Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkeling System Shock-remake is tijdelijk gestaakt

Nightdive Studios, dat 1,35 miljoen dollar ophaalde middels crowdfunding om een remake van System Shock te maken, heeft het project tijdelijk stilgezet. Volgens de studio is dat gedaan omdat het project teveel af begon te wijken van het oorspronkelijk idee.

Stephen Kick, ceo van Nightdive Studios, schrijft dat in een verklaring op Kickstarter. Hij heeft het team dat aan de remake werkt opgedragen daarmee te stoppen, met als doel om opnieuw te beoordelen welke weg er ingeslagen moet worden met de game.

Kick benadrukt dat het om een tijdelijke stop gaat en dat het de bedoeling is om weer de juiste visie te vinden, om vervolgens verder te gaan. De ceo stelt zelf verantwoordelijk te zijn voor het afwijken van het oorspronkelijke plan. Hij noemt onder andere de overstap van Unity naar Unreal Engine, mede door die verandering begon het team steeds grotere ideeŽn te krijgen en daardoor werd er in feite een volledig nieuwe game gemaakt, in plaats van een remaster van het origineel.

Nadat het concept veranderde en het team groeide, kreeg de studio ook meer budget en werden er gesprekken aangegaan met potentiŽle uitgevers. Omdat de plannen steeds groter en uitgebreider werden, dwaalde het concept steeds meer af van de originele game, zegt Kick. Hij heeft geen spijt van de overstap naar Unreal Engine, maar hij stelt dat hij zaken uit de hand heeft laten lopen en dat het project daardoor een verkeerde weg is ingeslagen.

Wanneer het project weer opgepakt wordt, wat de veranderingen zijn en wat de nieuwe planning is voor het verschijnen van de remake, is nog niet duidelijk. Nightdive Studios haalde in 2016 een bedrag van 1,35 miljoen dollar op via Kickstarter om een remake van System Shock te maken. Destijds was het doel om de game in 2017 uit te brengen, maar niet veel later werd de release al uitgesteld naar de tweede helft van 2018.

Los van de remake wordt er door een andere studio, OtherSide Entertainment, gewerkt aan System Shock 3. De ontwikkeling van het derde deel in de serie werd eind 2015 aangekondigd. Enkele maanden later werd bekendgemaakt dat Warren Spector, de topman achter de eerste Deus Ex-game en System Shock, was aangetrokken om leiding te nemen over het team dat werkt aan de nieuwe game.

Het eerste deel in de System Shock-serie verscheen in 1994 en in 1999 kwam System Shock 2 uit. De actie-rpg's met cyberpunkthema werden destijds goed ontvangen en worden gezien als klassiekers binnen het genre.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-02-2018 • 09:17

23 Linkedin Google+

Submitter: RefriedNoodle

Reacties (23)

Wijzig sortering
Jullie zeggen in de titel remake, maar volgens mij is het een reboot. Zit een verschil in.
Zijn ze dan op de Kickstarter page ook niet duidelijk in:
System Shock is a complete remake of the genre defining classic from 1994, rebuilt from the ground up with the Unity Engine.
Inderdaad. Bovenaan die pagina: "System Shock is a faithful reboot of the genre defining classic from 1994 built by a team of industry veterans. Remember Citadel. "
Een totale stop is meestal toch niet zo een goed teken. Tijdens een game dev process moet er altijd bijgestuurd worden en continu bekeken worden naar wat er wel en niet in moet. Als je opeens halverwege erachter komt dat je iets totaal anders aan het maken bent, vraag ik me af wat daar allemaal gebeurd dan...
Nah, zoiets sluipt er langzaam in. Eigenlijk moet je iedere 2 weken kijken of je moet bijsturen. Als niemand dan zijn mond open durft te trekken krijg je dit. Of als de verkeerde mensen juist wel hun mond opentrekken. Goed dat dit gebeurt, mits ze straks iets opleveren en dit geen kickstart mislukking wordt.
Daarom is requirement management (in samenspraak met alle betrokken - marketing, product management, R&D, etc) zo belangrijk. Laat je het over aan marketingmensen dan moet het zo weinig mogelijk kosten, R&D mensen willen er zoveel mogelijk in stoppen, en product managers worden gek omdat ze een monster moeten gaan managen.
Ja marketing is hierin het grootste probleem. Totaal zichzelf voor de gek houden en rijk rekenen, terwijl development nou eenmaal tijd kost. En pushen zodat kwaliteit niet nagestreefd wordt zorgt er voor dat het alleen maar trager gaat. Merkbaar op korte termijn al, omdat dit developers demotiveert.
Een totale stop is meestal toch niet zo een goed teken.
Daarom dat er nadrukkelijk wordt toegevoegd dat het een tijdelijke stop is, om terug te gaan naar het oorspronkelijke idee en de route daarvoor (om daar terug te komen) uit te stippelen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 februari 2018 15:41]

erg jammer, je start een crowdfunding voor een doel "remake System Shock" en vervolgens heb je het geld en ga je er allemaal dingen bij halen die er niet toe doen.
Ze hadden beter gewoon meteen 100% voor de remake kunnen gaan en als die eenmaal gereleased is extra dingen doen.

Altans ik zou me als crowdfunner wel bedonderd voelen als ik ze geld toevetrouw met als doel een remake te maken en halverwege het project ze opeens wat compleet anders gaan doen (ook een grote reden dat ik gestopt ben met crowdfunding omdat teveel niet van de grond komt of niet zoals belooft)
Altans ik zou me als crowdfunner wel bedonderd voelen als ik ze geld toevetrouw met als doel een remake te maken en halverwege het project ze opeens wat compleet anders gaan doen
Dit is geloof ik niet helemaal wat er aan de hand was.
Dit project gleed langzaam de verkeerde kant op. En op een gegeven moment begonnen ze zich dat te realiseren. En dan moet je een knoop doorhakken en een stukje teruggaan in de tijd en het opnieuw proberen.

Wat ze te verwijten valt is dat ze niet genoeg opgelet hebben tijdens de ontwikkeling.
Maar op zich hulde voor het erkennen hiervan en het orde op zaken stellen.
Ze waren dus op weg, zijn "ergens" van het pad geweken en willen nu dus weer terug, zodat de game echt een remake wordt.
Erg fijn dat hij in ieder geval transparant is over waarom de ontwikkeling nu wordt stopgezet. Hopelijk kunnen ze het snel weer oppakken voordat dit nog een Kickstarter-ramp wordt.
Dat kan niet meer, het was een succes omdat de funding is gelukt. En daarmee is het kickstarter deel van het verhaal afgerond.

https://www.kickstarter.c...kstarter+basics#faq_41856

Kickstarter backers moeten zich dondersgoed bewust zijn van het feit dat ze niet in een done deal investeren. Laten we dan ook vooral het beestje bij de juiste naam noemen: als het faalt dan is dat een Nightdive Studios-ramp.
Ah Ik ken het gevoel... als je iets nieuw ziet, zie je veel mogelijkheden... Ik snap hem wel.
Beter dan dat ze een heel andere spel op de markt gooien dan dat mensen verwachten. Hopelijk word dit geen Kickstarter faal.
Vraag me toch af of al die besprekingen met potentiŽle uitgevers niet tot deze wildgroei aan nieuwe ideeŽn heeft bijgedragen.
System Shock 2 durfde ik niet alleen te spelen _/-\o_
Ben nooit uit eerste level van SS1 geraakt, de demo versie op mijn toenmalige 386DX40 liep niet lekker 🤭

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True