Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Patent van Essential toont pop-upcamera voor smartphones

Telefoonmaker Essential heeft patent gekregen op een idee om smartphones te voorzien van een pop-upcamera die aan de bovenkant uit de smartphonebehuizing kan komen. Hiermee zouden smartphones gebouwd kunnen worden zonder inkeping in het scherm.

Het patent, met nummer US9736383B2, werd vorig jaar al toegekend aan Essential, maar komt nu naar buiten omdat Essential-oprichter Andy Rubin er in een Twitter-bericht naar linkte. Dat deed hij naar aanleiding van een bericht van een andere Twitter-gebruiker, die hem een linkje stuurde naar een concepttelefoon die ook een dergelijke pop-upcamera bevat. Het ging daarbij om de Vivo Apex.

De afbeeldingen in de patentaanvraag tonen een camera die zich aan de bovenkant in de behuizing bevindt, en uit de behuizing geschoven kan worden. Op die manier hoeft een frontcamera zich dus niet permanent aan de voorkant van de behuizing te bevinden en kan die ruimte gebruikt worden voor het scherm. Dat moet het vervolgens weer mogelijk maken om nagenoeg schermrandloze smartphones te maken zonder de bekende inkeping van bijvoorbeeld de iPhone X.

Of Essential daadwerkelijk het patent in wil zetten voor een toekomstige smartphone blijft onduidelijk. Veel patenten met nieuwe ideeŽn vinden namelijk uiteindelijk niet hun weg in nieuwe producten. Rubin heeft ook geen nadere toelichting gegeven.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

04-03-2018 • 11:08

106 Linkedin Google+

Reacties (106)

Wijzig sortering
Een beetje raar dat je een patent kan krijgen op een pop-up camera in een smartphone, terwijl die al in talloze compactcamera's te vinden zijn.
Ben het ermee eens dat de vernieuwende factor van patenten vaak te krap is, maar patenten zijn meestal ook veel specifieker dan in nieuwsberichten wordt gezet. Het nieuws is hier dat Essential kijkt naar zo'n uitklappende camera, maar volgens mij heb ik zelfs al zo'n prototype gezien van een ander bedrijf. Ik heb even kort naar het patent gekeken en daarin hebben ze het specifiek over een mobiel apparaat met een camera aan de voorkant en aan de achterkant, dan is het dus al sowieso anders dan een compactcamera. Stel je zou dit dus kopieeren op een telefoon zonder camera aan de achterkant is het patent al niet geldig op jouw toestel.
Klopt. Het is veel complexer dan een pop up camera. Even kort door de bocht, het octrooi is voor:

- Een camera met 2 diafragmas (lensopeningen) 1 aan de voorkant, 1 aan de achterkant.
- Aan de voorkant kijkt de camera door het display heen, door het icoontje van de camera.
- het cameraatje kan zich in 2 posities bevinden (pop-up)

Dit staat allemaal in claim 1. Wat betekent dat alleen de combinatie van deze elementen (plus nog een zooi details) geoctrooieerd is.

De concurrentie kan dus zonder enig probleem een mobiel maken met een pop-up camera die alleen naar voren kijkt.
Precies. Wat denk ik het meest interessant is aan deze claim is de volgende tekst:
"an optical element associated with the front aperture, the back aperture, and the plurality of photo sensors, the optical element changing a direction of a light beam, the optical element operable to assume a first position, and a second position, the first position directing a light beam associated with the front aperture to the plurality of photo sensors associated with the camera, and the second position directing a light beam associated with the back aperture to the plurality of photo sensors associated with the camera."

Het lijkt er dus op dat er inderdaad 2 uitgangen op de camera zitten (voor en achter), maar dat een soort spiegel bepaald welke camera gebruikt wordt. Zo kan je dus 1 sensor gebruiken voor 2 camera's op je telefoon (volgens mij kan 'plurality' 1 of meer betekenen). Standaard wordt de camera aan de achterkant gebruikt tenzij hij uitgeklapt is verwacht ik.

Edit: Op deze afbeeldingen kan je de spiegel ook zien:
https://patentimages.stor...36383-20170815-D00000.png
https://patentimages.stor...36383-20170815-D00003.png

[Reactie gewijzigd door reneflo op 4 maart 2018 13:57]

Misschien dat de "lens" dan binnenin de telefoon over de breedte komen. Kan me voorstellen dat dat een betere camera oplevert. Of in iedergeval mogelijkheden tot optische zoom?
Ik denk zelf dat de lens direct in het ding blijft wat uitsteekt, omdat dat de plek is waar je het licht opvangt. Als hij rond is, of bijvoorbeeld de sensor vierkant, lijkt met het ook dat hij heel klein moet zijn want anders krijg je een hele dikke telefoon. Gewoon plat op de voorkant/achterkant kan je een veel grotere lens en sensor plaatsen lijkt me.
Plurality betekent niet ťťn of meer, maar gewoon veelvoudigheid. Als ik naar die tekening kijk, gok ik dat de sensors blijven zitten, en dus de lenzen omhoog kunnen 'poppen' waarbij de lenselementen zodanig verplaatsen en draaien dat het beeld alsnog goed op de sensoren valt.
Je kan overal een patent op krijgen, zolang je maar betaald en niet al is gepatenteerd. Maar dat wil niet zeggen dat het patent ook geldig is. In tegenstelling tot in Nederland waar een patent getoetst wordt aan de uitvinderswerkzaamheid. Wordt in de USA het patent naderhand pas getoetst, met een oppositieprocedure: https://en.wikipedia.org/wiki/Patent#Challenges .

Om dit patent in stand te laten houden zou dus moeten blijken dat het mechanisme vernieuwend is. De camera ansicht boeit dus niet.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 4 maart 2018 14:57]

Dat klopt dus echt niet.

Juist alleen in Nederland verkrijg je bijna automatisch octrooi (Nederlandse term voor patent). Voor de rest van de wereld begint het met een octrooiaanvrage. Voor Europa (en eigenlijk Nederland) is de europese procedure de belangrijkste (European Patent Organisation). Na de octrooiaanvrage blijft het octrooi 18 maanden geheim. Gedurende die periode doet EPO onderzoek, en schrijft een rapport met bevindingen (Search report en opinion). Vaak moet de aanvrager op basis daarvan al wijzigingen doorvoeren. Na publicatie (18 maanden na aanvrage) gaat er een traject in waarin het EPO examiner onderzoek doorloopt, en waar ook derden kunnen aangeven of er iets in hun ogen niet klopt (third party observation). In deze periode worden dus eigenlijk de puntjes op de i gezet. Als uiteindelijk alles aan de wensen van EPO voldoet (Een uitvinding moet nieuw, inventief en industrieel toepasbaar zijn) pas dan wordt er octrooi verleend.

Het is dus zeker niet zo dat je zomaar een patent krijgt. De procedure is langdurig en zorgvuldig. Niet dat er geen fouten gemaakt worden. Vandaar dat ook nog tot 9 maanden na verlening oppositie gestart kan worden. Als dan blijkt dat het toch niet nieuw blijkt te zijn (of om andere redenen niet voldoet) gaat het gewoon van tafel.

En dit is nog maar de simpele weergave.
Is dat niet de flitser Dan?

[Reactie gewijzigd door raro007 op 4 maart 2018 11:26]

Is dating niet de flitser Dan?
Nee ;) :
FIG. 1 shows an active and an inactive camera associated with the mobile device 100, according to one embodiment. The mobile device 100 includes an outer casing 140 associated with the mobile device, a camera port 110 associated with the mobile device, and a camera 120 coupled to the camera port.
https://patents.google.com/patent/US9736383
Ik heb het over de compact camera zoals buggy.
Dat zijn pop-up flitsers. Niet dat ik dit nu wereldschokkend vind, maar dat zal het verschil zijn.
Welke compactcamera heeft een pop-up camera?
Ik vraag mij af of het waard is om bewegende delen als onderdelen op je smartphone te hebben ook al win je hiermee schermruimte.
Voor zover ik het weet: bewegende delen = meer kans op kans op storing.
Voor mij absoluut.

Bewegende delen geven je misschien meer kans op storing, maar dat doet een complexere software ook. Dan zou je dus ook moeten sturen op een zo simpel mogelijke software. Maar tja, een telefoon die alleen kan bellen, dat wordt niet meer gevraagd.

De afweging tussen gemak/design en risico op defecten zal gemaakt moeten worden door de fabrikant. Maar als ik zie hoe complex een smartphone nu al in elkaar zit, dan zal een pop-up camera echt het verschil niet gaan maken.
Bewegende delen geven je misschien meer kans op storing, maar dat doet een complexere software ook.
Ik kan die vergelijking niet helemaal begrijpen.

Complexer software voor ons smartphone heeft het mogelijk gemaakt dat we een all-in-one apparaat in ons hand hebben altijd.

Terwijl dat bewegend pop-up selfie camera lost een probleem die niet echt bestaat, dat is dat een schermrand nodig is voor bepaalde sensoren en creŽert veel andere problemen.

Een bewegende part is erg kwetsbaar, dat was zo al me compact camera's, maar daar zit kwa gebruik een verschil in.

Wij gebruiken ons mobieltje elke dag, die zijn niet altijd goed beschermd, stof en zand kunnen problemen veroorzaken, ook als je je telefoon laten vallen kan dat doodelijk zijn voor z'n onderdeel... En daar heeft de software helemaal geen last van.
Maar die software upgrades lossen ook "problemen" op die eigenlijk alleen maar nieuwe features zijn.
En deze pop-up camera is gewoon een nieuwe feature. Zo min mogelijk ruimte kent geen schermoppervlak meer.

En als je je mobiel laat vallen, dan heb je wel grotere problemen dan de pop-up camera, namelijk het enorme schermoppervlak en vaak ook nog glas aan de achterzijde. Stof en zand komen ook in je USB-poort, in je headphone jack, je microfoons etc. Dat zijn imho non-argumenten. Ik heb telefoons door het strandzand laten liggen, in een vieze jaszak en ťťn telefoon overleefde zelfs een overspoeling met zout water. Ik kan een pop-up camera er dan nog wel bij hebben.

Wil je dat allemaal afdekken, dan kun je beter een Nokia 3310 kopen.
Een telefoon scherm is veel sterker dan wat mensen denken, met een simpel hoesje die deels van het impact absorbeert ben je 100% veilig... Dat was ook zo bij mijn oude K850i.
Weet je welke onderdeel een z'n impact niet leuk vond? De mechanische camera klepje.

Als je een kleine deuk in de behuizing hebt, kan het voorkomen dat de camera niet meer open gaat. Zelfs lukt het je om een kapotte display te krijgen, het blijkt meestal werken, als je camera niet meer open kan, dan kun je zeggen dat de camera niet meer werkt.

Jou USB en headphone jack zijn geen bewegende stukken, als je merkt dat de kabel niet in gaat of dat het geen verbinding maakt kun je stof of zand weg blazen.

Als zand in de bewegende stukken van dit camera komt, kun je het dan zo makkelijk schoon maken? Koop een compact zoom camera en gebruikt het dagelijks bij het strand, met zand en zee water, die gaat niet zo lang mee als je telefoon, die het mogelijk overleeft heeft omdat (zelfs zonder een IP rating) de behuizing bijna helemaal dicht is, en zand kan niks doen anders dan jou scherm krassen, want jou telefoon geen bewegende onderdelen heeft.

Mijn punt was dat ik de vergelijking niet begreep, en ik begrijp het nog steeds niet, een software update maakt je telefoon niet kwetsbaarder voor dagelijks gebruikt dan het al is, terwijl bepaalde design trends doen dat wel, denk aan afgeronde schermen of inderdaad dat pop-up camera.
Software is up te daten... hardware theoretisch ook, maarja.
Inderdaad, complexere software kan ook meer problemen geven. Heel vaak is dat wel bij te werken met een update maar met fysieke delen is dat toch lastiger.

De fabrikanten zullen vast wel iets vinden om dit kwalitatief in gebruik te nemen. Ik ben benieuwd.
Ik denk dan aan een telefoon die valt op het moment dat de camera open is... lijkt me toch niet het beste idee.
Op zich heb je een punt. Echter vanuit het oogpunt van degelijkheid kan je ook zeggen dat je de lens beter kan beschermen op deze manier.
Wat ik mooi vind is dat dit blijkbaar patentwaardig is.. ik bedoel, jaren terug hadden we al camera's waarvan de flitser uit kon klappen en die hebben we nog steeds. Er zijn tig producten met uitklapbare onderdelen en dit idee is ook echt totaal niet vernieuwend of innoverend.

Kijk, een vingerafdrukscanner in/achter het scherm verwerken.. dŠt noem ik nou nuttige innovatie.
I guess in dit geval zou je kunnen stellen dat ik een camera, verborgen achter het scherm, als een soortgelijke nuttige innovatie zou kunnen beschouwen.. maar een uitklap/schuif kamera om meer scherm-realestate te creŽren?.. :+

Wat is er sowieso mis met een beetje bezel? Ik snap het probleem niet. Geeft framing aan het beeld dat je ziet. Een schilderij komt toch ook veel beter tot zijn recht in een mooie omlijsting die het canvas afzet tegen de muur erachter? Het lijkt mij erg onwennig als ik naar mijn scherm staar terwijl ik buiten over straat loop en er totaal geen rand of barrier zit tussen dat scherm en de RL omgeving eromheen.. maar ja, dat is natuurlijk veel te logisch denken. :z
Dit dus... De techniek van uitklappende delen is al zů oud! Eigenlijk is het vooral bijzonder dat dit niet al toegepast wordt... Even buiten de vraag of mensen er echt op zitten te wachten. Inderdaad vooral m.b.t. het risico van beschadigen. (Spontane) storing maak ik me niet zo druk om. Maar wat doet het ding als je deze vergeet in te klappen (foto modus nog ingeschakeld - want het inklappen zelf kan natuurlijk software gestuurd) en het toestel in de broekzak stopt?? Hoe voorkom je dat er rotzooi tussen het mechanisme komt te zitten? En is dit fatsoenlijk waterdicht te krijgen?
Dit is een beetje makkelijk m.i. Het gaat om de specifieke implementatie hier. Niet het idee van een uitklapbare of uitschuifbare camera zoals jij nu suggereert. Hebben ze iets gedaan om het mechanisme betrouwbaar te maken? Met de invloed van stof om te gaan? Hoe hebben ze de camera uitgevoerd en hebben ze gewaarborgd dat het een output met een beetje kwaliteit heeft? Hebben ze iets gedaan om de speaker en antenne en andere zaken die normaal gesproken in dat deel zitten verwerkt elders onder te brengen of misschien zaken te laten delen?

Juist het gegeven om een uitschuifbare camera te bedenken is iets waar je niet perse briljant hoeft te zijn. Het gaat om de specifieke manier waarop dit gedaan is, waarvoor bepaalde innovatie nodig is, waardoor niet iedereen het doet. En als dit bepaalde investeringen vergde in termen van onderzoek is een patentaanvraag het wel waard. Anders heb je inderdaad kans dat iemand jouw toestel koopt en het gewoon namaakt of erop door bouwt.
Ik maak (bijna) nooit selfies. Alleen als mijn vriendin het weer eens wilt.. :z

Voor mij zou het een uitkomst zijn, ik vind randloze toestellen erg mooi en die selfie/front camera totaal overbodig. Dan zou inklapbaar een uitkomst kunnen zijn. Storing ben ik niet bang voor, zo weinig als ik het gebruik.

En met mij zullen er meer zijn, die niks om een front camera geven.
Ik vraag mij af wanneer zo'n pop-up element slijt?

Camera's hebben toch ook een pop-up flasher? Iemand enig idee of die duurzaam zijn?
Die popup flitsers zijn zelden motorisch aangedreven. Sommigen moet je volledig handmatig anderen werken met een veer. Bovendien liggen ze in gesloten toestand vaak op de behuizing en wippen ze via een scharnierpunt omhoog. Dat is toch iets anders dan een elektrisch aangedreven, in en uitschuivend element. De oplossing bij de camera's is redelijk robuust, zo'n motorisch uitschuifbaar deel lijkt mij juist heel gevoelig voor storing.
Ik snap niet goed wat het voordeel nou is van een uitschuifbare camera of flitser, wat is hier nou het nut van? het ziet er vooral extra fragiel uit vind ik.
Zodat als je de camera niet gebruikt deze ook niet in het zicht hoeft te zijn. Dus geen dikke rand boven of een stukje uit het beeldscherm, maar gewoon dun randje boven, en dan alleen als je hem wil gebruiken schuift er een camera uit de bovenkant, heb je hem niet nodig, schuift ie weer naar binnen en past de telefoon gewoon normaal (zonder rare uitsteeksels) in je broekzak
Een dunnere bezel, bescherming van de lens in passieve toestand, een extra privacymaatregel voor als iemand het op afstand wil activeren.
Die popup flitsers zijn zelden motorisch aangedreven. Sommigen moet je volledig handmatig anderen werken met een veer. Bovendien liggen ze in gesloten toestand vaak op de behuizing en wippen ze via een scharnierpunt omhoog. Dat is toch iets anders dan een elektrisch aangedreven, in en uitschuivend element. De oplossing bij de camera's is redelijk robuust, zo'n motorisch uitschuifbaar deel lijkt mij juist heel gevoelig voor storing.
Wat wel een probleem kan vormen is vuil. Wanneer er vuil in het springveersysteem komt dan kan dot zorgen dat de flitser (of in dit geval camera) vast komt te zitten. Dat is mijn ervaring met de flitser van mijn Canon 600D. Al met al leuk bedacht, maar het is altijd minder robuust dan geen pop-upcamera.
Dat wist ik niet. Bedankt voor je uitleg!
Ik denk dat dit concept werkt met muscle wire. Dit is zeer geschikt omdat het robuust is en omdat de camera eigenlijk altijd dicht zit, behalve als je hem gebruikt. Muscle wire werkt met stroom dus dat is belangrijk om het energieverbruik te beperken.

Een ander bekend product waar dit al in zit is de Microsoft surface book (om scherm te undocken van keyboard). De muscle wire in het concept van Essential zal veel kleiner zijn omdat er veel minder krachten op de camera staan dan op het scharnier van de surface book.

Ifixit heeft een mooie foto van dit concept. Ze hebben deze foto gemaakt tijdens de teardown van de surface book.
Dit is natuurlijk nooit meer waterdicht te krijgen...
Want?

Als ze alle andere poorten op een smartphone waterdicht krijgen, dan zal dit ook nog wel lukken. Of heeft de S9 opeens geen headphone jack, USB-C poort of micro-SD meer? Dat kan blijkbaar wel allemaal waterdicht.
Natuurlijk wel. Zeker in gesloten toestand kan je dat gemakkelijk sealen. In open toestand kan dat ook nog wel. Alles daar tussenin wordt wel moeilijk.
Jep voor die perfecte nude selfies in bad op snapchat. -.-
Het is een leuk idee en handig voor privacy-redenen, maar niet praktisch.

Het cameragat vangt stof, zand en water op. Een waterdichte telefoon wordt enorm lastig. En als je de telefoon laat vallen met uitgeklapte camera is die camera zo kapot. Een case kan daar geen bescherming tegen geven anders kan je helemaal geen selfies meer maken. En na jaren gebruik gaat het mechanisme geheid een keer kapot.

[Reactie gewijzigd door wouterg00 op 4 maart 2018 11:40]

Het cameragat zit dicht.......met de camera, alijd, er zal vast aan een afdichting gedacht zijn. Rubber en siliconen zijn al een tijdje op de markt. Waterdicht en stofdicht hoeft geen probleem te zijn.

Alles wat je laat vallen gaat mogelijk kapot.........voor (compact)camera`s heb je inventieve hoesjes met een lus waar je je hand doorheen steekt.
Misschien een patentideetje, een telefoonhoesje met lus zodat je telefoon aan je arm bungelt als je hem laat vallen........ (oh wacht)

En alles gaat uiteindelijk kapot, daar heb je gelijk in.......inderdaad vaak na jaren gebruik.

OT;
Goed idee zo`n pop-up camera, doordat de lens beschermd is zal deze minder snel vuil worden en krassen.
En ook bij close-ups en shots waar je niet op de display kan kijken (om de hoek, onder de vloer, etc) denk ik dat je sneller juist focust omdat je ziet waar de camera zit.
En inderdaad, een gehackte gesloten camera geeft geen beeld als hij in de behuizing zit. Het is bijna dat schuifje voor camera`s waar al tijden om gevraagd wordt om privacy redenen, maar dan anders

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 4 maart 2018 12:03]

Dit maakt helemaal niks uit voor waterdichtheid, het enige wat bij de telefoon naar binnen moet zijn de draden en de camera zelf is ook water dicht te maken.

Het enige wat in contact met water gaat komen is het vergrendel mechanisme en veren kan je gewoon van roestvrij staal maken.
Dit gaat toch alleen maar over front camera's toch? Waarom kunnen we die front camera's simpelweg niet gewoon weg doen?
Selfies. Maar ook FaceTime, Duo of elke andere videobel app gaat niet prettig werken zonder front camera...
Hoe moet men een selfie maken!!! The horror
Gewoon aan de achterkant een "kleine"
(am)oled scherm inbouwen alleen voor de selfies of voor videobellen. Zo heb je ook een top kwaliteit camera voor je selfies 👍
Met de glazen achterkant die veel smartphones tegenwoordig hebben is dat zelfs niet nodig, die spiegelt genoeg :).
Daar had je vroeger van die iniminie kunststof spiegeltjes voor die je aan de achterkant naast de camera kon plaatsen (SE T610). Ik ben voor om die weer terug te brengen ;)
dat kan de selfie generatie niet aan, die krijgen een breakdown :')
Dat moet het vervolgens weer mogelijk maken om nagenoeg schermrandloze smartphones te maken zonder de bekende inkeping van bijvoorbeeld de iPhone X.
Grappig dat de iPhone X genoemd wordt en niet de Essential PH1 die ook een noch heeft, eerder was en tevens van het bedrijf waar dit artikel over gaat?
Waar mensen toch allemaal aanstoot aan kunnen nemen...
Vraag 10 willekeurige mensen of ze een Essential smartphone kennen, ik denk dat er nog geen 2 positief zullen antwoorden. Vraag het over de iPhone en het zal beduidend meer zijn.
Oftewel, het is toch helemaal niet onlogisch om de iPhone te nemen, het is al jaren de meest verkochte smartphone ter wereld. Ik snap dat kinderachtig gedoe niet altijd van die was eerst of die was eerst.
Was niet zozeer eerder. Toen de iPhone X in productie ging was de Essential nog niet aangekondigd. Los daarvan; een ouderwetse oplossing zo’n pop-up camera, als je het mij vraagt. Doet mij denken aan telefoons 12 jaar geleden met een omklap cameraatje.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 4 maart 2018 18:29]

? Mei 2017 werd de PH1 al getoond . Het artikel is dus idd echt raar ze hadden gewoon de ph1 moeten vermelden en niet de iphone x.
Iphone x is gewoon vele malen bekender dan de PH1, logisch die te vernoemen dus omdat het voor veel lezers herkenbaar zal zijn. Al was PH1 erbij vermelden wel zo netjes geweest :).
hoe weet jij wanneer de iPhone in productie gegaan is en of de PH1 niet eerder in productie is gegaan (als dit soort dingen al wat uit maken)?
Het ontwerp voor een iPhone staat ongeveer 9 maanden tot een jaar voor deze in massa productie wordt genomen vast. De maanden erna zijn puur ter ontwikkeling en afstemming van de productieprocessen, zodat deze in massa kan worden geproduceerd. Laatste 3 maande is voor de daadwerkelijke productie.
Blijkbaar heel belangrijk voor sommigen
Voor de veeleisende gebruiker, zeker zij die met hun telefoon vanuit zakelijk oogpunt veelvuldig foto's maken, zal dit wel eens een uitkomst bieden. Of juist voor zij, zoals ik bijvoorbeeld, die livestreams opnemen. Een camera die boven de bezel uit komt, kŠn voor efficiŽntere opnames zorgen. Ik zal deze ontwikkeling eens goed in de gaten houden.

Maar.. voor de mainstream zal dit nieuwe idee/patent wellicht overbodig zijn. In mijn optiek werkt het twee kanten op. Enerzijds kan dit ervoor zorgen dat een professionele camera zo minder kans loopt op beschadiging (veel mensen steken nog altijd hun peperdure mobieltjes in hun zak, vergetende dat er geld of iets anders dat voor beschadiging(en) kan zorgen in zit. Anderzijds kan het weer zo'n hebbedingetje zijn die iťdereen wil (kijk maar eens naar die TV-mobieltjes van KPN indertijd) na verloop van tijd geen interessante optie meer is. En dus stilletjes aan verdwijnt van de markt.

Al met al vind ik het een positief gegeven dat er nog steeds fabrikanten/ontwerpers zijn die met vernieuwing op de markt komen. Zelf ben ik, nog zeer pril hoor, ook bezig met een design voor een smartphone. Een mix tussen de gouden oude Blackberry/Palm Treo's en een hedendaagse smartphone, maar dan gericht op de professionele muziekmarkt. Ik ben er al over in gesprek met meerdere partijen.
(veel mensen steken nog altijd hun peperdure mobieltjes in hun zak, vergetende dat er geld of iets anders dat voor beschadiging(en) kan zorgen in zit.
En hoeveel mensen steken dan per ongeluk de telefoon met de camera nog uitgeschoven in hun zak met sleutels? Ik weet dat ik mijn telefoon soms wegsteek met de camera nog aan... Effe snel een foto maken vanaf het lockscreen en dan de telefoon snel kwijt moeten of zo: Oeps...
Zelf ben ik, nog zeer pril hoor, ook bezig met een design voor een smartphone.
Je noemen van Blackberry/Palm Treo's suggereert dat je een hardware toetsenbord wil. Ben bang dat de markt daarvoor nihil is, anders zouden er veel meer bedrijven zo'n telefoon leveren. (Voordeel van de Android markt is dat er veel verschillende modellen zijn, voor iedereen wat).
Echter, de 'professionele muziekmarkt' is voornamelijk iOS, niet alleen vanwege 'Apple', maar ook vanwege de latency van de stack.
Ook interessant: linkje.
Maar ik wens je veel succes met je design, hoop dat het lukt!
Klopt, een fysiek toetsenbord zit erbij, maar op een andere manier. De patentaanvraag loopt al. iOS klopt, echter is er een nieuw OS in ontwikkeling waar ik al deels mee werk voor mijn muziekwerk. Is bedoeld voor tablets. Is nog in pre-alpha status.
Wordt niets. 1 van de voordelen van je smartphone camera is dat je 'm snel kunt pakken om van een moment een foto te nemen. Daarbij onderhavig aan slijtage, stof en water.

Leuk geprobeerd maar wordt geen blijvertje ben ik bang. Teveel nadelen en dat alleen voor een paar milimeter meer scherm aan de bovenkant.
Mits een beetje degelijk gebouwd kan zo'n ding sneller uitklappen dan de gemiddelde foto app start...
Ook bij een uitklappende camera moet de app worden gestart. Met mijn Galaxy S8 kan ik binnen 2 seconden een foto door een speciale functie op de S8. Dat lukt je nooit met een mechanisch uitklappende camera.

Als hier al een markt voor is, zal het naar mijn mening een niche markt zijn.
Wel respect dat ze iets nieuws proberen. De meesten hobbelen achter de leiders aan en kopieren het liefst
Ook bij een uitklappende camera moet de app worden gestart. Met mijn Galaxy S8 kan ik binnen 2 seconden een foto door een speciale functie op de S8. Dat lukt je nooit met een mechanisch uitklappende camera.
Beweer je nou serieus dat een mechanisme hier langer dan 2 sec over doet? het kan sneller dan jij met je ogen kan knipperen :)

Uiteraard is het gevoeliger dan geen mechanische delen, maar mijn toestellen met mechanisch toetsenbord of clamshell telefoons hebben nooit gebreken vertoond, als je dus netjes met je spullen om gaat is het imho dus ook geen enkel probleem.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 maart 2018 19:26]

Als die camera heel snel opkomt staat dat ding ook heel snel stil. Lijkt me niet goed voor de hardware. Denk dat dat het wat meer geleidelijk moet.
Doe mij maar een inkeping. Een popup camera gaat allemaal stof of vocht in zitten (lijkt mij).
Denk dat het nog wel mee valt, voor wat betreft stof e.d. Het is natuurlijk wel een extra bewegend item wat stuk kan gaan. Echter, als ik naar mijn eigen gebruik kijk, hoe vaak ik de front camera gebruik, dan komt dat neer op hooguit een paar keer per jaar. Dit zal wat anders zijn voor de generatie tieners/jong volwassenen van tegenwoordig die dag en nacht op Instagram en Snapchat zitten.

Mij lijkt zo'n pop-up camera wel fijn, meer vanuit het perspectief van privacy. Stel er komt door een lek in het OS, of onvoorzichtig zijn m.b.t. wat bepaalde apps voor een permissies vragen, veel succes om dan onopgemerkt de front camera te gebruiken als deze fysiek in het toestel verscholen zit. Plus, als daarmee een lelijke monobrauw (a la iPhone X) bovenin helemaal kan verdwijnen, dat ziet er een stuk stijlvoller uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True