Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Nightdive Studios heeft met een crowdfundingcampagne het streefbedrag van 900.000 dollar opgehaald voor het maken van System Shock. De game wordt een reboot van het origineel uit 1994. De campagne op Kickstarter loopt nog tot 28 juli.

Op het moment van schrijven is er ruim 946.000 dollar toegezegd aan het project op Kickstarter. Door 30 dollar toe te zeggen krijgen gamers een exemplaar van het spel als het project slaagt. System Shock wordt gemaakt in de Unity-engine door de studio die eerder Enhanced Editions van de originele games uitbracht.

Het is nog tot eind juli mogelijk om het project te steunen en de makers hopen meer geld op te halen, om meer functionaliteit toe te kunnen voegen aan de game. Als een bedrag van 1,7 miljoen dollar wordt opgehaald, wordt het mogelijk om ledematen van vijanden af te hakken, komen er meer puzzels, wapeninstellingen en -upgrades, een hardcoremodus zonder respawn en een Ironman-modus, waarin de game stopt als de speler doodgaat.

Nightdive Studios heeft een prealfa-demo van de System Shock-remake uitgebracht op Steam, zodat gamers het spel kunnen proberen voordat ze geld toezeggen aan het project. Als alles volgens de planning verloopt, moet de game eind 2017 verschijnen. De game komt uit voor de pc en Xbox One. De ontwikkelaar zegt verder in gesprek te zijn met Sony voor een release op de PlayStation 4.

Naast een remake van System Shock is er ook een derde deel in de serie in de maak. Die game wordt gemaakt door Otherside Entertainment, maar veel is nog niet bekend over System Shock 3.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Helaas wordt niet in het artikel genoemd dat het spel ook voor Linux en MacOSX wordt uitgebracht zodra de eerste stretchgoal van 1,1 miljoen wordt gehaald. Persoonlijk is dit voor mij een reden om de Kickstarter niet te steunen want ik vind stretchgoals voor Linux en OSX support een beetje passť. Zeker als je de laatste versie van Unity3D gebruikt wordt het uitbrengen van een versie voor Linux en OSX je wel heel makkelijk gemaakt. Maar misschien zijn er mensen die er nog wel vertrouwen in hebben dat developers hun Kickstarterbeloften nakomen en hierom dus juist wel het project willen steunen.
Zonder inhoudelijk kennis te hebben van game development, is Unity iets waarbij alles automatisch crossplatform werkt?
Het lijkt me persoonlijk een beetje lastig te verkopen dat ze 2 ton nodig hebben voor het programmatische equivalent van een "ditje of een datje" als dat het geval is.
Het benodigde extra geld suggereert dat er nog significante effort in zit om dat mogelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 11 juli 2016 18:22]

Ik denk dat de kern van jouw reactie hem zit in het woord "significant". In theorie zou het tegenwoordig met Unity3D (en ook met Unreal Engine 4 bijvoorbeeld) zeer makkelijk moeten zijn om je game cross-platform te ontwikkelen en het op MacOSX en Linux uit te brengen. Natuurlijk wil je in de praktijk wat moeite doen om je game net dat extra stukje finish mee te geven zodat het beter aansluit bij het betreffende platform en wil je goed kunnen testen. Dat dat extra geld kost begrijp ik, 2 ton lijkt me overdreven.

Maar eigenlijk is dit meer een issue dat ik heb met beloften die gedaan worden op Kickstarter in het algemeen. Er zijn meerdere gevallen bekend van game developers die Linux ondersteuning hebben beloofd in stretchgoals en daar achteraf op terug zijn gekomen, terwijl ze wel backers hadden die het project expliciet hadden gebackt vanwege de aangekondigde Linux versie. De nieuwe Carmageddon is daar een voorbeeld van. In een ander geval (ik weet even niet meer de naam van de game) is er toen bij mijn weten wel geld terug gegeven aan backers die dit gemeld hadden.

Ook zijn er gevallen bekend waar de beloofde Mac/Linux versie er uiteindelijk wel kwam, maar pas ver na de Windows release. Of dat backers op Mac/Linux hadden betaald voor toegang tot de beta, maar dat die uiteindelijk alleen voor Windows uit kwam. In die gevallen kan ik me voorstellen dat backers zich een beetje bedrogen voelen, ook al hebben ze het spel uiteindelijk wel gekregen.
Ook de laatste Unity heeft nog altijd issues met cross platform spellen. Ik heb 2 van die early access games die Unity gebruiken en die hebben nonstop gezeik en problemen op de OSX en/of Linux versies. Het lijkt makkelijker te zijn om de game te porten naar de XBO/PS4 dan het is om ze te porten naar OSX of Linux.
Dat verbaast me omdat de mensen achter Unity3D volgens mij anders beweren. Welke games heb je het over en welke problemen loop je tegenaan?
Ik loop zelf nergens tegen aan want ik zit op Windows en doe verder niets met Unity. Maar 7 Days to die bv draait zwaar ruk op OSX, kost ze elke keer een paar patches om dat een beetje te fixen. Terwijl ze in no time een vrij stabiele client op de PS4 hadden draaien.

zviw missende textures, buggy renders, instabiele client en dus veel clashes, en dan nog een zooi bugs die de Windows client allemaal niet heeft.

War for the Overworld heeft ook veel problemen gehad met de niet Windows clients en het heeft ze best wat tijd gekost dat goed werkbaar te krijgen.

Bij The Forest lopen ze ook steeds tegen problemen aan met de Linux/OSX clients en focussen ze zich gewoon op de Windows versie.

Als ik het zo allemaal meemaak, lijkt het verre van simpel te zijn games te porten naar andere platformen dan Windows.
Ik denk dat het een kwestie is van ervaring. Het uitbrengen van grote triple-A games op Linux en Mac staat nog redelijk in de kinderschoenen, veel indies doen het al jarenlang. Ik denk dat je ook nog onderscheid moet maken tussen games die vanaf het begin af aan cross-platform zijn ontwikkeld, of games die later geport zijn. Er zijn namelijk genoeg voorbeelden waarbij het wel goed gaat. Het ultieme tegenvoorbeeld van een game waarvan ook de Windows port dramatisch was en waarbij het lang geduurd heeft voordat dit was opgelost is natuurlijk Batman: Arkham Knight.

Daarbij komt ook nog een stukje ondersteuning om de hoek kijken. Als jij wilt ontwikkelen op de PS4 dan moet je een (duur) certificeringstraject van Sony doorlopen, maar daarna wordt je wel door Sony geholpen als je problemen hebt. Microsoft levert voor de Xbox ook de nodige ondersteuning en voor Windows waarschijnlijk ook wel. In welke mate Apple specifiek de ontwikkelaars van spellen ondersteund op MacOSX weet ik niet, maar op Linux is er nergens een instantie die je kan ondersteunen bij problemen, je zal het zelf moeten uitzoeken.
Nu maar hopen dat het echt hetzelfde gevoel heeft als het origineel. In het filmpje zie ik dat nog niet helemaal terug helaas.

Ik vond er een bepaalde sfeer in zitten die ik in weinig andere spellen heb gezien. Het rondlopen en resources verzamelen, de code's voor de deuren enzo. Ook was je/ik oprecht bang voor de "zombie's" en robots die er rondliepen, daardoor was het niet echt een shooter maar een adventure game.

[Reactie gewijzigd door Damian op 11 juli 2016 13:53]

Ik zou zeggen, speel de demo zelf even.
Onder andere te vinden op steam: http://store.steampowered.com/app/482400/
Ik voel de sfeer wel, en heb gebacked.
Je moet bij dit soort dingen wel even je nostalgie uitzetten... een deel van de "feeling" van zo'n oude game word ook door je brein gemaakt omdat het nogal wat aan je verbeelding overliet door de grafische vormgeving van toen.
Ik vind het persoonlijk een veelbelovend project, of de game zich goed laat porten naar het "vandaag" zal moeten blijken.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 11 juli 2016 18:24]

ziet er een beetje bioshock 2 achtig uit (met andere setting ofcourse) lijkt me leuk :)
Is ook niet zo gek, aangezien Bioshock de spirituele opvolger is van System Shock.

System Shock 1 is een meesterspel met een voor nu extreem brakke besturing (en uiteraard verouderde graphics).
Ik hoop dat ze het waarmaken en een goede remake neerzetten die het goede behoud en het mindere sterk verbeterd.

Dat er in de laatste jaren weer wat meer complexere spellen uitkomen kan ik alleen maar aanmoedigen. Er blijkt gelukkig een flinke markt te bestaan voor genre's die dood werden genoemd door uitgevers die alleen maar de volgende Call of Duty of WoW wilden hebben.

[Reactie gewijzigd door GromuhlDjun op 11 juli 2016 11:42]

Als de heren van de ontwikkelaars dit nu ook eens lezen.
We willen geen slappe aftreksels van het vorige deel maar innovatie. Vroeger zat er meer innovatie in games dan nu. Ik moet er wel bij zeggen dat het vroeger ook gemakkelijekr was, nu is alles al eens een keer gedaan. Innovatie wordt derhalve wel moeilijker. Dat wil niet zeggen dat ze maar kopieŽn van de vorige game moeten maken.

EA is weer goed op weg met Battlefiled 1. Het goede behouden en nieuwe interessante settings.

Ik zie steeds meer oude spellen nieuw leven ingeblazen worden. Ze waren dus erg hun tijd vooruit.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 11 juli 2016 12:42]

Hoop ook dat door het succes van deze Kickstarter projecten die wat complexere games willen maken, de grote studio's wat meer vertrouwen krijgen in het intellect van de gamers en dat ze daarom wat sneller zelf de gok durven wagen. Kijk naar het enorme succes van star citizen. Durf te wedden dat de grotere studio's deze schaal aan gaan durven.
Op zich niet zo heel gek, aangezien Bioshock als een soort geestelijke opvolger van System Shock (2) is.
System Shock wordt gemaakt in de Unity-engine door de studio die eerder Enhanced Editions van de originele games uitbracht.
Enkel SS1. SS2 heeft geen "enhanced edition".
Nightdive Studios heeft een prealfa-demo van de System Shock-remake uitgebracht op Steam, zodat gamers het spel kunnen proberen voordat ze geld toezeggen aan het project.
En op GOG, zonder DRM uiteraard.
Hij staat ook op humble bundle, daar verwijzen ze overigens naar vanuit de kickstarter.
Moet zeggen dat de sfeer in de demo wel goed was, de gameplay niet zozeer.
Een mogelijke ps4 release heb ik zeker interesse in :)
Nu is het natuurlijk nog hopen dat de game ook ooit in de winkels ligt. Je hoort zover verhalen over crowfund ideeŽn die later toch niet op de markt komen.
NICE!!

aanvullen op verlanglijstje: CHECK! _/-\o_
Of je probeert eens een nieuw origineel spel te maken ipv een remake na al een remaster te hebben gedaan..
Ze blijven erg trouw aan het origineel qua graphics. Ik heb nog de CD-rom van SS1 in high res (toen 640x480) gespeeld. Dus ik kan het weten.

Zelf ga ik deze remake overigens niet spelen. Ik heb al genoeg plezier gehad met het origineel.

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 11 juli 2016 19:08]

Zo! Ik geloof niet zo in kickstarter (veel rotzooi en onaf producten) maar deze heb ik wel zonder aarzelen gebacked! Good ol' days! :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True