequente communicatie van het bedrijf
- Kleinere telefoon zonder in te hoeven leveren op schermgrootte
- Vrijwel bezelless (de randen zijn dunner dan die dropveter om de iPhone X heen)
- Meest zuivere Android op die van de Pixels na
OxygenOS op Oneplus reeks is nu niet bepaald bloated. Gewoon stock Android met enkele extra instelmogelijkheden - die ontbreken op de PH-1.
Hij was bij de presentatie gewoon veel te duur.
¤699 terwijl hij slechte foto's maakt en niet een hele goede bouwkwaliteit heeft.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 27 februari 2018 16:30]

Duur? 450 euro voor zulke specs en zo'n behuizing vind ik dat vrij goedkoop hoor. Voor andere vlaggenschepen betaal je 1/3 meer.
Zoals al aangehaald, de camera is echt ondermaats en niet flagship-waardig. Voor mij en velen is de camera toch wel prioritair. Dat heeft er ook voor gezorgd dat het niet bepaald storm liep om deze gehypte smartphone te kopen.
Ik heb 'm zelf en ze hebben enorme verbeteringen aan de camera app toegevoegd. Zelfs zo goed dat ik de Google camera app weer het gedeinstalleerd en gewoon de Essential App gebruik. Onzin dat die camera niet high-end waardig is en al helemaal een non-issue voor een toestel van ¤499. Ook de 360 camera werkt perfect, al genoeg mensen verbaasd gezien nadat ze 'm in werking zagen.
Kan best zijn. Maar de eerste reviews blijven altijd hangen. En die waren negatief over de camera. Ik vond het gewoon marketing-technisch een slechte keuze om een telefoon op te hypen als revolutionair en uniek, maar dan een midrange camera erin te plaatsen. Wacht dan een maand met uitbrengen en zorg dat je camera software eerst 100% optimaal is.

De Google Pixel camera app die gehackt is en te gebruiken is op andere toestellen, maakte van mijn 3T ook plots een quasi topcamera. Maar zo ingrijpend zie ik de verbetering niet met deze update voor de PH-1.
Het revolutionaire is eerder terug te vinden in de bouwkwaliteit, formfactor, ondersteuning (tot nu toe) en de echt kale android die erop zit. De camera is gewoon goed nu voor wat het toestel kost. Kan best zijn dat de eerste reviews blijven hangen, maar ik ben blij dat ik me er nog een keer in verdiept heb en de Essential heb gekocht.
Eerlijk is eerlijk, ik had deze telefoon ook nooit voor 700 euro gekocht. Maar 500 euro is hij dubbel en dwars waard.
Hoewel er een hoop te zeggen valt over de sensor, is de camera app afgelopen maanden flink verbeterd. Ondermaats zou ik het nu niet meer willen noemen, maar het is ver weg van een camera-setup zoals in de Galaxy S lijn.
Tijdens de presentatie was deze telefoon 699 zoals in het artikel staat.
V&A en kwaliteit heeft deze doen dalen in prijs.
Tijdens de presentatie ja, maar nu komt hij dus in Europa uit voor 450 euro - gelijk aan dat in de VS in dollars.

@-Hugo- @Luinwethion Excuses, typfoutje..

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 27 februari 2018 16:47]

350¤?

Zelfs als ik geen telefoon nodig heb, zou ik het gewoon kopen, ik zochten een tweede telefoon die relatief goedkoop is, zat tussen de Nokia 8 / 7+, maar nu komt tweede optie.
Hoe kom je hieraan, kans is groter dat de prijs gewoon hetzelfde is en daardoor dus 450 euro.

[Reactie gewijzigd door -Hugo- op 27 februari 2018 16:36]

Voor 430 euro heb je op dit moment een nokia 8, en die specs zijn beter, en met veeel betere reviews.
Ja en de software ondersteuning van Nokia is ook beter. Wie weet of Essential over 2 jaar nog bestaat?
Ze zijn net begonnen, en hebben pas hun eerste telefoon uitgebracht, dus ze moeten inderdaad nog wat leren maar ik geloof dat het wel goed komt, hun eerste telefoon was al goed, en met de 2e editie kunnen we zien wat essential daar mee doet om deze te verbeteren.
Het gaat niet om hoe goed een telefoon is, maar of deze verkoopt. En de Essential verkoopt niet. Misschien hebben ze genoeg geleend/in kas om het nog een keer te proberen, maar als dat geen klapper wordt, dan neem ik er gif op in dat ze failliet gaan.

En we weten allemaal dat Samsung en misschien Huawei de enige van de 200? fabrikanten zijn die ook maar iets verdienen op een Androidtoestel. De kans dat Essential het overleeft is naar mijn mening dan ook minimaal, al gun ik het ze echt van harte.
offtopic:
Als je goed zoekt kun je bij eGlobal en superaankoop.nl (beetje vage site) een Nokia 8 voor ¤315 halen.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 27 februari 2018 16:39]

Il Ben van plan om iets via eglobal te bestellen. Is t betrouwbaar?
offtopic:
De meeste producten komen gewoon aan. Wel via PayPal betalen en niet met creditacrd!
Het regent wel van de klachten en er bestaat een kans dat hij niet aan komt (daarom ook met PayPal betalen, dan krijg je het geld terug) en als hij kapot is moet je niet bij eGlobal aankloppen.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 27 februari 2018 16:39]

/off-topic
Met meeste Nederlandse creditcards (diegene die van ICS zijn) heb je een verzekering die veel beter is dan wat PayPal biedt tbh.

Zelfs 6 maanden of 1 jaar verzekering van de product zelf bij schade, technisch mankement of diefstal.
Hoe zit het als mijn product binnen een half jaar kapot gaat? Of binnen 1 jaar? Juridisch gezien (Nederlandse wet) is het zo dat je recht hebt op een deugdelijk product. Meestal een garantie van 2 jaar. 1 jaar wereldwijd.

Dus vraag me af, hoe zit het met global? Alvast bedankt!
Iets wat of topic ;) maar ik heb een Samsung Gear S3 classic besteld en na een maand had ik deze in huis.
Hoe zit het met de garantie? Nederlands boekje/doos? Of Engels? Of Chinees?

Alvast bedankt!
Garantie gaat verwacht ik via eGlobal maar ik hoop dat er niks kapot gaat O-) ik heb op dat punt niet hele hoge verwachtingen van eGlobal...

Verpakking + boekje is engels.

Er zat ook een verloopstekker bij van uk naar nl mbt adapter, maar het opladen gaat via standaard usb ik heb inmiddels zat adapters in huis dus de originele adapter die er bij zat gebruik ik niet.

Voor alsnog ben ik niet ontevreden :)
Het is een mooi ding maar geen 3.5mm jack is een no-go hier.
waarom zou dat een NO-GO zijn voor PH-1?? want andere fabrikanten doen het veel erger. En daar is de prijs helemaal bizzar.

Dus ja. Hij is gewoon goed betaalbaar voor een telefoon wat qua concept veel eerder op de markt kwam enz.
Erasmo bedoelde dat hij geen telefoon zonder 3.5mm zou kopen, niet dat er geen markt voor is.
Dat inderdaad. Ik voorzie wel een toekomst waarin USB-C de standaard is maar ik heb nu nog geen zin in een telefoon die ik niet aan een willekeurig audio-apparaat kan hangen zonder dongels of een koptelefoon die alleen maar op m'n telefoon bruikbaar is en niet op de rest van m'n apparaten.
Inderdaad hier van hetzelfde, geen audio jack, geen koop!
wordt volgens mij dan een moeilijkere keuze te maken in de toekomst aangezien veel grote bekende namen het juist weghalen ;) hoe wil je het dan doen????Vraag me dat echt af.
Alleen maar Samsungs kopen denk ik.
LG heeft ook nog altijd een 3.5mm jack in alle mobieltjes.
Voor mij telt wat voor mij op dat moment handig is en niet wat de industrie denkt dat handig is. Ik zal heus ooit nog wel eens overstappen maar op dit moment is die jack nog veel te praktisch en ik ben echt niet alleen hoor, het internet staat vol met voorstanders van de jack. Voor de industrie is het enkel besparen en nog extra verdienen aan accessoires daar doe ik niet aan mee. Het zou toch belachelijk zijn dat ik overstap op een toestel dat duurder is maar met minder functionaliteit en dat ik omwegen moet zoeken of extra accessoires moet kopen om hetzelfde te kunnen doen als nu. Dat is voor mij geen vooruitgang
Er zijn nog genoeg toestellen die een audio jack hebben en alhoewel ik Samsung best goed vind omdat ze begrijpen dat nog steeds een groot gedeelte vd markt een jack wil wil ik geen Samsung. Ik wil value for money. Oneplus bijv heeft nog steeds een Audio jack evenals veel andere goede chinese smartphones.
Je hebt natuurlijk altijd meelopers die denken dat wat de industrie verzint de heilige graal is en het dan nog cool vinden ook.....

[Reactie gewijzigd door TaranQQ op 1 maart 2018 17:51]

Ik ben anders zeer tevreden met mijn LG G6 verkrijgbaar voor ¤409
https://tweakers.net/pricewatch/704097/lg-g6-zwart.html

inclusief 3.5mm jack en goede reviews

[Reactie gewijzigd door ikbentomas op 27 februari 2018 16:23]

Door het gebruik van titanium en keramiek is de bouwkwaliteit juist een van de pluspunten van dit toestel. Hier een filmpje waar de PH-1 wordt geprezen om zijn bouwkwaliteit.

Een potentiële PH-2 met een betere camera, amoled scherm en een 3,5mm-aansluiting (helaas niet realistisch), zou bij mij hoog op het lijstje van interessante smartphones staan.
Dan heb je het over de bouwkwaliteit van de uiterlijke materialen/afwerking.
Maar de binnenkant schijnt nogal een zootje te zijn.
Ook deze drop test gaat niet al te geweldig.
Die drop test gaat zoals zou moeten. De voorkant is gewoon van Gorilla Glass, dus logisch dat die kapot gaat als je hem op beton laat vallen vanaf een redelijke hoogte - zoals bij vrijwel alle toestellen zal gebeuren. De achterkant is echter van keramiek en is nog volledig intact, en krijg je überhaupt al amper een kras in.
terwijl hij slechte foto's maakt
Dat schijnt wel mee te vallen. De eigen camera app is niet veel soeps, maar er zijn allerlei ports van de Google Camera app te installeren als APK en dat brengt veel vooruitgang. Check bijvoorbeeld de top 10 van een zoekactie op "Google Camera" in the meest relevante subreddit over de PH1:

https://www.reddit.com/r/...gle+Camera&restrict_sr=on

Ik heb zelf de LG V20 (H990DS) en hoewel de stock camera app best goed is (vooral in manual mode onovertroffen voor actie en low light), maken de Google Camera ports ook daar furore, vanwege het gemak, de HDR en de portrait mode.

https://www.reddit.com/r/...gle+Camera&restrict_sr=on
Komop zeg, alsof gewone mensen apks gaan installeren en vergelijken. Het ding moet gewoon out of the box goed werken en dat deed het niet.
Telefoon komt eindelijk naar Europa, maar is inmiddels al wat ouder. Gevolg is dat niemand dat ding koopt en ze de volgende keer zeggen "er is niet genoeg animo in Europa dus geen release voor jullie".
Hij verkoopt toch al niet (las vorige week nog dat ze minder dan 100.000 exemplaren hebben verkocht).
Vandaar dat het te veel geproduceerde goed maar gedumpt wordt in Europa.
Ja precies, het zou juist slimmer zijn om met een nieuw krachtig toestel en een aantrekkelijke (wellicht vergelijkbare) prijs de markt te betreden denk ik dan.
Een notch voor de camera e.d. Heeft alleen zin als de hele voorkant een beeldscherm is, net als bij de iPhone X. Anders is het meer een feature( :| ) dan echt een noodzakelijk kwaad. Behoud dan de bovenste bezel inplaats van de onderste bezel waarbij er ook nog eens notch aan de bovenkant zit... Complete krankzinnigheid. :)

[Reactie gewijzigd door AndromedaM31 op 27 februari 2018 16:32]

In hoeverre is de rest van het scherm naar de notch geen beeldscherm?
In dit plaatje is te zien dat het bovenste gedeelte wel gewoon gebruikt kan worden, net zoals bij de iPhone 10.

Dus ik snap denk ik niet goed wat je bedoelt.
Wat hij bedoelt is dat als je een telefoon compleet bezelless will maken dat je dan juist een uitsparing zou doen, wil je niet compleet bezeless dan ga je bezels ibtroduceren waar de camera in kan, dan is dus zon canera uitsparing niet nodig
Ik lees uit zijn reactie dat de manier waarop apple het geregeld heeft met de nieuwste iphone, het wel goed is. Ik zie echter, afgezien van het formaat, geen duidelijk verschil tussen de iphone notch en de notch op deze essential.
De iPhone X heeft een scherm van “boven tot onder” en daardoor “moet” een notch wel, er is immers geen ruimte voor de speaker/frontcam/sensoren.

Bij de essential is dat niet het geval. Die heeft namelijk aan de onderkant gewoon een bezel. Oftewel draai dat ding 180% en in die bezel had dan de camera/speaker/sensor gekunt.

Dat bedoelt hij.
Volgens mij bedoeld @AndromedaM31 dat de rest van de randen, zoals onder nog te dik zijn.

Hadden ze gewoon dat omgedraaid, de dikker bezel boven met een camera en beneden geen randen.
En toch is de screen to body ratio bij de Essentials PH-1 hoger dan bij de iPhone X. :)

Je kan het ook andersom stellen waarom heeft de iPhone X zulke relatief dikke(t.o.v. de Essentials PH-1) bezls aan de zijkanten. Zonder die vezels was de Notch bij de iPhone misschien ook wel overbodig?
De iPhone X heeft 0% vervorming, alle pixels liggen in het platte vlak. De S8 en de PH-1 hebben vervorming op 2-5% van het bruikbare scherm
Waar haal je die cijfers vandaan?

Zie deze afbeelding bijvoorbeeld, geen vervorming bij het scherm gedeelte.

Overigens ben ik het niet met je eens dat dit deel van het scherm dan per definitie ongeschikt is. Dit is afhankelijk van de mate van kromming en de kijkhoek. Ook kun je er nieuwe toepassingen voor bedenken zoals de manier waarom notificaties worden getoond.

[Reactie gewijzigd door vdvoort op 28 februari 2018 10:01]

Voor 450 euro is het echt geen gekke koop. Je moet wel van een notch houden, en dan al helemaal een notch in lcd. Bij video's valt het iig niet op bij oled.
Ja, heb hem nu al uit Amerika gehaald.. :) . Super telefoon! Wel wat zwaar en glad, verder echt rammend snel en prachtig scherm.
Interessante telefoon :)
Kijken wat die in Nederland gaat kosten.
Heb nu een iPhone en nee ben geen Apple fanboy
Maar ben al langer opzoek naar een vervolging van een iphone 7 plus
Ik moet zeggen, het is een erg mooie telefoon!
Ook vind ik dat je voor de prijs een ontzettend goede telefoon krijgt, wat hierboven ook door meerdere mede tweakers werd bevestigd.

Toch jammer dat ze hem pas uitbrengen in Europa na een jaar. Ik zelf zou geen telefoon van 450 euro halen die van binnen qua apparatuur al "verouderd" is...

Voor 450 kan je ook een Huawei kopen die net uitgekomen is ( gewoon even als voorbeeld)

Ik denk dat als ze hem tegelijk hadden uitgebracht, ze hier veel meer mee hadden kunnen doen en dat de sales dan waarschijnlijk beter had gelopen, wat weer voor hopelijk een vernieuwd en verbeterd toestel zal zorgen in de toekomst...

Dit zal afwachten worden :)
Volgens mij werden ze gedumpt in de USA bij black friday met 200 USD korting (tnx michael).

Blijkt niet zo'n super phone te zijn qua durability:
https://www.youtube.com/watch?v=H9QxIvm7T90 (build quality is goed)
https://www.youtube.com/watch?v=ktl2mLsSq4o (maar het scherm is erg breekbaar)

[Reactie gewijzigd door procyon op 27 februari 2018 16:47]

heb je je eigen linkje wel bekeken?
Op Black Friday was er bij Amazon 200 USD korting. (Daar/toen heb ik hem gekocht)