Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Essential schrapt komende smartphone en zet zichzelf in de etalage'

Essential Products Inc., dat mede is opgericht door Android-pionier Andy Rubin, zou gestopt zijn met de ontwikkeling van een smartphoneopvolger van zijn eerste product, de Essential Phone. Ook zou het bedrijf zoeken naar een potentiële koper.

Essential was bezig met de ontwikkeling van een nieuwe smartphone, maar is daarmee gestopt en richt zich nu met name op een niet nader omschreven smarthomeproduct. Dat claimt Bloomberg op basis van bronnen die bekend zijn met de plannen van Essential. Het smarthomeproduct moet ergens volgend jaar uitkomen.

Medeoprichter Rubin ontkent de berichtgeving niet. Op Twitter meldt hij dat er altijd meerdere producten in ontwikkeling zijn en dat sommige geschrapt kunnen worden als de voorkeur uitgaat naar producten die succesvol kunnen worden. Toekomstige producten betreffen mobiele en homeproducten, volgens hem.

Essential zou daarnaast een mogelijke verkoop onderzoeken en er zou zich een potentieel geïnteresseerde partij gemeld hebben. De verkoop zou het gehele bedrijf, inclusief patenten en waarschijnlijk personeel betreffen, mocht Essential besluiten hiermee door te gaan.

Essential begon vorig jaar augustus met de levering van zijn Essential-smartphone. Er waren al langer aanwijzingen dat het niet goed ging met die verkoop.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-05-2018 • 14:00

55 Linkedin Google+

Submitter: Danny.G

Reacties (55)

Wijzig sortering
Waar het allemaal begonnen is met de Notch :+
De notch was er al voor de Essential, oa. Sharp met de Aquos S series.
Nu is in NL (en zeker op Tweakers) misschien Essential wel bekender maar hier in China (en natuurlijk Japan) is de Sharp toch bekender.

Geloof dat er ook al Motorola prototypes waren met een notch uit de oertijd van smartphones maar kan me daarin vergissen.

Qua invloed heeft de iPhone X toch meer gedaan voor de notch dan de Essential. De meeste telefoons met notches die je nu ziet lijken meer op de iPhone notch dan de Essential notch.
De lgv20 had ook al een notch, zij het aan de zijkant. Desalniettemin heeft Apple het bespreekbaar gemaakt.
Met grappig genoeg een vrij slechte uitvoering m.i.; veel te breed!
Wat bedoel je met te breed?
De notch van de iPhone X neemt ca. 56% van de breedte van het scherm in, waardoor er zeer weinig ruimte overblijft voor statusbar/notification icons en de klok. Voor mijn gebruik, want laat ik voor mezelf spreken, is dat te karig voor een status bar.
Ah zo. Helemaal eens. Je houd nauwelijks zinvolle ruimte over idd. Heb zelf de LG v20. Die is als apart scherm gepositioneerd always on. Heeft voor en nadelen
Ah so. Tsja ik vind dat als men wat beter omspringt met hoe een icoontje zijn informatie overbrengt dat je dan veel meer info kunt halen uit 1 status icon/tekst. Ik vind het bijvoorbeeld totaal niet nuttig te weten met welke carrier ik verbinding heb aangezien dat 99,99% van de tijd toch echt mijn eigen provider is. Daarnaast kan het batterij icoon ook af met het percentage alleen. En de kleurtjes die het icoon normaal heeft kunnen dan op de tekst bv. Al met al zie ik geboeg verbetering op de icoontjes van de statusbalk zelf.
De V20 had gewoon 2 verschillende schermpje. Visueel misschien niet heel anders, maar technische gezien wel.
Het is juist omgekeerd. Het is technisch 1 scherm met een hoek eruit, maar qua software hebben ze er twee van gemaakt.
Bij dat er meerdere zijn die weten dat de notch eerder op de sharp zat dan iphone .
Ik had deze telefoon blijkbaar gemist, maar inderdaad. Dit vind ik ook wel de mooiste uitvoering van de notch tot nu toe. :)
Ik vind het ook veel praktischer.

Al vind ik die van Vivo met die uitschuifbare camera toch wel de mooiste. Volgens mij wordt dat de toekomst.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 25 mei 2018 15:30]

Ik betwijfel het, een uitschuifbare camera is duurder en gaat makkelijk kapot. Die Notch zullen we voorlopig nog niet vanaf zijn ben ik bang.
Absoluut. Ik ben totaal geen fan van de notch, maar deze telefoon stond sinds de eerste berichten erover op mijn wensenlijst. Helaas nooit via reguliere kanalen in Nederland te koop geweest (bij mijn weten... laatste tijd minder naar gekeken omdat ik inmiddels een ander toestel maar gekozen heb).
Spijtig dat er nog geen opvolger te verwachten valt. maar tegelijkertijd ook érg benieuwd naar dat andere product... Thuisautomatisering ben ik immers ook veel mee bezig!
Wel jammer dat i minder accuraat is, dat dan weer wel. Deze beschikt aan de voorzijde immers maar één camera, wat maakt dat i minder, tot niet goed genoeg een 3D render van je gezicht kan maken, en lezen.
Want hoezo heb je dat nodig als je een vingerprint sensor hebt? Niet iedere maker van smartphones heeft de vingerprint sensor weggegooid omdat ze een notch toevoegde. Sommigen verplaatste de scanner naar de achterkant (of hadden die al op de achterkant), anderen plaatsten hem onder het scherm.

Heb persoonlijk liever een kleine notch dan een complexe gezicht scanner.
Dat i over een vingerafdruk scanner beschikt, dat wist ik dan weer niet. Maar dan nog mag je toch verwachten, als een toestel over fascial unlock beschikt, dat dat ook erg goed werkt. En dat is minder uccuraat bij dit toestel, dan één die er over twee aan de voorzijde beschikt lijkt mij. Maar goed, thx voor het melden tho...
:)
Facial unlock met puur een enkele camera bestaat al jaren en jaren en jaren op Android. Heeft nooit echt geweldig gewerkt, maar was prima handig voor mensen die slechtere motorische skills hebben. Voor die kleinere groep is het ideaal en maakt het niks uit dat het niet perfect werkt.
"Heeft nooit echt geweldig gewerkt"
Dit wou Apple met hun iPhone X zelfs niet helemaal lekker lukken, en dan te bedenken dat dat toestel nog meer technieken gebruikte om met je gezicht te kunnen unlocken.

Oké, en voor dit hierboven krijg je dus een -1, al snap ik totaal niet waarom, aangezien ook ik het helaas niet anders kan maken dan dit het is, maar goed. Het zou wel met het noemen van de naam Apple te maken hebben.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 25 mei 2018 17:46]

Meer omdat het bij de X juist wel goed werkt.
Één ding is zeker, en dat is dat het systeem wat in hun toestel is gestopt tot op heden nog wel het beste is gebleken inderdaad. Maar dan nog het ik het persoonlijk wel beter gevonden als ze er ook nog een vinger afdruk scanner hadden bij geplaatst, zodat bij mensen waar het niet super werkt, er in elk geval nog een tweede snelle keuze/optie overblijft.
/offtopic: wat is " i "?

Waar heb je in godsnaam een 3D render van je gezicht nodig? Voor een techniek van authenticatie die op smartphones niet goed en veilig werkt? Daar zou je per definitie ver van weg moeten blijven.
https://edition.cnn.com/v...cognition-fail-me-sot.hln
Is al zo vaak verteld dat het helemaal geen faal was van het systeem, maar juist de gewenste beveiliging.
Als je 15x een verkeerde vingerafdruk invoert vraagt het systeem ook om je pincode, zo werk Face ID ook: “People were handling the device for stage demo ahead of time and didn’t realize Face ID was trying to authenticate their face,” the Apple rep reportedly said in a statement. “After failing a number of times, because they weren’t Craig, the iPhone did what it was designed to do, which was to require his passcode. Face ID worked as it was designed to.”

Daarnaast is de 3D render handig omdat je dan veel meer van het gezicht weet waardoor iets als wel/geen bril op, ander kapsel of het scheren van je baard van veel minder invloed is op het systeem. Op mijn G6 bijvoorbeeld werkt face unlock van geen kant als ik 's ochtends uit bed kom of het 's avonds in het donker probeer. Terwijl de iPhone X hier veel minder last van heeft. Het is niet perfect maar absoluut veruit de veiligste en best werkende uitvoering van Face identification op een smartphone.
"Waar heb je in godsnaam een 3D render van je gezicht nodig?"

Al sla je me dood, ook ikzelf zal je niet kunnen vertellen waarom het nodig is, al zal het hoogstwaarschijnlijk met extra veiligheid te maken hebben, da's één ding wat wel zo goed als zeker is. Althans de manier zoals het bij de iPhone X geïmplementeerd is, is het toestel in staat om een komplete 3D render van je gezicht te maken, door op ik weet niet exact meer hoe veel punten, de afstanden tussen de front-cam en je gezicht te kunnen meten, met behulp van een laser die naast de front-cam zit geplaatst, om zo te kunnen herkennen of de layout van je gezicht overeen komt met de jouwe, en zo te kunnen herkennen, waarna je toestel unlockt wordt.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 25 mei 2018 18:10]

Ik hoop echt dat het goed gaat komen met Essential. Ik heb deze telefoon nu sinds begin dit jaar (komende van een OnePlus 3T) en ik ben er echt blij mee. Het heeft alles wat je in een Android smartphone zoekt. Prachtig uiterlijk, bouwkwaliteit en een super software ervaring (security update van mei zit er al op).

Zonde van de start waar de software niet naadloos aansloot bij de telefoon en volgens sommigen de slechte camera. Met dat laatste ben ik het, naar mijn maatstaven, niet eens. Ook vind ik dat het bedrijf altijd goed luisterde naar feedback van gebruikers (Reddit).
Nou de camera is naar de normale maatstaven erg matig en dat wordt ze vooral aangerekend omdat ze op voorhand juist beweerde/beloofde dat hij heel goed zou zijn.

Verder is het wel een prachtig toestel. Vooral dat keramiek en titanium samen maakt hem erg mooi (en glad).

[Reactie gewijzigd door Donstil op 25 mei 2018 14:35]

Alles wat je in een Android smartphone zoekt blijft relatief.
Voor mij blijft de hoofdtelefoonaansluiting essential (pun intended) en dus een gemis aan deze telefoon.
De camera is prima van een ¤300,- smartphone waarvoor jij het hebt gekocht. Het is ondermaats voor een ¤799,- smartphone zoals deze in het begin werd aangeboden. Als je daarnaast nog een hoop software problemen hebt, dan helpt het de verkoop ook niet (en de telefoon had voor die prijs ook geen P waarde, maar sinds begin dit jaar wel).

Het is voor mij de perfecte telefoon als er een dubbele en goede camera op zou zitten.
Voor de prijs is de camera zeer matig. "Jouw maatstaven" zijn daarentegen nietszeggend. Voor hetzelfde geld heb je namelijk genoeg telefoons met een veel betere camera.
Ik heb deze telefoon voor 300 euro. Kan daar niks beters voor krijgen. Daarnaast koop ik deze telefoon niet voor de camera. Als ik het goed wil doen koop ik wel een fototoestel.
Waar heb je de essential phone gekocht als ik vragen mag? Ik ben ook geïnteresseerd om deze te halen
Ik heb deze uit Amerika meegenomen. Was destijds een aanbieding. Overigens wil deze telefoon ook nog weleens goedkoop via eBay aangeboden worden.
Zonde van je geld. Als je iets met fotografie wilt doen, dan neem je een DSLR. Cameras op high end telefoons -wat Essential van origine was- doen doorgaans niet onder aan non-DSLR digicams. Dat jij jouw Essential voor 300 EUR hebt, is jouw geluk. Op Amazon.de staat-ie voor het dubbele. 3x raden wat dichter bij de gangbare prijs zit? Het enige dat je aan het doen bent is onderstrepen hoe zeer jouw situatie een uitzondering is :)

[Reactie gewijzigd door Jerie op 25 mei 2018 19:52]

Of een mf, of een systeem camera. Niet alleen DSLR's leveren kwaliteit.
En in zo'n discussie wordt vaak nog vergeten dat de beste foto's uiteindelijk gemaakt worden met de camera die je bij je hebt... DSLR/ILC/etc zijn inderdaad beter, maar de verschillen zijn alleen zichtbaar aan de uiteinden van de mogelijkheden. Voor zeker 80% van de situaties voldoen smartphonecamera's. Zelfs topfotografen als Vincent Mentzel en Anton Corbijn gebruiken tegenwoordig vaak een smartphone.
Zo kan je alles wat krom is wel recht lullen.
Wou hem echt graag hebben... "oh geen headphone jack"... voor mij wel "essential", misschien hebben ze ook tegenvallende verkopen hierdoor. Elke review vind het een goed apparaat... maar headphone jack is een deal breaker. Jammer dat een item voor een paar cent extra de hele koop kan beinvloeden.

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 25 mei 2018 16:13]

De tijd dat het ontbreken van een headphone jack een dealbreaker is, is inmiddels echt verleden tijd. De iPhone X is de bestverkopende telefoon van dit moment, maar heeft geen headphone jack.

Ik denk eerder dat de hoge prijs en de relatief slechte camera hebben gezorgd voor de slechte verkoop, samen met een collectief 'even de kat uit de boom kijken' van het publiek jegens Essential.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 25 mei 2018 17:30]

Apple is "altijd" al een uitzondering geweest op conventies.
Gebruikers accepteren het als geen ander bij Apple als iets minder werkt of zelfs ontbreekt. Voor andere merken geldt dit niet zomaar. Pas nadat Apple iets verwijderd kunnen andere merken dat ook doen voor het publiek, en dan nog lang niet altijd.
Serieus respect voor hoe ze dat hebben bewerkstelligd. Sowieso heeft de marketingstrategie van Apple een hele revolutie teweeg gebracht. De Golden Circle is afgekeken van de marketing van Apple.

Mijn punt, Essential heeft niet brandloyalty opgebouwd om zo'n belangrijke functie te mogen missen. Behalve voor mensen die de hoofdtelefoon sowieso niet veelvuldig gebruiken natuurlijk.
Het was maar een voorbeeld. Ik ontken je betoog niet, maar ik denk simpelweg niet dat het ontbreken van de headphone jack Essential de das om heeft gedaan.
Oh, nee daar ben ik het ook mee eens hoor. Het is zeker niet enkel de headphone jack. Dat is maar een van de contributing factors.
Dat ie alleen in Amerika verkrijgbaar was is er ook zo een, de prijs, de camera, etc etc. Voor sommigen zal het net een druppel geweest zijn, en voor recensenten zal het ook een reden geweest zijn om hem net wat lager te beoordelen. Maar nee, met je eens, zeker niet de enige reden.
Jammer, ik vind puur qua ontwerp de PH-1 de mooiste smartphone van de laatste jaren, ik keek uit naar de PH-2.
Zat er ook wel aan te komen... Soms is het beter om een zinkend schip te verlaten en je energie en focus op een nieuw bootje te richten :)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 25 mei 2018 15:04]

Met slechts 88000 verkochte stuks in 2017 was het op alle vlakken een mislukking.
Ik wist wel dat hij zou falen. Je kan met een Android toestel niet meer vernieuwend zijn, er zijn teveel concurrenten. Zelfs ook al heb je Android uitgevonden.
mocht Essentieel besluiten
auto translate aan staan? :+

Maar met name dat patent met die popup camera, daar komt toch een bedrijf binnenkort mee uit?

Het was gewoon 'yet another android phone' in android wereld, onderscheidend kan je in principe niet meer zijn, hoewel de basis best interessant was (zeker die modules), zaten ze met een prijs al snel in vaarwater van de andere jongens.
Jammer dat ze deze keuze hebben gemaakt. Waarschijnlijk kunnen ze samenwerken met HMD/nokia.
Essential had wel een mooie (maar in mijn ogen niet echt praktische) toestel ontwerp, maar dat was het ook.

Noem een functie dat speciaal was aan de PH-1.

Die modulaire systeem technisch wel interessant, maar net zo niche als de Moto Mods (en Motorola heeft veel meer accesoires dan Essential).

De camera was niet op het niveau van toestellen in de zelfde prijs rage (het is beter geworden na wat updates, maar alsnog niet echt super).

Enige wat aantrekkelijke aan Essential was, is de feit dat Andy de mede oprichter van Android was.

Je zou "snelle" software updates als een punt mogen benoemen, maar goed bij lancering speelde de PH-1 in de prijs klasse van de Pixel, en tegenwoordig heeft HDM verschillende toestellen die deels uit maak van het Android One prograam.