Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nightdive Studios werkt aan 'verbeterde versie' van System Shock 2

Nightdive Studios gaat een verbeterde versie van System Shock 2 uitbrengen. De game kwam in 1999 voor het eerst uit en werd in 2013 opnieuw uitgebracht voor moderne besturingssystemen. Wat er precies wordt verbeterd, is nog niet bekend.

System Shock 2 Enhanced Edition komt binnenkort uit, zeggen de makers op Twitter. Details over de game zijn er nog niet en daarmee is het onduidelijk wat er precies aangepast wordt, maar het gaat niet om een volledige remake. In 2013 werd System Shock 2 al eens opnieuw uitgebracht, maar die versie zorgde enkel voor werking met moderne besturingssystemen en bracht verder geen veranderingen.

In 2015 kwam er al een Enhanced Edition van System Shock uit 1994 uit. Daarbij is de bediening gemoderniseerd, zijn geluidseffecten verbeterd en is ondersteuning voor breedbeeldresoluties toegevoegd.

Nightdive Studios werkt de afgelopen jaren ook al een remake van het eerste deel van System Shock. Die game wordt van de grond af aan opnieuw opgebouwd en moet ergens in 2020 verschijnen. Voor het ontwikkelen daarvan heeft de studio 1,35 miljoen dollar opgehaald via Kickstarter. Nightdive publiceert geregeld updates op de Kickstarter-pagina met nieuwe details over de remake.

Er wordt ook gewerkt aan een opvolger voor de gameklassiekers. Dat doet een andere studio: Otherside Entertainment. System Shock 3 werd eind 2015 aangekondigd en in maart dit jaar werden de eerste beelden getoond. Warren Spector, topman achter de eerste Deus Ex-game en System Shock heeft de leiding over de ontwikkeling van het nieuwe deel.

De eerste System Shock-game kwam in 1994 uit en opvolger System Shock 2 verscheen in 1999. Het zijn actie-rpg's met een cyberpunkthema. De games kregen ten tijde van hun release positieve kritieken en worden nog altijd gezien als klassiekers binnen het genre.

System Shock 2 (1999)

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-08-2019 • 15:41

21 Linkedin Google+

Reacties (21)

Wijzig sortering
SS2 is toch wel een van de beste games die ik ooit gespeeld heb. Ongelofelijk sfeervol, veel spanning, een hoop diepgang, een specialisatie van je karakter dat echt een verschil maakt met hoe je moet spelen (schaarste in ammo en andere resources), je wordt absoluut niet bij het handje gehouden, en ga zo maar door :)

Met de waslijst aan grafische mods die door fans uitgebracht werden kan het bovendien nog prima mee. Ik zie niet direct een nut in van een "verbeterde" versie. Ik ben wel zeer benieuwd of SS3 wat wordt.
Ik heb eerlijk gezegd system shock 2 nog nooit gespeeld. Staat nog op mijn lijstje om die op mijn retro pc uit te spelen. Bioshock is weer mijn favoriete game allertijden. Ben erg benieuwd of ss2, bioshock kan overtreffen.
> Ik heb eerlijk gezegd system shock 2 nog nooit gespeeld.

Je hebt niet veel gemist. SS1 was meer een game waar je voelde alsof je op een Borg Cube was. SS2 was enorm naar de horror / jumpscares. Als je bijvoorbeeld een level / gebied had leeggemaakt van de vijanden, en je was je tijd aan het nemen, had je om de zoveel tijd een vijand dat je ineens vanuit de rug aanviel. Wat enorm frustrerend was omdat de vijanden constant hernieuwd werden, dit om zogenoemd een gevoel van constant zonder Ammo te zitten te versterken.

SS1 had dat probleem niet. Je kon meer je tijd nemen, een gebied leegmaken en zonder zorgen je tijd nemen om de volgende vijanden aan te gaan. Meer realistisch en een totaal ander gevoel, dan die hamsterwiel dat SS2 was, waar je constant gepusht werd om vooruit te gaan. En het voelde gewoon meer artificieel met de doorways enz. Je had meer van de asset resuse waar je op level 1 bijvoorbeeld de deur had voor level 4 ( reactor? ) maar je moest eerst level 2, 3 doen, dan terug naar level 1 waar intussen alles respawned was. Frustrerend en vaak onlogisch ...

En Bioshock is gewoon een superieur game als je vergelijkt met SS2.
Mag ik vragen welke game je eerder hebt gespeeld SS2 of Bioshock?
Ik ben het namelijk totaal niet met je eens over SS2 en ik vind Bioshock juist een Kwalitatief uitermate teleurstellende game. (als je het vergelijkt met SS2)

Misschien is dit een kwestie van welke game je eerder speelde.
Ik heb overigens eerst SS2 gespeeld.
Ik vind dit wat makkelijk ontwerpen. Je pakt een oud succes, doet er nieuw pakpapier omheen en voila, kassa.
Helemaal erg als je dan de originele game niet meer kan kopen, en dus verplicht de duurdere "enhanced edition" moet aanschaffen, zoals met Planescape Torment het geval is.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 12 augustus 2019 20:49]

Op gog krijg je bij System Shock 1 gewoon de classic versie bij de enhanced. Nightdive publisht wel vaker bij gog, dus het zou me niet verbazen als ze hetzelfde bij 2 zouden doen.
Net of je nu de originele game nog wil kopen,dan wil je gelijk een gamme hebben ook die zich grafisch kan meten met de nieuwste games natuurlijk. En zoveel duurder zal die niet zijn dan toen de "originele" uitkwam. Voor de rest kan ik je prima volgen hoor, heb er ook een schijthekel aan dat men 100 x voor hetzelfde geld wil verdienen. Dat neemt men ze niet in dank af. Kennelijk snappen ze dat niet maar uiteindelijk gaat het ze de kop kosten vertel ik je.

Maarja dan is het te laat....
Ehm... zouden ze niet eerst gewoon even op SS1 focussen?
Ik heb die gebacked op KS, en toen werd het project on hold gezet wegens scope creep. Toen maar de 'oude' SS1 gaan spelen (die al 20 jaar op m'n backlog stond). Gelukkig is het project alsnog herstart, maar ik hou m'n adem niet meer in.
De games kregen ten tijde van hun release positieve kritieken en worden nog altijd gezien als klassiekers binnen het genre.
Het waren zeker goede games. Beiden hebben ongeveer cult-status bereikt, maar vreemd genoeg zijn beiden commercieel nooit successen geworden. Ik geloof dat dat ook de reden was dat de 'spirituele opvolger' Bioshock werd: de developers konden geen uitgever vinden die een nieuwe System Shock aandurfde, gezien de financiele resultaten van de vorige twee games.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 12 augustus 2019 16:01]

Ja, want stel je voor dat medewerkers die niet onderdeel van het SS1 team zijn zich bezig houden met andere projecten.
Nightdive bestaat uit meer dan alleen een team dat werkt aan System Shock remake.
Hier een lijst van de games die zij updaten en weer opnieuw hebben uitgebracht: https://www.nightdivestudios.com/games/

[Reactie gewijzigd door unfor op 12 augustus 2019 18:01]

Ze zijn maar 10 man groot, dus zoveel te splitsen valt er ook niet. En welke conclusies moeten we trekken uit een lijst van voorgaande projecten?
Ze zijn maar 10 man groot, dus zoveel te splitsen valt er ook niet. En welke conclusies moeten we trekken uit een lijst van voorgaande projecten?
Jij zegt dat ze niet op SS1 focusen, is dat op feiten gebaseerd of denk je dat?
Ik zeg dat ze naast het SS1 team nog andere medewerkers hebben die deze oude games updaten.
Ik heb laatst Blood gekocht en die krijgt ook regelmatig updates.
SS1 remake komt wel als het klaar is, ik wacht als backer rustig af.

[Reactie gewijzigd door unfor op 12 augustus 2019 18:17]

Relax. Het enige feit wat ik neerleg, is dat ze het project al eens eerder hebben stilgelegd, en dat ze een hele kleine studio zijn. Verder heb ik alleen gezegd dat ik nog maar moet zien of het de eindstreep haalt. Maar dat is het risico van kickstarten.
Ik deel de zorgen van RefriedNoodle. De eerste Unity demo werd al in 2016 getoond met het doel om mensen warm te maken voor de Kickstarter campagne. De bedoeling lag om in 2017 te releasen. Ik ben me er van bewust dat ze van engine zijn veranderd maar zowel de Unity- als de UE4 demo zagen er goed. Je hoopt dat ze niet in een feature creep zijn beland.

Verder denk ik dat het goed is om een verbeterde SystemShock 2 te gaan ontwikkelen. Ik heb SystemShock 2 pas in 2014 voor het eerst gespeeld en ik vond hem tegenvallen met name door de houterige beweging en de simpele graphics (vergelijkend met een 1999 spel als b.v. Half-Life). Als dat met een maandje werk opgelapt kan worden graag.
Ik heb een tiental games op kickstarter gebacked, en geen een daarvan is gereleased op de streef datum.
Met game development weet je van tevoren eigenlijk al dat een datum noemen lastig is.
Ik weet niet wat jouw reactie nu nog toevoegt. Natuurlijk wordt er wel eens een datum niet gehaald maar als je denkt eind 2017 te releasen en het is half 2019 nog niet klaar dan is er iets misgegaan lijkt me zo.
Dit is te begrijpen als je ontwikkeld en dan je game gaat verkopen: je zet je eigen prioriteiten.
Maar dit is een kickstarter. Je bent dus een soort financiële overeenkomst aangegaan met je backers. Die dan niet nakomen vind ik een soort contractbreuk.
Natuurlijk is een kickstarter geen contract. Meer een soort investering. Het kan fout gaan.
Toch raak je bij niet nakomen van je planning het vertrouwen van je backers kwijt.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 12 augustus 2019 19:10]

Alleen is er niets waaruit blijkt dat de game niet uit gaat komen.
Sterker: Ik heb meer vetrouwen in Nightdive dan een willekeurige studio op kickstarter die nog nooit iets heeft uitgebracht.
Ik heb toevallig net nog een interessant verhaal gelezen over de patch die system shock 2 heeft gehad waardoor het opeens weer draait op moderne pc's. Blijkbaar zit de studio die de rechten heeft hier helemaal niet achter maar is deze vanuit de community aangeleverd. In het artikel wordt ook aangegeven dat de studio met de Enhanced editie oa werkt aan een stabiele co-op multiplayer mode.

Quote:
Kick said that they’ll “do something similar to what we did with the first System Shock”, keeping the original version available with Le Corbeau’s patch, while releasing a new version of the game with their KEX Engine. “Our current plans are to create an Enhanced Edition with a number of improvements, the most important being a working, stable co-op multiplayer experience,” he said.

Bron: https://www.rockpapershot...-patching-system-shock-2/
Gaaf! Vorige week nog de opvolger (Bioshock 1) gespeeld, blijft ook een pareltje zeg!
/hoogstens/ een geestelijke opvolger. Maar verder een heel andere setting en interface. Maar ja, noem dan ook Deus-ex.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 12 augustus 2019 18:54]

Ik wou net zeggen, ze waren toch ook bezig aan een remake van het originele System Shock? Maar wel tof dat er nu ook een enhanced versie komt van deel 2. Konden ze dat niet in 2013 al gedaan hebben? Of is het gewoon weer apart nog een keer weer geld verdienen. Beetje jammer dat soort instellingen. En niet alleen de uitgevers van games zijn daar schuldig aan ook productiemaatschappijen voor films enz. Beetje belachelijk wel. Blij dat ik die versie uit 2013 niet gehaald heb en gewoon gewacht heb. Das wat ik doe hierdoor.
Dan moeten ze maar niet proberen 100 x aan iemand geld te verdienen voor eigenlijk hetzelfde product. Ja toch? Dat pakt bij mij dus niet.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True