Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Bezels, uitklapcamera of notch

Op zoek naar de fullscreensmartphone

Oplossing 2: een uitklapcamera

Wie de bezels zoveel mogelijk weg wil hebben, kan geen genoegen nemen met de eerste oplossing. Er blijft een rand over aan de bovenkant en omwille van de symmetrie zullen veel fabrikanten die ook aan de onderkant willen. De luidspreker en de sensoren zijn nog redelijk in een dunne rand weg te werken, maar wat doe je dan met de camera? Twee fabrikanten tonen daarvoor een oplossing, in de vorm van een uitklapbare camera.

De Chinese fabrikant Bluboo toonde de S2-smartphone met roteerbare camera. De camera zit in een los element in de achterkant geklikt. De cameramodule is met een scharnier met de telefoon verbonden. In dat scharnier zit natuurlijk ook de kabel die de camera met het moederbord verbindt. Als je een gewone foto wilt maken, laat je de camera zitten waar hij zit. Voor een selfie klap je de camera omhoog, waardoor hij boven het scherm zit en dan kun je zo een foto maken. In theorie is dat ideaal; de camera aan de achterkant is op papier vaak de beste en zo kun je hem omtoveren tot frontcamera.

De implementatie van Bluboo heeft twee problemen. Ten eerste is de camera simpelweg niet best. Hij bleek slechte foto's te nemen. Dat is niet meer dan logisch, want de module bleek zelfs voor een smartphonecamera aan de kleine kant. Meer dan een millimeter of drie dik is de camerabehuizing niet. Daarnaast is het scharnier in zijn geheel van een niet al te stevig kunststof en we waren al een beetje bang dat de camera tijdens de hands-on al zou afbreken. Dat gebeurde gelukkig niet, maar of deze telefoon het een paar jaar lang uithoudt, betwijfelen we.

Een fabrikant die het concept wat beter lijkt te hebben uitgewerkt, is Vivo. Helaas hebben we dat zelf niet kunnen proberen. Vivo had de Apex-conceptsmartphone wel meegenomen naar de beurs, maar in een heel beperkt aantal. Vivo had geen stand, maar alleen een paar vergaderhokjes. We klopten vol goede moed aan, maar de Chinese woordvoerster die opendeed, probeerde ons af te poeieren met een nauwelijks verstaanbaar verhaal over dat de Apex alweer weg was, of dat wij hem niet mochten zien; dat was er niet echt uit op te maken.

De Apex is de smartphone die tot nu toe het dichtst bij een 'fullscreensmartphone' komt, met uitermate dunne bezels en een frontcamera die automatisch omhoog komt als je de camera-app opent. Het geheel ziet er op de afbeeldingen in elk geval veelbelovend uit.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.