Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Essential: 'camera in onze volgende smartphone gaat beter worden'

Essential, het bedrijf van Android-oprichter Andy Rubin en maker van de Essential Phone PH-1, zegt de vele kritiek over de camera van zijn eerste smartphone ter harte te nemen. De tweede generatie Essential Phone moet op dit vlak beter presteren.

De uitspraken worden gedaan door Linda Jiang, hoofd van industrial design bij Essential, in een interview met Business Insider. "We kijken er echt naar uit om bij de tweede generatie de camera te verbeteren," stelt ze. Details over wanneer de tweede generatie Essential Phone dan op de markt zou moeten komen, gaf Jiang echter niet.

De camera was voor velen het grootste kritiekpunt in reviews van de Essential Phone. De tweede camerasensor die alleen beelden in zwart-wit maakte en moest helpen met scherpe foto's produceren, voegde in de praktijk alleen wat toe wanneer er foto's gemaakt werden met weinig licht. De camera die kleurenbeelden maakt, schoot ook tekort en 'ontsteeg het niveau van de gemiddelde midrangetelefoon niet', aldus de review van Tweakers.

De Essential Phone kwam in augustus 2017 exclusief in de Verenigde Staten op de markt voor een prijs van 699 dollar, hoewel deze wegens gebrek aan belangstelling twee maanden na release verlaagd werd tot 499 dollar. De Essential PH-1 gaat dit jaar ook in de Benelux uitkomen.

Jiang stelt verder dat Essential kijkt naar verschillende soorten texturen en coatings om ervoor te zorgen dat de volgende smartphone minder makkelijk uit de hand glijdt en ook minder snel zichtbare vingerafdrukken oppikt.

Terugkijken: de Tweakers-review van de Essential Phone PH-1

Door

Nieuwsposter

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Sorry dit te zeggen, maar dat is toch een logisch iets om aan te nemen?
Ik denk meer dat het gaat om het feit dat ze hun eigen 'fout' erkennen.
Nog te weinig smartphone makers nemen het kritiek van de reviewers serieus imho.
Bijvoorbeeld met de headphone jack, waar het ontbreken systematisch als nadeel wordt benoemd, wordt door weinig fabrikanten erkent. Wellicht met de gedachte dat ze meer en duurdere bluetooth headphones kunnen verkopen als de jack verdwijnt.
Ik kan mij maar 1 fabrikant herinneren dat zich wél naar zijn community luistert, en dat is oneplus. Ik kan mij verder weinig bedrijven voorstellen dat geluisterd heeft naar alle kritiek.
Nou, zeg dat wel. Daar zijn stuk voor stuk alle mooie beloftes aangepast of geheel afgebroken.

Dat 'naar de community luisteren' is gewoon marketing en die werkt heel goed want jij roept het nu nog steeds terwijl de feiten dat volledig tegenspreken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 april 2018 14:44]

Haha. Ik als bezitter van een OP2 kan het niet meer oneens zijn met je. Ze beloven van alles en laten je dan gewoon in de str*nt zakken
Haha. Ik als bezitter van een OP2 kan het niet meer oneens zijn met je. Ze beloven van alles en laten je dan gewoon in de str*nt zakken
Als ex-bezitter van een OnePlus X sluit ik me hier van harte bij aan. Dat deze telefoon geen update kreeg naar Nougat vanwege de compatibiliteitsproblemen met de SoC is nog tot daar aan toe, maar een security updatebeleid dat elf maanden (!) na de introductiedatum wordt gestaakt is ronduit schandalig voor een bedrijf dat zich zo graag presenteert als hét alternatief voor de gevestigde orde.
Niet mee eens. Als je vooruitgang wilt boeken in technologie, net zoals we doen met alles draadloos etc.zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Apple was de eerste en vele volgden.
Draadloos is vele malen gemakkelijker want geen lange kabels enzo. En voor de fabrikant betekend het meer ruimte aan de binnenkant en makkelijkere waterdichtheid.
Waterdichtheid is onzin, er zijn al voldoende waterdichte telefoons met jack die niet duurder zijn dan de concurrentie. De ruimte is nog grotere onzin als er iPhone 7 hacks zijn om een werkende jack achtetaf te installeren.

[Reactie gewijzigd door poststamp op 8 april 2018 13:03]

Bij de iPhone 7 was het idd onzin, maar het was een eerste stap om hem weg te laten. Hoe wil je ooit vooruitgang als we krampachtig vast blijven houden aan dingen van vroeger?
Het staat je volkomen vrij om een bluetooth koptelefoon te verbinden met een telefoon die ook een jack heeft. Uitfaseren hoeft niet ten koste te gaan van connectiviteit. Mijn Pentium 4 had ook nog een isa slot, maar superieure technologie had die standaard reeds verdrongen. Als bluetooth headsets echt beter zijn dan worden ze vanzelf wel de standaard, ook zonder gedwongen overstap.

[Reactie gewijzigd door poststamp op 8 april 2018 14:11]

Vooruitgang om de vooruitgang is nooit goed. Dan worden het problemen op zoek naar oplossingen in plaats van andersom. En Apple is daar sinds het vertrekken van Jobs enorm goed in, want dan hebben de fans weer iets om mee te pronken. Zoals nu een notch, wat feitelijk een achterlijke designkeuze is omdat de technologie ontbreekt voor het werkelijke doel. Draadloze headsets, het zal allemaal wel, maar concreet verwissel je nogal betrekkelijke voordeeltjes voor grote nadelen. Er komt een accu of batterij bij met zijn eigen slijtage, er zit meer elektronica in die veroudert of storing kan geven, het is minder robuust en je kunt het makkelijker kwijtraken. Allemaal eigenschappen die totaal niet goed passen bij een mobiel te gebruiken apparaatje. En waarom? Omdat je dan geen kabeltje meer hebt, terwijl daar al jarenlang prima oplossingen voor bestaan om een kabel niet in de weg te laten zitten - waarvan de simpelste gewoon een plastic clipje is... Dat schijnt toch in talloze branches voor zowel microfoons als oortjes prima te volstaan, zelfs tijdens werkzaamheden.

En begrijp me niet verkeerd hoor, sommige zaken die worden bedacht zijn wel degelijk goed, maar zodra je er al zo over moet discussieren weet je eigenlijk genoeg: dit gaat 'm niet worden. Dat geldt voor de notch, dat geldt voor het weglaten van de 3.5mm, en voor talloze andere recente smartphone ideetjes. De massa bepaalt uiteindelijk wat blijft hangen. Houd in elk geval goed in je achterhoofd dat elke stukje innovatie tegenwoordig primair één doel heeft: meer en duurdere smartphones verkopen. Die real life voordelen komen pas daarna - en dan weet je eigenlijk al hoe laat het is.

De ultieme smartphone is namelijk allang gemaakt en vormt nu de midrange. Al die 'innovatie' is gewoon geklungel in de marge, denk aan VR, 3D, dat lumineuze idee met modules, een volledig modulair toestel, enzovoort. Niets blijft echt hangen, want wat we al hebben is gewoon prima en waar we de echte stappen vooruit nog graag zien, is de techniek er niet, zoals bij de accu en zelfs de 'full screen phone' (die zie ik overigens ook niet groot worden, maar soit).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 april 2018 14:34]

Maar als minder poorten beter is, waarom heeft de MacBook Pro dan meer poorten dan de MacBook (Air)? Is de MacBook krampachtig aan het vasthouden aan dingen van vroeger? Houdt het de vooruitgang tegen? Nee, het is gewoon handig en beter.

Net als een 3.5mm jack op je telefoon. Of een standaard USB-C port.

Je praat de marketingonzin na, besef dat het marketing is. Apple heeft voor een paar miljard Beats gekocht en wil wat extra koptelefoontjes verkopen. De koptelefoonaansluiting weglaten was niet briljant. Wat wel briljant is is dat ze hun achterban hebben laten geloven dat het vooruitgang is.
Als we vooruitgang willen boeken,waarom moet ik 5 jaar na de 920 alsnog een kabeltje in mijn phone prikken om dat kreng op te laden of om bestanden (zonder tussenkomst van cloud of 3rd party app) uit te wissellen tussen PC en phone.

Draadloos is leuk, maar zolang je voor basis dingen nog kabeltjes nodig hebt, is het een nogal absurde reden om dat ene andere kabeltje weg te halen.
Ik heb voor de basis dingen geen kabel meer nodig? In mijn bureau en nachtkastje zit een draadloze lader ingebouwd. Bestanden en foto's gaan via iCloud of AirDrop (zonder tussenkomst van een cloud zoals jij het graag wilt) of Dropbox etc. Ik moet even goed nadenken wanneer ik voor het laatst een kabeltje in mijn iPhone 8 heb gestopt..
Ik wil niet teveel off-topic gaan, maar ik geloof niet in de vooruitgang van technologie op zo'n geforceerde manier. Vooruitgang op technologisch vlak wordt meestal behaald doordat we het oude vervangen door een nieuwer en beter alternatief. Op dit moment zetten we in het geval van de headphone jack een stap terug in de hoop er later 2 vooruit te zetten. Het missen van een simpel draadje tussen mijn telefoon en oordopjes weegt in mijn mening niet op tegen de huidige nadelen van draadloze oordopjes (prijs, accuduur, duurzaamheid, geluidskwaliteit). Mochten de draadloze oordopjes zo zijn doorontwikkeld dat deze nadelen zijn geminimaliseerd, dan zal de headphone jack vanzelf niet meer gebruikt worden en het verdwijnen niet meer als nadeel gezien worden. Een voorbeeld dat nu in mij opkomt is dataoverdracht via infrarood op telefoons, super handig destijds, maar door nieuwe technieken overbodig geworden en geleidelijk vergeten.
Wat een onzin. Zelf bezit ik meerdere bluetooth headsets waaronder in mijn ogen de meest duurzameheadset/beste bt headset met vervangbare batterij(vrij uniek voor een high end headset).de parrot zik 3.0(heeft bt, usb 24bit zeer goed geluid en 3.5 mm jack als aansluitoptie en de 3.5mm jack geeft het minst heldere geluid tenzij deze aan een goede dac gaat)ik liep in 2007 al met een stereo bluetooth headset de bt620 van jabra met een ipod 30pin connector. We leven in 2018 en er zijn nog mensen die een 3.5 mm jack gebruiken. Kijk als dit nou een sennheiser hd650 of iets dergelijks is op een high end fiio mp3 speler bijv. Dan snap ik het maar bijgelverde oortjes gebruiken om muziek te luisteren come on zeg. Hoeveel kost een bluetooth stereo headset tegenwoordig. Slecht geluid als nadeel opgeven is ook niet meer van toepassing met de versie van bluetooth heb je al wat jaren aptx tevens is het geluid vanaf BT 3.0 al prima en erg goed.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 8 april 2018 17:22]

Leuk dat jij het budget hebt om meerdere kwaliteitsvolle headsets aan te schaffen. Voor de meeste mensen is dat evenwel niet het geval.

Ook ik heb jaren terug die Jabra gehad. Prima headset voor zijn tijd, met een goede batterijduur. Maar als ik direct terugdenk aan die headset, die vergelijkbaar is met budgetexemplaren vandaag, dan merk je direct dat er iets heel belangrijks op ontbreekt: noise cancelling. Wat heb je aan goed geluid wanneer je enorm veel last hebt van omgevingsgeluid. Ga je vandaag een goede BT headset kopen met actieve NC om echt van de muziek te kunnen genieten dan leg je al snel weer een bedrag met 3 cijfers neer. Niet iedereen kan of wil dat zomaar uitgeven.

Soms zet je gewoon muziek op om minder van het achtergrondgeluid te horen en je wat af te zonderen. Dat er wat vervorming op zit speelt dan minder. Of ga eens met zo een zware headset door het bos lopen bijvoorbeeld. Dan ben je ineens blij dat je lichte, handige oordoppen hebt. En dat er dan een draadje aanhangt? Dat stoort hoegenaamd niet. Maakt ze lekker goedkoop zodat ik er minder om moet geven als ik ze verlies, wat net minder snel zal gebeuren dankzij de draad.
Grappig hoe de meeste dit enkel vanuit het gebruik met een smartphone bekijken...
Heb je een Nintendo Switch of 3ds ? En een smartphone zonder 3.5 jack ? Jep daar zit je dan met x verschillende oortjes... Tenzij je een high end headset pakt met verschillende aansluitopties.
Zolang de rest niet volgt om bluetooth audio te voorzien blijven de mensen klagen...
Ik heb een Samsung note 8 en nintendo switch.de 40+ dollar( http://nintendotoday.com/bluetooth-headset-nintendo-switch/ ) is het mij niet waard om geluid over BT te laten gaan bij de switch.Misschien even hierboven lezen dan zie je dat ik onder andere een parrot zik 3.0 heb(aansluitmogelijkheden bluetooth 3.5mm en usb).
"...zullen er keuzes gemaakt moeten worden."

Keuzes maken dat noemt men compromissen sluiten. Vooruitgang boeken heeft niets te maken met het sluiten van compromissen. Je kan perfect de "oude" technologie blijven gebruiken NAAST het nieuwe. Totdat, zoals o.a. Pastapipo al aangeeft, (1) de nieuwe technologie verder doorontwikkeld is dan de oude en (2) waarbij de oude technologie (praktisch) niet meer wordt gebruikt, dan pas kan het nieuwe het oude vervangen.

"...Apple was de eerste en vele volgden..."

Apple is de meester op wat men noemt "Vendor lock-in" of "customer lock-in". Dit heeft alles te maken met economische motieven en niets met "vooruitgang".

"En voor de fabrikant betekend het meer ruimte aan de binnenkant..."

...Welke men totaal NIET gebruikt. Men zou de verkregen ruimte kunnen opvullen met bv. dikkere batterijen of Xenon-flitsers of betere camera-modules enz... Maar wat doet men? Men maakt smartphones obsessief dunner terwijl consumenten daar nooit hebben om gevraagd.

"...makkelijkere waterdichtheid."

Er is al aangehaald dat er waterdichte toestellen zijn met audio-jack. Waarschijnlijk gaat het hier om het "gemakkelijk"-gedeelte. Gemakkelijk betekent hier in feite "goedkopere waterdichtheid" dus meer winst aan de fabrikant voor een vergelijkbare specificatie. En zo komen we weer terug bij die economische motieven.

Dus hebzucht is het nieuwe vooruitgang?

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 8 april 2018 15:41]

Niet mee eens. Als je vooruitgang wilt boeken in technologie, net zoals we doen met alles draadloos etc.zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Apple was de eerste en vele volgden.
Draadloos is vele malen gemakkelijker want geen lange kabels enzo. En voor de fabrikant betekend het meer ruimte aan de binnenkant en makkelijkere waterdichtheid.
Draadloos is wel gemakkelijker, maar als jij je telefoon waterdicht wikt hebben, zul je ook de oplaadpoort weg moeten halen :P

Voor de fabrikant maakt de ruimte geen bal uit, het gaat erom dat zij hun oortjes voor meer geld kunnen verkopen. De component voor de 3,5 mm audio jack poort is zelf iets van 4 of 4,5 mm .Kijk maar naar de airpods, boven de ¤100,-/¤120,- Voor dat geld haal ik de Beyer-Dynamic DT 770 pro, een koptelefoon dat door elke multimediabedrijf gebruikt wordt.

En nogmaals, weet jij dan ook of er draadloze oortjes zijn die langer dan 12 uur meegaan voor een bedrag van ¤20,- ?
Oh en vergeet niet dat als je via bt luistert, je telefoon ook wat sneller leeggaat.

Momenteel heb ik de KZ ATE oortjes, hartstikke goede geluidskwaliteit voor een leuke bedragje van ¤10,- De draadloze variant kost ¤30,- meer, maar gaat 2,5 uur mee. Ik luister elke dag paar uur muziek en wil dan niet met een lege oortjes zitten, of dat er zo veel inteferentie is, dat de verbinding steeds wegvalt. Ik blijf mooi bij de 3,5 mm, want zo kan ik snel switchen tussen telefoon, laptop, DJ mixer en mijn convertible.

Voor het mixen gebruik ik ook de Numark Red wave Carbon, de koptelefoon heeft een vervangbare 3,5 mm kabel en is 3m lang. Ik kan de koptelefoon ook voor andere zaken gebruiken, naast de oortjes.

Draadloos is wel makkelijk, geen gedoe met te korte kabels, maar voor nu vind ik dat er genoeg draadloze alternatieven (o.a. kb+m) al zijn. Wellicht dat als de technologie wat gevorderder is, dat ik dan van gedachten verander. Zoals je ook met Wi-Fi hebt, is de interferentie soms wel groot, kom maar met een alternatief dat a. goedkoper in gebruik is, b. geen last heeft van interferentie heeft en c. die universeel is. Ik denk dat er over 5 jaar wel een alternatief komt voor om draadloos muziek te luisteren.
Zolang samsung en lg ip68 telefoons met grote accu met headphone jack verkopen, en apple, htc, google, huawei ip67 telefoons zonder jack is je argument gewoon complete nonsens.
Sony is ook dom bezig, ze hadden telefoons met ip68, grote accu en jack, en verkopen nu die telefoons zonder jack.
Want constant opladen en slijtende batterijen zijn o zo makkelijker dan een kabeltje inpluggen! |:( 8)7
Sorry het lozen van de headphone-jack is nu, 2 jaar later nog steeds een enorme k** oplossing. Ook op mijn Pixel 2 XL is he klote. En ik gebruik voornamelijk mijn Airpods en JBL BT headset en nog vind ik het klote.

Dat jij gelooft dat dit ook maar iets te maken heeft met 'vooruitgang' maakt je voornamelijk onnozel. Apple wil duurdere en meer accesoires verkopen. Als dat niet het doel was hadden ze ook meteen hun lightning conenctor geloost voor USB-C, zoals ze op hun Mac's doen. Maar Nee, Apple wil lekker hun eigen shit pushen op een markt waar ze weten dat die knuppels het ook zullen kopen.
Alles relatief hè. Natuurlijk is de camera in een volgende telefoon beter dan die van de vorige telefoon. Maar als je de eerste Essential naast zijn concurrentie plaatst doet 'ie het heel slecht. Hoe je dit bericht moet interpreteren is dat de nieuwe Essential het beter gaat doen ten opzichte van de concurrentie die er dan is.
Lol. Wat een non-aankondiging. Elke camera in een nieuwe versie van een telefoon is beter. Tot nu toe althans. Of had Essential de verwachting gewekt dat zij niet aan verbeteringen doen?
Behalve de HTC m8 ultra pixel faal...
Oef ja. Het ging toen al niet lekker met HTC, maar die ultra pixel heeft er ook niet bijgedragen.
Ik zou het inderdaad vreemder vinden als Essential naar buiten kwam met een statement als ''Bij onze volgende smartphone wordt de camera merkbaar slechter'' 8)7
Of, jullie zeuren, geen camera meer deze keer.
"De Essential Phone kwam in augustus 2017... De Essential PH-1 gaat dit jaar ook in de Benelux uitkomen."

Amaai zeg, hoe genereus.

Wanneer de rest van de wereld hem ondertussen al niet meer wil hebben, krijgen wij hem uiteindelijk ook.
Moet ik nu blij zijn, of wa?

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 8 april 2018 15:48]

Als ze hier voor ¤ 250,- worden verkocht zullen ze best verkopen.

Echter voor de prijs van een nieuwe S8 of S9 bij abo.... zal alleen iemand die niet kan googlen hem kopen.
Wellicht toch iets aan de naam doen ook. PH-1 klinkt weinig spannend... waarom niet gewoon essential phone 1?
PH-1 = Ph-one = phone. Geniaal gevonden.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 9 april 2018 09:54]

Ik heb nooit begrepen waarom de essential phone ook nog focust op opklikbare accesoires. Past niet echt bij ‘essential’. En zeker niet bij uw eerste product.

Daanaast lijkt deze communicatie ongelukkig te vallen sinds ze over versie 2 spreken terwijl versie 1 nog niet op de markt is. Of willen we net gezegd hebben ‘hold on for v2’?

Als je een eerste telefoon uitbrengt heb je normaal je handen al vol met een design, fijne android skin, updates en goede camera, geoptimaliseerde batterijlevensduur en de goede werking van alle sensoren (gps, bluetooth, wifi, ...). En pas als alle essentiele dingen goed zijn dan pas zou ik me focussen op zo’n accesoires.

Maar bij de eerste reviews werd duidelijk dat de essentiele zaken gewoon niet goed uitgewerkt hadden. Niet waterdicht, geen wireless charging, ronduit slechte camera. Combineer dat met een premium price en de liefde voor zulke initiatieven is snel over.

Ik hoop dan ook dat ze voor hun 2de versie hun harde stalen behuizing coaten, een top-cameralens er in plaatsen, alles waterdicht maken enz.

Als klap op de vuurpijl zouden ze een 9/10 moeten nastreven wat repairability betreft door geen lijm te gebruiken en originele reserveonderdelen aan goede prijzen op de markt te brengen zodat je hem zelf kan repareren als telefoon-lief hard tegen de grond is gegaan. Erg om het zeggen maar ano 2018 is dit zelfs innovatief en vooral essentieel!

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 8 april 2018 12:35]

De camera was alleen in het begin niet zo goed. En dat lag vooral aan de camera app. Als je die van Google installeerde dan was het al een stuk beter, en de maanden er na was de camera net zo goed als van elk andere high end android.

Dit bericht is gewoon een marketing push, omdat de tech media de eerste dag negatief was over de camera. Heel logisch. Maar de verbeteringen bijna niet meldde.

Desalniettemin moet de camera goed zijn voor zo'n prijs. Hoewel je ze wel wat slack had kunnen geven als beginnende partij.
Zelfs op de low-end markt is het tegenwoordig erg lastig om een telefoon met een slechte camera te vinden, toch? Het zou pas nieuws zijn als de tweede generatie een slechtere camera t.o.v. de eerste generatie zou hebben inderdaad.
Hangt er vanaf hoe je slechtdefinieert. Op de echte low-end markt zie ik nog wel 5MP camera's die minder presteren dan de camera van mijn E72 uit 2010.
Ik vind het ook een mooi toestel.
Maar dacht, gegeven dat het volgens mij een klein bedrijf is, dat door alle negativiteit en slechte sales van het eerste toestel dat het einde verhaal zou zijn.
Hopelijk wordt het toch een succes.
Geen headphone jack, geen koop. Ik hoef echt geen draadloze headset, geluid is niet hetzelfde als via bedraad en wil niet nog een item hebben die ik dagelijks moet opladen. Het tikt echt aan, wat ik dagelijks oplaad: twee telefoons, horloge, laptop en ook nog headset?.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8