Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nightdive Studios hervat werk aan System Shock-remake na korte pauze

Nightdive Studios, de ontwikkelaar die werkt aan de System Shock-remake, heeft het werk na anderhalve maand pauze hervat. Volgens de studio waren de doelstellingen van het project te ambitieus geworden. Die zijn bijgesteld en de studio gaat verder met een kleiner team.

Nightdive Studios haalde in de zomer van 2016 in totaal 1,35 miljoen dollar op met de Kickstartercampagne voor de game. Daarna, in de loop van de ontwikkeling, zijn volgens Nightdive-ceo Stephen Kick er verschillende ambitieuze aanvullingen op hun visie van de nieuwe System Shock bij gekomen, die ervoor zorgen dat het project het team boven het hoofd ging groeien. De aanvullende doelstellingen leidden er zelfs toe dat de studio naar uitgevers ging stappen om meer financiering te bemachtigen, wat niet slaagde.

Kick stelt dat het team in de ingelaste pauze zijn doelen zodanig heeft bijgesteld dat ze weer overeenkomen met wat men bij de Kickstartercampagne voor ogen had: een remake van de oude game met betere graphics en prestaties. Hoeveel ontwikkelaars Nightdive Studios de deur heeft gewezen, wordt niet verteld.

In een interview met PC Gamer op de Game Developers Conference lieten de kopstukken van Nightdive al weten dat de release van de game uitgesteld was tot 2020. Aanvankelijk, ten tijde van de Kickstartercampagne, was dat nog 2017. In deze update stelt Stephen Kick echter wel dat de backers van het hoogste niveau de gelegenheid zullen krijgen om de volledige game in september van dit jaar al te kunnen spelen. Dan is echter nog niet alle art aanwezig in de game. De studio heeft ook enkele nieuwe screenshots van de remake online gezet.

System Shock remaster screenshots april 2018

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

08-04-2018 • 11:16

28 Linkedin Google+

Reacties (28)

Wijzig sortering
Misschien wel interessanter: de source code van de originele System Shock is uitgegeven!

Here are some interesting facts we dug up while working on the code!
  • The game uses fixed point for all the math instead of floating point. However, some blitting functions, after being optimized in the Macintosh version, use floating point registers and operations to speed up copying stuff.
  • System Shock uses the rendering-with-unique color trick (similar to http://www.opengl-tutoria...king-with-an-opengl-hack/) to detect object clicks and shooting targets. This same trick is used to show nearby objects when online help is on.
  • In order to draw outline fonts, System Shock draws the same string 10 times. First they are rendered in black with a 1-pixel displacement into each of 9 directions, and then the desired color at the center.
    There are various pieces of code commented out or disabled (using the preprocessor's conditional compilation) meant to deal with a level editor and play testing.
  • Internally, the game usually treats the screen resolution as if it were 320x200 in order to achieve resolution-independent code.
  • The game is mostly written in C, except for the physics library written by Seamus Blackley (EDMS, the Emetic Dynamics Modeling System) and the fixed-point library it uses, which are written in C++, and some Assembly modules.
Ik vraag me echt af hoe ze dit voor elkaar willen krijgen. Ter vergelijking: Dead Space 2 heeft 47 miljoen dollar gekost om te ontwikkelen. Bij deze kickstarter hebben ze $1.3M opgehaald, waar nog geld vanaf moet van de kickstarter fees, de fysieke rewards etc. Ze hebben ook nog eens beloofd dat het op meerdere platforms uit gaat komen en je hebt nog het feit dat de ontwikkeling dus een tijd de verkeerde kant op is gegaan wat ook allemaal geld kost.
Motivatie zal ook een factor zijn. Zo'n kolos als EA die continu aan het beknibbelen is op de gameplay (waar de daadwerkelijke artiesten/devs de focus op willen leggen) om de dollartekens uit de speler te wringen met microtransacties en online play... Nee, daar werk je niet meer met passie.
Ik denk dat bij de grote bedrijven wel heel inefficiŽnt gewerkt wordt, zoals bij veel grote organisaties. Dus misschien kun je wel een heel goed spel maken voor veel minder dan 47 miljoen.
Bij grote bedrijven als EA zitten er tig nutteloze management lagen tussen die ook allemaal veel geld kosten.
Exact. En juristen. En accountants. Die kosten pas veel geld per uur. Te veel overhead (mensen die zich niet bezighouden met de kern van de professie) betekent inefficiŽntie.
En gigantisch veel marketing.
En jij denkt dat geldhongerige boardmembers dat okť vinden? Je denkt er veel te simpel over.
Hier gaat het om een remaster, geen volledig nieuw spel.
Dat scheelt aanzienlijk. (Tenzij je er zoals hier allemaal dingen bij wilt verzinnen.)
Dan wordt het inderdaad nog veel goedkoper. Maar ook bij nieuwe spellen kan het veel goedkoper dan het bij de EA gebeurt vanwege efficiŽntie.
Het overgrote deel van het geld dat grote publishers als EA uitgeeft is marketing. De daadwerkelijke uitgaven om het spel te maken is vele malen kleiner. Het is een kleinere studio wat misschien ook helpt.

Voor 1.3 miljoen is het best mogelijk om wat moois te maken. Alleen moet je geen poster van je game in iedere bushalte hebben hangen. want dat kost geld.
Exact, het ziet er naar uit dat dit toch met name bedoeld is voor de fans van het origineel (of voor mensen die er wel van gehoord hebben, maar nooit gespeeld hebben maar er mee in aanraking is gekomen dankzij bijv bioshock, zoals ik). En voor die doelgroep hoef je dan toch al niet veel reclame te maken, lijkt me.
System Shock was echt geweldig. Ik weet nog dat er een verdieping was (3e?) met een soort kwal-achtige wezens. Ik zat altijd met mijn hart in mijn keel als ik die verdieping door moest. Als er een PS4 versie komt koop ik hem direct. Alleen al voor nostalgische overwegingen.
bijzonder jammer en hoop echt dat het geen "uitstel naar afstel" wordt
Wat ik zo leuk vind aan de screenshots, dat er veel meer kleur gebruikt wordt dan bij de gemiddelde shooter. Het doet mij denken aan de games zoals de eerste shooters uit de jaren 90. Waarbij het kleur gebruik veel diverser en gesatureerder is, wat juist aan dikt dat het een spel is voor de lol, niet een serieuze shooter. Ik ben van mening dat veel developers dat ene detail vergeten zijn in de race naar de meest realistische graphics.
In jouw reactie blijvende, juist het kleurgebruik van de laatste 2 Deus Ex games ervaar ik als fijn. Het werkt niet tot de afleiding en het speelt heerlijk weg voor mij.

Dat gezegd hebbende, moet ik heel, heel erg denken aan Strife om een of andere reden, nog steeds een van de beste verhalende shooters imho.
Dus 3 jaar nodig om alle art in de game te stoppen?
wie zegt dat ze fulltime artists in dienst hebben? Het kan goed zijn dat iemand dit in zijn vrije tijd doet
Ik wacht nog altijd op een ťcht goede remaster
En jij hebt deze remaster kennelijk al gespeeld om te oordelen dat deze niet goed is?

Hopelijk wordt deze ook op de Ps4 uitgebracht. Instant buy voor mij!
Hij oordeelt toch niet over deze versie? Hij zegt juist dat hij aan het wachten is. Dat kan toch zijn dat deze dan zijn geduld zal belonen?
Eh ja, we hebben de proof of concept die beschikbaar werd gesteld tijdens de Kickstarter al gespeeld.

Was ok, niet fantastisch.
Maar zoals het team demonstreert met alle problemen sinds zijn zij waarschijnlijk niet de juiste partij om het origineel eer aan te doen.
Je hebt een alpha gespeeld?
En wat was dan precies niet fantastisch? De graphics of de game engine zelf?
Beter! Kijk hier namelijk wel naar uit....
Heh. Altijd willen spelen, maar nooit aan toegekomen en nooit verder gekomen dan het eerste level. Toch gepledged voor deze remaster, en dus teleurgesteld na het bericht dat het project “on hiatus” was.

Van lieverlee toen maar het origineel, 23 jaar na dato, voor het eerst helemaal doorgespeeld.

Kijk er erg naar uit om de gangen van Citadel Station nog eens te doorlopen, maar met tech van nu...
Zit "wing 0" ook in de remake?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True