Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Nadat OtherSide Entertainment vorige week een teaser online zette, heeft de uitgever System Shock 3 nu officieel aangekondigd. Met een vragenlijst lijkt de studio te willen polsen of gamers de opvolger van de eerste twee klassiekers in virtual reality willen kunnen spelen.

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven voor een nieuwsbrief en krijgen dan direct een vragenlijst voorgeschoteld. OtherSide vraagt of mensen eerdere versies van System Shock gespeeld hebben, wat hun favoriete gameplatform is en in hoeverre respondenten geïnteresseerd zijn in virtual reality.

Met die laatste vraag lijkt de studio te willen polsen of het de moeite loont om ondersteuning voor virtual reality in de game op te nemen. Wanneer System Shock 3 moet verschijnen is nog niet bekendgemaakt. Ook is nog niet duidelijk op welke platforms dat zal gebeuren. Een pc-versie ligt voor de hand, gezien de geschiedenis van het spel. Mogelijk brengt OtherSide de game echter ook naar de Xbox One en PlayStation 4, als veel gebruikers daar interesse in tonen.

De game wordt gemaakt door OtherSide Entertainment, een studio die is opgericht door Paul Neurath. Hij was ook de oprichter van Looking Glass Studios, dat de oorspronkelijke System Shock-games maakte. Op de website staat ook Night Dive Studios. Dat bedrijf kocht de System Shock-rechten op en bracht de afgelopen jaren de eerste twee delen opnieuw uit als enhanced editions.

Het eerste deel in de System Shock-serie verscheen in 1994 en in 1999 kwam System Shock 2 uit. De actie-rgp's met cyberpunkthema werden destijds goed ontvangen en worden gezien als klassiekers binnen het genre.

System Shock 3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Ahahaha dit is echt gaaf, ben benieuwd wat ze er van gaan maken.
Lijkt me ook wel echt een game idd voor VR

[Reactie gewijzigd door illecoco op 14 december 2015 09:21]

Het zou wel in de traditie passen, System Shock had ook ondersteuning voor VR vanaf het begin. Toen is het niets geworden omdat de techniek er nog niet klaar voor was. Misschien is dat nu anders.
oh de techniek was er, alleen heb het 1 keer gebruikt voor 2 minuten.
een VR bril met CRT schermpjes geeft je echt barstende koppijn in no-time en het gaf geen echt VR effect. (tomb raider 2 destijds)
Hoop dat die goed uitpakt de VR van deze tijd kan een stuk meer.
Nou die VFX-1 bril, ondanks de hoofdpijn, had toch echt wel een VR effect zoals je het noemt. Magic Carpet was toen een heel andere ervaring dan maar naar een monitor kijken.
Leuk als ze een console variant willen maken, vraag mij alleen af hoe ze dat met de interface willen doen. 1 van de pookjes als muis gebruiken (net zoals je bij SSB een karakter kan selecteren bij Nintendo consoles?). Als ze maar niet het een domme console interface gaan geven net zoals Bioshock. Gewoon zoals SS1 en 2. Eventueel kunnen ze kijken naar hoe deadspace 1&2 het ongeveer deden.

Kan niet wachten wat de toekomst zal brengen.
Nu heb ik de originele games nooit gespeeld, maar één van de pookjes als muis gebruiken is toch zeer algemeen in shooters op consoles? Linkerpookje (WASD) om te lopen, rechterpookje (muis) om te kijken.

Of zeg ik nu iets heel raars en hadden SS 1 en 2 een heel typische besturing?
Nee je zegt niet iets raars, iemand die het spel of SSB niet kent kan inderdaad niet ruiken waar ik op doelde. Een pookje als een muis gebruiken waarbij je een cursor op het scherm kan bewegen. Zoals op deze screenshots te zien is:
https://upload.wikimedia....emshock2_ingame_final.jpg
http://www.visualwalkthroughs.com/systemshock2/crew/31.jpg
http://thefreecheese.com/...aracter-select-screen.png
Heb je naast FPS controls ook een menu wat ongeveer net zo werkte als nu met crafting in Fallout 4 en je inventory in Deadspace. Het spel ging niet op pauze (itt als je op je pipboy kijkt, wat voor veel spanning kon zorgen) en de interface was gemaakt voor de muis. System Shock is een FPS met RPG elementen. Waar ik bang voor ben is dat je dan een GUI krijgt die gemaakt is voor een controller en niet voor een muis en dus niet optimaal is. De rpg zijde is in Bioshock eruit gehaald of als je wilt, heeeel erg versimpeld. Vergelijk bijvoorbeeld eens hoe de RPG spellen van de laatste jaren zijn ten opzichte van de spellen die je vroeger op de pc had. Dungeon siege vroeger bijvoorbeeld http://i.idnes.cz/bw/12/dungeonsiegeloa_scrn04.jpg%20.jpg
Al die omslachtige menu's die je nu tegenkomt voor je management (Skyrim, Dargon Age, the Wicher, Shadow of Mordor) zijn nooit zo fijn als het functionele wat we dus eerst hadden en sommige Indie spellen op de Pc nog wel hebben.
Klinkt als de perfecte game voor PC en Wii U! :) Diablo 3 heeft nog wel iets vergelijkbaars toch? De reden daarvoor zal wel zijn dat die origineel voor de PC ontwikkeld werd en er daarna pas een console-versie kwam.
De system shock series zijn klassiekers. Ik ben persoonlijk zeer benieuwd, mijn strijd met shodan is nog niet voorbij, ben alleen bang dat het dezelfde kant op gaat als deus ex..... betere graphics, meer opties, maar toch niet de "feel"...
Y-Y-Y-You P-P Pitiful human... I-I shallllll D-D-estroy-y-y-y you once and for all.. I-I-I-Insect.
*started to polish his wrench* ;)
Een veteraan in de game-industrie die ook bij Looking Glass Studios heeft gewerkt. Die hebben toch wel een aantal leuke games ontwikkeld waar ik dagen aan gameplay heb aan vast heb zitten (SS, Thief) en tot de dag van vandaag nog erg leuk zijn om te spelen. Ben benieuwd.
Weet iemand of Valve goede connecties heeft met OtherSide Entertainment? Zou wel relaxed zijn als een game met zo'n naam ook op SteamOS/Linux uitgebracht word, het liefst natuurlijk als same-day release met de Windows release. En welke engine gebruiken deze studio's vaak? Zou ook mooi zijn als dat een engine is waarvan we weten dat deze de Vulkan API zal ondersteunen.
Holy shi- als ze een reboot hiervan gaan maken dan ja, 100% dit moet echt een VR game worden.
Gestemd, ben benieuwd :)
Dit lijkt me harstikke leuk! Heb een keer op een blauwe maandag System Shock 2 geprobeerd te spelen, maar ik bakte er niets van... misschien dat deze wat meer in mijn straatje gaat liggen!
Nu er een (lang verwacht) derde deel in een beroemde game franchise komt, zou dat voor Valve niet een aanmoediging zijn om aan Half-Life 3 te gaan werken? Just saying... ;)
Ik kan me voorstellen dat ze zichzelf een enorme stapel extra werk hebben gegeven, ze hebben recentelijk heel specifiek gezegd dat HL3 niet VR exclusief word, wat dat betekend is dat ze feitelijk 2 spellen moeten maken, 1tje die toch vooral het beste uit de HTC Vive toverd (Valve en HTC hebben dat ding natuurlijk niet voor niets gemaakt) en eentje die gewoon lekker speelt met muis en toetsenbord, tuurlijk liggen VR en FirstPerson heel dicht op elkaar, maar je moet een andere ervaring bieden, vooral ook in hoe je de game speelt

Met VR ben je momenteel gewoon langzamer vanwege de 'echte bewegingen' input, en ook moet de game daar ook wel op gebouwd zijn ('echte bewegingen' input) anders irriteert het, als je 5 minuten bezig bent om een gravity gun op te pakken en af te schieten dan houden veel mensen het snel voor gezien)
Wat mij betreft hoeft VR ook nog niet hoor; ik zie mezelf nog niet met zo'n stellage op mijn giegel gamen :)
Inderdaad, er komt VEEL werk op de devs af als ze daadwerkelijk VR gaan toevoegen. Dat vele werk kunnen ze wat mij betreft beter steken in het ontwikkelen van sterke gameplay en een goed verhaal/sfeer. VR is leuk, maar dan moet de techniek er ook echt klaar voor zijn.
En dan heb ik het hier in het speciaal over System Shock 3, om het nog enigszins on-topic te houden :P
ben ook wel weer toe aan een vernieuwde half-life. Tijdje terug dat er een goede shooter met storyline uit kwam op fallout 4 na.
Dat bedrijf kocht de System Shock-rechten op en bracht de afgelopen jaren de eerste twee delen opnieuw uit als enhanced editions.
Voor zover ik weet bestaat er helemaal geen System Shock 2 enhanced edition. Enkel System Shock 1 enhanced edition.
system shock 1 & 2 zijn op steam te krijgen... kijk daar eens naar de trailers zou ik zo zeggen??
Ze zijn ook DRM vrij op GoG.com te krijgen. Ik zou dat eerder aanraden dan Steam, al was het alleen maar om DRM vrij te supporten.

Voor de mensen die het nog niet gegoogled hadden of iets anders:
System Shock is de voorganger van Bioshock, maar dan met meer diepgang, veel meer verhaal en RPG elementen er in verwerkt. Tevens is SystemShock horror zoals DeadSpace en lijkt DS ook deels inspiratie uit SShock te hebben gehaald.
System Shock 1 heeft een re-release (enhanced edition) en System Shock 2 is prima te spelen met de GoG download en een lading mods om het allemaal er een stuk minder 1999 eruit te laten zien. Vooral deel 2 is de moeite waard om nu nog te spelen.

Wat het spel geweldig maakt naast het verhaal en de "ik zit op het puntje van mijn stoel met een deken over mijn hoofd zodat ik die voor mijn ogen kan doen" momenten is dat het ook nog eens compleet co-op te doen is! Echter co-op zou ik pas doen als je het alleen al een keer doorlopen hebt voor de ervaring.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 14 december 2015 22:22]

Het artikel gaat over de opvolger, niet over de originelen. Je antwoord is eigenlijk al prima: er was voldoende informatie voor een simpele zoekopdracht. Tweakers hoeft je niet alles met de paplepel in te gieten hoor ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True